Osobní dopravci spojili síly. Nový svaz chce tlačit na Správu železnic a přilákat více lidí do vlaků

Vlaky Českých drah a Arrivy v České Lípě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVlaky Českých drah a Arrivy v České Lípě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dopravce dala dohromady nespokojenost s železniční infrastrukturou.

136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dolf

Pokud nepočítám průmyslovku v ČT a studium na VŠD Žilina na jsem na dráze od r. 1976 a dnes se tak trochu stydím, že jsem v muzeu u SŽ. Dříve jsem koordinoval závěr některých staveb Plzeň, Praha Nové spojení a dalších, ale to už je dávno. Protože se nesmým zviditelňovat, tak již nemám aktuální informace. Problém výlukové činnosti je dán dle mého názoru nastavením celkového špatného systémemu. Od loňského roku se musí výluky plánovat s dvouletým předstihem a hlásit někam do EU. V době stanovování výluky však ještě mnohdy SŽ nemá přidělené peníze na akci a neví zhotovitele, tudíž an… Číst vice »

Karl vB.

To to ale trvalo!

Dan

Taky by bylo fajn, kdyby tenhle svaz pomohl dotlačit SŽ a operátory k nalezení společné cesty na pokrytí tratí signálem.

Dominik

Zde je často i problém v odstínění vozů, které taktéž signál dosti utlumí.

Dan

Třeba v úseku úseku Choceň – Zábřeh to ale o ostínění vozů zrovna moc není. Ve srovnání s tím, že někde ten signál prostě není, už je odstínění vozů drobnost.

kocourek

Často bývá problém také v dotačních pravidlech u modernizovaných tratí. Ty mnohdy po dobu tzv. udržitelnosti dotace nesmyslně brání SŽ jakkoliv poskytnout (pronájem či bezplatně) třetím osobám (operátorům) prostory na sloupech trakčního vedení k umístění vysílačů.

Leinad

Jo potkají se dva úředníci, kteří mají vždycky pravdu. SprŽel napíše do žádosti o dotaci „sloup jen na trakční vedení, bez vysílače“ a následně Evropská komise hlídá, že na něm opravdu vysílač nebude.
Aby SprŽel napsala žádost o dotaci pořádně, tomu brání paragraf jedna.
Po schválení odečíst z dotace jen odpovídající část (kolik platí operátor za možnost mít tam BTS) místo rušení celé dotace, to by taky dávalo moc velký smysl.

Axel

Líbila by se mi JEDNA jednotná appka ná nákup jízdenek v jednotlivých krajských IDS.

Tj. jedna appka ve které koupím všechny varianty jízdenek, hromadné dopravy, různě po ČR

Jiří Kocourek

jj to jsem psal kdysi dávno… ale to by to někteří dopravci museli umět načíst… třeba takový RJ neumí načíst QR kod z pid lítačky a neí možné si doplatit jízdné do první třídy tak jako u jiného dopravce… a to jezdí v závazku…

Leinad

Ono společné uživatelské rozhraní na nákup ještě neznamená, co ta apka udělá v kterém kraji.
Někde může jen poslat žádost o SMS jízdenku a zobrazit příchozí SMS. Někde může dělat složitější věci přes API.

Vapch

Tleskám této aktivitě (y) . SŽ už velmi zaslouží klepnout přes prsty (nejlépe šroubovkou). Z vlastní praxe tvrdím, že by se SŽ měla přejmenovat na SPUZ – Společnost pro udržování zpoždění

seika

souhlasím. Sž si dělá co chce a na dopravce bere pramalý ohled.

rhol

Velkým cílům velká čest. Ale SŽ je soupeřem více než zdatným. Budu držet palce.

Petr Marek

Příkladem je např. Vlárská dráha nebo úsek Staré Město u Uh. Hradiště – Luhačovice. Každý rok s nad co měsíc a půl pořád někde nějaká výluka! Někdy mám pocit, že to je nejdražší trať v republice. V letech 1982 – 1985 jsem každý týden pendloval na trase Uherský Brod – Veselí nad Moravou – Brno a nepamatuju si výluku! Prý se běžná údržba prováděla v noci.

Letadlo

no, a diky tomu, ze se tehdy vyluky nedelaly, cili se totalne kaslalo na udrzbu, mame nyni zeleznici v tom stavu, v jakem je)

Jiří Kocurek

A když se dělala, tak tam nahnali polootroky bez praxe, totiž železniční vojsko. Oprava se udělala s cílem ihned jezdit a bez ohledu na nějaké odvodnění. Byla přece válka, sice studená, ale byla.

Jenisej

Kdyby to tak fungovalo, to bych byl happy. SŽ už je opravdu před propastí. Příklad ? Předvčerejší výluka koleje i troleje v Ostravě střed. Začal hezky v 7:30 Po obědě už měli strom pokácený, větve podrcené, drtička větví už odjela po svých pásech domu, oranžové stahovačky sundané, napětí hezky zpátky v troleji……a ? Ano, výluka pokračovala až do odpoledne a vlaky nabírali zpoždění, protože je plánována do 16:00. A další den začala znovu, tentokrát probíhala údržba osvětlení. Druhý den ale už ji ukončili po skončení práce. Asi už nechtěli znovu poslouchat dotazy dispečera, proč je výluka, i když je práce… Číst vice »

zdenek

Dobrá správa holt zustala poplatna své pověsti…..

