Orlík překlene nový železobetonový oblouk za půl miliardy. Správa železnic vypsala tendr
Most přes Vltavu na trati Tábor - Písek. Autor: ČD Cargo
Správa železnic po letech příprav vypsala tendr na zhotovitele nového železničního mostu přes nádrž Orlík u Červené nad Vltavou. Nový
Jsem četl „vysypala tendr“ :))
Zhruba na jaře 2019 se začalo mluvit o tom, že most není v dobrém stavu, kvůli zastaralé ocelové konstrukci nevyhovuje železniční dopravě a měl by být zbourán a nahrazen zcela novým mostem s podobnou konstrukcí jako Žďákovský most. Ředitel jihočeské organizační jednotky Správy železnic Petr Hofhanzl uváděl, že pro potřeby železnice je stávající most kvůli havarijnímu stavu únosné ocelové konstrukce dál nepoužitelný a na základě podrobného statického přepočtu a průzkumu bylo rozhodnuto o jeho likvidaci a výstavbě nového mostu. Nová ocelová konstrukce podle současných norem by byla výrazně těžší a toto zvýšené zatížení by neunesla stávající spodní stavba, která by… Číst vice »
Ještě že to není v Praze pod Vyšehradem, to by je památkáři hnali :-). Takhle se může realizovat racionální technické a ekonomické řešení.
Ekonomicke? Je opravdu stavba noveho mostu a prelozky ekonomictejsi, nez nahrada stavajici dozivajici konstrukce novou?
Nešlo by původní most použít jako lávku pro pěší a cyklisty? Nejbližší most je skoro pět kilometrů proti proudu řeky.
Myslím, že by nebylo na škodu ten most doplnit o stezku pro pěší.
Pokud trať není elektrifikovaná, jsou úvahy o použití jako objízdná trasa pro páteřní tratě pouhou iluzí. Pro nákladní dopravu má význam pouze pro vlečku ZVVZ Milevsko
Silo v Záhoří se už neobsluhuje?
Tady bude takový začarovaný kruh. Trať není elektrifikovaná, protože by tenhle most ty e-lokomotivy (s nákladními vagóny) neunesl.
a měla by taková elektrifikace vůbec smysl? nebylo větší přínos (teoreticky) zadrátovat 200 (Písek-Zdice)?
Taky bych viděl teoreticky jako prioritní trať 200.
je škoda, že tento stát asi nemá jiné řešení opravy starých nýtovaných konstrukcí, než je jejich likvidace, popř. náhrada svařovanou imitací. Za pár let se budeme na nýtované mosty jezdit dívat do zahraničí, kde je opravovat kupodivu umí. Samo za sebe hovoří datum poslední opravy nátěru v 80tých letech, tedy asi před 40lety. Teď začnete oponovat dynamickým namáháním apod., odpovědí budiž kvalita mostu v Petrově, který nespadnul ani při zatížení 450t, odborníci jej „spočítali“ na méně než 20t.
Ono je něco jiného most s rozpětím 5 metrů a 100 metrů. COž ovšem laikům těžko vysvětlit, že ohybový moment roste s druhou mocninou rozpětí nosníku.
A to píšete mě nebo jste to chtěl říct expertům, kteří počítali ten most v Petrově ?
Vážený pane, je něco úplně jiného jednorázově zatížit most staticky a zatěžovat v neustálých cyklech dynamicky, dále má pan kocourek plnou pravdu s ohybovým momentem, a píšu to Vám, zároveň Vás důrazně upozorňuji, že u mostu (zvláště železničního) nebo jiné konstrukce zadaleka nestačí, aby nespadnul
Vycházím z tvrzení odborníků, že most v Petrově cvičně zbourají překročením jeho meze nosnosti, kterou ale spočítali o řád níž, než most nakonec vydržel (a stejně nespadl). Zatížili jej staticky a snažili se o dynamické nárazy břemenem na jeřábu. Asi mysleli, že vědí co dělají, jen ten most nespolupracoval. Zde u mostu přes Orlík si myslím, že konstrukce z roku 1882 by si zasloužila nějakou pozornost. V té době větší část světa vodila kozy přes dřevené mosty svázané provazem.
Ano. Super názor. Zachováme všechno staré, nebudeme nic měnit. Žádné nové lokomotivy, žádné nové vozy, žádné nové domy, prostě budeme jenom rekonstruovat to staré. Vždyť stáří je přece tím jediným parametrem na který je třeba brát zřetel. Všechny inovace, všechna vylepšení moderními technologiemi, to je bezcenné. Důležité je jen stáří.
