Podcast: Podíl Českých drah na trhu bude klesat, říká ministr Martin Kupka
Nové jednotky RegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: České dráhy
Priority ministra dopravy: D35, Pražský okruh, vysokorychlostní tratě a splavnění Labe u Děčína.
Takové strašné politické kecy a žvásty.
Takže tady máme nového římana. Který to sice říká krásným uklidňujícím hláskem. Bych rád viděl tu kalkulaci na 100 tisíc. PS dneska plyn, zítra ropu. Soudruzi.
Stát se má chovat k ČD s péčí řádného hospodáře, tzn. mám firmu,tak se starám o zakázky, a nebudu je přenechávat konkurenci ,která v pseudosoutěžích většinou vyhraje, protože neživí takový aparát plný politických trafik,a také důsledně nedodržují všechna možná nařízení, předpisy, cykli oprav a údržby,bezpečnostní nařízení a předpisy atd.,to stojí velké množství peněz a kontrola z DÚ a DI chodí hlavně na ČD
Díky, pane ministře. Super zpráva k té Kozí dráze. Doufám, že to znamená definitivní konec vyhazování za tenhle nesmysl a nebude žádné jeho protahovani k lanovce. A to samé konec rozhazovani erarnich peněz za další podobné lokalky. Moldavu bych nechal, ale myslím, že na kraj staci 1-2 turistické lokalky. Víc potřeba není. Ještě to chce, pane ministre, aby jste zatočil se šotouši (to jsou radikální fanoušci zeleznice, schopní fanatickeho aktivismu, něco jako ekoteroristi, ale s jiným tématem) na Drážní inspekci, kteří k tomuhle plýtvání peněz Správu zeleznice donutili. Ti patří na hodinu vyhodit a nechal bych právně prověřit, zda na… Číst vice »
Šotouši na Drážní inspekci fakt nemají žádné páky na SŽ a už vůbec ne ohledně Kozí dráhy.
Dobrý den,
jako generální inspektor se chci zeptat, jak Drážní inspekce může ovlivnit to, že se zprovozní Kozí dráha? Nějak mi to uniká. Máte nějaký výstup, kde Drážní inspekce řeší Kozí dráhu a někoho nutí ke zprovoznění? Prosím, abyste mi ho zaslal. Děkuji, Jan Kučera
Tak samozřejmě Vám nic nepošle bo je nad jeho rozlišovací schopnosti nejen se podepsat, ale uniká mu i struktura orgánů státní správy a jiných organizací.
Ale tihle exhibionisté se tu prostě občas v diskusích objevují, stačí všem okolo sdělit že železnici a nic okolo nepoužívají, ale rozumějí ji náramně a vše je špatně a vůbec…
Hezký den a pokud by přeci jen dotyčný předložil nějaký důkaz o „vině“
DI, neváhejte se podělit.
https://zdopravy.cz/kozi-draha-drazni-urad-kara-spravu-zeleznic-ta-zpracuje-zamer-projektu-41238/
https://zdopravy.cz/urad-potrestal-spravu-zeleznic-za-neprujezdnou-kozi-drahu-109882/
A kde je v těch článcích píše o Drážní inspekci, jejíž zaměstnance ve svém příspěvku napadáte?
Sbohem, pane Humplíku:)i trolling má své hranice.
Zajímavý rozhovor…ale kdy už skončí tahle móda, kdy na internetu už pomalu nic není v psané podobě? Rád si informace čtu, u videa neudržím tolik pozornost a ani na nej obvykle nemám čas…číst se dá rychleji, než mluvit.
Ono je to dáno i tím, že by ten rozhovor musel někdo přepsat do textu, opravit překlepy, dát někam do redakčního systému… Dělá se to ještě, ale v placených médiích…
Ale jinak ano, je to i tím, že lidé moc nečtou, lidí, kteří rychleji čtou než poslouchají, ubývá. Taky je móda poslouchat podcasty někde na cestě např., já to poslouchám u domácích prací.
A dát někam na web hodinový rozhovor v textové podobě znamená, že jej málokdo přečte. Já si dlouhé články posílám do čtečky.
Jsou to na to programy, které zvládnou převést mluvené slovo na text. MS to nabízí jako webovou službu, Google jako aplikaci pro Android a jsou i další.
Pořád to nebude 100% a bude to chtít opravit, tedy i současně s poslechem. Práci u hodinového rozhovoru bych i tak odhadl na dvě hodiny minimálně. My máme transcript u meetingů v angličtině přes MS Teams a je to tragédie číst. A nemyslím si, že je jenom naší výslovností angličtiny :).
Mě se líbí jak pravicová vláda rozhází 280 mld. Stejně jako ten zlý Babiš na zvýšení platů. Ale pak ministrině obrany škemrá o „Obrovské“ 3mld. na zvýšení obrany. (které myslím ještě před tím o 5 mld slavnostně seškrtali) . V době války platí 1,35% HPD. Zavázali se smluvně platit 2%. v dobých míru. A navýší to slavnostně někdy jindy po válce v 2025. Neplatí na rozdíl od Babiše téměř žádné covid podpory. A nějací výrobci a jejich náklady na energie jsou jim .. Ani pro některé sektory. Mají vyšší příjmy z paliv. A pořád mají 280 mld sekeru.
A kobliha nalačno po ránu už byla ?
Byla, proto ty halucinace.
hlavně ne arriva liberec pardubice tři hodiny staré jednotky strašné
Kéž by všichni dopravci měli jen tři hodiny staré jednotky. Úplná funglovka.
VRT jsou jen takový sen, aby to vypadalo pěkně v materiálech, takže prioritou ODS jsou samozřejmě dálnice a auta.
Docela WTF moment bylo pro mě dle pana ministra nutné zrušení aplikace Můj Vlak a webu ČD, protože zaostává za aplikací DB Navigator…
Za provozu odlaďovaná nová aplikace RJ, ve které je hromada funkcí přesměrována na starou verzi na webu, je taky super inspirace pro pana ministra.
Jo, to mě dost dostalo. Aplikace ČD je z pohledu ČR i sousedních zemí to nejlepší, co existuje (mám zkušenosti se všemi dopravci), a i když si zasluhuje další inovace, tak pan ministr zjevně dost neví o čem mluví…
Pan ministr to nezná, protože do limuzíny se lístek nekupuje.
nevím, jestli klesající podíl ČD na trhu je dobrá zpráva, jak předkládá Kupka, když to, s čím jezdí RegioJet jsou ostudné popelnice. Soukromí dopravci si na sebe nevydělají a vždy to pozná zákazník.
