Pokus číslo 18. Správa železnic opět soutěží studii na rychlejší vlaky Praha – Liberec
Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Autoři studie mají prozkoumat i možnost rychlejšího napojení Jablonce nad Nisou a modernizaci trati do Polska.
Smysl má jenom jedna varianta. Postavit novou trať na vysokou rychlost s tím, že bude zastávka v MB v centru. Praha – LB za 1 hod. Vše ostatní je jen plýtvání penězi. Ale myslím, že v našich podmínkách je to i ve střednědobém výhledu nereálné.
Me by ani nevadilo, ze by rekli, pardon, ale zatim to neni priorita, ale to, ze se to snazi flikovat jinak variantami, ktere to prave neresi… Co je pak levnejsi?
A také z Liberce do Zittau. Koleje na polském území jsou ještě horší, než na tom našem…
Já jim to prozradím. Za Čelakovicema to švihnout na Boleslav. Kolem Škodovky na Turnov. V nové stopě. 200. V rovině, podél dálnice za Boleslaví. Turnov Liberec neřešit. Max elektrifikace zatím.
Ja bych Ml.Boleslav take videl na rychlejsi spojeni s Prahou, idealne ale pres Brandys, za Bolkou by stacila na Turnov modernizace…
Lze to. Ale kvůli terénu to musí uhnout daleko dřív. Třeba takhle. https://mapy.cz/s/dusenejora
To ale minete Turnov a neresi to spojeni Liberec-Turnov-HK…
Požadavky na zapojení do Turnova a na rychlé spojení Prahy a Liberce se vzájemně vylučují. Kvůli umístění nádraží v Turnově a okolnímu terénu. Buď to pojede přes Turnov – ale pak tam zůstane úvrať, nebo to pojede přímo a pak to nádraží stejně mine. Pokud to někdo nakreslí přes Dolní Bousov, Sobotku a Rovensko, tak mu zmizí rychlost. A skrz český Ráj to neprotuneluje – viz problémy R35. Naposledy se zajíždění řešilo při řešení spojky z Přepeří do Lažan, která by umožnila přímou cestu aspoň po stávající trati.
Pisu Liberec-Turnov-Hradec… ta varianta neumozni poslat vlaky z Liberce do Hradce…
Tohle řeší: https://mapy.cz/s/kogagavoho
Jinak si taky myslím, že minout Turnov nevadí, pokud bude jezdit stále nějaká linka do Tanvaldu.
Presne moje varianta, dva tunely, tunel Husa a tunel Javornik… a napojeni je tak, ze mohou vlaky primo Praha-Liberec a Liberec-Hradec…
Jeste mi vychazi vyskove varianta s kratsimi tunely, ale se tremi, tunely Husa, Hodkovice a Zdarek…
Nechapu, proc by tohhle nemohlo jit…
Co furt všichni máte s těma Čelákovicema, Milovicema a Všejanama? Trať na Lysou je přetížená suburbanem a skrz Počernice další dvě koleje neprocpete… Když už VRT, tak podle D10 z Černého Mostu a jako bonus dostanete zastávku „BnL-StB“ a někde o kus dál „P+R Pojizeří“.
Protože je to jediná šance, jak v dohledné době dotáhnout alespoň do Mladé Boleslavi elektrifikovanou dvoukolejku? VRT kolem dálnice do MB je možné postavit i později, bude to jen navýšení kapacity, ale to si vyžádá mnohem víc času a spoléhat na ni, tak se slušného spojení do Liberce nedočkáte.
Dál za MB má stejně smysl stavět jen klasickou trať na 160 – 200 km/h, vzhledem k tomu, že o pokračování VRT na svém území v tomto směru nemají Polsko ani Německo zájem a stavět VRT jen kvůli Liberci nemůže ekonomicky vyjít.
Ano, to je vsejanska spojka, otazkou je, proc se ma stavet tento maly kousek na 200km/h…
To už tu bylo snad tisíckrát, bude to novostavba, tak už se rovnou navrhne na vyšší rychlost, rozdíl v ceně nebude velký a předělávat to v budoucnu by vyšlo mnohem dráž. Někde se začít musí.
Ano, to vime… otazkou je, zda to ma byt hlavni smer na Boleslav pro osobni dopravu, 45min. do bolky je proste moc…
Nerozumím tomu, jak se v Česku plánují autobusové dopravní terminály, resp jak jsou dimenzovány. I ty moderní terminály jsou příliš obrovské – třeba Strakonice mají větší autobusové nádraží než třeba Danver. 🤔
Připadá mi to jako opakovaný pokus milovníků vlaku a lokální politické reprezentace obohatit se stavbou něčeho neekonického na úkor nás všech a jiných důležitych projektu. Tak dlouho se to bude zkoušet a vymyslet, aby to jednou vyšlo
Vy si myslíte, že jezdit po tratích z 19. století je normální ? Nevím jak by se Vám líbilo jezdit autem po silnicích z předminulého století, spíše brblate že dálnic je málo ..
Právě, že pánovi jde nejspíše o to, aby už se vlakem vůbec nejezdilo. Mně osobně to celé přijde jako nebetyčná fraška – nejdřív někam postaví dálnici (bez posouzení efektivity) a pak se marně snaží dokázat, že má ještě smysl k ní dostavět železnici. Mělo by to přitom být naprosto opačně – čím silnější proud, tím spíše na prvním místě koleje. Souběžné dálkové trasy pro různé druhy dopravy, které by se za normálních okolností měly doplňovat, mi také přijdou nesmyslné. Ještě vodní kanál tam není…
Jestli máte na mysli silnice 1. třídy, tak ty jsou dost často v trasách císařských cest. Stará silnice Brno-Vyškov-Olomouc je z doby Marie Terezie. Holt si Marka Terka nechtěla počkat 120 roků na železnici.
Stará silnice již byla nahrazena dálnicí. Holt pokrok
Vladimír R je doslova mimo mísu. Ale každý má právo se zůčastnit diskuze, ikdyž neví o diskutovaném tématu zhola nic.
