lot
Dopravci Železnice

Průlom: po mnoha studiích stát schválil rychlejší železnici z Prahy do Mladé Boleslavi

Regionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Regionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Nekonečný příběh o rychlejším spojení z Prahy do Mladé Boleslavi a dál do Liberce, který zatím tvořily především různé studie, pokročil po více než dvaceti letech do nové fáze. Centrální komise ministerstva dopravy schválila plán elektrizovat a částečně postavit novou trať mezi Prahou a Mladou Boleslaví. Pokračování do Liberce zatím ekonomicky nevychází, Liberecký kraj chce ale ze svého rozpočtu financovat další studie.

Schválení centrální komisí potvrdila deníku Zdopravy.cz mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Komise vybrala variantu s označením Deko. Celkové náklady jsou odhadovány na 32 miliard korun.

„Počítá s modernizací úseku Lysá nad Labem- Mladá Boleslav město včetně vybudování Všejanské a Bezděčínské spojky. Trať bude dvojkolejná a elektrizovaná,“ uvedla Šubová. Varianta současně řeší i zkapacitnění a elektrizaci úseku z odbočky Skály v Praze do Neratovic a Všetat a modernizaci stanice Bakov nad Jizerou. Úsek z Mladé Boleslavi do Liberce bude řešen samostatnou studií.

Všejanská spojka propojí Milovice se stanicí Čachovice na trati Nymburk – Mladá Boleslav. Bezděčínská spojka vznikne před Mladou Boleslaví: u Nepřevázky, kde trať nově odbočí a povede po úpatí vrchu Chlum podél dálnice D10 a zaústí do centra města.

Zrychlení tratě Praha - Mladá Boleslav, varianta Deko
Zrychlení tratě Praha – Mladá Boleslav, varianta Deko

Zpracovatelem studie byly společnosti Metroprojekt a AF-City Plan. Ekonomicky dlouho modernizace z Prahy do Mladé Boleslavi nevycházela, nakonec došlo k průlomu po započítání objemu nákladní dopravy do automobilky Škoda Auto. Studie počítá téměř se ztrojnásobením počtu nákladních vlaků v Mladé Boleslavi. Cílovým stavem je, aby cesta z centra Prahy do Mladé Boleslavi trvala do 45 minut. Dosud trvá cesta vlakům na mladoboleslavské hlavní nádraží nejméně 72 minut.

Schválení centrální komisí pro SŽDC znamená, že může začít pracovat na dalších stupních projektové přípravy. To je po letech dohadování, zda se trať vyplatí nebo ne, zásadní průlom.

Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Novotný
Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Novotný

Na rychlejší spojení do Prahy dlouhodobě tlačí Liberecký kraj, pro který je výsledek centrální komise jen částečnou nadějí, že se zlepší stav alespoň části trati do hlavního města. Kraj chce proto financovat další projekční práce mezi Mladou Boleslaví a Libercem ze svého rozpočtu. „Protože nechceme čekat další roky na další kroky, navrhneme, aby další projekční práce financoval kraj a především zadal vyhledávací studii nutnou pro aktualizaci Zásad územního rozvoje Liberecký kraj,“ uvedl na facebooku hejtman Martin Půta.

Liberec je jedním z mála krajských měst, které nemá přímé železniční spojení s Prahou, vlakům trvá cesta 2 hodiny a 35 minut. Cesta po dálnici je o polovinu kratší, provoz na D10 ale v posledních letech výrazně narostl a kvůli častým nehodám a kolonám se reálně doba jízdy do Prahy prodlužuje. „Je politickou odpovědností vlády s touhle problematikou konečně pohnout. Za pozitivní lze označit to, že tohle heslo je v Národním investičním plánu, jakkoliv je to zatím jen seznam zbožných přání vlády, krajů, měst a obcí. Studií už ale bylo dost, teď už konečně potřebujeme začít projektovat a stavět,“ dodal Půta.

122 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Démon

WOW, paráda. Jenom nechápu, že Praha – České Budějovice SP vychází a je to samej tunel a SP Ph-Liberec nevychází 🙁 a to mají vlaky z Mladé Boleslavy a Liberce co vozit, je to průmyslová oblast automotive. (Mladá Boleslav, Turnov, Krkonoše, Jizerské hory, Liberec, Jablonec)
Rovnou bych zvážil VRT Praha – Liberec – Jelenia Gora – Wroclaw.

Martin

Ja taky, stacil by koridor, VRT z Prahy do Boleslavi cca ve stope D10, tedy spise v tomto smeru, z Ml.Boleslavi az do Turnova, s drubnymi prelozkami a zdvoukolejnenim ve stavajici stope, klasika koridor, nove s primou jizdou i na Liberec, od Hodkovic tunel do Liberce staci na nizkou rychlost, klidne jeden dvoukolejny pro nakladni dopravu na 120km/h…
Bohuzel VRT na Vratislav pujde urcite pres Hradec/Pardubice, je to i logicke,…

Alibaba

Nový tunel na 120 je blbost, když už tak na 200 (cca 8km). Předpokládám, že by trať na jih byla taky alespoň na 160.

