lot
Infrastruktura Železnice Zprávy

Správa železnic chce pod Vyšehradem tři koleje, vypíše architektonickou soutěž

Jedna ze zvažovaných variant v minulých letech: most dvojče. Pramen: Správa železnic
Jedna ze zvažovaných variant v minulých letech: most dvojče. Pramen: Správa železnic

Správa železnic chce definitivně rozlousknout podobu železnice přes Vltavu v Praze mezi Výtoní a Smíchovem. V červenci hodlá vypsat architektonickou soutěž, ze které má vzejít řešení tohoto úzkého hrdla pražské železnice. Deníku Zdopravy.cz to řekla mluvčí Radka Pistoriusová.

Správa železnic poslala podmínky soutěže k připomínkám na pražský magistrát. Přemostění pod Vyšehradem přitom má být tříkolejné. Soutěž má vyřešit i návazné území na obou březích, na Výtoni má vzniknout nová železniční zastávka.

Podmínky připomínají variantu, kterou Správa železnic prosazovala zhruba před pěti lety, kdy se počítalo s výstavbou mostního dvojčete vedle starého mostu. Na nový most se měly přesunout dvě koleje, na starém by zůstala jen jedna. Řešilo by to i výluky během stavby. Správa železnic tehdy tvrdila, že výstavba zastávky Výtoň má smysl právě jen se současným zbudováním nového mostu. Hotovo mělo být v roce 2019. Návrat k této variantě ale Pistoriusová bez dalších podrobností odmítla. Pražský Institut plánování a rozvoje před více než rokem přišel s variantou jednoho tříkolejného mostu.

Správa železnic i architekti se budou nicméně muset vyrovnat se skutečností, že starý most pod Vyšehradem je kulturní památkou. Po dlouhé řadě sporů o tom definitivně rozhodlo ministerstvo kultury letos v březnu. Správa železnic, která o sejmutí památkové ochrany usilovala, se neodvolala. Následně vyjádřila názor, že i přes ochranu bude možné zchátralou ocelovou konstrukci vyměnit. Podle posudku z roku 2018 vydrží stávající konstrukce bez zásahu jen pět let.

Úsek mezi hlavním nádražím a Smíchovem –⁠ a především více než stoletý ocelový most pod Vyšehradem –⁠ je nejvýznamnější úzké hrdlo pražského železničního uzlu. Správa železniční dopravní cesty léta mluví o jeho modernizaci, která měla už dávno začít.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. I tehdy obyvatelstvo protestovalo, nakonec ale vzalo ocelové oblouky na milost a dnes patří k vyhledávaným pražským panoramatům.

V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky, nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci. Kloknerův ústav ČVUT doporučil železniční správě most neopravovat a nahradit jej novým.

Železniční most pod Vyšehradem v Praze. Autor: Enfo – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28675432
Železniční most pod Vyšehradem v Praze. Autor: Enfo – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28675432

 

135 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Antonín

Patřím ke konzervativcům, tj. ne k těm, co by za každou cenu něco bourali. Rozhodně jsem pro záchranu jediného kubistického mostu na světě – Libeňského, ale u železničního je to otázka, kdyby byl nahrazen replikou, asi proč ne. Jediné, co mi vadí je to, že u nás mnozí majitelé kulturních památek na opravy kašlou v domnění, že když to nechají, budou to nakonec, až to bude v havarijním stavu, moci zbourat a postavit si co budou chtít. Takže teď víceméně fandím památkářům, protože snad už majitelům památek dojde, že o věci se musí starat. Kdyby se o železniční most řádně… Číst vice »

Matoo

Problémem nejenom tohoto mostu je stárnutí a s tím spojená změna vlastností oceli. Při řádné údržbě by tu asi mohl být o chvíli déle, ale ne o moc a vůbec ne do nekonečna. Ocel zdaleka není „věčný“ materiál jako kámen a u všech ocelových konstrukcí časem dojde k nutnosti výměny, u těch silně namáhaných výrazně dříve.

kakov

for Antonín: Váš názor bohužel nesmysl, i při sebelepší a pečlivější údržbě se ocelové mosty vyčerpají únavou materiálu a tím jejich životnost končí, neuděláte s tím nic, proto téměř žádný ocelový most na železnici není dne již původní, mnohé se měnili již za rakousko-uherska

Kalanis

Ten most je v háji nejen co se stávajících konstrukčních prvků týče. Pokud se vám podaří najít diskuzi, když se to debatovalo u Winternitze, tak tam jsou důvody popsané. Za mě je to 25kV~. A upřímně stačí jedno lejstro a ten most stejně dolů půjde bez ohledu na památkáře. Ti, pokud se budou vztekat, obdrží účet za výluku, neboť – ač SŽDC nemusím – tak vyvíjela aktivitu k nápravě.

