Infrastruktura Železnice

Pokus číslo 18. Správa železnic opět soutěží studii na rychlejší vlaky Praha – Liberec

Jednotka Siemens Desirp společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Jednotka Siemens Desirp společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Autoři studie mají prozkoumat i možnost rychlejšího napojení Jablonce nad Nisou a modernizaci trati do Polska.

Stát bude opět zkoumat, zda se ekonomicky vyplatí modernizovat železniční spojení mezi Prahou a Libercem tak, aby vlak byl mezi hlavním a pátým největším městem v zemi rychlejší než cesta po silnici.

Jde o celkem již osmnáctou studii, kterou stát za poslední čtvrtstoletí na téma zrychlení trasy Praha – Liberec. Na trati se ale zatím nic nezměnilo.

Soutěž vypsala Správa železnic na svém profilu zadavatele. Studie proveditelnosti má prověřit možnosti modernizace železniční infrastruktury v úseku Mladá Boleslav – Turnov – Liberec, včetně přeshraničního spojení do Polska. „Následná realizace navržených úprav má umožnit vedení expresních vlaků mezi Prahou a Libercem v hodinovém taktu,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. O navrhované rychlosti či jízdní době zadávací dokumentace nemluví. 

Vypsání studie je i neoficiálním ukončením plánů na možnou vysokorychlostní trať do Polska přes Liberec. To ukázala i zadávací dokumentace na terminál pro rychlovlaky Praha – východ. V ní se již o napojení trati z Liberce vůbec nemluví.

Občanům Libereckého kraj svitla loni naděje na rychlejší spojení poté, co ministerstvo schválilo alespoň zrychlení trati z Prahy do Mladé Boleslavi, Správa železnic už v rámci této stavby začala řešit stavbu takzvané Všejanské spojky. Úsek dál do Liberce ale ekonomicky nevyšel.

Spojka do Jablonce, zrychlení na polskou hranici

Vítěz soutěže má využít data ze stávajících studií. Nově má prověřit také případnou rekonstrukci úseku Liberec – Černousy, především s ohledem na potřeby mezistátní nákladní dopravy. Přes přechod dnes míří nákladní vlaky do Polska, trať je ale kapacitně zahlcena osobní dopravou. Zpracovatelé mají také prověřit i novostavbu trati z Rychnova u Jablonce nad Nisou do Jablonce nad Nisou.

Zahrnutí obou nových úseků by mohlo pomoci zvýšit ekonomickou návratnost celé investice. V aglomeraci Liberce a Jablonce nad Nisou žije přes 160 tisíc lidí, pro cesty do hlavního města jsou odkázány jen na silniční spojení. Liberec je jediným krajským městem, kam stát neobjednává žádný dálkový vlak z Prahy. Modernizace všech úseků bude přednostně řešena s elektrizací.

Studie by měla být hotová příští rok. Prvním výstupem studie bude prověření postradatelnosti části kolejiště ve stanici Liberec. Důvodem je záměr Libereckého kraje rozšířit na tuto plochu terminál autobusové dopravy.

Odhadovaná cena zakázky je 7,4 milionu korun.

Železnice do Prahy je i jedním z témat krajských voleb, i když kraj nebude investorem. Liberecký kraj se za současného vedení rozhodl zaplatit i ze svého studii, která by ukázala, zda se trať vyplatí nebo ne. „Máme na ni připravené peníze v rozpočtu, ale pokud ji bude dělat Správa železnic, nemá smysl ji dělat dvakrát,“ řekl hejtman Martin Půta.

188 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Smysl má jenom jedna varianta. Postavit novou trať na vysokou rychlost s tím, že bude zastávka v MB v centru. Praha – LB za 1 hod. Vše ostatní je jen plýtvání penězi. Ale myslím, že v našich podmínkách je to i ve střednědobém výhledu nereálné.

Martin

Me by ani nevadilo, ze by rekli, pardon, ale zatim to neni priorita, ale to, ze se to snazi flikovat jinak variantami, ktere to prave neresi… Co je pak levnejsi?

Jaroslav

A také z Liberce do Zittau. Koleje na polském území jsou ještě horší, než na tom našem…

jan

Já jim to prozradím. Za Čelakovicema to švihnout na Boleslav. Kolem Škodovky na Turnov. V nové stopě. 200. V rovině, podél dálnice za Boleslaví. Turnov Liberec neřešit. Max elektrifikace zatím.

Martin

Ja bych Ml.Boleslav take videl na rychlejsi spojeni s Prahou, idealne ale pres Brandys, za Bolkou by stacila na Turnov modernizace…

Kalanis

Lze to. Ale kvůli terénu to musí uhnout daleko dřív. Třeba takhle. https://mapy.cz/s/dusenejora

Martin

To ale minete Turnov a neresi to spojeni Liberec-Turnov-HK…

Kalanis

Požadavky na zapojení do Turnova a na rychlé spojení Prahy a Liberce se vzájemně vylučují. Kvůli umístění nádraží v Turnově a okolnímu terénu. Buď to pojede přes Turnov – ale pak tam zůstane úvrať, nebo to pojede přímo a pak to nádraží stejně mine. Pokud to někdo nakreslí přes Dolní Bousov, Sobotku a Rovensko, tak mu zmizí rychlost. A skrz český Ráj to neprotuneluje – viz problémy R35. Naposledy se zajíždění řešilo při řešení spojky z Přepeří do Lažan, která by umožnila přímou cestu aspoň po stávající trati.

Martin

Pisu Liberec-Turnov-Hradec… ta varianta neumozni poslat vlaky z Liberce do Hradce…

Alibaba

Tohle řeší: https://mapy.cz/s/kogagavoho
Jinak si taky myslím, že minout Turnov nevadí, pokud bude jezdit stále nějaká linka do Tanvaldu.

Martin

Presne moje varianta, dva tunely, tunel Husa a tunel Javornik… a napojeni je tak, ze mohou vlaky primo Praha-Liberec a Liberec-Hradec…

Jeste mi vychazi vyskove varianta s kratsimi tunely, ale se tremi, tunely Husa, Hodkovice a Zdarek…

Nechapu, proc by tohhle nemohlo jit…

Leden

Co furt všichni máte s těma Čelákovicema, Milovicema a Všejanama? Trať na Lysou je přetížená suburbanem a skrz Počernice další dvě koleje neprocpete… Když už VRT, tak podle D10 z Černého Mostu a jako bonus dostanete zastávku „BnL-StB“ a někde o kus dál „P+R Pojizeří“.