Martin

Souhlasim, tunely by meli mit rezervu, …. Od Prahy by trat mela vest pres Brandys n/L-St.Boleslav, Benatky n/J, do Ml. Boleslavi, prakticky v parametrech VRT, 200-250km/h, zausteni do prazskeho uzlu je celkem variabilni, klidne na trat pres H.Pocernice… Uzel Ml.Boleslav, je slozitejsi, nejdrazsi variantou a s peklem pro IAD v centru by bylo zatunelovani pres centrum mesta se stanici pobliz Bondy centra, na hlavni tride by se dalo stavet povrchove,.. levnejsi je kolem Boleslavi a kolem D10 povrchove, ale stanice bude mimo centrum,… Od Boleslavi kolem Kosmonos a Bakova novou trati, ktera by navazala na puvodni trat u Vesele, ale… Číst vice »

Georg

koridor do cb je soucasti tranzitnich evropskych koridoru a financovala/financuje ho eu. trat do liberce podobny status nema.
vrt do vratislavi muzete uvazovat jak chcete, ale je to pomerne jalovy smer.

ads

Směr to rozhodně není jalový. Poláci jezdí na západ (nejen za prací) násobně víc než češi. Jen by to chtělo VRT v trase Mnichov-Praha-Wroclaw-Warszawa nebo Norimberk-Praha-Wroclaw-Warszawa a ne to ukončit v Praze.

Jarek

Aha, takže zase od oválu s tétéčkama jdeme stavět VRT? Nejvíc Poláků v Německu je v ex-DDR, tam se přes Prahu nejede.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Polacy_w_Niemczech#/media/Plik:Karte_Kreise_Deutschland_Ausl%C3%A4nder_nach_Herkunft.png

Dál bych Vám trochu připomenul, že je problém najít 20 000 lidí denně pro VRT Praha-Brno, natož najít tento počet pro relace, kde dnes jezdí dva autobusy a vymetací osobák…

ads

VRT do Wroclawi půjde přes Hradec. Je to rozhodnuté už od září. Tato trasa obslouží víc lidí v CZ a zároveň jí chtěla polská strana.
Navíc bude jednodušší z hlediska protlačení stavby, když půjde ve velké většině podél D11. Další výhodou je, že využije úsek Běchovice – Poříčany, který bude společný s VRT do Brna. Proto se bude stavět jako čtyřkolejný. 2 koleje na Brno a dvě se napojí na Nymburk (a pak někdy za x let se třeba dostaví VRT směrem k HK).

Martin

Usek do Porican rozhodne nebude ctyrkolejny…. ale klasicke 2 koleje, pouze stanice Praha-Vychod bude mit dve bocni zastavkove koleje…
Kapacita tam bude o hubu, trat to zvladne, ale usek v Praze od Bechovic do Libne uz ne, tam ma pribyt jedna kolej, ale ani to stacit nebude uz u vlaku na Brno, proto se ma stavet jeste spojka s Bechovic na Zahr. Mesto, kde je rezerva pro 2 koleje VRT…

Alibaba

Viděl jsem na výkresech v konečné fázi 4 koleje z Běchovic do rozdělení tratí u Poříčan. Jestli se v pilotní fázi postaví všechny 4 je asi nepravděpodobné. Až bude plný provoz na rameni do Brna, tak by na dvou kolejích byla malá kapacita.

Martin

Ja videl jen dve, a stanici Praha-Vychod, bylo by nepravdepodobne, ze by se pak terminal prestavoval…
Skoda, ze ze Svetle n/S. nevede trat na Benesov a pak na Prahu, byt je tam horsi teren, pomohlo by to i trati na Budejovice…
Ja myslim, ze od Porican do Prahy budou pouze dve koleje pro VRT…

Mosquit

Explicitně jsem se na to ptal, a pro SEVERNÍ variantu (aktuálně pravděpodobná) VRT Praha-Brno je úsek Běchovice-Poříčany (tedy samotná VRT) čtyřkolejný, a to od začátku (vnější koleje uvažované jako „pomalé“, vnitřní „rychlé“).

https://www.nehvizdy.cz/evt_image.php?img=3365

Vnější koleje by měly převzít běžné R a Ex od HK (po nové přeložce Nymburk-Poříčany), uvolněná kapacita na 231 (nově 232) je kromě posílení vlakometra právě myšlená pro R přes Všejanskou spojku.

To je všechno ale daleká budoucnost.