Tak proč to dělají, když si na sebe nevydělají? Jste nějaký popletený..
No jak kde. třeba rychlíky mezi Ústím a Kolínem jsou v barvách RJ nesrovnatelně komfortnější, personál mladší a méně zpruzený a světe div se, dokonce jezdí i častěji včas… A to říkám jako režijkář.
V čem vidíte problém u DB Arriva, která jezdí R14, R21,R22, R23, R24, R26? Používají vesměs 845/628.
Nikdo ze současné ČD nemůže za to, že 842 a 843 konstrukčním původem z 80. let, už tehdy zaostávaly za srovnatelnými konstrukcemi v Německu. Akorát je otázkou proč si pár desítek 845 nekoupilo i ČD, namísto RegioNova Trio. Když si 845 koupilo GWTR a RGJ.
S cenou 90 milionů za 105+15 sedačkový nový Regioshark je dost obtížné konkurovat slušnějším ojetinám ze zahraničí.
Pravdou je, že ČSD odskákaly politická rozhodnutí plánovaného hospodářství. Jenže to nejen ČD ale vpodstatě celá ČR, potažmo východní blok. Nicméně po 30 letech už je to na nich.
polský shark
Klesající podíl ČD na trhu… Dopravce pro nové jednotky v JMK ještě není znám. Možná to bude pro ČD pokles podílu, možná se vzchopí, to mají ve scých rukou.
Předpokládat, že všecky soutěže vyhrajou ČD, to by bylo naivní.
Nicméně aspoň by se mohly snažit. Byla už vůbec regulérní soutěž, kterou by ČD vyhrály?
Otrokovice-Zlín-Vizovice proti sobě stály nabídky Arrivy a ČD. Vyhrála ČD s Regionovami.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/01/Zlin_ceny.jpg
Arriva nabízí prověřenou kvalitu oproti 814, ale člověk ve Starém Městě vidí extrémně špinavé vozy a jednotky. Jasně, myčka stojí peníze….
Ale jo, jen mají tu a tam problém s plněním podmínek, např, v Olomouckém kraji.
No řekněme to takt. Kdykoliv. Kdykoliv můžou být vypnuty kouhoutky jak plynu. Tak ropy. Pro ČR. A pokud bych si typnul, tak to příjde v nejvíce vydírací období. A v nejnevhodnější dobu. ČD má tu výhodu, že má mnoho univerzálních mašin a vlaků. Hodně kapacitních a vagonů. Ty navíc s kovidem dokáži udělat kapacitní vlaky. S prostory. Ne sardinky. Takže buďme rádi. Že tady ČD jsou. Protože soutěžený model s kapacitami na 10 let by byl v takové situaci úplně v p. A k ničemu. PS: tato vláda sice žvaní, ale jinak nedělá v podstatě i přes nouzový stav nic.… Číst vice »
Tak to asi bude výherce soutěže o nejzmatenější příspěvek.. Tam už chybí jen zlí ještírci..
Moc se mi líbí výrok „s kovidem dokáží udělat kapacitní vlaky“. To je hlod vpravdě bobrovský.
Taky jsem to nějak nepobral 🙂 . Asi se kapacita vagonu mění s počtem nakaženejch. Jedině že by je skládali na sebe na patra..
Proč. Vytáhnete nějaké bčka. A necháte v nich prostor. BDT. Což jaksi v 2 vozovém panteru, kde dřív jezdily 4 vozové soupravy nejde. Nebo 5 vozové tornádo.
A jak se v nich nechá prostor ? Obsadí se polovina sedaček ? A na kolik by taková sranda vyšla ? Dokopat ty B do nějakýho použitelnýho stavu, tedy kompletně opravit interiéry, opravit skříň, doplnit blokování dveří. A furt to bude 40-50 let starej vagon s vysokou podlahou, dírou do kolejiště, bez klimy. Na mučení stačí nasazovaný Bdmtee . A pantografy zmizí hodně rychle¨.
A ty nové 2 vozové nesmysly, které některé kraje (nakoupily, resp. si určily) by byly uplně na nic. V některých městech 3 vozové. Takže buďme rádi za tornáda. BDT a podobné. Komunistické kapacity. Ještě budou vytahovat z kopřiv to co nestihli sešrotovat.
Když budete sám,a bude vám stačit fabia,taky si radši koupíte autobus, protože co kdyby covid?
Navíc peníze tak nějak jsou,a není třeba se jejich existencí zabývat,co?
Buď jste ještě dítě,nebo žijete v pohádkách.
No uvidíme. Každopádně je velmi možné, že ten plyn a ropovod někdo prostě v dohledné době vypne. A žvanící vláda se bude muset opravdu předvést.
Na kolik vyjde jízda pantera a na kolik tornáda ? Nebo mašiny s 5 B vagonama ?
Jak souvisí dvouvozové Pantery s ropou a zemním plynem?
Třeba, že nafta do auta nebude nebo bude opravdu za tučné peníze.?
Naopak nastupující certifikace hromadu těch vozů pošle do hutí. A už před pár lety bylo pozdě..
Kupku nevydržím hodinu poslouchat…
Proč? Má příjemný sametový hlas a dokáže mluvit dlouhé a dlouhé… minuty. Proti megaministrovi Havlíčkovi hotový balsam na uši i duši.
Zabarvení hlasu je to poslední…
Plusy od fanoušků lokalek, že?
Ne,fosilní paliva dojdou a k lokálkám se rádi vrátíme…
Dlouho jsem přemýšlel, za co bych pana ministra mohl s výhledem do budoucna s klidným svědomím pochválit. A ono nic.
Tak se pochválil sám. 😄
Díky za názor.
Tvrdá rána nostalgikům, modrým gumám a šotouškům.
Snad ty lokálky konečně zařízne.
Stejně jako snižování podílu ČD, podpora VRT, komunikace s kraji.
Tedy tleskám.
Prostě a jasně, podpora rozvratu os. žel. dopravy a luxování veřejných rozpočtů zahraničním kapitálem. Super. 🙂
Teď je to rozvrat, ale když dojde k MÚ, tak se modrým gumám liberalizace docela hodí – vina se dá totiž házet mezi jednotlivé pohrobky všeobjímající matky dráhy.
Díky zlým soukromníkům se ty veřejné rozpočty vyluxují méně, než kdyby se to bez VŘ nasypalo do ČD. Dividendy z nich zpátky žádné nechodí a prakticky ve všech soutěžích/rozstřelech byly dražší než vítěz.