Tomas

Co čekat od státního podniku? Efektivitu, logiku,… 🤣?

Jiří Kocurek

… vlastní iniciativu a snahu se zlepšovat.

Realita? Peskují Zlíský kraj, že se nestará o svěřené železniční tratě.

Krysa350

Síly by měli spojit všichni železniční dopravci, tedy SŽD Sdružení Železničních Dopravců. Není to jen o infrastruktuře, ale i o organizaci dopravy, co se kolikrát děje v nákladní dopravě, kdy náklady pořád brzdí, čekají a rozjíždějí se, to je velmi energeticky i časově náročné. Je třeba zvýšit kapacitu dráhy.

Lemmy

СЖД?

Krysa350

Přece si někdo vzpomněl 🙂 No tak třeba Asociace Železničních Dopravců AŽD? Taky ne. Tož jak?

Pája

SŽD v žádném případě ne, AŽD raději taky ne.

Krysa350

Za co ty mínusy pro Lemmyho, za azbuku? Vždyť to byly tehdy Sovetskie Zheleznyje Dorogi.

noerf

Mě by zajímala pozice sdružení ohledně ETCS. Regiojet mimo lokomotiv řady 162 a několika jednotek 628, které mají z pravidelného provozu zmizet je na ETCS relativně připraven. Naopak Arriva či GWTR (není nyní ve sdružení) jsou s ETCS na nule, ČD je někde na půli cesty.

Fliczek

Proč myslíte, že GWTR je s ETCS na nule a není připraveno?

Rony

AŽD a pan Chrdle? U něj vznikla myšlenka na založení sdružení? Největší monopol a dodavatel zabezpečovací techniky pro SŽ? Ten má zrovna co mluvit o množství výluk, koordinaci atd. Zrovna AŽD není ukázková firma na spolupráci..prostě využívá svoje monopolní postavení na trhu. Mnoho diskutujících zde ani neví (někdo určitě ano), jak náročné jsou výluky z hlediska ZZ, omezení provozu, dopady na GVD jsou zde hodně velké. AŽD jako dodavatel by taky mohlo spoustu věcí dělat jinak, rychleji a v noci. AŽD jako provozovatel vlastní dvě tratě, kde si zkouší svoje věci proč ne…jako dopravce provozuje jednu osobní linku ještě z… Číst vice »

Lukáš F.

A je to skutečně vina AŽD, že mají monopolní postavení na českém trhu? Nikdo přece nebrání SŽ nakupovat od konkurence z jiných zemí EU.

Leinad

Jestli AŽD bude nadávat na výluku kterou způsobí, bude to vtipné.
Nicméně já se obávám, že pokud je dodavatel něčeho pro SprŽel, tak většinou AŽD dodržuje smlouvu. Není vina AZD, že najust dostane úkol instalovat zabezpečovačku o den jindy než se prosekávají stromy podle trati, aby byla výluka co nejdelší.

Alibaba

Jsem zvědavej co prosadí. Spousta tratí by potřebovala zdvoukolejnit, aby se největší problémy s kapacitou a omezenou kapacitou při výlukách odstranily.

Anonymus

Presne tak. Zdvoukolejneni by pomohlo silene moc. A tam, kde SZDC uz modernizuje za vyssi dtovky milionu az miliardy, taj bych ocekaval, ze spoje zrychli a ne ze po 2-3 letech modernizaci spoje budou stejne „pomale“. Absolutne o nicem. Asi jako postavit dalnici a dat tam prikazovou znacku max 90 km v hod.

Alibaba

Zrychlení je podmíněno narovnáním oblouků. zatím se do toho nikomu asi nechce. A dálnice by se v železniční dopravě dala přirovnat k VRT, kde opravdu doufám v novostavbu a vysokou rychlost bez propadů uprostřed trasy.

Jiří Kocurek

Praha-Kladno, Brno-Vyškov(Přerov), ten poslední kousek korudoru u Českých Budějovic, Plzeň-Domažlice(Bavorsko), Plzeň-Blovice(Budějovice)

To jen tak pro začátek, kde je silný přepravní proud na vlak a jenom jedna zatracená kolej.

Tomariero

Tak to je vše v plánu pokud vím.

MaT

No to je sice hezké, ale asi by to od plánů (a dalších studií) chtělo také co nejdřív přejít k výstavbě. Ono u těchto relací už před 20 lety bylo pozdě…

Alibaba

Já bych třeba přidal Praha – Neratovice, Praha – Skochovice a některé drobné (typu Děčín – Benešov n.P.) další dvojkolejné vložky.

Jiří Kocurek

A zapomněl jsem na Zlín, tam je taky potřeba druhá kolej už asi půl století.

Axel

S tím „zdvoukolejněním na spoustě tratí“ jste docela … pobavil, pokud jste to myslel vážně jako že se to bude realizovat během příštích pár let.

