Infrastruktura Železnice

Rychleji vlakem z Prahy do Mladé Boleslavi. Stát začal s přípravou Všejanské spojky

Železniční zastávka Všejany. Foto: Pavel Hrdlička / Wikimedia Commons
Železniční zastávka Všejany. Foto: Pavel Hrdlička / Wikimedia Commons
Spojení vlakem z centra Prahy do Mladé Boleslavi má trvat maximálně 45 minut, nová trať se projektuje na rychlost 200 km/h.

Mluví se o ní desítky let, teprve v poslední době se ale začíná zdát, že by skutečně mohla vzniknout. Po loni schválené studii proveditelnosti na zrychlení železničního spojení Praha – Mladá Boleslav pokračuje Správa železnic s přípravou nového úseku trati, která by měla přinést potřebné zrychlení.

Jde o takzvanou Všejanskou spojku, která propojí trať z Lysé nad Labem do Milovic s tratí Nymburk – Mladá Boleslav. Správa železnic v pátek vypsala soutěž na firmu, která provede inženýrsko-geologický průzkum, který bude podkladem pro zpracování dokumentace pro územní řízení.

Po mnoha studiích jde o první konkrétní průzkum ke stavbě celé trasy Všejanské spojky. Správa železnic upřesnila v dokumentaci, že trať bude postavena na rychlost 200 km/h, bude dvojkolejná.

Trasa Všejanské spojky. Foto: Správa železnic
Trasa Všejanské spojky. Foto: Správa železnic

Trať bude do stanice Lysá nad Labem zaústěna pomocí mimoúrovňového přesmyku a následně bude v nové stopě pokračovat do Milovic, které protne v prostoru stávající stanice Milovice (současná jednokolejná trať bude zrušena). Následně se trať stáčí východním směrem a přes novou stanici Milovice-Boží dar a zastávku Vanovice se zapojí do jižního zhlaví stanice Čachovice. Cílovým stavem je, aby cesta z centra Prahy do Mladé Boleslavi trvala méně než 45 minut.

Všejanskou spojku schválila loni na konci roku centrální komise ministerstva dopravy jako součást zrychlení vlaků mezi Prahou a Mladou Boleslaví. Součástí projektu s odhadovanými náklady 32 miliard je i Bezdečínská spojka u Mladé Boleslavi. U Všejanské spojky Správa železnic uvádí zahájení výstavby v roce 2027. Samotná Všejanská spojka má vyjít na 4,8 miliardy korun.

Loni schválená varianta současně řeší i zkapacitnění a elektrizaci úseku z odbočky Skály v Praze do Neratovic a Všetat a modernizaci stanice Bakov nad Jizerou. Úsek z Mladé Boleslavi do Liberce bude řešen samostatnou studií.

Zrychlení tratě Praha - Mladá Boleslav, varianta Deko
Zrychlení tratě Praha – Mladá Boleslav, varianta Deko
156 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KarelF

Jak to tu čtu všichni tu vymýšlí různé trasy. Já osobně si myslím, že úspěch sám o sobě by byl elektrifikovat NB – Všejany – MB a udělat reko minimálně té 1 koleje nějaké reko tam již proběhlo, ale určitě udělat reko Všejany-Mb na těch 200. Když to půjde udělat 2 koleje. S tím udělat aspoň 1 kolej Všejany – Milovice v ose projektu s přípravou na položení koleje 2 když se samozřejmě povedou 2 koleje tak super. Úsek Milovice – Lysá řešit na konec a provozovat to zatím na stávající trati. Jediný problém je 1 kolej jinak trať je… Číst vice »

ušatá

Nějak nevím, co je na tom za skoro 5 mld. a za 32 miliardy?????

Georg

bezdecinska spojka? = 5 km novostavba
upravy mlada boleslav mesto
zdvojkolejneni + elektrizace 20 km (?) nejake lokalky
presmyk v lyse, uprava stanice.

jestli vas to potesi, tak ja to vidim na 50 mld a projednavacku na dvacet let.

Gwann

Nechci být zlý, ale tahle diskuze je sotomalovani pár excellence… Vymyslet jak za neskutecne prachy napojovat cca 300tisicovy kraj na Prahu vzdálený od Prahy hodinu autem…v době, kdy čtyř a půl miliónová Morava závisí na jedné přetížené dálnici a dvou zcela zasekanych tratích, z nichž je jedna zcela k ničemu z důvodu jízdní doby a sklonu…je teoretizovani nejvyšší úrovně. Nechápu proč vyrábí další studie pro studie. Před touhle krásou (a to vynechavam zbožné přání některých diskuteru směr Liberec via VRT) tu máme tyto akce (v libovolném pořadí): – UCho – novostavba Plzeň Stod a tak dale – zdvojkolejneni Brno –… Číst vice »

Martin

A v cem je problem? Rika snad nekdo, ze by to pred vami vyjmenovanymi stavbami melo mit prednost?

