Podmínka Správy železnic: Most pod Vyšehradem dostane novou konstrukci
Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra
Správa železnic, která aktuálně připravuje architektonickou soutěž na novou podobu železničního mostu pod Vyšehradem a výtoňského předmostí, upřesnila pro deník
Nejlepší řešení. Bez flikování a zbytečného zdvojování mostů. Tak jen aby to památkáři vzali. Před víc než 10 lety jsme takhle byli dohodnuti s tehdejším šéfem památkářů Kněžínkem.
Stavby a zařízení, u kterých je stav důležitý pro pravidelný provoz by nikdy neměly být památkově chráněný, ať je to tento most, či Martinice v Krkonoších, jelikož památková ochrana brání modernizaci a rozvoji infrastruktury. Před těmi 100 lety to předci jistě stavěli s tím, že se to prostě jednou zbourá a nahradí novým (modernějším, větším, apod…).
Ještě že se dřív na vše nehledělo dnešní optikou, jinak bychom tu dnes měli i tratě s košovými návěstidly.
Nejoptimálnější řešení je rozšířit stávající pilíře a vybudovat podobný most se 3 kolejemi. Celý most zvednout o půl metru, tak aby nedocházelo k strhávání trolejí tramvají na Výtoňské straně. Opticky se skoro nic nezmění. Lepší než 2 mosty vedle sebe, opticky by 2 mosty měli moc hmoty a byly by špatně průhledné.
Optimální -> Optimálnější -> Nejoptimálnější
Však to má dobře
Nemá. Slovo optimální je již ve třetím stupni a výraz nejoptimálnější je tak nesmyslný. Ale nejsme latiníci a nebudeme si tu hrát na jazykové puristy 😂.
Z pohledu češtiny je slovo optimální v prvním stupni.
Ano, nejsme latiníci.
Konečně to někdo řekl natvrdo!
souhlas, slovo optimální se nestupňuje, podobně jako ideální, geniální(zpravidla), nekonečný, ….. konečný, a značný počet jiných. Ale do diskuse žádný problém, …. tedy modernější je diskuze 🙂
optimální = nejlepší
nejoptimálnější = nejnejlepší = nesmysl 🙂
A víte jistě, že tento překlad je v současnosti správný?
Čeština přebrala mnoho slov, a ty si pak žijou svým vlastním životem. Ať významem (které se mění), tak i dalšími parametry. Já říkám, že čeština je gumová a přemele vše co se jí hodí k obrazu svému. 🙂
Nedávno tu někdo narážel na TEN S-bahn a TA S-bahn.
Rodové dublety jsou celkem běžné zejména při přejezdech z Moravy do Čech. Máme tu hadru a hadr a pak dort a dortu, no a z okurek se stávají okurky a někdy navíc shoří na oharky. Podle mne pokud nepřekládáme antický text, tak optimální není podle mne v češtině nejvyšší stupeň, ale stupeň první. Co se týče S-Bahnu, tak podle mne je to TEN S-Bahn. S-bahn -u -u -n -e! -u -em Jo čeština přemele všechno, třeba mi přijde fascinující v diskusi o -ová jak lidi nemají problém s mužskými malinami (napsal bych smetanou, ale to by bylo už zavádějící), ale… Číst vice »
k ová: souhlas a doplnění. ÚJČ ČAV ČR povoluje obě alternativy: buď -ová nebo se zcela jasným kontextem ponechat příjmení jak je.
Podle mne to není jazykový problém, ale spíše morální, nepřekrucovat nikomu jeho příjmení.
V ČR to drží média, pro které je jednodušší a kratší přidat -ová, než vkládat kontext, Třeba ženské jméno předtím Sarah, Nicol – to skutečně nebude muž.
Vodorovný, vodorovnější, nejvodorovnější.
Ono i takové oblíbené aktuální, aktuálnější, nejaktuálnější má něco do sebe.
Jsi Čech? Mosty měly!
