Poláci vrací vlaky pod Sněžku. Obnovili první úsek lokálky do Karpacze
Obnova trati Jelení Hora - Mysłakowice. Foto: Dolnoslezské vojvodství
Osobní vlaky na trať vyjedou v červnu příštího roku.
Osobní vlaky na trať vyjedou v červnu příštího roku.
Nekonečné davy na polské straně Sněžky připomínají za hezčího víkendového dne invazi mravenců. Snad pomohou vlaky aspoň s parkovací situací v Karpaczi…
Ale jelikož od nádraží na dolním konci resortu je to k nejspodnější stanici lanovky na horním konci pěšky 2,5 km, obávám se že se to stejně moc neujme…
Poláci jsou na rozdíl od Čechu velice podnikaví, pokud bude zájem bude u nádraží čekat taxi, mikrobusy, koňské povozy atd…
Tady bych si dovolil jednu poznámku 🙂 Většina lokálek ať zrušených nebo málo využívaných je to, že jsou daleko od obce. Stará babička nepůjde dva km po poli na vlak. To je prostě fakt. Většina lidí co bydlí na vesnici, tak má auto, pač veřejná doprava v těch vesnicích nemusí být tak častá. Možná kdyby se tehdy stavěli stanice přímo u vesnic v docházkové vzdálenosti do 1km a spíš blíž, tak by se asi využívala železnice více. Ale na druhou stranu vidím ten křík lidí, co by jim jezdil vlak přímo u baráku …
to je prostě obecný problém, před 50+ lety to bylo fajn mít vlak 5km od baráku, bylo to „kousek“, dnes už to tak není. A opravdu se asi nikdo nemůže divit, že se někdo nevydá na takový výlet, že jeho cesta do práce bude: ráno 1hod na vlak, pak 30min vlakem, odpoledne, 30 min. vlak, 1hod pěšky od vlaku. To je možná dobré, když pojedu na vandr, ale na běžnou jízdu od práce, škol, doktor, úřad apod. to moc není. To i stará babička si raději někoho zkusí domluvit a pojede IAD než aby šla na na nějaký vlak a… Číst vice »
„Možná kdyby se tehdy stavěli stanice přímo u vesnic v docházkové vzdálenosti do 1km“
Tak by nikdy nevzniknul autobus?
No jo někdo to zavře druhá pak musí obnovit. Tak pořád dokola se státní správou. Vtipné je, že to umí za tak levné peníze. To by se v čr nemohlo stát po 25 letech.
V ČR se takové a podobné trati provozují po celou dobu, namísto aby je zavřeli. Například „moje“ oblíbená 042 Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou by v polských podmínkách byla mimo provozu už přes dvacet let, nanejvýš by pendloval spoj z Martinic do první další stanice – Jilemnice, ale dál by to bylo zarostlé trávou.
Lidi, nesrovnávejte to s Horním Slavkovem, Mladoticemi, Slavonicemi apod. To jsou fakt kraje, kde železnice potenciál nemá. Naopak by mohli další trati i někde zavřít, třeba ty Kralovice, Mšeno apod…
stačí přece tratě narovnat, zastávky přesunout k obcím a nasadit moderní nízkopodlažní vozidla! a hned je #potencial!
Zrychlit! 140 km/h je málo, tím nikdo nebude jezdit a trojitá 471 je špatně, cestující je potřeba rozprostřít po síti!
Zajímavé, v polsku obnovit tratě jde. U nás neumíme zprovoznit ani 200 m trati mezi Radejčínem a Chotiměří, přestože si kraj nadále (a zcela správně) trvá na objednávce každodenní osobní dopravy.
proč máme obnovovat tratě které už v době svého vzniku mnohdy byli na hranici rentability?
Až na to, že trať co vede mezi Radejčínem a Chotiměří byla v době vzniku rychlíkovou trati a ne na hraně rentability. To jen péče SŽ takové tratě pohřbívá.