Gwann

Problém je když si toho rozjedu více nez je reálné postavitelne. Pak obvykle nepostavim nic, v lepším případě postavím alespoň něco, ale mám hromadu papíru ke spoustě snů…

Ze by měli udělat rezervu v krajském územním plánu…o tom žádná…

Martin

Ano, to souhlasim… Me treba chybi prave nejaky plan,… Kdyz neni plan, neni ani rezerva a kdyz neni rezerva, tak se stavi a planuje v danem smeru neco jineho a pak to narazi na problemy… VRT se planuje na celou republiku, melo by se planovani rozsirit i na navazne trate a na dalsi rychla spojeni (koridory) do dalsich mest, aby na VRT navazovali… Ono to mozna jsou sny, neco z planu nakonec vypadne, neco se prida, ale nikdo nechce nic stavet naraz, tedy ja urcite ne, jen bych chtel, aby se s nekterymi „vizemi“ pocitalo, napr. s trati na Ml.Boleslav… Číst vice »

Martin

Mj., alespon je videt, ze jsme v zeleznici cca 50 let pozadu…

V.N.

Jako Boleslavák tomuto článku samozřejmě tleskám , nicméně na Vašem příspěvku je trochu pravdy. Nicméně , kde má železnice smysl ? V dálkovině tam, kde jde o spojení velikých měst , regionů, aglomerací. Dále má smysl v příměstských systémech u velkých měst. A to je případ právě Boleslavi. Cestovat po D10 do Prahy je jedna velká šílenost. Železnice zde je ve tristním stavu. Jednokolejka nekapacitní se stejnou traťovou rychlostí (až na pár vyjímek mezi Prahou a Všetaty) jako před šedesáti lety. Já bych napojení Prahy a Boleslavi řešil úplně jinak , ale chápu , že krajští politici se do Všejanské… Číst vice »

Gwann

Ano, dálnice je precpana. Řešit se to někdy bude muset. Infrastruktura je ve špatném stavu a nedostacuje. Všude.

Kalanis

Budu zlý… Stále tu je několik krajských měst, která nejsou rozumně kolejově napojena na to hlavní – ať už zemské nebo státní. Tím myslím Liberec a Zlín. Zlín má aspoň MHD do Otrokovic, takže to není až takový dopravní půšvih. Liberec nemá nic. Tohle je zárodek trati tímhle směrem. A měl už dávno stát!

Gwann

Mně spíš trápí napojení s nedostatečnou kapacitou směr Morava o 4,5 mio obyvatelích než sny o trati do sto tisicoveho Liberce (a šedesáti tisicoveho Jablonce).

Až bude 4 kolejka do Třebové, VRT do Drážďan a nějak opravena trať 171 do. Berouna, pak vymyslejme Liberec.

Náklady smer Boleslav…zdvojkolejnit trať Nymburk – Bezdecin/ přidat vyhybnu a řešit nějak prutah v Bolce. Ten se stejně nějak musí udělat…

KarelF

Na Liberec se kašlalo už za soudruhů mimo dálnice takže proč ne tady a teď. Navíc to zaplatí škodovka objednáním nákladní dopravy která není zrovna malá. Takže Vás to nijak zásadně trápit nemusí.

ondra

Tak škodovka a automobilky obecně mají dost co dělat se zelenými sny EU,potažmo snižováním emisí na samou hranu fyzikálních možností/aby se vyhnuly pokutám/,přechodem na e-auta,takže že by se jim chtělo financovat „novou železnici“,nevím,nevím…

Martin

– elektrifikace Zlinky: tak do Otrokovic k elektrické trakci je to 11 km, asi to nechcete srovnávat s Libercem kde máme dráty v Jaroměři 120 km, v Nymburce 98 km či v Děčíne 90 km. Kdyby jste bydlel v Liberci, jsem si jistý, že by jste mluvil jinak …

Gejza

Nechci rýpat… ale Morava nemá 4,5 mil. obyv. (4 moravsko-slezské kraje mají dohromady 3,6 mil. a s moravskou částí Vysočiny i Pardubického kraje to jsou stěží 4). Trať na sever nebude sloužit jen Libereckému kraji s 440 tis. obyvateli, ale i okresu Mladá Boleslav (130 tis. obyvatel) a případně dalším nácestným cílům (Brandýs, nebo Milovice a okolí). Tolik k poměru počtu obyvatel… Smyslem trati je mj. napojit město s nejdůležitějším výrobním závodem v ČR, který je (ještě s Kvasinami) základem pro cca pětinu ekonomické produkce ČR. Je snad na Moravě nějaký srovnatelně důležitý závod? A věřte mi, že doprava škodováků… Číst vice »

Gwann

Plzeň Stod mi přijde sám o sobě jako úlet. Ale projednává se a brzo se bude stavet a je to drahé. Dtto trať na Budějovice. Nechápu proč má mít kraj s cca 500tis obyvatel nejvelkorysejsi koridor a dvě dálnice… Zlinka by stačila po Zlin. Aby se za celkem rozumný peníz napojilo krajské město na koridor. Co z toho vzniklo, nekomentuju. Ano, Škoda je strašně důležitá. Ale pro Škodu je potřeba nákladní trať, ne trať na dojíždění do Prahy, dojíždí se do Bolky…. Navíc když každý kmenovými zaměstnanec má hypervyhodne operaky na škodovky pro málem celou rodinu… a tohle nakladni dopravu… Číst vice »

KarelF

Tak mnoho Milovičáku i lidí z Lysé rádo nechá to hyper levné auto zaparkované doma stejně tak i Pražáků. Ono tam dojíždí celkem dost lidí a to i z Prahy.

