Podmínka Správy železnic: Most pod Vyšehradem dostane novou konstrukci
Správa železnic, která aktuálně připravuje architektonickou soutěž na novou podobu železničního mostu pod Vyšehradem a výtoňského předmostí, upřesnila pro deník
Správa železnic, která aktuálně připravuje architektonickou soutěž na novou podobu železničního mostu pod Vyšehradem a výtoňského předmostí, upřesnila pro deník Zdopravy.cz své podmínky. Mimo hru se ocitla varianta se dvěma totožnými mosty vedle sebe.
V místě má vzniknout nový most s využitím kamenných podpěr toho starého. Nový most má umožnit převedení třech kolejí přes Vltavu a vznik nové zastávky na Výtoni. Správa železnic si v zadání soutěže vymínila, že ocelová konstrukce na starých pilířích bude nová, a to kvůli „faktické nemožnosti opravy té staré pro bezpečný a dlouhodobý provoz“.
Jde přitom o zvrat v letitém příběhu tahanic o budoucí podobu mostu. Správa železnic se chtěla dopracovat k likvidaci staré konstrukce díky sejmutí památkové ochrany, o které usilovala. Ministerstvo kultury ale letos v březnu definitivně potvrdilo, že most pod Vyšehradem je kulturní památkou.
Jak Správa železnic skloubí svůj záměr na sejmutí konstrukce s památkovou ochranou, zatím není jasné. „Podmínky zadání konzultujeme s památkáři s cílem zajistit, aby i po výměně stávající konstrukce zůstal celý most pod památkovou ochranou,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Podle posudku z roku 2018 vydrží stávající konstrukce bez zásahu jen pět let.
Soutěž na architektonické řešení má být vypsána v červenci. Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud.
Pokud dojde na výměnu konstrukce, nebude to první případ svého druhu. Předloni Správa železnic úspěšně (a unikátní metodou) vyměnila starou ocelovou konstrukci z roku 1901 za novou u mostu přes nádrž Hracholusky na trati Pňovany – Bezdružice. Na letošek chystá výměnu konstrukce u mostu, který se už téměř 117 let klene nad Vilémovským potokem ve Šluknovském výběžku na trati Rumburk – Sebnitz. V případě 130 let starého mostu přes Orlickou nádrž na trati Tábor – Písek postaví železničáři rovnou celý nový most o několik metrů vedle a starý zbourají.