Kéž by se provedla reforma češtiny a tyhle i/y na konci v minulém čase množného čísla se sjednotily na jednotné „i“ jako to má už řadu let slovenština a nikomu to tam nechybí. O jedno debilní pravidlo méně a o to více času ve školách na podstatnější věci, třeba rozvoj kritického myšlení…
Jsem taky pro jedno i v příčestí minulém. Jazykově to je nerozlišitelné.
Šance na slučování i/y je 0%. Stačí si říct TY mosty, protože TI mosty vedlY. TY ženy pracvalY.
Jo, pro lidi neschopné se učit potřebné. Lenost a diletantství vládne.
klasický postup ČD (či TSK Praha). desítky let se o majetek, v tomto případě o most, systematicky nestará. neprovádí ani základní údržbu a nepečuje o stavbu s péčí řádného hospodáře. ve finále nechá stavbu dovést do havarijního stavu, vyžaduje stržení historické konstrukce (staré je přeci nepoužitelné…a na západě to taky tak dělají, že?) a za x mio nechá postavit stavbu novou, o kterou se další desítky let nebude starat. hlavně, že stavba proběhne za evropské dotace, ale čím mu pak ona (vysmívaná) unie přispěje na stavbu nového mostu v budoucnu, neřeší.
Jestli to v budoucnu je zase za sto let, tak bych se na tu otázku na vašem místě asi i vykašlal…
Pokud se člověk stará o své tělo dobře, stejně umře. Možná později než jiní, ale umře. Nic nevydrží věčně.
V Itálii (nejen) padají mnohem mladší mosty, než je tento.
Než začnete psát podobné nesmysly, doporučuji si nejprve prostudovat něco o životnosti ocelových konstrukcí . Je to to docela věda.
Most nevyhovoval, tak nemělo smysl do něj vrážet peníze. A většinu peněz z unie do té unie nasypal český daňový poplatník, trochu ještě přispěl daňový poplatník z jiných států EU. Po odchodu Velké Británie a přepočítání HDP po koronaviru budeme do EU posílat více než z ní bereme pomocí pochybných fondů a často s korupčním prostředím.
A kde máte důkaz k tomu že tam budeme posílat více než z ni bereme? Jaký by měl být vůbec důvod něčeho takového? Nebo si to jenom myslíte? Proč by měly být EU fondy pochybné? Jestli je někde problém v korupci, tak je to spíš tady, než v EU. Nezapomínejte také že dojde k poklesu ekonomiky o 5-7 %, celá vládní pomoc je jenom ve formě záruk u bank (což je jak drátem do oka), je směšně nízká a vleče se. (Srovnejte se zahraničím, třeba Nizozemím) Záruka státu u banky je hezká věc, ale tak pro tu banku, ne pro… Číst vice »
Důkaz, že budem posílat více než dostáváme není, ale vychází z logické věci, že naše úroveň bude stoupat, a do EU vstoupí ještě nějaké chudé státy – hlavně ty z Balkánu.
Jenže to by muselo být nějaké vstupování reálné, celý proces ale teď hapruje na obecné aktivitě petrohradských trollhauzů. Nemyslím že by se v období 2021-2027 kdokoliv do EU přidal. O tom růstu úrovně v rámci EU mám s tím jak to vypadá teď trochu pochyby.
Na druhou stranu hrozí, že třeba takové jižní státy (I, E, GR) předběhneme i tak (pokud jsme už některé nepředběhli), takže dávat budeme víc než přijímat.
Spíš by to chtělo manipulovat jen s rozdílem peněz (příjmy z EU- pladba do EU), bylo by jich míň, mohlo by se to lépe ohlídat.
GR jsem prakticky předběhli ekonomicky, ale oni se mají zřejmě lépe než my.
Tak Itálie je stát G7, je tam obrovský průmysl, hlavně strojírenský, to nebude tak jednoduché.
Všimňete si na dovolených, tam kde končí turistický areál, čí nějaký NP, okamžitě na jeho hranici vstupujete do průmyslové zóny. Ale kdoví ??
A kdy ta akce začne?
No to je právě jeden z těch problémů. Kdoví.
A nevíte, jestli se má rekonstruovat celá trať, tedy ze Smíchova až po Vinohradské tunely?
