lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

RegioJet podepsal smlouvu na 7 jednotek Elf.eu pro Ústecký kraj

Jednotka Pesa Elf.eu pro RegioJet. Foto: Pesa
Jednotka Pesa Elf.eu pro RegioJet. Foto: Pesa

Společnost RegioJet dnes na půdě polského velvyslanectví v Praze podepsala slavnostně smlouvu na dodávka sedmi elektrických nízkopodlažních souprav Pesa Elf.eu s polským výrobcem Pesa Bydhošť. Vlaky zajistí dopravu na území Ústeckého kraje, kde firma přebírá na části linek provoz už od prosince.

Celková hodnota zakázky je více než půl miliardy Kč. Pesa má nové vlaky dodat během druhé poloviny roku 2021 tak, aby plné zahájení jejich provozu mohlo proběhnout v souladu se smlouvu mezi RegioJet a Ústeckým krajem od změny jízdního řádu v prosinci 2021. Do té doby bude RegioJet jezdit s dieselovými staršími vlaky, konkrétně jednotkami 628 po Deutsche Bahn.

Podpis smlouvy o pořízení jednotek PESA Elf.eu navazuje na vítězství RegioJetu v poptávkovém řízení Ústeckého kraje na zajištění provozu regionálních spojů na linkách U5, U7 a U13 a doplňkových výkonů v rámci aglomerace Ústí nad Labem a na uzavření smlouvy o těchto výkonech mezi Ústeckým krajem a společností RegioJet.

„Dokázali jsme Ústeckému kraji nabídnout nové moderní elektrické soupravy a zvítězit v poptávkovém řízení s nejlepší cenou. Cestující se mohou těšit na nové služby, jako je například internet zdarma, a větší pohodlí při cestování. Jsme přesvědčeni, že stejně jako na dalších tratích, kde začal RegioJet jezdit, bude nová kvalita služeb znamenat skokový nárůst počtu cestujících využívajících ekologičtější železniční dopravu,“ řekl majitel RegioJetu Radim Jančura.

Pro RegioJet jde o první smlouvu v závazku veřejné služby v České republice, od roku 2012 jezdí za státní peníze na Slovensku na trati Bratislava – Komárno, kde od té doby zpětinásobil počet cestujících. Jančura pochválil Ústecký kraj za přístup k výběru dopravců. „Od prosince bude v kraji jezdit pět různých dopravců. Není lepší motivace pro lepší kvalitu než konkurenční boj,“ dodal Jančura. Firma podle něj přijme pro provoz v Ústeckém kraji 80 lidí.

„Věřím, že naše nové vlaky splní očekávání českých zákazníků a následně se i tyto soupravy vydají na cestu k zákazníkům v dalších evropských zemích. V jistém slova smyslu je tak Česká republika pro společnost Pesa vstupní branou na další náročné evropské trhy,“ řekl prezident Pesy Krzysztof Sędzikowski.

RegioJet původně mluvil o nákupu jednotek Pesa Elf II, nakonec polský výrobce vyvinul pro českého dopravce nový typ. Pro Pesu, kterou ovládá polský stát, jde o první dvousystémový elektrický vlak. Důvodem nákupu dvousystémových jednotek je očekávané přepínání trakční soustavy. Na vlaky je dvouletá záruka, údržbu bude mít na starosti Pesa.

RegioJet čeká přísná smlouva, která řeší na české poměry nezvykle přísně jakékoliv výpadky v kvalitě nebo za pozdní nasazení nových vlaků. Podle Jančury má firma s Pesou ošetřeno, že případné pokuty za zpoždění bude platit dodavatel.  Firma bude muset jezdit ve vlacích v zelené barvě, která byla podmínkou Ústeckého kraje. Pro firmu nejde o oblíbenou barvu: zelenou používá FlixBus, největší konkurent RegioJetu v autobusové dopravě.