Martin

No, z odkazu to patrne neni, tam to vypada na klasicke prujezdne koleje a nastupistni bokem, coz je na VRT bezne…
Nedava mi smysl michat obycejne vlaky na trat VRT, kdyz soubezne pujdou 2 trate, jedna na Pardubice a druha na Hradec, obe maji byt na koridorovou rychlost 160-200km/h…
Na trat se musi najit prostor pro vlaky VRT smer Brno/Ostrava, Brno/Viden, Brno/Budapest, Hradec/Vratislav, Pardubice,… + VRT sjizdejici na bezne trate…
Mam na mysli samozrejme koncovy stav, ne prubezny…

Takto vypadali sit dle CEDOP, je vesmes podobna neli stejna jako SUDOPU a MD, pred zmanou trasovani Brnenske vetve…:
http://vysokorychlostnizeleznice.cz

Mosquit

Najděte si v této prezentaci stranu 17, tam je jasně vidět, že do Poříčan vedou 4 nové koleje.
Navíc tedy podle toho na Praha-východ má být 8 kolejí (z toho 4 u nástupištních hran a 4 průjezdné)
https://www.ceskainfrastruktura.cz/wp-content/uploads/2019/09/2019_09_30-PTK-Polabi.pdf

Jiří Šrámek

Rozhodně si nemyslím, že potenciální VRT směr HK obslouží více lidí v CZ, než ve směru na Liberec. Obě oblasti jsou zhruba stejně hustě osídlené, ale ve směru na východ již nyní existuje jedna kvalitní kapacitní železnice, druhá, souběžná, vznikne rekonstrukcí / modernizací 020 z Velkého Oseku přes HK do Chocně a k tomu ještě VRT úplně stejným směrem. Fakt si myslíte, že v regionu východních Čech je taková poptávka, aby „uživila“ tři kvalitní kapacitní železniční tratě? Já o tom pochybuji.Výhoda směru na Liberec je z pohledu obsluhy CZ území v tom, že tudy zatím žádná kvalitní trať nevede, ale… Číst vice »

Martin

Ja si to myslim, nejde jen o Hradec a Pardubice, ale i Kolin, Podebrady, Kutnou Horu, Nachod, Kladsko, Dvur Kr., potencial je i dal ve smeru Olomouc, cele polabi ma slusne osidleni, jinak by tam nevedla ani D11…
Liberecko ma na trase Ml.Boleslav a Brandys n/L, St.Boleslav, Jablonec, takze ja neodsuzuji trat na Liberec, naopak bych ji uvital, ale i polaci chteji navazat na VRT ve smeru Hradec, take dva soubezne koridory jsou vytizene primestskou dopravou a je to take nakladni koridor… VRT ma smysl pres Hradec… stejne tak ma smysl i koridor na Liberec…

Jiří Šrámek

Řeč byla o obsloužení více lidí v ČR. Vyjmenovávání měst v okolí trasy na východ naráží na existenci stávající slušné trati a plánovanou rekonstrukci / modernizaci trati 020 prakticky v totožných parametrech. Tolik lidí tam prostě není a nikdy nebude. Argumentovat Olomoucí je trošku mimo, to bychom mohli tvrdit, že směr z Jihlavy na Znojmo je zásadní proto, že na trase leží Vídeň.

Martin

Olomouc je moje chyba, myslel jsem smer na Olomouc, VRT pomuze k rychlejsim dojezdovym casum z Hradubicka, …
Z ceho cerpate informace o tom, ze v Polabi zije mene lidi nez na Mladoboleslavsku a Liberecku?

Petr

Takže Kladno a Boleslav už se dočkalo schválení rychlé železnice, takže teď je potřeba vrhnout se na třetí největší město Středočeského kraje a to bude fuška, aby se po železnici do Prahy odtamtud dalo dojet za méně než hodinu, což je cestovní rychlost pouze nějakých 70 km/h.

asdf

A Benátky nad Jizerou zůstanou stranou…

Jiří Šrámek

Neleží Benátky n. Jizerou přímo u dálnice D10? Jaké, lepší, spojení si přejete, prosím?

Luboš

Hrabě Kinský si kdysi železnici na svém pozemku nepřál. Proto bylo rozhodnuto postavit ji přes Všetaty.

Alibaba

Koukám, že každý Kinský měl jiný přístup, podle knihy „Velká cesta“ třeba choceňský hrabě Kinský s výkupem problémy nedělak, a někde jinde (už nevím kde). poskytl pro nádraží přímo své pozemky (kus parku) se slevou.

František

Měly vlečku, a i tu zrušily, takže generují do okolí další jízdy kamionů. To je horší, než když jezdí po silnici lehké osoby. 🙂

Pavel

Lobbystickým systémem byly donuceny ji zrušit, to byl cvrkot a pak hned zrušit stanici Zdětín, aby náhodou někoho nenapadlo vrátit vlečku zpět … a honem nastavět na bývalé trasy sklady, supermarket, kruháč – a je to .. 🙁

Martin

no je to skoda, spatne se to pak vraci zpatky a nekdy je to i nemozne…

Odpadlik

Nevíte náhodou někdo kudy a kde se má napojovat ta Všejanská spojka?

