Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Místo papírové jízdenky pípnutí. Bezkontaktní placení za MHD zažívá v Brně velký boom

Tramvaje EVO 2 Drak v Brně. Foto: DPMB
Tramvaje EVO 2 Drak v Brně. Foto: DPMB

Půl roku po zavedení bezkontaktního nákupu jízdenek přímo ve vozech Dopravního podniku města Brna (DPMB) klesl počet prodaných papírových jízdenek o 60 %. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat o prvních šesti měsících provozu.

DPMB upozornil, že kvůli koronavirové pandemii a poklesu počtu cestujících je obtížné provést přesné srovnání. Není tak přesné, do jaké míry pokles papírových jízdenek souvisí s přechodem na jiný typ placení a jak velký podíl na úbytku měla menší poptávka cestujících po používání MHD. U sms jízdenek došlo k poklesu o 30 %.

Cestující v Brně bezkontaktně nakupují nejčastěji základní jízdenky na 15 nebo 60 minut. Jen v prosinci se takto prodalo 419 tisíc jízdenek. To je více než dvojnásobek prodaných jízdenek v prvním měsíci provozu.

Možnost bezkontaktního nákupu jízdenek ve vozech považuji za velký krok kupředu v modernizaci brněnské MHD. Brňané si na tento systém velmi rychle zvykli, hned za první měsíc provedli přes 200 tisíc transakcí a pak už jejich počet jen rostl na celkový 1,87 milionu. Sama jsem si tímto způsobem jízdenku několikrát koupila a jsem nadšená z jednoduchosti systému,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Podle generálního ředitele DPMB Miloše Havránka zájem o bezkontaktní nákup jízdenek kopíruje epidemiologickou situaci a související vládní opatření. „Největší zájem jsme zaznamenali v prosinci a v září. V prosinci tímto způsobem zakoupilo jízdenku nejvíce cestujících 17. prosince, tedy den před uzavřením restauračních zařízení, muzeí a vnitřních sportovišť,“ dodal Havránek.

Nový systém začal fungovat od července loňského roku. Jde o stejný systém, který několik let funguje například v Ostravě. Tam vedla jeho obliba až ke zrušení papírových jízdenek. V Brně o něčem takovém zatím neuvažují.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nekdo

po té, co mně ten křáp okradl o peníze za jízdenku, jsem jej podruhé už nepoužil a nepoužiji.

Zbyněk

V Brně si pípám často, přesto mají papírové jízdenky pořád své místo (přesněji řečeno tarif na papírových jízdenkách). Když mám např. nějaké vyřizování v centru, 60 mimutová jízdenka na pípání mi nestačí. To si radši koupím 90 minutovou papírovou za 27, než pípací za 2x 20 kč resp. 2x 25 kč 🙂

Kernteriér

A co si koupit elektronickou za 27?

Zbyněk

Taková možnost není. Je buď 15 minut za 20, 60 minut za 25 nebo celý den za 90.

Kernteriér

Ale je. Stačí si to na tom validátoru navolit. Můžeš si tam koupit jakoukoli jízdenku platnou v IDSJMK.

Zbyněk

Vyzkouším, díky za tip.

Kernteriér

Rádo se stalo. 🙂

Petr

Jak to je s přestupy?

Honza D.

Jen takový postřeh – barevné schéma nových brněnských tram….šalin je nápadně podobné novým slovenským panterům.

Honza

Je fajn, že to funguje 🙂 vyuzivam tedy pořád Poseidon a většinou jizdenku za 19.5 na 45/60 minut, ale chápu, že to není pro každého.

robert

Myšlenka je dobrá, ale dvě výtky bych k tomu měl.
1) Už se mi několikrát stalo, že ještě než jsem přiložil kartu ke čtečce, řeklo mi to, že jsem odebral kartu moc brzy. Přiložím podruhé a řekne mi to, že jsem už odbavený. Ta citlivost mě dost vytáčí.
2) Automatické odbavení nemůžu zatím uplatnit mimo zóny 100 + 101. Musím nejdříve vybrat jízdenku.
Podle mě to v Ostravě funguje líp a neměl jsem s tím nejmenší problém, ale věřím tomu, že je to otázka času, kdy se tyhle drobnosti vychytají. Určitě pokračovat. 🙂

Tom

Pokud cestujete z jiné zóny než 100+101, např. z Modřic (510), jak má validátor poznat, kam jedete? Jestli do 101 (tedy vydat 2zónovou), nebo až do 100 (vydat 3zónovou)?