Klenba přežije všechno, jen ne statický přepočet 😃
K tomu zatizeni, u mostu mate nekolik zatizeni, jako Vyhradni zatizeni, normalni zatizeni a vyjimecne zatizeni…
Take je treba brat v uvahu nejen staticke, ale i dynamicke zatizeni, napravove zatizeni, brzdne a rozjezdove sily pri vypoctech…
PS: proto jste treba mohl mit na Libenskem moste v Praze max. omezeni 6t, ale mohla pres most projet tramvaj konstantni rychlosti o vaze 40t… Proto most unese treba staticky i 500t, ale deformace nesmi prekrocit limit (pruhyb a naklon)…
Ohybový moment je síla zatížení násobená vzdáleností od vetknuti nosníku. Žádná druhá mocnina.
Ohybový moment je součin síly a délky ramene od vetknuti nosníku, na kterém působí. Neroste s žádnou druhou mocninou.
Ohybový moment je součin síly a ramene od vetknuti nosníku, na kterém působí. Žádná druhá mocnina rozpětí.
Mno od sily asi jo 🙂 zkusil bych to jeste od spojiteho zatizeni, to se bere asi ve vyssim rocniku…
Minimálně si myslím, že místo „oblouku“ by to měla být nová konstrukce v původním vzhledu. To sem do tohoto místa tak nějak patří a patří i k naší krajině a k této trati.
Zelezneho ore v nasi vesnici nechceme. Tyto novinky do nasi krajiny nepatri, hyzdi ji, plasi kone, zapaluji pole, kravam kysne mleko ve vemenech a divkam vsak vite co. Pryc z novotami!
Jaka je navratnost a ziskovost? 50 000 let? Jak plne vlaky na te trati jezdi, aby to ospravedlnovalo pulmiliardovou investici? V zahranici by to nikdo nestavel. Autobusove spojeni Mikevska s Piskem je bezproblemove a rychlejsi a to same Pisku s Taborem. Vlak je rychlejsi jen pro par vesnic v okoli prehrady a zastavky ma za stejne lesem. Vazne do takove lokalky narveme takove penize, kdyz mame 500 miliard shodek? V tomhle statu vladnou fakt koblihy. IQ smazeneho peciva. Zlata ODS.
ty jseš chytrej odborník vid
Zavidis, vid? Kdyby sed vic ucil, tak jsi taky mohl byt a mohl by sis dovolit jezdit necim, co ti stoji v garazi a nemusis za tim chodit v desti pres les a nestravit cestou pul dne.
Taky jezdím „sockou“ z garáže. Prostě vlak je i se „služebnictvem“, tak má také větší náklady. 😀
Pobavilo 🙂
Jenže je to tak, nebo snad máte panského kočího? V autě si to prostě musíte odřídit sám, nazbrojit sám a i ten úklid a myčka je na Vás.
No to je ale problem! A proto vetsina lidi jezdi radeji draz autem nez levne sockou. 😀
Sociální doprava „socka“ je ale dnes IAD. Však se podívejte po venkově. Auto, které někam dojede a někdy i zpátky, koupíte za pár korun. Sice to na dvoře připomíná vrakoviště, ale na nákup a do fabriky to dojede.
Kdybyste se více učil, nemohl byste sem psát ty nesmysly.
kdybych dostal -90 bodů, pokorně bych z diskuze odstoupil a nesnažil bych se ještě být sprostý.
90 minusu od sotousu nema zadnou vahu, protoze jejich pocet v republice nepredstavuje ani desetinu z 1% obyvatel. 🙂 Ze se to sotousum blbe cte se ale nedivim, ona pravda obcas boli. 🙂
ODS ani nezmiňuj, ty dělali tunely a ne mosty!
A ty bys mel delat prvni stupen zakladky.
A nikdo nevyvozuje postihy a neprovádí vyšetřování. Ale snad se jednou dočkáme!
Je dobrý taky vzít v úvahu jistou „strategickou“ úlohu mostu.
Mezi Prahou (Vrané) a ČB není jediný železniční most mimo právě tohoto.