Pavel

původně se měla napojit na bývalou vlečku skupiny středních vojsk, která zásobovala letiště Milovice kerosinem, hrozně rychle bylo odříznuto napojení do stanice u stanoviště I. na nymburském zhlaví, často jsme posunem „přes námezník“ dlouhých vlaků na ni, křižovali dlouhé vlaky na 513m krátkých dopravních kolejích. to byl přelom sedmdesátých a osmdesátých let pravěku ..

Pavel

Elektrizovaná trať – to je bomba! A Liberec je jedním z mála krajských měst, která nemají přímé spojení s Prahou? A kteráb jiná krajská města v ČR nemají spojení s Prahou?

Jiří Šrámek

Liberec je jediným krajským městem v této situaci.

Jarda

Zlín: jeden pár za den.
Jihlava: dva páry za tejden.

Ale je pravda, že to přímé spojení je, byť se s tím prakticky nedá jezdit.

Jiří Šrámek

Ze Zlína / Otrokovic to jezdí slušně. Pardon, ale Otrokovice jsou brány jako část Zlína.

Jarda

Jako jo, beru. 12 km od slušný rychlíkový trati je poměrně komfortní pozice, ale stejnou logikou má Jablonec přímý vlakový spojení s Ústím 🙂 Otrokovice jsou samostatný město. Uznávám ale, že o těchhle lokálních přincipech nemám ánung, takže jsem si prostě řekl, hele, Zlín, co tam by asi tak z Prahy mohlo jezdit a otrocky jsem to zadal do idosu.

Filemon44

Bráno touto optikou(jablonecká „rychlíková“ nádraží v Liberci a Rychnově)má Jablonec přímé vlakové spojení taky s Pardubicemi a v minulosti měl i Brnem a v některých dnech i s Bratislavou.

Tronda

Liberec ho samozřejmě má, každou chvíli jede autobus, jen se tam holt musí koupit jízdenka.
To je podobné jako do Karlových Varů, vlak tam sice jede, ale cestovní dobou naprosto nepoužitelný.

Jiří Šrámek

Tak jo, Trondo. Jsi idiot, ale budiž. Nemám a nikdy jsem žádnou režijku neměl. Vždy a všude si jízdenku kupuji. Bez slevy, bez výhod, za plné jízdné. A jestli chceš srovnávat cestu vlakem z Prahy do Liberce s cestou z Prahy do K. Varů, buď fér a uznej, že to do KV, i když je to delší cesta, netrvá déle, než do Liberce. To není omluva ani výmluva, to je – bohužel – fakt.

Jarek

Poslyšte až v Prasu opraví všechny ty Arriva motoráčky, tak by klidně Liberecký kraj mohl zadotovat vytvoření expresu, který dá Liberec s třeba jen 2 zastávkami po cestě (mohli by v mezičase postavit i spojku mimo Turnov).

Motoráček je svižný a pohodlný s palubním servisem srovnatelným s autobusem, kdyby se tomu našly trasy a vymyslelo se třeba 3-5 denních párů, tak by se ukázalo jak dalece životaschopné to je…

Otmar

Nevidím důvod proč by se neměly vlaky vejít na rameno Praha-Lysá. Vždyť úplně stačí aby se jezdilo v 15 min taktu a na střídačku by jeden vlak jezdil Praha-Lysá-Boleslav -(Liberec) a druhý Praha-Lysá-Nymburk-Kolín

V.N.

OK , a výluky typu vyloučení jedné koleje by se také zvládly ?

Lektor

Výluky jsou výluky nikde v Evropě se nenavrhuje trať na výluky. Když bude výluka tak se prostě bude jezdit v dvojnásobném taktu.

V.N.

Takže polovinu vlaků zrušíme ?

Ferenc Futurista

Máte v takovém případě v zásadě dvě možnosti – omezit počet vlaků nebo redefinovat vlastnosti třiírozměrného prostoru. To první mi přijde krapet snazší.

Radek Janata

Nemusíte je přímo řuišit,m stačí je spojit nebo vést těsně za sebou, aby se zvládly na jednokolejném úseku prostřídat.

Pavel

Přesně! Když už ty na Boleslav nahradí ty do Milovic, že?

Človek

I města za Lysou jsou v podstatě předměstí Prahy, optimální je imo spíš 15 na každé rameno.