Opet bylo zadano koncepcne nevhodne zadani.
Uz jsem zde psalndo diskuze pred dvema lety, ze realizovatelne vizionarske zadani studie je: navrhnout trasovani a dalsi vlastnosti trate Praha – Liberec, ktera umozni tuto trasu ujet rychliku za 60 minut. A pak v ramci teto nove koncepce hledat, jak tuto trasu resit nejlevneji.
Sprava zeleznic tedy palec dolu. Neni vizionarska. Bohuzel.
A na spojeni do Polska by mela byt samostatna studie, ktera by ve spolupraci s polskymi partnery resila jen spojeni do Polska. Takto se to zbytecne rozmelnuje a stava zmatecnym!
Je to na příliš dlouhé lokte. Praha – Liberec – Zgorzelec/Gorlitz a odtud je to rychlé již jak na Wroclaw tak na Chotěbuz a Berlin.
Na jubilejní dvacátou studii bychom to mohli dotáhnout napřesrok. Ale nakonec se tu realitu podaří ohnout… Nákladní doprava je na Liberecku nula (sklony, směr „nikam“), tak schválně, kolik teoretických vlaků se podaří vycucat z prstu.
Zaměňujete důsledek s příčinou. Málo nákl. vlaků je zde právě proto, že tu máme nevyhovující infrastrukturu.
Zkuste vaši vizi rozvinout. Třeba víte něco, co ani ŽESNAD.CZ neví a rádi se necháme poučit.
Ok. Nejsem železničář, ani dopravce, jen cestující. Ale i tak se zkusím zasnít. Slušná, rychlá, kapacitní trať od Prahy / Nymburka přes Ml. Boleslav (od MB / Bakova výrazně zmodernizovaná trať na Českou Lípu a případně i Děčín) a Liberec někam do oblasti Görlitz / Zgorzelec. Odtud na severozápad kapacitní napojení směr Cottbus, Berlin s propojením Horka – Hoyerswerda – Magdeburg. Plus na severovýchod propojení (již existuje v dobré kvalitě, jen bez drátů) směr Wegliniec, odkud by se hodil i směr sever (Zielona Gora, Balt…), tedy ne v současném technickém stavu. Neříkejte, že by taková infrastruktura nelákala dopravce. ….asi jsem… Číst vice »
Dopravci nemají potřebu kamkoli dopravovat zboží kvůli nějaké infrastruktuře, ale kvůli požadavkům svých zákazníků. Blouznit o tratích Praha-Magdeburg přes Wegliniec můžete, ale tím přepravní požadavky nevzniknou.
a kterým směrem tedy ty náklady jezdí? přes Mieroszow? přes Lichkov? přes Glucholazy? hmmm, nula, co? Nákladní doprava na regionální železnici umřela už před lety. Její návrat neovlivní vize nějaké nekoncepčně „šafářující“ a prachy sající organizace jménem SprŽel, ale „náhlá“ potřeba vrátit přepravu zboží na železnici a to se s ohledem na konec globalizace stane co nevidět… Akorát že dnes – MD, Spržel, ČDC stále jen „investují“ , nikoli strategicky plánují.
Nechápu, co na takové samozřejmosti chtějí zkoumat. Prostě ta trať měla být dávno upravena, modernizována a třeba i nově postavena. A samozřejmě na ni musí dostat místní i dálkovou nákladní dopravu a pak už ekonomicky není vůbec co zkoumat. Prostě nepochopitelné.
A proc nezadat do studie moznost dalsi expresni vrstvy HK-Pce-Kolin-Nymburk-MB-Liberec? Nebo Pce-HK-Nymburk-MB-Lbc? Postreh:pro cestujici z Moravy je to pres Prahu do Liberce delsi pomalu o 100km. Ve stavajici trase pres Semily at jezdi dal ty pseudorychliky. Jestli by to ekonomicky nevyslo tu pro trat lip.
Expresní vrstva v Čechách, která mine Prahy (kdyby to bylo na Moravě, tak na Moravě, tak Brno a Ostravu), nemá smysl. Pro naplnění expresní vrstvy (tedy třetí vrstvy po osobních vlacích a rychlících) potřebujete dost cestujících. A ti na vámi uváděné trase nejsou.
A co přesunout boleslavské osobní nádraží hl.n.nekam do prostoru u Česany? Odpadla by uvrat tratě na Mělník a nádraží by se centru přiblížilo min o jeden kilometr. V České Lipé se také nádraží asi o 600 m přesunulo a postavilo nové.
A kam přesně by se do toho prudkého svahu nad Jizerou to nádraží vešlo? Mmch, v Lípě nevzniklo nové nádraží, jen se posunuly perony.
Ještě existovalo Česká Lípa – město. Ale to je poněkud staršího data.
V tom místě by stačila pouze zastávka s přístupem do starého města (most přes Jizeru), všechny rychlíky stejně budou jezdit přes MB město
Tu starou trať v údolí bude nejlepší přenechat nákladní dopravě, tu snad ani nejde za rozumnou cenu zrychlit. To už bude lepší dát trochu víc peněz a postavit zcela novou rychlou trať v tunelu severojižně pod městem. Nádraží by pak mohlo být přímo v centru, ideálně pod MB město. Možná by velká část včetně nádraží mohla být jen zahloubená v místech, kde jsou dnes převážně parkoviště a autobusové nádraží, a tím i levnější, ale to by vyžadovalo začít to včas plánovat a nenechat ta místa zastavět.
Tak jsem přelouskal jak článek a celou diskuzi a opět nabývám dojmu, že z toho nic nebude: a) předchozí studie řešící prostor po MB nedává možnost zrychlit osobní vlaky do Liberce žádným rozumným způsobem tak, aby byla konkurenceschopná s dopravou silniční. b) potřeba pochytat příliš mnoho zajíců (Turnov, Jablonec) to spolehlivě dozabije. c) nákladní doprava do prostoru Zawidowa, kde to skončí prostě nebude a tak nemůže přinést potřebné benefity. d) pokud by došlo k zadání rozumného rozsahu SP, tedy prostor MB – Liberec – Zawidow – Görlitz – Horka: https://mapy.cz/s/cogekunufu , tak by zase došlo k vykradení počtu nákladních vlaků… Číst vice »
Souhlasim. Při pohledu na obrázek u článku se měla udělat optimalizace současné trati (+max udělat drobné prelozky) a nasadit tam motorové naklápěcí jednotky a la 612 DB.
