Železnice

Po nezdaru soutěží zadá Jihočeský kraj železniční dopravu přímo

Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeský kraj se po neúspěšném experimentu se soutěžemi přidá na stranu valné většiny ostatních krajů, které zadávají či se chystají zadat železniční obslužnost přímo vybranému dopravci. Rozhodlo tak zastupitelstvo kraje.

Kraj zadá přímo všechny čtyři železniční soubory. Obslužnost v elektrické trakci na deset let, v motorové na čtyři roky s opcí na dalších šest let. Už dříve bylo schváleno, že specifickou trať Tábor – Bechyně dostanou přímo na deset let České dráhy, úzkokolejku pak na dalších pět let Jindřichohradecké místní dráhy.

U elektrické a motorové trakce chce i tak kraj porovnat více nabídek. „Po 16. listopadu bude elektronicky rozeslána dokumentace pro přímé zadání pěti relevantním dopravcům v České republice,“ uvedl mluvčí kraje Radek Šíma.
Dokumentace nabídkových řízení bude podle něj upravena tak, že bude snížen rozsah výkonů a upraveny požadavky na kvalitu, vybavení vozidel i rozsah služeb. „Současně bude stanovena maximální jednotková cena přípustná pro jednotlivou zakázku,“ doplnil Šíma.

Termín předložení nabídek je předběžně stanoven na 14. prosince. Poté proběhne jednání o přímém zadání s vybraným dopravcem. Uzavření smlouvy bude ovšem možné až v říjnu příštího roku, neboť musí uplynou rok od notifikace přímého zadání v Bruselu.

Kraj se letos jako jeden z mála (ještě Plzeňský a Jihomoravský) vydal cestou soutěží na železniční dopravu. Vypsal dva tendry na patnáctiletou obsluhu elektrické a motorové trakce v celkové hodnotě téměř 11 miliard korun. Přišla vždy jen jedna nabídka: od Českých drah. Byla ale výrazně dražší, než kraj platí dosud. České dráhy požadovaly 180 korun za kilometr u motorové trakce a více než 200 korun u elektrické trakce. Kraj dnes přitom v průměru platí 115 korun za kilometr. Proto kraj obě soutěže zrušil. České dráhy argumentovaly tím, že přesně splnily vysoké nároky zadavatele. Současná desetiletá smlouva kraje s drahami vyprší za rok v prosinci.

34 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Aspoň že kraj pochopil, že na některých tratích je naprostý nesmysl navyšovat výkony. Bylo logické, že to nemělo šanci nikoho nového přitáhnout, a že pak dopravce musel vyhnat cenu nahoru, bo stávající cestující by se jen rozmělnili.

    Kraj by také měl uvážit, než to znemožní podepsáním smlouvy, zda má smysl objednávat vlaky v úseku Dačice-Slavonice, Jindřichův Hradec-Počátky (zde jezdí rychlíky, ty by zůstaly) a na blatenských lokálkách. Jedná se o ty vůbec nejslabší úseky železnice v kraji, které se neblíží vytížením ani k 500 lidem denně, natož k 1000.

    Za ušetřené peníze by šlo doobjednat chybějící ranní zrychlený vlak z Jindř. Hradce do Jihlavy (jezdí jen v podělí) a posílit v regionu velmi slabou autobusovou dopravu.

    • Ale pitomost…

      Vysoká cena nabídky ČD a nezájem jiných dopravců jsou důsledkem nerealistických požadavků kraje na supermoderní vlaky vybavené dětským kinem, plošnou wi-fi a já nevím čím vším. Nevím, jak s tím má podle vás souviset počet objednávaných výkonů.

      Zároveň platí, že pokud odpadnou ty nesmysly, může si kraj dovolit objednat větší objem přepravy, protože cena za vlkm. bude nižší. Chápeme?

  • Aby nemálo cestujících vzpomínalo a prohlašovalo »zlaté České dráhy« asi bohužel něčem svědčí zejména, když ani za těch ČD se nejednalo a nějakou extra kvalitu a modernu…

  • Propásli možnost. Nyní ořežou zadání, aby „to prošlo“ . Malá domů…………. a starý vlaky.

    Proč jezdí pod trolejí regionova – je lacinější .

    Období, kdy bylo lacino skončilo. Teď budou na nové vlaky 2 roky čekat a cena za 1 km bude dražší! Opravdu „ušetřili“.

    Kdyby nebyli hloupatí a domluvili se s Plzeňákama a nechali si od státu opravit trať ČB-Plzeň na dvojkolejku a nové pořídit soupravy, měli by množstevní slevu. V Plzni takoví nebyli. Budou mít 2 koleje a nové soupravy.

    Nasmál bych se , kdyby zvítězilo ÖBB.

    MD řeklo, že se upravil zákon, že u nás nebude podmínka mít sídlo firmy, která bude zajištovat dopravní obsluhu.

    • Tato úprava ještě neplatí, no další příkaz od EU, přeci v rámci liberalizace není možné, aby domácí měl výhodu.