Trať Lovosice – Úpořiny – Teplice byla postavena jako černá díra na peníze, aby proněmecky orientovaná A.T.E. nemusela v monarchii platit tak velké daně. A že tam kdysi jezdil nějaký rychlík?!? Majitel si se svou tratí mohl dělat co chtěl, třeba si na ní zavést vlastní rychlík. Však také hned po rozpadu monarchie z této trati rychlíky zmizely, protože Ministerstvo železnic tyhle bejkárny už nechtělo dál trpět, takže si na A.T.E. pěkně posvítilo.
Žádná černá díra na peníze to nebyla. Ovšem někteří si vymysli a překroutí cokoli, aby si své teze zdůvodnili. 😉
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Lovosice_%E2%80%93_Teplice_v_%C4%8Cech%C3%A1ch
Ale byla to pěkná černá díra na peníze, jen o ní M19 neví, což fakt není můj problém. Už jen to, že se těžké vlaky plné uhlí tahaly z Úpořin do Radejčína, který byl o cca 125 metrů výše, než leží Úpořiny, bylo přitažené za vlasy. Však po převzetí provozu ČSD takové blbiny okamžitě padly, protože to oproti vedení vlaků přes Ústí do Lovosic byl těžký akorát provar.
To nic nemění na tom, že většina těchto tratí byla stěží rentabilní už v dobách svého vzniku. Mezitím v, mnohých místech zmizelo původní obyvatelstvo a průmysl, takže dneska takové tratě nemá žádnou logiku opravovat.
Což nic nemění na tom, že mícháte jabka s hruškama.
Jo to je ten sesuv v území častých sesuvů, kudy se žádná liniová stavba stavět neměla…
V Karpaczi jsem na podzim byl a koukal jsem jako blázen, jen ale z budovy je teď muzeum hraček, tak nevím
Nádražní budova není v dnešní době k osobní dopravě potřeba. Na nádraží jdu chvíli před odjezdem, jízdenku jsem si už koupil dopředu přes internet (nebo mám předplatní jízdenku na určitou oblast a období) a těch pár minut do příjezdu vlaku vydržím i na mrazu. A jelikož v Karpaczi je konečná, tak ten vlak tam nějakou dobu bude mít na obrat, nejspíš deset minut určitě, tak proč vlastně chodit do nádražní budovy…
Dokud nebude v povozu Liberec – Zgorzelec /Lubaň tak je nám to všechno houby platné. Musíme se do toho Polska nejprve nějak dostat.
Přes Zgorzelec do Karpacze? Tam se půjde dostat jednoduše po nejkratší trase přes Szkłarskou Porẹbu, tam už vlaky jezdí dávno.
https://mapy.cz/s/huhonohegu
Normálně jezdí, jen s jedním přestupem.
Super poláci. Také máme dost adeptů na obnovení, bohužel se nechce. Krupka-Děčín, H. Slavkov-Loket, Kralovice-Mladotice, Přeshraniční Jindřichovice pS, Brumov, Slavonice, Hevlín a mnoho dalších.
Trať Jelenia Góra – Mysłakowice – Kowary – Kamienna Góra bude opět spojovat sídla se 77, 5, 12 a 18 tisíci obyvatel. To bychom mohli přirovnat k trati Hradec Králové – Smiřice – Jaroměř – Dvůr Králové nad Labem. Takovou trať u nás nikdo nikdy nerušil a neruší a nemusí se obnovovat. Tratě, které uvádíte, takový význam nemají ani zdaleka.
Oni teď obnoví i nějaké nesmysly, stejně jako předtím bylo zrušeno i to, co by se jinde v Evropě nestalo, tedy kromě Záhřebu dolů.
Aha, ale u silnic nesmíte zrußit ani kilometr nepotřebněho asfaltu. A udělat tam les, nebo pole.
Co zrušit zemědělcům polní cestu, aby se na to pole nedostali? Udělat z ní cyklostezku!
Ty vlaky mohou jet i dále a spojovat větší sídla
Těma Slavonicema jste chtěl naznačit konkrétně co?