Tranzit dal z Liberce nevidím žádný (kdo potřebuje z Žitavou do Prahy?) Tunely mijejici Turnov jsou k ničemu.
Možná a nastává doba home-office a dění dojizdka do kanálu se výrazně sníží.
Oprava -Denní dojizdka do kancelari-
Re. Petr Šimral. Směr na Horka, resp. nový nákladní koridor (Horka/Niesky-Falkenkenberg-Magdeburg) není vůbec marný. Že by počty nevyšly bych neměl obavu. Je však potřeba počítat nikoliv současný stav Carga ale přirozený nárůst a kapacitní rezervu do budoucna. Pokud se podaří překonat Covidovou problematiku, tak ekonomika a s ní přirozeně i doprava (osobní i nákladní) mají setrvale stoupající tendenci. Za mě osobně má projekt směrem na Liberec a Horku perspektivu. Pokud by na trati byly odstraněny nebo zmírněny sklony a byla by komplet dvoukolejná a elektrifikovaná, tak pro provoz prázdných autovozů, cisteren nebo klaničáků by byla velmi vhodná. Pokud by ta… Číst vice »
Příliš bych nesouhlasil, zejména u té nákladní dopravy. Po silnicích ročně se přepravuje přes 350 mil. t (možná i více) a většina toho by měla přejít postupně na koleje. Takže o nákladní dopravu bych se nebál. Jinak řešení celého prostoru (sever) bylo už několikrát zpracováno, stačí prostě vybrat varianty a začít stavět. Takto to opět spíš vypadá, že se nechce, ale proč pořád nedělat nějaké studie, že? Na tom se dá slušně vydělávat.
Základem rozvoje nákladní dopravy je možnost rychlého a trvale opakovatelného průjezdu úplně celé trasy od místa nakládky až do místa vykládky. Chybí – li jediný článek, nefunguje to, je to drahé a nekonkurenceschopné. K tomu je třeba dodat, že často nejde až úplně tolik o zboží, jako o oběh náležitostí, tedy lokomotiv a vozů, což je problém kupodivu úplně stejný jako v dopravě osobní. Takže dokonalá zadrátovaná dvojkolejka v Zawidowě nic nevyřeší a současně skoro nic nevyřeší ani kompletní průjezdná trať až do Horky, pokud si Polák na svém kousku bude hrát na Poláka a bude nutit jeho strojvedoucí, předpisy… Číst vice »
Naopak, ta trať přinese největší užitek, pokud zrychlí dopravu pokud možno pro celý region. Nejen pro Liberec, ale i Jablonec, Turnov, Železný Brod, Semily, Tanvald a další větší města. Pak bych se nebál, že by ji expresy, rychlíky a příměstské vlaky nedokázaly dostatečně zaplnit. Autobusy tam představují větší konkurenci jen z Prahy do Liberce, zatímco do ostatních měst a mezi nimi je konkurencí jen vlastní auto, které ne každý může a chce používat. Na mezinárodní dopravu bych tady tolik nespoléhal, pokud jí to pomůže, tím lépe, ale Polsko a Německo na to mohou mít jiný pohled a pak se té… Číst vice »
Meli by brat v potaz, ze usek Lbc-Ohrazenice vyuziji i R do Pardubic a tim se zatrktivni i tento smer. Ze Semil se bude dat dojizdet za praci do Lbc. To jsem v minulych studii nezaznamenal.
Ono jim stejně nakonec nejlíp vyjde přes Liberec propojit Ústí/Děčín s HradcemKr. a na Brno ala VRT. Jestli bude v Litoměřicích vysokorychlostní odbočka z VRT Praha – Drážďany do Liberce, to je otázka ale na Liberec jako takovej nevím jestli se něco vyplatí takto.
i ty VRT pane kolego, vnímám jako dost velku utopii 🙁
Ted je otazka co se mysli VRT, z Prahy do Liberce je to necelych 90km… jet to vlakem 2.5h je tak nejak nepredstavitelne, presto realne… Bohuzel zadani studii se porad nejak snazi vyhnout nejakemu rozumnemu a rychlemu napojeni, tim, ale nemusi byt minene primo VRT… A kdyz se podivame na soucasnou trat, tak jsou tam 3 velke problemy (nepocitame-li zdvoukolejneni a elektrifikaci): Usek Praha-Ml.Boleslav – to je jednoznacne na novou trat, v Praze asi napojena na trat Praha-HK, a kde v Ml.Boleslavi je otazkou,… Prujezd Ml.Boleslavi, severojiznim smerem s nadrazim mmo mesto to asi nepujde, vychod-zapad lze vyuzit bezdecinskou spojku,… Číst vice »
18 studií po cca 7 mil Kč z kterých se ani jedna nerealizovala celkem cca 120 mil. Kč to je Dobrá Správa.
Domnievam sa, že keby do bolo na Správe, žiadne štúdie sa nerobia a fakt o nemožnosti ekonomicky realizovateľného spojenia do Liberca bude akceptovaný…
Co je cílem redukce kolejiště libereckého nádraží, jelikož přímo na proti je stávající autobusové nádraží a jedno parkoviště? Obojí patří městu Liberec. To je skrytý záměr, aby se zlikvitovala stávající nákladní doprava ve směru Černousy, nebo je to další liberecký plán, resp tunel, podobně jako lyžařský areál ve Vestci?
Asi tunel, ty v Lbc umi.
Myslíte fotbálek a spřízněné firmy 🙂
Zrychlení spojení do MB Všejanskou spojkou není úplně nereálné, protože nová trať vede neobydlené krajinou a zároveň se využije modernizovaná trať do Lysé. Co ale s nádražím v MB?
