cargo

Pejša: Rozhodl jsem se ukončit své členství v Odborovém sdružení železničářů

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPosunovač. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zdá se, že největší odborová centrála na železnici, Odborové sdružení železničářů, trpí syndromem některých politických stran: bývalí předsedové odcházejí ve

Zdá se, že největší odborová centrála na železnici, Odborové sdružení železničářů, trpí syndromem některých politických stran: bývalí předsedové odcházejí ve zlém a se svou organizací jsou ve sporu. Bývalý předseda OSŽ Jaroslav Pejša vysvětluje důvody svého rozhodnutí setrvat přes původní sliby v dozorčí radě Českých drah, což vyvolalo v odborech velkou nevoli. „ČD nejsou ve stavu, aby se muselo neprodleně měnit představenstvo ČD a navíc to může otřást pozicí ČD na finančních trzích,“ říká Pejša. Rozhovor se uskutečnil o víkendu elektronickou poštou, proto nebylo možné na některé odpovědi bezprostředně reagovat. Jaroslav Pejša nicméně slíbil případně doplnit svá vyjádření v diskusi pod článkem.

Jaroslav Pejša. Zdroj: Jaroslav Pejša

Jaroslav Pejša.
Zdroj: Jaroslav Pejša

Váš kolega z dozorčí rady Českých drah a tajemník podnikového výboru OSŽ při ČD Antonín Leitgeb tvrdí, že jste před vaším zvolením do rady v roce 2016 slíbil, že za dva roky odstoupíte, aby bylo možné volit všechny tři zástupce zaměstnanců najednou. Je to pravda? A nebylo by to logické ?

Já to řekl nejen před dvěma roky, ale ještě 17. července letošního roku jsem v rozhovoru pro váš web řekl, že letos na podzim skončím v dozorčí radě a odejdu do důchodu. A to bylo již po 13. červenci, kdy došlo k výměně pěti členů dozorčí rady. Ale 30. července mě nadzvedly informace ze společného jednání zástupců odborů a ministra dopravy. Televize uváděla vyjádření předsedy OSŽ Mgr. Malého, jak je spokojen, že k jednání vůbec došlo a že pan ministr přislíbil s odboráři konzultovat veškeré závažné personální změny. O dvě hodiny později mi mailem přišla pozvánka na mimořádné jednání dozorčí rady s bodem „personální záležitosti“. Tak jsem telefonoval Mgr. Malému i Vladislavu Vokounovi (člen dozorčí rady ČD a místopředseda OSŽ, pozn. red.), jaké personální změny projednali. Odpovědi byly vyhýbavé. Víte, mně nejde o jednotlivé posty ve vedení Českých drah, ale o to, co jsem již řekl v rozhovoru 17. července, nejprve je nutné vyřešit refinancování dluhopisů ve výši 300 milionů eur, tedy zhruba osm miliard korun, pak teprve řešit personálie. ČD nejsou ve stavu, aby se muselo neprodleně měnit představenstvo ČD a navíc to může otřást pozicí ČD na finančních trzích. V tomto případě jsou škody, které mohou vzniknout, milionkrát větší než náklady na jedny volby do dozorčí rady.

Pan Leitgeb ve svém rozhovoru pro webovou stránku OSŽ nicméně říká, že jste svůj krok předem nekonzultoval ani s nikým z vedení OSŽ a ČD.

Změnu svého stanoviska jsem oznámil 4. srpna V. Vokounovi, I. místopředsedovi OSŽ a předsedovi Podnikového výboru OSŽ při ČD, se zdůvodněním, že považuji situaci za závažnou a že patrně nebude vyřešena do konce září, proto měním své rozhodnutí. Zároveň jsem mu nabídl, že přijdu na podnikový výbor změnu svého stanoviska vysvětlit. Nijak nereagoval, proto jsem se domníval, že nemá námitky. V důsledku toho jsem informoval o změně svého názoru i vedení ČD, které to 8. srpna projednalo na zasedání představenstva ČD. Proto označení za podvodníka odmítám a považuji ho za naprosto nesmyslné.

Jaké jsou teď vaše vztahy s kolegy z vedení OSŽ?

