Experti zjišťovali, kdy jsou řidiči ochotnější platit pokuty. Záleží na rychlosti výzvy i její podobě

Měření rychlosti v Náchodě. Foto: Město NáchodMěření rychlosti v Náchodě. Foto: Město Náchod

Rychle, důsledně a bez balastu paragrafů. Výsledky rozsáhlé studie radí radnicím, jak efektivněji řešit přestupky.

Výběr pokut lze zlepšit vhodnou změnou textu pokuty. Ochotu řidičů zaplatit ovlivňuje také rychlost, do kdy ji do schránky dostanou, a pak i její konečná výše. To jsou některé ze závěrů rozsáhlé studie, kterou zpracoval tým Libora Duška z Katedry národního hospodářství Právnické fakulty Univerzity Karlovy.

Základem pro studii se stala série výzkumů provedených od zavedení úsekového měření rychlosti v roce 2014. Databáze zahrnovala všechna měření z kamer a následná přestupková řízení. Představovalo to milion aut, 26 milionů průjezdů a 80 tisíc pokut. Díky tomu výzkumníci mohli vidět kompletní anonymizovanou historii jízd a plateb v celém systému.

„Výzkumy, financované Grantovou agenturou ČR a německou grantovou agenturou DFG, jsme prováděli na poměrně rozsáhlém systému úsekového měření rychlosti v Říčanech a okolí,“ popisuje Libor Dušek.

Zkoumalo se i to, jak lidé rozumějí komplikovanému textu pokuty. Ve spolupráci s městem se pak provedly pilotní projekty, které otestovaly například vliv jednoduchého dopisu na placení pokut.

„Text pokuty, oficiálně ‚výzvy k uhrazení částky‘, je dlouhá, těžko srozumitelná právní litanie,“ podotýká Dušek. Stručný úvodní dopis, který jen upozornil na přestupek a srozumitelně upozornil na lhůtu k zaplacení a na hrozící vyšší pokutu v případě nezaplacení, snížil podíl pokut nezaplacených včas o devět procent.

„Podobná změna nestojí prakticky nic a rozpočtově se městu jasně vyplatí,“ radí samosprávám vědec.

Právní experti také zkoumali, jaký vliv má prodleva mezi spácháním přestupku a odesláním pokuty. „Problémem jsou velká zpoždění; je-li výzva odeslána se zpožděním měsíc a déle, klesá procento včas zaplacených výzev o sedm až devět procent,“ říká Dušek.

Určitý pozitivní efekt na placení má podle něj naopak výzva odeslaná opravdu rychle, nejpozději den po přestupku.

Pro úřady z toho plyne doporučení, že prioritou je zabránit hlavně velkým prodlevám a odesílat výzvy do cca tří týdnů.

Jak funguje výše pokuty

Třetím bodem, který vědce zajímal, byl vliv vyšší pokuty na následné placení. V Říčanech po většinu sledovaného období pokuta za rychlost překročenou o 20 km/h naskočila z 900 na 1 900 korun. „Vyšší pokuty se řidičům platit nechce a procento uhrazených pokut klesá,“ říká expert, nicméně dodává, že co do velikosti je efekt malý. „Celkový výběr se jednoznačně zvyšuje,“ vypočítává Dušek.

Své závěry minulý týden prezentoval na zasedání Komise pro dopravu Prahy 1. Podle radního pro dopravu Vojtěcha Ryvoly z toho pro městskou část plynou jasné závěry.

„Rada rozhodla o nákupu speciálního software na automatické vydávání pokut, které by mělo sloužit nejen k zásadnímu zrychlení zasílání výzev, ale i k úsporám množství našich zaměstnanců a jejich převedení na vymáhání závažných dopravních přestupků,“ řekl Zdopravy.cz Ryvola. Ty bude podle nového zákona Praha 1 sama vymáhat už od července 2024.

Co řidiče odstraší

Obecně je podle Libora Duška důležité nastavit celý systém tak, aby co nejvíce přestupků bylo vyřízeno první výzvou, kterou řidič včas zaplatí, a tím vše končí.

Tento postup má podle něj odstrašující efekt na řidiče, protože jsou reálně trestáni. „A administrativně je to velmi efektivní, zpracování výzev je téměř automatizované. Naopak následné vymáhání nezaplacených pokut ve standardním správním řízení je pracné a nákladné a má jen omezenou úspěšnost,“ dodává.

Radnicím Dušek radí nastavit dobře částku ve výzvě, aby oproti pokutě ve správním řízení dostal řidič „slevu“ a byl motivován zaplatit hned. Průvodní dopis by měl mít výraznější grafiku a obsahovat například QR kód. Odeslání výzvy by nemělo překročit tři týdny.

Nepřipustit hromadění

„I nezaplacené výzvy je třeba vymáhat. A i když má úřad omezenou kapacitu, tak alespoň část z nich rychle a důsledně dotáhnout do konce, aby řidiči měli signál, že placení se nevyhnou,“ dodává Dušek.

Na závěr varuje před podle něj nesmyslným slučováním pokut. „Ano, pokud se sejde víc přestupků najednou, ať je úřad odešle v jedné obálce. Ale nesmyslné je sloučení do jedné stejné pokuty za více přestupků, neboť pak druhý a další jsou pro řidiče zcela zadarmo,“ říká expert.

Tomu se dá podle něj předejít právě rychlým odesíláním pokut. Pak bude každý případ řidičem vnímán jako samostatný trest.

Tagy měření rychlosti pokuta pokuty za dopravní přestupky Praha 1 úsekové měření rychlosti
53 komentářů