dkv-spojujeme

Průlom: po mnoha studiích stát schválil rychlejší železnici z Prahy do Mladé Boleslavi

Regionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan SůraRegionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Nekonečný příběh o rychlejším spojení z Prahy do Mladé Boleslavi a dál do Liberce, který zatím tvořily především různé studie,

Nekonečný příběh o rychlejším spojení z Prahy do Mladé Boleslavi a dál do Liberce, který zatím tvořily především různé studie, pokročil po více než dvaceti letech do nové fáze. Centrální komise ministerstva dopravy schválila plán elektrizovat a částečně postavit novou trať mezi Prahou a Mladou Boleslaví. Pokračování do Liberce zatím ekonomicky nevychází, Liberecký kraj chce ale ze svého rozpočtu financovat další studie.

Schválení centrální komisí potvrdila deníku Zdopravy.cz mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Komise vybrala variantu s označením Deko. Celkové náklady jsou odhadovány na 32 miliard korun.

„Počítá s modernizací úseku Lysá nad Labem- Mladá Boleslav město včetně vybudování Všejanské a Bezděčínské spojky. Trať bude dvojkolejná a elektrizovaná,“ uvedla Šubová. Varianta současně řeší i zkapacitnění a elektrizaci úseku z odbočky Skály v Praze do Neratovic a Všetat a modernizaci stanice Bakov nad Jizerou. Úsek z Mladé Boleslavi do Liberce bude řešen samostatnou studií.

Všejanská spojka propojí Milovice se stanicí Čachovice na trati Nymburk – Mladá Boleslav. Bezděčínská spojka vznikne před Mladou Boleslaví: u Nepřevázky, kde trať nově odbočí a povede po úpatí vrchu Chlum podél dálnice D10 a zaústí do centra města.

Zrychlení tratě Praha - Mladá Boleslav, varianta Deko

Zrychlení tratě Praha – Mladá Boleslav, varianta Deko

Zpracovatelem studie byly společnosti Metroprojekt a AF-City Plan. Ekonomicky dlouho modernizace z Prahy do Mladé Boleslavi nevycházela, nakonec došlo k průlomu po započítání objemu nákladní dopravy do automobilky Škoda Auto. Studie počítá téměř se ztrojnásobením počtu nákladních vlaků v Mladé Boleslavi. Cílovým stavem je, aby cesta z centra Prahy do Mladé Boleslavi trvala do 45 minut. Dosud trvá cesta vlakům na mladoboleslavské hlavní nádraží nejméně 72 minut.

Schválení centrální komisí pro SŽDC znamená, že může začít pracovat na dalších stupních projektové přípravy. To je po letech dohadování, zda se trať vyplatí nebo ne, zásadní průlom.

Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Novotný

Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Novotný

Na rychlejší spojení do Prahy dlouhodobě tlačí Liberecký kraj, pro který je výsledek centrální komise jen částečnou nadějí, že se zlepší stav alespoň části trati do hlavního města. Kraj chce proto financovat další projekční práce mezi Mladou Boleslaví a Libercem ze svého rozpočtu. „Protože nechceme čekat další roky na další kroky, navrhneme, aby další projekční práce financoval kraj a především zadal vyhledávací studii nutnou pro aktualizaci Zásad územního rozvoje Liberecký kraj,“ uvedl na facebooku hejtman Martin Půta.

Liberec je jedním z mála krajských měst, které nemá přímé železniční spojení s Prahou, vlakům trvá cesta 2 hodiny a 35 minut. Cesta po dálnici je o polovinu kratší, provoz na D10 ale v posledních letech výrazně narostl a kvůli častým nehodám a kolonám se reálně doba jízdy do Prahy prodlužuje. „Je politickou odpovědností vlády s touhle problematikou konečně pohnout. Za pozitivní lze označit to, že tohle heslo je v Národním investičním plánu, jakkoliv je to zatím jen seznam zbožných přání vlády, krajů, měst a obcí. Studií už ale bylo dost, teď už konečně potřebujeme začít projektovat a stavět,“ dodal Půta.

Tagy Praha - Liberec Praha - Mladá Boleslav Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top
122 komentářů