Popis jednotek Pesa Elf.eu

Pořizované jednotky PESA Elf.eu jsou dvoučlánkové soupravy elektrické trakce s napájením pro stejnosměrnou a střídavou trakci. Jsou tedy připraveny i na připravované přepnutí stejnosměrné napájecí soustavy na střídavou v síti SŽDC. Soupravy jsou plně bezbariérové – vozidlo je nízkopodlažní, výška nízké části podlahy a vstupních vestibulů je 600 mm nad temenem kolejnice. Dveře jsou vybaveny asistenčním schůdkem ve výšce 600 mm. Interiér je klimatizovaný a prostor pro cestující je vybaven zásuvkami pro 230 V a vozidla jsou vybavena sítí Wi-Fi pro zákaznické připojení na internet. Ve vozidle je zajištěno WC pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace a soupravy také umožňují přepravu dětských kočárků a jízdních kol. Vozidlo je vybaveno akustickým a vizuálním informačním systémem pro hlášení zastávek a dalších dopravních informací pomocí palubního počítače. Sedadla pro cestující jsou polstrovaná s opěrkami hlavy a rukou (v případě krajních sedadel). Vozidlo je také vybaveno centrálním ovládáním dveří s výběrem strany, nástupní dveře jsou vybaveny ochranou proti sevření. Výrazné zlepšení komfortu pocítí cestující i během samotné jízdy – a to díky dvounápravovým podvozkům a kvalitnímu systému odpružení.
RegioJet počítá s postupným nasazováním souprav do zkušebního provozu ve druhém pololetí roku 2021 s tím, že do té doby – v souladu se smlouvou – zajistí v přechodném období provoz na uvedených tratích dvoučlánkovými motorovými jednotkami řady 628 pořízenými od německých drah DB Regio. I tyto soupravy nabídnou cestujícím nové služby – například připojení k internetu zdarma.

 

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Může někdo objasnit, co je nízkopodlažního na vozidle s podlahou 600 mm nad temenem kolejnice, když nástupiště jsou 550 mm nad temenem kolejnice? Předpokládejme, že lidé o berlích a rodiče s kočárky ten 5cm schod zvládnou, ale co vozíčkáři? Jak častá jsou na přidělených linkách 550mm nástupiště? (Neboli jak významná je ta PR-nízkopodlažnost)?

xyz

„Jak častá jsou na přidělených linkách 550mm nástupiště?“
V současné době snad jen v žst. Ústí nad Labem hl. n. a Děčín hl. n. (pozn. přestože i žst. Most a Bílina jsou plně peronizovány, mám za to, že výška tamních nástupišť není 550 mm nad temenem kolejnice).

I při 600 mm nad TK toto vozidlo splňuje definici nízkopodlažnosti, stejně jako např. RegioShuttle (v ČR známý pod názvem RegioSpider), který má 600 mm nad TK rovněž.

Radka

„co je nízkopodlažního na vozidle s podlahou 600 mm nad temenem kolejnice“
Všecko.

„Jak častá jsou na přidělených linkách 550mm nástupiště?“
Nová vozidla se pořizují s výhledem na dvacet, třicet let, ne co tam je dnes.

Y.K.

Nízkopodlažní tramvaj a autobus mají rozhodně větší rozdíl než 5 cm a vozíčkáři nastupují běžně.

Apollo17

Ten schod 5 cm bude jen u vozidla s novými koly.Po každém soustružení se bude přibližovat víc a více těm 550 mm.Ono ani ta nástupiště nejsou přesně 550 mm.Pokud tam bude i schůdek,jako u Pantera,vozíčkáři to zvládají bez asistence(narozdíl od Ešusu,který schůdek nemá a mezi skříni a nástupištěm je 25 cm mezera).

R.L.m.

Tak tohle bude ještě zajímavé: V článku to není exaktně zmíněno, z obrázku je to špatně patrné, ŽM „mluví“ jasně: Pokud tam opravdu bude jiný pojezd – bez sdílených podvozků jakobsova typu, tak … hmmmm … „se ještě asi budou dít věci.“ Budu se zájmem sledovat. 😉

petr.r

to každý bude sledovat, možná kastle budou z ostravy a bude to mět skoro blíž k regiopanteru. Poláci hodně spolupracují z moravou.

