egoe-plus
Autobusy Doprava ve městě Metro Tramvaje

Proč bude SMS jízdenka dražší než papírová? Praha vysvětluje nový tarif provizemi

Jízdenkové automaty na Letišti Václava Havla. Foto: Ropid
Jízdenkové automaty na Letišti Václava Havla. Foto: Ropid
Z hodnoty jízdenky koupené přes SMS má DPP nejmenší podíl proti jiným distribučním kanálům.

Nový tarif Pražské integrované dopravy (PID), který schválili tento týden pražští radní, poprvé počítá s jinou cenou stejné jízdenky podle způsobu, jakým si ji cestující koupí.

Jízdenka na 30 minut zakoupená pomocí SMS bude stát 31 korun, zatímco papírová či zakoupená přes aplikaci 30 korun. Podobný rozdíl bude i u jízdenky na 90 minut: namísto 40 Kč v papírové verzi bude stát 42 Kč. Město rozdíl vysvětluje rozdílnou výší provize z jednotlivých kanálů. Radní za tento krok sklidili u části cestujících kritiku na sociálních sítích, že nepodporují elektronické způsoby nákupu.

„Logickou prioritou je podporovat kanály, ze kterých má město nejvíce tržeb, čili primárně PID Lítačka. SMS jízdenky bohužel nesou poměrně velkou marži soukromému provozovateli. Z toho důvodu byla už v minulosti navrhována myšlenka navýšit cenu za tuto nadstandardní službu oproti běžným prodejním kanálům,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Podle něj je už nyní elektronická alternativa v podobě mobilní aplikace PID Lítačka.

Nový tarif PID pro jednotlivé jízdenky od 1. srpna 2021. Foto: PID
Nový tarif PID pro jednotlivé jízdenky od 1. srpna 2021. Foto: PID

Z ceny jízdenky provize od 1,9 do 11,77 %

Provize za prodej jednotlivých jízdenek se výrazně liší podle distribučního kanálu. SMS jízdenky i po přesoutěžení v roce 2019 zůstávají pro DPP jízdním dokladem, ze kterého jim zůstane nejnižší tržba. Provozovatel systému SMS jízdenek získá provizi 11,77 % z prodeje jízdenky, dříve to bylo přes 16 %.

Podle ředitele odboru komunikace DPP Daniela Šabíka je pro DPP nejvýhodnější z pohledu čistého výnosu prodej prostřednictvím vlastních jízdenkových automatů, infocenter nebo prodejních míst DPP. „V tomto případě celá částka za každou prodanou jízdenku jde DPP, neplatíme žádnou provizi žádnému distributorovi. Druhým pro DPP nejvýhodnějším distribučním kanálem jsou bezkontaktní terminály v tramvajích a ve stanicích metra, protože 98,1 % z prodeje každé jízdenky jde ve prospěch DPP,“ dodal Šabík.

Z prodeje klasických papírových jízdenek přes trafiky či jiné kanály má DPP 96 %. Přes mobilní aplikaci PID Lítačka 95 % ceny jízdenky. „Z pohledu akcionáře je prodej jízdenek prostřednictvím aplikace PID Lítačka stejně výhodný jako přes jízdenkové automaty DPP, protože provize z prodejů přes PID Lítačku jdou sesterské, městské společnosti Operátor ICT,“ podotkl Šabík.

Nástup chytrých telefonů a automatů s bezkontaktní platbou navíc z SMS jízdenek dělá čím dál minoritnější distribuční kanál, jehož využívání v čase klesá. Přesný podíl prodeje jízdenek podle jednotlivých způsobů prodeje DPP nezveřejnil.

Odebírat
Upozornit na
guest
117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Krok asi o 20 let zpátky.To by snad mělo být obráceně, ne?

Pepa
babilon

Zajímavé info, přidám správný odkaz:
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/posledni-metro-o-pulnoci-uz-ne-vzkazuje-vedeni-prahy-40357820

„(metro) Končit bude i po září mezi 23:00 a 23:30. Do běžného stavu před pandemií by se neměla vracet ani noční MHD.“

Vladki

Nechapu, co furt resite s jizdenkama pres mobil. SMS drahe, smatlafon nechci, automat/prodejna na papirove neni vsude. V clanku pisou ze jsou i bezkontaktni platebni terminaly ve vozidlech. To je imho nejrychlejsi varianta pro ty co nemaji litacku. Pipni a jed. Na dalnem vychode (Ostrava), i balkanu (Brno) to uz zavedli. Jen pupek sveta to ma jako posledni?