Tak nápovědou Vám může být, že na dotování dopravy došly prachy už loni v létě. Babišova vláda schválila seškrtání na polovic rozpočtového výhledu SFDI.

A na dotace pro dopravce se ve státní (vyjedené a zadlužené) kase našlo míň než 20% z požadovaných cca 4 miliard. Babišova vláda poslala loni v létě pouze 750 milionků pro dopravce.
https://zdopravy.cz/vlada-slibila-krajum-750-milionu-korun-na-ztraty-z-verejne-dopravy-84651/

Lektor

Ač to píše Axel, tak to že došly prachy loni v létě je pravda, a SŽ od té doby soutěží (a podepisuje) naprosté minimum zakázek

Lektor

Jinak to také odpovídá tomu jak, je železnice u nás skutečně podporována.

Axel

Viz popis situace k regionálním vláčkům – stav v půlce loňského roku

Babišova/Faltýnkova/Okamurova vláda = ŽÁDNÉ budoucí dotace na pořízení nových vláčků … Proto furt melu dokola, o importu ojetinek a o autobuscích… bo kalkulačku nelze obelhat/uřvat….

citováno z https://zdopravy.cz/borecky-nelikvidujeme-verejnou-dopravu-ve-stredoceskem-kraji-neexistuje-zazracne-vychodisko-85876/
„Nakonec je potřeba si uvědomit, že česká vláda (!) schválila ekologické či technické závazky a kraje to mají za ni zaplatit.

Naopak vláda by se měla postavit čelem ke svým rozhodnutím, protože bez její finanční pomoci to kraje neustojí.

Zatím se k tomu vláda postavila tak, že v následujícím dotačním období „vyčlenila“ na pořízení nových vlakových souprav ČISTOU NULU.!“

Alibaba

Tak já především popisuji technické požadavky, aby se spolehlivost železnice zlepšila. Dál je to pak otázka ekonomů, technologů a priorit, podle toho, kde se to rozpadá. v konečném důsledku hraje roli i politická lobby.

Jinak stavět se bude vždy, jen je otázka v jakém množství, protože ty firmy musíte nějak zaměstnat, aby jste od nich zase mohl vybírat daně a zaměstnávat lidi. Peníze se musí točit.

Axel

1- A má SŽDC v rozpočtovém výhledu, který Babiš loni v létě seškrtal na polovic, vůbec dost kaček, aby SŽDC zaplatila stavby rozestavěné v současnosti? Tj. aby SŽDC měla dost kaček na SOUČASNÉ smlouvy se stavaři. 2. A přimlouval bych se např. za opravu těch SKUTEČNĚ DŮLEŽITÝCH železničních tratí, např. té dožilé tratě u Chomutova, kde jezdí spousta vláčků převážející uhlí…. jde o tu trať kterou SŽDC nemůže dát do pořádku neb nemá kačky = SŽDC nemohla podepsat smlouvu se stavaři, kteří vyhráli výběrové řízení na opravu tohoto kousku železniční tratě 3: A bylo by fajn se zamyslet jestli přece… Číst vice »

Lektor

Nemá, např. Rekonstrukce Vsetína byla podepsána s dodatkem, že zhotovitel nebude prvních devět!! měsíců fakturovat. Pak mají přijít peníze z EU.

Alibaba

ad1) Detailněji jsem rozpočet nezkoumal, v současnosti je navíc rozpočtové provizorium. ad2) Píšu, že se musí stanovit priority. ad3) souvisí s ad2) ad PS) Myslel jsem ty firmy co staví pro SŽ, SŽ spravuje (dozor a údržba) a maximálně funguje jako nositel peněz – investor, i spoustu větších (rozsáhlejších) oprav si SŽ u firem objednává. Jinak zaměstnanci SŽ platí daně jako jakýkoliv jiný zaměstnanec. DPH se s vnitrostátních jízdenek platí. DPPO u ČD je docela problematické, předpokládám, že stát jako „vlastník a zřizovatel“ této firmy by byl rád, že by měla účetně černou nulu, což je asi možné, ale ty… Číst vice »

Axel

„ad2) Píšu, že se musí stanovit priority.“ IMHO prioritou je škrtat co nejmíň u provozních dotací = pro pasažerské nádražáky, aby a) se probudii do reality a začali věnovat 100% své pozornosti na nalákání potencionálních pasažérů, zejména z autíček, do vagonků zejména v dálkových vláčcích viz ostudných 83% sedaček bez pasažérů ve vagoncích pasažerské ČD za loňské první pololetí. b) nejtěžší/časově náročné na nalákání pasažérů bude, aby pasažéři uvěřili, že kupodivu ve vagoncích dostanou službu a to službu užitečnou pro pasažéry. Druhé nejtěžší/časově náročné bude aby nádražáci svoji nadutost/myškenkovou lenost vyměnili za: „Náš pasažér, náš pán“ P.S. Pane Alibaba, když… Číst vice »

Alibaba

Až voliči vypnou dotace do železnice, tak jsem zvědavý, jak budou především krajská města zvládat dopravu do svých center. Naše města nejsou dělaná na automobilovou dopravu.

