Dopravci Lidé Železnice

Pejša: Rozhodl jsem se ukončit své členství v Odborovém sdružení železničářů

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zdá se, že největší odborová centrála na železnici, Odborové sdružení železničářů, trpí syndromem některých politických stran: bývalí předsedové odcházejí ve zlém a se svou organizací jsou ve sporu. Bývalý předseda OSŽ Jaroslav Pejša vysvětluje důvody svého rozhodnutí setrvat přes původní sliby v dozorčí radě Českých drah, což vyvolalo v odborech velkou nevoli. „ČD nejsou ve stavu, aby se muselo neprodleně měnit představenstvo ČD a navíc to může otřást pozicí ČD na finančních trzích,“ říká Pejša. Rozhovor se uskutečnil o víkendu elektronickou poštou, proto nebylo možné na některé odpovědi bezprostředně reagovat. Jaroslav Pejša nicméně slíbil případně doplnit svá vyjádření v diskusi pod článkem.

Jaroslav Pejša. Zdroj: Jaroslav Pejša
Jaroslav Pejša.
Zdroj: Jaroslav Pejša

Váš kolega z dozorčí rady Českých drah a tajemník podnikového výboru OSŽ při ČD Antonín Leitgeb tvrdí, že jste před vaším zvolením do rady v roce 2016 slíbil, že za dva roky odstoupíte, aby bylo možné volit všechny tři zástupce zaměstnanců najednou. Je to pravda? A nebylo by to logické ?

Já to řekl nejen před dvěma roky, ale ještě 17. července letošního roku jsem v rozhovoru pro váš web řekl, že letos na podzim skončím v dozorčí radě a odejdu do důchodu. A to bylo již po 13. červenci, kdy došlo k výměně pěti členů dozorčí rady. Ale 30. července mě nadzvedly informace ze společného jednání zástupců odborů a ministra dopravy. Televize uváděla vyjádření předsedy OSŽ Mgr. Malého, jak je spokojen, že k jednání vůbec došlo a že pan ministr přislíbil s odboráři konzultovat veškeré závažné personální změny. O dvě hodiny později mi mailem přišla pozvánka na mimořádné jednání dozorčí rady s bodem „personální záležitosti“. Tak jsem telefonoval Mgr. Malému i Vladislavu Vokounovi (člen dozorčí rady ČD a místopředseda OSŽ, pozn. red.), jaké personální změny projednali. Odpovědi byly vyhýbavé. Víte, mně nejde o jednotlivé posty ve vedení Českých drah, ale o to, co jsem již řekl v rozhovoru 17. července, nejprve je nutné vyřešit refinancování dluhopisů ve výši 300 milionů eur, tedy zhruba osm miliard korun, pak teprve řešit personálie. ČD nejsou ve stavu, aby se muselo neprodleně měnit představenstvo ČD a navíc to může otřást pozicí ČD na finančních trzích. V tomto případě jsou škody, které mohou vzniknout, milionkrát větší než náklady na jedny volby do dozorčí rady.

Pan Leitgeb ve svém rozhovoru pro webovou stránku OSŽ nicméně říká, že jste svůj krok předem nekonzultoval ani s nikým z vedení OSŽ a ČD.

Změnu svého stanoviska jsem oznámil 4. srpna V. Vokounovi, I. místopředsedovi OSŽ a předsedovi Podnikového výboru OSŽ při ČD, se zdůvodněním, že považuji situaci za závažnou a že patrně nebude vyřešena do konce září, proto měním své rozhodnutí. Zároveň jsem mu nabídl, že přijdu na podnikový výbor změnu svého stanoviska vysvětlit. Nijak nereagoval, proto jsem se domníval, že nemá námitky. V důsledku toho jsem informoval o změně svého názoru i vedení ČD, které to 8. srpna projednalo na zasedání představenstva ČD. Proto označení za podvodníka odmítám a považuji ho za naprosto nesmyslné.

Jaké jsou teď vaše vztahy s kolegy z vedení OSŽ?

