Pražský magistrát má právo zakázat provoz takzvaných pivních kol (jinak též beerbiků). Rozhodl tak Nejvyšší správní soud, kam se město obrátilo s kasační stížností po neúspěchu u krajského soudu. Magistrát tak slaví vítězství nad provozovateli, kteří zákaz k soudům pohnali. Deník Zdopravy.cz má rozsudek Nejvyššího správního soudu z 20. října k dispozici.
Žalobu proti zákazu vydaného loni v listopadu podaly firmy Beer Bike Prague, Invester Group Holding, Discover Prague Tours, Stag Adventures a Gwern. U městského soudu letos v květnu uspěly, když soud konstatoval, že magistrát nemůže vydávat zákazy pro komunikace nižších tříd a ve více městských částech najednou. O zákazu tak měly rozhodovat jednotlivé městské části.
Nejvyšší správní soud ale tuto argumentaci rozmetal, podle něj městský soud situaci posoudil v rozporu se zákonem a logikou. „Jeho výklad relevantní právní úpravy by ve svém důsledku vedl k tomu, že by opatření obecné povahy, jež by se týkalo úpravy provozu na území více městských částí hlavního města Prahy, vůbec nebylo možno vydat, neboť ze Statutu není zřejmé, do působnosti jakého orgánu tato záležitost spadá,“ napsal Nejvyšší správní soud v rozsudku. A dodal, že pokud by platil výklad městského soudu, „prakticky by nebylo možné vydat komplexní opatření týkající se úpravy provozu na pozemních komunikacích v širší oblasti přesahující území jedné městské části hlavního města Prahy“. Věc městskému soudu vrátil k novému projednání, přičemž nižší instance se musí řídit výkladem Nejvyššího správního soudu.
Pivní kola jsou další z řady turistických atrakcí, na něž si v posledních letech stěžovali obyvatelé centra města. Magistrát v minulosti pomocí změny zákona docílil zákazu vozítek segway a řešilo se i omezení tzv. elektrokoloběžek připomínajících spíše mopedy. Vykázány byly rovněž postavičky v obřích kostýmech pand či krtka. Město v minulosti zakázalo i využívání živých zvířat pro pouliční produkci.
Problém s pivními koly se dotkl také jiných evropských metropolí, například Amsterodam je předloni zakázal.
Provozovatelé beerbiků nás zažalovali, když jsme v únoru pivním kolům zakázali vjezd do Bubenče, Hradčan, Malé Strany, Starého Města, Vyšehradu, Nuslí, Podolí až po Braník. Prý jsme na toto opatření neměli právo. Dnes Nejvyšší správní soud rozhodl, že měli. Skvělá zpráva!
— Adam Scheinherr (@Adam_Scheinherr) October 20, 2020
Je to paradox, že pirátsko-soběsistická vláda Prahy se nakonec nejvíc proslaví bojem proti lehké mobilitě a na podporu automobilismu v centru Prahy. Co na tom, že opatření namířené proti několika málo vícemístným jízdním kolům (o pivních kolech a opilcích není v tom dokumentu ani slovo) nakonec možná nejvíc dopadne na cargo cyklistiku – https://prahounakole.cz/2020/09/nakladni-kola-budou-mit-v-praze-vlastni-mikrodepo/
Taky je zajímavé, že na nejasnost či nesmyslnost vymezení kompetencí magistrátu a městských částí při stanovení místní úpravy provozu se přišlo až v souvislosti s tímto sporem. Jaktože si toho nikdo nevšiml dříve, když zaváděli modré zóny, zóny zákazu pro nákladní automobily, segveje atd.?
Naopak, vedení města cargo kolům fandí a omezení jízdních kol do šířky 1,2 m nic nezkazí.
„Deník Zdopravy.cz má rozsudek Nejvyššího správního soudu z 20. října k dispozici.“ tak ten je snad volně dostupný, ne? 🙂
Je 😉 http://nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON/2020/0231_1As__2000058S_20201016145603.pdf