Padlé stromy na železnici loni způsobily nejvíce nehod za pět let, méně se kácelo

Hasiči Správy železnic odstraňují padlý strom z trati. Pramen: SŽHasiči Správy železnic odstraňují padlý strom z trati. Pramen: SŽ

Ve většině případů na koleje padají na první pohled zcela zdravé stromy.

Provoz na české železnici se musel loni vyrovnat s rekordním počtem nehod, které byly způsobené padlými stromy. Správa železnic (SŽ) zaznamenala 103 takových mimořádných událostí, což je nejvyšší číslo minimálně za pět let. Uvádí se to v materiálu pro správní radu SŽ, který má deník Zdopravy.cz k dispozici.

Loni přibylo i pádů stromů na koleje, čímž se obrátil trend z roku 2021. „Z důvodu omezení financování kácení od 1. ledna 2022 došlo v roce 2022 oproti roku 2021 k poklesu kácení o cca 16 %, což se v důsledku projevilo i na zvýšeném počtu pádů stromů a MU,“ stojí v dokumentu. V roce 2020 se přitom začalo kácet „cíleněji a aktivněji“.


Pramen: SŽ

Nejde ale jen o financování. Ačkoliv novela Zákona o dráhách dává Správě železnic větší pravomoci, pokud jde o odstraňování dřevin, které ohrožují provoz, podle železničářů přetrvává spor s orgány ochrany přírody ve výkladu. Soudy přitom podle SŽ často dávají za pravdu ochranářům, podle kterých nelze plošně vykácet prostor dráhy.

Správa železnic přiznává, že kácení rovněž kazí dobrý obraz železnice u veřejnosti. „Aktivní postupy Správy železnic a drážních správních úřadů, byť vedeny zákonným cílem ochrany dráhy a drážní dopravy, jsou veřejností vnímány často velmi negativně a jsou často kritizovány, kdy kritika je zpravidla mediální a velmi agresivní,“ píše se v dokumentu.

SŽ nicméně také uznává, že stromy nejsou jen nebezpečím, nýbrž i ve vztahu k železnici mají užitečné funkce, například zpevňují svahy, pohlcují hluk nebo brání zavátí tratě sněhem.

„Jedním z důvodů častějších pádů stromů v posledních letech je i projevování se klimatické změny a tím i častějších změn počasí v ČR. Přibylo podstatně více silných bouří s výskytem orkánů i lokálních tornád a dalších extrémních meteorologických jevů, které mají negativní vliv na vegetaci podél ŽDC,“ doplňují správci železnice.

Ve většině případů podle nich na koleje padají na první pohled zcela zdravé stromy.

Tagy dřeviny kácení stromů Správa železnic
73 komentářů