Vojta

Morava hlavně potřebuje urychleně dodělat vnitromoravksou spojnici Brno – Přerov

Joseph

Slibem nezarmoutí… i když by to bylo krásné…

Roman Svačina

Ty šuplíky jsou bezedné?

Pan Da

co to trasování? prostředkem rezervace pro koně převalské? to asi fakt neklapne…..

Alibaba

Když se podíváte na mapku, tak to povede maximálně po kraji rezervace.

Petr

V Česku je i to problém. Problémové trasování má u nás, už takovou tradici. Vzpomeňme jen zámek v Králově Dvoře, jako ideální pro pro průchod VRT. 😀

jan

Já nevím, podle mě by to mělo minout lysou, obět ji zleva, táhnout to až pod škodovku a pak rovnou podél dálnice až na turnov. 45 minut je moc dlouho.. Ne nějaké polovičaté kočkopsy.

MlB

Nebo rovnou vynechat i Čelákovice (které už slušné spojení mají) a někde kolem Zelenče to zalomit na Brandýs, Starou Boleslav a Benátky nad Jizerou, kde je na dopravu do Prahy obrovská poptávka, ale vlakem to nejde a tak to vše jezdí po asfaltu. Prakticky přímý směr, možnost navázat se na dálnici D10 (která se má v tomto úseku rozšiřovat na 6 pruhů, v ideálním světě by se to dalo stavět i najednou a ušetřit náklady). Pěkný sen… Reálně ale tak někdy po r. 2050. Rychlá železnice Praha-MB(-Liberec) je potřeba pokud možno okamžitě, včera bylo pozdě. Všejanská spojka je mnohem reálnější… Číst vice »

ušatá

Spíš by se měla udělat pořádně nová trasa Praha – Brandýs – Benátky – Mladá Boleslav. Snad na to taky dojde. A to by nahradilo i tu silniční dopravu. Navíc se nikde nepíše o celkovém zdvoukolejnění. Nebo je to snad samozřejmost? To už se mohlo začít s ním už dnes při úpravách trasy MB – Nymburk. Mohlo to být dříve a levněji.

Kosmik

MHD na 200 km/h ? Zase budeme světoví.

Haha

Viz Wien – Marchegg – Bratislava.

Jarda

jestli vlak má obsluhovat region tak je to nadmíru dostačující , je však otázka, jestli to musí stavět v každé díře

Dušan

A není to málo Antone Pavloviči ?

MlB

Kdo říká, že tam nebudou jezdit i rychlé vlaky? Poprvé od dokončení D10 by začala dávat smysl cesta Praha-Liberec vlakem (to bude chtít ještě nějaké zásadnější úpravy víc na sever, ale potenciál tam je).

Martin

45min. do Boleslavi je moc… melo by to byt casove kratsi…

ušatá

Vzhledem ke vzdálenostem snad plně postačující. Ona by tu stačila i ta 140ka.

Jan Hašek

Podle mě není ani tak problém udělat lepší trať Praha-MB, ale problém je samotné nádraží v MB.
Hlavák je jedno z nejodpornějších nádraží a navíc mimo město. Prostor na rozšíření MB město skoro není a navíc to není moc ve směru Praha-Liberec.

Jedině to celé zrušit včetně údolní tratě na Bakov, postavit stanici novou a ostatní tratě šikovně napojit.

V.N.

Poté , až se postaví vše, co se postavit zamýšlí , bude dnešní stanice Mladá Boleslav hlavní nádraží zcela bezvýznamnou stanicí , kterou projdou za den maximálně desítky lidí.
Vedle rozšíření dnešní stanice Mladá Boleslav město se počítá se stavbou zcela nové stanice Mladá Boleslav Východ a odbočky Dalovice , která zajistí bezúvraťové spojení stanic Mladá Boleslav město a Debř.

Jan Hašek

Spíš si nedovedu představit, že po té kozence z MB-město se bude provozovat doprava v nějakém větším rozsahu dále na Turnov a asi i Českou Lípu (?). Co na to EIA a lidi žijící v okolí trati…?

Gejza

Ta vaše „kozenka“ je skoro v celém intravilánu v zářezu, tudíž tam problém s hlukem bude max u pár baráků na Ptácké. Až po Havlíčkovu se navíc zakryje dostavbou severovýchodní tangenty. Problém nebude v EIA. Problém bude v NIMBY.

Martin

A na té Ptacke u Aufferu mimoúrovňové krizeni …

Jirka Z

Ono by bylo asi nejlepší časem, až se bude pokračovat dál na sever k Liberci, postavit severojižní tunel asi 5 – 6 km dlouhý pod Mladou Boleslaví se stanicí pod MB město. Pokud by se to plánovalo dostatečně dlouho dopředu a trasu se podařilo ochránit před další zástavbou (dnes jsou tam podle mapy z velké části jen parkoviště a autobusové nádraží), možná by ani nemusela být celá trasa v tunelu, ale velká část včetně stanice by mohla vést jen v zářezu nebo po povrchu kolem třídy V.Klementa. Bylo by to předpokládám drahé, ale výhodou by byla prakticky přímá trať se… Číst vice »

Od lesa

Opět další miliony v kanále za projekt, který se neuskuteční.
Pomíjím nesmysly jako 200 km/h v trase, v které to je navrženo.

