Po novém mostě v Čelákovicích projedou první vlaky, zkušební provoz začne ve středu

Nový most v Čelákovicích. Pramen: Správa železnicNový most v Čelákovicích. Pramen: Správa železnic

Nový most je zbudován jako zdvihací, zatím ale nebude osazen zdvihací technologií. Sdílí tak osud mostu v Kolíně.

Nový železniční most přes Labe v Čelákovicích začne ve středu v 16:00 sloužit dopravě; zpočátku na něm bude zaveden jednokolejný zkušební provoz. Oznámila to dnes Správa železnic. Nová konstrukce byla osazena v rámci vylepšení trati mezi Lysou nad Labem a Čelákovicemi, se kterým se začalo v květnu 2019. Celý úsek bude uveden do plného provozu v polovině prosince.

Původní přemostění už podle Správy železnic nevyhovovalo současným potřebám železniční dopravy, zejména kvůli šířkovému uspořádání a technickému stavu. Proto bylo nahrazeno novou nosnou konstrukcí o délce 160 metrů a váze 1277 tun, došlo také k úpravě spodní stavby.

Most má po přestavbě podjezdnou výšku pro lodě 5,25 metru (původní měl 4,7 metru) a stavebně je připraven na podjezdnou výšku sedm metrů. Jinými slovy je zbudován jako zdvihací most, zatím ale nebude osazen zdvihací technologií. Bude tak sdílet osud železničního mostu v Kolíně, který je na tom už několik let stejně. Labe má být podle plánů splavné pro velké (i kontejnerové) lodě až do Pardubic, nedaří se ale prosadit zdymadlo u Přelouče.

Nový most v Čelákovicích. Pramen: Správa železnicNový most v Čelákovicích. Pramen: Správa železnicNový most v Čelákovicích. Pramen: Správa železnicVysouvání nového železničního mostu přes Labe u Čelákovic. Pramen: Správa železnicVysouvání nového železničního mostu přes Labe u Čelákovic. Foto: Správa železnicPůvodní most přes Labe v Čelákovicích.
Pramen: SŽDC/dokumentace EIA

Ve středu se zprovozní 1. traťová kolej v úseku Káraný – Čelákovice, která dosud procházela rekonstrukcí, a zároveň se vyloučí provoz na 2. traťové koleji. Její rekonstrukce zahrne železniční svršek, spodek, mosty a podchod. Obdobně se práce vystřídají i na zastávce Čelákovice-Jiřina, kde se stavbaři přesunou z 1. na 2. nástupiště.

Obě nástupiště budou nově mít výšku 55 centimetrů nad kolejí. Vybudují se nové přístřešky, v blízkosti zastávky by měla vzniknout také cyklověž. Veškeré stavební práce by měly skončit v lednu příštího roku. Celkové investiční náklady jsou vyčísleny na 1,8 miliardy korun bez DPH. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z programu CEF.

Hlavním cílem je podle SŽ odstranit nedostatečnou kapacitu dráhy pro narůstající počet přepravených cestujících a zvýšit traťovou rychlost až na 140 kilometrů za hodinu (původně 100 km/h).

Tagy Čelákovice Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem (mimo) - Čelákovice (mimo) Správa železnic
70 komentářů