ABC

v každém vozidle určitě nejsou

Martin

Myslim, ze postupne budou, ale resi se tu 1,- a 2,- navic, to je zbytecna diskuse, je to proste marze, cena s tim spojena,… kdyby to bylo 5x vic, nereknu, ale kacku?

Y.K.

V autobusech to není, ne? Alespoň ne všech.

Vladki

V Brne je.

Y.K.

To je pěkný, ale článek není o Brně. 🙂

David52

Tak koruna rozdíl nic není, čekal jsem větší cenový rozdíl. Nicméně celkově to zdražilo pěkně z 24 na 30 je docela slušnej skok.

Martin

Dlouho se cena nemenila, to je treba vzit v uvahu…
Nicmene, cena za kupon je extremne nizka, cekal bych mnohem vic…

Miroslav Zikmund

Smyslem ceny ročního kuponu je dostat co nejvíce lidí z aut do MHD. Mnozí mají sice MHD plné zuby, nicméně i přes dílčí nedostatky (jiného typu než vedení linek) patří k nejlepším v Evropě ….

Martin

..ovsem to neznamena, ze neni co zlepsovat, nebo ze nemuze byt jeste lepsi…
Pokud nebude kritika, tak se vsichni ukolebaji k necinnosti neco zlepsit…

DOPRAVAK 01

Pokud do Prahy dojíždíte s ČD, lze využít celodenní T+R za směšný doplatek ve vlaku

Šejdr

O které ovšem málokdo ví a kromě tarifu o ní nikde nenajdete zmínku.

DOPRAVAK 01

Propagace je bohužel tristní, přitom nápad zvýhodnit mhd lidem, kteří přijedou vlakem je dobrý a např v Rakousku je tohle samozřejmé.

ABC

Pokud dojíždíte ČD a za tarif ČD….

DOPRAVAK 01

Nic nebrání ostatním dopravcům nabídnout podobné řešení…

Jedem

To zase vymyslel nějakej feťák z Feťácké národní strany co tomu ďoliku uprostřed Čech vládne. A to chtěj šéfovat celý republice tak to Teda ne.

Plecháč

A když se to zavádělo před více než 10 lety v Plzni, tak to taky vymysleli feťáci z ODS, že jo. Nebo že by už tehdy tajná pirátská organizace infiltrovala magistrát aby ovlivňovala cenovou politiku městských dopravních podniků?

Jedem

Jenom že v Praze opravdu feťáci vládnou a to si můžete blabolit co chcete.

Y.K.

Nejlepší jsou nálepky feťáků rozdávané od piva a cigára (viděno i na vlastní oči).

Šejdr

Bububu, za každý hlas pro piráty umře jeden důchodce. 😀

Pepa

@Jedem, aaaa pan ma dneska mensi pivní opicku a pak kdo je tu fetak 😀 odstěhuj se do Ruska hnupe a neotravuj nám to tu

Y.K.

Podle mě v pořádku, že cenou demotivují nevýhodný (maržemi) způsob prodeje. Doba se posunula, není problém koupit jízdenku v aplikaci, SMS jízdenky, to byla taková záplata v „papírové době“. Pokud někdo na SMS trvá, tak holt ponese část nákladů na tento ne moc výhodný prodejní kanál.

Cuba

PŘESNĚ!

Pavel

Bude po Praze jezdit víc aut,ale to už Vás nezajímá.Jste banda zlodějů

Jiří Kocurek

Denně dojíždějící si sotva bude kupovat SMS jízdenky. Je to oštera a navíc drahé oproti měsíční nebo roční.

Jedem

Souhlas

Pepa

@Pavel, vy jste odborník nebo jen vysoká škola života?