Uděláš si dobře? Na lokálkách? Za to své vlhké sny o vrt stejně nezrealizuješ. Ve výsledku zpackaných projektech stejně jako D47. Kdy daňový poplatník nehezky prohodí peníze oknem. V českém provedení s životností 10, 20 let. A německýma cenama. A ODS, TOP a spol.
Trochu nechápu poslední „větu“. To jste opravdu takový duševní mrzák, že do všeho pletete politické strany? Pak je mi vás opravdu líto.
Pánové jako tady pan Zdeněk mě vedou k úvaze přesunout lokálky pod ministerstvo zdravotnictví.
A ten kýbl nafty by jim hradila pojišťovna. Po stanovení diagnózy.
Ale měl by ji užívat jen po lžičkách..
Ale v nějakých uzavřených areálech pod odborným dohledem.
Ministr předpokládá, že jemu podřízená firma bude snižovat podíl na trhu?
🤦♂️ Fakt člověk na svém místě. Signál pro šéfa Českých drah kam to má směřovat.
Třeba předpokládá, že díky tomu, že se bude soustředit na core business konečně pošle nějaké dividendy.
Nebylo by rozumné, aby ČD vyplácelo dividendu, neboť lepší by bylo snížit zadlužení.
Mnohem lepší by bylo, kdyby ČD snížilo základní kapitál z nynějších 20 miliard nepeněžním převodem (do vlastnictví státu) pozemků firmy ČD, které jsou pod/u státních kolejí ve správě SŽ.
ČD byly z našich daní v roce 2003 oddluženy. Od té doby do roku 2019 měli prakticky všechny výkony bagrovány přímo a museli být těžce ziskové. Nadto dividenda je to nejzákladnější očekávání majitele/akcionáře, pokud ji firma neposílá je majiteli k ničemu, nemá z ní žád ý zisk.
To ale ministr neříkal, že ČD jsou jemu podřízená firma.
Neboť ČD mají obrovské dluhy (vyšší dluh než jsou celkové roční tržby), takže v ČD v první řadě myslí na spokojenost věřitelů, nikoliv na spokojenost vlastníka.
Z tohoto úhlu pohledu dává smysl, co ministr říkal, že na některých linkách nedokáže ČD utržit dost, aby šlo obnovovat techniku investicemi. A úroky investice notně prodražují.
Bude řešením příklad německé DB, která provozuje víc autobusů než železničních vagonů?
Jinými slovy, pan ministr veřejně přiznal, že bude dělat vše pro to, aby státem vlastněná firma ztrácela výkony a tím se i zhoršovalo její hospodaření. Skutečně se chová, jako “ skvělý “ hospodář a jako někdo, kdo byl voliči zvolený i pro to, aby se staral o státní majetek, takže vlastně majetek nás všech. Tleskám. To je skoro na žalobu. On se veřejně přiznává, že bude škodit, místo aby zlepšoval to co je mu svěřené. Mnohé státy už to pochopily ( viz i články zde ) a od liberalizace veřejné zakázkové dopravy upouští, ale my opět děláme pravý opak.
Kde jste přišel k názoru, že ministr chce horší hospodaření firmy ČD? To z toho nevyplývá.
Vemte si příklad Škoda Mladá Boleslav v 2009. Rostly prodeje, ale zisk výrazně klesl. https://www.denik.cz/ekonomika/skoda-auto-zisk-propad20100322.html
Podobně i u Českých drah je nejasné jesti RegioSharky za 90 milionů Kč ks/105 pevných sedaček (0,85 milionu Kč/ 1sedačku) se vyplatí kupovat pro linky, kde dnes jezdí RegioNova, když autobusy vychází výrazně levněji.
Vite o tom, ze ministr dopravy nema v zodpovednosti jen CD, ale i treba objednavani rychliku? Coz se muze treba navzajem vylucovat 😉
„od liberalizace veřejné zakázkové dopravy upouští“
Které mnohé, dokážete ve vyspělém světě vyjmenovat aspoň pět?
Zase kopnutí do železniční dopravy, Kozí dráha je toho příkladem, to jako, že hospodáře, který napavil několikaletý nezákonný stav jako za to zavřeme? Pořád je to o tom, zda-li v kraji vládne ten s bílýma nebo fialovýma puntíkama, nebo kdo to řídí ze zákulisí? Mrzí mě i nízká podpora státního dopravce, připravují ho na likvidaci či rozprodej? Prachy ze soutěží zase potečou do zahraničí? To snad, když to přeženu a řeknu, že okupace našeho státu se vyplatí protože jsme vysoutěžili nějakou levnější variantu vlády a slibovali, že odtok peněz do zahraničí se vyplatí. Jak je tedy možné, že státy v… Číst vice »
Zbyněk … „Mrzí mě i nízká podpora státního dopravce, připravují ho na likvidaci či rozprodej?“
Jak může někdo z Prahy ovlivnit, že v Jihomoravském kraji si koupili vlastní vlaky a to že v Jihomoravském kraji namísto jedné velké soutěže rozdělili soutěže na jednotlivé linky. Důvody proč se kraje chtějí zařídit po svém, nezávisle na ČD, je vysvětleno např. hejtmanem Plzeňského kraje který to popisuje na příkladu patrně nedůvěryhodného hospodaření ČD viz https://zdopravy.cz/hejtman-chceme-v-krajskych-vlacich-svuj-tarif-nemame-kontrolu-na-prijmy-35329/
Ano, přesně, to máte jedno s druhým. Buď bude sedět na ministerstvu někdo, kdo rozhodne z Prahy od stolu a dopadne to jako na Slovensku, nebo si vládnoucí partaje v krajích dají či nedají za prioritu fungující systém veřejné dopravy a pak to tak vypadá. Najít tady fér řešení není snadné protože z každého rozpočtu má směr ( nebo snad adresát?), (i když financování regionální osobní železniční dopravy je teď už velmi zhruba za cca. 30% od ministerstva) peněz jinou prioritu. Bez hlubšího zamyšlení předhazuji myšlenku, že by každý kraj vlastnil část Čd (nerozebírám dceřinky – cargo apod.), pak by… Číst vice »
K čemu by jim to bylo? Já být kraj, tak akcie ČD nechci – nejsou z nich žádné dividendy, takže ve výsledku bych pouze platil víc, kdybych jim to bagroval.
