dpp

Podcast: Podíl Českých drah na trhu bude klesat, říká ministr Martin Kupka

Nové jednotky RegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: České dráhyNové jednotky RegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: České dráhy

Priority ministra dopravy: D35, Pražský okruh, vysokorychlostní tratě a splavnění Labe u Děčína.

Ministr dopravy Martin Kupka byl hostem speciálního dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Velkou část rozhovoru věnujeme budoucnosti české železnice, financování dopravních staveb, ale dojde i na vodní cesty a budoucnost regionálních letišť.

I přes napnutý státní rozpočet ministr říká, že výdaje na dopravní stavby nesmí ani v budoucnu klesnout. Chce proto přinést do dopravního segmentu dodatečné peníze z dalších zdrojů, ale také pečlivěji zvažovat, jaké projekty má stát vůbec financovat.

„Když se dívám, jakým způsobem se uvolnily prostředky pro Kozí dráhu, přestože je její vytížení opravdu velmi malé, nabízí se otázka, jestli ti hospodáři pamatovali na nezbytná kritéria pro posouzení investice, nebo jestli to byla jen krátkodechá politická odpověď na to, co v danou chvíli vypadalo poutavě z hlediska předvolební situace,“ říká v novém díle podcastu Martin Kupka.

Zároveň otevírá myšlenku lepší koordinace plánů ministerstva a krajů, aby se neopakovaly excesy, kdy stát investoval do infrastruktury, na které následně kraj omezil nebo úplně zrušil objednávku veřejné dopravy. Nešetří přitom ani některá regionální spojení objednaná právě kraji. „Dotovat jednoho cestujícího sto tisíci korunami je zločin,“ řekl ministr o nedávném provozu vlaků mezi Mochovem a Čelákovicemi.

České dráhy se podle Kupky musí připravit na soutěže i na to, že jejich podíl na trhu bude klesat. „Nevnímám to jako nic, co by ČD ohrožovalo. Jsem přesvědčen, že když se porvou s konkurenty o celý segment spojů, tak to pro ně může znamenat do budoucna větší pružnost,“ domnívá se ministr Kupka.

Jak bude stát řešit situace rostoucími cenami stavebních materiálů i prací a skutečnost, že stavební firmy přestávají být schopné dokončit stavby za vysoutěžené ceny? Věří ministr v brzké dokončení chybějící části D1 u Přerova a jak vnímá odpor občanských sdružení, která stavbu řadu let blokují? Je pro Česko přijatelné zrychlení přípravy liniových staveb i za cenu dramatičtějšího vyvlastňování? Jak vypadá podle Martina Kupky jediná skutečně prověřená elektromobilta? Dovede si představit, že by Česká republika měla obdobnou dotovanou jízdenku jako je rakouský KlimaTicket? Jakým směrem se vydá
český OneTicket? Proč je ministr optimistou v případě splavnění Labe u Děčína?

Odpovědi na tyto a další otázky uslyšíte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, včetně odpovědí na některé dotazy čtenářů deníku Zdopravy.cz. Podcast můžete poslouchat přímo zde na stránce, odebírat jej můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Doporučeno Martin Kupka Ministerstvo dopravy podcast Cesty Zdopravy.cz
249 komentářů