Chcete si snad založit v Rakousku nějakou soukromou iniciativu a přesvědčovat místní o výhodnosti přeměny 27 km cyklostezky na lokálku, na kterou nikdo soudný nedá peníze?
V Rakousku ne, v Polsku ano, protože fondy EU.
Až se bude řešit oprava “ za svý“, tak něco zase padne, jak už psal někdo níže.
Ale snad už ne tratě do relativně velkých měst.
Naštěstí mají úředníci dolnorakouské vlády v hlavě mozek a pokud by byl vypsán program podpory železniční dopravy, peníze by byly směřovány na vylepšení parametrů na nějaké hlavní trati (např. z Vídně do Gmündu) a zcela jistě ne ke zrušení relativně nové cyklostezky na území, kde i autobusy ve špičce jezdí poloprázdné a lišky tam dávají Gute Nacht.
https://mapy.cz/turisticka?planovani-trasy&rc=9iYPmxRlHk9ieaTxS6Fwkk1mB2ev0xS1k7f-1xSkg1&rs=osm&rs=osm&rs=osm&rs=osm&rs=stre&ri=106299282&ri=106299282&ri=106299282&ri=106299282&ri=94147&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&xc=%5B%5D&x=15.3452269&y=48.9249357&z=11
Místní naopak chtěli, aby se přinejmenším dřevo začalo vozit opět po silnici. Naše strana to ale na přelomu tisíciletí odmítala s tím, že se chce soustředit na silnice. Pak se to trochu otočilo. Každopádně tato přeshraniční propojení by svou službu udělala. Nesoudné je naopak další zvyšování podílu automobilů. Kola pak mohou zpět na uvolněné silnice.
Oprava: opět po železnici (namísto po silnici).
„Každopádně tato přeshraniční propojení by svou službu udělala.“
Nějaký odkaz na ekonomickou analýzu úseku Slavonice -Weithofen/Th., alespoň částečně podporující vaší myslenku, by byl?
Nebo se snad jedná o pouhý váš „expertní odhad“?
tady to byly jen vlhké sny hejtmanů, nakonec zvítězil zdravý rozum. ps. píše se to Waidhofen. (ale to je detail), vždy jsem nad tím názvem přemýšlel, zda to zde neměl být Waldhofen
Prý z původního „waydhoff“ neboli lovecký dvůr. (Wayd > Jagd v moderní němčině).
Místní chtěli:
Kolik jich bylo, těch místních?
Kolik je to toho dřeva?
Bude to alespoň 1 vlak týdně po dobu příštích 20 let?
Kůrovcová kalamita totiž skončila, v lesích už po ní moc mýtného dřeva nezůstalo a další bude dorůstat 20 až 50 let.
a trať dlouho fungovala do Dobersbergu a cca před 20lety uvažovali o obnově až do CZ, a pak to celé zařízli a zkrátili po Waidhofen?
V Polaku by takovéto tratě byly už minimálně dvacet let mimo provoz a o jejich obnově by nikdo ani neuvažoval…
Ale neříkejte, tak vy máte adepty? A k čemu vám to obnovení je?
A taky Ondrášov-Dvorce, Frýdlant-Heřmanice a Kuřim-Veverská Bitýška a elektrické dráhy na Ostravsku. Moc koukáte na seriál Zaniklé tratě
Nemohli by ti borci ještě zvládnout Reichenstein a aspoň jednu z těch dvou opuštěných tratí do Krnova?
Dvě tratě do Krnova? Které máte na mysli, vím jen o trati na Głubczyce.
Omlouvám se – dvě spojení byla z Opavy, z Krnova jen jedno.
Takže prosím 1x Krnov, 1x Opavu. 🙂
To by prvně jaksi museli opravit Racibórz – Racławice a pak vyřešit, jak podjet obchvat Krnova…
Nevíte, co to je za motorový vůz? Vypadá to, jak minibus na kolejích. Ti zasloužilí pánové v měřítku před tím motorákem vypadají, že jim ten vůz musí být skoro malý.