Panda

15 minut pro Milovice ještě ano (lze řešit rozpojením v Lysé), ale pro Kostomlaty je to trochu moc… Spíš je třeba po dostavbě do HK/LBC počítat se špičkovou půlhodinou R/Sp na Nymburk i MB + případně Ex na Hradec (pokud nebude VRT do Poříčan/Oseka), což už je dalších 5 vlaků za hodinu a to už stačit dvoukolejka nemusí…

Luboš

Stále je zde možnost jezdit v 30 min taktu Praha-Boleslav a z Lysé udělat přípoj Lysá-Kolín od jednoho vlaku a od druhého by mohl být přípoj Mělník-Lysá-Kolín

Mosquit

Předpokládám, že existence této trati je podmíněna zprovozněním VRT Polabí, která na sebe stáhne všechen dálkový provoz od HK.

Jedine vlaky

Je nutné, aby všechna velká města v příměstských oblastech byla napojena na kvalitní železnici. V Praze je např. Příbramsko obsluhováno nadprůměrným množstvím autobusů. Vím, je to díky dálnicím, např. na brněnsku Pohořelice. 6000 město má jen autobusové spojení s krajským městem. Výsledným stavem je větší počet aut či přeplněné autobusy. Toto se nejlépe řeší pomocí železnice, ale samozřejmě, musí SE CHTÍT. A proč se nechce…..? To už je otázka, která by měl směřovat k ministerestvu. Stejně hrozné je, že 5.největší město republiky nemá železniční napojení s hlavním městem..

V. K.

To samé třeba Lounsko a Chomutovsko. Obrovské množství lidí tam odsud dojíždí do Prahy, ale není ani dálnice ani kolejové spojení.

Filemon44

Vidíte,a přitom Chomutov mohl dálnici do Prahy už dávno mít,kdyby se nenaprojektovala dálnice přes České středohoří.

Vít Jůza

„velká města v příměstských oblastech“ … intenzivně přemýšlím, co to asi je …

Ferenc Futurista

Příbramsko se dočká s tunelem do Berouna. Nějak mne nenapadá, kudy by se to dalo řešit jinak.

Petr

Řešením je variantní řešení původní varianty F, nebo prodloužení metra D do oblasti ŘItka.

Lukáš David

A co třeba Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, 21 tisíc obyvatel, nestíhající kloubové autobusy směr Praha, ale stejnak to nikdo neřeší…:)

Arimatejsky

No ono ty nestihajici autobusy do StB mají na 379 interval 20 min. ve špičce a mimo ni nejezdí skoro vůbec, jen zastavkovy 367. Takže jako reseni by stačilo přijmout 10 řidičů a krapet zkrátit intervaly.

Radovan Komínek

Přečetl jsem si zprávu z loňského prosince a za celý rok se stalo pouze to, že záměr schválila centrální komise. Neznám všechny procesy, ale pokud se takový malý úsek 20 let studuje a pak rok schvaluje, VRT mi připadají zcela nereálné. Doufejme, že další fáze na úseku Praha – Mladá Boleslav nepoběží stejně pomalu jako jiné drážní stavby.

Jiří Šrámek

Nejsem si jist, ale mám dojem, že s těmi 20 lety jste hodně podstřelil. Bude to nejmíň dvakrát tolik.

V.N.

Mne na tom zaráží jedna věc. A sice. Na co se musí dělat ekonomické posouzení a na co se nemusí dělat ? Dělalo se ekonomické posouzení na modernizaci tratě do Uničova (regionální trať bez hlubšího významu na 160) , drátů do Koutů nad Desnou či modernizaci Opava-Krnov ? A to vyšlo ? Vzpomněl jsem si na jednoho kamaráda , který dříve dělal na CDV v Brně a který mi říkal , že v souvislosti se zadáním nějaké analýzy z ministerstva dostane ihned i výsledek , k jakému má dojít. Apropos… to, že se zvýší množství vlaků do ŠKODY na trojnásobek… Číst vice »

beran

Tak se zkuste zamyslet, kde se všechny ty tratě, o kterých píšete, nacházejí. Prostě někde vyjde ekonomicky i nemyslitelné (Boskovická spojka, elektrizace Šakvice – Hustopeče, Hrušovany – Židlochovice a další a další nesmyslné akce na regionálních tratích a někde nejen, že nevyjde něco podobného na regionální trati v Čechách, ale ani tohle minimálně 30 let odkládané jakékoliv zlepšení spojení krajského města Liberec s Prahou. No není divu, všichni vlivní jsou z Moravy. Tak se nedivte, že tohle nemůže do Liberce vyjít, ještě tam totiž nemají elektrizovanou trať z Horní do Dolní.

Radovan Komínek

Podle mne Babiš ani Svoboda nejsou z Moravy, ale zjišťovat to nebudu. Vzhledem k tomu, že na Ostravu málem nevznikla dálnice a do jižních Čech, kde je výrazně menší osídlení, nikdo nezpochybňuje dálnice 2, tak si nemyslím, že Morava nebo Slezsko jsou nějak protěžované i s ohledem na to, že uzel Brno a uzel Ostrava budou poslední stavby na koridorech – pokud se někdy uskuteční.