Jirka Z

Protože je to jediná šance, jak v dohledné době dotáhnout alespoň do Mladé Boleslavi elektrifikovanou dvoukolejku? VRT kolem dálnice do MB je možné postavit i později, bude to jen navýšení kapacity, ale to si vyžádá mnohem víc času a spoléhat na ni, tak se slušného spojení do Liberce nedočkáte.
Dál za MB má stejně smysl stavět jen klasickou trať na 160 – 200 km/h, vzhledem k tomu, že o pokračování VRT na svém území v tomto směru nemají Polsko ani Německo zájem a stavět VRT jen kvůli Liberci nemůže ekonomicky vyjít.

Martin

Ano, to je vsejanska spojka, otazkou je, proc se ma stavet tento maly kousek na 200km/h…

Jirka Z

To už tu bylo snad tisíckrát, bude to novostavba, tak už se rovnou navrhne na vyšší rychlost, rozdíl v ceně nebude velký a předělávat to v budoucnu by vyšlo mnohem dráž. Někde se začít musí.

Martin

Ano, to vime… otazkou je, zda to ma byt hlavni smer na Boleslav pro osobni dopravu, 45min. do bolky je proste moc…

Atwa

Nerozumím tomu, jak se v Česku plánují autobusové dopravní terminály, resp jak jsou dimenzovány. I ty moderní terminály jsou příliš obrovské – třeba Strakonice mají větší autobusové nádraží než třeba Danver. 🤔

Vladimir R.

Připadá mi to jako opakovaný pokus milovníků vlaku a lokální politické reprezentace obohatit se stavbou něčeho neekonického na úkor nás všech a jiných důležitych projektu. Tak dlouho se to bude zkoušet a vymyslet, aby to jednou vyšlo

Martin

Vy si myslíte, že jezdit po tratích z 19. století je normální ? Nevím jak by se Vám líbilo jezdit autem po silnicích z předminulého století, spíše brblate že dálnic je málo ..

Frantisek

Právě, že pánovi jde nejspíše o to, aby už se vlakem vůbec nejezdilo. Mně osobně to celé přijde jako nebetyčná fraška – nejdřív někam postaví dálnici (bez posouzení efektivity) a pak se marně snaží dokázat, že má ještě smysl k ní dostavět železnici. Mělo by to přitom být naprosto opačně – čím silnější proud, tím spíše na prvním místě koleje. Souběžné dálkové trasy pro různé druhy dopravy, které by se za normálních okolností měly doplňovat, mi také přijdou nesmyslné. Ještě vodní kanál tam není…

Jiří Kocurek

Jestli máte na mysli silnice 1. třídy, tak ty jsou dost často v trasách císařských cest. Stará silnice Brno-Vyškov-Olomouc je z doby Marie Terezie. Holt si Marka Terka nechtěla počkat 120 roků na železnici.

Jiří Šrámek

Stará silnice již byla nahrazena dálnicí. Holt pokrok

Jindra

Vladimír R je doslova mimo mísu. Ale každý má právo se zůčastnit diskuze, ikdyž neví o diskutovaném tématu zhola nic.

LKB

Opet bylo zadano koncepcne nevhodne zadani.

Uz jsem zde psalndo diskuze pred dvema lety, ze realizovatelne vizionarske zadani studie je: navrhnout trasovani a dalsi vlastnosti trate Praha – Liberec, ktera umozni tuto trasu ujet rychliku za 60 minut. A pak v ramci teto nove koncepce hledat, jak tuto trasu resit nejlevneji.

Sprava zeleznic tedy palec dolu. Neni vizionarska. Bohuzel.

LKB

A na spojeni do Polska by mela byt samostatna studie, ktera by ve spolupraci s polskymi partnery resila jen spojeni do Polska. Takto se to zbytecne rozmelnuje a stava zmatecnym!

Marcel Štancl

Je to na příliš dlouhé lokte. Praha – Liberec – Zgorzelec/Gorlitz a odtud je to rychlé již jak na Wroclaw tak na Chotěbuz a Berlin.

Leden

Na jubilejní dvacátou studii bychom to mohli dotáhnout napřesrok. Ale nakonec se tu realitu podaří ohnout… Nákladní doprava je na Liberecku nula (sklony, směr „nikam“), tak schválně, kolik teoretických vlaků se podaří vycucat z prstu.

Jiří Šrámek

Zaměňujete důsledek s příčinou. Málo nákl. vlaků je zde právě proto, že tu máme nevyhovující infrastrukturu.

Petr Šimral

Zkuste vaši vizi rozvinout. Třeba víte něco, co ani ŽESNAD.CZ neví a rádi se necháme poučit.

Jiří Šrámek

Ok. Nejsem železničář, ani dopravce, jen cestující. Ale i tak se zkusím zasnít. Slušná, rychlá, kapacitní trať od Prahy / Nymburka přes Ml. Boleslav (od MB / Bakova výrazně zmodernizovaná trať na Českou Lípu a případně i Děčín) a Liberec někam do oblasti Görlitz / Zgorzelec. Odtud na severozápad kapacitní napojení směr Cottbus, Berlin s propojením Horka – Hoyerswerda – Magdeburg. Plus na severovýchod propojení (již existuje v dobré kvalitě, jen bez drátů) směr Wegliniec, odkud by se hodil i směr sever (Zielona Gora, Balt…), tedy ne v současném technickém stavu. Neříkejte, že by taková infrastruktura nelákala dopravce. ….asi jsem… Číst vice »

Leden

Dopravci nemají potřebu kamkoli dopravovat zboží kvůli nějaké infrastruktuře, ale kvůli požadavkům svých zákazníků. Blouznit o tratích Praha-Magdeburg přes Wegliniec můžete, ale tím přepravní požadavky nevzniknou.

pkajetan

a kterým směrem tedy ty náklady jezdí? přes Mieroszow? přes Lichkov? přes Glucholazy? hmmm, nula, co? Nákladní doprava na regionální železnici umřela už před lety. Její návrat neovlivní vize nějaké nekoncepčně „šafářující“ a prachy sající organizace jménem SprŽel, ale „náhlá“ potřeba vrátit přepravu zboží na železnici a to se s ohledem na konec globalizace stane co nevidět… Akorát že dnes – MD, Spržel, ČDC stále jen „investují“ , nikoli strategicky plánují.

ušatá

Nechápu, co na takové samozřejmosti chtějí zkoumat. Prostě ta trať měla být dávno upravena, modernizována a třeba i nově postavena. A samozřejmě na ni musí dostat místní i dálkovou nákladní dopravu a pak už ekonomicky není vůbec co zkoumat. Prostě nepochopitelné.

Vrták

A proc nezadat do studie moznost dalsi expresni vrstvy HK-Pce-Kolin-Nymburk-MB-Liberec? Nebo Pce-HK-Nymburk-MB-Lbc? Postreh:pro cestujici z Moravy je to pres Prahu do Liberce delsi pomalu o 100km. Ve stavajici trase pres Semily at jezdi dal ty pseudorychliky. Jestli by to ekonomicky nevyslo tu pro trat lip.