PetrB

Ta diskuze fakt pobavi, hlavne ve smyslu co je polske je hned smejd. Tak za prve k jidlu, polaci vam jidlo vyrobi levne, protoze levne jidlo chteji retezce. Polak to proste vyrobi, protoze kseft je kseft a na kvalite tedy ani tak nesejde. Cesi smejd potraviny vyrabet moc nechteji, protoze se pak pod tu kvalitu podepsat nechteji. Za druhe kdyby polske strojirenstvi nestalo za nic nebudou si dipravni podniky napric CR a Evropou objednavat ci nakupovat autobusy/trolejbusy od Solarisu. Solaris pro zmenu zase dokaze vyrobit kvalitnejsi autobus nez slavny cesky SOR.

Kylchap

Pro počet cestujících na těchto tratích je i Regionova předimenzovaná. Uvidíme jaký bude počet cestujících po změně dopravce.

Iva D.

To by jí hlavně musela SŽDC rekonstruovat. Šedesátka na bilince nikoho neohromí

Souprava

Hláška o barvě pobavila. 😀

Marian

Ano, navzdory hysterickému přání Soupravičky, lokálky nejen umírají, ale dokonce se i omlazují. Hlavně z toho mají radost místní, kteří již nebudou muset poskakovat v nekonečných kolonách.

Bankéř

Nevím proč se mi vybavila tato nedávná křeč Regiojet proti Flixbusu: http://www.regiojet.cz/nejsemzelenac

😀

petr.r

máš odkaz na tu svou fotku?

petr.r

četls bankéřův příspěvek. Na té fotce není RJ.

Miro

Tak co, stihne to Pesa vyrobit a schválit pro ČR? Si myslím že ne……
Podporovat polský žel. průmysl….nevím, nevím. Má někdo info jestli Jančura jednal o nákupu jednotek taky s někým jiným?

petr.r

budeme i číst i to, že čd jim bude házet čuby pod kola, ale třeba zkušební okruh převezme stát.

Paddy

Ty jsi fakt nemocnej. Tohle může napadnout jenom tebe.

petr.r

aby v cehrnicích nehledali jacobsy jak u sharku. Vždyt čdáci to nemůžou přežít, dva články o rj za den.

ing. Miloš MAREK

Těžko říci. Už jen to, že smlouva byla pokoutně podepsána kdesi ve sklepě či na půdě o lecčems svědčí …

X 1

Pesa Regioshark nebo 861 ŽOS Vrůtky.
Prostě výqět quality. 😉

X 1

Kecáš 😉
To su teda taky fakt zvědave.

Pražák

Že by něco od Newagu?

Pražák

Chápu😊. A kdy ten „šrapnel“ můžeme čekat?

X 1

Mam to, mám to.
Pane učitel, budou to Dřevolína.
A v Škoda Prasu je budou modernizovat na Bakelitíno. 😉

Souprava

tipuju vagonku v Aradu 😀

AAA

Мытищинский машиностроительный завод 🙂

X 1

CRRC Ziyang, China. 🙂

TPal

Že jo! Taky mě to hned napadlo!

AAA

861 je TSI?

Souprava

Dál na Kladno-Rakáč budou stále Reginy?

Marian

Dále za Kladno bude trať snesena a nahrazena cyklostezkou. Bude se jmenovat Matyáškova cyklo a kromě individuálních cyklistů tam budou jezdit pivní šlapací šlapobusy, jako v Praze. Na Kladně vždy budou navazovat na nové R/Sp od Prahy 😀

MPE

Může prosím někdo znalejší shrnout, jak je to se schvalováním hnacího vozidla, pokud už je schválené pro provoz v jiném státě EU? Chápu to správně, že pokud se dosadí česká zabezpečovačka, musí se provést min. zkoušky elektromagnetické kompatibility? Čili nepomůže ponechání na zahraniční registraci (na nějakou dceřinku Regiojet Polska, sp. z o. o.)?

Zbyněk

NOVÉ SLUŽBY
Tady v regionu nejde přeci o žádnou novou službu (WIFI), internet je přeci na páteřní U1, nebo na trati na Liberec či na většině spojů do České Kamenice a Rumburku.

Romanero

Aha a jaký vztah k ní mají cestující na linkách U5, 7 a 13?

Onda

Tak za prvé, nejednou se mi stalo, že v panterovi ta wifina nefungovala.
A za druhé: Osobáky v relaci Děčín- Liberec wifinu přes týden nemají (o víkendech jezdí někdy Sharky s wifinou), max. některé rychlíky na R9 (ale ne na všech pořadích jezdí Sharky).