Hlavní n. je na nešikovnem místě daleko od města. Na nádraží město zas nedáte víc jak 4 koleje….
a jak pokračovat dal? To je ještě větší oříšek.
Přesně, co na tom, že ta trať do Lysé má pořád dvě koleje a starostové by chtěli 15′ S-Bahn. Tím projede rychlík jak máslem.
Trať Praha-Lysá-Nymburk-Kolín měla být čtyřkolejná. Nebo aspoň po rozplet na Hradec.
Vetsi cast dalkove dopravy v budoucnu prejde na VRT Praha-HK…
Trat na Lysou je stavena na cca 100-140km/h prevazne pro primesto… to nevylucuje rychliky na Ml.Boleslav… ale jizdni doba pres Vsejany je porad 45min., to hodne… ke zrychleni sice dojde, ale zadne terno a nic co by mohlo primet nekoho jezdit vlakem, kdyz autem to po dalnici je 30min…
Stávající hlavní nádraží v Mladé Boleslavi bude nadále třeba, především pro odstavování vlaků. Nádraží Mladá Boleslav město nikdy nebude mít požadovanou kapacitu, aby bylo možné provádět všechny přestupy. V následujícím textu uvažuji stav, že by rychlíky jezdily přes MB město a fungovala by Všejanská spojka. Některé návaznosti je možné přesunout do Bakova nad Jizerou, ale ne všechny. Přestupy mezi rychlíky by se mohly určitě provádět tam, rychlík Kolín – Rumburk by tam mohl být předjetý rychlíkem Praha – Liberec, přičemž zastavily by tam oba. Co se týče regionální dopravy, hodilo by se to řešit přímými Os Všetaty – Mladá Boleslav… Číst vice »
V Bakově nad Jizerou se už mezi rychlíky na Tanvald a Rumburk prestupovalo do té doby co tam jezdily ČD
Od Mšena se musí odstranit ta úvrať na hlavním. O tom se tu už psalo, Opět projekt je hezkých pár desetiletí zpracovaný, jen ho zrealizovat.
Ještě by to mohlo jít zrychlit na Turnov tam je to místy taky rovné.
Z Bakova do Turnova víceméně stále 100km/h.
Tam to lze udělat bez velkých úprav nejméně na 140.
Tam bylo více variant i úplné předělání všech nádraží v Boleslavi. I to město se dá řešit, ale bude to dnes dražší.
Žádné studie podle současné metodiky ekonomicky nevyjdou, pokud v nich nejsou započítávány přínosy nákladní dopravy. Takhle ŽESNAD.CZ zachránil například Tunel Praha-Beroun. A bylo to o fous.
Aha. Takže třeba „uničovská“ trať se modernizuje jen kvůli stovkám nákladních vlaků za den, které to valí na Šumperk, že?
Pan Sládek zapomněl napsat „s tunely”. Zbytek platí.
Pana Sládka si vážím a oceňuji jeho práci. To bez debat. Ale uvažovat o modernizaci železnice do Liberce bez tunelů, je nesmysl. Takže, dle mého, jakákoli modernizace v tomto směru automaticky znamená budování tunelů (pravděpodobně dvou: pod Paceřákem a pod Javorníkem) a je to nutné brát jako vlastnost, nikoli možnost.
No, ale to má právě na mysli, že bez ŽESNADích vlaků nevyjde.
Přesně tak.
Me ale ty vypocty zarazeji,… to je jako preference IAD pred zeleznici, s vyjimkou nakladni dopravy… Leberec a Jablonec maji jako region skoro 200.000 obyvatel, Ml.Boleslav cca 50.000 + obce okolo + navazne trate okolo, preplnena dalnice… a porad to nevyjde pro osobni dopravu…
Me by zajimalo, za jakych okolnosti by to vyslo?
To by treba takovy japonci nikdy nemohli postavit Shinkansen nikam jinam nez v okoli Tokya (trochu nedobry primer), ale zajima me to…
Uz jen proto me to zajima, ze trat prakticky je vyuzitelna celou severovychodni oblasti od Prahy…
Jak to myslite s temi tunely? My v Lbc to s temi tunely umime. Bavime se o penezich, ze? 😉
Synot?
Syner?
Ano, díky
A máte jako nákladní dopravci nějakou představu kam a s čím jezdit z Prahy/Nymburka do Liberce a dál na sever?
Do Polska a do přístavů?
Do Německa a dál?
Přes Černousy nějaká nákladka jezdí. Kolik toho jezdí přes Žitavu? V nějakých křídových papírech bylo i propojení přes Jindřichovice pod Smrkem a dál do Polska směr Jelení Hora jako součást RS5 do Vratislavi.
Viz odpověď kolegy Petra Šimrala.
Přes Černousy už nejezdí ani Škodovka a není to kvůli kopcům, ale prostě proto, že distribuční centrum v Polsku je jiným směrem, dřívější přepravy do Štětína zanikly. No budete do té SP muset vylhat nějakých dvacet párů denně. A těžko vnutí SŽDC svou vůli třeba PLK, nebuďte naivní.
Jakékoli „přínosy nákladní dopravy“ skrz Liberec bude prostě jen fabulace a lež.
Díky, už jsem přečetl. Nic potěšujícího pro návrh.
Znám minimálně jednu studii, kde to je dle zpracovatele studie naopak:)
Jinak ale souhlas, že současná metodika ekonomického hodnocení je dost na hovno. Například v podstatě brání dalšímu zvyšování bezpečnosti na přejezdech. Přejezdy, které ekonomicky vycházeli jsou už vesměs zabezpečené, a zbývají jen ty „sračky“, kterým EH nevychází.
Všechny ty metodiky jsou tzv. na hlavu. Kdyby se podle nich měly stavět a posuzovat dálnice a další silnice, nevyšla by nikdy ani jedna. Je to prostě, slušně řečeno, velký binec a hlavně nezájem o určité věci.
Takže důvodem studie je „postradatelnosti části kolejiště ve stanici Liberec“. To vyjde! Bravo!