Nevím, kam míříte tím článkem o Lužné?
Podle mě by tyto aktivity měly být financovány s rozpočtu ministerstva kultury jako další historické památky.

Y.K.

Pokud se jedná o dospívání otevírající se železnice, tak jedině dobře. Konkurenti mají bojovat vně o cestující, případně ekonomicky v tendrech na ZDO, v provozu by si měli vycházet naopak vstříc, ne si mezi sebou rozšlapávat bábovičky. Jsem zvědav na nějaké výstupy z jednání.

Axel

Souhlas. Viz např. na území Prahy, kdy jezdí jak vagonky/elektrovagonky/dieslvagonky ČD, tak dieslvagonky/autobusky Arrivy atd. a autobusky/tramvajky/metrovagonky DPP a několik milionků autíček. Plus cyklisti, chodci,…

https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Verejna-doprava/Souhrnne-zpravy-o-zavazcich-verejne-sluzby-dotaz/Kopie-Praha-Stredocesky-2020-(ROPID).xlsx.aspx

Facepalm

Nemusíš používat ty zdrobněliny, dostatečně debilní je to i bez nich.

Pezos

Nešlapejte Axelíčkovi po bábovičkách, jinak bude plačkat v dětském pokojíčku.

Svojsin

On to tady chce rozložit, jiný vysvětlení nemám….

zdeněk

přesně

Jouda

Byl jste před víkendem u lékaře pro nový recept ????

Axel

Pane Jouda, četl jste prosím ten odkaz? Tak chápete, že cestujícím je šumafuk jestli se dopravují v něčem co patří pod správným modré. To je stejné jako s kocourem = není důležité jesti je jednobarevný či strakatý. Důležité je, zda chytá myši. Daňoví poplatníci chápou, že aby bylo relativně volno na parkovištích a na silnicích, tak nějaké ty kačky posílají na dotování hromadné dopravy. No a dotovaná veřejná doprava nerozlišuje jestli dojuje vagonky metra DPP či elektrovagonky ČD nebo autobusky/dieslvagonky Arrivy atd. Jinými slovy = neexistuje nic jako nádražácká galaxie, kde existují jen a pouze doprava po kolejích. Doprava probíhá… Číst vice »

Pepa

E recepty měly výpadek třeba to má souvislost…

MaT

Proč dáváte odkaz na Google, který přesměruje na článek na Nově? To aby mohl Google sledovat, kdo všechno na ten odkaz klikl?

Axel

Tímto dialektem nádražštiny jsem nepolíbený. Naštěstí

Copak to je druh vagonků? Ten ofiko název vagonku , tj. ta zmatená změť písmenek (a čísélek) začínající obvykle na B či A či W , je mi srozumitelnější než Váš dialekt nádražštiny

Miroslav Zikmund

Vy jste políbený pouze duševní chorobou jejímž dúsledkem je demence projevující se bludy, jak v mluvené, tak psané podobě ….

Radek

Správný krok. Ještě tak nějaký svaz cestujících, jako mají v některých zemích.

Axel

Více méně není potřeba, bo 6 milionků autíček na 10 milionkový národ. Tož kapacita 20 až 30 milionků sedaček je víc než dostatečná.

A ve městech je to navíc MHD, o které se hlasuje jednou za dva roky (přímo v obecních a nepřímo v krajských volbách).

Martin

Vy ještě nejste v zabezpečovací detenci ?

Axel

Prosím?

Otos

Nedivte se. To je naprosto validní dotaz na Vás. Také mám o Vás jistou starost, znepokojení.

Karel JIRÁSEK

Ten, kdo diskutuje na odborném webu a nezná (nechce znát) aspoň základní terminologii jinam nepatří. Používáním infantilních slov dává jasně najevo, že je infantilní. Voják nenazývá svoji zbraň flintičkou, námořník svou loď kocábkou a pilot nepilotuje letadélko.

M19

A nebo je infatilní ten, kdo to neustále řeší? 🙂 Opravdu by nestačilo věcně argumentovat, místo řešení, zda někdo někde udělal či neuděla čárku, použil ten správný výraz či nějakou zdrobělinu? Pokud je srozumitelné, co chtěl dotyčný říci, tak ať si píše vláček, vagonek či mašinka, o co jde. To, že s nickem Axel někdy nesouhlasím, někdy souhlasím, když ne zcela tak aspoň částečně je věc obsahu toho co píše, ne zda je pro motorový vůz dieselvagon či brumlající vagonek.

Miroslav Zikmund

Problém je, že tyto výrazy nejsou k nalezení ve Slovníku spisové češtiny ani nějaké „odborné literatuře“ … To je terminologie národních obrozenců snažícících se vytvořit ryze česká slova – příklad čistonosoplena > tuším v seriálu F.L.Věk a roli hrál Jiří Sovák … (ale mohu se mýlit … omluva) ….

M19

A to snad na věci něco mění? Pokud dokážete porozumět, že čistonosoplenou rozumí někdo kapesník… Mimochodem, tenhle výraz vznikl v 17. století, takže jako obvykle to bylo trochu jinak.