V podání Regiojetu půjde o plošné zavedení „služeb navíc“ (aneb. na celé lince budou stejné podmínky), ne jako na R9.

Daniel Mach

Wifi na trati z Děčína do Liberce? Aha, tak to jsem nevěděl …

Anonym

Ano, to se to Radimovi mektá. Ale znamená to pět duplicitních zázemí, úplně zbytečně, navíc bez možnosti koupi jednotné jízdenky…

Kubrt

Co to je „pět duplicitních zázemí“?
V ústeckém kraji je IDS „řešící“ 99% cestujících, zbytek holt pojede za nárdní tarif.

Lektor

O národním tarifu jsem zatím slyšel jen v anarchistických kroužcích.

Martin K.

Tady je to očekávaná cesta vývoje, ale s čím vyrukuje od prosince na rychlíky je mi záhadou.

AAA

něco DB červenýho dneska stálo mezi žlutýma vagónama na Smíchově … vypadalo to jak dvě půlky nějaký jednotky, Desiro to nebylo … neví někdo?

Martin K.

Teď jsem někde viděl fotku z VÚZ s dvoupodlažními vagony DB, ale to je spíš pro Bratislavu.

AAA

Jo, to je ono

MCD1983

U Flixbusu musí mít radost, že to nebudou muset přelakovávat. 🙂

Svojsin

Stejně nevyjedou…pojedou do žní…zkrachují na vánoce….

VRT

Nad propastí, soudruzi, nad propastí!

X 1

Dávám mu tak rok, dva. 😉

petr.r

a potom se zvýší markantě počet cestujících, že bude muset něco koupit většího.

X 1

Po žních jdeš k Turkovi!

Iva D.

Jako že místo 5 hnědých jich pojede na Střekov 10… spíš bych to viděla na úbytek. Bude tam průvodčí tak budou muset platit. Tak už tím jezdit nebudou.

Leoš Konečný

Ty jo RJ v zelené barvě, to musí být Radim nadšen 😀 😀

Michal

To je asi to poslední, co je trápí.

Vbb

Vsadil bych se, že RJ překvapí – a ty vlaky vyjedou ve slušivé žluté 🙂

petr.r

leošu a ty víš jakou barvu si kraj objednal? A vůbec ty strakatý vlaky čd se ti líbí?

xyz

„navazuje na vítězství RegioJetu v poptávkovém řízení Ústeckého kraje na zajištění provozu regionálních spojů na linkách U5, U7 a U13 a doplňkových výkonů v rámci aglomerace Ústí nad Labem“ Ve výčtu chybí pendly Kadaň-Prunéřov – Kadaň (z kategorie „do 9. h bez pendlů, poté v 1 h taktu pendly do Prunéřova, ačkoliv přinejmenším pro základní 2 h takt by mohly/uměly být zajištěny Panterem, který tak jako tak bude mít prostoj v Kadani). Mmch. turnusová potřeba (vyplývající z příloh tohoto článku https://zdopravy.cz/podepsano-regiojet-uz-ma-v-usteckem-kraji-smlouvu-pruvodci-musi-umet-jazyky-22280/) činí v pracovní dny 6 vozidel, tzn. jen jedno z těch 7 vozidel bude záložní, nad rámec této turnusové… Číst vice »

JaJeČ

Adresa https://www.regiojet.cz/nejsemzelenac tak získává úplně nový rozměr. 😀

DPDP

A bude nový typ vyvinutý speciálně pro RJ stejně kvalitní jako jiné polské výrobky? 🙂

Zdenda

To určitě, jezdil jsem na motorových Pesach dva roky a byl to zážitek. A polský servis byl taky vysoce kvalifikovanej😬😬😳

petr.r

RJ není pobočka ČD.

Vbb

Můžeme si tipnout, jestli budou mít salmonelu, budou v nich zbytky antibiotik, technické soli či z nich budou evidentně vyříznuté zkažené kusy 🙂 .
Samozřejmě čekám, že veškeré papíry budou zfalšované 🙂 🙂

Rajče

Z tohohle se akorát pos@reš. Na český chlast se v Polsku umíralo.