A ono je k necemu potreba mit zeleznicni most pres Vltavu kazdych 50 km? On je most pres Vltavu u Vraneho pro slepou trat na Dobris nejak dulezity? Mezi Budapesti a Bajou neni v Madarsku jediny most pres Dunaj a vzdalenost je dvojnasobna. Mezi Komarnem a Blavou to same. Aby koleje kazdych 50 km tvorili ctverec bez ohledu na to, zda tim nekdo jezdi nebo je tam vyznamna nakladni potreba, je sotousky nesmysl. Zeleznice na rozdil od vetsiny silnic, neslouzi vsem, ma ji smysl drzet jen tam, kde ma dostatecne vyuziti.
Jestli ono Maďarsko nemá odlišnou topologii sítě… A mate tam chybu, většina silnic slouží tak místním petrolheadum aby si mohli vyvážet pozadí. Zemědělské technice stačí štěrkovaná polňača, na ryby dojedete na kole nebo mopedem po vyjeté pěšině. Pokud nepotřebuje železnice mít most co 50km, byť ta trať síť snadno může hodně doplnit, bude li použitelná bez omezení, tak nemá smysl udržovat silniční mosty v mneohem kratších rozestupech, mosty Ladenský na Dyji, u Uherského ostrou přes Novou Moravu, Kostelanský přes Moravu, u Postupek přes Moravu, v Kojetíně přes Moravu, (ten na silnici 3. třídy), u Chrbova přes Moravu… nemá podle naprosto… Číst vice »
A tohle je přesně to, proč už vlastně nemá smysl tady diskutovat. Tvrdit na takovém webu, že vlastně nepotřebujeme silnice, to…já nemám slov, ale to je prostě taková blbost, že by si autor mohl uvědomit, že ze sebe dělá akorát hňupa.
Autor akorát ukazuje jistému DPP jak by vypadala jeho logika nasazená na jiný druh dopravy.
Tak jiný druh dopravy. To můžeme používat vrtulníky, ty nepotřebují žádnou infrastrukturu.
Význam silnic a železnic nelze vůbec srovnávat, hňupa ze sebe děláte vy.
A na vás platí co?
Tahle lokálka nese jednotky procent dopravního výkonu oblasti v dopravě osobní (doplněk, takže těch třeba 98% je silniční doprava), takže ne, silnice byste opravdu zrušit nemohl.
Přesně tak. Na této trati jezdí zlomek cestujících, co jezdí autem. Autobus by obsloužil všechny místa po trati lépe, rychleji a kvalitněji. 500 mil vyhozených oknem. Hlavně, že budeme mít most.
Mělo tam být, zlomek cestujících co jezdí vlakem v porovnání s autem
Píšu o zrušení všech silnic? Ne, jenom o převedení sítě na její minimální kostru jak se to dožaduje DPP Odborník u železnice.
Kvalitni Sotousi, jste vazne takovy zavidejici sotous, ze mate potrebu srovnavat silnice a zeleznice? To myslite seriozne, nebo nam chcete dokazat jak fanaticky jste? Kdyby nebyla jedina lokalka, tak se nedeje dnes vubec nic, kdyby nebyly silnice treti tridy, tak je spousta mist neobydlenych nebo jsou ma urovni chaticek u Berounky. Silnice je zakladni komunikace, lokalka je jen neco navic, co neodveze obvykle ani 2% v ramci modal splitu. A na to navic si musite umet vydelat. Mimochodem, ani silnice 3 tridy nejsou vsade, on most pres prehradu je ponekud drazsi zalezitost na to, aby se stavel pro slabe vyuziti… Číst vice »
Rozhodně ne v takovém rozsahu a za podmínek, že si jejich uživatelé nehradí veškeré náklady a škody. A to je trochu něco jiného.
Většího hñupa jako K.S. pod ☀️ nenajdete. Prostě šotoušek, co žije životem dob před 89. rokem
Take mam ten pocit. Pres Vltavske prehrady nevede ani jedna silnice treti tridy (procpak asi), ale ultras sotous tam chce lokalku a v ramci poblaznenosti je schopen srovnavat silnice a zeleznice a dozadovat se rovnopravnosti. Uz cekam jen, kdy v ramci toho zeleznicniho rovnostarstvi zacne pozadovat nechat obcim silnice jen do 2 smeru a to muzou byt radi, ze nepozaduje, aby silnice smela vest jen na okraj obce a mistni komunikace se museli ofrezovat a nahradit blatem, at nemani nedejboze vyhodu proti vlakum. A lide k autum by museli chodit jen na kraj obci. A samozrejme ty 2 dovolene silnice… Číst vice »
Proč mám dojem, že taková jména plně charakterizují svého nositele, bohužel, ve velmi negativním smyslu.
