Orlík překlene nový železobetonový oblouk za půl miliardy. Správa železnic vypsala tendr
Správa železnic po letech příprav vypsala tendr na zhotovitele nového železničního mostu přes nádrž Orlík u Červené nad Vltavou. Nový
Správa železnic po letech příprav vypsala tendr na zhotovitele nového železničního mostu přes nádrž Orlík u Červené nad Vltavou. Nový most bude mít podobu železobetonového oblouku a nahradí ocelový nýtovaný most z roku 1889. Předpokládané náklady činí 470 milionů korun.
Práce na novém mostě, který je součástí trati Tábor – Písek, mají začít ještě letos. Hotovo má být v červnu 2024. Hlavní částí nového mostu, který vznikne zhruba deset metrů vedle starého, bude oblouk s rozpětím 156 metrů. Celková délka přemostění přesáhne 300 metrů. „Díky svému rozpětí se most po dokončení zařadí mezi největší oblouková mostní díla v České republice,“ doplnila Správa železnic.
Současný most přes Orlík je nejvyšším železničním mostem v republice. Výška nad dnem údolí je 68 metrů, nad hladinou 35 metrů. Prvenství si zachová i nový most, který bude mít podobné parametry. Starý most bude zbourán, pro nakládku demontovaných dílů se využije nový most.
Původní most nebyl nikdy rozsáhleji rekonstruován, při stavbě přehrady se pouze provedlo zesílení části zatopených pilířů, drobné opravné práce pak proběhly v 70. letech a oprava nátěru v 80. letech minulého století. Dnes je zde rychlost omezena na 30 km/h a podle Správy železnic stav mostu fakticky neumožňuje provoz nákladních vlaků.
Železničáři přitom až do roku 2018 mluvili o rekonstrukci, která měla vyjít na 350 milionů. Nakonec se ale s poukazem na doporučení odborné komise rozhodli pro novostavbu, mimo jiné proto, že původní nýtovaná konstrukce je podle nich za hranicí životnosti. Podobný problém řeší i u mostu v Praze pod Vyšehradem. U jiných podobně starých mostů Správa železnic přistoupila jen k výměně ocelové konstrukce za novou. K tomu došlo například u mostu přes přehradu Hracholusky a také to čeká Vilémovský most ve Šluknovském výběžku.
Stavba nového mostu přes Orlík bude rozdělena do čtyř etap. Nejprve budou vystavěny opěry, pilíře a základy pat oblouku a nosné konstrukce krajních polí. V rámci druhé etapy se vybuduje zejména oblouková nosná konstrukce. Během následující fáze bude dokončena mostní konstrukce a v rámci hlavní výluky železničního provozu bude provedeno převedení tratě do nové polohy. Současně také dojde k demontáži stávající ocelové konstrukce mostu.
„Ze strategického hlediska má trať velký význam jako objízdná trasa zejména při výlukových pracích na páteřních tratích a pro mimořádné přepravy,“ uvedla Správa železnic.