Tento úsek se bude také rekonstrovat, je ale vyčleněn v samostatné stavbě. Viz https://www.stavby.szdc.cz/, zde si stačí na tento úsek kliknout a zjistíte o něm základní info včetně předpokládaného období realizace.
Jak se formálně (z hlediska památkové péče) obhájí výměna dvoukolejného mostu (s prostorovými omezeními) za tříkolejný (s plným profilem) při zachování „památkovosti“, to jsem fakt zvědavý. Co až bude chtít nějaký hotýlek z Malé Strany přistavět další tři patra (pochopitelně v čistě barokním slohu)? Já jsem samozřejmě pro výměnu mostu a zvýšení počtu kolejí, ale tyhle úřední tanečky mne docela znepokojují.
vás jen znepokojují? mě přímo serou!!!
Záleží na tom co je na tom mostu přesně památkově chráněno. Může to být technologie, ale také vzhled, pokud je to vzhled a to zejména z důvodu rázu okolí, tak by to jít mohlo. Co jsem slyšel argumenty kolem toho mostu, tak tam snad jde jenom o to aby zůstaly příhradové oblouky.
Co se týče hotýlku, tak bych to přirovnal k situaci kdy máte vnitřně absolutně zhnilý barák, napůl zborcený, ale je holt na staromáku, takže problém, úplná novostavba a moderna neprojde, tak tomu necháte barokní fasádu do ulice, ale do dvora holt bude trakt s vnitřkem jako z Enterprise.
Chráněna je zejména „…jako nedílná součást panoramatu Vyšehradu (s mostem)…“. Tedy zejména vzhled, jakožto součást okolí. Kdyby byla chráněna konstrukce pro konstrukci jako takovou, stal by se most technickou památkou, kterou ale není. Takže můj, zcela laický, názor je, že by nový most, který bude na pohled stejný, měl vyhovovat. Ale nejsem památkář, takže, prosím, berte můj názor jen jako názor laika.
Pokud je ale toto pravda, tak je výměna mostu úředně celkem snadná záležitost a není to téma pro rok trvající bouřlivé diskuze jako je tato. Svaří se podobně vypadající konstrukce a šoupne se tam, a je po ptákách. Tak krátkou výluku jako před sto lety dneska neumějí, ale nakonec to tam nějak přešoupnou. Určitě se budou chtít šťourat v pilířích, tak to bude trvat několik měsíců, nebo půl roku. Už aby to bylo.
„není to téma pro rok trvající bouřlivé diskuze jako je tato“ A čím by se ti (nejen zdejší) žvanilové mohli zabývat, kdyby je někdo skutečně kompetentní svým rozumným přístupem k řešení o (nejen) toto téma připravil? „tak to bude trvat několik měsíců, nebo půl roku“ Řekl bych, že jste docela velký optimista: totální výluku odhaduji na určitě více než rok, spíše tak dva – podívejte se třeba na rekonstrukci Negrelliho viaduktu, protože ani případné srovnávání třeba s přestavbou mostu přes přehradní jezero Hracholusky, kde se s pilíři příliš mnoho nedělalo a i konstrukce mostu (a především i celé staveniště a… Číst vice »
A unesou staré podpěry větší most a tři vlaky? Nebo tam bude muset být nějaké omezení, že na mostě se smí potkat maximálně dvě soupravy?
Pokud ne, tak se určitě najde způsob jak to udělat aby to vyšlo. Možná je půjde vyztužit, nebo tak něco. Otázka je jak vypadají jejich základy.