Taky by mela byt studie na letiste v Liberci a vnitrostatni linku do Prahy, studie na hyperloop a studie na prodlouzenu kanalu D-O-L…
U nas studie v Budejicich realita:-)
Kvalitní trať Praha – Liberec potřebujeme jako sůl. Studie o tom, zda se to vyplatí nebo ne, nepotřebujeme, beztak jsou všechny studie vyfabulované a postavené na bulharských konstantách.
Jako na strojvedoucích Arrivy ?
Kdyby stejným způsobem uvažovali naši předci, tak tu nemáme ani kilometr tratě, protože by takto nemohlo vyjít nic.
Naši předci uvažovali přesně stejným způsobem (SNDVB i TKPE byly soukromé podniky vytvářené pro zisk) a tehdy jim to vyšlo, protože neexistovaly alternativy. Budete muset zakázat auta a rozorat D10.
Jenže soukromé podniky započítávaly vše, a výsledek byl předem neznámý.
SŽ zadání studie upravuje tak, aby stavba (ne)vyšla, do tunelu Praha-Beroun nezapočítává náklady
Anebo zrušit železnice, postavit další dálnice a ty ještě zatrolejovat, aby to vypadalo ekologicky. 😉
Můžete někdo napsat na Tipsport nebo Fortunu ať vypíšů kurzy na to, jestli ta studie výjde nebo ne.
Tak mezi Prahou a Mladou Boleslaví už se modernizace chystá. Dál na Turnov bych viděl jako nejrozumnější modernizaci s narovnáním oblouků (a zvýšením rychlosti).
Mezi Turnovem a Libercem je problém v terénu, a pokud má být spojení použitelné i pro nákladní dopravu tak nezbude nic jiného než bázový tunel, asi tak 20 km v trase Malá Skála – Jablonec n. N. – Liberec, přičemž Jablonec by měl zastávku hluboko pod zemí, aby vyšly slušné sklonové poměry.
Žádná modernizace se z Prahy do MlBl nechystá.
Zajímavé, v textu článku je přímo řečeno, že ministerstvo schválilo zrychlení trati z Prahy do Mladé Boleslavi.
Měl bych jiný návrh. Nová trať ze Svijan na Doubí (cca 4km) , tunel (cca 3km) pod Sychrovem k Sedlejovicům. Pak marovnáné do Hodkovic. A z Hodkovic tunel (cca 10km) na ÚTD. Celková vzdálenost z Loukova do Liberce cca 25km: https://mapy.cz/s/kogagavoho
Pro Jablonec ta zmiňovaná tunelová spojka z Rychnova.
Co se týče celkové délky tunelů, a tedy investic, tak to není špatná varianta. Viděl bych však dva nedostatky. Prvním je, že není zrychleno spojení mezi Libercem, Jabloncem a Trutnovem navzájem, a navíc přímý spoj do Prahy znamená samostatný spoj do všech tří měst.
Druhým problémem jsou sklonové poměry – mezi Loukovem a Hodkovicemi je 13 km, a převýšení cca 130 m, což znamená alespoň 10 promile. Takové stoupání už je celkem na hraně pro nákladní dopravu a navíc by šlo o rozhodující stoupání na trase Nymburk – Liberec.
Je to Turnov. Ne Trutnov.
Omlouvám se, překlep.
Žebrák – Točník…
To zrychlení je pak už o nějakém dopravním modelu. Třeba vlaky střídavě jednou za hodinu Liberec/Jablonec = půlhodinový takt z Prahy. Turnov by mohl mít stále vlastní linku až do Tanvaldu. Předpokládám, že rychlíky Liberec – Pardubice by stále jezdily přes Turnov, i když zkratka Hodkovice – Železný Brod by se hodila. Z Hodkovic by se stal přestupní uzel, některá z linek od Prahy by tam mohla stavět pro přestup do všech směrů. Hlavní tratě se projektují do sklonů 12,5 promile, takže 10 pro náklady není ideální, ale nejsme v Polabské rovině. A zkoušel jste si vypočítat sklon mezi Hodkovicema… Číst vice »
Řekl bych, že se dostáváme k důvodům, proč se vůbec studie dělají. Máme tady více variant – první je Loukov – Hodkovice – Liberec. Výhoda jsou menší náklady, nevýhoda sklony a dopravní model, kde by těžko šlo vymyslet něco lepšího, než tři vlaky za hodinu, jeden přes Turnov do Tanvaldu, druhý do Jablonce, třetí do Liberce. Druhá varianta je tunel (Turnov -) Malá Skála – Jablonec – Liberec. Sice to bude dražší, a jízdní doba přímého vlaku Praha – Liberec horší, ale zase jsou lepší sklony a snazší řešení dopravního modelu. Například by mohly jezdit dva vlaky z Prahy za… Číst vice »
Proč se ty studie vůbec dělají? No protože se na ně dá „čerpat“ z nějakých prostředků na studie, popř. je do líbivých hesel potřeba zabalit nepříjemná fakta.
Krásně minete Turnov. Trochu škoda.. Co stoupání z pojizeri k Ještědu?
Do Turnova a Tanvaldu bych předpokládal samostatnou linku.
Stoupání do Hodkovic (dál je to v 8km tunelu zanedbatelné) vyčísluji v jiném příspěvku, zkuste hledat.
Trať na Liberec musí „uhnout“ už někde před Turnovem k severozápadu. Pak tunel pod Paceřákem a další, dlouhý, pod Javorníkem.
Viz reakce na Alibabu – Sice dosáhnete nejkratší (a možná nejlevnější) trasy mezi Prahou a Libercem, ale vyhnete se Turnovu a Jablonci, což znamená další spoje, pokud má jezdit přímý vlak mezi Jabloncem a Prahou nebo Turnovem a Prahou (a když nebude kapacita, nebudou jezdit vůbec). Také nepomůžete spojení mezi Libercem a Jabloncem. Druhý problém je stoupání na trati. Stávající trať má mezi Turnovem a Hodkovicemi nad Mohelkou až 13,2 promile, a tunel u Paceřic by na tom nebyl lépe. Pokud to vezmete přes Turnov, Malou Skálu a tunelem až do Liberce, tak na celé trase z Nymburka do Liberce… Číst vice »
Loukov – Doubí mi vychází cca 10 promile (tady by bylo asi nejnáročnější šikmé křížení s dálnicí)
Doubí – Sedlejovice cca 12 promile. (tunel u Paceřic)
Sedlejovice – Hodkovice cca 9. (1 tunel)
Hodkovice – Liberec do 1 promile.