Byl jsem šokován závěrem rozhovoru A. Leitgeba, který zní: “Muž, který nedrží slovo, není lepší než zvíře“. Čtenáři si patrně vzpomenou, kdo rozlišoval lidi a podlidi a jak dopadl národ, který takovému člověku uvěřil a co kvůli tomu prožila Evropa v letech 1939-1945. Já už nejsem žádný funkcionář OSŽ, ale řadový člen, a začal jsem se obávat, jakému tlaku bude vystavena základní organizace OSŽ, jejímž jsem členem, a zvláště předseda této základní organizace. Proto jsem se rozhodl ukončit své členství v OSŽ. Doufám, že je to jen dočasné řešení, i když vím, že v našich zemích je dočasnost spojena s dobou dvaceti let. Doufám, že tak dlouho to trvat nebude, to bych se asi nedožil. Jsem přesvědčen, že ke změně poměrů v OSŽ dojde dříve a já se vrátím opět jako řadový člen, funkcionářem už být nechci, to se moji oponenti obávat nemusí. Můj život je však spojen s OSŽ od jeho vzniku v roce 1990 a těch dvacet osm let mého života smysl mělo.

Připouštíte, že můžete být z dozorčí rady odvolán?

Jsem si po rozhovoru A. Leitgeba jistý, že Podnikový výbor OSŽ požádá ČD o vypsání referenda o mém odvolání. Byl jsem volen všemi zaměstnanci, OSŽ mě pouze navrhovalo, proto je nutné referendum. To bude platné, pokud se ho zúčastní nadpoloviční většina zaměstnanců. A jestli nadpoloviční většina účastníků platného referenda bude hlasovat pro mé odvolání z DR, tak skončím. Odejdu do důchodu a budu mít čas na zájmy, kterým se dosud nemohu plně věnovat, třeba literatuře a historii. Například teď čtu knihu Ivana Fíly „Muž, který stál v cestě“ (o F. Kriegelovi), vyšla k výročí srpna 1968 a opravdu stojí za přečtení. Pokud mě neodvolají, budu hájit v DR zájmy ČD i jejich zaměstnanců.

Co chcete v dozorčí radě nejvíce prosazovat?

Především, aby se řešily nejprve nejdůležitější úkoly a pak ty ostatní. Konkrétně tedy nejprve refinancování dluhopisů a teprve poté personální záležitosti. Na serveru Zdopravy.cz byl také 2. srpna zveřejněn článek „ČD čeká obhajoba 400 milionů Kč na expresy do Žiliny. Stát je nabídne i soukromníkům.“ Den předtím byl zveřejněn přehled dotací na jednotlivé linky dálkové dopravy a tato trať Ex 2 „Praha-Olomouc-Vsetín-Žilina“ byla uvedena jako nejztrátovější s dotací 420 milionů Kč za rok 2017. Jak je to možné? Vždyť v úseku Praha-Olomouc a opačně bývají obsazena všechna místa k sezení ve 2. třídě a cestující si dokupují 1. třídu, aby si sedli. V pátek a neděli se to týká celé trati z Prahy do Vsetína. A v úseku Praha-Pardubice a opačně je plná i 1. třída. Buď je tam nějaká chyba a nebo se musí přijmout opatření, aby od prosince 2019 se jezdilo za nižší dotaci. Pro ilustraci před šesti lety, kdy měla být předána alternativním dopravcům linka R 27 Ostrava – Krnov – Olomouc, byla nejztrátovější právě ona s dotací vyšší než 200 milionů Kč. V roce 2013 bylo výběrové řízení na tuto linku zrušeno a hle … v roce 2017 je zde dotace pouhých 89 milionů Kč. Tak pojďme ten zázrak zrealizovat i na zmíněné lince Praha – Vsetín.
Do roku 2009 stát nedostatečně hradil objednanou osobní železniční dopravu a ČD nemohly investovat do obnovy kolejových vozidel. Je potřeba ještě několik let, aby se tento handicap ČD podařilo vyrovnat a ony se mohly zúčastnit liberalizace za spravedlivých podmínek.
Toto jsou některé z důvodů, které mne vedly k rozhodnutí setrvat v DR a zabránit ve zbývajících měsících roku 2018 i v roce 2019 k nevratnému poškození ČD. Je potřeba všechny tyto souvislosti objasnit i novým členům DR.

