lot
Doprava ve městě

Olomoucká MHD míří k bezkontaktním platbám ve vozech, tendr ale nevyšel

Tramvaje v Olomouci. Pramen: DPMO
Tramvaje v Olomouci. Pramen: DPMO

Olomoucká MHD se má zařadit k těm, u nichž lze jízdné platit bezkontaktně přímo ve vozidlech. Dopravnímu podniku města Olomouce (DPMO) se ale nevydařila soutěž na dodavatele terminálů. Podnik tendr po řadě odkladů zrušil, neboť se přihlásil jediný zájemce.

„Aktuálně připravujeme vypsání nového zadávacího řízení,“ uvedla mluvčí DPMO Martina Krčová. Do soutěže se podle informací na profilu zadavatele přihlásila jako jediná společnost EM TEST ČR.

Tendr byl vypsán už v polovině loňského října, uzávěrka se několikrát posouvala. Předmětem byla dodávka, instalace a zprovoznění 189 samoobslužných zařízení pro nákup jízdenek, předpokládaná cena činila 10,5 milionu korun bez DPH.

„Co se týká systému, který je požadován, tak se jedná o terminály, které nebudou vydávat papírové jízdenky,“ doplnila Krčová. Olomouc tak upřednostňuje systém po vzoru Ostravy, kde terminály ve vozidlech také nevydávají jízdenky. Naopak v Praze je třeba si ze strojku vyzvednout papírový lístek.

DPMO už v minulých letech zřídil e-shop s možností platby kartou. Bezhotovostně lze zaplatit i pokutu u revizora. Podnik má podle výroční zprávy za rok 2018 celkem 78 autobusů a 68 tramvají.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Arimatejsky

Při rozsahu olomoucké MHD a ceně 10.5 mil. Kč jen za kartoplatby by se jim možná už vyplatilo jít lucemburskou cestou.

Eduard

Přesně tak. Stačí si jen spočítat kolik stojí všechny ty termínály, revizoři atd. Tak pokud by byla MHD bezplatná, tak se dotace na její provoz zas tak moc nezvýšíli. No třeba na to časem nějaká chytrá hlava přijde.

Rajče

Názor hodný laika bez hlubší znalost. Nejde jen o náklady, ale také další hlediska, jako regulace počtu cestujících, uvědomění si, že to není zadarmo a mnohé další. Proto většina světových měst, až na pár výjimek, prostřednictvím svých dopravních podniků prodává jízdenky a časové jízdenky.

Cestovatel

jo ty platební terminály u revizorů MHD v Praze – to jsem viděl poprvé minulý týden. Byl jsem velmi příjemně překvapen. Byla to velmi častá výmluva turistů, že nemaj cash.. Dostali papír, ale nepřišli zaplatit a odjeli..

jva

Tahle výběrka s jedním zájemcem – umím něco, co jiný ne – a jsem potrestán :-(.

Jakub

Jaký test ho stihl?

Jakub

trest

Rajče

Nic takového. Prostě nevhodné řešení a málo nabídek.

Petr Novák

Obávám se, že v tomto případě takový argument uspět namůže, protože minimálně konkurenční Mikroelektronika takové terminály má také v nabídce a věřím, že jsou i další. Spíše to vypadá na špatně nastavené podmínky VŘ nebo nezájem konkurence, případně kombinace obojího.

jva

A to je přesně ono – přihlášený pak přijde o zakázku jen proto, že jiný se nepřihlásil. Jestli bylo VŘ špatně napsané, dá se napadnout (a ÚOHS rád vyhoví, byť jde námitka i třeba proti zájmu a potřebám zadavatele – viz třeba VŘ na tramvaje s požadavkem na spřahovatelnost s Varii – to je přece diskriminace, takže nyní má DPMO 2 typy vozů, což znamená, že mnohdy je od obou k dispozici lichý počet, ale jelikož si „nerozumí“, je o jednu použitelnou soupravu méně), argument „něměl zájem“ je úplně na hlavu. To si jako nekoupím např. televizi, protože v krámě… Číst vice »

Petr Novák

ÚOHS v poslední době jde na ruku pouze některým zadavatelům. Kolikrát v poslední době vyhověl stížnosti SORu, byť ta stížnost byla naprosto směšná a kolikrát vyhověl jiným výrobcům, i když soutěž byla jasně šitá na míru SORu? A zadavatelé, byťby byly v právu, raději soutěž zruší a vyhlásí novou, protože potřebují autobusy. Takže o nezaujatosti ÚOHS mám také své pochybnosti. Ale o to tady teď nejde. DPMO jako zadavatel má plné právo nabídku odmítnout a VŘ zrušit. Kdyby to neudělal, tak tu zase jiní začnou řvát, že neměl přijmout nabídku, která byla jediná a určitě předražená. Taková je prostě situace.… Číst vice »