Drezyna MS-29-02
https://www.walbrzych24.com/pl/artykul/46784/kolej-wraca-do-karpacza
Na pojezd nákladní drezíny Kolzam postavená nástavba pro přepravu osob.Obdoba silničního mokrobusu.Podobná vozidla používají i jiné železnice.
no a ze dvou drezín maj postavený i regulérní motorák
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolzam_SPA-66
Tak to aby se provozovatelé autobusů i trolejbusů začali třást o živobytí, bude jim nařízena szynobusová povinnost.
Tady je ta nákladní verze: https://torowy.blogspot.com/2013/04/kolzam-ms-w-01-to-prawdziwy-rarytas-na.html
Kolzam je na dráze něco jako SOR Libchavy. 😀
Drezína
Fandím Polsku, ve všem a tohle je jeden z kroků, proč. U nás nic nejde, tam ano.
U nás by především ty tratě nikdy nebyly zrušeny – ostatně srov. Świeradów vs. Jindřichovice, Karpacz vs. Svoboda nad Úpou (i když O. K., i ta měla na podzim 1997 namále).
Tak přece jenom Svoboda je sice město ale ještě to není Pec ani Janské Lázně. Zato Karpacz je opravdu důležité středisko přímo v horách a nádraží má celkem dobrou polohu. Stejně tak Świradów má mnohem větší význam než Jindřichovice, nádraží je tam 10 minut od kolonády. Tím spíš by u nás takové tratě zrušeny nebyly.
No, já bych tak úplně jednoznačný pokud jde o rušení tratí nebyl: namátkou připomeňme třeba Polnou nebo Tovačov, ale třeba i Cvikov nebo Kamenický Šenov od České Lípy), Lovečkovice, atd. – já vím, Karpacz ani Świeradów to pochopitelně není, ale zrušení bylo zjevně snazší než hledání rozumného využití podobně jako v případě Poláků před cca 30 roky. A kolik námahy stála tanvaldskou partu obnova spojení z Harrachova do Polska, na to by se také nemělo zapomínat. A propos: z podhůří Krkonoš do Pece nebo na Pomezní boudy stejně většina lidí pojede autobusem přímo spíše než by chtěla přestupovat ve Svobodě… Číst vice »
Tak on by někdo musel ty koleje do Pece či Špindlerova Mlýna apod. také protáhnout, že…
ideálně z Karpacze tunelem. Nebo jestli obnoví Kowary – Kamienna Gora, tak můžou udělat zastávku Horní Malá Úpadek v tunelu. Když udělají šikmý výstup eskalátorem, tak to zhruba vyjde 😉
O vlacích do Pece se občas něco objeví, ale nejspíš to nemá šanci projít kvůli nákladům a životnímu prostředí (i když provozovaná železnice by pak měla na životní prostředí pozitivní vliv). Hodně by to pomohlo i stávajícímu úseku do Svobody. Zatím asi nezbyde než trochu vylepšit aspoň tu existující trať a prodloužit tam všechny Krakonoše (nebo je nahradit Sp linkou z Hradce každou hodinu).
To by ale nejdříve ve Svobodě nad Úpou muselo být vybudováno nové zabezpečovací zařízení, které by umožnilo pobyt několika vlaků ve stanici. K tomu doufám dojde, protože jinak nehrozí protažení Krakonošů od Hradce až do Svobody nad Úpou.
Ano, to beru jako dosažitelný cíl v nejbližších letech…
Ad Polná nebo Tovačov, ona ta trať musí také někam rozumně vést – v případě Tovačova je to přesně tím nejhorším možným směrem, podobně jako v Týně nad Vltavou.
IREDO sice není IDS JMK z hlediska integrace, ale navazování busů na vlaky ve Svobodě nad Úpou se tam praktikuje už dávno, zvlášť teď když jezdí přímé vlaky z Hradce. Samozřejmě přímé spojení busem do hor je výhodné, o to víc není trať do Svobody ve stejné pozici jako ta do Karpacze.