Divočák

používám v Praze celodenní , tam ten nárůst ceny bude 9% proti 25% u jednotlivé ( nyní 32Kč). Provize jsou dnes snad u všeho, tady paradox mezi SMS a papírovou jízdenkou má celkem vyčerpávající vysvětlení

aaabbb

Proboha, to jsou výpočty. Samozřejmě, že z automatů DPP nikomu neplatí žádnou provizi, ale zároveň ty automaty musí nakoupit, musí je pravidelně udržovat, doplňovat a vybírat peníze, papír a další – což stojí vlastní zaměstnance, pohonné hmoty, elektrický proud apod. Nemluvě o označovačích ve všech vozidlech, ono se to nezdá, ale takový označovač stojí poměrně dost peněz. Pokud by se počítaly i tyto náklady, předpokládám, že by se náklady na prodej papírových jízdenek taky dostaly na podobnou, možná spíše vyšší částku, než u SMS jízdenek. U plateb kartou (strojky ve vozidlech TRAM) to bude asi trochu nižší procento, ale taky… Číst vice »

Jakub P

No abyste se mohl úplně zbavit papírovejch, tedy nákladů na označovače, musel byste na ty elektronický přejít komplet.

A rozhodně by takovej systém nemohl stát na SMS jízdenkách jako dominantním prodejním kanálu.

Jája

Jasně, když je lidem nejhůř, je na čase vše zdražit. Už teď se mi vyplatí jezdit autem a evidentně chtějí podíl těch, co raději pojedou autem, než MHD zvýšit

xyz

Těm samým lidem (jsou-li pracujícími) se souběžně zvýšily čisté příjmy. Tzn. je to „něco za něco“.

Plus připomínám, že u dlouhodobějšího předplatného ke zdražení stejně ani nedochází.

Renáta Hájková

ti samí lidé už ze zrušení superhrubé mzdy moc asi nemají skoro vše se zdražilo plus nákup ochranných prostředků, dezinfekcí apod. A jste pomalu v mínusu. Navíc za dva roky to vrátí zpátky takže hrozná výhoda opravdu!

Jedem

A vše se zdrazilo tak že reálná mzda je nižší ale to ten v ďolíku nevadí protože jsou něj.

Rudolf Tuček

I kdyby zdrazily třikrát tolik popřát je jízdné levnější než benzín.

Josef J.

To jste si asi nějak špatně spočítal. Tedy pokud nemáte na mysli roční jízdenku, tam není co porovnávat, protože žádný paušál na neomezené čerpání beznínu neexistuje.
Jinak ale např. na 4 km benzin + další náklady závislé na proběhu u auta kolem 10 Kč, vlakem SJT 18 Kč (tesy např. za 3 osoby 54 Kč), PID vnitropražská 24 a nově 30 Kč (3 osoby 72 Kč a nově 90 Kč).

Vbb

Benzín na popojetí 4 km se studeným motorem a třemi zastaveními na červené samozřejmě počítáte z „oficiální“ spotřeby zahřátého motoru při provozu ustálenou rychlostí na dálnici, že?
Koukněte se někdy na ukazatel okamžité spotřeby, když je motor studený a rozjíždíte se.

MartinS.

Jeden kilometr jízdy Fabií, která patří k nejlevnějším vozidlům u nás stojí vč. PHM 4,3 – 4,5 Kč. Tak ano, na 4 km se MHD asi nevyplatí, na delší trasy ano. Ve většině aut, kterými jezdí Pražané do zaměstnání, nejedou 3 lidé, ale jeden.

Vít Jůza

Samotné pohonné hmoty jsou u slušných aut kolem koruny na kilometr, těch 10Kč na 4 km tedy již evidentně počítá se zvýšenými náklady na startování, městský provoz i mimo samotné pohonné hmoty.

mates

jj, pokud to teda to auto je dost slušný na to, aby žralo 3.3l/100km. U svého auta jsem to sledoval na kolik mě vlastně opravdu přijde a pominu-li náklady na pořízení, tak jsem se dostal většinou tak na 4-5 Kč na ujetý km.

Miroslav Zikmund

Skutečně vaše denní provozní náklady na jízdu autem jsou nižší než 10 korun ?
Za ročku platíte v přepočtu desetikačku za den …

Y.K.

Kolik toho autem najezdíte za 3600 Kč za rok?

watslaw

Tak ta SMS jízdenka by hlavně buď měla platit všude (včetně linek 3xx a vlaků) a měly by ji být schopny strojově přečíst čtečky revizorů a průvodčích, nebo už by se měla zrušit.

A dále nechápu, proč tuto věc řeší jeden z mnoha dopravců, a ne koordinátor a autor tarifu.