Jarek

Jak to myslíte, že na Ostravu málem nevznikla dálnice?
Uzel Brno je průser zaseklý vizemi přesunu nádraží a uzel Ostrava se čtvrt století přestavuje, doufám, že si to neredukujete na „Ostrava hl.n.“…

V.N.

OK , takže jste vlastně potvrdil můj závěr , že ekonomické zhodnocení se dělá pouze proto , aby se něco obhájilo. Když to s reálnými vstupními parametry neprojde , tak se vymyslí nějaké imaginární. A nakonec projde všechno…

Jakub

To co popisujete je tzv. „Ceteris Paribus“. Je nutné počítat s tím, že než by taková situace nastala, může Škodovka začít dávno vyrábět elektromobily a vyvíjet technologie čistě pro ně. Zkrátka, pokud už i diskutující podávají takové prognózy, určitě se tím Škodovka už dávno zabývá a nenabírala by nastálo zaměstnance, aby je později propustila.

V.N.

Víte jak funguje obecně personalistika a trh práce ? Dnes je zakázka , přijme se člověk. Zítra přijdeme o zakázku a pozítří se člověk vyhodí. Nikdo nenabírá zaměstnance s tím , že jej bude deset let s pravděpodobností 100% potřebovat. Jaká bude situace za půlroku nikdo neví , natož co bude za rok…

Kamui

Popravdě řečeno nejsem si úplně jist, jestli je vhodné tahat vlaky na Boleslav přes Čelákovice a Lysou, kde je trať už celkem dost zatížená, a víc než dvě koleje tam nebudou, místo aby se použila trať přes Všetaty.

Otmar

Vůbec by se nemuselo jednat o vlaky navíc. Jeden by jel Praha-Lysá-Boleslav a druhý Praha-Lysá-Kolín. Vše by zůstalo při starém akorát vlaky z a do Milovic by byly protaženy až do Boleslavi

V.N.

Variantu přes Milovice razili hlavně středočeští politici. Milovice by nebyly městem „na konci světa“ , ale i mezi vlhké sny paní hejtmanky patří vybudování zcela nového města pro 10.000 obyvatel za Milovicemi v místě bývalého vojenského újezdu..
Jinak s Vámi souhlasím. Také bych radši dělal něco z tratí přes Všetaty. Tunel z Balabenky za Čakovice a dále postupná optimalizace stávajícího úseku na rychlosti 100-140 km/h a výsledek by byl naprosto stejný .

Arimatejsky

A viadukt u Krnska byste optimalizovat na 2 kolej a dráty jak? A nádraží u Bondy by bylo uvratové?

michalspina

varianta: od Všetat by se z MB města pokračovalo bez úvrati východně od D10, která by se pak znovu podjela mezi Bakovem a Mn. Hradištěm. ale za MB se centrální komise zatím nedostala.

Alibaba

Viadukt u Krnska buď celý nový (asi lepší varianta, protože by byla větší rychlost) nebo paralelní nový´pro jednu kolej vedle.
Úvrať není pro ucelené jednotky žádný problém.

David

Zajímalo by mě, jestli mezi variantami byla i ta, která se napojovala na tunel z Vysočan na kraj Prahy, který se bude stavět v rámci VRT. Divím se, že v okolí Prahy s vlakovou dopravou v taktu po 15 minutách nevychází jakákoli varianta mezi Prahou a MB. Zvlášť v případě, kdy ekonomicky vyjde 3mld tunel skrz Dejvice. Jsem ale rád, že se něco schválilo, a budu doufat, že trať Praha -> Lysá nad Labem na výhledový provoz bude kapacitně stačit. Doufám, že se v Lysé počítá s mimoúrovňovým křížením.

Jakub

Ano, počítá se se zrušením stávající trati na Milovice a přesmykem 231. Trať by měla pokračovat v zářezu pod plánovaným obchvatem Lysé, který bude částečně na mostní estakádě a pak překračovat II/332. Rychlost 160 km/h v novém 15 km úseku Lysá-Čachovice. Místní starostové už nám to před měsícem slavnostně oznamovali.

V.N.

Nejlepší na tom však je ten dlouhý úsek devadesátky mezi Vysočany a Skály , se kterým díky obloukům neudělá nikdo nic.

Jakub

Po optimalizaci tu bude místo devadesátky 100-105 km/h.

libcha

Ví se aspoň přibližně, kudy by měla trať mezi Milovicemi a Čachovicemi vést? Já tam na mapě vidím dvě přírodní rezervace, (trochu bokem jedno letiště) a na polabské poměry zrovna docela kopcovitou krajinu.

Lektor

Trasa je dlouho v ZÚR ale hodně se od té doby změnilo tak uvidíme.

jan

Jen úplně nevím, co na tom bude stát 32 miliard v té rovině. A zda tu Lysou rovnou nebypasovat.
Doufám, že to bude aspoň na 200.