41 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Hádám, že se na ceně mohly negativně projevit loko 361,350,380 místo doby, kdy tam jezdily 150.2 a 151.

  • Když už o literatuře a čtení „na důchodě“ doporučuji trilogii Spiknutí kokotů, Kokoti jsou věční a Dost bylo kokotů Xaviera Crementa. Nakonec potom Mňačkovu Jak chutná moc.
    Třeba tam si přečtete něco ze života.

  • Odbory jsou obyčejný přežitek komunismu. Dneska v době miliardy možností a nabídek práce, rekvalifikace, snazší dopravy a komunikace, je tohle „odborování“ za chudáka dělníka, aby mohl ve stejné firmě v poklidu umřít a měl pocit, jak ji podojil, směšné. Pokud je firma fér, hlasu zaměstnanců naslouchá sama od sebe, pokud ne, je možnost ji opustit a jít za lepším (nebo podnikat)..

      • Něktěří blbci (pardon lidi) vůbec netuší k čemu odbory slouží a myslí si že jsou k zařizování dovolených. Postoj Čechů k odborům a jejich neexistenci ve spoustě firem nejlépe značí ten paradox, že ačkoliv máme nejnižší nezaměstnanost v Evropě tak navzdory tomu máme směšné platy. A zatímco my se odborům vysmíváme jako komunustickému přežitku, tak v kapitalistickém Německu si ve Volkswagenu odbory vyvzdorovali zvýšení platů o třetinu a čtyřdenní pracovní dobu (to jsou ale blbci co?). V boleslavský Škodovce odborům taky nemůžou přijít na jméno směšný platy a žadné zaměstnanecké výhody.

        • Nemohu hodnotit drážní odbory. Ale pracoval jsem v několika fabrikách a tam ty odbory opravdu jsou dobré jen na nějakou dovolenou nebo vstupenky.
          Pokud o něco opravdu je, tak se odboráři vždy postaví na stranu zaměstnavatele – tolik z mé zkušenosti.

    • 😉 zkoušel jste někdy podnikat?Nebo jinak ,zkoušel jste vyjednávat za kolektiv? Zřejmě nikoli,asi ani historii odborů neznáte ,např první odbory vznikali cca před 150 lety tzn Lenin či Stalin nebyly na světě…tedy přežitek něčeho co neexistovalo, je tak nějak blbost..

  • bavil jsem se s ex fírou, který musel odejít ze zdravotních důvodů a popsal mně jak se musel ponižovat aby dostal co mu patří a jak ho na odborech poslali někam, že mají jiné starosti. Normálně vás lituji a ty co zůstanou stejnak zachrání jančura. Musíte si uvědomit, že výhody a benefity vám nedávají odbory, ale zaměstnavatel a některé jsou dány zákoníkem práce. Kdybyste houvně vystoupili z odborů co by se stalo? Nic, jenom byste si koupili zákoník práce a jiné knihy. Hlavně si prostudujet na co máte právo, když platíte ty odbory a jestli to vůbec využijete.

    • Mno, co jsem cetl nazory ex zamestnancu Jancury, tak ten opravdu nikoho nezachrani. Z tech nazoru to vypada, ze je to jeden z nejhorsich zamestnavatelu v republice. Nakonec prihoda se svrabem, kdy nevyhovujici podminky pro ubytovani zamestnancu zacal resit az kdyz to uniklo do medii, je celkem znama. A to, ze na zamestnancich hleda kazdou mouchu, aby jim mohl zkrouhnout uz tak bidny plat je vseobecne znamo take. Takze fakt nee, tohle zachrance zamestnancu nebude. 😀

      • Bery: To je otázka, u Jancury měli loni řidiči 140 Kč/hodinu, u regionalnich autobusů 100 Kč/ hod. Pak záleží, jak si kdo plní povinnosti.

        • Flixbus nabízí 450.000 ročně čistého. Tj. 38.000 Kč měsíčně čistého včetně diet.
          Jančura musí platit podobně, jinak by přišel o řidiče :-)))

          • BERY- Já jsem to tak nemyslel. Když jančura přebere pracovníky čd a drahám budou chybět lidi, tak se zvedne plat a benefity, tak jsem to myslel, kdo zůstane mu pomůže.
            Neslyšel jsem, že zaměstnanci RJ mají bídný plat, vy asi neznáte moc řidičů, tady píší sice stovku, ale co znám není to matematika co známe.

