K obnovení lokálky mezi Českem a Polskem nedojde. Memorandum ani jedna strana nepodepíše

Obnova tratě Gryfów Śląski – Mirsk – Swieradow Zdrój. Autor: Tomáš KolaříkObnova tratě Gryfów Śląski – Mirsk – Swieradow Zdrój. Autor: Tomáš Kolařík

K odmítnutí memoranda došlo po prověření dat o počtu cestujících, nákladech a možného přínosu.

K obnovení přeshraniční železniční trati Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk v příštích letech nedojde. Ještě v únoru se přitom zdálo, že by se mohla brzy trať opravit a vrátit na ni provoz. Na obnově aktuálně nemá zájem Liberecký kraj ani Dolnoslezské vojvodství.

Mezi oběma samosprávnými celky mělo být v březnu podepsáno memorandum o spolupráci na obnově trati. Nyní se ale ukazuje, že obnovení trati je spíše zájmem a přáním několika jedinců.

„Memorandum k železniční trati Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk česká ani polská strana nepodepíšou. S návrhem a nutností podpisu nepřišla ani jedna ze zainteresovaných stran. Ty k danému rozhodnutí dospěly po prověření dat o počtu cestujících, ekonomických nákladech a přínosech,“ uvedl mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.

Poláci chtějí vzkřísit trať do Česka, chystá se podpis memoranda

Kde nápad na memorandum vznikl, ukazuje text odboráře Jindřicha Berounského, v kterém informuje o ustanovení polsko-české občanské iniciativy za obnovení železniční trati Mirsk – Jindřichovice pod Smrkem. „Účastníci jednání a vzniknuvší iniciativy představují na obou stranách hranice místní patrioty z oblasti podél obnovované železnice Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój, na české straně z Frýdlantska, Turnova a Jablonce nad Nisou,“ popisuje Berounský. Podle něj v lednu letošního roku vyjádřil podporu záměru obnovy železnice hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Původní trať mezi Mirskem a Jindřichovicemi měřila deset kilometrů, z toho na české straně jen 2,4 km. Polská strana už v minulosti obnovu trati řešila.

Provoz na trati začal v roce 1904, přes hranice přestaly vlaky jezdit v roce 1945. Na polské straně skončil definitivně vnitrostátní provoz v roce 1996. Na české straně se dlouhodobě uvažuje naopak o zrušení části trati z Frýdlantu do Jindřichovic v úseku Nové Město pod Smrkem – Jindřichovice pod Smrkem kvůli malému vytížení. Vlak je mezi Frýdlantem a Jindřichovicemi výrazně pomalejší než autobus.

 

Tagy Dolnoslezské vojvodství Gryfów Śląski – Jindřichovice pod Smrkem Liberecký kraj trať Gryfów Śląski – Mirsk – Swieradow Zdrój
163 komentářů