ABC

Pípnout si při výstupu nebo se bude automaticky počítat 3zónová?

Tom

ABC, to by byla možnost, ovšem dost by to pozměnilo dosavadní systém, kdy pouze pípnutí při nástupu = 2 zóny 15 minut, pípnutí i při výstupu = 2 zóny 60 minut. Muselo by se zavést, že si člověk odpípne každý nástup i VÝSTUP, který učiní, a systém by následně sám spočítal projeté zóny. Jenže většina lidí (i linek) jezdí jen v zónách 100+101, tudíž to nebudou víc komplikovat většině, když menšina se přizpůsobí snáz.

Tom

Omlouvám se za překlep: pípnutí při nástupu = 60 minut, při nástupu i při výstupu = 15 minut.

medical_examiner

Nebo si bude pípat při nástupu i výstupu, a platit pouze za proježděný čas.

Petr Novák

Ale ono na to jednou dojde, protože Kordis počítá s pípáním i na regionálních linkách. Bude to samozřejmě znamenat nejen pípání při každém výstupu, jinak dostanete jízdenku až do konečné svého spoje, ale i instalaci terminálů k zadním dveřím všech regionálních autobusů a také do vlaků. Což ale ještě několik let potrvá, protože se nejdřív musí vybrat dodavatel terminálů, terminály naprogramovat a namontovat a hlavně musí Kordis konečně vyřešit možnost placení offline v regionálních autobusech, aby platba kartou netrvala dvě minuty. Ale jednou to přijde a čím později to přijde, tím hůř pro lidi v Brně, kteří si mezi tím… Číst vice »

Bdtax Fan

Z této zprávy mám radost. Je vidět, že když jde o téměř plnohodnotné jízdenky IDS JMK kompatibilní s ne-DPMB linkami, tak se je cestující nebojí kupovat.

Na rozdíl od Ostravy, kde vás tyto jízdenky nesmyslně odstřihávají od zbytku ODISu (a aby se čert vyznal v tom, jaké jsou tam výjimky s platností), je to správný směr. Určitě je lepší ve veřejné dopravě radši dlouho držet papír a pak představit elektronické jízdenky pořádně, než dělat něco polovičatého jen pro pocit z digitalizace.

roman

v Ostravě stačí při každém nástupu do vozidla MHD pípnout dál už nemusíte přemýšlet zbytek už udělá systém

PetrD

Tak tak, takže nechápu,že je v článku zmíněno, že se jedná o stejný systém jako v Ově. Stejné je maximálně to bezkontaktní pípání.

Bdtax Fan

V Ostravě právě přemýšlet musím, protože na velké množství linek (ty bez bezkontaktních terminálů s technologií DPO) si budu muset i v rámci města kupovat jízdenku znovu a zaplatím tak zbytečně víckrát.

roman

to jsou linky které zajíždějí do Ostravy ale nejezdí po Ostravě, nebo máte na mysli nějaké jiné? úplně to není jasné

Petr Novák

Možná má na mysli vlaky, které se dají za určitých okolností použít i pro cestování po Ostravě, ale ne s pípací jízdenkou.

rsp

Kdyby autor napsal místo „boom“ „rozmach“, od klávesnice by nedostal elektrický šok. Přísahám, osobně ověřeno!

Surio Mario

Boom je v češtině běžně užívaným slovem, mimo jiné uvedeným ve Slovníku spisovné češtiny. V nadpisu je zcela namístě, protože je to podstatně kratší než „rychlý rozmach“, „prudký rozvoj“ atp.