            • Nemyslim si, ze by Jancura nejak ve velkem prevzal zamestnance CD. Par jedincu mozna, ale vyrazne to nebude. To by musel vysoutezit tak tretinu kraje. Ono v dnesni dobe je nizka nezamestnanost, proto lidi budou chybet vsude, tedy i u CD. Takze CD si sve zamestnance prevedou na jine trasy, kde maji nyni nedostatek lidi a pouze skrtnou neobsazena mista.

          • DP: Tak záleží, jestli jezdí vnitro či mezinárodní linky. Ale mám pocit, že se významně rozevírají nůžky u mezd řidičů mezi dotovanými a komerčními dopravci.

            • u tych dotovaných meziměstských je ten problém, že nemají ty peníze mezi spoji a krásně to je vidět, že třeba kamionák má více na dietách než na výplatě, chudáci jak půjdou si vypočítat důchod.

        • Mno, regionalka v zavazku ma omezene zdroje, to asi neni uplne spravny kandidat do srovnani. 😉
          Nehlede na to, ze nejde jen o prijem nejake vybrane skupiny, ale o celkovy pristup… a to ke vsem zamestnancum bez rozdilu.

    • Co by se stalo? Bylo by to jako v každé firmě bez odborů .To se vždy hodí zaměstnavateli porušování BOZP,posuny ve výplatních termínech a nebude odvolání…..apropo ten fíra byl u jaké firmy u jakých odborů atd vaše vyjádření se mi moc nezdá .

      • prrrr,porušování BOZP? kde když každá firma musí mět externího bezpečáka, který přijede bez ohlášení vtrhne na pracoviště a napíše závady a když se opakují, tak je postih.Něco si přečtěte, jak to chodí a ještě napište, že nechodíte na školení bozp a požární ochranny a na školení podle druhu práce. Která firma má posuny výplat? Já nejsem v odborech přes dvacet let a jen jednou byla výplata tuším o týden, ale jinak přesně i stravenky, 25t dovolené, telefon i pro rodinnu atd. tohle nedávají odbory, ale zaměstnavatel, probud te se konečně, už jednou jsem to psal. Ten ex fíra nosí montérky a má tam čd, deku pro psy má znak čsd, co vám nesedí, vy jste nikdy neviděl nikoho co má zdravotní potíže?

        • Ale prosím vás , každá firma BOZP nemá ,a dělal jsem u několika zaměstnavatelů…to že máte benefit tak buď za A ,dá zaměstnavatel na návrh odborů či za B ze své vůle Budiš podnikatel povhválen ,na což zaměstnanec nemá jakkoliv podíl.Posun výplat či neproplacení svátků (dokonce neproplatí ani výplatu ,viz tzv práce na zkoušku Děčínsko) je u soukromníka běžné např pohostinství, zemědělství ,strojírenství …..platba má být desátého proběhne prvního dalšího měsíce ..buďte rád že děláte tam kde děláte

        • Evidentně děláte na dráze…tzn tam se dodržují předpisy a zákony ,navzdory praxi v soukromém sektoru.Opravdu bych vám škodolibě přál soukromníka …jé to bych se nasmál …přestávka na jídlo ,opp,platba výplaty v čas.Být v odborech? Vždyť to je automaticky u soukromníka jistota vyhazovu…ale dokonce i vyhazov pokud jste Až či dárce krve.

          • Omlouvám se za chyby ,telefon bohužel doplňuje háčky čárky i slova jak uzná za vhodné…

          • Pan Pavel má osobní zkušenosti s dodržováním předpisů a zákonů na dráze nebo to jen slyšel? Já mám zkušenosti jiné a věřte, dodržování předpisů a zákonů vedoucí zaměstnance vůbec nezajímá, proč taky. Vedoucí zaměstnanci nic neznají a konají čistě jen z arogance moci ….. nevzdělávají se, nikdo je nezkouší, nikdo po nich nic nechce, nikdo o nich nic neví, nic nemusí umět či něčemu rozumět …… stačí velet! Toto platí daňoví poplatníci, takže i vy. V odborech být na dráze můžete, avšak nic nečekejte, jinak ruku v ruce vás potopí. Jen hezky být zticha a držet krok! To je dráha milý pane. Souhlasím, že mzda přijde pravidelně, zatím.