Ondřej

No od lesa na to teda nejdete 🙂

Pe.tr

ANO – bude hůř

A A

Podle mého názoru by to chtělo i mimoúrovňový přesmyk na západním záhlaví Lysé n. L

Jirka Z

Nebo ten přesmyk komplet udělat na západním zhlaví a na východním už koleje přímo stočit směrem na Milovice.

Alibaba

Jenže pak potřebujete odhodit současné přímé koleje tratě Nymburk -Všetaty, o cca 15m od budovy, aby se tam vešly další 2 hlavní koleje a nějaké to nástupiště, takže by bylo potřeba zbourat současný ostrovní nástupiště. Nebrat.

Alibaba

Ale takový přesmyk by byl směrově na pytel, a není na něj moc prostoru vzhledem k přítomnosti města. A jezdily by po něm hlavně osobáky Nymburk – Praha.

Alibaba

Já bych spíš navrhl levostranný provoz Vysočany – Lysá – MB, a na východ od Lysý bych dal pro vlaky Nymburk – Praha přesmyk zprava doleva zároveň s nadjezdem trati do MB.

Martin

45 minut,… hmm…

pkajetan

30 let, stále v několika obměnách: Příprava, Tři varianty, Zrušení, Příprava, Dvě varianty, Zrušení, Výběrko na projekt, Zrušení, Příprava, .. dnes. GEOLOGICKÝ PRŮZKUM!! Zabíjení času, utrácení peněz, důvody proč nestrhnout tu barabiznu v Boleslavi na hlaváku atp… Ještě, že se toho nikdy nikdo z nás nedočká … Omlouvám se za trollení Jiřímu Šrámkovi, ale mohl by mi odpovědět proč se tak příšerným způsobem dojebala stanice Čachovice, když do ní bude „za chvíli“ ústit trať od Milovic? Běžte se podívat co je schopná vyprojektovat SprŽel: vlnící se průjezdné a odbočné koleje, 2 zbytečné peróny s budkami (co kdyby se tady náhodou… Číst vice »

Luděk S.

Tak bacha, takhle se tu urážet nenechám…

Štěpán

„Investice do trati po které od začátkku tisíciletí NIC, kromě prázných motoráků a poloprázdných rychlíčků“ , nic nejezdí, zbytečné výhybny ve Strakách a v Bezděčíně, kde se vlaky křižují možná tak v úterý a v dubnu…“ Pravdu nemáte – tam rozhodně nejezdí žádné prázdné motoráky. Trať spojuje dvě okresní města a vlaky tam kolikrát jezdí dost natřískané. A nejsou to jen cestující z Nymburka do MB, i z těch vesnic mezi nimi jezdí lidé do obou těchto měst. O rychlících ani nemluvě, těmi jezdí ještě mnohem víc cestujících, kteří využívají spojení z významných železničních uzlů v Kolíně a v Nymburce… Číst vice »

Luděk S.

Štěpáne. Fakt si to nechcete rozmyslet? Vás potřebuju.

Vojta

Nebylo by výhodnější použít výjezd VRT Praha – Poříčany a zrychlit a zkapacitnit trať Nymburk – Mladá Boleslav?

V.N.

Tak ono by se dalo udělat i to , že by se využil tunel pro VRT vedoucí z Prahy do prostoru Čakovic a odsud elektrifikovaná dvoukolejka do MB ve stávající/mírně změněné trase. Jízdní doba by byla cca stejná…

Martin

Presne, jen bych ten vyjezd protahl prave az do Ml.Boleslavi… Tedy prave vyuzit vyjezd az na Brandys, a odtut kolem St.Boleslavi podel dalnice az k Ml.Boleslavi, delka asi 55km, jelikoz je ta trat prima, tak pri 200-250km/h by cas byl cca 15min….

Martin

…od zastavky Prezletice… priprava na Liberec…
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/08/celkove-schema.pdf

Luděk S.

Nojo, CEDOP. Taková věc mi nestojí ani za odplivnutí.

BND 30

Si někdo tahal zběsile čáry po papíře a nejde tomu věřit ani za mák. V Mělníku není třeba zapojena jedná důležitá trať a dál už mě nebavilo nad tím trávit čas

Martin

No vidite, a pritom to chvali jak cargo, tak dopravci i mesta… Je to nejpropracovanejsi navrh… a nedelal ho jen Cedop, ale i Egis…

Luděk S.

Právě proto to musíme smést ze stolu.

Rochličák

Přímá… no možná směrově, ale výškově teda nevím. Určitě by se to vyplatilo v případě pokračován vysokorychlostní tratě dál do Polska, ale za současné situace, kdy tu jisté kruhy silně lobbují za hradeckou větev, tak mi to nepřijde úplně průchozí. Především by měla být řešena právě ta napojení do železničních uzlů Prahy, Boleslavi a Liberce a tunely (které si myslím, že by u koridorového i vysokorychlostního řešení měly rychlostní parametry podobné), to bude i významná část délky.

Martin

Je to podel dalnice, vyskove to je v pohode… staci jako koridorova trat nemusi to byt VRT, na Brandys by se trat stavet mela, chce ji i Praha, Ml.Boleslav by nejradeji VRT a Liberec chce koridor netrva na VRT,… Kde je vyskovy problem? Navic je to 50km novostavby, ktera neovlivni jine trate…

Martin

Vyskove lze stavet 35‰, take viadukty nebo tunely, ale nemyslim, ze by byly treba,… Dalnice ma nizsi sklony, … Je vcelku jedno kudy by vedla trat, ale mela by byt rychla, alespon do Bolky…
Hradecka vetev je v poradku, polaci ji chteji, a my mame na trase HK i Pardubice + cele polabi a severovychodni Cechy..

