Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Žádná rekonstrukce. SŽDC postaví přes Orlík nový most za půl miliardy

Most přes Vltavu na trati Tábor - Písek. Autor: ČD Cargo
Most přes Vltavu na trati Tábor - Písek. Autor: ČD Cargo

Správa železniční dopravní cesty zásadně přehodnotila své plány na rekonstrukci 130 let starého mostu přes Orlickou přehradu na trati Tábor – Písek. Místo rekonstrukce starého postaví železničáři rovnou most nový.

„Most má nýtovanou konstrukci, která již je za hranicí své životnosti. Na doporučení odborné komise SŽDC rozhodla o vybudování nového mostu v posunuté poloze o několik metrů od mostu stávajícího,“ sdělila mluvčí správy železnic Radka Pistoriusová.

Záměr už podle ní schválila centrální komise ministerstva dopravy, přes kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby. „Po získání všech potřebných povolení a výběrových řízení na zhotovitele předpokládáme zahájení stavby v roce 2020,“ doplnila Pistoriusová. Celkové investiční náklady dosáhnou částky 472 milionů korun. Náklady na rekonstrukci starého mostu odhadovala SŽDC na 350 milionů korun.

Správci železnic už podnikli první kroky k výstavbě mostu, když vypsali zakázku na zpracování geologického průzkumu pro založení spodní stavby v rámci výstavby nového mostního objektu. Zakázka má hodnotu tři miliony korun.

Starý most bude zbourán. Jde přitom o ukázku umu stavbařů 19. století. Most od doby svého vzniku v roce 1889 nebyl rozsáhleji rekonstruován, při stavbě přehrady se pouze provedlo zesílení části zatopených pilířů, drobné opravné práce pak proběhly v 70. letech a oprava nátěru v 80. letech minulého století.

43
Diskuze

avatar
11 Komentáře
32 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
23 Autoři komentářů
skolakAlibabaMartin V.Dominiksladlu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
skolak
Host
skolak

Divím se, kde se našla půlmiliarda na takovou lokálku. V Děčíně-Prostředním Žlebu chátrá most přes Labe, přes který jezdí polovina exportu republiky, a na to komise MD nemá peníze…

sladlu
Host

Tabor-Pisek
50km za 1h:15min

Je to k placi

sladlu
Host

50km za 1h 15min.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

A to není rekonstrukce právě to, že se něco postaví znova???

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Obrazová reportáž výše uvedeného se již objevila ve čt 22.11. v Událostech v regionech 🙂

Jan Sůra
Admin

To je možné. Když SŽDC trvá odpověď na dotazy přesně týden a někomu odpoví dříve…

Souprava
Host
Souprava

K čemu??? Vždyť tam není ani nákladní doprava. Jediný smysl téhle tratě je spojení Písku s Táborem, které by ale mnohem lépe a rychleji šlo realizovat po silnici a to včetně skutečné obsluhy Milevska (ne jen obsluhy nějakého jižního cípu). Tady vyloženě chybí systém, kdy by stát mohl dotovat i autobusy, pak by o opravách podobných lokálek nebyla vůbec řeč. Bohužel šotouši dělají všechno proto, aby stát autobusy dotovat nesměl a odůvodnili tím takto neskutečně vysoké a nesmyslné investice do zbytečných lokálek. A pak se budeme jednou divit, proč nám chybí VRT. Ale zato budeme mít opravené lokálky… které budou… Číst vice »

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Už jste volal Chocholouškovi? Tam budete mít klid (zákaz netu) a v klidu si přečtete v ústavní knihovně povinnosti správce infrastruktury 🙂

Alibaba
Host
Alibaba

Když už se to dělá úplně nový (a to včetně pilířů) a vedle, tak by taky mohli narovnat trochu trať a udělat to úplně vedle asi takhle: https://mapy.cz/s/3epye

K.S.
Host
K.S.