Leinad

Chcete říct, že na mostě jsou bludné proudy, dlouhodobě neřešené? (Lepší svod, uzemnění?… Někde se dokonce kolejnice izolují)

Kalanis

Mimo jiné. V době drátování se to řešilo „po socialisticku“ a mezitím tam stoupl provoz takovým způsobem, že i výluky na prostou údržbu jsou obtížně realizovatelné. Na 25kV je navíc potřeba ještě více prostoru kolem troleje a na krajích jsou oblouky přes koleje už jednou nastavované. A most jako takový je v provozu na hromadu vyjímek. Stačí ukončit platnost jen jedné. Opět doporučuji si sehnat to mecheche u Winternitze.

Marian Kechlibar

Kamenné struktury vydrží za příznivých okolností dlouho (viz stále ještě existující stavby ze starověku), určité druhy betonu taky (viz Panteon postavený před 1900 lety nebo římská betonová mola, vyhledejte si pojem tobermorit), ale ocel má nějakou přirozenou životnost a ten most je na jejím konci.

Lidské tělo taky nevydrží fungovat stovky let, ať se o něj staráte sebelíp.

Leinad

Dobře že zmiňujeme lidské tělo, v něm je během přirozené smrti málo buněk stejných jako při porodu. Kožní buňky se mění několikrát.

Koro

Jelikoz pres pamatkare vlak nejede jsem pro reseni ukoncit R Berounky na Smichove az bude novy terminal. Metro tam je, takze to nevidim jako spatny reseni. A jeste by na Berounkach mohl byt ridici vuz.

kakov

vidím to jako holý nesmysl, to jako se zřekneme tranzitujících cestujících? přesun mezi přestupy na jiný vlak metrem a ještě s přestupem B/C je vopruz!

Kalanis

To není jen o trati z Plzně. Tam je ještě Semmering, Hrbatá a otočky z Hlavního, takže i Ostrava.

Jiří Kocurek

Jo, památkáři. Jestli chete z něčeho udělat ruinu, dejte na to památkovou ochranu ve chvíli, kdy je nutné to opravit. Už to nikdo nikdy neopraví, musí to napřed spadnout samo, časem. Jako se právě děje s budovou nádraží Vyšehrad.
Tři malby na stěně kaple: Gotická, renesanční a barokní. Stavba 3 měsíce čeká, až se památkáři přestanou hádat, která se má zachovat. Stavba je mezitím bez střechy, památkáři se totiž shodnou na tom, že pokračovat se bez nich nesmí.

mirek

Vyšehrad nepadá kvůli památkářům, ale kvůli ČD, které ho prodaly…

kakov

domníváte se, že by ve vlastnictví ČD bylo méně problémů s památkáři??

petr 5

No rozhodně by se na ně dalo tlačit lépe, než na nějakého Makaróna von Spaghetti-land.

Leinad

Domnívám se, že magistrát nebo SŽ by se starali lépe, spoustě průšvihů by předešli běžnou údržbou. Co je nad rámec údržby, k tomu by se asi památkáři vyjádřili.

Kalanis

Vlastníkem a provozovatelem byly dlouho Č(S)D. 10 let u SŽ(DC) to už nevytrhlo.

Majkl

Smutné na celé záležitosti je neustále dokola omýlaný nesmysl, že je to úzké hrdlo. Třetí kolej pomůže výhledové tangentě směr Vršovice. Na hlavák budou pořád dvě koleje. Tři koleje zde budou za cenu rozsáhlých úprav na výtoňské straně. Pokud v budoucnu dojde k výstavbě NS II celá tahle eskapáda s třetí kolejí ztrácí poněkud na kráse.

Jirka

Úzké hrdlo to je, před i za úsekem jsou 3 koleje. Na mostě jen 2. Do Vršovic také občas něco jede a nikdo neříká, že všechny vlaky musí jet přes Hlavní nádraží.