Jako radeji tedy reknete Liberci, ze zeleznice ne, protoze bez nove trati na Bolesvav a bez tunely na LIberec je lepsi dalnice, ktera kupodivu muze vest primo a s mensimi sklony nez trat… ale nedava to smysl…

Rochličák

Ani coby Liberečák si nemyslím, že tratě nad 200 km/h mezi regiony mají ekonomický smysl, u TEN-T samozřejmě ano (a nestojí zatím nic), pokud to do Polska půjde přes Hradec, tak holt máme smůlu. Koridorové řešení (malé výškové sklony) mezi Prahou a Boleslaví mi dává smysl z hlediska nákladní dopravy (investice do osy z Nymburku) a omezení zásahů do chráněných oblastí a zástavby podél dálnice, to nevylučuje nějakou budoucí další trať, ale nedokážu si to představit jako prioritu SŽ. Samozřejmě musí být prioritně vyřešena ta zaústění do uzlů, Boleslav a Liberec toto mají dost tragické. Dneska to z centra Liberce… Číst vice »

Martin

Ani nemam na mysli VRT, rozhodne ne na nejakou vysokou rychlost, tu jen uvazuju v nejake rychlejsi variante z Boleslavi do Prahy, hodne se dojizdi mezi Prahou a Bolkou a dalnice nestaci, i kdyby se trat stavela na max 230 v tomto useku, tak je to dobry cas na dojizdeni… Od Boleslavi uz je to lepsi i po stavajici trati, klidne modernizace na koridorovych 160km/h, par narovnani trati a zdvoukolejneni… Horsi je to od Trutnova/Prisovic, nenapada me nic jineho, nez tunel od Liberce do Hodkovic a odtud prelozka trati… Co se tyce zausteni v Ml.Boleslavi, tak ano, to je komplikovane,… Číst vice »

MlB

*Turnova

Martin

Furt si to pletu…

Rochličák

Snad to nejmenovaný novinář, fanoušek Zdopravy.cz a turnovský rodák rozdýchá. 😀

Martin

😀

Démon

Mladá Boleslav 45 minut, tedy ať počítám jak počítám, tak Liberec nebude nikdy do 60 minut, tedy konkurence pro dálnici k ničemu. Tím VRT na Wroclaw taky asi padá 🙁

Rochličák

„aby cesta z centra Prahy do Mladé Boleslavi trvala méně než 45 minut“
Ono tím metrem z Čerňáku do centra města to taky zabere minimálně dvacet minut plus přestup (resp. u auta parkování).
Každopádně ať už bude chtít MD táhnout vysokorychlostní trať do Polska jakoukoli cestou, tak Liberec–Mladá Boleslav si dlouhé tunely beztak vyžádá.

Martin

Ja jsem z H.Pocernic vlakem v centru pri rychlosti sotva 120km/h byl za 15min… Metro je pomale,… jeste pomalejsi nez pomaly vlak…

Václav

Dobře, tak za hodinu se dá po silnici dojet z Černého Mostu někam na kraj Liberce. Z centra do centra budou časy podstatně jiné, zvlášť v případě, že by se silnice ucpávaly. Už to, že bude existovat jakási konkurence k autobusovému spojení a nebude nutné si kupovat jízdenku den nebo i několik dnů předem, dopravu výrazně zlepší.

Původní Pražák

Budou, bude… asi bych se zatím držel podmiňovacího způsobu 🙂

Martin

Doporucuji odstavit auto v Pocernicich u nadrazi a v prilehlych ulicich, pripadne ve Vysocanech, chybi zastavka nekde mezi, jeste pujde na R.Zahrade snad… vlak je rychlejsi…

Luděk S.

Tak spojení do Liberce vyřešeno. Neříkal jsem to?
K čemu VRT? Pěkně s prohlídkou Lysé a Milovic.

Jiří Šrámek

Už přestaň trolit, hlupáku. Občas to bylobi vtipné, ale všeho moc škodí.

Jiří Šrámek

Oprava: Občas to bylo i vtipné… (překlep, pardon)

Luděk S.

Případné dary zasílejte na transparentní účet KPL:
https://ib.fio.cz/ib/transparent?a=2200113770

Už se to fakt hodí.

Od lesa

Jdi se vycpat.

ABC

Tak stejně jako bylo vyřešeno spojení Plzně s Varama pěkně s prohlídkou Chebu. Času Dost!

Gejza

Tahle varianta je zabitím potenciálu na časově konkurenceschopnou obsluhu severu. Mnohem lepší by byla novostavba z Prahy do MB kolem Brandýsa se systémovou jízdní dobou 30 minut. Pak by se dalo s relativně přiměřenými investicemi dostat na jízdní dobu do 60 minut jak do Liberce, ale i do Jablonce nebo České Lípy. Ale to by se asi studie proveditelnosti musely řešit jinak…
Takto se udělá spojení, které bude jakž takž atraktivní tak akorát pro tu Boleslav. Jinam už moc ne…

Luděk S.

To by ale přeci dávalo smysl, ne?