Kajetan

Vás musela při nechráněnem styku nakazit nějaká zavirovaná Polka, protože tohle přece není normální, copak jsou Poláci něco jiného než my? Cožpak v rámci globalizace nevlastní jejich potravinářské podniky a obchod stejné korporace jako ty naše? Nepřijde vám to všechno postavené na hlavu? Je mi vás líto, člověče …

Tronda

Když jsou za kvalitní polské výrobky považovány 844, tak nepochybně bude.

Lektor

844 jsou považovány za kvalitní jednotky? možná tak ve vaší hlavě.

AAA

no na Liberecku to bylo přece řevu že Národní nabízel nové Sharky hned a to jen o korunu pade dráž….

bkp

No to je kombinace…
Na jedný straně RegioJet a legendy o pozdních platbách, a na druhé straně Pesa shánějící hotovost jako záchranu před definitivním krachem.

Kubrt

Pesa byla znárodněna, dodávky do Německa se rozjely, takže akutní krach snad už nehrozí. Osobně přeju všem zúčastněným stranám – UK, RJ, Pesa – úspěch akce, ale to asi stačit nebude 🙂

jan

A jak to udělali? Ta akcie koupil přímo stát?

Kubrt

V médiích se objevují jen opatrné formulace jako „akcie převzal PFR“ https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/panstwowy-fundusz-przejmuje-wiekszosc-akcji-pesy-86776.html
konkrétní informaci kolik a jestli vůbec původní majitelé něco dostali, jsem nenašel (něco asi ano).

X 1

Je to stále funkční obdoba našeho FNM Fond národního majetku.
Ale Poláci tomu říkají Správa národního pokladu. Nebo tak nějak.

Anonym

Polaci jsou chytří. Ještě znárodnit Škodu, dosadit normální vedení a bude to.

Vbb

V čem spočívá ta chytrost? V lití peněz do firmy, která není konkurenceschopná?

AAA

Asi jako v moudrech že stát jakožto majoritní akcionář ČD má mít zájem aby prosperovaly 🙂 (česky řečeno bagrovat zakázky napřímo a dosypávat když je třeba)

Kubrt

Dnes – naštěstí – je ke „znárodnění“ potřeba souhlas a spolupráce majitelů – vůči Škodě můžeme mít tisíc výhrad, ale její majitelé se jí zcela jistě nechtějí zbavit – Škoda nekrachuje, naopak majitelům vydělává, takže z jejich pohledu je vše OK.

JaJeČ

Koukám, že marketingoví „odborníci“ RegioJetu si opět vstřelují další vlastní gól. 😀

https://www.regiojet.cz/nejsemzelenac

železničář v důchodu

Do doby uvedení do provozu nových jednotek PESA je ovšem použití jednotek „exDB 628“ krokem zpět minimálně v jejich totální vysokopodlažnosti (= tedy i proti současným „regiokřápům“) – a pak se teprve uvidí: snad velké problémy vznikat nebudou …

Michal

Ste to mohl vymyslet líp, ještě než jste byl v důchodu…

xyz

Za tento skluz (znamenající 2leté nasazení náhradních, v tomto případě žel vysokopodlažních jednotek) primárně může Ústecký kraj (který s příslušným poptávkovým řízením otálel tak dlouho, že následně nebylo možné zajistit nová vozidla k termínu od 12/2019), ne železničáři.

Onda

UK si pronajal vysokopodlažní autobusy, tak už mu jen chyběly ty vlaky. 🙂 Jsem zvědavý, za jak dlouho tím přestanou jezdit lidi nebo bude muset RJ nasadit něco jiného (po půl roce byl jeden vysokopodlažní Mercedes na nátlak Chabařovic nahrazen LE Crossem).

Cargo

S tím s Vámi souhlasím, ale stačí vydržet dva roky a budou tam jednotky Elf. Toho bychom se od ČD nedočkaly. Regiokřáp od ČD by tam jezdil do konce lidské existence…

JAN

Tak to jste na omylu, protože nasazení EJ bylo v podmínkách kraje. Takže modrý dopravce je tam chtěl také nasadit!