Radek Janata

Expresní vrstva v Čechách, která mine Prahy (kdyby to bylo na Moravě, tak na Moravě, tak Brno a Ostravu), nemá smysl. Pro naplnění expresní vrstvy (tedy třetí vrstvy po osobních vlacích a rychlících) potřebujete dost cestujících. A ti na vámi uváděné trase nejsou.

Jan Hasek

A co přesunout boleslavské osobní nádraží hl.n.nekam do prostoru u Česany? Odpadla by uvrat tratě na Mělník a nádraží by se centru přiblížilo min o jeden kilometr. V České Lipé se také nádraží asi o 600 m přesunulo a postavilo nové.

hloupý rýpal

A kam přesně by se do toho prudkého svahu nad Jizerou to nádraží vešlo? Mmch, v Lípě nevzniklo nové nádraží, jen se posunuly perony.

Kalanis

Ještě existovalo Česká Lípa – město. Ale to je poněkud staršího data.

Dominic

V tom místě by stačila pouze zastávka s přístupem do starého města (most přes Jizeru), všechny rychlíky stejně budou jezdit přes MB město

Jirka Z

Tu starou trať v údolí bude nejlepší přenechat nákladní dopravě, tu snad ani nejde za rozumnou cenu zrychlit. To už bude lepší dát trochu víc peněz a postavit zcela novou rychlou trať v tunelu severojižně pod městem. Nádraží by pak mohlo být přímo v centru, ideálně pod MB město. Možná by velká část včetně nádraží mohla být jen zahloubená v místech, kde jsou dnes převážně parkoviště a autobusové nádraží, a tím i levnější, ale to by vyžadovalo začít to včas plánovat a nenechat ta místa zastavět.

Petr Šimral

Tak jsem přelouskal jak článek a celou diskuzi a opět nabývám dojmu, že z toho nic nebude: a) předchozí studie řešící prostor po MB nedává možnost zrychlit osobní vlaky do Liberce žádným rozumným způsobem tak, aby byla konkurenceschopná s dopravou silniční. b) potřeba pochytat příliš mnoho zajíců (Turnov, Jablonec) to spolehlivě dozabije. c) nákladní doprava do prostoru Zawidowa, kde to skončí prostě nebude a tak nemůže přinést potřebné benefity. d) pokud by došlo k zadání rozumného rozsahu SP, tedy prostor MB – Liberec – Zawidow – Görlitz – Horka: https://mapy.cz/s/cogekunufu , tak by zase došlo k vykradení počtu nákladních vlaků… Číst vice »

Jan Hasek

Souhlasim. Při pohledu na obrázek u článku se měla udělat optimalizace současné trati (+max udělat drobné prelozky) a nasadit tam motorové naklápěcí jednotky a la 612 DB.

Tranzit dal z Liberce nevidím žádný (kdo potřebuje z Žitavou do Prahy?) Tunely mijejici Turnov jsou k ničemu.
Možná a nastává doba home-office a dění dojizdka do kanálu se výrazně sníží.

Jan Hasek

Oprava -Denní dojizdka do kancelari-

X 1

Re. Petr Šimral. Směr na Horka, resp. nový nákladní koridor (Horka/Niesky-Falkenkenberg-Magdeburg) není vůbec marný. Že by počty nevyšly bych neměl obavu. Je však potřeba počítat nikoliv současný stav Carga ale přirozený nárůst a kapacitní rezervu do budoucna. Pokud se podaří překonat Covidovou problematiku, tak ekonomika a s ní přirozeně i doprava (osobní i nákladní) mají setrvale stoupající tendenci. Za mě osobně má projekt směrem na Liberec a Horku perspektivu. Pokud by na trati byly odstraněny nebo zmírněny sklony a byla by komplet dvoukolejná a elektrifikovaná, tak pro provoz prázdných autovozů, cisteren nebo klaničáků by byla velmi vhodná. Pokud by ta… Číst vice »

ušatá

Příliš bych nesouhlasil, zejména u té nákladní dopravy. Po silnicích ročně se přepravuje přes 350 mil. t (možná i více) a většina toho by měla přejít postupně na koleje. Takže o nákladní dopravu bych se nebál. Jinak řešení celého prostoru (sever) bylo už několikrát zpracováno, stačí prostě vybrat varianty a začít stavět. Takto to opět spíš vypadá, že se nechce, ale proč pořád nedělat nějaké studie, že? Na tom se dá slušně vydělávat.

Petr Šimral

Základem rozvoje nákladní dopravy je možnost rychlého a trvale opakovatelného průjezdu úplně celé trasy od místa nakládky až do místa vykládky. Chybí – li jediný článek, nefunguje to, je to drahé a nekonkurenceschopné. K tomu je třeba dodat, že často nejde až úplně tolik o zboží, jako o oběh náležitostí, tedy lokomotiv a vozů, což je problém kupodivu úplně stejný jako v dopravě osobní. Takže dokonalá zadrátovaná dvojkolejka v Zawidowě nic nevyřeší a současně skoro nic nevyřeší ani kompletní průjezdná trať až do Horky, pokud si Polák na svém kousku bude hrát na Poláka a bude nutit jeho strojvedoucí, předpisy… Číst vice »

Jirka Z

Naopak, ta trať přinese největší užitek, pokud zrychlí dopravu pokud možno pro celý region. Nejen pro Liberec, ale i Jablonec, Turnov, Železný Brod, Semily, Tanvald a další větší města. Pak bych se nebál, že by ji expresy, rychlíky a příměstské vlaky nedokázaly dostatečně zaplnit. Autobusy tam představují větší konkurenci jen z Prahy do Liberce, zatímco do ostatních měst a mezi nimi je konkurencí jen vlastní auto, které ne každý může a chce používat. Na mezinárodní dopravu bych tady tolik nespoléhal, pokud jí to pomůže, tím lépe, ale Polsko a Německo na to mohou mít jiný pohled a pak se té… Číst vice »

MartinK

Meli by brat v potaz, ze usek Lbc-Ohrazenice vyuziji i R do Pardubic a tim se zatrktivni i tento smer. Ze Semil se bude dat dojizdet za praci do Lbc. To jsem v minulych studii nezaznamenal.

