Cestovní ruch Cyklistika Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Jen pro silné povahy: Plzeňský kraj otevřel lávku pro pěší a cyklisty přes Hracholusky

Lávka přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj
Lávka přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj

Most přes nádrž Hracholusky na trati Pňovany – Bezdružice (č. 177) v minulých měsících poutal pozornost unikátním způsobem rekonstrukce i závěrečnou zátěžovou zkouškou s pomocí sergejů. Ve středu ovšem získal trvalou atrakci. Zástupci Plzeňského kraje zde otevřeli lávku pro pěší a cyklisty, která kopíruje oblouky mostu.

Železniční most se totiž navzdory zákazu stal běžným způsobem pro překonávání přehrady místními obyvateli, chataři či turisty. „Plzeňský kraj s cílem legalizovat tento stav a zajistit řádnou možnost překonat údolí řeky Mže dohodl spolupráci se SŽDC a v rámci rekonstrukce mostu a výměny jeho ocelových konstrukcí byla na nové konstrukci po jejich západní straně namontována lávka,“ uvedl náměstek hejtman pro dopravu Pavel Čížek.

Most dokončený v roce 1901 tvoří dva pilíře, tři ocelová pole a krajní části mostu na kamenných obloucích. Na železničním mostu byla nedávno vyměněna všechna tři pole vrchní železné konstrukce. Výška mostu nad hladinou přehrady je zhruba 37 metrů.

„Lávka je opatřena rošty, které při přechodu umožňují pohled pod sebe na vodní hladinu Hracholuské přehrady. Svoji konstrukcí je tak zajímavou turistickou atrakcí,“ dodal hejtman Josef Bernard. Lávka má pět polí. Krajní pole tvoří samonosné ocelové konstrukce o délkách 6,25 a 17,22 metru. Středová část lávky je tvořena příčníky, které jsou spojeny s mostem.

Lávka je umístěna na spodní části mostních konstrukcí, takže její podélný profil tvoří tři klesání a stoupání se sklonem až 15 %. Je široká dva metry. Podlahu lávky tvoří lisované rošty, zábradlí je ocelové. Nejnižší místa lávky jsou zhruba sedm metrů pod úrovní železniční tratě a 32 metrů nad hladinou.

Napojení lávky na síť lesních cest a na ní vedoucí cyklotrasy bylo řešeno samostatným projektem. Opěrné stěny jsou vyrobeny z drátokošů a přírodního lomového kameniva.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vratislav Filler
Host
Vratislav Filler

Sklony až 15%, šířka nedovolující legální průjezd. Jak lépe ukázat, že nějaká každodenní cyklistika je nám v Česku úplně u zadku?

PS: Ano, já chápu, že je to „turistická“ lávka. Ale pojistit se, aby ani taková lávka jakoukoliv dopravní funkci prostě plnit nemohla, to už chce toho českýho koumáka rozjet naplno.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pěkná ukázka jak to dělat, když je třeba řešit tresspassing, čili přechod přes zákaz. Most pro pěší a je po problému. Pochvala těm, co šlii přes zákaz znějící „nikdy se to tak nedělalo“. 😀

Marian
Host
Marian

Mám závratě, v životě na to nevlezu. Ale světe div se, líbí se mi to a mostu, lidem i Hracholuskám to přeju. Já stejně jako další, kteří trpíme nějakou Fábií, prostě půjdeme jinudy a nebudeme vymýšlet podle vzoru Soupravy a jemu podobných, jak je to špatně a jak to všechno zlikvidovat.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Pěkná cyklostezka, akorát, že není pro cyklisty vůbec schůdná, pokud používáte tzv. nášlapy systému SPD, což je asi čtvrtina rekreačních cyklistů, tak se takový sklon vyjít prostě nedá. Na dně boty je kov, a ten jaksi ve styku s jiným kovem nebo kamenem má adhezi jakou má. Takže nejde jinak než jet na kole. Tak to dopadá, když o infra pro cyklisty rozhodují lidé, kteří znají jízdu ztěží z dvorku u babičky.

Odpadlík
Host
Odpadlík

Já myslím že můžeme být rádi že tam vůbec nějaká stezka je.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Rekreační cyklista si může zvolit místo k rekreaci. Narozdíl od místních, kteří s musejí žít s tím, co mají. Já jim to přeju a neříkejte, že místní se můžou přesthovat. Přestěhování se a jiná trasa k rekreaci jsou neprosto odlišné věci.

ČD4ever
Host
ČD4ever

Pro lidi se závratěma je lávka s rošty nepřekonatelná. Toto je ukázkový příklad diskriminace nemalé skupiny lidí.

Sacrebleu
Host
Sacrebleu

A co teprve hafani. Ti se roštových lávek bojí zdaleka nejvíc. Založím se svým psem ligu proti roštovým lávkám. 😁

Martin V.
Host
Martin V.

Tak prostě budou trénovat, nebezpečné to pro ně není, jen nepříjemné. Na druhou stranu není problém s odvodněním a nemusí se tam uklízet sníh. Podle mě dobrá volba, ale chápu, že někomu se to nelíbí. V Číně mají kdesi na vyhlídce skleněnou podlahu, té bych se bál víc.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Zajímavý, že se tyhle roštový mostovky dělaj desítky let naprosto běžně a normálně fungují. Jen v šotosvětě je to holt jinak…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Lanový most na třech lanech a dvou pilířch. Přes lana příčníky a na nich fošny napodél. Povodeň vzala, je tam už 20 roků rošt na pevné mostovce. Furt lepší, než kdyby děcka musely cestou do školy, v zimě v létě, brodit řeku.

patology_chef
Host
patology_chef

Třeba v Černošicích, hotová hrůza 🙂

mirekk
Host
mirekk

Modelové na fotkách slušně kola vedou. Ale až tam nebudou fotografové, hned si někdo most projede a rozbije si držku. Je to takový lákadlo to projet…

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Video na lžiDnes takovým pumpičkářem začíná, mastí to tam pěkně. Pak se mi líbí, tak tam ty báby čumí pod sebe a doslova si užívají ty stupidní rošty, které jsou podle ještě pidnějšího hejtmana „turistickou atrakcí“ 😀

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak si rozbije držku. No a co? Když si ji rozbije o strom na cyklostopě, tak si ji taky rozbije vlasním zaviněním a vlastní blbostí. Jeho vlastní bezpečnost začíná v jeho vlastní hlavě, platí i na železničním přejezdu.

Honza D.
Host
Honza D.

Ještě vymyslet jak tam dostat rodinu…. 😀

HG1982
Host
HG1982

Něco pro Soupravu – má tam kus cyklostezky 😀

Martin V.
Host
Martin V.

No já si myslím, že tohle by mohlo konvenovat jak „lokálkářům“, tak i „cyklostezkařům“, aneb jak říkají obchodníci, máte dva v jednom. 🙂 No a pokud takto komplikovaná rekonstrukce velkého mostu stála nějakých 100 MCZK a železniční přejezd se závorami stojí 10 M nebo kolik, tak to nebylo na dnešní poměry ani tak drahé. Vypadá rozhodně hezky.

HG1982
Host
HG1982

Přesně tak jsem to myslel.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jenom v zimě to nepůjde, běžky budou muset do ruky. Ale to by se sneslo.

Pampara
Host
Pampara

Super. To se mi líbí!

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll