Pesa Elf.eu pro RegioJet už jezdí v Česku, probíhá testování na okruhu
Jednotka Pesa Elf.eu na zkušebním okruhu VUZ. Foto: VUZ
Během února či března dorazí další jednotka na testování.
Během února či března dorazí další jednotka na testování.
Před pár dny jsem jel z Žatce do Mostu, mohlo být asi 13 30. Ze Žatce jsme vyráželi dva (cestující), v průběhu jízdy přibyli další tři. Emoce zapřisáhlého misantropa sice byly na vrcholu blaha, ale rozum tvrdil cosi ve smyslu „das ist nicht gut“. 😂 Přesto se tím rád svezu, až to žlutý nasadí do ostrého provozu.
Todle ale nebude jezdit ze Žatce do Mostu…
Začíná se mi z vás dělat špatně. Že ČD jezdí se starými vagóny,kde 2.třída znamená spíš 3.třidu, že jezdí staré pantografy které už měly být dávno sešrotované, že ještě stále jezdí nepohodlné rozhrkané 810, to nikomu nevadí. Ale jakmile se jedná o jiného dopravce, než ČD,hned hledáte chybičky,jen aby jste ho mohli pomluvit.
Přesně tak, nikomu to nevadí. Co si kraje zaplatí, tím se jezdí. Vadí nesplněné sliby, jak u ČD, tak u jiných dopravců.
A co na tom nechápete? Platí tam rezijka, tzn i kdyby tam jezdil dobytvlcak, tak je to dobre!!
A naopak, absolutně cokoliv kde režijka neplatí je automaticky fuj…
Hezký vlak, ale pro 10 cestujících ve špičce? Žatec – Most
Já jsem rád že tam konečně po desítkách let bude nějaká kultura cestování. A ne 810 a její deriváty. Nebo ojeté 628 na hranici použitelnosti.
Co se vám konkrétně nelíbí na 628 DE / 845 CZ ?
Předtím tam jezdily Regionovy. Celou cestu pod dráty.
(a to by se mělo přesedat v Lichkově)
V Lichkově? To je ve východních Čecách.
Ano, vím. Až do Králíků jezdí přímé vlaky, na naftu. Ale mělo by se tam podle některých přesedat, aby se do Lichkova jelo elektricky.
Ale tady diesel pod dráty nevadil – měl to správné logo. Stejně jako nevadí smradlostroj ČD ze Zábřeha do Třebové, Břeclavi do Kútú, Benešova do Tábora nebo Vyškova do Nezamyslic (ten žere cca 100 na 100).
Plácáte, z hlediska spotřeby, kraviny … přes „korunu“ vychází samostatný motorový vůz levněji než E lok s jedním vozem … spotřeba 10 l/1000 tkm, kolik je to v přepočtu na ujetých 100 km si snadno spočítáte ….
Na Střekovech už nejezdí ani 628.
Hezký vlak, ale pro 10 cestujících ve špičce? Žatec – Most
tak chod pěšky
Mohl by někdo dát zdroj na to, jakým způsobem koronavirus zpozdil výrobu jednotek? Přijde mi, že dneska se covid používá jako univerzální výmluva na všechno.
Tak když ti ve fabrice kvůli karanténám chybí „půlka“ dělníků, tak se to asi nějak projeví. To snad pochopí i malé děcko.
Plus celosvětově váznoucí „dodavatelsko-odběratelské“ vztahy kvůli uzávěrám přístavů, výpadkům ve výrobě apod.
Máte samozřejmě pravdu. Já to chtěl akorát co říci co nejjednodušeji, aby to měl šanci pochopit i pan Geralt.
Jestli tady není podstata dotazů v tom, že Pesa slíbila nereálný termín dodání včetně schválení a že Covid byl „dar z nebes“, aby nemusela platit penále.
Pokud se někdo chtěl zeptat na tohle, nemá se ptát na něco jiného. Až tak je to prosté.
Cca 500 milionu za 7 jednotek = cca 71 milionu za jednu. Cekal bych vetsi cenu.
Ted nechci nijak rypat – je to odpovidajici cena za takovou novou jednotku? Nebo prave kvuli takove cene lze cekat spis nizsi kvalitu?
Tak to je hlavně cena bez ETCS, to si RJ soutěží zvlášť:
https://vestnikverejnychzakazek.cz/Form02/Display/210555
ETCS se soutěžilo zvlášť kvůli dotaci. Podobně, jak to dělají ostatní dopravci. Zpravidla se předpokládá, že žádný dodavatel nebude levnější než výrobce s montáží při výrobě.
Který další dopravce to tak aktualne dělá? Navíc to nic nemění na tom, že ta cena 500MCZK je neúplná a osobně pochybuji že pro těch 7 kusů to bude komplet stát jen 60 Mega, jak se v té dosud neuzavřené zakázce odhaduje.