  • No tak tu „kvalitu vybavení“ vem ve venkovské regionálce v zásadě čert, ale toho snížení výkonů bude trochu škoda. Zejména bude zajímavé sledovat, zda zrovna toto bude skutečně rozumný krok ve snaze snížit JEDNOTKOVOU cenu… Pokud samozřejmě nezmizí celé oběhy včetně špičky.

    • A ono v JčK lze vůbec ještě nějaké výkony snižovat? Možná zrušit ty Sp vlaky mezi ČB a Pískem, a možná jim také nahraje nezbytné uzavření mostu přes Vltavu u Červené …

      • Myslel jsem oproti původnímu zadání, kde ta náprava dlouhodobě podstřeleného rozsahu byla pěkná.

      • Lze zrušit vlaky v úseku Dačice-Slavonice, Jindřichův Hradec-Počátky (zde jezdí rychlíky, ty by zůstaly) a na blatenských lokálkách.

        • Proč rušit dopravu na Blatenských lokálkách? Stačí jen pár úprav, přesunutí několika zastávek hlavně na rameni do Nepomuka, zvýšení traťové rychlosti v prostorových oddílech na 60 km/h jak dovoluje předpis D3 a úprava jízdního řádu. Rozdělit rameno Strakonice – Březnice na Strakonice – Blatná a Blatná – Březnice byť vedenými jednou regínou. Motoráčky do Nepomuka zahustit a navázat na osobáky. Hned budete mít plný vlaky.

  • Proč soukromníci nekřičí, že se nesoutěží Bechyňka nebo úzkokolejky? Že by o tyto tratě nebyl najednou zájem? Chápu, ČB – Lipno je větší vejvar.

    • Chtěl bych napsat něco o tvém IQ …. pokud zadavatel povolí současnému provozovateli úzkokolejky současná vozidla, nevím, kdo a jak by mu mohl konkurovat

      • No ale že by předváděly kvalitní služby bych se tvrdit neodvážil. Možná by byla sranda, kdyby tam soutěž proběhla a vyhrál někdo jiný (samozřejmě kdo, že), jak by pak probíhal open-access režim zde. 🙂

        • „kdyby tam soutěž proběhla a vyhrál někdo jiný (samozřejmě kdo, že)“
          No, kdo: třeba Aleš Bílek v součinnosti s Honzou Šatavou – ale ti mají dost rozumu na to, aby se ten Čajánkův chlív raději stejně ani nepokoušeli vyčistit …

  • Je celkem logické, že ČD postupně zvyšují ceny, jelikož tržby z přepravy na lukrativních tratích mizí v kapsách soukromníků, celkovou bilanci nelze udržet jinak než zdražit služby ČD na jiných tratích.

    • Tj, to je stinná stránka konkurence. Zatímco na jedné trati jezdíte v nejmodernějších vozidlech za 10 haléřů za kilometr, jinde jezdíte vozem 810 za 3 kč za kilometr. I takto můžeme poděkovat konkurenci za rozvoj železnice.

      • Tam, kde je konkurence, se jezdí moderně a levně, tam, kde není, se jezdí zastarale a draze. Není náhodou problém právě tam, kde není konkurence?

        • Na „liberalizaci“ žel.dopravy doplatí především kraje, přes které nevedou tratě spojující velká města. JČ kraj patří mezi ně a hned jsou patrné výsledky – zdražení. Tržby z jízdného na lukrativních tratích mizí u soukromníka. Pokud je doprava zajištěna celostátním dopravcem, tržby z vytížených tratí mohou kompenzovat náklady na provoz na méně vytížených tratích. Tento princip solidarity a přerozdělování se mnohých oblastech dobře osvědčil. Pokud se vůbec má liberalizovat veřejná doprava, mělo se začít nikoli na nejlukrativnějších tratích, ale na tratích méně významných.

          • A co jste dělal v osmdesátým devátým, cinkal klíčema nebo přesvědčoval lidi že ten socialismus zase tak špatný nebyl?

      • A nebo možná některé kraje konečně pochopí, že do některých lokálek opravdu nemá smysl investovat, když kolem jede autobus, který místním poslouží mnohem lépe a budou raději investovat do toho autobusu.

        (A teď se těším, jak budu za tento komentář ukamenován LOL)

          • ale jsou-příklad vlak jede kolem cesty z města do městyse, autobusy jedou čtyři ve stejnou dobu a potom z městyse pokračují každý na jinou vesnici. Jde to udělat tak, že do městyse pojede 1 autobus a z městyse bude pendlovat další jeden do tych vesnic, ušetří se dva autobusy a dva řidiče, vlak bude posílen, místo 810 bude jezdit nízkopodlažní, kde se vejdou kočárky atd.