Ona tam bohužel chybí celá trať a nejen most. Ostatně jako ta dálnice, která tam chybí. Jenže to by pak nemohli v Praze počítat kamiony a vlaky, protože jiný důvod, proč vše ze západu na východ , ze severu na jih, hnát přes Prahu není 😀
Já už se fakt nestačím divit. Vy už nenapadáte jen malé lokálky, ale i tratě o jejichž významu nikdy nikdo nepochyboval. Jezdí po ni vlaky spojující 3 okresní města a obsluhují poměrně hodně vesnic mezi nimi. Vy musíte tu železniční dopravu fakt hodně nenávidět, když chcete zrušit i takovou trať, jako je tato.
Nikdo nepochyboval? Kolik takovych trati najdete v zapadni Evrope, zvlaste po tom, co potrebovaly zasadni investici? Z vaseho prispevku mam pocit, ze jste si to spletl s koridory ci jinymi hlavnimi tratemi. Tato trat neni podle SZDC ani celostatniho vyznamu. A nejake vyznamne odklony se na ni cekat nedaji. Kdyby se stalo cokoliv s hlavni trati mezi Piskem a CB nebo Taborem a CB, tak to rychliky urcite nebudou objizdet tudy. A nakladka je v jiznich cechach slaba i na koridorech a tato lokalka to nevytrhne. Pokud vam to ale udela radost, tak ja nerikam, ze je to kandidat na… Číst vice »
Ano, přesně tuto reakci jsem od vás čekal. Jen tak dál, každým vaším příspěvkem jen stále dokazujete, že o významu železniční dopravy nevíte VŮBEC NIC.
Pan je Sotous? 🙂
Já bych řekl, že o dopravě celkově a o dalších souvislostech už vůbec nic.
A co je tohle jiného než malá lokálka?
Je to spojnice dvou velkých měst směřující dále ke třetímu, obsluhuje několik dalších vesnic. Rozhodně je to něco úplně jiného, než např. trať do Rožmitálu (neříkám, že je zbytečná, ale její význam je skutečně nižší, než u 201). Není to sice koridor, ale tvoří páteřní linku veřejné dopravy v celém regionu. Nedávno navíc byla kompletně rekonstruovaná a byla na ni zvýšena rychlost, což dokazuje, že význam má.
Tak na mapu se asi umí kouknout každý, ale reálně je to opravdu slabota. Svezte se tím…
Ona je součástí nedokončeného systému sítě drah na území republiky, kdy plní jako jedna z několika úlohu spojnice ve směru východ – západ a křižuje další tratě ve směru sever – jih. Čili její úloha je zcela jasná a do budoucna, samozřejmě, se musí (tak jako jiné) upravovat, vylepšovat a přesouvat na ni co nejvíce dopravy ze silnic a uvolňovat od dopravy krajinu. A rovněž na tyto trasy umístovat zdroje nakládky a vykládky. Pak i DPP nebude mít možnost kritizovat její nevyužití.
Vite, na ktere rumunske trati se nachazi nejdelsi rumunsky zeleznicni tunel (kolem 5km)? Na trati se stejnymi ambicemi jako jste popsal u teto lokalky. Stalo se tam to same, dalsi casti se uz nepostavily. Nedavno celou tu trat, vcetne toho tunelu, ktery byl urcite dost drahy, zavreli.
Je smutné, že po ní jezdí vlaky spojující 3 okresní města a obsluhují poměrně hodně vesnic mezi nimi a přitom to jsou regionovy. Pokud je to spojení tak důležité, proč tam kraj nepožaduje pořádné soupravy (jednotky)? Na jednu stranu tady má dojít k investici na za 500M a na stranu druhou tam honíme 40 let staré krabičky (já vím, že Šťáhlavský říkal, že to jsou nová(!) vozidla…).
Protoze tam neni poptavka? Kolik lidi se chce kodrcat na okraj Milevska a kolik lidi potrebuje jezdit z Pisku do Tabora vlakem, kdyz pohodlneji az do centra je odveze autobus? Nebo auto po pohodlne hlavni silnici? Ta se ma v budoucnu i rozsirit na 2+1. A ze Strakonic do Tabora to mate o dost pohodlnejsi rychliky a po dokonceni modernizaci obou trati i za stejnou dobu. To same az do Jihlavy. Nebyt cenoveho rozdilu, kvuli kteremu jedou lide autem, by nikoho nenapadlo se ze Strakonic ci Pisku courat kratsi ale pomalejsi trasou pres Tabor.