Michal

Ono jim stejně nakonec nejlíp vyjde přes Liberec propojit Ústí/Děčín s HradcemKr. a na Brno ala VRT. Jestli bude v Litoměřicích vysokorychlostní odbočka z VRT Praha – Drážďany do Liberce, to je otázka ale na Liberec jako takovej nevím jestli se něco vyplatí takto.

kom

i ty VRT pane kolego, vnímám jako dost velku utopii 🙁

Martin

Ted je otazka co se mysli VRT, z Prahy do Liberce je to necelych 90km… jet to vlakem 2.5h je tak nejak nepredstavitelne, presto realne… Bohuzel zadani studii se porad nejak snazi vyhnout nejakemu rozumnemu a rychlemu napojeni, tim, ale nemusi byt minene primo VRT… A kdyz se podivame na soucasnou trat, tak jsou tam 3 velke problemy (nepocitame-li zdvoukolejneni a elektrifikaci): Usek Praha-Ml.Boleslav – to je jednoznacne na novou trat, v Praze asi napojena na trat Praha-HK, a kde v Ml.Boleslavi je otazkou,… Prujezd Ml.Boleslavi, severojiznim smerem s nadrazim mmo mesto to asi nepujde, vychod-zapad lze vyuzit bezdecinskou spojku,… Číst vice »

KarelF

18 studií po cca 7 mil Kč z kterých se ani jedna nerealizovala celkem cca 120 mil. Kč to je Dobrá Správa.

Jan

Domnievam sa, že keby do bolo na Správe, žiadne štúdie sa nerobia a fakt o nemožnosti ekonomicky realizovateľného spojenia do Liberca bude akceptovaný…

kuna

Co je cílem redukce kolejiště libereckého nádraží, jelikož přímo na proti je stávající autobusové nádraží a jedno parkoviště? Obojí patří městu Liberec. To je skrytý záměr, aby se zlikvitovala stávající nákladní doprava ve směru Černousy, nebo je to další liberecký plán, resp tunel, podobně jako lyžařský areál ve Vestci?

Sitgestravel

Asi tunel, ty v Lbc umi.

KarelF

Myslíte fotbálek a spřízněné firmy 🙂

Jan Hasek

Zrychlení spojení do MB Všejanskou spojkou není úplně nereálné, protože nová trať vede neobydlené krajinou a zároveň se využije modernizovaná trať do Lysé. Co ale s nádražím v MB?
Hlavní n. je na nešikovnem místě daleko od města. Na nádraží město zas nedáte víc jak 4 koleje….
a jak pokračovat dal? To je ještě větší oříšek.

Luděk S.

Přesně, co na tom, že ta trať do Lysé má pořád dvě koleje a starostové by chtěli 15′ S-Bahn. Tím projede rychlík jak máslem.

X 1

Trať Praha-Lysá-Nymburk-Kolín měla být čtyřkolejná. Nebo aspoň po rozplet na Hradec.

Martin

Vetsi cast dalkove dopravy v budoucnu prejde na VRT Praha-HK…
Trat na Lysou je stavena na cca 100-140km/h prevazne pro primesto… to nevylucuje rychliky na Ml.Boleslav… ale jizdni doba pres Vsejany je porad 45min., to hodne… ke zrychleni sice dojde, ale zadne terno a nic co by mohlo primet nekoho jezdit vlakem, kdyz autem to po dalnici je 30min…

-TR-

Stávající hlavní nádraží v Mladé Boleslavi bude nadále třeba, především pro odstavování vlaků. Nádraží Mladá Boleslav město nikdy nebude mít požadovanou kapacitu, aby bylo možné provádět všechny přestupy. V následujícím textu uvažuji stav, že by rychlíky jezdily přes MB město a fungovala by Všejanská spojka. Některé návaznosti je možné přesunout do Bakova nad Jizerou, ale ne všechny. Přestupy mezi rychlíky by se mohly určitě provádět tam, rychlík Kolín – Rumburk by tam mohl být předjetý rychlíkem Praha – Liberec, přičemž zastavily by tam oba. Co se týče regionální dopravy, hodilo by se to řešit přímými Os Všetaty – Mladá Boleslav… Číst vice »

Dominic

V Bakově nad Jizerou se už mezi rychlíky na Tanvald a Rumburk prestupovalo do té doby co tam jezdily ČD

ušatá

Od Mšena se musí odstranit ta úvrať na hlavním. O tom se tu už psalo, Opět projekt je hezkých pár desetiletí zpracovaný, jen ho zrealizovat.

KarelF

Ještě by to mohlo jít zrychlit na Turnov tam je to místy taky rovné.

Jiří Šrámek

Z Bakova do Turnova víceméně stále 100km/h.

ušatá

Tam to lze udělat bez velkých úprav nejméně na 140.

ušatá

Tam bylo více variant i úplné předělání všech nádraží v Boleslavi. I to město se dá řešit, ale bude to dnes dražší.

Oldřich Sládek

Žádné studie podle současné metodiky ekonomicky nevyjdou, pokud v nich nejsou započítávány přínosy nákladní dopravy. Takhle ŽESNAD.CZ zachránil například Tunel Praha-Beroun. A bylo to o fous.

Jiří Šrámek

Aha. Takže třeba „uničovská“ trať se modernizuje jen kvůli stovkám nákladních vlaků za den, které to valí na Šumperk, že?

Haha

Pan Sládek zapomněl napsat „s tunely”. Zbytek platí.

Jiří Šrámek

Pana Sládka si vážím a oceňuji jeho práci. To bez debat. Ale uvažovat o modernizaci železnice do Liberce bez tunelů, je nesmysl. Takže, dle mého, jakákoli modernizace v tomto směru automaticky znamená budování tunelů (pravděpodobně dvou: pod Paceřákem a pod Javorníkem) a je to nutné brát jako vlastnost, nikoli možnost.

Haha

No, ale to má právě na mysli, že bez ŽESNADích vlaků nevyjde.

Oldřich Sládek

Přesně tak.

Martin

Me ale ty vypocty zarazeji,… to je jako preference IAD pred zeleznici, s vyjimkou nakladni dopravy… Leberec a Jablonec maji jako region skoro 200.000 obyvatel, Ml.Boleslav cca 50.000 + obce okolo + navazne trate okolo, preplnena dalnice… a porad to nevyjde pro osobni dopravu…

Me by zajimalo, za jakych okolnosti by to vyslo?

To by treba takovy japonci nikdy nemohli postavit Shinkansen nikam jinam nez v okoli Tokya (trochu nedobry primer), ale zajima me to…

Martin

Uz jen proto me to zajima, ze trat prakticky je vyuzitelna celou severovychodni oblasti od Prahy…

Sitgestravel

Jak to myslite s temi tunely? My v Lbc to s temi tunely umime. Bavime se o penezich, ze? 😉

BND 30

Synot?

X 1

Syner?

Oldřich Sládek

Ano, díky

Alibaba

A máte jako nákladní dopravci nějakou představu kam a s čím jezdit z Prahy/Nymburka do Liberce a dál na sever?
Do Polska a do přístavů?
Do Německa a dál?
Přes Černousy nějaká nákladka jezdí. Kolik toho jezdí přes Žitavu? V nějakých křídových papírech bylo i propojení přes Jindřichovice pod Smrkem a dál do Polska směr Jelení Hora jako součást RS5 do Vratislavi.