Jiří Máslo

hehe

Jakub

Zrovna Milovice jsou první kopce od Polabí. 160 km/h.

Martin

podél dálnice D10 a zaústí do centra města — kde bude prosím nádráží ve centru ? V tom úzkém zářezu u Bondy centra jako bude končit dvoukolejka od Lysé ?

Pišta

Přesně. Tady je vidět jak je to celé nedomyšlené. Dvoukolejka zřejmě vůbec nepovede přes hlavní nádraží.

V.N.

Dle materiálů , které na tomto serveru byly před několika měsíci by měla stanice MB město mít druhé nástupiště (nevím, kam se to vleze) a v prostoru mezi nákupním centrem Olympia a dálnicí D10 by měla být zcela nová stanice Mladá Boleslav Východ , do které by byla zaústěna jak trať od Dolního Bousova , tak i vlečka ŠKODA.

Arimatejsky

Pro Pištu: právě že je to domyšlené,kdy by asi tak jezdil na Čejetice hlavní, když by mu cesta do města zabrala dalších 15 min.? Když ŠKODAuto obětuje plot a cca 4 metry pozemku, tak se k Bondy nádraží vejde.

Hanzi

A každý trochu jen realista ví, že to zbożným přáním zůstane. Do dnešního dne nebyl nikdo schopen zdvoukolejnit pár km kolejí v polích mezi Kladnem a okrajem Prahy a zde by se předělávalo několik desítek km kolejí. Úsměvné co vše papír snese.

Grossák

Trať na MB nevede přes Prahu 6.

Hanzi

Nic o Praze jsem nepsal, psal jsem o okraji Prahy. O to horší že to je opravdu jen v polích.

Otmar

Vysvětlení. Nebýt obstrukcí ze strany Prahy 6 mohla vy dávno dvoukolejka do Kladna i na letiště stát.

J.K.

Tak to bude do MB lepší koridor než přes Plzeň do Německa…

Lektor

Taky tam bude jezdit násobně víc lidí a řekl bych že i nákladky.

Haha

Nebude, byla schválena 3b místo paskvilu 4e.

Romanero

Určitě posun, ale nezdají se mi některé věci:
1. Kapacita (Vysočany -) Skály – Lysá
2. Jednokolejka Neratovice – Všetaty, kde zůstane úzké hrdlo příměstské osobní dopravy, kde Žesnad tlačí na tišickou spojku pro náklady Dřísy – Nera – Kralupy a kudy má být výhledově napojen Mělník na VRT? Tam bude problém.
3. Nových zastávek na 070 jak nas*áno. Osobním vlakem někam k Neratovicím a dál už to bude za trest..

Luboš

Kapacita Vysočany-Lysá je v pohodě. Nenavyšovaly by se počty vlaků. Jen vlaky v současnosti končící v Milovicích by byly protaženy až do Boleslavi.

Alibaba

ad1) tady to vypadá, že rychlíky na Hradec jsou vymístěny trvale přes Poříčany (v budoucnu po VRT) a jejich trasu obsadí rychlíky/spěšňáky do Boleslavy a dál. (čemuž by se hodily dráty alespoň do Turnova).

Alibaba

ad2) Řekl bych, že tady se bude čekat až se uvidí jak ta jednokolejka s mostem přes Labe bude stíhat. Přece jenom ten most nebude jednoduchý, nedivil bych se, kdyby se při jeho rekonstrukci neobjevil (neobjevuje) požadavek na zvednutí kvůli podplavní výšce.
ad3) Ale budou tam 2 koleje, takže se tam určitě vejde nějaká rychlejší vrstva Praha – Vysočany – Čakovice – Neratovice – Všetaty – Mělník/Boleslav (na Boleslav dráty podmínkou).

Twix

Moc se mi to nezdá, hlavně to jestli trať z Vysočan do Lysé (která se právě teď ve dvoukolejné podobě postupně konzervuje) ještě vůbec nějaké další vlaky na Boleslav pojme, zvlášť pokud tudy bude chtít někdo jezdit alternativně ke koridoru, až se zdvoukolejní trať z Velkého Oseka do Chocně. Nebylo by lepší zůstat u Neratovic, zvlášť když tento úsek se stejně má zdvoukolejnit? Má někdo představu, co pak bude s úsekem z Neratovic do Boleslavi? I při té dnešní bídě (nabídka spojení a umístění nádraží v Boleslavi) se vlaky směrem od Prahy v Neratovicích docela plní. Uvažuje někdo o tom,… Číst vice »

V.N.

Dnes již by se hodila dvoukolejka z Boleslavi do Bakova ? Proč ? Tato trať bývala v osmdesátých letech nejvytíženější jednokolejnou tratí v Československu, kdy byl šrumec a provoz „vlak za vlakem“. A to tam tehdy nebyly ani hradla. Dnes vytížení tohoto úseku je bída.

