Podcast: Nové Traxxy jsou jako puberťačky, pořád něco zkouší, říká Jiří Schmidt z RegioJetu

Lokomotiva Bombardier TRAXX MS3 v barvách RegioJetu. Foto: BombardierLokomotiva Bombardier TRAXX MS3 v barvách RegioJetu. Foto: Bombardier

Měl by být jeden jazyk – určitě angličtina – ve kterém se bude na vybraných mezinárodních tratích komunikovat s dispečerem, říká Jiří Schmidt.

Do studia podcastu Cesty Zdopravy.cz tentokrát zavítal šéf strategie RegioJetu Jiří Schmidt. Tématem jsou plány žlutého dopravce na kolejích v tuzemsku i zahraničí.

RegioJet dříve či později čeká stěhování ze Smíchovského nádraží, které dnes využívá pro obrat souprav a jako technologické zázemí. „Náš výklad zákona je ten, pokud by provozovatel dráhy rušil dráhu tak intenzivně využívanou, tak musí dopravci poskytnout nějakou náhradu,“ říká v podcastu Jiří Schmidt a dodává, že shodu na tomto výkladu RegioJet se Správou železnic zatím nenachází.

Velkou část rozhovoru se věnuje plánům na nové transevropské linky RegioJetu. Například avizované spojení Prahy s Bruselem prý naráží na složitá jednání s národními dopravci v Belgii a Nizozemsku. Podle Schmidta je roztříštěnost evropské železnice do izolovaných ostrovů jednotlivých národních železnic obrovskou bariérou pro levné a flexibilní mezinárodní spojení a také důvodem, proč železnice konkuruje letecké dopravě jen velmi těžko.

„Jedním z velkých problémů je i jazyková bariéra. Tu letecká doprava nemá. Železnice musí najít řešení, ona na to ale zapomněla. Cílem je, že bude existovat jeden jazyk, asi určitě to bude angličtina, a v tom se bude na vybraných mezinárodních tratích komunikovat s dispečerem,“ říká Schmidt.

Jak se v posledních letech změnily vztahy mezi dopravci na železnici? Proč nemohou jezdit vlaky RegioJetu v čele s lokomotivami Traxx více než 140 km/h? Bude Regiojet zajímat provoz na připravovaných vysokorychlostních tratích? Vyjede už letos zimní vlak z Polska přes Česko do Alp? Bude letošní jízdní řád vlaku na Jadran stabilnější než loni? Proč musí RegioJet v případě připravovaného depa v Dolních Měcholupech žádat o tzv. velkou EIA? Jaké zkoušky ještě čekají na okruhu ve Velimi elektrické jednotky od Pesy pro Ústecký kraj? Proč se RegioJet rozhodl pro nákup lokomotiv Traxx místo Vectronů? A proč jim přezdívají puberťačky? O jaké linky bude mít RegioJet v tendrech zájem? Proč se první nákladní vlak na licenci RegioJetu zasekl zbytečně na slovensko-maďarské hranici a jak argumentovali výpravčí, když vlak nechtěli pustit bez dlouhého čekání do Maďarska?

Odpovědi na tyto a další otázky uslyšíte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, včetně odpovědí na některé dotazy čtenářů deníku Zdopravy.cz. Podcast můžete poslouchat přímo zde na stránce, odebírat jej můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Doporučeno Jiří Schmidt podcast Cesty Zdopravy.cz RegioJet
160 komentářů