Vy myslíte, že protože tu není poptávka tak nám v GVD 2020 zdvojnásobili počet vlaků a GVD 2021 bude vlaků úplně stejně.
Po trati 201 jezdí motorové vozy 842.
Regionovy na té trati od GVD 2019/20 nejezdí.
Odborníku na Dohudu o Provedení Práce, podívejte se na mapu kde jsou železniční tratě, je to objízdná trasa pokud se něco vysype mezi Protivínem a Budějovicemi, nebo by mohla, pokud by se mírně upravila. Což znamená drát, další věc může být napojením jižních Čech na Magistrálu, atd. Pokud se pamatuji dobře tak je i celkem v rovince, pokud se nový most postaví tak aby se po něm dalo rychleji a sníží se sklon kolem, myslím že v tom úseku je nejvyšší, tak z toho bude slušná trať i pro nákladku. Jenom by bylo třeba lepší napojení na Moravu a to… Číst vice »
Ne, neni to objizdna trasa. Je to lokalka s trochu lepsimi smerovymi, ale stale mizernymi parametry a slabou unosnosti. Jak uz jsem odpovedel Stepanovi, zadne rychliky pri vyluce na 4. koridoru nebo ja trati z Pisku do Budejovic po ni nikdo posilat nebude, protoze by nimi nikdo krom sotousu nejel. Casovy rozdil by oproti prestupu na NAD byl desivy. A nakladni doprava je v jiznich Cechach dlouhodobe slaba a bude i dal. Tu trat pouziva vice lidi nez lokalku do Kralovic, ale ne dost na to, aby to oduvodnilo nasazovat vlak.
Je hezký že vlakem by tam nikdo nejel, ale busama tam podle vás jezdí lidi v pohodě a rádi 🙂 Vy jestli nejste politik nebo právník, tak je to možná škoda.
Skoro to vypadá, že něco takového to bude. Odpovídalo by to názorům a vyjadřování.
Jezdi se hlavne autem.
Protože je to za sociální cenu. Nikdo si nepočítá amortizaci, ani vlastní HZS za svou práci. 😀
Jenom proto, že je takto nastavena chybná dopravní politika. Ale všeho dočasu. Navíc toho času, už obecně, lidstvu moc nezbývá.
Ale je, jenom zase berete stav po zanedbání údržby. Na síť jakékoliv dopravní infrastruktury se nedá dívat pohledem teď. Vemte si mapu sítě a uvidíte že ta trať je tratí pro vedení nákladních vlaků z Bavorska na Moravu. Objíždět tím 4. koridor je v současnosti nesmysl, není to elektrifikované a přes Příbram je to asi pomalé. To co děláte Vy je že cokoliv co se současnou situací nevynáší na železnici chcete zrušit, ale ignorujete přitom zásadní problémy na jiných místech, tím je nedostatečná kapacita, nedostatečné propojení elektrifikovaných tratí atd. A Vy se ve Vaší železniční nevraživosti ani nepodíváte jestli ta… Číst vice »
Na čem frčíte? 😀 Vy jste fakt utrašotouš. 😀
To nikdo netuší, na čem jede, ale matroš to musí bejt slušnej – na káčku vážně navrhl horní Pacifik jako nákladní obchvat přetíženého úseku Kolín-Praha.
Po přestavbě! 😀
Ne ne 😀 😀 Odkaz prosim. 😀
Si to najdete… tak rok dozadu.
Víte že i na ničem?
Podívejte se ale na to zase takto. EU chce převést značný objem dopravy nad 400km ze silnic na jiné druhy dopravy, ať už na koleje, nebo na vodu. A u nás na kolejích prostě ta kapacita není a ani pokud se postaví VRT, tak nebude. Zároveň je ČR křižovatka několika směrů. Udělat takovéto spojení nemusí vůbec být od věci.
😀
Je to původně rychlíková trať s obrovským významem. Víte, že na té trati jsou skoro všechny vlaky v zisku?
Jistě vám došlo, že se jedná o jediné železniční přemostění Vltavy mezi Budějovicemi a Prahou, takže i z důvodu strategických to má význam.
Jojo, zlatá ODS. Železnici budeme udržovat ve stavu trvalého chátrání. – Stráský.
A co s těmi nevyužívanými tratěmi asi tak dělat? Platit cestujícím za jezdění vlakem na hlavní úvazek.
A co tak z nich udělat tratě využívané, namísto sabotování železniční dopravy a vyhazování neskutečných peněz za dotování silniční dopravy a jejich následků?