V přepočtu 1 Pesa Elf pro RJ (bez ETCS) stojí stejně, jako necelé 3 olomoucké tramvaje EVO1/o od Pragoimexu.
To je myslím dobrá cena.
Anebo stejně jako pražská 15T…
Jančura neví co to je zelená? ICOM si na autobusy taky nelepí modrý pruh.
Narozdíl od ČD to ví docela dobře, jejich pantery zelenou neviděli vůbec.
Aby si rozinka nekopla. Ovšem uvědom si rozinko, kdy se kupovaly Pantery a kdy se zavedl jednotný nátěr.
V souvislosti s tímto tématem sem dost zvědav jakou barvu dostanou pantery na S4/U4.
myslím, že CD vozidla mají výjimku…minimálně ta stavajici
Něco mi říká, že ten „nátěr“ takhle schválil kraj… Ale chápu, že jste tu musel opět ventilovat primitivní osobní antipatii.
(Jinak dodávám, abych předešel dalším „hlubokomyslným úvahám“ – s Jančurou jsem za celý život jel dvakrát busem do Varů).
Kdyby to vydilo, tak Die Länderbahn CZ a AŽD Praha tam taky nemají barvu navíc 🙂
Mně osobně se ta kombinace zelené a žluté líbí.
Chápu ale, že jako Žabáka, vás ten žlutý pruh může rušit.
„Korporátní nátěr“ vozidel DÚK …. podobně jako vozidel PID …
mě bude zajímat rozdíl mezi Pesou a Panterem…. doufám že se toho někdo ujme a porovná to se od ceny pořízení přes provoz a po servis.
tak uvidíme, jak půjde schvalování.
snad lépe než jiných vozidel….např.stejného výrobce v nemecku
V Německu jde velmi těžko schvalování i dalším výrobcům pro DB samotné. To bylo vždy a bude i nadále.
To
ano, německy úřad je asi fakt případ…
jen u nás občas taky nefungovalo zrovna dobre…Pendolino a nyní Sirius
Počítám, že u toho čínskýho krámu bude asi problém spíše v tom, že je to čínskej krám.
Tak otázka, jestli to je krám.
A také je otázka, jestli je navržen podle TSI 😉
Už ho tam mají na testování třetím rokem, a to není, i přes komplikace způsobené pandemií, úplně obvyklé. Tam bude pravděpodobně nějaký problém.
Viděl bych další dva problémy:
– Je to daleko a vycestování z Číny není tak jednoduché.
– Tady je Čína ten menší a slabší pes. Sice může štěkat, ale oni neutečou. Plus problém pochopit tohle z jejich strany.
No, zrovna v Číně pokud vydá nějaký politbyro příslušnej rozkaz, tak se sem vydaj klidně pěšky (a klidně všichni). Právě proto si myslím, že v nějakém vycestovávání techniků ten problém netkví. Spíš bych to viděl tak, že se ukazuje, že když ten jejich úžasnej výrobek vydal na nejnáročnější trh, tedy do EU, kde jsou normy přísnější než kdekoli jinde na světě, tak vylejzaj různý problémy, který doposud vůbec nemuseli řešit. Protože tohle fakt neni o tom, že by šlo o nějaký tři umrněný soupravy pro Leo, tady jde o homologaci, která jim to umožní nabízet v EU. Takže kdyby tam… Číst vice »
V zásadě souhlas.
Nebyl bych si ale jistý, zda normy v EU jsou nejpřísnější než jinde.
Rozhodně jsou nejsložitější a extrémně formální. V některých ohledech mi ale americké normy přijdou přísnější a v některých případech se hůř prokazuje, že jim výrobek vyhoví.
Poznámky:
Vycestovat z lidové Číny není takový problém – pokud držíte hubu a krok.
O menších psech… Spíš jde o to, zda Sirius splňuje TSI, nebo ne. A vzhledem k tomu, jak málo informací LE a CRRC (VÚŽ nesmí ani naznačovat) o postupu poskytují, tak bych řekl, že tam nějaký problém bude.
A pokud se v ČLR schvaluje „stranickým úkolem“ a z Afriky jsou možná zvyklí na „obálkovou metodu“, tak rozumím tomu, že mají problém pochopit evropskou realitu.
Tím menším psem jsem myslel to, že soudruh straník nemůže nařidít úřadu, aby to razítko prostě vydal. U nich doma možná ano, ale ne tady.
OK, beru.
Jen mi to na „první dobrou“ vyznělo tak, že ERA/VÚŽ chtějí celé schvalování maximálně znepříjemnit.
Buďme přesní. První jednotka přijela na okruh v září 2019 (cca 2 a čtvrt roku) a pro CRRC to je první vozidlo podle TSI, takže ten čas nevnímám, jako překvapivě dlouhý. Upřímně – vybavuji si, jak dlouho ŠTRN schvalovala svou 109E pro Německo. (Že Leo E. vydával jásavé nerealistické zprávy o tom, kdy Sirius bude vozit lidi, to je jiná věc, za kterou ta jednotka nemůže.)