LWQ

A ja tvrdim, ze soucasny projekt/zamer je v podstate schvalne budouci poukazka na dalsi utracene penize pro stavitele. Most ma mit 6 koleji. Ze aktualne je neni jak zapojit? To se vyresi. Urcite snaze nez nove reseni toho, ze tri koleje nestihaji atp. Ale je fakt, pokud se most postavit se „spravnou“ kvalitou, tak pomerne brzy bude bourani stejne opet treba. A pamatkari jsou kapitola sama pro sebe. Mesto nesmi byt skanzen, viz i Libensky most. Skanzen neni mestem.

Jarda Š.

Ideální by sice byly nejméně 4 koleje, ale trať nelze rozšířit, leda za cenu rozsáhlých demolic obytných domů .

Lemmy

Podstata záseku nejsou tři koleje (a stavba druhého mostu), ale nezbytnost zásadní rekonstrukce mostu náhradou ocelové konstrukce.
NS II bude za desítky let a třetí kolej pomůže zneutralizovat pitomý nápad se zastávkou Výtoň.

Leinad

Co je na zastávce Výtoň pitomého? Bylo pitomé původní nádraží Vyšehrad, měla to být jen výhybna?

Tomáš Záruba

Tak zase pozor, pro vlaky křížící směr (od Zličína / Rudné do Prahy hl.n.) se tím minimálně vytvoří možnost operativní změny místa křížení směrů, resp. toto by bylo možné. A to není málo. Kapacita je mrška, měnící tvar, chovající se různě neintuitivně a tak. Vůbec nemusí platit, že dvoukolejné „hrdlo“ činí tříkolejný úsek nesmyslným, vždy záleží na co se konkrétně použije.

Žlutý klandr

Opravdu by byl takový problém postavit rovnou dva dvojkolejné mosty ?

Kuba

To by asi problém nebyl, ale co s tou čtvrtou kolejí na Výtoni? Ono ani na Smíchově toho prostoru není zrovna moc.

XXXD

No co na Smíchově, dál na Vinohradech je to ještě horší.

Leinad

2x Smíchov-Vršovice, 2xSmíchov-Hlavní, na Vyšehradě spojky. Při současném odjezdu vlaků ze Smíchova na Hlavák jeden zastaví na Výtoni.

Frantisek

No já bych se přimluvil spíše za odbočku z té vršovické koleje (a jedné stávající) do nového tunelu pod hlavní a na Negrelliho viadukt, ale chápu, že NSII na papíře je větší sex. 😀

XXXD

No takhle by to nebylo špatné, jenže na Vinohradech (respektive spíš ještě v Nuslích) tam ty 4 koleje nenacpete, protože jsou tam už teď na mnoha místech baráky těsně u kolejí. Prostě dlouhodobě je kapacitu v centru nutné řešit novými podzemními úseky. Myslím, že budeme rádi i za to, když bude alespoň úsek Praha–Smíchov – odbočka do Vršovic kompletně tříkolejný.

Jaroslav

A k tomu zbourat celé Nusle, aby se to tam vešlo… 😀

Kalanis

Kupodivu by stačilo opravdu pár domů. Lumírova 1 a Křesomyslova 11,13,15. To mi jako celé Nusle nepřipadá. Já bych to ale ještě celé zvedl, takže by na Lumírově byl rozumný podjezd a zmizela by schybka na Sekaninově u Botiče.

Platamon

Toho bych se bál nejméně – NS2. Sice prezentované bylo jako tunelové již ze Smíchova, ale využít ještě zastávku Výtoň a pak teprve pod zem. Vím, že je to daleká budoucnost, ale do té doby klidně ať se klidně ze 4 kolejí stanou 3 někde zhruba za současnou budovou žst.Vyšehrad. Jako bonus máme z toho to, že NS2 nemusí řešit tunel pod Vltavou a křížení s metrem B.

Hajnej

Zato máme malus, jak se z Výtoně co nejrychleji pohroužit pod zem, ještě k tomu v náplavech Botiče…

Alibaba

Ano, byl by problém. Už přidání 3. koleje na Výtoň je prostorově náročné, musí se sebrat nějaký prostor z přilehlých ulic.

MartinS.

K tomu předmostí směrem k Vnislavově ulici je možné třetí kolej přidat, tam je 5 metrů široký chodník, který může být klidně pod železniční tratí.

Luděk S.

Nikdy se to tak nedělalo.

Jiří Kocurek

A pokud ano, tak jedenkrát stačilo! (Nové Spojení, 2+2 koleje). 😀

Luděk S.

Tam jsme to hned napravili na prvním mostě k Balabence u CDP.

Lemmy

A Vršovice-Zahradní město se taky tak nedělá?

Hajnej

To byl eSkovej Luďa zrovna na dovolené, tak to prošlo…

Luděk S.