Polná má bohužel smůlu díky umístění nádraží, na které je to z míst největší koncentrace míst bydlení obyvatel Polné krásných 1,5 kilometru. Z některých míst je to ještě dále. Jako sorry, tohle nikdo z místních chodit nebude. Takhle to těchto končinách nefunguje. Buď to nádraží/zastávku vlaku či autobusu mají lidi u nosu a pokud ne, jedou vždy autem. A to ještě musí vlak či autobus jet tak, jak jim vyhovuje, což v dnešní době znamená interval nejlépe půl hodiny a ve městě, kam lidé dojíždí, to nesmí mít do práce z nádraží/zastávky moc daleko. Takhle jsou lidé mimo okolí velkých… Číst vice »
No, proč nepřevést lokálky na kraje i u nás?
Protože by pak kraje zjistily, kolik stojí jejich údržba a velmi rychle by „problém“ vyřešili autobusy.
V Polsku je totiž naprosto jiná situace – na vojvodství byly převedeny tratě, které byly desítky let nesjízdné, a vojvodství je se štědrou finanční pomocí z EU obnovují. Ale jejich následnou údržbu už EU platit nebude. Takže se obávám, že by časem i v PL mohlo dojít k určitému vystřízlivění.
Jenže jejich obnovované lokálky vedou buď do sídel až velikosti okresního města v ČR nebo jako tady do lyžařského střediska.
Mochov s 1500 obyvateli a 40 m vysokým kopcem vs Karpacz (5 tis.) a Kowary (12 tis.) jsou prostě jiná liga a do Vrchlabí tu lokálku nikdo nezrušil.
No, když už jste zmínil Mochov, tak pokud by se tato trať vedoucí z Čelákovic teoreticky prodloužila ještě o kousíček k plánovanému terminálu VRT Nehvizdy, tak by měla, v okamžiku zprovoznění VRT, o cestující hravě postaráno. Potíž je v tom, že bariéru v podobě dálnice D11 by bylo nutné překonat novým mostem.
Proto se jeví mnohem průchodnější využití stávající vlečky ze Mstěnic (trať 232) s již existujícím přemostěním D11 východně od Jiren doplněné o „Mstěnickou spojku“ umožňující přímé jízdy vlaků k terminálu ze směru od Čelákovic, Lysé/L., Nymburka.
https://mapy.cz/zakladni?l=0&source=base&id=2352578&x=14.7612505&y=50.1362454&z=13
Nápad sice zajímavý, ale o ničem podobném asi nikdo ani neuvažuje (ani třeba při posuzování kapacit na „hlavní“ trati) – hlavně tam má být parkoviště pro několik tisíc automobilů.
Mně připadá poněkud zvláštní, že k terminálu VRT Nehvizdy by neměla být přivedena klasická trať, která by mohla uspokojit přepravní poptávku z/ do prostoru Mělník – Mladá Boleslav – Nymburk, když se k tomu nabízí vybudovat jen vcelku nepatrný několikakilometrový camfour.
Nejblíž vychází lokálka ze Mstětic.
Mimochodem, proč vlastně na nádraží ve městech jezdí MHD a nenahradí se klasickým vlakem?
Uvědomujete si, že tou lokálkou nahradíte především autobus?
Autem tam pojedou ti, kteří to mají daleko i na ten autobus, nebo s více přestupy. Což převedení autobusu na koleje neodstraní.
Protože na MD nemají žádnou strategii a vizi. O SŽ ani nemluvě.
Co by jste čekal od točvolantové loby?
A taky dojde, je to Polsko.
Nu a proč by prostě SŽ se neměla o tratě řádně starat, místo vymýšlení způsobů jak se jich zbavit?
Jako že by pod krajema se začaly modernizovat tratě pomocí přeložek aby se zrychlily?
Kéž by si převzalo vojvodství úsek mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou. S nimi už by se jednalo určitě spíš než s PKP.