      • to není můj duchovní, ale vy jste nepochopil pointu diskuze. Jančura je novátor železnice, podívejte se kolik lidí přivedl k železnici a nemusí s ním jezdit, já třeba v neděli jsem jezdil vlakem čd, ale než novátor přišel, tak vlakem jsem nejezdil a mnozí též. Pochopte to konečně, jestli nebudou mět čd konkurenci, tak ty lidi odejdou. Chápete to už konečně.

        • Že je Jančura váš duchovní tu ví už každý. Už i vrabčáci na střeše si o tom cvrlikaj.

    • Petr.R: Kam vy na ty pohádky chodíte? To je Němcová nebo Erben?

      • martinM: Pouhá statistika, kdy regionální železnici ubývají cestující, na dálkových trasách a v okolí Prahy přibývají.Takže je v zásadě správně, že se kraje odhodlali s tím něco dělat.
        Co se týče efektivnosti odborů, mám pocit, že v ČR řeší spíš různé aktivity pro sebe a ne kontrolu dodržování zákoníku práce, či kontrolu účetnictví včetně efektivity nákupu, když jsou v dozorčích radách.
        Všimněte si, že jsou v ČD (dosud prakticky monopol), kde je několik skupin a pak ve velkých firmám Škoda Auto, ČEZ s různou rolí. Například v oborech IT, auditu, kde jsou vysoké mzdy nejsou prakticky vůbec.

        • nevím jakou máte statistiku, ale dříve u nás jezdil vlak každý dvě hodiny a ted každou skoro půl hodinu a je plný a počkejte po výběrku, hejtman chce takt vlaků ještě zhustit, akorát jedna trať má problémy, nemá nízkopodlažku, ale i tak, počet cestujících stoupnul. čr není jen praha.
          MartinM- kdo to je němcová a erben? Já znám jenom junkovou a ještě baťa je můj vzor.

  • Pánové nemyslete si, že kdyby snížili stav na GŘ u mocipánů na 1/2 , že by těm dole přidali. Jedině snad kdyby opravdu hodně lidí odešlo (nevím kam kromě důchodu), tak že by to ohrozilo činnost ČD, tak by nějaké řešení v podobě zvýšení platu udělali.
    Nevím jakou činnost na dráze děláte, ale např. plat strojvůdce okolo 40.000 není zase tak špatný…
    Vše je to o nabídce a poptávce, podívejte se třeba na obor IT, tam jsou platy srovnatelné či někdy i vyšší než na Západě. 😉

    • Platová otázka je jistě důležitá, ale pro chod firmy i celého oboru je podstatné dobře fungující vedení a řídící aparát, který nesmí být těžkopádný a přebyrokratizovaný, resp. v tomto případě dokonce několik aparátů nejméně tří firem, která „v reálu“ vzájemně jen těžko komunikují a špatně spolupracující a rychlost a kvalita jejich (v případě železnice nezbytné) součinnosti závisí ve skutečnosti především na jen několika málo lidech, kteří se vzájemně znají a jsou ochotni si vycházet vstříc – ti ostatní jsou tam vlastně téměř k ničemu a spíše jen překážejí a zdržují.

  • Jsem v odborech 21 rok,co jsem nastoupil k CD. Od dob,kdy kluci, co spolu mluvi odstranili Duska mam pocit,ze na obycejne zamestnance z vysoka dlabou.

    Poplacavani po ramenou ,jak se podarilo „vyjednat“ podepsani kolektivni smlouvy s narustem platu ,kdy misto razantniho vylepseni platu prisla studena sprcha v podobe smesne a kosmeticke upravy.
    V dobe ,kdy je znacny narust cestujicich,kdy nejsou lidi v provozu a Ti zbyvajici doufali ,ze budete tlumocit jejich frustraci,kdy se i panaci na GR boji o mista jste trestuhodne promarnili sanci se ukazat jako vyslanci tech lidi,kteri Vas plati.Pripominky o rozdeleni udrzba provoz s kterou jste „ostre“ nesouhlasili se stejne provedla za Vaseho ticheho dohledu.