Oldřich Sládek

Viz odpověď kolegy Petra Šimrala.

Leden

Přes Černousy už nejezdí ani Škodovka a není to kvůli kopcům, ale prostě proto, že distribuční centrum v Polsku je jiným směrem, dřívější přepravy do Štětína zanikly. No budete do té SP muset vylhat nějakých dvacet párů denně. A těžko vnutí SŽDC svou vůli třeba PLK, nebuďte naivní.
Jakékoli „přínosy nákladní dopravy“ skrz Liberec bude prostě jen fabulace a lež.

Alibaba

Díky, už jsem přečetl. Nic potěšujícího pro návrh.

Indian

Znám minimálně jednu studii, kde to je dle zpracovatele studie naopak:)

Indian

Jinak ale souhlas, že současná metodika ekonomického hodnocení je dost na hovno. Například v podstatě brání dalšímu zvyšování bezpečnosti na přejezdech. Přejezdy, které ekonomicky vycházeli jsou už vesměs zabezpečené, a zbývají jen ty „sračky“, kterým EH nevychází.

ušatá

Všechny ty metodiky jsou tzv. na hlavu. Kdyby se podle nich měly stavět a posuzovat dálnice a další silnice, nevyšla by nikdy ani jedna. Je to prostě, slušně řečeno, velký binec a hlavně nezájem o určité věci.

ene bene

Takže důvodem studie je „postradatelnosti části kolejiště ve stanici Liberec“. To vyjde! Bravo!

Nekdo

Taky by mela byt studie na letiste v Liberci a vnitrostatni linku do Prahy, studie na hyperloop a studie na prodlouzenu kanalu D-O-L…

Martin

U nas studie v Budejicich realita:-)

-TR-

Kvalitní trať Praha – Liberec potřebujeme jako sůl. Studie o tom, zda se to vyplatí nebo ne, nepotřebujeme, beztak jsou všechny studie vyfabulované a postavené na bulharských konstantách.

KarelF

Jako na strojvedoucích Arrivy ?

ušatá

Kdyby stejným způsobem uvažovali naši předci, tak tu nemáme ani kilometr tratě, protože by takto nemohlo vyjít nic.

Leden

Naši předci uvažovali přesně stejným způsobem (SNDVB i TKPE byly soukromé podniky vytvářené pro zisk) a tehdy jim to vyšlo, protože neexistovaly alternativy. Budete muset zakázat auta a rozorat D10.

Leinad

Jenže soukromé podniky započítávaly vše, a výsledek byl předem neznámý.
SŽ zadání studie upravuje tak, aby stavba (ne)vyšla, do tunelu Praha-Beroun nezapočítává náklady

Frantisek

Anebo zrušit železnice, postavit další dálnice a ty ještě zatrolejovat, aby to vypadalo ekologicky. 😉

Jiří 3

Můžete někdo napsat na Tipsport nebo Fortunu ať vypíšů kurzy na to, jestli ta studie výjde nebo ne.

Pavel P.

Tak mezi Prahou a Mladou Boleslaví už se modernizace chystá. Dál na Turnov bych viděl jako nejrozumnější modernizaci s narovnáním oblouků (a zvýšením rychlosti).
Mezi Turnovem a Libercem je problém v terénu, a pokud má být spojení použitelné i pro nákladní dopravu tak nezbude nic jiného než bázový tunel, asi tak 20 km v trase Malá Skála – Jablonec n. N. – Liberec, přičemž Jablonec by měl zastávku hluboko pod zemí, aby vyšly slušné sklonové poměry.

Luděk S.

Žádná modernizace se z Prahy do MlBl nechystá.

Pavel P.

Zajímavé, v textu článku je přímo řečeno, že ministerstvo schválilo zrychlení trati z Prahy do Mladé Boleslavi.

Alibaba

Měl bych jiný návrh. Nová trať ze Svijan na Doubí (cca 4km) , tunel (cca 3km) pod Sychrovem k Sedlejovicům. Pak marovnáné do Hodkovic. A z Hodkovic tunel (cca 10km) na ÚTD. Celková vzdálenost z Loukova do Liberce cca 25km: https://mapy.cz/s/kogagavoho

Pro Jablonec ta zmiňovaná tunelová spojka z Rychnova.

Pavel P.

Co se týče celkové délky tunelů, a tedy investic, tak to není špatná varianta. Viděl bych však dva nedostatky. Prvním je, že není zrychleno spojení mezi Libercem, Jabloncem a Trutnovem navzájem, a navíc přímý spoj do Prahy znamená samostatný spoj do všech tří měst.
Druhým problémem jsou sklonové poměry – mezi Loukovem a Hodkovicemi je 13 km, a převýšení cca 130 m, což znamená alespoň 10 promile. Takové stoupání už je celkem na hraně pro nákladní dopravu a navíc by šlo o rozhodující stoupání na trase Nymburk – Liberec.

Jiří Šrámek

Je to Turnov. Ne Trutnov.

Pavel P.

Omlouvám se, překlep.

BND 30

Žebrák – Točník…

Alibaba

To zrychlení je pak už o nějakém dopravním modelu. Třeba vlaky střídavě jednou za hodinu Liberec/Jablonec = půlhodinový takt z Prahy. Turnov by mohl mít stále vlastní linku až do Tanvaldu. Předpokládám, že rychlíky Liberec – Pardubice by stále jezdily přes Turnov, i když zkratka Hodkovice – Železný Brod by se hodila. Z Hodkovic by se stal přestupní uzel, některá z linek od Prahy by tam mohla stavět pro přestup do všech směrů. Hlavní tratě se projektují do sklonů 12,5 promile, takže 10 pro náklady není ideální, ale nejsme v Polabské rovině. A zkoušel jste si vypočítat sklon mezi Hodkovicema… Číst vice »

Pavel P.

Řekl bych, že se dostáváme k důvodům, proč se vůbec studie dělají. Máme tady více variant – první je Loukov – Hodkovice – Liberec. Výhoda jsou menší náklady, nevýhoda sklony a dopravní model, kde by těžko šlo vymyslet něco lepšího, než tři vlaky za hodinu, jeden přes Turnov do Tanvaldu, druhý do Jablonce, třetí do Liberce. Druhá varianta je tunel (Turnov -) Malá Skála – Jablonec – Liberec. Sice to bude dražší, a jízdní doba přímého vlaku Praha – Liberec horší, ale zase jsou lepší sklony a snazší řešení dopravního modelu. Například by mohly jezdit dva vlaky z Prahy za… Číst vice »

Leden

Proč se ty studie vůbec dělají? No protože se na ně dá „čerpat“ z nějakých prostředků na studie, popř. je do líbivých hesel potřeba zabalit nepříjemná fakta.

Jan Hasek

Krásně minete Turnov. Trochu škoda.. Co stoupání z pojizeri k Ještědu?