Harry

Tak to by z toho byla MMS jízdenka. 😀 Nejlepší by bylo tuto okrajovou službu úplně zrušit a motivovat cestující k využití moderních prodejních kanálů, např. velmi mírnou slevou z jízdného v řádu jednotek %.

Lech Malý

Jako že někdo, kdo se bez smártfounu dosud obešel, si ho kvůli návštěvě matičky stověžatky koupí?

Jirka Novák

Papírové jízdenky jsou stále k dostání. Zrušeny nebyly 😉

Vít Jůza

Jsou k dostání, pokud zrovna přijedete na správné nádraží …. prodejní síť je pro místní i právě přibyvší přece jen velmi omezená, zdaleka ne na každé zastávce, tuhle jsem třeba cestou z hlavního nádraží narazil na automat až ve Strašnicích … pravda, nehledal jsem nejbližší, ale při cestě.

-mi-

Pokud jste tedy vystupovala na Praha hl.n. (a ne např. Brno, hl.n.), tak ve vestibulu jsou myslím rovnou dva info/prodejní stánky dopravního podniku, pak automaty u každého vlezu do metra, předpokládám, že jízdenky koupíte i v místních trafikách. Pokud jste šla na tramvaj, tak se na zastávce stačilo rozhlédnout a uviděla byste další automaty – přímo na nástupišti směr Žižkov. Automaty jsou i na dalších zastávkách (pokud byste to riskla a svezla se na černo) – na Husinecké před domem s adresou Seifertova 47/555, na zast. Lipanská před domem č. o. 46 (pokud máte raději čísla popisná tak 836), na… Číst vice »

Jiří Kocurek

Dá se koupit u průvodčího ve vlaku….

IBM

Není to s přirážkou?

Vít Jůza

Ano, průvodčí ve vlaku prodávají smartfony s přirážkou.

IBM

🙂 Tvl, myslim ve vlaku…

Harry

Dnes má smartphone kolem 95 % majitelů mobilních telefonů. 😉

Lech Malý

Máte to z nějakého seriózního zdroje nebo odhadujete?

Lech Malý

Podařilo se mi vygůglit údaj z roku 2019, podle kterého sťjůpidfoun používá stále ještě 30 % uživatelů, to rozhodně není okrajová skupina. Nemyslím, že by pokles za necelé dva roky byl až tak dramatický (tj. na 5 %, jak se ráčíte domnívat). Další věc je, jak velká část uživatelů smártfounů si není ochotna mimo wifinu zapnout data.
(Reaguji na tvrzení, že nákup jízdenek přes SMS je okrajová služba hodná zrušení.)

Martin

no, idelani a asi nejlepsi je moznost placeni kartou, telefonem, hodinkami, apod., sms je fakt asi prezitek…

watslaw

Nemusela. Nedávno mě překvapili v lékárně, když si strojem načetli běžnou textovou
SMS s e-receptem z mého mobilu. Takže technologie na to existuje. Samozřejmě je otázka, jak je drahá.

Bda

SMS jízdenek je stále okolo 30 procent… a použití jednodušší než u PID Lítačky

Zbyněk

Může sem někdo dát odkaz na nové ceníky?

babilon

24 -> 30 (SMS 31), 32 -> 40 (SMS 42), 110 -> 120.

Janko

Je to stopro “ mala domu” nakej dalsi Rittig asi 😉

Jirka Novák

Řekněte mi, která firma by tohle dělala zadarmo. Nějakou provizi si tam přihodit musí.
Rozhodně lepší necelých 12% než původních 16% 🙂

Vbb

>Rozhodně lepší necelých 12% než původních 16%
Jednoduchá pomoc: když se 20minutová zdraží na 60 korun, tak ty cca 3 koruny provize budou rázem jenom 5%. Anebo jí zdražíme na stovku a provize poklesne na pouhá 3%. A to se, Horste, opravdu vyplatí!!! 🙂 🙂 🙂

Jirka Novák

Jak to chcete udělat jinak? Samozřejmě navýšením ceny jízdenky se i navýší provize.
Pokud chce DPP nižší provizi, tak si ji zase musí vysoutěžit 🙂

Jiří Kocurek

Provize poklesne a pouhá 3 % a výnos bude nulový. Jízdenku na 30 minut za stovku si můžete vetknout za klobouk.

