Po čtyřech měsících se vracejí tramvaje do Vratislavic, už po 1435 mm. Oprava trati do Jablonce se ještě ani nesoutěží

Změna rozchodu na tramvajové trati ve Vratislavicích nad Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZměna rozchodu na tramvajové trati ve Vratislavicích nad Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Do Jablonce nad Nisou budou dál jezdit místo tramvají autobusy. Na metrový rozchod se už tramvaje nedostanou.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dopravopat

Nemali sa do toho prerozchodovávania vôbec púšťať. Aby to neskončilo dočasnou náhradnou autobusovou dopravou. Jednotka dočasnosti = 1 furt.

robert

Na rozdíl od tebe vědí, co dělají.

Jiří Kocurek

Když už mají 3/4 hotové, tak je nesmysl předělávat to zpátky. Kuře do vejce nevrátíš.

Leinad

Co takhle předělávat na standart v pořadí aby se vždycky dalo dojet.
(Pokud má někde zůstat 1000mm ostrov, vždycky k němu od centra povede splítka.)

Jiřik

Splítka dlouhá 8 kilometrů?

Leinad

Nebo místo dělání ostrovů přestavět najednou celou trať.

Jindra

K návratu libereckých tramvají na úzký rozchod, to jest vše přestavěné na standard opět přestavět na metr, včetně vozovny, navrhovala jistá opozice na liberecké radnici. A to se nejednalo o aprýlový žertík.

Jindra

Vzpomínky na dobu, kdy Jablonec byl ještě městem….

Rochličák

Z jiných zdrojů ta situace vyznívá trochu optimističtěji. Zakázka na TDI a BOZP byla zadána na všechny úseky a s termínem do konce roku 2022 (viz E-ZAK), dle informací Genusu a RTM+ od náměstka Šolce a radního Židka (předsedy dozorčí rady DPMLJ) z tohoto týdne se termín finalizace posunul na jaro 2023 a začít soutěžit se má v nejbližších dnech.

Martin

Evropské zdroje: jsme schopni dnes vůbec něco bez nich postavit ?

Jan

Mám pocit že moc ne pokud to není hodně důležitá stavba. Opravy a rekonstrukce by se taky nedělaly když je potřeba, ale nechávalo by se to jezdit až do rozpadnutí a la Ukrajina nebo Rusko. Stejně tak s nákupem nových vozidel, T3 a Karosy by tu většinově řádily ještě dnes.

SaulGoodman

To je úplná blbost. Z EU hodně peněz dostáváme, ale také tam hodně peněz odvádíme – tj. že je něco z „evropských peněz“ ještě neznamená, že bychom ty prostředky jinak neměli. Měli bychom jich určitě méně, za minulý (netypický) rok jsme čistě získali (tj. odečet odvodů od příjmů) necelých 86 mld, většinou to bývá spíš méně. Za dobu našeho členství (letošek nepočítaje) jsme získali čistě 896 miliard Kč, tedy průměrně nějakých 56 miliard korun ročně. To nejsou rozhodně špatné peníze, ale zároveň to není to, co by hrálo v číslech rozpočtu nějakou úplně životní roli – pro srovnání, Správa železnic… Číst vice »

Jiří Kocurek

Bacha na jednu drobnost: EU a volný trh není úplné synonymum, vedle EU existuje i EFTA, členem je také Švýcarsko a Norsko (nejsou v EU).

SaulGoodman

Jsem si toho vědom, on je to navíc v EU jednotný trh a ne volný trh – ještě to není tak dávno, co jsem dělal zkoušku z evropského práva 😀 Zjednodušuji…

Jiří Kocurek

😀 Dobrá, v tom případě to budiž bráno jako informace pro ostatní.

Jan

Právě že já mám obavu, že by se ty „ušetřené“ prostředky takovým způsobem neinvestovaly, použily by se na něco jiného. Viz východní země mimo EU, kde je dopravní infrastruktura plus stav vozidel naprosto žalostný. Tam kde se rekonstruuje, tak je to pouze díky štědrým půjčkám od evropské banky, stát ani města by do toho jinak neinvestovali. Například tramvajovému provozu v Žytomyru hrozí zánik, protože město na opravu nic dát nehce (pokud vůbec je kde brát) a soukromí maršrutkáři jsou natěšení převzít tyto cestující do svých vrzajících minibusů.

Kubrt

Takhle se to říct nedá. ČR má pořád ještě kladnou čistou pozici vůči EU; tyto prostředky se dají využít v rámci programů EU, třeba na zmíněné dopravní stavby. Kdyby tu tyhle prostředky nebyly, byly by výdaje našeho státního rozpočtu jinak rozložené – třeba na dopravní stavby by šlo víc, na důchody míň. Nebo úplně jinak, dle preferencí aktuálně vládnoucích stran. Neboli, díky penězům z EU nám zybývá víc na „to ostatní“, co se s EU spolufinancovat nedá (typicky důchody, mzdy, armáda, policie).