Ale hlavně – snažím si odlišit, jestli jde o „krám“ (ve smyslu – nekvalitní výrobek), nebo zda jde o vozidlo, u kterého výrobce opomněl nějaký požadavek z TSI.
Ano, takže to schvalují již třetím rokem (a pokud bychom to brali na roky kalendářní tak už dokonce čtvrtým). 🙂
K tomu zbytku – ano, může to tak být, bohužel vzhledem k tomu, že žádné relevantní informace nemáme, můžeme jen spekulovat.
Psal jste, že „ho mají na testování třetím rokem a to není úplně obvyklé“. V tom pravdu nemáte. Příkladem je třeba zniňovaná 109E. Tu EBA schválila po 6,5 letech (září 2008 – duben 2015), DÚ pak za déle než 4,5 roku (září 2008 – červen 2013).
Jinými slovy – nejde o nic mimořádného. Navíc, když to je zcela nová jednotka a od nováčka na evropském trhu.
Jde o celkem obvyklou věc.
No, zrovna průser jménem 109E bych nebral úplně jako modelový příklad délky schvalování., od kterého bychom mohli odvozovat obvyklou délku toho procesu…
Fajn.
Tak to srovnejte s BT Talent 3 pro ÖBB (https://zdopravy.cz/misto-talentu-desira-obb-vypovedely-smlouvu-s-alstomem-21-novych-jednotek-doda-siemens-89402/). A ty změny mezi Talent 2/3 zas tak velké nejsou.
Že je řada 380 vnímána jako průšvih ještě neznamená, že jiní výrobci podobné průšvihy nemají.
Kompletně nová jednotka se schvaluje dva roky, když vezmu v úvahu, že rok a půl chyběli technici z CRRC, tak si myslím, že do půl roku by mohla být jednotka schválena. U Pesy řady 654 se jedná o novou řadu již schválené jednotky, takže počítám, že v dubnu by mohli jezdit ve zkušebním provozu do konce června schválené.
A nebylo by přesnější říct osmadvacátým měsícem?
Pokud o přesnost nejde, můžeme to zaokrouhlit na první století… 🙂
jasne ale, že za to může vlak a ne schvalujici orgán a VUZ.
Jenže Sirius neschvaluje DÚ, ale již ERA a obávám se, že zatím nemají co schvalovat.
Jsem si totiž jist, že LE by se určitě pochlubilo, pokud by v tomto směru nastal jakýkoliv pokrok, ale od p. Sedlaříka je v tomto směru už přes rok hrobové ticho. Tehdy mj. sliboval v r. 2021 dovezení té třetí soupravy (viděl ji někdo?) a nasazení těchto jednotek na lince do Bratislavy.
A vzhledem k nové vlastnické struktuře LE a nejistotě, kdy (a zda vůbec) bode jednotka schválena, tak se přímo nabízí otázka, zda LE hodlá vlaky od CRRC vůbec ještě provozovat.
good point, tudíž sranda může být ještě větší….
Budou tyto jednotky schváleny pro provoz pouze v ČR, nebo budou moci jezdit i v zahraničí SK, HU (vybavení Mirel), PL.
A k čomu by to bolo potrebné keď sú určené pre regionálnu dopravu?
Minimálně i pro SK, a proč protože v budoucnu můžou být nasazeny i jinde až skončí smlouva
No tak ale to nie je treba riešiť. Čo je schválené v ČR je defacto aj u nás na SK. No problem.
No nevím jestli zrovna do slovenské regionální dopravy se RJ v nejbližších letech zase pohrne 🙂
A neschvaluje se ta řada jako taková, tedy bez ohledu na to, že zrovna tyhle konkrétné exempláře patřej Jančuroj a jsou určeny pro Ůstí?
(Ústí)
Po sedmi – osmi letech provozu skončí smlouva, tak aby mohli být nasazené i jinde.
Což dává dost času na schválení i jinde. Teď je potřeba chytit jediného zajíce (schválení v ČR) a nehonit jich několik naráz.
Z nějakých fotek, co to bylo vystavené na TRAKU bylo vidět, že to nemá MIREL, ale LS06 od AŽD Praha pro ČR, čili na žádné „mezinárodní schvalování“ bych to asi zrovna neviděl:-)))
Těším se na příští rok, kdy se počet cestujících na lince U7 zvedne díky novým Pesám na 150%! Respektive ze 2 na 3
Chápu kam tím míříte, jenomže tohle je spíš na kraji, že chce objednávat dopravu i tam, kde to prostě asi lepší nebude. Leda by zrušil busy, ale do toho nikdo nepůjde, při jejich frekvenci a dostupnosti.