Zkuste se zamyslet nad regionálními letišti ve vlastnictví krajů. Letiště Č.Budějice, Mošnov, Pardubice … nepřipadá mi, že jde o hospodaření s veřejnými letišti, který by bylo fajn následovat.
V Kunovicích a v Přerově krajští politici raději ani nezkoušeli rozlétat tato letiště.
Pletete železniční dopravu a hobbysty.
To opravdu není totéž.
Kam tečou prachy z ČD? Na dividendách zpět do státního rozpočtu určitě ne a daně musí platit všichni stejné.
Peníze z ČD putují různě. Ale faktem je, že u některých položek je to na hooodně zdvižené obočí – viz příklad z let 2015-2019
„Bylo všeobecně žádoucí, aby to byla Mafra.“ České dráhy utratily za reklamu v médiích Agrofertu 112 milionů
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/bylo-vseobecne-zadouci-aby-byla-mafra-ceske-drahy-utratily-za-reklamu-v-mediich_2005200555_ace
Zajímavé. Přes 100 komentářů a z naprosté většiny diskuze posluchačů dopravního podcastu je o podtématu osobní železniční dopravy. Přitom rozhovor s ministrem se tohoto podtématu týkal jen z menší části, tak asi z 25-35%.
Zas se tolik nedivte. Ministrův vztah k dálnicím je zjevně bezproblémový.
Hm… já se pozastavil na téměř úplnou absencí zdejší diskuze o NÁKLADNÍ železniční dopravě.
Při cenách nafty a v praxi dost obtížné elektrifikaci kamiónů bych očekával přesun části nákladů na železnici, zejména na elektrifikované koleje.
A čekal bych úbytek části linek regionální OSOBNÍ železniční dopravy z větší části financované z veřejných rozpočtů. Neboť kapacita osobních automobilů (4 až 5 sedaček obvykle) je víc než dostatečná, aby nahradila vlakovou dopravu, a to tu část linek, které nejsou příliš využívány cestujícími
Kolik procent z automobilů, které se nacházejí na úseku dálnice třeba 10km je obsazeno více než jedním člověkem ?
Běžná obsazenost osobního automobilu je přibližně stejná jako u průměrného vlaku. U auta mírně vyšší, např lehce nad 25%, u vlaku mírně nižší, třeba 23%. Kategorie expresů ale v některých zemích 60%.
To by mě třeba zajímalo, jak by se pomocí osobních aut dalo cestovat, jak bych třeba plánoval cestu autem z Pardubic do Kolína? Jak bych tu kapacitu v autě získal?
Vytěžování volné kapacity předváděl např. UBER.
Zkuste se zamyslet např. nad Bazos cz, který umí efektivně nabízet secondhandové věci s minimálními poplatky
Takže takové maskované taxi?
nedovedu si představit, kolik aut by muselo jet, aby pokrylo veškerou poptávku po takovéto představě.
A poznámku z bazošem jsem nepochopil. Co je v dopravě secondhandového?
V odlehlých vesnicích funguje spolujízda/sdílení aut dost často.
Příklad s bazosem je o tom, že inzertní web lze provozovat hodně levně. Tj. i web pro spolujízdu/sdílení kapacit aut by nemusel být drahý provozně i investičně.
Např. v Číně tamní WE CHAT umí carsharing.
Jenže na tu spolujízdu musí být pro tu cestu minimálně 2. Jeden co má auto a chce jet do cílové destinace a druhý co chce jet do cílové destinace. A ještě se shodnout na čase. Pro příjezd do práce z vesnice ráno to nebývá problém, ale odpoledne to už někoho omezuje.
A Pardubice a Kolín nejsou na naše poměry vesnice, na čínské ano.
O web mě nejde, jde mě o cenu dopravy, o čas dopravy.
A Čínu bych sem netahal, tam je prostě těch lídí více – až moc.
Jde o ranní/odpolední špičku, neboť k ní jsou potřeba dodatečná technika a odborníci. Takže právě spolujízda ráno/odpoledne je řešením.
Jak už jednou je technika koupená, tak ať slouží po většinu dne viz RailJety.
Hospodářsky nejhorší je, když využití techniky je řídké/trpí malou poptávkou.
No, nevšiml jsem si, že by i v rozhovoru bylo otevřeno nějaké téma pro nákladku.
Mě naopak přijde, že o železnici mluvil překvapivě víc než 50% času.
Zdravím vašeho ušního lékaře…
Supr. Pan ministr si oblíbil spojení komunikace s kraji.
Já bych byl pro komunikaci MD a krajů. Jednak propojení dálkové (celorepublikové + mezinárodní) dopravy auto+bus+vlak. A taky by MD mohl hrát roli koordinátora/integrátora krajských IDS… např. aby byla jednotná appka na různé jízdenky v různých krajích. A např. aby bylo ve všech krajích pro občasné dálkové cestující něco na způsob Univerzální jízdenky IDS JMK, samozřejmě za různou cenu v různých krajích, ale s jednotnými podmínkami. Ve Švýcarsku prý jsou jednotlivé dopravy v kantonech integrovány z pohledu cestujících. Nevím. Je to tak? Nevadí mi 2 jízdenky ve 2 krajích, pokud je za minutu, dvě koupím v jedné appce se stejnými… Číst vice »
Appka…lidi, vy budete za chvíli potřebovat „appku“ i na to, aby vám připomněla, co jste na tom záchodě chtěli…😩
Kéž by. To, co ČD respektive kraj předvádí na regionálních tratích, je katastrofa. Soukromý dopravce by přinesl aspoň něco nového.
IDS JMK a katastrofa? Hm…
IDS JMK ne, ale Jihomoravský kraj ano.
Ještě staršího…😂
Ještě staršího co?
Staršího než 854 a 810… 😀
Neviděl jste nikdy na trati Kredenc?
854 – rok od roku jsou častější technické problémy, počínaje nefunkčním otevírání dveří (které člověk samozřejmě zjistí, až vystupuje) přes kompletní nefunkčnost, kdy se problém podaří odstranit, ale za cenu nemalého zpoždění až po nevyřešitelný problém, kvůli kterým je vlak úplně odřeknut (u ČD samozřejmě bez náhrady). A když vše funguje, komfort je na dnešní dobu 0. Možná to není úplný odpad, ale už by měly být vyřazeny
810 – totální žumpa na úrovni dobytka. Měly by být odeslány do vesmíru, aby se co nejdřív zapomnělo, že něco takového kdy existovalo.