Nojo, to jsme byli s klukama v Dubaji na golfu. Na druhou stranu. Říct, že je z Vršovic na Zahraďák málo místa, tak jsem asi i já bez místa.

XXXD

No skvělá práce ministerstva kultury, které zamítlo žádost o odstranění památkové ochrany. Most už má vydržet už jen tři roky a začínáme v podstatě od znova s plánem opravit současnou konstrukci plus přidání dalšího vedle místo, aby se postavila úplně nové replika za použití nových technologií. Ale tak možná ten most stejně dřív spadne, když se teď začíná s projektem v podstatě zase od začátku. Moc nechápu, proč se vůbec dělají odborné posudky, když pak ovšem rozhodují pochybná individua, které odborné posudky vůbec nezajímají a řídí se pouze svými pocity. Na celé situaci je zarážející i to, že památkáři se… Číst vice »

mirek

„Most už má vydržet už jen tři roky“ – Opravdu věříte jakémukoli nesmyslu, co tvrdí SŽ?

Jiří Kocurek

Pravda, hrozí že by mohl sletět mnohem dřív, jako lávka v Tróji. Ale co, dá se tam červený terč, vlaky přes něj přestanou jezdit a bez zatížení ještě nějakých 20 roků přežije. Pak se bude draze zachraňovat, aby aspoň nespadl vlastní vahou.

XXXD

To netvrdí SŽ, ale odborný posudek a SŽ pouze pak zprostředkovaně. Nicméně vaše dojmy (stejně tak jako dojmy ministerstva kultury) jsou samozřejmě daleko důvěryhodnější než nějaký ubohý odborný posudek.

Hajnej

Cizinče, vy jste si dovolil zpochybňovat Mirkovo dojmy…?

Alibaba

No hlavně vidím průšvih, že u objektu, kterému se plánovala životnost cca 100 let je snaha životnost prodloužit. Nevyhovuje současným normám (je úzký), ani současnému provozu (hluk a nápravová hmotnost). A ocelové mosty se ani na jinou – výrazně delší životnost nenavrhují.

Leinad

Jo ona taková běžná parní lokomotiva je lehčí než 471.

Hajnej

Však tam taky jezdily jen cca čtvrt století, pak už se pražské spojky zadrátovaly a přepřahalo se.

Vít Jůza

Přepřahalo se ne kvůli mostu, ale kvůli tunelu.

X 1

Taky ten most po těch párách tak vypadá.

Vnější pozorovatel

Nešlo využít nouzového stavu a zbourat ho? Když už se odstraňovaly sochy…

XXXD

Jenže tím úplně odříznete Smíchov od hlaváku. Takováhle věc nejde udělat jen tak přes noc nenápadně, je třeba ji řádně naplánovat, aby omezení provozu co nejmenší, pokud se jedná o takto významnou trať. Tím byste napáchal snad ještě větší škodu než ministerstvo kultury.

Vnější pozorovatel

Byla to nadsázka. Ale tahle situace je naprosto absurdní.

K.S.

NE, NE, NE, a třikrát NE!!! Být válka a potřebovat tam tahat vlaky s tanky kde bude nápravový tlak dosahovat 25t, budiž, ale je tu problém zdravotního rázu a odstranění mostu by bylo další ohýbání stavu a zákona. Sice ne na aktivaci čl. 23 LZPS, ale na pováženou ano. Odstranění sochy pak bylo akcí dlouhodobou a jestli se něco využilo tak jenom to že lidi nesměli ven. Jinak by z toho možná byla krev.

mirek

O odstranění sochy bylo rozhodnuto dávno předtím.

Martin Lipov

Podle obrázku má nová stanice „Výtoň“ vzniknout na dohled od již existující a chátrající historické zastávky „Vyšehrad“. Není to blbost ? Proč budovat novou zastávku, když u „Vyšehrad“ je i plně fungující napojení na tramvaje, že ? Ale to by znamenalo začít „Vyšehrad“ opravovat …

Petr

Za prvé, Vyšehrad není v majetku SŽ(bez)DC a za druhé je moc v obouku.

Jakub

Já moc nerozumím tomu, proč by měl být oblouk překážkou pro výstup a nástup cestujících. Když nebyl ani v 19. století, a porovnejme prosím dnešní zabezpečovací zařízení, ale třeba i bezpečnost automatických dveří souprav, atd. s tehdejšími.