***** Petr

Infantilní je taky ten, co používé odborné výrazy u nichž si myslí , že zná význam.
I piloti dávají oblíbeným letadlům jména , že jsem myslel že mluví o dítěti nebo milence a až dementní jsou jména u ušmudlaných železničních přepravních jednotek osob …… Nevím sice kam to jede,ale je to Alžběta . Takže Axel možná přistopil jen na hru kovaných nádražáků nebo to píše tak , aby to pobraly. Mě osobně je to jedno , oproti komentářům páně výkolejky ,Dominika, Zikmunda a dalších podobných exemlářů to má alespoň hlavu a patu a nejsou jak od osoby omezené 🙂

Gwann

a co teprve šukafon Kryštof Harant…. (který obvykle jezdí Hostivice-Praha hlavní před Jinonice)

Majkl

Ale fíra řekne klidně: Mašinku máš na 30 koleji na vlaku a je po brzdě.

Dušan

No, je zajímavý, že když zavolá výpravčí semo tamo GSM-R na lokomotivní vlak – třeba Lv 54232 tak se ve vysílačce ozve:
„Ahoj, tady mašinka 54 232…“…

Jaroslav Vedrola

Semo tamo? Tvl, co to je za řeč?

Miroslav Zikmund

Projev slabé chvilky „normality“ duševně nemocného stíženého demencí …

Alibaba

Na to vám neodpoví, protože ten kdo tam je tak na takovou odpověď nemá inteligenci. 🙂

MHD

S Aspergerovým syndromem není nebezpečný. Jen je to pro okolí občas těžké.

Miroslav Zikmund

Já mám podezření na Alheimera … osobní zkušenost s blízkým příbuzným ….

Axel

wtf Alheimer?

To je něco jako „alternativní vlastenec“ či co, v nějaké ztřeštené verzi němčiny?

Miroslav Zikmund

Do zabezpečovaí detence se lze dostat až poté, co je spáchán hanebný čin, leč pachatel TČ je shledán v době spáchání nepříčetným a není možno jej trestně stíhat a umístit do „věznice“, ale ze znaleckého zkoumání vyplyne, že je společensky nebezpečný … proto soud rozhoduje o detenci …
Alzheimerova choroba se projevuje demencí a vyjadřováním „bludů“ – objevují se slabé chvilky „normality“, nicméně toto je zdravotní stav, na jehož základě může soud rozhodnout „o zbavení svéprávnosti“, nikoli o nepříčetnosti a umístění do zabezpečovací detence …

Dominik

A když jedna rodina má vícero aut? Známý žije sám, a má minimálně 4 auta. 6 milionů aut tedy nic nevypovídá o tom, kolik jich jezdí denně.

Jiří Kocurek

A už vůbec ne o tom, kolik kdo, jakým a kde ročně najezdí.

Ale obecně se dá říct, že v Praze je méně automobilů na 1000 obyvatel než na venkově.

noerf

No jistě v Praze je slušná MHD a problém najít parkovací místo. A na vesnici se bez auta nikam nedostanete

Axel

Tuto otázku by Vám asi uměli líp zodpovědět autoři Ročenky dopravy Ministerstva dopravy. Neboť nějakým způsobem museli dojít k číslům, že v autíčkách pasažeři zrealizují 7x víc osobo-kilometrů než ve vagoncích pasažerských nádražáků viz za rok 2020 https://www.sydos.cz/cs/rocenka_pdf/Rocenka_dopravy_2020.pdf a to tabulka 5.1.1. Mezioborové srovnání přepravních výkonů osobní dopravy … osobně si netroufnu zhodnotit jak správný/nesprávný je tento odhad… neboť např. při sčítání dopravy po silnicích pro ŘSD se pokud vím sčítá počet autíček které projeli a není sledováno kolik pasažérů cestovalo autíčkem. Ohledně intezity provozu autíček v regionech asi nejpřínosnější pro Vás bude srovnat tabulky: 6.5.1. Počet nehod v silničním… Číst vice »

Gwann

tak pokud je to jen 7x více, pak je to docela slušný výkon železnice. protože pokud sečteme veškeré veřejné i soukromé náklady obojího, tak máme dost zajímavé porovnání….

Daniel Jablonecký

Takový svaz už v ČR funguje. Nebo aspoň existuje. Jeho náčelník se tituluje jako „Prezident“.

Dan

Jako pravidelný cestují bych ocenil, kdyby svaz zatlačil a sám zapracoval na lepších organizačních opatřeních v případě mimořádných událostí. Když se něco stane, strojvedoucí kolikrát nic moc neví, posádka vlaku nic moc neví, cestující vůbec nic neví. Minimálně v předávání informací by se mohli dopravci a správce infrastruktury mnohem líp zkoordinovat, aby cestující ve vlaku znali pravou příčinu zpoždění včetně odhadu, na jak dlouho to bude. Je potřeba, aby mohly informace proudit od dopravců k SŽ a od SŽ k dopravcům i cestujícím. Zatím pro cestujícího nejvíc srozumitelný přehled výluk a mimořádností mají ČD – toto by mělo přejít k… Číst vice »

Jiří 3

FB stránka funguje stále, i když nepisou o úplně všech MU.