V místě má vzniknout nový most s využitím kamenných podpěr toho starého. Nový most má umožnit převedení třech kolejí přes Vltavu a vznik nové zastávky na Výtoni. Správa železnic si v zadání soutěže vymínila, že ocelová konstrukce na starých pilířích bude nová Jako bych o tom před rokem nepsal. Je to myslím nejlepší řešení celého problému s mostem. Otázka je jestli má být nový most také nýtovaný, nebo svařovaný, jak vyjdou výpočty jeho jednotlivých prvků a podobně, přece jenom je to nový most po sto letech a materiály se někam posunuly. Dvojmostí možná zasadil ránu koronoavir, přes veškeré proklamace bude… Číst vice »
prosím vás . bude to svařovaný ať si hubou mele kde kdo!! viděl jste nebo četl v poslední době že by se otevřel nový most s nýty ať už u nás nebo v zahraničí?? já ne
Je to sice celé absurdní, ale pokud se má vyhovět památkářům, tak ten most bude muset být nýtovaný. Jinak by celý ten proces s ochranou postrádal smysl. Bude moc zajímavé sledovat jak se podaří požadavky orgánů památkové ochrany sladit s představami SŽ. Myslím, že při té vší bídě bude trojkolejný most na nové nýtované kostrukci které bude kvazikopií stávajícího mostu ucházejícím řešení.
Ona ani ta trolej není původní, co takhle ji sundat?
test
Dobrá, omlouvám se, chtěl jsem citovat a potřeboval jsem si vyzkoušet jestli diskusní systém bere html tag pro kurzívu. Mínusovat netřeba.
Já dal plus. Přišlo mi to smysluplné. Tedy to testování.
Díky. 🙂
Tak zkusím ještě jestli to umí tučně
pamatkáři sou zlo…
Proč?
Diktují si podmínky, ale na stavbu nepřispějí. Viz. ten historický kamenný most, který dnes už nemá kam vést, snaží se ho prodat, ale památkáři ho nechtějí, ale jak ho někdo koupí, tak po něm skočí, že to musí opravit, tak a tak a ještě to ideální musí dělat oná firma. Nebo to stavědlo, požadují ho opravit, ale opravu musí platit SŽ, i když ji už na nic není. Akorát vše komplikují, takovéto stavby, které jsou používány v běžném provozu a na jejich stavu závisí provoz by neměli být nikdy památkově chráněné (stejně jako Martinice), něco jiného je nádražní budova. Ale… Číst vice »
Jestli to ty pilíře unesou, tak proč ne.
No dobře, že se SŽ stále drží toho, že tam bude nová konstrukce, protože opravovat tu současnou by byla opravdu naprostá blbost. Jen jsem tedy zvědavý, jak to protlačí, když nebyla sejmuta památková ochrana.
Ozdobné nýty budou přilepeny dodatečně, aby byl zachován historický vzhled kulturní památky.
Taky se už těšíte na červený terč? Pak to teprve rozjedeme!
Jojo a taková konstrukce se nesvaří za měsíc ale za dobrý půl rok minimálně a to se bavíme o jen o jednom že tří oblouků. prostorů v Česku kde něco takovýho zhotovit je taky málo… A rozdělit zakázku třem hráčům na trhu na každý oblouk to by by tahanice kdyby něco nesedělo. Svádění jeden na druhého proč je jeden takový druhý makovy to taky nepůjde jen tak.
Otázka jak moc se budou muset upravovat pilíře, jedno pole má délku nějakých 70 metrů, Elbe Princesse nějakých 95m, takže dostat nad most dostatečně dlouhou loď, spíš tedy jenom člun bez motoru není asi problém. Most by se tak dal zkompletovat na pontonu z několika člunů a na místo dotlačit. Následně by mohl být jeřáby z obou stran vyzvednut a usazen. Možná by se dalo řešit i provizorní napojení kolejí.
I mnohem kratší konstrukce se dopravují po částech a před nasunutím svařují, aktuálně třeba estakáda u Heřmaniček.
Já na vlak ve Vltavě. Tam památkář bude omluvy hledat těžko.
Myslíš vlak na Vltavě ve stylu Vidin- Calafat? 😉
Co máte na účtu spojení Calafat – Vidin konkrétně na mysli?
Můžu link na daný průser? Já měl na mysli něco ve stylu Tay Bridge disaster, kde se ojebal projekt, konstrukce i údržba a když přišlo špatný počasí, tak jim vlak do Dundee spadl do zálivu na Tay. Tady se ojebávala údržba, konstrukce je na hraně životnosti. Ještě to počasí a bude veselo.