Martin

No, to ja mam prave obavu, ze bez evropskych penez by se vice penez z rozpoctu rozfrcalo na uplne jine veci nez na dopravni stavby.
Vyhodou je, ze evropske penize jsou prave urcene na rozvoj v urcitych oblastech, byt je schvaluje vlada, maji sve urceni.
Bez techto programu by prave spise sli na darecky v predvolebnich kampanich nebo na dotace spratelenym firmam, ci na mandatorni vydaje statu, nikoliv na investice.

Petr

To nemůžete vědět, navíc EU přesně určuje na co se peníze dají použít. Například na výměnu svodidel peníze dá, na rozšíření dálnice ne.

Tomáš Záruba

No tak hlavně EU preferuje tu železnici. Být ty peníze „bez okliky přes Brusel“, v posledních 10-15 letech by se toho postavilo mnohem méně (zčásti ve prospěch silnic, zčásti zřejmě něčeho úplně jiného). Vždyť to hned několik vlád zkoušelo „přesměrovat“ a byly hrozně naštvané, že to nelze, a zkoušely to tak dlouho až se to ani na té železnici téměř nepovedlo vyčerpat. :-/

SaulGoodman

Když ono to také není tak černobílé. To je též jedna z nevýhod evropských dotací, že jednotlivé členské státy mají trochu odlišné potřeby, ale systém je jednotný. Já investice do železnic vítám, nicméně je fakt, že naše dálniční síť je ve srovnání s mnohými jinými členskými státy – zejména těmi „starými“ ze západní Evropy – dost nedokončená. A tedy by pro nás skutečně nebylo tak od věci mít to rozdělení silnice/železnice trochu jiné, než třeba Německo, Francie, Belgie.

Jan

Systém je jednotný a třeba Polsko toho využilo na rychlé dobudování své dálniční sítě zatímco jejich železnice zaostávají v minulém století. Takže spíš záleží jak to umí každá země využít.

Tady na Morave

Co to je za otazku? Verejnou stavbu nepostavite jinak nez z verejnych penez. A evropske zdroje jsou jen dalsim zdrojem prerozdelujicim veřejné penize. Kdyby je neprerozdelovala EU tak to bude delat SFDI nebo kdokolov jiny.
U evropskych zdroju je pouze ta „vyhoda“, ze ta spolecna kasa spojuje 27 statu a umoznuje tem chudsim ziskat penize od tech bohatsich. A CR zatim stale patri mezi ty chudsi. Takže nebyt evropskych zdroju, tak bychom toho postavili asi tak 2/3 toho, co stavime s nemi.

Martin

No, s tim, ze by to rozdeloval SFDI bych si tak jisty nebyl, z rozpoctu totiz casto penize jsou casto jinam nez na dopravni stavby… v tom je u techto programu vyhoda, ze jsou napr. prave na dopravni stavby urcene.

Petr

Peníze z EU nejdou jen na dopravní stavby, ale také na různé integrace menšin, politické neziskovky, atd… takže ve skutečnosti by to mohlo být více než 2/3.

Kubrt

Tak jistě, dopravní stavby nejsou alfou a omegou lidského bytí.

Jiří Kocurek

Potrubní doprava… začíná u zdroje pitné vody a vede až do domu. Naopak končí v ČOV, vedena opět už z domu. Zjednodušeně: Končí u huby a začíná u zadku. To ve snaze zabránit epidemiím a morovým ranám.
Ona není moc vidět, tak se na ni zapomíná.

Pavel

My jsme takto v rámci dvou neziskovek projektovali.
A fakt to nebyly věci pro menšiny.

Petr

Vzhledem ke kapacitě stavebních firem a množství přerozdělených peněz z EU toho o moc více v dopravních stavbách postavit nelze.

Jarda

umíme ale to by se muselo nejdříve chtít..ono je totiž nikdo do toho nenutí….a tak se pokrytecky čeká až zahřmí

Linkové vedení

To by mohli zavést linku Vratislavice – Dolní Hanychov (něco jako spojená 2 a 5). Vytíženost tramvají směrem do Liďáků je v porovnání s těmadle dvěma směry daleko menší.

Jiřik

Tak ona linka Vratislavice – Liďáky ani existovat nemůže, koleje na terminálu ji neumožňují. Ovšem o vytíženosti spojené linky Vratislavice – Dolní Agátov pochybuji, jen málokdo by ji asi projel v kuse. Možná tak k Viaduktu, to ještě ano.