Takhle? https://mapy.cz/s/dusenejora Něco lepšího vzhledem k okolnímu terénu mne nenapadá.
Hlavně v celé trase zdvoukolejnění.
No, tak snad to tentokrát ekonomicky vyjde. Největší problém vidím v absenci velkých měst za hranicemi, chybějící elektrifikaci tratí okolo Zittau a Gorlitz..
Kolik velkých měst je ‚za Č. Budějovicemi‘?
Linz
To ano. Ale nic víc. ‚Za Libercem‘ je Zittau (cca 30k), Görlitz/Zgorzelec (dohr. cca 90k), Cottbus (přes 100k)…. A to nepočítám polská města v blízkosti.
Žádné sice nemá 200 tisíc obyvatel, jako Linz, ale v součtu je to hodně.
Dráty do Görlitz právě teď dorážejí a budou pokračovat do Drážďan. Povede tamtudy hlavní spojení od Vratislavi a náhrada někdejší dolnoslezské podkrkonošské magistrály.
No, a že tam ta trať „vypadá“, a všichni stejně básní jen o dálnici…
Nelze hodnotit podle velkých měst. Mohou tam být i malá sídla, ale důležité bude, kolik z obyvatel bude vlak používat. Čili polopatě: z 50ti tisícového města může vlak denně používat třeba tisíc lidí, ale za to z desetitisícového sídla může vlak používat třeba 5 tisíc lidí. A v tom to je. Proto i ta relativita posuzování lokálek a toho, co obsluhují. To je podobné.
Kdyby se udelala standartni koridorova trat Liberec – Praha s dojezdem do 1h, tak pulka Prahy zije v Liberci. Muj osobni nazor je, ze by se tohle migrovani nekterym lidem nelibilo..
Presne tohle uz tu pisu nekolik let. Ekonomicky prinos vrt Praha – Lbc je v radech bilionu, usetri se i za nutnost rozsirovat D10, protoze ta individualni denodenni doprava sever – Praha pojede vlakem. Proc se tohle v te studii nezohlednuje?
Asi proto, že tajný podtitul všech zadání studií je, že to „nemá klapnout“. Jinak si to také neumím vysvětlit.
Skutečně je nutné čím dál více lidí tahat sem tam, v době internetu? Problém je, že se všechno (a zejména náklady) vsadily primárně na dálnice, se všemi důsledky pro okolí. Chtít, aby objemy dále rostly, jen proto, aby si na své přišla i železnice, mi přijde bizarní. Rozumné bylo chtít železnici, aby naopak nebyly potřeba megalomanské silniční stavby, ale to se neděje, ba naopak.
Liberecká pracující v Praze absurd ? A kdo jezdí žlutými busy po – pa ? Výletníci ?
Žlutými i zelenými. A hlavně věčně narvanými. A to jsou jen přímé spoje Lbc – Pha. Dále je třeba připočítat další desítky autobusů, které jedou z Jablonce, z Turnova (přes Turnov ze Semil, Rokytnice, Harrachova, Tanvaldu, Jilemnice…). Plus velmi mnoho spojů z MB.
Taky by v tom Liberci mohla nějaká obživa a zábava vzniknout. Možná by to bylo v důsledku mnohem levnější, než mít vedle sebe mraky silnic a železnic a denně hýřit megawatty…
Nikdy to nevyjde! Nikdy! Něch si to všichni zapëmätajú.
Navíc, každý šotoušek přeci ví, že to řeší tříkolejka do Lysé a Všejanská spojka.
Tak prave proto SZ(DC) zadalo dalsi studio, aby nahodou ta krajska (na kterou by nemuseli mit paky) nevysla jinak.
Kraj by si mel udelat vlastni nezavislou. Nechapu, proc ted z toho chteji vycovout s tim, ze bude stacit ta spravy.
Třeba je v zadání, jak má vyjít…
Ono je to spíš ve státní dopravní politice To by mělo mít pod palcem ministerstvo jako garant. A to by mělo mít nějaký výhled a směr jak naplnit udržitelnost dopravy a co největší podíl kolejové dopravy.
„V aglomeraci Liberce a Jablonce nad Nisou žije přes 160 tisíc lidí, pro cesty do hlavního města jsou odkázány jen na silniční spojení“ … je potřeba tak přehánět? Kromě možnosti leteckého spojení a turistických cest existuje i spojení železniční … ano, je o trošku časově delší, ale je, přes den funguje v pravidelných intervalech a ani není nutná rezervace dopředu. Zcela vyhovující, pokud nepočítáme s takovými absurditami, jako kdyby někdo chtěl denně z Prahy do Liberce nebo obráceně dojíždět do práce nebo do školy. Jistěže by šlo už v podstatě za současného stavu odstraněním prostojů zkrátit z libereckého na pražské… Číst vice »
co to píšeš za blbosti, nějakej železniční fando. jezdit skoro 3 hodiny vlakem z Liberce do Prahy je blbost. nebo si splachl soudnost do hajzlu? je to strašná ostuda, 18. studie a prd z toho.
Máte pravdu, jezdit jakýmkoli způsobem z Liberce do Prahy je blbost.
Je to jouda.
Ježiš to je kravina.. Ano, technicky se samozřejmě z Liberce do Prahy jet vlakem dá, ale nedává to smysl v žádným ohledu.
Máte pravdu, jakýmkoli způsobem jezdit z Liberce do Prahy nedává smysl v žádném ohledu. Ale kdyby už někdo z jakéhokoli rozmaru se na takovou cestu vydal, dvěapůl hodinky ve vlaku mu ušetří několikadenní chůzi. A na silniční spojení skutečně člověk odkázaný není!
