Cestovní ruch Cyklistika Doprava ve městě

Praha uspěla u Nejvyššího správního soudu ve věci zákazu pivních kol

Pivní kolo. Foto: Prague Beer Bike
Pivní kolo. Foto: Prague Beer Bike
Pražský magistrát otočil soudní spor s provozovateli pivních kol definitivně ve svůj prospěch.

Pražský magistrát má právo zakázat provoz takzvaných pivních kol (jinak též beerbiků). Rozhodl tak Nejvyšší správní soud, kam se město obrátilo s kasační stížností po neúspěchu u krajského soudu. Magistrát tak slaví vítězství nad provozovateli, kteří zákaz k soudům pohnali. Deník Zdopravy.cz má rozsudek Nejvyššího správního soudu z 20. října k dispozici.

Žalobu proti zákazu vydaného loni v listopadu podaly firmy Beer Bike Prague, Invester Group Holding, Discover Prague Tours, Stag Adventures a Gwern. U městského soudu letos v květnu uspěly, když soud konstatoval, že magistrát nemůže vydávat zákazy pro komunikace nižších tříd a ve více městských částech najednou. O zákazu tak měly rozhodovat jednotlivé městské části.

Nejvyšší správní soud ale tuto argumentaci rozmetal, podle něj městský soud situaci posoudil v rozporu se zákonem a logikou. „Jeho výklad relevantní právní úpravy by ve svém důsledku vedl k tomu, že by opatření obecné povahy, jež by se týkalo úpravy provozu na území více městských částí hlavního města Prahy, vůbec nebylo možno vydat, neboť ze Statutu není zřejmé, do působnosti jakého orgánu tato záležitost spadá,“ napsal Nejvyšší správní soud v rozsudku. A dodal, že pokud by platil výklad městského soudu, „prakticky by nebylo možné vydat komplexní opatření týkající se úpravy provozu na pozemních komunikacích v širší oblasti přesahující území jedné městské části hlavního města Prahy“. Věc městskému soudu vrátil k novému projednání, přičemž nižší instance se musí řídit výkladem Nejvyššího správního soudu.

Pivní kola jsou další z řady turistických atrakcí, na něž si v posledních letech stěžovali obyvatelé centra města. Magistrát v minulosti pomocí změny zákona docílil zákazu vozítek segway a řešilo se i omezení tzv. elektrokoloběžek připomínajících spíše mopedy. Vykázány byly rovněž postavičky v obřích kostýmech pand či krtka. Město v minulosti zakázalo i využívání živých zvířat pro pouliční produkci.

Problém s pivními koly se dotkl také jiných evropských metropolí, například Amsterodam je předloni zakázal.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Je to paradox, že pirátsko-soběsistická vláda Prahy se nakonec nejvíc proslaví bojem proti lehké mobilitě a na podporu automobilismu v centru Prahy. Co na tom, že opatření namířené proti několika málo vícemístným jízdním kolům (o pivních kolech a opilcích není v tom dokumentu ani slovo) nakonec možná nejvíc dopadne na cargo cyklistiku – https://prahounakole.cz/2020/09/nakladni-kola-budou-mit-v-praze-vlastni-mikrodepo/

Taky je zajímavé, že na nejasnost či nesmyslnost vymezení kompetencí magistrátu a městských částí při stanovení místní úpravy provozu se přišlo až v souvislosti s tímto sporem. Jaktože si toho nikdo nevšiml dříve, když zaváděli modré zóny, zóny zákazu pro nákladní automobily, segveje atd.?

Martin Š.

Naopak, vedení města cargo kolům fandí a omezení jízdních kol do šířky 1,2 m nic nezkazí.

Jakub

„Deník Zdopravy.cz má rozsudek Nejvyššího správního soudu z 20. října k dispozici.“ tak ten je snad volně dostupný, ne? 🙂