Byl jsem šokován závěrem rozhovoru A. Leitgeba, který zní: “Muž, který nedrží slovo, není lepší než zvíře“. Čtenáři si patrně vzpomenou, kdo rozlišoval lidi a podlidi a jak dopadl národ, který takovému člověku uvěřil a co kvůli tomu prožila Evropa v letech 1939-1945. Já už nejsem žádný funkcionář OSŽ, ale řadový člen, a začal jsem se obávat, jakému tlaku bude vystavena základní organizace OSŽ, jejímž jsem členem, a zvláště předseda této základní organizace. Proto jsem se rozhodl ukončit své členství v OSŽ. Doufám, že je to jen dočasné řešení, i když vím, že v našich zemích je dočasnost spojena s dobou dvaceti let. Doufám, že tak dlouho to trvat nebude, to bych se asi nedožil. Jsem přesvědčen, že ke změně poměrů v OSŽ dojde dříve a já se vrátím opět jako řadový člen, funkcionářem už být nechci, to se moji oponenti obávat nemusí. Můj život je však spojen s OSŽ od jeho vzniku v roce 1990 a těch dvacet osm let mého života smysl mělo.

Připouštíte, že můžete být z dozorčí rady odvolán?

Jsem si po rozhovoru A. Leitgeba jistý, že Podnikový výbor OSŽ požádá ČD o vypsání referenda o mém odvolání. Byl jsem volen všemi zaměstnanci, OSŽ mě pouze navrhovalo, proto je nutné referendum. To bude platné, pokud se ho zúčastní nadpoloviční většina zaměstnanců. A jestli nadpoloviční většina účastníků platného referenda bude hlasovat pro mé odvolání z DR, tak skončím. Odejdu do důchodu a budu mít čas na zájmy, kterým se dosud nemohu plně věnovat, třeba literatuře a historii. Například teď čtu knihu Ivana Fíly „Muž, který stál v cestě“ (o F. Kriegelovi), vyšla k výročí srpna 1968 a opravdu stojí za přečtení. Pokud mě neodvolají, budu hájit v DR zájmy ČD i jejich zaměstnanců.

Co chcete v dozorčí radě nejvíce prosazovat?

Především, aby se řešily nejprve nejdůležitější úkoly a pak ty ostatní. Konkrétně tedy nejprve refinancování dluhopisů a teprve poté personální záležitosti. Na serveru Zdopravy.cz byl také 2. srpna zveřejněn článek „ČD čeká obhajoba 400 milionů Kč na expresy do Žiliny. Stát je nabídne i soukromníkům.“ Den předtím byl zveřejněn přehled dotací na jednotlivé linky dálkové dopravy a tato trať Ex 2 „Praha-Olomouc-Vsetín-Žilina“ byla uvedena jako nejztrátovější s dotací 420 milionů Kč za rok 2017. Jak je to možné? Vždyť v úseku Praha-Olomouc a opačně bývají obsazena všechna místa k sezení ve 2. třídě a cestující si dokupují 1. třídu, aby si sedli. V pátek a neděli se to týká celé trati z Prahy do Vsetína. A v úseku Praha-Pardubice a opačně je plná i 1. třída. Buď je tam nějaká chyba a nebo se musí přijmout opatření, aby od prosince 2019 se jezdilo za nižší dotaci. Pro ilustraci před šesti lety, kdy měla být předána alternativním dopravcům linka R 27 Ostrava – Krnov – Olomouc, byla nejztrátovější právě ona s dotací vyšší než 200 milionů Kč. V roce 2013 bylo výběrové řízení na tuto linku zrušeno a hle … v roce 2017 je zde dotace pouhých 89 milionů Kč. Tak pojďme ten zázrak zrealizovat i na zmíněné lince Praha – Vsetín.
Do roku 2009 stát nedostatečně hradil objednanou osobní železniční dopravu a ČD nemohly investovat do obnovy kolejových vozidel. Je potřeba ještě několik let, aby se tento handicap ČD podařilo vyrovnat a ony se mohly zúčastnit liberalizace za spravedlivých podmínek.
Toto jsou některé z důvodů, které mne vedly k rozhodnutí setrvat v DR a zabránit ve zbývajících měsících roku 2018 i v roce 2019 k nevratnému poškození ČD. Je potřeba všechny tyto souvislosti objasnit i novým členům DR.

Tagy České dráhy OSŽ Pejša
41 komentářů