Pokus číslo 18. Správa železnic opět soutěží studii na rychlejší vlaky Praha – Liberec

Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Autoři studie mají prozkoumat i možnost rychlejšího napojení Jablonce nad Nisou a modernizaci trati do Polska.

Stát bude opět zkoumat, zda se ekonomicky vyplatí modernizovat železniční spojení mezi Prahou a Libercem tak, aby vlak byl mezi hlavním a pátým největším městem v zemi rychlejší než cesta po silnici.

Jde o celkem již osmnáctou studii, kterou stát za poslední čtvrtstoletí na téma zrychlení trasy Praha – Liberec. Na trati se ale zatím nic nezměnilo.

Soutěž vypsala Správa železnic na svém profilu zadavatele. Studie proveditelnosti má prověřit možnosti modernizace železniční infrastruktury v úseku Mladá Boleslav – Turnov – Liberec, včetně přeshraničního spojení do Polska. „Následná realizace navržených úprav má umožnit vedení expresních vlaků mezi Prahou a Libercem v hodinovém taktu,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. O navrhované rychlosti či jízdní době zadávací dokumentace nemluví. 

Vypsání studie je i neoficiálním ukončením plánů na možnou vysokorychlostní trať do Polska přes Liberec. To ukázala i zadávací dokumentace na terminál pro rychlovlaky Praha – východ. V ní se již o napojení trati z Liberce vůbec nemluví.

Občanům Libereckého kraj svitla loni naděje na rychlejší spojení poté, co ministerstvo schválilo alespoň zrychlení trati z Prahy do Mladé Boleslavi, Správa železnic už v rámci této stavby začala řešit stavbu takzvané Všejanské spojky. Úsek dál do Liberce ale ekonomicky nevyšel.

Spojka do Jablonce, zrychlení na polskou hranici

Vítěz soutěže má využít data ze stávajících studií. Nově má prověřit také případnou rekonstrukci úseku Liberec – Černousy, především s ohledem na potřeby mezistátní nákladní dopravy. Přes přechod dnes míří nákladní vlaky do Polska, trať je ale kapacitně zahlcena osobní dopravou. Zpracovatelé mají také prověřit i novostavbu trati z Rychnova u Jablonce nad Nisou do Jablonce nad Nisou.

Zahrnutí obou nových úseků by mohlo pomoci zvýšit ekonomickou návratnost celé investice. V aglomeraci Liberce a Jablonce nad Nisou žije přes 160 tisíc lidí, pro cesty do hlavního města jsou odkázány jen na silniční spojení. Liberec je jediným krajským městem, kam stát neobjednává žádný dálkový vlak z Prahy. Modernizace všech úseků bude přednostně řešena s elektrizací.

Studie by měla být hotová příští rok. Prvním výstupem studie bude prověření postradatelnosti části kolejiště ve stanici Liberec. Důvodem je záměr Libereckého kraje rozšířit na tuto plochu terminál autobusové dopravy.

Odhadovaná cena zakázky je 7,4 milionu korun.

Železnice do Prahy je i jedním z témat krajských voleb, i když kraj nebude investorem. Liberecký kraj se za současného vedení rozhodl zaplatit i ze svého studii, která by ukázala, zda se trať vyplatí nebo ne. „Máme na ni připravené peníze v rozpočtu, ale pokud ji bude dělat Správa železnic, nemá smysl ji dělat dvakrát,“ řekl hejtman Martin Půta.

Tagy Liberecký kraj Správa železnic Top železniční spojení Praha - Liberec
188 komentářů