Pochod Praha – Prčice má cca 70 km a dá se ujít za den. Tak tohle by bylo tak den a půl ne?
Slušnost je v každé vsi po cestě pozdravit, poklábosit, nechat se pohostit a je-li třeba, pomoci při žních atd. Jen hulvát se krajinou bezohledně prožene, aniž by bral vážně místní obyvatelstvo. Ještě v době koněspřežky mělo cestování nějakou kulturu, ale od té doby už to jde jen s kopce.
Tak z Liberce do Prahy to určitě z kopce je.
Jasně že to jde. Vždyť i z Brna do Prahy se dá chodit pěšky. Je to sice časově malinko delaší, ale ta možnost tu je. Tak proč za mnoho miliard opravovat dálnici a budovat nové, rychlé železnice. Sorry, ale takový blábol může vypotit jen magor.
Nebo magor „musí“ denně tyto trasy jezdit, ještě pokud možno co nejrychleji. Mimochodem, k té dálnici přidejte kolony a dojížďku do centra. Co takhle zase trocha decentralizace? Včera jsem v Brně na hlavním četl cosi o nežádoucí „čechizaci“ Moravy. No já nevím, kdo se nám sem stěhuje, zvedá ceny všeho rád by sem nalil více betonu, než město vhodné k životu unese…
Vy jste jouda ne Juza.
Liberecak pracující v Praze je absurd ? A kdo jezdí žlutými busy ? Výletníci ?
Ja vam nevim.. to vse musime merit naklady/vynosy dnesni doby.. jak to bude za 10let+? Nejde vzdy jen o ekonomicky (ne)smyls, ale i celkovy potencionalni rozvoj kraje a dopravni operabilitu. Kdyby na vse musela byt studie, tak jezdime stale na kocare s konem 🤣
Chci vysokorychlosku z Pičína do Vysoké Lhoty. Podle mě je dobře, aby SŽ měla objektivizované, proč je to blbější nápad, než z Prahy do Drážďan. Při prvních stavbách železné dráhy se taky řešilo, jestli bude mít využití, kdy se investorovi vrátí, investor místo kočárů s koněm šel do rizika, nikoli do nesmyslu.
Jiná věc je zadání konkrétní studie. Jestli studie schválně nepočítá s potenciálem, neřeší možný rozvoj kraje.
Pičín Lhota má potenciál. To se s Libercem nedá srovnat.
Jestli chcete rovnou stavět, tak musí vláda (a parlament?) (A kdopak volí tyto instituce?) dát přímé (politické) zadání SŽ. Pak SŽ nebude dělat na každý opruz studie a bude rovnou zadávat projekty ke stavebnímu povolení. EIA a územní řízení by musí být v tom politickém rozhodnutí. Viz něco na ten způsob jak Poláci staví dálnice: https://zdopravy.cz/polaci-ziskali-povoleni-pro-posledni-usek-dalnice-do-cech-a-zacinaji-stavet-59762/
17 studií bylo na nic, ale ta 18 bude průlomová, a když ne tak ta další 🙂
Ono po cestě vyroste zcela jistě ještě jedno město velikosti Liberce nebo MB aby to vyšlo. Jo na hrabání se v nesmyslech je holt u nás třeba specialistů.
Třeba dálnice do každého kraje? 😉
Za cenu těch 18 studií už mohla mít D10 tři pruhy z Prahy až do Liberce
Kecy.
To je pouze dočasné řešení problému. Intenzita dopravy na dálnici vzroste a nakonec nebudou stačit ani ty tři pruhy. A budeme zase na začátku.
Města nejsou nafukovací, na více aut v nich jednoduše není prostor. Právě mezi velkými městy je třeba kvalitní železnice.
Třeba mezi Hanau a Frankfurtem je na A3 pruhů 5 v každém směru a jde to. Nevidím důvod nemít více než dvou pruhové dálnice.
Ale samozřejmě, že jde mít 5 pruhů. Ale vy tady nechápete, že to není řešení problému, protože po několika letech nestačí ani těch 5 pruhů a je třeba zase rozšiřovat. Což znamená další vyhozené peníze. Zároveň je to spojené s problémy přímo v těch velkých městech, na jejich vnitřních komunikacích.
Postavit dvoukolejnou trať mezi Libercem a Prahou tyto problémy vyřeší. Bude větší flexibilita – v případě zvýšeného zájmu bude možné přidávat spoje nebo vagóny navíc, zároveň se tím nezhorší už tak špatná dopravní situace přímo v Praze.
Já nevím, já si myslím že to je hlavně na lidech a jejich poptávce čím a jak chtějí cestovat a ne jim něco vnucovat. Koneckonců od toho se různá scitání dopravy ,průzkumy frekvenci atp dělají, ale jestli se tím někdo vůbec fakt řídí , těžko říct.
Jako chcete sčítat dopravu (cestující) ve vlaku který nejezdí?
Z Prahy do Liberce nejede vlak jo?
Když zbouráte dálnici z Prahy do Liberce a postavíte moderní železnici, počty cestujících se promění. Takže výsledky sčítání neodpovídají poptávce, jsou deformované infrasfrukturou.
Když se podíváte do tabulek 070 a 030 tak tam žádný přímý vlak nenajdete. Jen tam jsou spojení s přestupem, která jsou nekonkurenční autobusům jedoucích po dálnici a rychlostní silnici.
Ta spojení vlakem jsou pomalejší a dražší, ale zrovna přestupy v Turnově na tom dělají pár minut, dokud jezdily přímé rychlíky, zvláště ve směru do Prahy to nezvládaly o mnoho rychleji.
Ne, z Prahy do Liberce přímý vlak opravdu nejede. Vždy se musí přestoupit.
Apropo… Kolik si myslíte, že by cestovalo lidí vlakem z Prahy do Pardubic, kdyby cesta trvala tři hodiny a VŽDY by se muselo přestupovat? Daleko je to přibližně stejně jako Pha – Lbc.
No nejde.