Jirka Novák

Vždyť tu SMS jízdenku moc lidí nepoužívá.
To bychom si mohli začít stěžovat, že jízdenka zakoupená u řidiče je taky dražší. Myslím si, že všichni chápu, proč tomu tak je 🙂

DPP prostě preferuje jiné způsoby.
A nemyslím si, že ta koruna navíc (respektive dvě) nikomu velký průvan v peněžence neudělají. Když bude někdo chtít jezdit pravidelně, využije jiné jízdenky nebo jiný distribuční kanál 😉

aaabbb

Nejde ani tak o tu korunu, ale o další znepřehlednění tarifu – zavádění dalších a dalších variant.

Jirka Novák

To máte pravdu, mírné znepřehlednění tam je. SMS jízdenka je však mnohem méně využívaná. Ti, co používají jiné jízdenky to řešit nebudou.

František Mlejnek

Ještě že do Prahy skoro vůbec nejezdím a ještě že existují stále papírové jízdenky. Chápu, že kdo MHD ve městě používá denně, jsou pro něho SMS jízdenky nebo i ty „aplikační“ pohodlnější. Musí být při použití aplikační jízdenky připojení k internetu ? Ptám se už asi popadesáté u všeho možného a nikdo mi nedává odpověď. Já mám internet připojený jen u wifi…

Kernteriér

Kdo MHD používá denně, a není padlý na hlavu, tak si jednotlivé jízdenky nekupuje.

ABC

Ano, musí. Při nákupu pochopitelně, bohužel pak i při aktivaci (takže je nelze jen mít v aplikaci nakoupené do zásoby). Pak už potřeba není. Ale spoléhejte se že v místě a čase aktivace bude k dipozici nějaká wifi…

Leinad

Při nákupu je možnost zadat aktivaci v konkrétní čas, a to mi jednou prošlo i s vypnutými daty.

ABC

to ano, pokud přesně víte v kolik pojedete….

Pavel

Musíte být připojený, když si kupujete tu jízdenku z aplikace.
Když si kupujete SMS jízdenku, tak nemusíte být připojený k internetu, ale samozřejmě musíte mít signál operátora. A pak zaplatíte cenu jízdenky + cenu SMS u operátora.

Honza

A musíte mít povoleny placené SMS služby. Mimochodem, v Praze přibývá míst v MHD s pokrytím wifi. Zajímalo by mne, kolik lidí má mobilní tarif s nulovým daty a kolik korun by je stálo, kdyby si měli jízdenku v aplikaci koupit přes placená mobilní data.

ABC

Tak to může být od desítek haléřů po desítky korun.

Y.K.

Samozřejmě že musíte být připojený k internetu. Je potřeba provést platbu a to je věc komunikace s bankou. Kredit to tuším neumí, ale to teď střílím od boku.

Zdeněk

Spíš mě dojímá, že ještě před pár měsíci Praha křičela, že LD na Petřín je základní dopravní obslužnost a tudíž se na ni zákaz provozu lanovek nevstahuje a najednou tato základní dopravní obslužnost bude stát 60Kč na jednu jízdu. Ehm. Loni jsme jeli ve dvou z Petřina na Chodov k autu, stálo nás to 64 Kč. Od srpna rovných 200.

Kamui

Tak ono to je dojička na turisty, na LD mají zůstat v platnosti denní a předplatní lístky. A je fakt, že těch 60 Kč (cca 2 €) je v porovnání se zahraničím stále nic.

David

Na webu se píše, že bezplatná bude cesta pouze pro ty, kteří mají roční kupón.

MartinS.

pid.cz: Pro lanovku na Petřín bude nově stanoveno speciální jednorázové jízdné 60 Kč, majitelé předplatních kuponů pro Prahu nebo turistických jízdenek však budou moci i nadále cestovat petřínskou lanovkou zdarma.

mirek

Proč by měli Pražané z daní dotovat výletní lanovku turistům? Kdo to používá jako pravidelnou dopravu, má to v rámci kuponu zdarma. Dokonce i pro denní a vícedenní jízdenky to bude zdarma.

Petr

A kolikže stojí v Praze celodenka? Jestli by se panu Zdeńkovi nevyplatilo pořídit si celodenní jízdenku místo jízdenky jenom na lanovku 🙂

Jakub P

Stále je to v ceně dlouhodobých kupónů, což potvrzuje, že pro místní je to dopravní obslužnost. Což je pravda. Ona má holt obě funkce, je to jak atrakce, tak dopravní obslužnost.

