Proč bude SMS jízdenka dražší než papírová? Praha vysvětluje nový tarif provizemi

Jízdenkové automaty na Letišti Václava Havla. Foto: RopidJízdenkové automaty na Letišti Václava Havla. Foto: Ropid

Z hodnoty jízdenky koupené přes SMS má DPP nejmenší podíl proti jiným distribučním kanálům.

Nový tarif Pražské integrované dopravy (PID), který schválili tento týden pražští radní, poprvé počítá s jinou cenou stejné jízdenky podle způsobu, jakým si ji cestující koupí.

Jízdenka na 30 minut zakoupená pomocí SMS bude stát 31 korun, zatímco papírová či zakoupená přes aplikaci 30 korun. Podobný rozdíl bude i u jízdenky na 90 minut: namísto 40 Kč v papírové verzi bude stát 42 Kč. Město rozdíl vysvětluje rozdílnou výší provize z jednotlivých kanálů. Radní za tento krok sklidili u části cestujících kritiku na sociálních sítích, že nepodporují elektronické způsoby nákupu.

„Logickou prioritou je podporovat kanály, ze kterých má město nejvíce tržeb, čili primárně PID Lítačka. SMS jízdenky bohužel nesou poměrně velkou marži soukromému provozovateli. Z toho důvodu byla už v minulosti navrhována myšlenka navýšit cenu za tuto nadstandardní službu oproti běžným prodejním kanálům,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Podle něj je už nyní elektronická alternativa v podobě mobilní aplikace PID Lítačka.

Nový tarif PID pro jednotlivé jízdenky od 1. srpna 2021. Foto: PID

Nový tarif PID pro jednotlivé jízdenky od 1. srpna 2021. Foto: PID

Z ceny jízdenky provize od 1,9 do 11,77 %

Provize za prodej jednotlivých jízdenek se výrazně liší podle distribučního kanálu. SMS jízdenky i po přesoutěžení v roce 2019 zůstávají pro DPP jízdním dokladem, ze kterého jim zůstane nejnižší tržba. Provozovatel systému SMS jízdenek získá provizi 11,77 % z prodeje jízdenky, dříve to bylo přes 16 %.

Podle ředitele odboru komunikace DPP Daniela Šabíka je pro DPP nejvýhodnější z pohledu čistého výnosu prodej prostřednictvím vlastních jízdenkových automatů, infocenter nebo prodejních míst DPP. „V tomto případě celá částka za každou prodanou jízdenku jde DPP, neplatíme žádnou provizi žádnému distributorovi. Druhým pro DPP nejvýhodnějším distribučním kanálem jsou bezkontaktní terminály v tramvajích a ve stanicích metra, protože 98,1 % z prodeje každé jízdenky jde ve prospěch DPP,“ dodal Šabík.

Z prodeje klasických papírových jízdenek přes trafiky či jiné kanály má DPP 96 %. Přes mobilní aplikaci PID Lítačka 95 % ceny jízdenky. „Z pohledu akcionáře je prodej jízdenek prostřednictvím aplikace PID Lítačka stejně výhodný jako přes jízdenkové automaty DPP, protože provize z prodejů přes PID Lítačku jdou sesterské, městské společnosti Operátor ICT,“ podotkl Šabík.

Nástup chytrých telefonů a automatů s bezkontaktní platbou navíc z SMS jízdenek dělá čím dál minoritnější distribuční kanál, jehož využívání v čase klesá. Přesný podíl prodeje jízdenek podle jednotlivých způsobů prodeje DPP nezveřejnil.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp PID praha Pražská integrovaná doprava Top
118 komentářů