Poslední dny jediné úzkorozchodné tramvaje v Česku. V červenci začne proměna trati na 1435 mm

Tramvaj z Jablonce nad Nisou do Liberce na modernizované trati před zastávkou Nová Ruda. Foto: Jan SůraTramvaj z Jablonce nad Nisou do Liberce na modernizované trati před zastávkou Nová Ruda. Foto: Jan Sůra

Tramvaje mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou nepojedou rok a půl

Poslední měsíce provozu na metrovém rozchodu čekají tramvaje mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) vypsal soutěž na přerozchodování necelých sedmi kilometrů trati v úseku U Lomu – Vratislavice, výhybna.

Práce na přerozchodování v rámci této zakázky povedou až k Peklu, přesně na hranici okresu Liberec a Jablonec nad Nisou. Naváže na ni změna rozchodu i na zbývající části úseku až do Jablonce nad Nisou, při které dojde současně k velké rekonstrukci.

„Do prosince příštího roku by měla být trať už kompletně na rozchodu 1435 mm,“ řekl provozně-technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička. Pro cestující plány DPMLJ znamenají, že od 7. července by měly přestat do Jablonce jezdit tramvaje. Výluka do Vratislavic potrvá do 19. listopadu, v té době ale poběží již výluka navazujícího úseku do Jablonce nad Nisou. Z Liberce do Vratislavic pojedou po skončení výluky už tramvaje na normálním rozchodu 1435 mm.

Posunutí kolejnice i opravy opěrné zdi

Odhadovaná cena zakázky je 87 milionů korun. Úsek je na přerozchodování připraven od roku 2015, kdy došlo k jeho rekonstrukci. Nepůjde ale jen o posunutí kolejnic, v ceně zakázky je například úprava trolejového vedení nebo opěrné zdi. Úpravy trati se dotknou i řidičů na několika přejezdech včetně frekventované křižovatky u vratislavické lékárny. Kompletní zadávací dokumentace je na profilu zadavatele. Zakázka má být financována z Operačního programu Doprava.

Tramvajová trať Liberec - Jablonec nad Nisou u Nové Rudy připravená na změnu rozchodu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Tramvajová trať Liberec – Jablonec nad Nisou u Nové Rudy připravená na změnu rozchodu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Liberec už dříve přešel na tratích do Horního Hanychova a Lidových sadů na rozchod 1435 mm, ve městě ale zůstala i třetí kolejnice, která umožňuje provoz na 1435 i 1000 mm. V případě trati do Jablonce končí tři kolejnice za křižovatkou u zastávky U Lomu, pak jsou již jen dvě kolejnice každým směrem. Ve městě zůstane metrový rozchod zachován, ale budou po něm jezdit jen historické tramvaje.

Liberec je jediným městem v zemi, kde zůstal tramvajový provoz na metrovém rozchodu. Tramvaje mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou jezdí od roku 1955. Naposledy se trať kompletně rekonstruovala v 70. letech, postupná modernizace probíhá od roku 2008. Většina z opravené části tramvajové tratě je díky investici dvoukolejná – provoz je tak rychlejší a bezpečnější. V závěrečné etapě čeká modernizace úseky tratě mezi zastávkou Kyselka a Měnírna v Zeleném údolí a také část tratě v Jablonci. V budoucnu se počítá s prodloužením trati v Jablonci až na nový dopravní terminál v Kamenné ulici. Postavit bude ale třeba ještě zhruba 800 metrů kolejí.

Tagy Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou DPMLJ liberec Top tramvaj Liberec - Jablonec nad Nisou
170 komentářů