Tomáš

Tak v tom případě je problém už ve slovníku spisovné češtiny. Cizí slovo „boom“ nemá v českém jazice co dělat. Používání těchto slov + v úřadech slov jako reedy, meating atd., značí nevalný sociální původ mluvčího, který v dospělosti objevil angličtinu jako nějaký zázrak, o kterém se mu v době dozpívání jen zdálo.

robert

Jako přechytralý Robert akademik se i já rád zapojím do této diskuze. Nebude na toto téma dizertace?

medical_examiner

Leda že byste nějakou sepsal a obhájil.

Lukáš

A neumí ani správně napsat slovo „jazyk“…

medical_examiner

Oni si lékaři taky nedávají na pozor na prsty a pak píší nesmysly…

M19

To není omluva pro někoho, kdo kategoricky ví, co do češtiny patří či nepatří, co má nebo nemá být ve slovníku a zároveň nedokáže správně napsat ani vyjmenované slovo po z.

Lumiere

Čeština dlouhodobě přejímá cizí slova a zatím ji to nijak nepoškodilo. Je lepší, pokud akademici reagují na trendy, než kdyby se snažili jazyk zakonzervovat v neměnné podobě.

robert

Jak v čem. Jaký je rozdíl mezi větami „To byl vtip.“ a „To byl džouk.“? Proč je nutné nahradit vtip džoukem? Dodává to sdělení nějaký větší význam?

Šejdr

Nemohu nikde najít, že by džouk byl ve Slovníku spisovné češtiny. A také si nepamatuji, že by se džouk používal v oficiálních dokumentech nebo v médiích. A víte proč? Protože slovo džouk není ani termínem, ani kratším synonymem vtipu. Na rozdíl od boomu, který se do češtiny dostal především díky tomu, že má ani ne třetinovou délku oproti svému synonymu „rychlý rozmach“. A to je klíčová vlastnost v době, kdy polovinu textů na web musíte psát v předepsaném omezeném počtu znaků, a proto se šetří každé přebytečné písmeno.

medical_examiner

No vidíte. A práce na VŠ se píší naschvál dlouze, aby to vydalo požadovaný počet normostran(1800 znaků včetně mezer)…

pave69

Proč jste místo z ciziny přejatého „diskuze“ nepoužil pravé české „rozprava“ a místo přejatého „téma“ raději třeba „myšlenka díla“?
Jak dlouho pro vás musí být slovo přejaté, aby začalo platit? A jak to má nově přejaté slovo udělat, aby se přehouplo do vámi akceptované délky přejmutí? Vy jaziku 🙂

jva

Ano, to po Bílé Hoře taky přejímala, protože „nóbl“ lidi nebudou mluvit česky, jazykem venkovanů. A pak se to stoletích dovídáme, jak ti hnusní Habsburkové utlačovali český národ a byla to doba temna. A teď je to s „nails studii“ a podobnými „nóbl“ kšefty to samé…

M19

Všechny jazyky na světě se obohacují o výrazy z jiných jazyků. I zdánlivě česká slovo jako králik pochází z němčiny, slovo kalendář z latiny a mohli bychom pokračovat velmi dlouho.

medical_examiner

Angličtina je hlavně z latiny.
Čas je anglicky „time“, latinsky „tempus“. Hodina je anglicky „hour“, latinsky „hora“. Varhany jsou anglicky organ, latinsky organum…

M19

Vlákno v diskuzi je o češtině, ne angličtině.

navratp

meeting neni od masa

Honza D.

Tomáši, už jste doZpíval? 😁

Baraba

Je opravdu lepší pokud budete používat pouze česká slova, alespoň dopilujete gramatiku. Anglická slova, pokud používáte, prosím nepište. Bohužel Vámi zapsaná slova jistě nejsou těmi, které jste chtěl zmínit.

Kernteriér

Rákosový, masování. K čemu taková slova používáš v češtině? K tomu zpívání?

medical_examiner

Rákosový koberec…
Maskování slyším prvně, co to je?

medical_examiner

Hrom do autokorekce. Co to je masování?

M19

To se zeptejte nicku Tomáš, ten tato slova použil v angličtině jako příklad průniku cizích (zejména anglických) slov do češtiny.