Platby „pípnutím“ ovládly prodeje jízdenek v Brně, papírové lístky dopravce rušit nechce
Bezkontaktní nákup jízdenky v brněnské MHD. Foto: DPMB
Největší úbytek zažívají prodeje SMS jízdenek.
Největší úbytek zažívají prodeje SMS jízdenek.
Jsem jediný, kdo vidí rozdíl mezi formulacemi –
„papírové jízdenky rušit nechce“
„od nich budeme upouštět pozvolna“
?
Je to rychlé a pohodlné. Ale má to i jedno nebezpečí. Pokud se něco v systému jenom zabrzdí, tak cestující nemá jak dokázat, že si tu jízdenku koupil. Příklad: tento týden jsem si takto koupil v autobuse jízdenku na 5 zón. Zaplatil jsem kartou, kterou mám zaregistrovanou v eshopu IDS-JMK. Normálně se tam ta jízdenka během chvilky (1 nebo 2 minuty) objeví. Tentokrát ale ne. Zkoušel jsem celou cestu autobusem aktualizovat informace v eshopu, ale nic tam nebylo. Dál jsem chtěl pokračovat vlakem a nastala otázka – mám si koupit novou jízdenku, nebo ne? Požádal jsem tedy na nástupišti jednu… Číst vice »
V Poseidonu už nemusí být nabitý kredit, ale když to jde z kreditu, je to levnější.
Jak dlouho trvá transakce? Např oproti pípacím lítačkám, který jsou hned, to bude tak 5-10s ne?
Ono to není tak, že vám je platba stržena hned, alespoň v Ostravě. Systém vám to zúčtuje až druhý den všechno dohromady.
Tak to je super 🙂
Jen doplním, při zúčtováni se v Ostravě (jak je to jinde nevím) o půlnoci strhne nanejvýš částka za celodenní jízdné.
V Brně také. Plus se dá samozřejmě zakoupit jakákoli krajská jízdenka.
Pro mne coby občasného cestujícího je to velký přínos. Netřeba shánět jízdenku papírovou ani netřeba vysvětlovat potřebným, že drobné mám na šalinu a ne pro ně, součet jízdného při přestupu si to dělá „samo“ a zvykl jsem si tak rychle, že mně rodný Zlín pouze s papírovými nebo SMS po návratu normálně sere. Fakt. /pardon – irituje.
Já nevím, byl jsem v Ostravě kde tohle mají, a moc se mi to nelíbilo. Člověk musí pořád myslet na to, že po každém nástupu si musí pípnout (místo klasické jízdenky, kterou označí jen poprvé a pak jen jezdí), a třeba taky to že 24 hodinová jízdenka ve skutečností není 24hodinová, ale celodenní (protože zlom platnosti je na tvrdo nastaven na 3:00).
Naštěstí se pořád dá koupit i klasická 24 hodinová jízdenka, ať už přes ODISapku, tak, pokud je mi známo, i v pokladnách ČD. A s tou pak nemusíte nic řešit a platí i mimo DPO.
A to je přesně ten nepořádek, který jsem zmiňoval. Různé prodejní kanály v IDS by měly mít rovnocenné podmínky. Jak cestujícímu zdůvodníte, že v apce nebo v pokladně ČD to platí 24 hodin, ale z tramvaje ne?! A s těmi pokladnami ČD: nechápu, proč takovou možnost pro Ostravu vůbec nezmiňuje tento leták. Prakticky nikde se o ní nedočtete.
https://www.kodis.cz/pdf/jednotlive_jizdne.pdf
Ten problém s 24-hodinovkami je naozaj nešťastný a nerozumiem prečo sa zvolilo také riešenie. Šlo by to kľudne spraviť aj ako klzavý limit na akýkoľvek časový úsek (pri zúčtovaní transakcie by sa overilo koľko cestujúci zaplatil za posledných 24 hod. a ak by to malo aj s tou cestou byť viac ako denný limit, jazda by bola bezplatná, resp. by sa len doplatil rozdiel do denného limitu). Matematicky to možné je, len to treba implementovať.
Souhlasím s Vámi, zrušení papírových jízdenek byla chyba. Docela se s tím trápím pokaždé když přijedu zpátky domů ( ono už vytahování platební karty před osazenstvem, které tam mnohdy cestuje taky není příjemný zážitek ).Jenže tohle nikdo neřeší, místní „robi“ a na přemýšlení nemají čas.
Ja to vytahovanie karty riesim tak ze na platby v MHD pouzivam Curve (co je v principe proxy karta ktora transakciu preuctuje na inu priradenu kartu). Ak by som o nu prisiel, len to v appke zablokujem a ta „realna“ karta je nedotknuta.
Nebojim sa ani tak vytahovania, skor ide o to ze kym bezne si karty ukladam tak aby boli tazko pristupne (a teda tazko ukradnutelne), kartu ktorou platim v MHD chcme mat „po ruke“ v lahko pristupnom vrecku.
V Plzni už používám jen aplikaci, tady se to s novým systémem povedlo. Zadáte odkud kam jedete, zaplatíte jedním klikem a platí vám to i v MHD. A když nestíhám, koupím si lístek i v linkových autobusech kartou, taky s platností v MHD. Oproti starému systému neskutečný rozdíl.
tohle rozhodnutí kvituju, je fajn mít na výběr
Já bych papírové dopravce také nerušil. I když… Hrozně se to mačká.
Papírový dopravce je například KPT TRAM z Chotovin, papírová jízdenka je něco úplně jiného 😀
Brno si totiž počkalo a udělalo to rovnou pořádně. Na rozdíl od Ostravy je ta jízdenka v rámci IDS plnohodnotná, a tak ji cestující používají rádi… a přesto DPMB a Kordis nezakazují jiné prodejní kanály. Zato v Ostravě je to sólo projekt DPO, ještě s vynuceným používáním, a u ostatních dopravců v ODISu v rámci městské zóny máte smůlu. To není moc dobrý precedens pro IDS.
Brno si nepočkalo, Brno mělo nahnáno v kalhotech, přišli s něčím podobným (odpovídající tehdejším možnostem) mezi prvními v 90. letech, jenže jakýsi podnikatel vyinkasoval prachy a vzal roha……
tak se Brno raději drželo zavedených pořádků…….
V devadesátých letech Brno přišlo tak leda s digišalinkartou – místo lepení kupónků nafasoval člověk púlastikovou kartičku s fotkou a čárovým kódem (stály se na ně hodinové fronty), jízdné platil na účet, a idea byla, že revizor bude s sebou mít čtečku s nahranou databází (offline, samozřejmě) a kontrolovat podle těch kódů.
Ale smluvní provozovatel skutečně zahnul kramle, nějako u dobu jezdila většina Brna zadarmo, a pak se na ty krásné plastové kartičky… začaly zase lepit papírové kupónky 🙂
Ale s běžným jízdným to nemělo nic společného. Tohle je v podstatě úplný opak.
asi jste nepochopil to nejdůležitější, Brno chtělo modernizovat systém jízdenek (teď je fuk jestli běžné nebo neběžné jízdné, sorry, ale Váš pojem běžné jízdné neznám) a spálilo se, to vzalo odpovědným osobám chuť riskovat další dobrodružství