    Vypraveni o tom,jak delate maximum jsou spise zbozna prani a nenaplnene touhy.
    Slavna rezijka to opravdu nespasi,v dnesni dobe uz to davno neni vec,ktera rozhoduje…….

    • Pokud je mi známo, tak to nejsou zdaleka jen „režijky“, které díky liberalizaci železnice postupně zaniknou tak či tak nějak samovolně. Zaměstnanci drah mohou využívat i FIPek, mají KOPky ad. (stejně jako jiné výhody mají jiní jinde, takže jim není co „závidět“). Jinak s Vámi souhlasím, že (drážní) odbory v ČR jsou od odejití Duška (ať už si o něm můžeme myslet cokoliv) příliš málo rázné (snad jen o ČMKOS se dnes dá říci, že něco dělá, hlavně stran levné práce ad.). Ale jsem jen nezúčastněný pozorovatel 😀

  • Chválím, že je snaha dostát své závazky a dbát o konkurenceschopnost, nicméně personální otázka je také důležitá, a to především v těch nejnižších řadách – v provozu. Když vidím tu fluktuaci v řadách vlakového doprovodu, kdy po dlouhé době někdo nastoupí a odchází někdy ještě ve zkušební době, zaměstnanci jsou v práci téměř nepřetržitě a odpočinek mezi směnami se téměř rovná součtu přerušení ve směně (protože nejsou lidi), strojvedoucí odmítli podepsat přesčasy, … Na řešení tohoto již včera bylo pozdě a letáčky ve vlacích a na nádražích to nezachrání.

    Problémem je přebujelý management. Možná v tomto ohledu by mohla dozorčí rada zatlačit na GŘ, aby trochu zúžili své řady. Kdo má dráhu rád, míst v provozu je dostatek, kdo odejde, přispěje ke snížení závazků společnosti. A ČD budou konkurenceschopné dosytosti…

    • „Problémem je přebujelý management.“
      Ano – a dosaženo toho bylo paradoxně (ale pochopitelně) už rozdělením „unitární“ železnice, kdy místo jediného GŘ s jedním „generálem“ a jeho asi 3 – 4 náměstky máme 3 GŘ se třemi de facto „generály“ a aparáty, z nichž každému co do velikosti nechybí dnes už mnoho do dřívější velikosti tehdejšího jediného „unitárního“ GŘ ČD. Ale „máme to dobrý, jen si to nesmíme škrabat“ …

  • Škoda, že tak vyměkli. Když i podělaná korouhvička ťok peremjennyj prosadí proti odborům co si zamane, resp. to co mu šéf nařídí.

    • V odborech nejsem už velmi dávno, takže zevnitř tu situaci neznám, ale zvenku mi to připadá spíše tak, že Pejša má asi v mnohém pravdu.

      • No článek mi spíše přijde jako uražená ješitnost…vyčkal bych vyjádření Osž…

        • Dobrý den, stanovisko OSŽ si můžete přečíst, pokud v otázce „Pan Leitgeb ve svém rozhovoru pro webovou stránku OSŽ …“ prokliknete zvýrazněné. Můj rozhovor je reakcí na uvedené.

          • ale musíte uznat, že píšete věci co jsou už daný, třeba jdete do důchodu a končíte členství nebo železničáři platí výpalný odborům i z důchodu?

          • Pejša ,Popravdě pokud jste chtěl odejít a rozhodl jste se odejít a pak změna názoru,tak celkem chápu že to ostatní zaskočí ,jste již v důchodu jak jsem, se dozvěděl z googlu , tedy v organizaci jsou jistě jiné posty které lze zastávat i v důchodu …tak nějak úplně nechápu smysl odchodu z Osž zvlášť pokud jste byl předsedou, pokud jste to dělal pro zaměstnance máte jistě spoustu zkušeností které se dají využít pro zaměstnance,či bývalé zaměstnance.Toto mi tak trochu připomíná s prominutím potápění práce stovek lidí .

Newsletter

Partneři


Výběr editora