No, s touto vládou bude klesat nejen podíl ČD, ale hlavně celé veřejné hromadné dopravy (na úkor individuální) díky jejich skvělým rozhodnutím …
U regionální dopravy na to vláda nemá příliš velký vliv, protože ta je v gesci jednotlivých krajů, v jejichž vedení jsou nyní většinově členové těch samých stran, které jsou i ve vládě, a zatím se nijak nejeví, že by to mělo negativní vliv na regionální veřejnou dopravu jako celek.
Když ono jde především o to, kolik se dává do infrastruktury, po které jezdí vlaky jak objednávané státem, tak i kraji. A Kupka řekl dosti jasně, že kromě vysněné VRT ať se koleje rozpadnou….
Ve které části rozhovoru jste to slyšel? Prosím o minutovou stopáž, kde to tvrdí. Fakt mě zajímá, pokud máte pravdu, že ministr nechce investovat do průběžných oprav koridorů 1 až 4.
Mimochodem – si nemyslím, že má velkou perspektivu většina neelektrifikovaných železničních tratích. Samozřejmě, že některé neelektrifikované vlečky zůstanou bude-li poptávka neboť hybridní lokomotivy dostávají rentabilitu některých vleček do lepších čísel. Ale např. v širším centru Čech je řada jednokolejných tratí, jejichž perspektiva není jednoznačná. Tím nemyslím pouze Středočeský kraj.
Neřekl. Naopak mluvil o železniční elektrické trakci jako jediné prověřené elektromobilitě, o zavádění ETCS, o soutěžích linek…
Zajímavé je, že se bude soutěžit. Ok.
Ale jak ví, že bude podíl ČD klesat. Jednoduše, bude se přihrávat kamarádům.
No prostě už ví že soutěže nebudou čisté :-))
A nebojí se to přiznat 😀
Tak to je snad z většiny dosavadních nabídek ČD vidět – jsou nekonkurenceschopné.
Dokud budou v odpovědných funkcích ČD krysy, které vynáší konkurenci citlivé interní informace (např.cena za km se kterou se jde do obálkové soutěže) budou to mít alternativní dopravci velmi jednoduché.
Přeji p. ministrovi hodně štěstí a pánbůh s námi.
Tak nějak…
I když není štěstí jako „štěstí“…
Podcast: Podíl Českých drah na trhu bude klesat, říká ministr Martin Kupka
Tak hlavně že dráhy musí dělat výběrka skoro na všchno, aby se postupovalo s péčí řádného hospodáře a pak ten řádný hospodář řekne toto.
Ale on ten řádný hospodář má pravdu. Důležité pro Národního dopravce je řešit složité a náročné výkony, na které nikdo nemá a které jsou schopné taky ospravedlnit jeho aparát. Čím asi bude jezdit od 1.1.2025 pražský S-Bahn, přestože dostal úplně dokonalou smlouvu bez výběru od StčK a Ropidu bez výběru?
To prostě není o vyčerpávání se u Regín a Osmstetdesítek, to tady v kotlince zvládne každý (pokud je vůbec potřeba něco takového do budoucna objednávat).
Hala na opravu vozidel je osvětlována starými vybojkami . Obsazení moderními LED zdroji by se zaplatilo za chvilku a pak by to už jen šetřilo. Ale výběr dodavatele je pomalý …
To je hezké, že prioritou jsou VRT, ale jak ty všechny vlaky navíc chtějí nacpat do centra Prahy (řekněme, mezi Balabenku, Smíchov, Vršovice)?
O zkapacitnění železnice v Praze asi nic neví ani ministr, ani na Ropidu, ani Scheinherr a na SŽ o tom neuvažuje už vůbec nikdo.
A toto je nic? Zkuste prosím použít aspoň ten vyhledávač.
https://www.spravazeleznic.cz/zup
Zajímá mě ten workshop. Visí někde záznam?
https://www.spravazeleznic.cz/-/-pri-rozvoji-zeleznice-v-zastavenem-uzemi-mesta-musime-hledat-kompromis-shodli-se-odbornici-na-druhem-workshopu
Byl to workshop pro odbornou veřejnost. Už se konala i diskuze pro širokou veřejnost a několik dalších i s postupem studie ještě bude.
ŽUP nebezpečně připomíná jistý, podobný projekt ŽUB…
Ani mi nepřijde. Naštěstí.
…Je to do jisté míry dáno i tím, že se v průběhu doby podařilo udělat např. Vinohradské tunely 2 a 3 a také Nové spojení 1. Hlavák nikdo nechce odsouvat od tramvají pryč, naopak se k němu mají přivést zpátky tramvaje, které zrušil komanč.
O tom se samozřejmě ví a Studie proveditelnosti na téma NS2 jsou v běhu.
Tak to mě smozřejmě těší, ale jak se NS2 slučuje s novou zastávkou na Výtoni (příp. s celým ztrojkolejněním Vyšehradského mostu), jak chce Praha?
Že ty koleje budou nakonec 4…
5. 3 vrchem a dvě spodem.
Já nemyslel NS II…
Ale 4 normální koleje v úseku Praha hl.n. – vyšehradský most.
Akorát že pravý pár kolejí povede rovně do tunelu, a levý doleva na Smíchov.
Z jihu mají být do Smícháče zaústěné tyto tratě: Dvoukolejka od Berounky (171), nejlépe s intervalem 7,5 – 10 min. Dvoukolejka z Berounského tunelu. Tratě ze Semmeringu a Prokopáče jsou jednokolejné, ale hledá se způsob, jak je elektrifikovat a částečně zdvoukolejnit, aby unesly podstatně větší provoz. Počítejme je za jedenapůlkolejky. To je celkem sedm. Přitom je jasné, že se směřuje k průjezdnému modelu. Takže nevidím problém v tom, že se kromě nové dvoukolejky v podzemí ze severu Smícháče počítá i ze ztrojkolejněním toho, co je nahoře. Pět kolejí mi přijde spíš málo. Další věc je ta zastávka. I když mají… Číst vice »
No, že zastávka na Výtoni nebude na Výtoni, bude pod zemí a bude se jmenovat Karlovo náměstí ?
Zatím nevím nic o tom, že by se ta studie chýlila ke zrušení zastávky na Výtoni. Podzemní Karlák s přestupem na Béčko a přes 10 tram linek je navíc.
Tady je třeba Karlák a Výtoň pospolu. Jedna z více možností.
https://iprpraha.cz/uploads/assets/dokumenty/panel%205.pdf
Otázkou je, kolik bude těch „všech vlaků navíc“. Expresy přejdou ze stávajících tratí, a prioritou státu jsou stejně další silnice. Budeme rádi, když pro to „Esko“ položí aspoň druhé koleje tam, kde dosud nebyly zřízeny.