Alibaba

Do Turnova a Tanvaldu bych předpokládal samostatnou linku.
Stoupání do Hodkovic (dál je to v 8km tunelu zanedbatelné) vyčísluji v jiném příspěvku, zkuste hledat.

Jiří Šrámek

Trať na Liberec musí „uhnout“ už někde před Turnovem k severozápadu. Pak tunel pod Paceřákem a další, dlouhý, pod Javorníkem.

Pavel P.

Viz reakce na Alibabu – Sice dosáhnete nejkratší (a možná nejlevnější) trasy mezi Prahou a Libercem, ale vyhnete se Turnovu a Jablonci, což znamená další spoje, pokud má jezdit přímý vlak mezi Jabloncem a Prahou nebo Turnovem a Prahou (a když nebude kapacita, nebudou jezdit vůbec). Také nepomůžete spojení mezi Libercem a Jabloncem. Druhý problém je stoupání na trati. Stávající trať má mezi Turnovem a Hodkovicemi nad Mohelkou až 13,2 promile, a tunel u Paceřic by na tom nebyl lépe. Pokud to vezmete přes Turnov, Malou Skálu a tunelem až do Liberce, tak na celé trase z Nymburka do Liberce… Číst vice »

Alibaba

Loukov – Doubí mi vychází cca 10 promile (tady by bylo asi nejnáročnější šikmé křížení s dálnicí)
Doubí – Sedlejovice cca 12 promile. (tunel u Paceřic)
Sedlejovice – Hodkovice cca 9. (1 tunel)
Hodkovice – Liberec do 1 promile.

Kalanis

Takhle? https://mapy.cz/s/dusenejora Něco lepšího vzhledem k okolnímu terénu mne nenapadá.

ušatá

Hlavně v celé trase zdvoukolejnění.

ajemgut

No, tak snad to tentokrát ekonomicky vyjde. Největší problém vidím v absenci velkých měst za hranicemi, chybějící elektrifikaci tratí okolo Zittau a Gorlitz..

Jiří Šrámek

Kolik velkých měst je ‚za Č. Budějovicemi‘?

Gawain

Linz

Jiří Šrámek

To ano. Ale nic víc. ‚Za Libercem‘ je Zittau (cca 30k), Görlitz/Zgorzelec (dohr. cca 90k), Cottbus (přes 100k)…. A to nepočítám polská města v blízkosti.
Žádné sice nemá 200 tisíc obyvatel, jako Linz, ale v součtu je to hodně.

hloupý rýpal

Dráty do Görlitz právě teď dorážejí a budou pokračovat do Drážďan. Povede tamtudy hlavní spojení od Vratislavi a náhrada někdejší dolnoslezské podkrkonošské magistrály.

Frantisek

No, a že tam ta trať „vypadá“, a všichni stejně básní jen o dálnici…

ušatá

Nelze hodnotit podle velkých měst. Mohou tam být i malá sídla, ale důležité bude, kolik z obyvatel bude vlak používat. Čili polopatě: z 50ti tisícového města může vlak denně používat třeba tisíc lidí, ale za to z desetitisícového sídla může vlak používat třeba 5 tisíc lidí. A v tom to je. Proto i ta relativita posuzování lokálek a toho, co obsluhují. To je podobné.

Vladimir

Kdyby se udelala standartni koridorova trat Liberec – Praha s dojezdem do 1h, tak pulka Prahy zije v Liberci. Muj osobni nazor je, ze by se tohle migrovani nekterym lidem nelibilo..

Sitgestravel

Presne tohle uz tu pisu nekolik let. Ekonomicky prinos vrt Praha – Lbc je v radech bilionu, usetri se i za nutnost rozsirovat D10, protoze ta individualni denodenni doprava sever – Praha pojede vlakem. Proc se tohle v te studii nezohlednuje?

Jiří Šrámek

Asi proto, že tajný podtitul všech zadání studií je, že to „nemá klapnout“. Jinak si to také neumím vysvětlit.

Frantisek

Skutečně je nutné čím dál více lidí tahat sem tam, v době internetu? Problém je, že se všechno (a zejména náklady) vsadily primárně na dálnice, se všemi důsledky pro okolí. Chtít, aby objemy dále rostly, jen proto, aby si na své přišla i železnice, mi přijde bizarní. Rozumné bylo chtít železnici, aby naopak nebyly potřeba megalomanské silniční stavby, ale to se neděje, ba naopak.

Martin

Liberecká pracující v Praze absurd ? A kdo jezdí žlutými busy po – pa ? Výletníci ?

Jiří Šrámek

Žlutými i zelenými. A hlavně věčně narvanými. A to jsou jen přímé spoje Lbc – Pha. Dále je třeba připočítat další desítky autobusů, které jedou z Jablonce, z Turnova (přes Turnov ze Semil, Rokytnice, Harrachova, Tanvaldu, Jilemnice…). Plus velmi mnoho spojů z MB.

Frantisek

Taky by v tom Liberci mohla nějaká obživa a zábava vzniknout. Možná by to bylo v důsledku mnohem levnější, než mít vedle sebe mraky silnic a železnic a denně hýřit megawatty…

Luděk S.

Nikdy to nevyjde! Nikdy! Něch si to všichni zapëmätajú.

Navíc, každý šotoušek přeci ví, že to řeší tříkolejka do Lysé a Všejanská spojka.

Zyx

Tak prave proto SZ(DC) zadalo dalsi studio, aby nahodou ta krajska (na kterou by nemuseli mit paky) nevysla jinak.

Sitgestravel

Kraj by si mel udelat vlastni nezavislou. Nechapu, proc ted z toho chteji vycovout s tim, ze bude stacit ta spravy.

BND 30

Třeba je v zadání, jak má vyjít…

ušatá

Ono je to spíš ve státní dopravní politice To by mělo mít pod palcem ministerstvo jako garant. A to by mělo mít nějaký výhled a směr jak naplnit udržitelnost dopravy a co největší podíl kolejové dopravy.

Vít Jůza

„V aglomeraci Liberce a Jablonce nad Nisou žije přes 160 tisíc lidí, pro cesty do hlavního města jsou odkázány jen na silniční spojení“ … je potřeba tak přehánět? Kromě možnosti leteckého spojení a turistických cest existuje i spojení železniční … ano, je o trošku časově delší, ale je, přes den funguje v pravidelných intervalech a ani není nutná rezervace dopředu. Zcela vyhovující, pokud nepočítáme s takovými absurditami, jako kdyby někdo chtěl denně z Prahy do Liberce nebo obráceně dojíždět do práce nebo do školy. Jistěže by šlo už v podstatě za současného stavu odstraněním prostojů zkrátit z libereckého na pražské… Číst vice »

stemark

co to píšeš za blbosti, nějakej železniční fando. jezdit skoro 3 hodiny vlakem z Liberce do Prahy je blbost. nebo si splachl soudnost do hajzlu? je to strašná ostuda, 18. studie a prd z toho.