Takže dnes je podle Vás lidem vnucována silniční doprava, protože pořádná železnice není?
Ne, tu si lidi vyberou sami a je to hlavně pro její mobilitu a proto silnice s přehledem drtí ostatní druhy dopravy.
To ale není pravda. Vizte A1 vs Westbahn a modalsplit.
Nebo i Praha–Ostrava.
Z toho plyne samozřejmě pro každého něco. Pro někoho, že je třeba stavět další silnice a dálnice. Pro jiného, že je třeba konečně začít stavět také železnice.
ano , ale jen proto , že v používání auta není zohledněno vše , co zaplatí společnost. – škody na nemovitostech , škody na zdraví , snizena kvalita životního prostředí atd atd . Myslíte že všichni v okolí silnic a dálnic jsou nadšeni že jim pod okny jezdí lenoší v autech? Kolik peněz stojí sanace prasklé nosné zdi 4p. domu , způsobem dopravou víte? Kolikrát jste projel okolo , způsobil chvění které v množství za referenční dobu způsobilo trhlinu aby jste mohl přispět na opravu víte? Kolik lidí jste probudil vaším autem když jste jim projel pod okny víte? To… Číst vice »
Kdyby se to počítalo, žádná studie pro silnice nevyjde. Take se to proto takto nedělá a proto se také žádné dopady a škody nehradí a docela se o nich raději ani nemluví nebo se to dogmaticky zpochybňuje a výpočty, které by se daly oponovat neexistují a není o ně zájem, přesto, že jsou po řadu let požadovány.
Obecně ano, protože silniční infrastruktura je většinou výrazně lepší. Ale v případě rychlé železnice se situace radikálně mění – například Praha – Pardubice podíl vlak:auto zhruba 60:40.
Ano. Je to taková malá totalita. Postavíme ti silnici a když po ní nechceš jezdit, tak se nikam nedostaneš nebo hodně špatně.
Nebudu stavět metro, protože tím nikdo nejezdí. Jsou přeplněné autobusy, tak pošleme další autobusy.
Nebudu stavět železniční trať, protože po ní nikdo nechce, vedle je přeplněná dálnice.
Vidíte jak jste si sám odpověděl …….já si myslím že to je hlavně na lidech a jejich poptávce čím a jak chtějí cestovat a ne jim něco vnucovat. …….. Pokud to pořeší Všejanskou spojkou tak jen do MB bude jezdit spousta lidí z Milovic a Lysé do MB do práce. Navíc si tento úsek na sebe vydělá Cargem z Škodovky. Já osobně si do toho vlaku do Liberce rád sednu taky i když to dnešní retro má něco do sebe.
Co lidé chtějí? To je špatný nápad .80% populace má IQ nižší než 100. Od tohoto materiálu chcete inspiraci? Chtějí levné pivo , supermarket za rohem , bydlet uprostřed města v lese s kinem a diskotékou , v tv 150 kanálu , vše zdarma . Auto u domu dálnice všude ale od bydliště daleko. Ne , lidí se opravdu neptejte. Netouzite-li po urychlení konce civilizace.
Přírodní zákony platí, stejně jako fyzika, chemie, medicína apod. Takže to nezávisí na nějakém vnucování, ale respektování přírodních zákonů, logiky. To nelze porušovat a nelze se řídit jednoduchými osobními názory a zájmy. To období typu poručíme slunci, dešti už snad pominulo. A měl byste se s tím smířit.
Nabídnout není vnucovat. Dnes je všem vnucováno auto, a kdo není ve stavu, aby svědomitě řídil, bourá a vraždí. Plus rakovinotvorný bordel do prostředí, horko, povodně.
Ale to prece neni vnucovani, ta dalnice tam je a nikdo ji nezrusi,… Zeleznice ma ale spoustu vyhod a hlavne muze byt vyrazne rychlejsi, a to muze spouste lidi usetrit cestovni cas,… Jsou totiz lide, kteri jezdi autem jen proto, ze je to proste rychlejsi nez vlak a tito by pri zlepseni situace na zeleznici presli na vlak… Vysledkem pak je, vice mista na dalnici, mene opotrebeni dalnice, lepsi situace ve mestech co se tyce dopravy (parkovani, emise, prach, nehody), vetsi obsazenost spoju ve vlacich, mene vlakovych souprav, lepsi ekonomika (spojeni mezi mesty se vyplati i na komercni riziko), vice… Číst vice »
Mimo pátku a neděli ( odpoledne a večer ) . A teď kdyby tam neměli S bahn, jak by to tam vypadalo ?
Není tím důvodem prostor? Porovnejte rozlohu státu , vzdálenost obci a třeba vám dojde .
Ano, dá se tam kolem asi krásně žít a spočítejte si, jak to ovlivňuje např. teplotu okolí a stav klimatu. Opravdu laické posuzování dopravy (všeobecně) a pak to ve státě takto vypadá, že se staví nesmysly a potřebné věci ekonomicky nevycházejí.
Která bude časem vyžadovat čtyři koleje… To také není řešení. Řešení je a) oživit samotné kraje, ne je vysát centry, b) snížit potřebu dopravy lidí i věcí na rozumnou míru (zahrnutím nákladů dopravy do ceny) a c) tuto dopravu realizovat co nejšetrněji. Ovšem, podle tohoto by mohly být klasické rychlejší dvoukolejky místo dnes živelně budovaných dálnic…
Zrovna na Liberecko 4 koleje zrejme nikdy potreba nebudou, staci klasicka dvoukolejna trat, to mate dnes prakticky vsechny zeleznicni dulezite trate v CR,… pretizeny je jen koridor Praha-Ostrava a trate okolo Prahy a nektere u Brna… max .bude nutna vyhybna na trati pro nakladni vlaky…
Pokud jde o ostatni koridory, mela by v danem smeru vzniknout i VRT, coz ty 4 koleje budou a myslim, ze to je dostatecna kapacita, i kdyby VRT byla ciste osobni (s vyjimkou nekterych useku, napr. tunely…
To jako že by jeden (někde i dva) ubrali?
A proč????