Spousta linek co jezdí v současnosti se jen přesune buď celá nebo částečně na VRT. Viz třeba debata o R19 https://zdopravy.cz/sestimiliardova-soutez-na-rychliky-r9-nabira-skluz-stat-dal-dopravcum-dalsich-pet-mesicu-na-pripravu-111225/
Asi teda i něco přibude, viz Petr Šimral o NS II.
No…Smíchov bude jednoduchý, protože přes něj dálkovina vůbec nepojede (ale za vyšehradským mostem do tunelu)
A to ostatní se při reálném uvažování vejde hravě taky – pokud budou příměstské Os jezdit po max. 20 minutách a R/Ex každou hodinu, nebude žádný problém.
Os jezdí ve špičce každých 10 min. a rychlá vrstva 2× za hodinu, protože víc se jich nevejde, po elektrifikaci Domažlic a Příbrami by to chtělo spíš 4. Do toho ještě vlaky z dalších 2 tratí. Nevím kam na ty vaše představy chodíte.
Tunel už severně od Smícháče nedává smysl ze dvou důvodů. 1) Vést dálkovinu mimo Smícháč je nesmysl sám o sobě, možná s výjimkou expresů do Mnichova, ale spíš ani to ne. 2) Nákladka přijede po Mostě inteligence a potřebuje často do tunelu.
Přes Smíchov dálkovka samozřejmě pojede, jinak by to nedávalo smysl. Žádná z variant nepočítá s napojením tunelu přímo z mostu přes Vltavu.
A kdy konečně vyhodí náměstka Kopřivu, který snižuje bezpečnost na přejezdech.
To budeme z našich daní dotovat cizí dopravce, tak zvýšíme jen státní dluh.
I cizí dopravci budou platit zaměstnance za české a ten vyvedený zisk právnické osoby není zrovna to, nad čím by někdo měl ústa roztažená smíchem od ucha k uchu.
Víte, kolik odvádí naše dceřinné podniky matkám do zahraničí, Petře? Půlmiliardy je málo.
Za to víme, že ČD do státního rozpočtu neodvádí svému akcionáři vůbec nic. Takže pro stát a jeho dluh je levnější mít tam jiné dopravce než ČD.
Když odvádí dividenty do zahraničí tak je to přínos pro státní rozpočet? A jaký?
Zaplatí daň z dividend ve výši 15%.
To se učí na ekonomickém školení ROH?
Pro státní rozpočet je naopak výhodné, když službu objedná např. u levnějšího RJ, protože ty výdaje za ZDO tam vždycky budou. Z ČD nikdy do rozpočtu žádné peníze formou dividend nešly a daně musí platit všichni dopravci.
No ono úplně nejlevnější bude, až půjde celý RJ k čertu…
Mnoho legislativy, která totiž upravuje ty jejich „soutěže“ a podobné postradatelnosti, bude najednou obsoletní…
Zvláštní představa, že RJ je jediný konkurent ČD.
K tomu ještě doplním, že k čertu už víceméně šel Leoš, ale jakým způsobem? Že ho koupila RENFE, jezdí s tím dál a těší se až tu budeme mít VRT, s tím mají své zkušenosti.
A až RENFE bude mít nějakou potíž, čeho se zbaví?
My víme, nevydrží do švestek…už se to tu opakuje 11 let a zatím nic.
Typický ryze pravicový názor – nevychází to ekonomicky => budeme rušit. Trh a občané se zařídí. Chybí už odpověď a hlubší analýza proč to ekonomicky nevychází a co udělat pro to, aby to vycházelo nebo se to zlepšilo? Musí opravdu služba ve veřejném zájmu být zisková?
no je rozdil jestli to nevychazi „trochu“ nebo je to provar, ktery navic prinasi minimalni uzitek…
Využití vlakových sedaček ve vlacích ČD bylo cca 20%. A není to zdaleka jenom čínským virem. A využití by asi ještě kleslo, pokud pokud by balík z krajského+státní rozpočtu železničním dopravcům odpovídal vyinkasovanému jízdnému 1:1.
Využití kolejí počet vlaků (vlkm) je dost nízké ve srovnání s Německem (v ČR je nižší hustota obyvatel, ale je vyšší hustota kolejí než v Německu). Vlak o jedné poloprázdné 810 je započítán do vlkm stejně významně jako z půlky plný vlak Railjet. Čili reálně je využití kolejí sedačkami v ČR ještě nižší, neboť v Německu nemají 40-sedačkové 810 (DB provozuje tisíce autobusů)
Nemusí, peníze se natisknou.
Zajištění základní dopravní obslužností je jednou ze základních funkcí státu … vlastně pro tuto vládu ne, tato vláda je jen o „lidi, starejte se sami a dělejte si co chcete, jste nám u paty, hlavně, že nám to teče…“.
Vy chcete platit výrazně vyšší daně, aby např. vlaky ČD i v budoucnu v průměru jezdily s jedním cestujícím na 5 sedačkách?
V čem je vlak pro náš národ výhodnější, pokud v průměru jezdí tak chabě využitý ve srovnání s čtyřsedačkovým autem ve kterém je pouze řidič?
Kupříkladu v tom, že tím vlakem může jet i ten kdo nemá řidičák (třeba dítě do školy…)
Ten brzy snad trumfne Havlíčka. Zlatej Ťok.
Máte svatou pravdu, v tom srabu v jakém doprava je byl Tok nejlepší, alespoň rozprášil 4% menšinu na ŘSD na železnici se mu to nepodařilo, nebo to nestihl.
Ťok udělal jediné. Nastavil řádné penězovody pro čerpání peněz z EU a zajistil postavení kilometrů modrého zábradlí (čti: neúčelného vyhazování peněz tam, kde to potřeba nebylo).
Jj Ťok obvolával projektanty aby navrhovali víc zábradlí, dobrej stihomam.
No a?
Platí to EU, ne my…
A ta EU bere ty peníze kde ?
Od Země kojenců a Francie…
Toho dohnal už svojí nominací na tuto funkci…
Ne. Ťok byl taky dobrej tragéd.
No. To je akcionář jako kráva. Podíly budou klesat. Tečka.
Ne vždy je pro firmu nejlepší cestou maximalizace tržního podílu.
Můžete uvést nějakou soukromou společnost, která se chlubí poklesem podílu na trhu?
Například Škoda Auto. Výroba klesá, zisk stoupá, daně rostou, stát je spokojen.