Tam ale máte sklon, který by nemusel být pěkný a jde to zrovna jak na potvoru dost blízko zástavby, to by bylo řevu. Spíš bych to viděl na možnost nějaké úpravy poloměru oblouků na pravém břehu, které vypadají dost malé.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To by byla nejspíše trasa zdolatelná nějakou visutou lanovkou – jel jste po té trati vůbec někdy?
Ale mohla by to být docela světová rarita: pověsit „regiokřáp“ jako kabinu na lana a přenést na nich přes vltavské údolí …

Martin V.
Host
Martin V.

Nereálné by to rozhodně nebylo, spíš by to poněkud lezlo do peněz. Kdyby byl most v naznačené poloze, tak by sklony vzrostly z nějakých 15 ‰ na 20 ‰, pokud by byl most aspoň o 10 metrů výš než je dnes. Ale byl by v širším místě údolí a navíc ne úplně kolmo, takže aspoň o polovinu delší… A ještě zmíněná blízkost zástavby. No, na regionální trať asi trochu velké sousto.

Spíš mě překvapuje, že jen nevymění ocelovou konstrukci na stávajících pilířích, jak se to v podobných případech dělalo už mnohokrát.

Prag
Host
Prag

Třeba je problém s únosností těch pravěkých pilířů, jestli to chtěji rekonstruovat na normový zatížení 22 tun na nápravu ..

Alibaba
Host
Alibaba

Odpovím celkově všem.
Ano, problém ramp a osídlení si uvědomuji. S niveletou cca 405Bpv oproti cca 390 původního mostu můj návrh počítá. Co se týče hlavní konstrikce(í) přes vodu, tak těch cca 250m co má původní konstrukce, tak to bude stejný. Přibudou ale další menší konstrukce na straně Červené n. V., rampy na téhle straně se jsou okolo 20‰.
Mám tu ještě jedno vedení: https://mapy.cz/s/3euku mimo zástavbu a směrově trochu horší.
Dál samozřejmě je problémem zde někde umístit stanici/výhybnu jako náhradu za Červené n. V.

Martin V.
Host
Martin V.

Vedení mimo zástavbu ale zase zhorší dopravní obslužnost (což je ale rozpor už v zadání). 🙂
Uvědomil jsem si ale jiný detail. Pokud by nové směrové vedení dovolilo traťovou rychlost 100 km/h (a na mostě nebyla pomalá jízda), tak této rychlosti odpovídá převýšení 38 m (potenciální energie). Podle mapy Vlastec 427 m n.m., most ~400 m n.m. a Jetětice 442 m n.m., tzn. s vynecháním Červené (412 m n.m.) by ani strmé rampy nemusely být problém, kdyby byly krátké a projely se dostatečnou rychlostí.

Alibaba
Host
Alibaba

Nemyslím si, že mnou navržené trasování je úplně mimo dostupnost.
A vynechání stanice Červené n. V. , tak aby vlak nebyl nucen zastavit na spádu je taky řešení.

Radek
Host
Radek

Pro cestujícího spíše výhoda – půjde asi stavět nový most paralelně a jen převést dopravu za krátké výluky.

Povoďák
Host
Povoďák

To se bude vypouštět voda z Orlíku? 😮

John
Host
John

Proč by se měl Orlík vypouštět ? Vypouští se nad moře, když se staví most, přes nějakou úžinu ? Dnešní technologie už zvládnou postavit základy pilířů i při plné Orlíku.

Povoďák
Host
Povoďák

Všude na světě možná, ale ne u nás v Hošticích…

ApolloXI.
Host
ApolloXI.
Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Hermanův odkaz? Toho stejně více zajímal prasečák kousek vedle.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Nejdřív Hracholusky, teď Červená nad Vltavou. To je prostě banda zk..venců s nulovou úctou k dědictví minulých generací.

petr.r
Host
petr.r

Kolik % lidí má stejnou teorii jak vy? Já třeba s váma nesouhlasím a staré věci by se neměly opravovat, pokrok tímto se jenom zbrzdí.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

To víte, že jo, zbourat Golden Gate, Eiffelku, Petřín atd. Nevidím jediný důvod, proč by vedle mostu nového nemohl zůstat ten původní (viz třeba Ivančický viadukt, který se ovšem nakonec podařilo úspěšně z větší části ze ziskuchtivosti zlikvidovat).