To nemůžeme potřebovat.

sterndestodes

Nikdy se to tak nedělalo. Přesně tak.

Odpadlík

Lepší možná ano, ale nereálná. Jednak by to stálo Xkrát víc a jednak by se tisíc obcí odvolávalo a nakonec by se nedosáhlo ničeho – viz dostavba okruhu.

Os5600

Sice by to stálo víc. Ekonomicky by to díky nákladním vlakům ale vyšlo. Jediný problém je že máme tak blbé zákony, že do toho může kecat kdejakej vůl s lopatou. A ještě k tomu by v projektu byly mraky chyb které by byly záminkami pro různá sdružení aby stavbu blokovali viz D52 a neschopná ŘSD s projektem plným chyb.

ene bene

Tak, finanční krizi už tady máme, a v nadcházejících volbách vybereme nějakého dobrého stopera, a ten to zase všechno pošle k ledu. To je tak asi v kostce nejbližší budoucnost tohoto projektu.

Radovan Komínek

Snad to tentokrát vyjde. Naštěstí tuto stavbu nepotkalo to, co ostatní tratě a tím je Vmax=160 km/hod. Trochu mě zaráží stejná doba přípravy jako u daleko delších úseků VRT, ale možná se jen nemohu oprostit od zkušeností z dob minulých do roku 2020.

a8n

To bude tím, že doby přípravy u VRT jsou vylhané.

Čtenář

V roce 2010 byla trať Lysá n. L. – Milovice zadrátovaná za 258 MKč. A teď je má vytrhat? Velmi zajímavé. Zdravím z Regionovy mezi Otrokovicema a Zlínem.

Ondra

Samozrejme za idealniho stavu veci mela stat vsejanska spojka jiz od roku 2010. Ale zpet do reality. Milovice se zivelne rozsirovaly (s tim, jak se predelavaly na byty byvala kasarna) a potrebovaly kapacitni spojeni jako sul. Draty budou slouzit po dobu nejmene 20 let. Takze to za me smysl celkem dava.

Vbb

No než se ta spojka postaví, tak původní vedení bude dávno odepsané…

Dušan

Jenže to nebyla jen elektrifikace, ale dělalo se tam toho mnohem víc – viz níže:
http://www.vejnar.com/lysa/elektrizace-letak.pdf
A pokud se to dělalo na ekonomickou životnost 30 let, tj. 2009-2039, tak je fakt divný to po 1/3 životnosti všechno demontovat – to si můžou dovolit bohaté ropné státy typu Bahrajn, Katar, Omán, ale je s podivem, že by tak měla konat Česká republika:-(((

Greta

Nevím kde jste vzal životnost zrovna 30 let, když třeba Praha Pardubice prochází generální opravou po cca 25 letech, nicméně Milovice Lysá by se bouralo nejdříve po roce 2027,takže po 18 letech provozu.

Luděk S.

Pokud teda nebude vadit v prodloužení, že tam pobíhají divoké koně a tur. Ona se z toho do té doby stane přírodní rezervace a bude po žížalkách.

Vbb

tak je fakt divný to po 1/3 životnosti všechno demontovat
Oni to odmontovali už loni?
Já bych se nebál. Bude to tam ještě nejmíň 10 let, možná i víc.

Filemon44

jedině dobře,a ať se začne co nejdřív.jen mě zaráží to řešení Pha-MB zvlášť a MB-Lbc někdy později taky zvlášť.Mě už asi nejspíše asi trápit nemusí,ale mám obavu,že půjde spíš právě jen o tu trať Pha-MB s tím,že ten Liberec se už „vždycky nějak udělá“…a dopadne jako svého času s nes už asi zapomenutým programem Regiotram,který měl spojovat Žitavu,Liberec a Jelení Góru…u každé opravy či rekonstrukce se počítalo,že se zatím čeká,případně se ze to udělá v rámci Regiotramu…a nikdo ic takového dodnes neviděl a ani neuvidí.

Kubrt

Není mi jasná poloha budoucí stanice „MB osobní nádraží“ – severně od a souběžně s I/16? Díky.

Projektant

Mám za to, že se počítá pouze se stávající MB město, kde nějaké rozšiřování bude asi masakr.

Kubrt

V tom schématu „varianty Deko“ se zdá, že před stávající MB díra bude ještě jedna stanice, snad s výhledem na pokračování směr Liberec. S dírou se bude muset tak jako tak hýbat – prodloužit, ale do šířky to nepůjde.

Frantisek

Posouvat to kamkoli dále ovšem postrádá z hlediska osobní dopravy logiku. Holt budou muset časem rozkopat ten nesmyslně jednokolejný podjezd a nacpat tam koleje dvě. Jinak bude nádraží opět někde daleko na předměstí, a k tomu už bohatě stačí to jedno…

Martin

Cele mi to prijde jako na nove vedeni trati pod mestem, jako metro, akorat v severojiznim smeru, pod hlavni tridou…

Jenze bude mit podzemni stanici a delku 5km…

V.N.

V díře by mělo být další ostrovní nástupiště a dvě koleje. Před dírou v oblasti dálnice D10 by měla být nová čistě nákladní stanice s nějakými šesti kolejemi.

Martin

Jeste se tam budou motat nakladni vlaky?
A pokracovani smerem na Turnov?

Tomáš

To bude dnešní žst. MB město.

V.N.