Vít Jůza

Máte pravdu, jezdit jakýmkoli způsobem z Liberce do Prahy je blbost.

Sitgestravel

Je to jouda.

Ondra

Ježiš to je kravina.. Ano, technicky se samozřejmě z Liberce do Prahy jet vlakem dá, ale nedává to smysl v žádným ohledu.

Vít Jůza

Máte pravdu, jakýmkoli způsobem jezdit z Liberce do Prahy nedává smysl v žádném ohledu. Ale kdyby už někdo z jakéhokoli rozmaru se na takovou cestu vydal, dvěapůl hodinky ve vlaku mu ušetří několikadenní chůzi. A na silniční spojení skutečně člověk odkázaný není!

ABC

Pochod Praha – Prčice má cca 70 km a dá se ujít za den. Tak tohle by bylo tak den a půl ne?

Bob

Slušnost je v každé vsi po cestě pozdravit, poklábosit, nechat se pohostit a je-li třeba, pomoci při žních atd. Jen hulvát se krajinou bezohledně prožene, aniž by bral vážně místní obyvatelstvo. Ještě v době koněspřežky mělo cestování nějakou kulturu, ale od té doby už to jde jen s kopce.

KarelF

Tak z Liberce do Prahy to určitě z kopce je.

Jiří Šrámek

Jasně že to jde. Vždyť i z Brna do Prahy se dá chodit pěšky. Je to sice časově malinko delaší, ale ta možnost tu je. Tak proč za mnoho miliard opravovat dálnici a budovat nové, rychlé železnice. Sorry, ale takový blábol může vypotit jen magor.

Frantisek

Nebo magor „musí“ denně tyto trasy jezdit, ještě pokud možno co nejrychleji. Mimochodem, k té dálnici přidejte kolony a dojížďku do centra. Co takhle zase trocha decentralizace? Včera jsem v Brně na hlavním četl cosi o nežádoucí „čechizaci“ Moravy. No já nevím, kdo se nám sem stěhuje, zvedá ceny všeho rád by sem nalil více betonu, než město vhodné k životu unese…

Sitgestravel

Vy jste jouda ne Juza.

Martin

Liberecak pracující v Praze je absurd ? A kdo jezdí žlutými busy ? Výletníci ?

Erik

Ja vam nevim.. to vse musime merit naklady/vynosy dnesni doby.. jak to bude za 10let+? Nejde vzdy jen o ekonomicky (ne)smyls, ale i celkovy potencionalni rozvoj kraje a dopravni operabilitu. Kdyby na vse musela byt studie, tak jezdime stale na kocare s konem 🤣

Leinad

Chci vysokorychlosku z Pičína do Vysoké Lhoty. Podle mě je dobře, aby SŽ měla objektivizované, proč je to blbější nápad, než z Prahy do Drážďan. Při prvních stavbách železné dráhy se taky řešilo, jestli bude mít využití, kdy se investorovi vrátí, investor místo kočárů s koněm šel do rizika, nikoli do nesmyslu.
Jiná věc je zadání konkrétní studie. Jestli studie schválně nepočítá s potenciálem, neřeší možný rozvoj kraje.

BND 30

Pičín Lhota má potenciál. To se s Libercem nedá srovnat.

Alibaba

Jestli chcete rovnou stavět, tak musí vláda (a parlament?) (A kdopak volí tyto instituce?) dát přímé (politické) zadání SŽ. Pak SŽ nebude dělat na každý opruz studie a bude rovnou zadávat projekty ke stavebnímu povolení. EIA a územní řízení by musí být v tom politickém rozhodnutí. Viz něco na ten způsob jak Poláci staví dálnice: https://zdopravy.cz/polaci-ziskali-povoleni-pro-posledni-usek-dalnice-do-cech-a-zacinaji-stavet-59762/

Peeetr

17 studií bylo na nic, ale ta 18 bude průlomová, a když ne tak ta další 🙂

Hanzi

Ono po cestě vyroste zcela jistě ještě jedno město velikosti Liberce nebo MB aby to vyšlo. Jo na hrabání se v nesmyslech je holt u nás třeba specialistů.

Frantisek

Třeba dálnice do každého kraje? 😉

Hanzi

Za cenu těch 18 studií už mohla mít D10 tři pruhy z Prahy až do Liberce

David

Kecy.

-TR-

To je pouze dočasné řešení problému. Intenzita dopravy na dálnici vzroste a nakonec nebudou stačit ani ty tři pruhy. A budeme zase na začátku.

Města nejsou nafukovací, na více aut v nich jednoduše není prostor. Právě mezi velkými městy je třeba kvalitní železnice.

Hanzi

Třeba mezi Hanau a Frankfurtem je na A3 pruhů 5 v každém směru a jde to. Nevidím důvod nemít více než dvou pruhové dálnice.

-TR-

Ale samozřejmě, že jde mít 5 pruhů. Ale vy tady nechápete, že to není řešení problému, protože po několika letech nestačí ani těch 5 pruhů a je třeba zase rozšiřovat. Což znamená další vyhozené peníze. Zároveň je to spojené s problémy přímo v těch velkých městech, na jejich vnitřních komunikacích.

Postavit dvoukolejnou trať mezi Libercem a Prahou tyto problémy vyřeší. Bude větší flexibilita – v případě zvýšeného zájmu bude možné přidávat spoje nebo vagóny navíc, zároveň se tím nezhorší už tak špatná dopravní situace přímo v Praze.

Hanzi

Já nevím, já si myslím že to je hlavně na lidech a jejich poptávce čím a jak chtějí cestovat a ne jim něco vnucovat. Koneckonců od toho se různá scitání dopravy ,průzkumy frekvenci atp dělají, ale jestli se tím někdo vůbec fakt řídí , těžko říct.

xxx

Jako chcete sčítat dopravu (cestující) ve vlaku který nejezdí?

Hanzi

Z Prahy do Liberce nejede vlak jo?

Grossák

Když zbouráte dálnici z Prahy do Liberce a postavíte moderní železnici, počty cestujících se promění. Takže výsledky sčítání neodpovídají poptávce, jsou deformované infrasfrukturou.

Alibaba

Když se podíváte do tabulek 070 a 030 tak tam žádný přímý vlak nenajdete. Jen tam jsou spojení s přestupem, která jsou nekonkurenční autobusům jedoucích po dálnici a rychlostní silnici.

Vít Jůza

Ta spojení vlakem jsou pomalejší a dražší, ale zrovna přestupy v Turnově na tom dělají pár minut, dokud jezdily přímé rychlíky, zvláště ve směru do Prahy to nezvládaly o mnoho rychleji.