K.S.
Host
K.S.

No Ivančický viadukt prý ke konci málem padal na hlavu a nebylo na sanaci.

Ano, mohli by současný most nechat alespoň na cyklostezku, nebo lávku pro pěší. Což by ale znamenalo tam navařit pořádné zábradlí.

Myslím že i díky terénu a přítomnosti přehrady,kterou jim nikdo jen tak vypustit nedovolí, se bude jednat o nějaký obloukový moct, který bude nejspíš i pohledově lákavý. Jen by to chtělo zároveň zvýšit únosnost tratě a začít pracovat na jejím celkovém zrychlení a úpravě sklonů.

petr.r
Host
petr.r

vy vnucujete společnosti jenom aby o něco se starala, víte vůbec co obnáší se starat o takový most, ta obec co by se o něho měla starat by byla v likvidaci jenom co by se dělala roční revize.
Pochopte to, že památkáři jsou stejní jak třeba děti země-škodit a zde škodit.

František
Host
František

Jistě, nejlevnější je všechno zrušit a nedělat nic. 🙂 Pokud něco hezkého může zároveň sloužit, pak nechápu, čím to konkrétně škodí. Škoda by vznikla snad jen údržbou pro okrasu, to tu nikdo nenavrhuje.

Souprava
Host
Souprava

K čemu to opravovat??? Vždyť tam není ani nákladní doprava. Jediný smysl téhle tratě je spojení Písku s Táborem, které by ale mnohem lépe a rychleji šlo realizovat po silnici a to včetně skutečné obsluhy Milevska (ne jen obsluhy nějakého jižního cípu). Tady vyloženě chybí systém, kdy by stát mohl dotovat i autobusy, pak by o opravách podobných lokálek nebyla vůbec řeč. Bohužel šotouši dělají všechno proto, aby stát autobusy dotovat nesměl a odůvodnili tím takto neskutečně vysoké a nesmyslné investice do zbytečných lokálek. A pak se budeme jednou divit, proč nám chybí VRT. Ale zato budeme mít opravené lokálky…… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

no vy jste tomu dal korunu a ještě cosi píšete o VRT. Vždyt ti lidi co tam cestují by ani na VRT neměli peníze.

K.S.
Host
K.S.

Tak si sežeňte nějaký popis tratě se sklony. Jak se pamatuji, tak tam je jenom pár hloupých míst, která ale napravíte celkem snadno, takže by klidně mohla sloužit jako součást chybějícího jižního spojení. VRT, tak jak jsou plánované, absolutně nevyřeší hlavní problémy, kterými je nedostatečná kapacita tratí a mizerná dostupnost hodně velké části území. Těch pár převedených expresů ničemu zásadně nepomůže, tím méně že slavné VRT povedou maninama kde nikdo nežije místo toho aby šly místy s největší koncentrací lidí a tedy i potenciálních zákazníků. Ano, je super to stavět přes Vysočinu, ale tam máte tak jedno sídlo – Jihlavu,… Číst vice »

DJ
Host
DJ

ApolloXI.: to snesení nebylo dané ziskuchtivostí, ale prostým faktem, že postupně se sesouvající svah Rény začal starý viadukt stlačovat…

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Tomu se řiká osobní názor. Neumím si představit, že třeba ÖBB takto nahradí Trisannu moderní konstrukcí z předepjatého betonu, byť by takový most byl po všech stránkách samozřejmě výhodnější. Takto nám už nezbyde nic jiného, než ten hnusný pahýl u Ivančic.

Severak
Host
Severak

Tak zrovna u Trisanny už tu kovovou část vyměnili už v šedesátých létech (byť tvarově a velikostně stejnou, akorát modernější konstrukce).