A těch 200? Co jsou dvě stovky v celkovejch nákladech na to auto zaparkovaný na Chodově. Naprosto zanedbatelný nic. Takže při ojedinělým výletě si to člověk, kterej dokáže uživit auto, fakt může dovolit. A pokud byste to chtěli jezdit pravidelně, holt se vám vyplatí roční kupón na tramvajenku.

Zdeněk

No nevím, jako naprosto zanedbatelný nic mi to opravdu nepřijde. Na jednu stranu základní obslužnost, a když ti někdo chce jako základní obslužnost použít, tak se nedoplatí. Jestli je to tedy turistická atrakce, tak to ale opravdu nemělo při zákazu provozu lanovek jezdit.

Jakub P

Ona je právě obojí – pro místní dopravní obslužnost, pro návštěvníky atrakce. Proto je v časovejch jízdenkách používanejch místníma v ceně, pro návštěvníky s jednotlivejma jízdenkama za „atrakční“ cenu (a ve srovnání s cenama takovejch atrakcí jinde celkem příznivou atrakční cenu). Neříkám naprosto zanedbatelný nic obecně, ale naprosto zanedbatelný nic ve srovnání s náklady na auto – když budu počítat náklady na auto s amortizací 5 kč/km, což není nijak závratně moc, ujedete za to 40 km, tedy právě tak z toho Chodova na Petřín a zpět… Pokud na ni budou dále platit denní a třídenní lístky, tak ty se… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Těch 60 Kč zaplatíte ve dvou za jakoukoli jízdu MHD „základní dopravní obslužností“ delší než 30 minut ….
Jinak trasu Chodov – Petřín LD stíháte MHD za 52 – 75 minut, tudíž za jízdenku za 32 (40), ve dvou za 80 ….

babilon

Můžete jet autobusem a ušetřit 120 Kč.

Xyz

mozu tiez ten necely kilometer prejst dole kopcom a neplatit nic za lanovku, ak mu to tak vadi, nejako mi unika nevyhnutnost ist lanovkou smerom dole, hlavne ak je suche pocasie

Modré zábradlí

Nebo může běžet za taxíkem a ušetří daleko víc. 😁

Miroslav Zikmund

Tak si kupte celodenní jízdenku a můžete jezdit kolikrát chcete bez omezení platnosti jízdenky pro jednotlivou jízdu …. je to sice pro dva za 220 … při cestě do zahraničí to tak dělám a nemusím řešit jízdenku pro jednotlivou jízdu a čas platnosti …

Vít Jůza

Podle znění toho opatření bylo rozhodující, zda si provozovatel lanovky s nějakou obcí/krajem/státem domluví objednávku. A když si ji domluvil, stejně mu to nesežrali … .

Kevis

V Ostravě byla SMS jízdenka vždy dražší než papírová a u řidiče,jak se kdysi prodávaly,dokonce o 5 Kč. A nikdo z toho nedělal vědu. Teď to je úplně na hlavu. Kdo si v DPO chce koupit jízdenku,aby nejel načerno, musí si koupit v automatu kreditní jízdenku, která mu platí pouze ve vozidlech DPO a dá za ni mám dojem 50 Kč. A nikoho nezajímá, že ji potřebuje pouze na jednu jízdu za 18 nebo 25. A co se zbytkem kreditu na jízdence udělá,je jeho problém. Takže je pro něj,pokud nemá v plánu víc cestovat výhodnější, když si koupí SMS jízdenku,… Číst vice »

Pavel

Tipuju, že ten kdo si kupuje SMS jízdenku, pak stejně platí na svém telefonu měsíční tarif (nebo si dobíjí kredit) bezhotovostně, většinou přímo kartou nebo nějakým převodem z účtu, takže má-li účet, může mít k němu i kartu zdarma a může v ostravské MHD platit kartou. Samozřejmě je problém, když 800 tisíc Čechů má účet obstavený v exekuci.

Jakub P

V Praze taky byly lístky u řidiče (prodávaly se jen v autobusech a vlastně ani nevím, jestli je to zrušený trvale nebo jen na dobu pandemie) dražší a méně výhodný, protože logicky nechtěli, aby tento, pro ně velmi nešikovnej, prodejní kanál používal každej druhej cestující.