Romanero

A kdo říká, že tam mají lidé jezdit celou trasu v kuse? Tahle spojení se dělají i kvůli úsekové frekvenci, pokud to propojení v jednu trasu dává provozní smysl (JŘ)..

Liber

K existenci linky není potřeba, aby jí davy projížděly celou. Řeč byla nejspíš o spojení současných 5 a 2, ne o další přidané lince.

Karlos

Pokud bude mít linka 11 náhradní dopravu jen v úseku Vratislavice Výhybna – Jablonec, tak mě docela zajímá, jak se tam budou ty XXL autobusy točit.

Tommy

Otočí se, místo je. Budou se míchat s tramvajema.

Karlos

Jenže tramvajová smyčka je v opačném směru…jsem měl na mysli…

Filo

Podívej se na ni na fotomapě. Ti, kdo ji projektovali nejsou blbí a ze samozřejmě navržená a postavená tak, aby se tam autobus otočil. I na starý to šlo.

Nakonec i tramvaj se tam otočí když je ostrovní provoz jen do Jablonce, ale musí couvat.

Karlos

Mapu nepotřebuji, jezdím tudy velmi často…jestli mínusáci nechápou věcný dotaz, jak se kloubový autobus od Jnc dostane přes obrubník, a koleje na otočku v protisměru, navíc mezi sloupy, ať jdou raději na Novinky cz.

filo

No možná by ses měl na tu mapu na mapy.cz přece jen podívat. Shodou okolností panorama tam přesně tu situaci zachycuje. Na obou koncích smyčky nejsou od Tanvaldské ulice obrubníky ale právě záměrně plochý nájezd, široký jak pro 737. Na panoramě shodou okolností stojí o hrany odjezdové zastávky do Liberce tram 5 (u ostrůvku, zde levostranný provoz, takže stojí vlevo) a ve smyčce stojí bus X11. Jediné, nač je třeba myslet je, že busy v tomto případě smyčkou projíždí proti tramvajím, ale v místě zastávky pro bus je to dost široké, aby se vešly vedle sebe. Tram příjíždí od kostela… Číst vice »

Jindra

Již to nějaký čas fungovalo, výluka v Jablonci trvala déle kvůli problémům s opěrnou zdí na Brandlu. Tramvaje jezdily z Fugnerky na Výhybnu a dále do Jablonce busy NAD,které se otáčely na smyčce v obráceném směru, než tramvajky.

Gwann

tohle smrdí koncem tramvají mezi libercem a jabloncem. ze by se to konečně jablonecké radnici povedlo?

BND 30

Také se obávám, že by se to mohlo zvrtnout na výluku na jeden furt…

Jindra

Ale Liberec ny se mohl věnovat přípravě na stavbu tratě do Rochlice.

Rochličák

Prý na ni byla nakonec zadána ta CBA (i když se to na program zasedání žádného ze zastupitelstev nedostalo). A upřímně řečeno… jsem spíš za úpravy ulice U Močálu a za silniční okruh, aby se mohl zklidnit Šalďák a okolí, to totiž pomůže většině linek ve městě.

Jiřik

Liberečtí zasTupitelé se jí velice úspěšně věnují už přes třicet let. Jeden lepší než druhý, ale skutek utek.
Horákovka a Náchodská se už dvakrát přestavovaly, aniž by tam bylo rezervované místo pro kolejiště. Přes Textilanu se s velkou slávou natáhla nová trať, aniž by přibyla třeba jen kusá kolej pod sídliště k Hedvábné ulici.

Rochličák

Co vím z poslední doby, tak Liberec schválil ručení za úvěr. Z jablonecké strany informace nemám. Ony v tom IPRÚ Liberec–Jablonec nad Nisou byly mezi prioritními projekty za OPD jablonecké prodloužení a obě varianty rochlické tratě (hahaha), všechny tyto priority tedy padly, odloženy či změněny byly i projekty těch dopravních terminálů v obou městech (IROP). Ale měl jsem za to, že se přepočítával dopravní model a o to se ta dotace ponížila. Pak asi mohly teoreticky nastat nějaké potíže kolem stavebního povolení, zrovna to jablonecké prodloužení celkem shořelo už na územním rozhodnutí. Tady by Jablonec ze zákona neměl ingerovat do… Číst vice »

Frantisek

Mohli by pak zkusit oživit aspoň ten Regiotram, když nic jiného – plus ideálně ocásek do centra Jablonce, až (pokud) k tomu mentálně dospějí…

Jiří Kocurek

Cože? Místo tramvaje vlak, a to se vyplatí?

Jindra

Myslíte, že na jablonecké radnici bude bouchat šapaňské? Snad se podaří navždy odvrátit stavbu dopravního terminálu. Jinak by se několik hokynářů a zakomplexovaný kavárník zlobili..