Nechtělo by to řešit komplexně až do MB ? Nebo to jako , že do Lysé pojedeme rychlostí 100-150 km/h , z Lysé do Čachovic 200 km/h a z Čachovic do MB po jednokolejce 80 km/h ?

Vbb

Jasně, a v Čachovicích se přepřáhne do brejlovce, protože trať NB-MB není zadrátovaná.
Taky trochu uvažujte…

Ondra

V prvním nákresu je červeně vyznačeno nějaké zaústění do uzlu v Lysé nad Labem od Prahy. Mohlo by se jednat o paraelní trať z Prahy vedoucí mimo Čelákovice s max 200 km/h. Pak by to dávalo vetši smysl.

Ondra

Omlouvam se, špatne jsem se zoorientoval, jedna se o původní trať, takže beru zpět.

Petr

No jestli to půjde tak rychle, jako zrychlení železniční dopravy do Prahy, dalších dvou největších měst Středočeského kraje, tak no nazdar. Kladno je už léta nadšené, že PRAK je pořád jen v plánech a Příbram s čekáním na tunel, se raději vylidňuje.

Původní Pražák

Můžete se prosim rozepsat o té Příbrami? Četl jsem uz o kde cem, ale nová trať tím směrem je pro mě velká novinka, stejně jako to, že by na ni v Příbrami čekali.

Michael

Jestli tím není myšlen tunel Praha-Beroun…?

Petr

Je to tunel Praha-Beroun. Bez toho bohužel není možné vytvořit slušné páteřní železniční spojení. Samozřejmě pro Příbram by byla nejlepší varianta F, ale i pomocí schválené varianty C je možné se dostat na zajímavé cestovní časy. Jinak to očekávání je uvedeno i v Dopravní politice ČR. „Zásadní nedostatky napojení velkých měst v rámci krajů ve směru do centra kraje:
• Hlavní město Praha a Středočeský kraj – chybí kvalitní železniční spojení pro regionální dopravu z Prahy do tří největších měst Středočeského kraje (Kladno, Mladá Boleslav, Příbram).“

Pks

Aha, tak to já zas myslel tunel pod panelákem v Dobříši, který by byl součástí pokračování dráhy Čerčany – Modřany – Dobříš, směr Příbram:-)
Pochopitelně pro zimní jízdní řád – v létě výluky, ale zas možnost využít v části trasy parník Praha – Štěchovice, se zastávkou v Měchenicích – přestup na vlak.:-))

Petr

Tam to vyřeší až zakončení linky D1 někde v prostoru Řitky, s P+R a terminálem autobusové dopravy. Bohužel Dobříšanda je nepoužitelná, pro rychlé spojení do Podbrdska.

Frantisek

Vylidňování ovšem souvisí hlavně s nabídkou vyžití v místě. Samotné každodenní stěhování ráno pryč a večer zpět nic moc neřeší. Což nic nemění na tom, že lepší spojení se světem by bylo fajn, ostatně mohou lidé přijíždět i tam.

Petr

Jenže i to vyžití se tam nějak musí dostat. Ono jediné kapacitní spojení, které je neustále ucpané, nikoho nenadchne.

Jarda Š.

Spojení po D4 je ucpané právě jen v těch špičkách, ráno do Prahy a navečer do Příbrami, jindy je úplně v pohodě.

Petr

Jenže končí 9 km od D0. i když není ucpaná tak za 30 minut jsem na Jílovišti a dalších 30 minut jedu do středu Prahy . A pokud použiji autobus, je to ještě horší, také díky omezení maximální rychlosti autobusů. A ta dopolední a odpolední špička, už se zatraceně přibližuje. A pokud potřebujete na západ, to je teprv dopravní porno . Buď hodinu na D5 u Plzně, nebo ještě horší silnicí 35 minut na D5 u Zdic. (mimochodem obě trasy jsou přibližně stejně rychlé do Plzně.

Martin

Jestli tomu dobře rozumím, tak se Bezděčínská spojka bude stavět později. To znamená, že ve Všejanech bude změna trakce ? Nedává větší smysl to dotáhnout na jeden zátah do MB ?

Desper

Nepoukazovalo se už při modernizaci trati do Milovic, že je nepoužitelná pro projekt Všejanské spojky? Proč už tehdy tu trať nepostavili pořádně?

Kuba

Protože by to nebylo hotové dodnes.

Laik

Hurá, ať se to povede dotáhnout do konce co nejdřív. A rovnou ať se vymyslí a zrealizuje trať z MB do Liberece na Vmax aspoň 200.

David

Nebo rovnou 500 km/h…. a následovat by mělo poučení, že v Japonsku jeden takový vlak už jezdí.

Martin

Tam ta rychlost nedava smysl, kdyz je temer prima trat az po Turnov, staci ji modernizovat, ale nevytahnete z ni vic jak 160km/h a to jeste ne vsude,… to co nejvic brzdi je trat LIberec-Turnov/Svijany a Praha-Ml.Boleslav…
Proste vlak bude pouzitelny jen mezi Boleslavi a Turnovem, od techto mest je lepsi jet autobudem…

Kamui

Proč takto? A když už, proč se se nyní v úseku Praha – Lysá nebuduje alespoň trojkolejka? Tohle si říká o kapacitní problémy.