        • Proč ukamenován? Máte svým způsobem pravdu, jen ji nesprávně interpretujete: o obojím, jako o vlaku, tak i o autobusu, rozhoduje stejná instituce, tedy „kraj“ – a pokud ta instituce dopustí (resp. dokonce sama „naplánuje“), aby kolem lokálky jel autobus a ubíral jí frekvenci, místo aby na ni jen čekal tam, odkud by odvezl cestující od ní do míst, kudy ta lokálka nevede, tak je něco špatně, ale to není vina té lokálky, ale jen a jen toho „kraje“! Je zajímavé, že například v IDS JMK to tak funguje a v provozu je i přitom naprostá většina původních lokálek …

          • I v Jihomoravském kraji jsou lokálky, kolem kterých jezdí souběžné autobusy. A ne jen lokálky. Brno – Vyškov je hezký příklad souběhu rychlíků, z části dotovaných i krajem, a autobusů dotovaných krajem. A pak tu máme například trať Hodonín – Veselí, kde také kolem trati jezdí autobusy, které by se jistě daly rozdrobit tak, aby obsluhovaly jen místa, kam vlaky nejezdí, ale bylo by to poněkud neekonomické, protože by to vyžadovalo mnohem více řidičů i autobusů. A to je problém mnoha podobných souběhů, že ono je prostě nejde jak rozdělit.

          • Když ten autobus má většinou výhodu, že má zastávku na návsi, což se u železnice stává jen zřídka. I tam, kde trať vede skoro přes obec bývá zastávka někde stranou, až za pastouškou. Naši předci ty tratě stavěli prostě jinak… v té době to nevadilo, dnes je to nekomfortní.
            Navíc provoz toho autobusu je zpravidla levnější než té lokálky i v případé, že na ní jezdí 810, natož něco lepšího. Kdyby se měly zřídit linky, které budou navážet lidi z návsi k železnici, vyšlo by to mnohem dráž. A i když někde jede autobus souběžně s vlakem, tak obsluhuje jiné cestující, staví častěji… typický příklad Náchod (-zastávka)/Hronov/Police n. Met./Meziměstí/Broumov. Z Náchoda do Broumova jízdní doba bus/vlak takřka stejná, z Náchoda do Petrovic (žst. Police n. Met.) jsou koleje podél silnice, ale počet zastávek autobusu 27 a vlaku 13. Autobus staví v centru, na vlak se musí dojít. Už nejsme v době, kdy nevadilo jít na vlak 3 km a vlak jezdil 3x denně…

  • Když se člověk zamyslí, tak je samozřejmě nereálné, aby hromadně začaly z nuly jezdit soukromníci všude. Jak vidno, mají svých starostí dost.

    A myslet si, že za výrazně méně peněz vytřískám nová vozidla, internet, penalizace a více výkonů je nonsens.

    Tak kvalita ČD není natolik hrozná, když si člověk uvědomí, kolik by stálo nové vozidlo, jaký udržují rozsah služeb (pokladny, cyklo půjčovny, nostalgie, průvodčí) a jaké mají zázemí, které jim umožní, být v omezeném rozsahu se tak nějak porvat s každou mimořádností.

    Osobně nechci, aby se z většiny drah stal tramvajový provoz bez personálu. Naopak by se asistenční služby měly rozvíjet nad rámec kontroly jízdenek. Aby průvodčí byl schopen tarifně poradit, pomoct při nástupu, dohlédnout na bezpečnost a kulturu cestování.

  • Ono se to pánům na radnici zdá drahé? No pánové chcete nová moderní vozidla, tak se nedivte ceně. Ale to je holt ta česká povaha, ale ideálně zadarmo.

    • možná by se radní měli zamyslet, kolik stály jejich služební vozy, které mají zaparkované v garáží a jsou určeny pro jednoho cestujícího… pak by zjistili, že třeba 100 mega za nový vlak, který odvozí 200 lidí denně není zase taková pálka.

      • To taky, ale viz. článek: Dokumentace nabídkových řízení bude podle něj upravena tak, že bude snížen rozsah výkonů a upraveny požadavky na kvalitu, vybavení vozidel i rozsah služeb. „Současně bude stanovena maximální jednotková cena přípustná pro jednotlivou zakázku,“ doplnil Šíma.
        Takže už ne wifi ani klimatizace? Holt si radní budou muset vybrat, buď nová vozidla, ale dráž, nebo stejně levně jako nyní, ale se staršími vozidly.
        Ale máte pravdu, měli by se zamyslet nad auty, pokud mají služební, ale to jim drahé nepřijde, přeci to jsou špatně placeni chudáci, kteří musí mít super auta, aby mohli vykonávat službu.

  • Tak po komunálnych volbách v Juhočeskom kraji dosiaľ vládnuca ČSSD utrpela debakel a noví poslanci si uvedomili,kde urobili súdruhovia chybu / GWTR,ktorý bude naschvál odchádzať s 1 vlakom ešte príchodom prípojných rýchlikov /

    JHMD-to je tiež spoločnosť,ktorá už bola v poriadnych problémoch a stále naťahuje ruky pre ďalšie financie

    No a je super,že do Bechyně budú jazdiť vlaky ČD ďalších 10 rokov

Newsletter

Partneři