Viz video z výměny https://www.youtube.com/watch?v=6fspdGmRdz8

Alibaba
Host
Alibaba

Rakušáci tenhle most památkově chrání?
Tak v současné době musí mít stejný problém jako třeba máme s mostem pod Vyšehradem, kde je problém s kapacitou. Arlberg-Bahn mají tendenci zdvojkolejnit. Samozřejmě z estetického hlediska tam ten oblouk v krajině už sedí, a na spodní stavbu, která se neměnila, se blbě pasuje jiný typ konstrukce.

Petr
Host
Petr

petr.r: dokážu pochopit oba názory. To, že udržovat něco takové jako je železniční most je opravdu náročné není pochyb, ale když to dokážou jinde, tak to zvládneme i tady v Čr. Avšak co je nezpochybnitelné a co mě zneklidňuje je v posledních letech fakt že se v naší zemi dějí hrozné věci co se týče kulturních památek. Likviduje se prostě všechno ! Bourají se mosty, budovy, likvidují historické dopravní prostředky a tak dál. A to vše jen proto, že se buď léta zanedbávala údržba budov až se to dostane do špatného stavu, tak někdo rozhodne, že opravovat to přeci nemá… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

Bydlíte třeba v domě z nepálených cihel?
Je zajímavé, že „na vlastním písečku“ si lidi pořizují moderní věci, opravují pomocí nových technologií.
A železnici to zakazujete? Ten most má fungovat, ne že se na něj budeme dívat jak na Karlštejn, Eifelovku,

František
Host
František

Ano, nádherná plastová okna, ideálně se zlatou mřížkou, na starých domech, to je nádhera. A ukázka kulturní vyspělosti. 🙂 Mimochodem, Eiffelovka dodnes funguje, Karlštejn v nové funkci také. 😉

Michal
Host
Michal

A z jakého důvodu srovnáváte tento most, kterých jsou a byly postavené stovky, s poměrně jedinečnou stavbou vysoké věže v centru metropole? Nebo s Karlštejnem, který byl postaven v nejslavnějším období českých dějin.

Buďte rádi za to, že tu trať, jejíž smysl dožil stejně jako ten most, vůbec někdo opravuje a za ty strašné prachy má v úmyslu udržet v provozu.

petr.r
Host
petr.r

Františku, nejste ten co zakazuje starým babičkám na Batovských domech mět plastová okna a to naftový topení tam musí zůstat a topit sním?, to patří taky přeci pro památku a ta střecha, že tam nesmí být fatrafol a komín nesmí být z umělý hmoty. Mám Vás vzít na návštěvu a můžete si promluvit o památkách, že musí tam zbourat ty dřevěný domečky co mají 50 let.

Alibaba
Host
Alibaba

Okna na domech je věc majitele, já jsem třeba za plastová rád, ty dřevěný co jsme tu měly, byly příšerný. A jsem ten poslední, co bude kecat jiným lidem, co si mají dát do oken.
Na Eiffelovku se v podstatě nároky na zatížení nezměnily (lidi sice trochu ztloustli ale to zas takový vliv nemá). Prý se natírá kontinuálně furt dokola. 🙂 Nevím, jestli se u Eiffelovky bude řešit únavová životnost, ale u tohohle mostu (ocelové konstrukce) ano.
A Karlštejn právě už jak píšete, ve staré funkci pevnosti a obytného hradu neslouží.

Jmfjv
Host
Jmfjv

Účelem mostu je spojovat dva břehy, nikoliv dokladovat um minulých generací. Od toho jsou muzea. Pokud současný most neplní svůj účel je naprosto racionální i etické ho zbourat. Udržovat ho samoúčelně je ekonomický nesmysl – zvlášť, (ak tady spontánně dokladujete svým příspěvkem) když naše školství je v neutěšeném stavu.

Dominik
Host
Dominik

Jasně udělejte z železnice skanzen, pak ale nechtějte supermoderní vlaky a vysoké rychlosti, co se vrátit ke koněspřežce.

Newsletter

Výběr editora