Výroba neklesá jen je převedena do jiného závodu v rámci koncernu, jestli je stát spokojen tak to je špatné. A nikde není řečeno že zisk stoupá díky poklesu výroby, ale spíše ta věta zní i přes pokles výroby zisk stoupá a to díky zdražení výrobku.
Úžasné srovnání ČD vs Škoda Auto 🙂
To jsem zvědav, co bude Scheißewerke Autos Jung Bunzlau předvádět ve vzdálenější budoucnosti.
Utne se jí totiž policejní žíla…
I velcí korporátní giganti se běžně a rádi zbavují části svého byznysu, v nedávné době třeba IBM.
To ano, ale není to symbol úspěchu. Když jsme u toho IBM tak prodává část, která se na trhu neprosadila takže neúspěch a nic k chlubení.
A v čem se ČD na trhu fakt prosadily? (Alespoň tak, jako IBM v network segmentu, kterého se zbavila.)
Já nikde nepíšu, že se prosadily. Jen jsem napsal, že ztráta podílu na trhu není nic pozitivního a k chlubení a P.R. oddělení to může okecavat jak chce a ještě horší je když se tím chlubí vlastník.
No ale daňového poplatníka (který toho vlastníka platí) nezajímá, jaký podíl na trhu mají ČD, ale jak je ten trh velký, tj. jak často a kam všude se veřejnou dopravou dostane. Pak ho taky zajímá, kolik ho to bude stát, a to jak přímo, tak nepřímo.
Ztráta podílu na trhu je snad důkazem toho, že se neprosadily, ne?
Vlastníka snad více zajímá výše dividendy 😂😂😂😂😂 ( 1,) než podíl na trhu.
(1,) Netýká se už několik desítiletí ČD.
Volkswagen.
Třeba pak budou konečně dividendy!
Děkuju za nepoužití mého dotazu, i když na lajky jasně vyhrál 🙂 Skutečně objektivní novinařina.
Jojo, kvalitní novinařina se dělá tak, že se posbírají nejlajkovanejsi dotazy lidí.🙃 Možná bude nějaký důvody proč novinářem nejste.
haha, super osobní útok :))) , až na to že vybrané otázky byly buďto zodpovězeny v diskuzi(D3) nebo by je člověk zařadil do Béčkové kategorie…
Člověk by čekal, že beze slov ukradené miliony ve státním Molochu jsou celkem relevantní otázka na ministra.
Vždyť ani není pravda, že by váš dotaz „jasně vyhrál“. To je fakt komedie.
Vy fakt myslíte, že dotazy pokládám podle počtu lajků a že to je způsob objektivní novinařiny?
Nehodilo by se u takovéhoto významného hosta prodloužit stopáž? Teda kdyby měl čas…
Přijde mi že ne. I tak byl často hodně nekonkrétní.
kdy???
Ale to, že mlží taky obecně něco znamená.
Je dobře, že novinářem nejste, když se domníváte, že objektivní novinařina spočívá v počtu liků. Připomíná mi to trochu agrofertí způsob.
Čistě k titulku, ministr pravicové vlády říká že podíl státního dopravce klesne, přičemž už se děje a je pravděpodobné že se to bude dít i dál. Navíc tomu pomohl odvoláním kompetentního ředitele. Nemám Kupku rád, ale objektivně to co říká není nic na co by nepřišel žák pomocné školy
Technická poznámka: Pan Bednárik nastupoval v 11/2020 jako krizový manažer neboť to bylo potřeba díky kompetencím pana exředitele Bc. Nebeského. Jsem +- citoval exministra Havlíčka (Akce Nespokojených Občanů 2011):
https://www.irozhlas.cz/ekonomika/vaclav-nebesky-ceske-drahy-generalni-reditel-zmena-ivan-bednarik-cargo-havlicek_2011291422_kar
Čili krizový manažer by z logiky věci obvykle neměl ředitelovat roky.
Splavnění Labe u Děčína je zločin na životním prostředí jen aby se vyhovělo betonářské lobby. Ekonomický smysl to nedává.
Ekonomický smysl to dává hlavně v kontextu s nedostatečnou kapacitou železniční dopravní cesty směr SRN.
Jež nesmí být navýšena, aby v tom směru neklesl podíl nových silnic, do nichž jsme v předešlých letech investovali?
zdravime do bohnic, frantisku. snad bude v nedeli bublanina a kakao, vid.
k tomu si muzes pocist tady, dobry jitro: https://www.spravazeleznic.cz/vrt/krusnohorsky-tunel
Jojo…pohádky tisíce a jedné pijavice…
Pak mi přijde lepší pokračovat s přípravou Krušnohorského tunelu, než s neekologickým betonem do řeky, který pak ztratí smysl.
Že jo…třeba půjde papír ve sběru nahoru…
Klid…ona se zvýší…bez Ex6 a turborychlíků do Chebu…
To jistě…
A přehrada Děčín bude vyložená genocida 😀
Nesmyslné porcování železnice jen nažene lidí do auta.Pokud nebude jednotné dispečerské pracoviště (ujíždějí přípojů, náhradní možnost dopravy při mimořádnosti)a obdoba rodinných celosíťových víkendových jízdenek bez toho abych studoval regionální nabidky IDS,tak to vždy vyhraje auto.Jen tak dál borci.Ať z vás má Greta radost.
Porcování železnice na jednotlivé dopravce nebo na objednavatele? Osobák ČD z Děčína na Rumburk ani jednou nepočkal pár minut na zpožděný rychlík ČD od Prahy, takže v porcování na dopravce to asi nebude…
O přestupu v Ústí z rychlíku od Chebu na Liberec ani nemluvím. Tradá před nosem fuč. Co jsem se tam těch dvouhodinovek naseděl. Samozřejmě vlaky byly čistě v režii ČD.
Zvláštní. Asi jsme jezdili každý v jiné dimenzi. Pokud nebylo zpoždění velké, tak vlak na Lbc čekal.
A co porcování trhu s PHM? Kdysi byla jednotná Benzina s jednotnými cenami. Dnes konkurence a různé ceny a různé věrnostní probramy vyhánějí lidi z aut, že?
programy
Když už dávat přirovnání, tak alespoň smysluplné. S palivem od jakékoliv benzinky dojedete kamkoliv, to ale neplatí u jízdenek různých dopravců.
to je prirovnani jako stehno teda. oneticket neni, ids jizdenky neexistujou.