Juraj

Správa železnic sa k tomu párkrát vyjadrila – polomer oblúku už nespĺňa normu, hlavne ak by tam malo byť moderné vysoké nástupište. Plus teda by sa musel Vyšehrad celkom výrazne rozrýpať, aby sa tam vložil podchod. Na Výtoni je tiež o niečo lepšie napojenie na MHD.

Kalanis

Díra mezi peronem a vozy musí být příliš velká na nástup a menší nemůže být, protože by tam ty vozy neprojely. A to platí jak pro vnější kolej, tak i tu vnitřní.

Leinad

To by se při dobré vůli dalo řešit. Pro úkony před odjezdem kamery namířené na dveře.
Na Nádraží Strašnice lze použít vysouvací plošinu Elefantů pro nástup vozíčkářů.

xyz

Taková „díra“ je nežádoucí mj. i pro cestující s kočárky či obecně pro cestující s pohybovým omezením.

A nádraží Strašnice „stříhá metr“, kdy bude nahrazeno novými zastávkami s odpovídajícími parametry nástupišť.

Leinad

Vím že Strašnice brzo skončí a papírově by dnes nešly zkolaudovat. Díra je past i na mě, kdybych tam poprvé jel pod vlivem a nečekal bych, že za otevřenými dveřmi panťáku není nástupiště, mohlo by to dopadnout různě.
Ale to neznamená, že je to nebezpečná zastávka s prusvihem který by nešel řešit. Hlásit „bacha na díru“ a jak říkám, plošina z Elefanta na peron dosáhne takže vozíčkář nastoupí (i když ve stanici se slušným peronem vozíčkář přejede díru bez asistence).

Ondros

Obávám se, že neznáte pražské reálie. Před nádražím Vyšehrad je sice tramvajová zastávka, ale tu obsluhuje jen jedna linka a myslím, že o moc větší potenciál na této trati asi není. Naproti tomu z Vítoně se tramvaje rozjíždí do více směrů a může tak vzniknout nový přestupní uzel. Tím ale nijak nezpochybňuji, že si Vyšehrad záchranu zaslouží. To ano, ale pro jiný způsob využití, případně jako zastávka pro nostalgické vlaky (když už teda na Braníku sebrali kolej).

Ondros

A jinak se omlouvám, Výtoň samozřejmě s y 😉

Petr

když jdeme do detailu, tak ano, přímo před budou nádrazí Vyšehrad jezdí pouze jedna linka, ale do 100m jsou i ostatní zastávky Albertova, kde jezdí další 2 linky. Celkem zastávku Albertov obsluhují 3 linky. Ale samozřejmě souhlasím že na Výtoni to dává větší smysl, o tom žádný pochyb

Michal S.

Celkem Albertov obsluhují 4 linky. (7, 14, 18 a 24)

Frantisek

Z Albertova je zase přímý přístup do škol a ústavů, na Výtoni jen přestupy. Ale ona taková nástupiště mezi Albertovem a Výtoní (ideálně od opravené budovy z podchodem) by mohla obsloužit obojí, namísto nesmyslného návrhu nástupiště nad řekou.

Lemmy

Tak jsem stále jelen z věty i přes ochranu bude možné zchátralou ocelovou konstrukci vyměnit.
Existuje nějaký precedens, kde by se k památkově chráněnému čemukoliv a) vyměnila podstatná část, která je těžištěm památkové hodnoty a b) dostavělo se vedle ještě jednou to samé? 🙂

K.S.

No asi najdete. Parky se třeba musí postupně zmlazovat, možná katedrála v Drážďanech…

Záleží také na tom co tam je ta hodnota co je chráněná. Pokud je to technologie toho mostu, tak to asi neprojde, pokud je to obrys a jeho vzhled, tak to asi půjde i pokud se udělají 3 koleje, ale to už je na diskusi odborníků. Problém trochu je že někdy projde dost velký zásah a někdy pomalu ani změna barvy. Tady ale asi bude možné to nějak zařídit.

Franta

Běžně se takhle opravují roubenky. Shnilé trámy povolí normálně vyměnit při použití stejného postupu. V některých případech jde i replika. Třeba stavby, které byly přesunuty do skanzenů (rozebrány, převezeny a složeny) normálně památkovou ochranu mají. V tom je tady problém. Dost lidí chce nýtovanou konstrukci zbořit a postavit něco nového – betonový most alá Most Inteligence nebo moderní konstrukci jako Trojský most. S tím mají památkáři problém a já se nedivím.