Jiří Kocurek

FB stránka je něco jako Úřední deska ve Stopařově průvodci.

Alibaba

Proč nabízíte jako možnost tento šmírácko-cenzorský server? Proč bych měl hledat něco zrovna tam? Já bych naopak uvítal, kdyby tam žádná (veřejnoprávní) firma vůbec nic neinzerovala.

tarten

Ta asociální síť si nezaslouží reklamu.

Milan alias Skeptik

Mimořádnosti a omezení jsou docela dobře zachyceny v GRAPPu, https://grapp.spravazeleznic.cz
Většina cestujících a dost možná i zaměstnanců ale nejspíš ani netuší, že něco takového vůbec existuje, proto ty zmatky. Jinak souhlas, lepší informovanost by nebyla na škodu.

Miroslav Zikmund

Dokonce tam vlaky chybí …

Miroslav Zikmund

To, co pisujete bezvadně fungovalo v dobách jednotného podniku ČSD / ČD – dispečerský aparát byl jeden … v zásadě není důvod, aby to nemohlo fungovat i při množině dopravců … jenže to vyžaduje, aby v případě mimořádnosti žlutá / černá / modrá (jakkoli barevná) točila podle příkazu dispečera a vozila cestující s jízdenkou jiného dopravce, podobně v případě NAD – nebude se řešit pro koho autobus NAD přijel, ale vezme všechny cestující jedoucí daný směrem …

Pražec

Budou-li mít z činnosti této parodie na ŽESNAD prospěch i cestující, pak tleskám.
Ale může se stát, že pak budou mít silnější vyjednávací pozici nejen vůči SŽ, ale i vůči cestujícím. To by pak bylo z louže přímo pod SVOD okapu.

M19

Proč parodie?

Miroslav Zikmund

Ve Švýcarsku, po jehož kvalitě veřejné dopravy se slintá (nákaza slintavkou) a kulhá (nákaza kulhavkou) působí na železničním dopravním trhu množina „pseudokonkurentů“ (konkurence je na úrovni výběru / určení dopravce, který na dané trati/lince bude jezdit) – nicméně v reále se jezdí podle jednotných přepravních pravidel a téhož jízdného … podobně to funguje v Německu, kde se mění název dopravce, v Nizozemí, Švédsku – tam mají dopravní trh rozdělen podle regionů / tras, ale jednotná pravidla ….

Axel

Škoda, že nenapsali jak KONKRÉTNĚ chtějí dosáhnout svých cílů.

IMHO nejpravděpodobnějším krokem bude společný tlak dopravců na rušení méně využívaných železničních tratí = méně využívaných myslím, že pro cestování je používá málo solventních cestujících.

Tj. konkrétní snahou tohoto sdružení patrně bude konvertovat většinu železničních tratí v ČR na autobusky či na spolujízdní autíčka = železniční tratě zrušit a udělat přestupní hrana/hrana na dálkové vláčky z autobusků a ze spolujízdních autíček….

Tak aby zbylo dost kaček na ty skutečně využívané železniční tratě.

Kubrt

Bože bože. Osobní železniční dopravci mají naopak zájem na tom, aby vlaků v závazku jezdilo co nejvíce, protože to je jejich business.

Axel

„aby vlaků v závazku jezdilo co nejvíce“ To jste jinde. Já nemluvil o dotacích pro pasažerské nádražáky (Arriva, ČD, GWTR, KŽC, LEO, RGJ,…). Ale mluvil jsem o dotacích pro kolejové nádražáky (SŽDC) neboť současná výše dotací pro SŽDC bude výrazně snížena viz rozpočtový výhled, který schválila loni v létě Babišova vláda, který seškrtal na polovic Státní fond dopravní infrastruktury. Konekonců např.. DB Regio v 2020 měla výrazně víc autobusků (cca 10 tisíc) než vagonků/dieslvagonků/eletrovagonků (cca 6 tisíc). DB sice asi neprovozuje spolujízdní autíčka, neboť jejichg „kouzlo“ spočívá v úspoře parkingu a v úspoře mzdy člověka, který autíčko volantuje. Ale sdílená… Číst vice »

M19

Když podnikáte železniční dopravě, tak nebude tlačit na rušení železničních tratí. Když podnikáte v autobusové dopravě, také nebudete tlačit na rušení silnic. Když Regiojet se rozhodl převést co nejvíc výkonů ze svých autobusů na železnici, proč by tlačil na rušení tratí? Proč by to dělali České dráhy? Proč Arriva? Viděl jste nějakého autobusového dopravce, jak tlačí na kraj, ať místo oprav raději nějakou tu silnici zruší?

Axel

Pane M19, já popsal jednu metodu jak dosáhnout zlepšení práce SŽDC a to konkrétně aby byly splněny cíle dopravců vůči SŽDC, popsaných v článku = tj. já tvrdím, že je realistické zvolit metodu „lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše“. Pane M19, napadá Vás nějaký způsob jak dosáhnout oněch cílů dopravců vůči SŽDC? Obvykle by čekal, že ke zlpešení kvality práce pomůže personální stability = tj. že to není jak např. v managementu ČD, kde se střídali velmi často = až několikrát do roka, jak andělé na orloji. Jenže v případě SŽDC je řeč o neuspokojivých výsledcích, dosažených NAVZDORY… Číst vice »

M19

No, aby začali dělat to co mají, ne rušit. To není jejich prací. To je je jen snaha převzít moc bez odpovědnosti.