Nabídka těch ostatních prodejních kanálů je taková, že SMS jízdenku nikdo moc používat nemusí. A v tu chvíli mi o chlup vyšší cena přijde v pohodě – ber nebo nech bejt a dojdi si do trafiky, k automatu, nebo stáhni aplikaci.

MartinS.

>Kdo si v DPO chce koupit jízdenku, aby nejel načerno, musí si koupit v automatu kreditní jízdenku, …<
V Ostravě nelze zaplatit jízdné platební kartou přímo ve voze? Podle mě jde. A nemusíte kupovat kreditní jízdenku.

Ludwig

To je dobrej blábol, že z prodeje z automatů není žádný náklad. Amortizace stroje, údržba, elektřina…
Stejně tak ten, kdo prodá v prodejně DPP taky něco stojí.
Dost mě udivuje, s jak falešnýma datama pracují

astrablaster

Nic takového se v článku neříká. Vždyť náklady se tam vůbec neřeší, jen podíl příjmů z prodeje.

Ludwig

Já to chápu, jako jen jinými slovy podanou informaci o tom, kolik mě prodej té jízdenky stojí. A říct, že externí služba stojí x% a vlastní prodej nestojí nic je prostě zkreslující…

Jakub P

Ne tak úplně, třeba u toho prodeje přes trafiky v tom asi taky nebude tisk těch jízdenek a náklady na jejich dodání distributorovi. Je to prostě srovnání provizí těch jednotlivých kanálů, ne komplet nákladů na ně a tak je to potřeba brát.

Pravda, nemuseli do toho ten vlastní prodej, kde je z principu provize nulová a náklady budou vyšší, míchat, stačilo by srovnání těch kanálů, za které nějaké provize platěj…

David

Nikoli, srovnávat se mají právě náklady. Přeci je jedno jestli platím za službu nějaké třetí straně nebo vlastní divizi. Pořád se jedná o peníze, které jdou místo do dopravy do prodejnách kanálů.

Jakub P

Ideálně ano, ale je otázka, jak chcete ty náklady vyčíslit, když třeba u těch infocenter a vůbec prodejních míst v režii DPP bude prodej jízdenek pro jednotlivou jízdu tvořit minimální zlomek jejich činnosti. Pro hrubý srovnání dostatečný k vysvětlení rozdílu v ceně SMS a papírový jízdenky to, co je uvedený v článku, myslím bohatě stačí.

Vít Jůza

Ano, to může u těch papírových být další zkreslení.

Y.K.

To jistě, ale to asi nebude 12 % jízdného, že (skoro 4 koruny za jednu SMS jízdenku)?
Trafiky mají třeba 2 % (64 haléřů) a to se musí zaobírat fyzickou věcí, nakupovat ji do zásoby, mít tam lidi co obslouží výdej každé jedné.

Pražec

Jak vidím v titulku spojení slov „jízdenka“ a „provize“, jako první se mi vybaví Rittig…

ABC

to byly ovšem jízdenky papírové 🙂

jkjk

Za SMS jízdenkami byl jiný ptáček, ale taky to šlo přes Rittigovu oblíbenou MSB Lega.

Zdeněk

Jaj, v jiných městech věc běžná, a v Praze se z toho dělá senzace😁

Azkaban

Tak zaplatíme víc, hlavně že zas budem světový…

Kernteriér

Třeba Brno to má vyřešeno její delší platností.

Nikolaj M.

Ta delší platnost je ale primárně z důvodu, že jízdenku si musíte koupit než spoj přijede, abyste nastoupil již s platnou. Tedy proto, že jste reálně obrán o čas platnosti. To mi přijde fér. Jen, že není z důvodu dražší jízdenky. A třeba ve Zlíně je SMS na 40 minut a stojí 20 Kč. V automatu 50 minut a 18 Kč nebo 30 minut za 15 Kč. U řidiče 20 minut a 20 Kč. … Z toho mi tak nějak vyplývá, že ta marže technického provozovatele bude asi docela vysoká. A je jasné, že DP jde především o peníze, které… Číst vice »

Kernteriér

Ano, ten důvod ale platí spíše jen u levnější varianty, kde je zase stejná cena (20 Kč na 15/20 minut). Dražší je jízdenka za 29 Kč (místo za 25), která ovšem platí o 15 minut déle. Naopak jednodenní jsou dražší bez prodloužení platnosti, což se ovšem dá chápat.