Lemmy

Betonový most nebyl v ani jedné z prezentovaných variant, moderněji vypadající železný měl mít jen betonový spodek s průběžným ložem.

Alibaba

Při téhle konfiguraci (niveleta tratě, vody, silnic okolo) je betonový most blbost (ne že by nešel postavit).

Leinad

Jo tři koleje jako do Poříčan. Ráno jezdí vlaky do Prahy, odpoledne z Prahy.

ene bene

Ráno dvě značně přeplněné koleje do Prahy, a jedna přeplněná ven, odpoledne naopak. Nestíhačka. To jsou Poříčany, to má být vzor a ideál? Navíc pod Vyšehradem přestává být zřejmé, který směr je do Prahy a který ven, jak se centrum posouvá na Smíchov…

Márty

Samozřejmě by sem čtyři koleje byly ideální, nicméně pokud vím, tak je problém s prostorem kolem trati dál směr hlavák. Musely by se bourat domy a nevěřím tomu, že by se to podařilo prosadit. Trošku jako náhrada se může brát Branický most, který bude dvoukolejný a i po rekonstrukci Výtoňského mostu by na něm část výkonů mohla zůstat.

Frantisek

Možná nemusely, ale bylo by to dost těsné. Lepší službu by možná udělala obměna v systému řízení provozu. Nejprve je vždy dobré prověřit software možnosti, pak až měnit hardware. 🙂

ene bene

Myslím, že situace směřuje ke dvěma plus mínus stejným mostům vedle sebe. Potom nerozumím, proč by tam měly být jen 3 koleje (vím, nosnost starého mostu, bla bla, stejně půjde nakonec pryč, nemůže vydržet). Prostorově náročným místem je zastávka Výtoň, kde jsou potřeba peróny. Už při třech kolejích bude co dělat, aby se tam vešly. Pokud by se tam nacpaly i ke 4 kolejím, byla by to výhra. Ve bývalé stanici Vyšehrad by se to na tři koleje stáhnout už asi muselo. I tak by to ale byla velká výhra, když vlaky zastavující na Výtoni by ještě byly ve čtyřkolejném… Číst vice »

Luděk S.

My se prostě přes 3 koleje mentálně nepřenesli.

XXXD

Možná byste se mohl nejdřív alespoň podívat do mapy. Pak by vás možná napadlo, že když vedete trať v centru na povrchu tam máte dost omezené prostorové možnosti, takže tam nemůže být zrovna tolik kolejí, kolik si jich vycucáte z prstu.

Hajnej

To až zas tak pravda není. Stačí se podívat do plachty, čáry s puntíky jsou dopo i odpo oběma směry.

Adam H

Kocourkov. Budeme zuby nehty držet v provozu dopravní stavbu, plnou únavových trhlin a dimenzovanou na úplně jinou úroveň dopravy. Kdo ví, jaké procento dílů se bude muset vyměnit … a nakonec jej stejně zakryjeme novostavbou mostu vedle 🙂

Leinad

Nejsou na světě starší podobné konstrukce, které drží? 🙂

Lukáš F.

Jsou-li, tak proto, že za prvé byly na vyšší životnost dimenzovány a byly/jsou udržovány tak, aby jí dosáhly. U mostu pod Vyšehradem se počítalo s tím, že je to kus oceli, který za maximálně 100 let doslouží a vymění se.

Leinad

„Jsou udržovány“ je to podstatné.

Bram

Únavová trhliny a křehnutí materiálu si žije životem nezávislým na údržbě barvou.

kakov

přesně tak!!!
únavové vyčerpání materiálu údržbou nevyřešíme!

Leinad

To vyřeším výměnou daného dílu.

Kalanis

Hodně štěstí s výměnami těch nosných dílů, co jsou +- uvnitř konstrukce. Zeptejte se mechošů, co dělali Krakeny. Na ty měli při údržbě také kopec vlídných slov.

Adam H

Jsou, ale taky už to nejsou ty původní mosty, ale většina prvků je vyměněna. Ale u takovéhoto mostu je prostě levnější jej vyměnit než postupně měnit téměř vše a při nekonečných výlukách vlastně postavit most nový

Leinad

Kdy vyměnit a kdy udržovat? Když je někdo líný natřít? Neměnit první součástku?

Adam H

Natírání je až ta poslední věc. Únavové trhliny, které nejsou okem vidět, to je ten problém. Každá součástka je dimenzována na určitý počet zatěžovacích cyklů – například přejetí nápravou a tím způsobené zatížení. A postupem času se v materiálu začnou dělat trhliny, a to je bez výměny neopravitelné.