A nebylo by lepší, kdyby cena Naturalu98 a nafty (prémiová paliva ať stojí kolik chtějí) byla skutečně stanovena jednotně, jako je to u cigaret? Zvlášť v dnešní divoké době.
No…potom to nastaví spotřební daň z tabáku…1 Kč/gr. tabáku… 😀
No do Bolevce kvůli tomu nepojedu…na ONO…
Tudíž třeba Rakousko je s ÖBB nepružný stát po železniční stránce podle logiky ministra.
Asi tak nějak. Podle logiky této vlády je vlastně celý západ populistický a socialistický. Patříme na západ, ale když chce něco, co funguje na západě, je to populista a komunista
I Rakousko bude dopravu soutěžit, jen využili maximální možnou objednávku bez soutěže. Stejně jako velká většina objednatelů u nás.
Záleží co znamená soutěžit. Soutěž může být i na celou síť naráz – aby se nikdo jiný než OBB nepřihlásil.
Vy jste hlava! Že mě to nenapadlo samotného…
Vždyť jen stačí udělat tu soutěž v takovém rozsahu, aby vyhrály pouze ČD (mající výhodu v bohatém vozovém parku)
Popcorn+cola
Rovnou otevřte bufet, budete mít vyděláno na pěknou dovolenou
To by mě tedy zajímalo, jak se ČD stanou víc pružnými po ztrátě výkonů na základě nižší ceny. V konečném důsledku to pro mě jako cestujícího znamená ojeté vlakotramvaje na rychlíkové trati a nemožnost jedné jízdenky, ne nepočítám OneTicket. Ale hlavně, že vyhrála nejnižší cena a zaklínadlo “to co objednavatel požadoval”.
Možná to myslel tak, že se ČD chytnou za nos a stanou se pružnějšími.
Podcast jsem neslyšel, ale i z toho, co je v článku, nemám dobrý pocit:
– Můžeme se na Kozinu dívat jak chceme, mít různý názor, ale je tu nějaký zákon a ten SŽ imho porušila. „Ti hospodáři“ jsou kdo?
– Splavnění Labe u Děčína: vody je málo a bude ještě míň, využitelnost bude pár měsíců v roce. Plus ekologické škody.
Co myslíte tím, že se ČD chytnou za nos ?
Vozový park ? Nikdy se nenakupovalo tolik nových vozidel, přesto ČD prohrávají.
ČD prohrávají protože ne všichni chtějí nové vlaky, kdo je chtěl tak ten je objednal. Zároveň ne všichni chtějí řady 810,814,843,854 a chtějí něco mezi novým a starým a to bohužel ČD nemají protože se v letech 1990-2010 nic nekoupilo (843 a 842 jsou koncepčně z osmdesátých let).
Rs1 je co?
RS1 se koupilo v těch letech co jsem psal? Je to nákup z let 2011-2013. A těch bazarových zrovna moc nesehnali a ty co sehnali v pohodě udali.
Že třeba budou konkurenceschopní cenově a nebudou prohrávat vyběrka kvůli ceně.
ČD se nemůže chytnout za nos, oni jsou jen podřízená organizace a jejich vedení jsou jen zaměstnanci. Jediný kdo se může chytit za nos je vlastník a o tom dle rozhovoru pochybuju. V každé soukromé firmě to tak funguje že na kvalitni činnosti a tedy na zisku má největší zájem její vlastník a podle toho si určuje jeho vedení.
Naopak, když postavíte na Labi jez, tím zvednete hladinu a využitelnost bude větší, v tom bazénu se voda udrží, vody ve splavněném úseku bude víc (viz třeba Labe nad Střekovem, kdy je splavněné celý rok).
A ekologické škody jsou jen výmysly zakomplexovaných jedinců. Po nějakém čase se stavební zásahy začlení do krajiny.
jasne, kdyz nepocitate jizdne ids a one ticket, tak opravdu jedna jizdenka neexistuje.
stejne jako kdyz neuvazujete levou a pravou nohu, tak jste v podstate mrzak.
OneTicket je horší než TR10 jednotného dopravce. To nevymyslíte… I když, TR10 se dá obejít IN100 nebo režijkou, takže má trochu pravdu.
Jak to že je OT horší než TR10, když stojí úplně přesně stejně a nabízí větší flexibilitu? To, že ČD automaticky nabídnou Včasnou jízdenku, pokud existuje, případně doklad IDS, je jiná věc, to už není TR10. A také z toho vyplývá, že mít více dopravců nutně neznamená, že každý prodává jen ty svoje jízdenky,
Na OT nekoupíte jízdenku pro kolo. Třeba.
Ano, ani pro psa. Ale tu stejně musím koupit jako samostatnou jízdenku i když sám jedu podle TR10, a můžu to udělat i ve vlaku bez přirážky. Takže určitá nevýhoda OT to je, ale pořád bych netvrdil že je celkově horší než TR10.
To se vyřeší s tím, jak bude potřeba kupovat pro kolo jízdenku jako za člověka… 😀 😀 😀
Myslel jsem to samozřejmě ironicky.
Ano, asi jsem to podal blbě. Ve chvíli, kdy jedu z Děčína do Velenic, tak nakoupím jednu jízdenku. Kdyby každý spoj hypoteticky měl jiného dopravce, tak pokud nechci využít dražší OneTicket, tak musím řešit každou jízdenku zvlášť. Jistě, co na tom je těžkého. Vlastně nic, ale tyhle věci dramaticky snižují komfort každodenního ježdění vlakem.
Vtěšina každodenních cestujících jezdí svou trasu, pro kterou si najdou optimální „řešení“.
oneticket jizdenka z decina do velenic stoji uplne stejne jako jizdne ceskych drah. zkuste si to naklikat.
dramaticky tam snizuje komfort predevsim skutecnost, ze praha neni taktovy uzel a jizdy pres ni jsou vzdy ponekud na hovno, respektive jak to vyjde.
Ano, ale to je Vaše volba, že chcete ušetřit. Můžete mít komfort jedné jízdenky nebo ušetřit.
Davide , kolego , čeština zná stupňování přídavných jmen, odpustte moji úchylku, ale místo “víc pružné “ je lepší “pružnější “ a vaše čeština bude víc dobrá a možná i lepší .
Skutečně je tomu tak, nicméně správně je i opisný tvar, který jsem si dovolil použít. Ne všude sedí, ale zde mi nijak nevadil, ale jistě je to o citu čtenáře/pisatele. Taktéž mám rád rodný jazyk, ale chyby se občas bohužel vyskytnou 🙂