Kuba

Tak pokud se naplní i další vize, tak z úseku Praha – Lysá zmizí vlaky do Hradce, které pojedou po VRT. Takže vlaky na Boleslav budou jedinou rychlou vrstvou a ta se mezi ty osobáky celkem snadno vmáčkne.

Frantisek

Hehe, zase s ohledem na vize nebude pořádně nic. Nemluvě o spojení na jih po přeplácané klikaté trati do Benešova. Naštěstí od kapacity tu máme také spojovatelné jednotky – přední část Hradec, zadní část Liberec, a může to jet jako jeden vlak. Stejně nebudou jezdit tak dlouhé.

Jakub

Je to tak, už se rozhodlo o tom, že R10 bude i po modernizaci jezdit stále přes Sadskou do Nymburka. Nejprve po koridoru, pak po VRT. Takže s rychlou vrstvou Lysá – Praha bez zastavení se počítá, jen bude jezdit na Ml. Boleslav místo Hradce.

Já jen doufám, že tu tou dobou nebudou jezdit Arriví 845 na Turnov po trati na 160-200 km/h…

PedrosVozomixos

Nejezdí vlaky na Hradec přes Poříčany a odbočkou na Nymburk přes Sadská?

Kubrt

Teď ano, ale je to „plánovaný dlouhodobý odklon“ z tratě přes Lysou kvůli stavebním pracem, normálně jezdily přes Lysou.

Grossák

Dálková doprava z Hradce by měla být odkloněna na VRT.

Petr

VRT do HK se nedožijí ani moje děti . To spíš si PU položí třetí kolej . Se mi líbí polemiky o vrt když sedim v sukafo u vlevo Regionova a vpravo honekery . Možná cestou potkám pantera a na Hradec nic jiného , kloudného nejezdí . Arriva sem čerství vítr taky s 845 nepřinese .

a8n

O VRT až do HK tu ale nikdo nemluví.

Luděk S.

Zase ta představa 814 na VRT, na to se snad skoro i těším.

Luděk S.

Přesně, tříkolejka. Uvažuji o zřízení šitokomise, kde nám budou řadit, kde udělat tříkolejku. Škoda že to nechce vzít Štěpán. Co vy?

TRDLINDA 1 9 8

A žel.přejezdy budou některé asi zrušeny že?

Kazisvět První

Tak v roce 2029 by se mohla schválit konečná verze studie, když pánbůh dá, tak v roce 2038 vyřešit poslední odvolání proti stavbě, a na Vánoce 2060 konečně začít ze škodovky odvážet ty létající auta…

Občan

Může mi někdo vysvětlit, jak ta železniční novostavba bude moci vést přímo skrz ohrady milovické pastevní rezervace? To tam s tou rezervací nikdo tou dobou už nepočítá nebo zase někdo nepřemýšlí?

Jiří Kohout

Má se přesunout o kus dále a rozšířit do jiných lokalit. Už při vzniku se počítalo s tím, že část území bude jen dočasné. 🙂

ene bene

Tohle je nebezpečný postup. Jako když prodlužovali Polaneckého ulici v Praze a napřed zřídili park, který si lidi tak oblíbili, že když se pak ta ulice konečně měla stavět, tak už to bylo neprůchodné. Takže v parku je pruh pro ulici, která nesmí být, je to vidět i v mapě:
https://mapy.cz/zakladni?x=14.5354223&y=50.1371627&z=17

Radek

Ten park se plánoval dřív než silnice. Silnice měla vést původně na severním okraji parku, pak na jižním, pak veprostřed, dnes zase na jižním.

Frantisek

Nemluvě o té vlečce, po níž se dalo při troše dobré vůle k prodloužení zavést nějaké vlaky k metru a navážet věci na výstavy. Ale tak co, pojede to po silnici a ještě přes vesnice. 🙂

Kubrt

Jojo, letňaské výstavy spotřebního zboží, to je přesně parketa pro železniční nákladní dopravu..

Martin

Ne, ale osobka k metru, proc ne… nebo rovnou metro na povrch a do Cakovic…

Občan

Díky za odpověď. Ono to totiž vypadá, že to má vést přesně středem, tak mě to dost zarazilo.

Martin

A proč ne ? Ohrada na obou stranách trati ? Když tam zvířata nedostanou psotnik z akcí typu Let it roll tak si zvyknou i na vlak.

Adamgolias

Migrace.

Filip Peter

Tak již od počátku tratí, umíme (mimo jiné) budovat i mosty.

Adamgolias

No jasně , a všechny migrující zvířata rázem ztratí strach z hrdla širokého 40 metrů a klidně půjdou tam , kde je tolik divných pachů. Taky budou mít okamžikem kolaudace IQ vyšší než polovina řidičů TIR . Ti totiž také netrefí na cesty , po kterých mohou jezdit . Tak to nechtějte po vývojově nižším druhu. Někdy si projdete nějakou trať – třeba Kolín Poděbrady a napočítáte tolik mrtvol že to přesáhne počet zvířat v rezervaci. A hlavně , na obyč most vám zvěř nepůjde , na tu parodii co je na D11 ( je úzká) bude nutno 3x více… Číst vice »

55p

Jednotka dočasnosti je jeden furt (odhadován na 23 let).

Bob

Tam bude safari, kovbojové budou střílet zubry a pratury přímo z vlaku.

Frantisek

A přepadávat vlaky? 😉

MildaIV

Ale jenom parní.