Kalanis

A výměny na nýtované konstrukci jsou technicky velmi špatně proveditelné. Už na sešroubovaných to stojí za pendrek.

Jiří Kocurek

Ale to víte že ano. Jen na nich nejezdí vlaky, slouží už jen pro pěší. No a na některé je vstup zakázán.

Vnější pozorovatel

Právě že se to ví, teda přibližně je to asi 60 procent dílů. Postavíte nový most…

Adam H

To je masakr.

Ján Trnka

65% dielov sa musí vymeniť a ďalších 12% musíte odmontovať aby ste sa k tým čo potrebujú výmenu vôbec dostali. Navyše o niektorých dieloch sa ani nevie v akom sú vlastne stave a pri rekonštrukcií by sa takmetr určite našlo zopár nepríjemných prekvapení…

Adam H

Takže na místě zůstane 23% dílů. Super. Tam bude nepříjemných překvapení dost. Když Nám rekonstruovali budovu na VUT tak zjistili, že soudruzi dali do betonu méně oceli než bylo deklarováno. Rok navíc a pár desítek milionů k tomu.

kakov

kteroupak budovu VUT máte na mysli?

Adam H

Budovu A1. Chybělo tam 200 tun oceli.

Leinad

Hodně věcí má při konci životnosti minimum původních součástek.

J.K.

No konečně – ještě nedávno si to šéf SŽ(DC) „neuměl představit“, jestli si pamatuju správně, byl o tom článek taky tady…

Památková ochrana starého se pak vyřeší až spadne…

Kalanis

Je to nepříjemný, ale asi by opravdu nejlépe bylo, pokud by zahučel vlak do Vltavy.

ene bene

Most se nesmí zbourat, protože je historický a krásný. Takže se vedle něj udělá druhý, nový, který tu historickou krásu zakryje. Vznikne hnusárna, ale kritéria památkové ochrany, můžeme si odškrtnout, budou splněna. Povážlivý technický stav stávající konstrukce bude zachován, nebo draze obměňován pro udržení provozu. Fakt takhle vypadá správné řešení toho problému?

Alibaba

A ve finále za cca 30 let nebude na mostě ani původní materiál, protože se bude muset i zbývající části, co se v první etapě nevymění, vyměnit stejně.
Ptejte se u památkářů…

Leinad

Ptejte se na ministerstvu kultury. Ano, bude líp

Leinad

Ano, bude líp. Pražští památkáři sice chtějí zachovat výhledy Most+Vyšehrad (a nejsou proti citlivé výměně mostu za nový) ale ministerstvo kultury chce nový most blokující výhled.

Kamui

Co kdyby SŽ ten most prostě zbourala, památka nepamátka? Zaplatila by pak nějakou pokutu (protože SŽ je státní organizace, platil by stát pokutu sám sobě) a byl by klid a všichni spokojení.

Jenda-71

Kdyby se to udělalo pokaždé, když se někde něco někomu nehodí, tak se lidstvo zachvilku vyvraždí.

Karlos

a když se na to lidstvo podíváte, zjistíte, že by to vůbec nebylo na škodu.

Jenda-71

O tom není sporu ….

Václav

@Karlos Tak začni.

Jiří Kocurek

ne, on čeká, až se do toho někdo vrhne, aby pak mohl -vat s ním. Ideálně aby to vypadalo jako nehoda a on měl tak svědomí čisté, že si sice přál genocidu, ale sám se na ní nepodílel.

PatriK

Jen tak pro zajímavost, jak by podle vás probíhalo „SŽ ten most prostě zbourala“?

Zapa

Blbý je, že se pod to musí někdo podepsat a najde se nějaký takový dobrovolník, který by za to mohl třeba i do tepláků?

Jakub

jenomže v tomhle případě by se jednalo i o osobní odpovědnost odpovědných zaměstnanců SŽ. Předpokládám, že kdyby vám hrozilo vězení, že byste to také neudělal.

Robert Šalda

Blbý je,že takový most dost blbě hoří, na rozdíl od chaty Na Tokáni. Ani to není dřevěný záchodek na venkovském nádražíčku, aby se na to poslala dvě UAčka a bylo to za den hotové aniž by si toho někdo všiml.

Žlutý klandr

Trocha termitu nebo silné kyseliny by udělala svoje :-).

jozka

Co ho dat do spravy TSK?

Jiří Kocurek

V tom případě by to mohla být i úkladná vražda, to raději ne, aby to šlo dolů i s vlakem.