Jaroslav Vedrola

Volantuje? Člověče, vy jste se asi zbláznil .

Axel

Já myslím, že názvosloví ve stylu „volantovat autíčko“ zhruba odpovídá dosavadní zmatenosti nádražáků.. Např. nádražáci se tváří, že je normální slovo „řidičák“ používat pro název jedné varianty vagonku, s nadstandartně proskleným pokojíčkem pro pana řidiče. Avšak dle nádražáčtiny, řidič vagonku prý vagonek (= řidičák) neovládá/neřídí, neboť to je práce pana/paní strojvedoucí/strojvedojkyně. No cca 95% národa pod pojmem řidičák chápe takový ten glejt, který člověk dostanu až složí zkoušku, žečlověk může volantovat na silnici autíčko. Čili partička dotovaná horem dolem si vytváří svůj vlastní jazyk, který se tváří jako čeština. Ale zdání klame, A to je tak pořád, že základní vlastností… Číst vice »

Alibaba

Z řídicího vozu se řídí vlak.
Slovo „řidičák“ je už slang.
Co se vám na tom nezdá a stále ze sebe děláte debila?

Pokud potřebujete něco slangového vysvětlit tak se normálně zeptejte, určitě se tu najde někdo, kdo vám normálně odpoví a nebo dá příslušný odkaz.

Miroslav Zikmund

Pasažérský nádražák – co to je za nesmyslný výraz – nádražák patřící pasažérům ? Jaký nádražák, jakým pasažérům … vraťte se do základní školy do hodin jazyka českého a naučte se kladbu věty a hlediska logiky řazení jednotlivých větných členů, aby dávaly význam …

Pája

Taky máte pocit, že diskutér Axel se postupem času „zdokonaluje“ ?

2084

Jasně, zruším si trať, na které provozuji vlaky a tím přijdu o kšefty. Výborná úvaha. Železničním dopravcům může být to, kolik cestujících jezdí jejich vlaky na dotovaných linkách víceméně jedno (pokud nemají netto smlouvu, která však na lokálkách není obvyklá), protože dostanou zaplaceno tak jako tak (I když jsou samozřejmě radši když tím lidé jezdí).
Navíc náklady na provozování lokálek nejsou nijak závratné a jejich zrušením si nemyslím, že by se našetřilo na velké investiční akce.

Axel

Aha, ono se nesmí, aby pasažerští nádražáci provozovali nejen vagonky, ale taky autobusky?

Praxe vyvrací Váš názor

Čistě vagonkových pasažerško-nádražáckých dopravců asi není většina, byť asi takoví existují jako např. KŽC.

M19

Tohle jste z toho vyvodil jak?

Axel

Tak například ÖBB má víc autobusků než pasažerská ČD. A to dokonce i v ČR viz autobusky ÖBB např:
Českokrumlovsko,
Jindřichohradecko,
Písecko,
Prachaticko a
Strakonicko

https://zdopravy.cz/jihocesky-kraj-vybral-tri-firmy-ktere-zajisti-autobusovou-dopravu-prichazi-busline-74968/

M19

To není překvapení, že firma, která vlastní autobusového dopravce (sama je neprovozuje) nepřímo provozuje více autobusů, než firma, která je neprovozuje. Já se, ptal na něco jiného. Jak jste z odpovědi nicku 2084 vyvodil, že někdo něco nesmí provozovat? Jak jste k tomu vůbec došel?

Axel

Aha, Vy jste řádně nečetl to co psal pan 2084 … já nesouhlasím s jeho nádražácko-centristickým pohledem na svět.

Jinými slovy já popírám tvrzení pana „2084“:
„Železničním dopravcům může být to, kolik cestujících jezdí jejich vlaky na dotovaných linkách víceméně jedno“

Proč popírám jeho slova? Stačí se podívat na poměr kačky/užitná hodnota. A v řadě případů je dotování vláčku mnohem dražší než dotování autobusku.

Primárním důvodem proč vláček je tak moc ztrátový souvisí s nízkým průměrným využitím kapacity vagonků solventními pasažéry.

M19

Četl. Protože užitnost veřejné dopravy není jen o poměru tržby/náklady. Jinými slovy chcete říci, že je třeba, aby se stát choval asociálně a nezajišťoval veřejnou dopravu podle potřeb obyvatel, ale čistě na komerční bázi? To samozřejmě není žádná podpora veřejné dopravy, to je naprosto asociální.

Axel

Ad „Navíc náklady na provozování lokálek nejsou nijak závratné a(…)“

To víte, nebo jenom tak odhadujete pohledem z okna?

viz dle jednotlivých tratí https://zdopravy.cz/prulom-sprava-zeleznic-poprve-zverejnila-kolik-ji-stoji-jednotlive-trate-92753/?comments=1#comments

M19

A vy těm číslům věříte?