Jiří Šrámek

Ne, z Prahy do Liberce přímý vlak opravdu nejede. Vždy se musí přestoupit.
Apropo… Kolik si myslíte, že by cestovalo lidí vlakem z Prahy do Pardubic, kdyby cesta trvala tři hodiny a VŽDY by se muselo přestupovat? Daleko je to přibližně stejně jako Pha – Lbc.

Sitgestravel

No nejde.

Grossák

Takže dnes je podle Vás lidem vnucována silniční doprava, protože pořádná železnice není?

Hanzi

Ne, tu si lidi vyberou sami a je to hlavně pro její mobilitu a proto silnice s přehledem drtí ostatní druhy dopravy.

Haha

To ale není pravda. Vizte A1 vs Westbahn a modalsplit.

Haha

Nebo i Praha–Ostrava.

Grossák

Z toho plyne samozřejmě pro každého něco. Pro někoho, že je třeba stavět další silnice a dálnice. Pro jiného, že je třeba konečně začít stavět také železnice.

Adamgolias

ano , ale jen proto , že v používání auta není zohledněno vše , co zaplatí společnost. – škody na nemovitostech , škody na zdraví , snizena kvalita životního prostředí atd atd . Myslíte že všichni v okolí silnic a dálnic jsou nadšeni že jim pod okny jezdí lenoší v autech? Kolik peněz stojí sanace prasklé nosné zdi 4p. domu , způsobem dopravou víte? Kolikrát jste projel okolo , způsobil chvění které v množství za referenční dobu způsobilo trhlinu aby jste mohl přispět na opravu víte? Kolik lidí jste probudil vaším autem když jste jim projel pod okny víte? To… Číst vice »

ušatá

Kdyby se to počítalo, žádná studie pro silnice nevyjde. Take se to proto takto nedělá a proto se také žádné dopady a škody nehradí a docela se o nich raději ani nemluví nebo se to dogmaticky zpochybňuje a výpočty, které by se daly oponovat neexistují a není o ně zájem, přesto, že jsou po řadu let požadovány.

Pavel Novák

Obecně ano, protože silniční infrastruktura je většinou výrazně lepší. Ale v případě rychlé železnice se situace radikálně mění – například Praha – Pardubice podíl vlak:auto zhruba 60:40.

ušatá

Ano. Je to taková malá totalita. Postavíme ti silnici a když po ní nechceš jezdit, tak se nikam nedostaneš nebo hodně špatně.

Leinad

Nebudu stavět metro, protože tím nikdo nejezdí. Jsou přeplněné autobusy, tak pošleme další autobusy.

Nebudu stavět železniční trať, protože po ní nikdo nechce, vedle je přeplněná dálnice.

KarelF

Vidíte jak jste si sám odpověděl …….já si myslím že to je hlavně na lidech a jejich poptávce čím a jak chtějí cestovat a ne jim něco vnucovat. …….. Pokud to pořeší Všejanskou spojkou tak jen do MB bude jezdit spousta lidí z Milovic a Lysé do MB do práce. Navíc si tento úsek na sebe vydělá Cargem z Škodovky. Já osobně si do toho vlaku do Liberce rád sednu taky i když to dnešní retro má něco do sebe.

Adamgolias

Co lidé chtějí? To je špatný nápad .80% populace má IQ nižší než 100. Od tohoto materiálu chcete inspiraci? Chtějí levné pivo , supermarket za rohem , bydlet uprostřed města v lese s kinem a diskotékou , v tv 150 kanálu , vše zdarma . Auto u domu dálnice všude ale od bydliště daleko. Ne , lidí se opravdu neptejte. Netouzite-li po urychlení konce civilizace.

ušatá

Přírodní zákony platí, stejně jako fyzika, chemie, medicína apod. Takže to nezávisí na nějakém vnucování, ale respektování přírodních zákonů, logiky. To nelze porušovat a nelze se řídit jednoduchými osobními názory a zájmy. To období typu poručíme slunci, dešti už snad pominulo. A měl byste se s tím smířit.

Frantisek

Nabídnout není vnucovat. Dnes je všem vnucováno auto, a kdo není ve stavu, aby svědomitě řídil, bourá a vraždí. Plus rakovinotvorný bordel do prostředí, horko, povodně.

Martin

Ale to prece neni vnucovani, ta dalnice tam je a nikdo ji nezrusi,… Zeleznice ma ale spoustu vyhod a hlavne muze byt vyrazne rychlejsi, a to muze spouste lidi usetrit cestovni cas,… Jsou totiz lide, kteri jezdi autem jen proto, ze je to proste rychlejsi nez vlak a tito by pri zlepseni situace na zeleznici presli na vlak… Vysledkem pak je, vice mista na dalnici, mene opotrebeni dalnice, lepsi situace ve mestech co se tyce dopravy (parkovani, emise, prach, nehody), vetsi obsazenost spoju ve vlacich, mene vlakovych souprav, lepsi ekonomika (spojeni mezi mesty se vyplati i na komercni riziko), vice… Číst vice »

Martin

Mimo pátku a neděli ( odpoledne a večer ) . A teď kdyby tam neměli S bahn, jak by to tam vypadalo ?

Adamgolias

Není tím důvodem prostor? Porovnejte rozlohu státu , vzdálenost obci a třeba vám dojde .

ušatá

Ano, dá se tam kolem asi krásně žít a spočítejte si, jak to ovlivňuje např. teplotu okolí a stav klimatu. Opravdu laické posuzování dopravy (všeobecně) a pak to ve státě takto vypadá, že se staví nesmysly a potřebné věci ekonomicky nevycházejí.

Frantisek

Která bude časem vyžadovat čtyři koleje… To také není řešení. Řešení je a) oživit samotné kraje, ne je vysát centry, b) snížit potřebu dopravy lidí i věcí na rozumnou míru (zahrnutím nákladů dopravy do ceny) a c) tuto dopravu realizovat co nejšetrněji. Ovšem, podle tohoto by mohly být klasické rychlejší dvoukolejky místo dnes živelně budovaných dálnic…

Martin

Zrovna na Liberecko 4 koleje zrejme nikdy potreba nebudou, staci klasicka dvoukolejna trat, to mate dnes prakticky vsechny zeleznicni dulezite trate v CR,… pretizeny je jen koridor Praha-Ostrava a trate okolo Prahy a nektere u Brna… max .bude nutna vyhybna na trati pro nakladni vlaky…
Pokud jde o ostatni koridory, mela by v danem smeru vzniknout i VRT, coz ty 4 koleje budou a myslim, ze to je dostatecna kapacita, i kdyby VRT byla ciste osobni (s vyjimkou nekterych useku, napr. tunely…

Jiří Šrámek

To jako že by jeden (někde i dva) ubrali?

ušatá

A proč????