Jihočech

V Praze z toho dělají vědu. Most u Červené nad Vltavou v tichosti sundají a nahradí novým.

Alibaba

Tam to vypadá, že se toho zatím neujaly památkáři…

Leinad

Vyšehradský Most blokuje ministerstvo kultury.

mirek

Červená nad Vltavou je v UNESCO?

noerf

V roce 2018 byl udělán posudek, že most vydrží pět let a za dva roky z něj uděláme kulturní památku. Mezitím získáme několik posudků, že je nejefektivnější most zbourat a postavit nový. Tomu se říká banánová republika.
Navrhoval bych dva nové kvalitní dvojkolejné mosty, aby se v případě pravidelné údržby jednoho z mostů neredukovala příliš doprava a zaniklo úzké hrdlo. Čímž by v průběhu desítek let mohl dojít i ke zvětšení kapcity tratí okolo mostu, neboť mosty se zpravidla staví na sto a více let. A zkuste si srovnat jakékoliv město před sto lety a nyní.

David

Tak ono hlavně v budoucnu nebudou potřeba ani dva mosty, ale jen jeden a možná pomalu i jednokolejný, páč se plánuje trať vést že Smíchova/Vršovic do Libně/Bubny tunelem pro regionální dopravy s patřičně umístěnými zastávkami a tak bude na povrchu jezdit jen dálková doprava, která tak max bude v intervalu 15 minuty takže se to bez problémů odjezdi. Samozřejmě se jedná o budoucí plán a ještě se neví ani rok, ale aby se s tím počítalo a nezkapacitnovali by se tratě na kterých v budoucnu skoro nebude nic jezdit. Takže nejlepší by opravdu byl starý most s jednou kolejí a… Číst vice »

David

To nevím, co je na mém komentáři špatného, jedná se o dlouhodobý plán a palce dolů bez patřičného důvodu nám toho moc neřeknou.

Jirka

Jenže toho dlouhodobého plánu se většina z nás nedožije a kapacita je potřeba řešit nyní.

Richard Fiala

Je zoufalé jak blbě někteří spoluobčané uvažují a to jim ani nejde o nějaké postranní osobní zájmy. Horší ovšem je že divně uvažují i ti co rozhodují. Že všeho nejlepší jsou ti co se ohánějí zákony a předpisy nikoli věcnými argumenty. U tak významné dopravní stavby je prvořadý aspekt dopravní technický a ekonomicko sociální a až na 5. místě kulturně historický tedy památkářský. To musí platit i při rozhodování o pam. ochraně takového mostu pokud to snad zákon neumožňuje musí se změnit. Všechno ostatní jsou nesmysly nebo účelové lži. Jako příklad takové drzé lži uvedu např povinnost dovážet do Evropy… Číst vice »

Jaaa

To je teda perla. 😀

Jaroslav

Řeknou – lidé mají jiný názor (i když já s vámi souhlasím).

XXXD

Tak jedna kolej stačit rozhodně stačit nebude. A i ty tři koleje nebudou k zahození protože bude možné alespoň oddělit tratě Praha–Smíchov – Praha–Vršovice a Praha–Smíchov – Praha hl.n., navíc NS2 ještě tu desítku let nebude. A samozřejmě ani ta dálkovka zde nejezdí a ani nebude jezdit v zanedbatelném počtu. A k tomu si ještě přičtete budoucí městskou linku (S61) a S6, S65, které se prodlouží nejspíš až na hlavák a pod zem těžko půjdou i kdyby se jejich trasy plně elektrifikovaly. 4 koleje přes most, jak to tady někteří navrhují, je už dost spekulativní, protože dál na Vinohrady se… Číst vice »

ene bene

Tak si uděláme malou prognózu: Výchozí stav: Na Výtoni bude postavena kvalitní zastávka s krásným přestupem na tramvaje a dobrou vazbou na okolí. Kolik tam bude kolejí si rozhodneme na konci této úvahy. Budou tam jezdit dvě linky S, jedna ve směru Smíchov-hlavní, druhá ve směru Smíchov-Vršky (je dobré připomenout, že bude procházet také již budovanými zastávkami Eden a Zahradní město, opět s velmi dobrou vazbou na MHD a okolí). Lidi tyto spoje přijmou, takže vlaky budou jezdit v intervalech jak jen kapacita dovolí. Také další stanice, kterými ty linky procházejí se postupně spíše zlepšují, máme plno. A teď na… Číst vice »