Ideální by spíše byla výměna území s Polskem zahrnujici tratovy úsek mezi Hradkem nad Nisou a Zitavou a území jižně pod touto tratí ve prospěch Česka s uzemim např ve Frydlantskem vybezku ve prospěch Polska.
Stačilo by, aby se státy dohodly, že SŽ bude ten kousek ke hranicím s Německem spravovat, viz podobný kousek ve Fukovském výběžku, kde to spravují Němci, ale požemky vlastní ČR.
Nesporně dobrý velký krok správným směrem!
V Karpaczi bude vítání vlaku, až časem znovu dojede zase až tam, jistě ještě mnohem bouřlivější než ve Śweiradówu, protože se jedná o významné a hojně navštěvované krkonošské horské středisko. A pokud se jednou podaří obnovit i ten „semmering“ přes Kowary až do Kamienne Góry, bylo by určitě užitečné, kdyby české autobusy nekončily na Pomezních boudách, ale jezdily až k nádraží do Kowar.
jako myslíte po týhle silnici? https://maps.app.goo.gl/GhTRjt722BvAMEY16
https://www.snezkalanovka.cz/pl/autobus-karpacz-pec-pod-sniezka/
https://www.snezkalanovka.cz/pl/autobus-karpacz-pec-pod-sniezka/
Pěkné jak se v tom jízdním řadu jmenuje zastávka busu pořád PKS Kowary PKP 🙂 Ale je to zajímavá linka, nevěděl jsem že bus tohle zvládne zajet pod hodinu.
Pro návoz fanoušků zřídit jízdní řád s čekáním ve výhybnách a zakázat vešekrý další provoz. Jízdu hlást 3 měsíce předem, aby mohla být zapracována do SJŘ.
No, když tam není (mezitím už) nějaká lepší, tak asi po ní: já jsem tam kdysi (odhaduji tak před 20+ roky) nějakám polským autobusem jel (z Jelení Hory) – byla to nějaká letní sezónní turistická linka končící na polské straně u hraničního přechodu na parkovišti, přes státní hranici se muselo pěšky, ale vcelku dobře tam odpoledne navazovala ta nejdelší podkrkonošská turistická autobusová linka přes Pec a Vrchlabí někam snad do Hararchova či kam – myslím, že ta asi ještě stále existuje, zda je tomu podobně i v Polsku, netuším.
Není, jel jsem tam letos na jaře a fotka je srpen 2019.
Spíš horší protože to nevypadá že by se moc opravovala. Jako při troše snahy se tam vyhnout dá, ale hustější autobusový provoz to asi nebude.
Padnul argument o zimě a horách, proč autobusy nemohou obsloužit Českou Sibiř. A vy tady rovnou do 12 set metrů nad mořem. Optimisto, tohle jste vláčkařům dělat neměl.
Pozor, netýká se to celé České Sibiře, ale jen sídel ležících podél koridoru.
Tři kilometry od středu krajní koleje fyzikální anomálie vždy pomine.
Asi nějaký železniční sníh…
Pokud vím, na Pomezní boudy jezdí autobus naprosto běžně i v zimě, samozřejmě s možným omezením, než silnici po nějakém větším sněžením zprůjezdní – ale to je na horách běžné i jinde.
Já vím, dokonce i ve Švýcarsku v nadmořských výškách nad 2000 metrů potkáte autobus.
Ale holt musíme prosadit tu kolejovou povinnost, ikdyby cestu na vlak rozorali v touze rušit silnice.
Dostat tamtudy dál ty Crosswaye co teď na Pomezní Boudy jezdí (někdy i 14.5m verze) by asi byl oříšek, ale přes léto tam už jakési spojení provozované polskou stranou je, dva starší nadstavbové Mercedes minibusy jezdí z Karpacz do Pece a zpět třikrát za den.
Díky – já jsem aktuální situaci neprověřoval, ale kdysi jsem tam (v létě) nějakou polskou linkou z Jelení Hory ke státní hranici jel a byl to tehdy, tuším, nějaký „normální“ polský autobus, ne jen nějaký mikrobus.