Petr Šimral

Nejvytíženější jednokolejkou v ČSSR byla trať Plzeň – Cheb.

Luboš

Kapacita Vysočany-Lysá je v pohodě. Nenavyšovaly by se počty vlaků. Jen vlaky v současnosti končící v Milovicích by byly protaženy až do Boleslavi.

Miloslav

Tzv. Národní investiční plán snese všechno, na ten bych se být panem Půtou nespolehal

malej-jarda

Otázka je, kde na všechny plánované stavby vzít peníze.
Nové nádraží v Brně, tunel Beroun, tunel Choceň, nová trať do Boleslavi (Liberce)…. Co stavba to několik desítek miliard.

ondra

Souhlas,ten NIP by zvládl sepsat průměrný středoškolský student,jaké překvapení,že obsahuje výstavbu VRT,D-O-/L/ a samosebou stadion pro paní Sáblíkovou.

Radek

A co trať přes Všetaty? Elmech navždy?

Martin

Pokud vím, začíná se tlačit na zdvoukolejnění do Neratovic a elektrifikaci do Všetat. Všetaty – MB asi pak nemá cenu až tak řešit.

Oldřich Sládek

Jen pro zprostředkování reality: díky nám vyšel i tunel Praha – Beroun, a to ještě jen taktak😉

Lektor

Ono by se především chtělo zamyslet nad způsobem výpočtu těch ekonomik, dnes to spočívá jen v přesném počítání nesmyslných vstupů a záleží jen na „umění“ projektanta co vyjde a co ne.

Jiří Máslo

Myslím, že by pomohlo vyhodit duo Heinišová – Sosna

Marcel Štancl

jediným kritériem (důvodem k realizaci) je ekonomická návratnost? Pohodlí cestujících , menší počet nehod na dálnici, zvýšení kapacity nikoho nezajímá?

dada

vse je jen o penezich a vse se da penezi vycislit. i nehoda a pohodli.

Kubrt

No. U tohoto vycislovani více než jinde platí, že účel světí prostředky. Jsem pro moderní trať do MB, ale situace, kdy účelnost investice musíme dokazovat odborně se tvářícími výpočty, jejichž výsledek závisí na volbě hausnumera pro cenu jedné hodiny volného času obyvatele Knezmostu, se mi jeví absurdní.

Cajda

Jel někdo z Vás z MB město do Poděbrad s přestupem v Nymburce?? A dotoho Ta ARIVA, která je Většinou obsluhovaná z neupravené 5 nebo 6 koleje (když i k nastoupení z upraveného nástupiště 2.3.4. je třeba žebřík, nebo schůdky, jedno WC v soupravě, nefungující zásuvky atd. ). Proč nemůžou tzv. couráky končit a zas vyjíždět z 1koleje v Poděbradech kde za 30 let jsem neviděl vagon??

Marcel Štancl

V dnešní době by měl být zájem o elektrifikovanou trať Praha – Mladá Boleslav – Liberec – Horka odkud se dostanu všude včetně Drážďan. Odpadly by problémy při různých sesuvech skal a výlukách. Jenže to se nedá vyčíslit penězi.

Alibaba

Marceli, chybí vám tam ve výčtu Krzewina Zgorzelecka. 🙂
Do Drážďan bych jel z Liberce přímo přes Žitavu (někdy teda taky s jedním přestupem)

liberal shark

K tomu účelu kdysi dávno peníze vznikly :-).

Jaaa

Ne. Peníze vznikly pro zjednodušení směny. Zas ten svůj liberalissimus tak nežerte.

Stan

Autoland čeká útlum, Škodovka (resp. VW) uvažuje o přesunu výroby některých typů jinam a najednou po letech (možná desítkách let) se z nákladní dopravy pro jednu(!) firmu udělá rozhodující důvod!
No, to nevymyslíš…!

X 1

Buď v klidu. Mladá Boleslav, stále je a bude, jednou z nejlevnějších fabrik koncernu. Tam se bude hákovat i kdyby čert na koze rajtoval. 😉

Strojvůdce Příhoda

VW uvažuje o přesunu výroby některých typů z ČR jen proto, protože jsou továrny u nás výrobou zcela zahlceny a nestíhají. Ne proto, že by chtěl VW výrobu u nás omezit. Jenže vzhledem k tomu, že výrobu automobilů čeká spíš útlum, tak odhaduji, že se situace srovná sama bez zásahu VW a výrobní závody v ČR již nebudou přetíženy. Mám za to, že i s tím VW nějak i počítá, jen se to nesmí říkat nahlas…

X 1

Víš ty co? Radši se budeme držet regulátoru a ekonomiku výroby aut necháme koňovi. Ten má větší hlavu.

Strojvůdce Příhoda

My se toho regulátoru budeme držet snad spolu?!? Nebo je použit plural maiestaticus, jelikož tu máme nějakého samozvaného monarchu X1?!?