Axel

Máte-li důvodné pochybnosti o správnosti těch čísel… sem s nimi, prosím. Díky

M19

Odkaz na diskuzi, kde pochybnosti zazněli, jste si sem dal výše sám, tak není třeba se opakovat.

Axel

Já tedy ve Vámi odkazovaném, nevidím zásadní pochybnosti, které by zpochybňovaly oněch cca 141 miliardiček ze společné kapsy pro SŽDC

Proto si dovolím zopakovat svůj dotaz.

M19

Tak si tu diskuzi (na kterou jste odkaz dal sám), zkuste přečíst pořádně. Je tam několik komentářů, které to zpochybňují.

MilanSima

„Snahou tohoto sdružení bude tratě zrušit“. Opravdu myslíte že ČD by chtěla rušit tratě a jít na autobusy? To by pak postrádala vůbec smysl své existence.

Axel

Např.. DB Regio v 2020 měla výrazně víc autobusků (cca 10 tisíc) než vagonků/dieslvagonků/eletrovagonků (cca 6 tisíc).

https://kpi.deutschebahn.com/de/flotte-und-infrastruktur

Axel

A přitom víme, že DB má k dispozici spoustu dalších techniky, která, jako nevyužitá, spinká a čeká na nějaké další využití.

Např. Bombardier Talent1. Kousky patrně vyrobené někdy na konci 90. let = např. že si spinkající koupí DB Arriva pro použití mimo Německo. Nebo DB Start pro použití v Německu či v blízkém pohraničí

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?032,5934451

Gwann

nevyužitá a spinká….a nechcete rovnou přejmenovat depo na postýlku pro vagónky a mašinky?

Axel

No, ale výše uvedené spinkající vagonky opravdu spinkají a to hlubokým spánkem. TJ. nejde o klimbající vagonky,které čas od čas se probudí do reálného nasazení (viz parkoviště vagonků pasažerské ČD v P-Michle/Vršovice, tuším že se tomu říká ONJ, nebo Česká Třebová)

Část spinkajících dieslvagonků DB je např. v obci Kardsdort… Tj. z jejich umístění evidentně není snadné tyto dieslvagonky čas od času zařadit do provozu jako záložní

Souřadnice Karsdorf se spinkajícími vagonky
51.26891829648432, 11.653818511500573

Kubrt

Aniž bych chtěl podporovat Axelovo zmatené blábolení; ČD o „autobusové divizi“ uvažují, jednak pro NAD a proč ne i pro běžnou dopravu. Snazší je samozřejmě koupit „hotového dopravce“, než něco budovat z nuly. Smysl existence ČD by se tím neztratil, nikde není určeno, že musí podnikat jen a pouze v železniční dopravě, že nesmí vstoupit do autobusů.

MilanSima

Tak když provozuje lanovku na Ještěd, proč by nemohla vstoupit i do autobusů. Samozřejmě může. Ale nemyslím, že v takové míře, že by autobusová doprava předčila tu železniční, jak avizuje pan Axel.

Jan Sova

Jenomže v současnosti autobusová doprava z pohledu ekonomiky provozu není vůbec žádné terno… Pod takovým kolosem ustájit x vozidel a x řidičů, to něco zbaští…

Axel

Pane Kubrt…vycházím z odhadu náčelníka ČD, který v 2008 odhadoval nezbytné investice do vagonků (a do lokotek) pasažerské ČD na zhruba 400 miliardiček. To říkal za situace,kdy vláčky ČD najely cca 120 milionů vlakových km ročně. Tj. zhruba tolik kolik najely vláčky ČD v předloni (neboť od 2008 ČD najela ročně víc a víc, a přitom zčásti byka vytlačována konkurencí, proto tvrdím, že je to zhruba stejně) https://www.denik.cz/ekonomika/zaluda20080225.html No a my víme, že V SOUČASNOSTI pasažerská ČD už nechce investovat 400 miliardiček, ale jen cca 120 miiiardiček… No a když víme, že např. RegioShark za necelých 10 let podražil o… Číst vice »

2084

Tak tam přijde nějaký jiný dopravce, třeba Die Länderbahn, Arriva, RegioJet… Objednání a provoz železniční dopravy totiž nezávisí na tom jaké „vagonky“ má ČD, ale na tom jestli kraj objedná na trati dopravu. A pokud se kraj rozhodne dopravu objednat, tak se tam jezdit bude a pokud ČD bude mít špatný vozový park, tak tam holt bude jezdit někdo jiný.

Miloš

Ta Arriva má strašné soupravy

Axel

Pokud se objednou bez penězovodu ze společné kapsy, tak ano.

Ale jestli předjímáte že zesílí průtok kaček v penězovodu pro nádražáky, tak si dovolím nesouhlasit.

Axel

Oprava: …Pokud se obejdou…

Miroslav Zikmund

Projevte zájem o práci (ne)odporného poradce, alespoň se naučíte odbornou, nikoli odpornou infantilní terminologii a vypadnete jako „osoba ve střetu zájmů“ z diskusí na tomhle webu …