Jak píše ušatá, upravit je tak aby použitelné byly. Třeba neexistence elektrifikace z Týnce do Letohradu znamená že se všechno v elektrice musí v té oblasti protáhnout přes Bezpráví, což úsek zbytečně zatěžuje. Trať z Hulína do Ostravy není také elektrifikovaná pokud se něco podělá na koridoru, tak stojíte, zbytečně. Jenom dráty by možností nasazení silnějších lokomotiv mohly snadno využití zvednut.
Vlakové spojení Milevska a Písku je o 15 minut rychlejší než nějakým nespolehlivým autobusem, u kterého si nikdo neví, kdy se rozpadne.
A vite o kolik je rychlejsi autem, ktere stoji pred domem a jede az do cile? 🙂
o 4 minuty.
To vím velmi dobře, nikdy jsem z Milevska do Písku nedojel autem o moc rychleji než vlakem.
Základním pravidlem zde je, že kolik vlak ujede km, tolik minut jede. Tak to bývá i na železničních koridorech. Ušetřit 10 minut cesty na vlak a pak nemít kde zaparkovat a ztratit ve výsledku ztratit půl hodiny zbytečného jezdění sem a tam.
No…, byl bych povděčen, kdyby mi někdo pár větami osvětlil proč se nepoužije model aľa západní Čechy. Ve všech spjatých, zde uvedených, článcích jsem narazil na nevyhovující nýtovanou konstrukci (chápu, akceptovatelný stav pro potřebu výměny) a že se vedle postaví funglovka. Zde však za a) s důvodu neznalosti místních reálií a za b) z důvodu laictví v dopravně-inženýrských stavbách mám zmatek. Proč se nepoužije nová svařovaná konstrukce a původní pilíře. Jak jsem uvedl, jsem jen laik, ale předpokládám, že založení pilíře do přehrady bude náročné a bez pilíře se mi to zdá příliš dlouhá vzdálenost, nehledě na to, že opěrné… Číst vice »
Nový most díky 300 m oblouku právě žádné pilíře mít nebude, bude založen jen na březích. Most bude podobný podolskému nebo zvíkovskému silničnímu.
Tady je – a nevím jak moc aktuální – vizualizace: https://www.jcted.cz/kousek-od-cervene-nad-vltavou-vyroste-novy-zeleznicni-most-zacal-boj-za-zachovani-stareho-mostu-pro-pesi/
„Zvíkovskému“ přelepte na „Žďákovskému“ 🙂
asi by to bylo moc levné a betonářská loby by z toho nic neměla, asi proto… Ještě bych to pochopil, kdy se trasování upravilo tak, že by se trať narovnala na vmax=200, ale že to dají o 10m vedle je fakt s podivem. ale třeba nám to nějaký odborník vysvětlí…
Vmax 200 pro místní trať obsluhující vesnice a městečka? To by asi moc neposloužilo. Jednak rozjezdy, jednak docházková vzdálenost…
jasně, ono by se dalo zamyslet, zda celá ekonomika této lokálky je rentabilní. Aby to nebylo jako dráty do Velenic a to ukrutné množství nákladů, co tudy jezdí 🙂
Ale narovnat by se to mohlo: https://mapy.cz/s/joceponava
No ony tam ty cikcaky nebudou asi pro srandu králíkům. 🙂
Si na tý mapě zapněte vrstevnice…
Povídejte, přehánějte!
Jediný problém by byl, že most by byl o něco delší, možná i niveletu na mostě navrhuji trochu (10m) výš.
Vrstevnice jsem zapnuté měl. 🙂
Máš dojem, že takováto ocelová konstrukce by byla něco low-costového a že výrobci ocelových konstrukcí nemají své zájmy? Neznáme stav těch pilířů, takže celé toto přemítání je plané.
V časopise stavebnictví vyšel v roce 2016 poměrně rozsáhlý článek o tomto most (ocelové konstrukci). Zkráceně je na webu jen pod tímto odkazem:
http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/prepocet-zeleznicniho-mostu-v-km-41-791-trati-tabor-pisek-cervena-nad-vltavou/
Stávají pilíře pravděpodobně na novou konstrukci staticky nevyjdou. Také je potřeba vědět jaké stanovisko dalo povodí atd..
Dobrý den, zvažovala se samozřejmě i sanace stávajích opěr a replika mostovky. Dělaly se zátěžové zkoušky, průzkum stavu, počítala se statika i ekonomika. Jen pro výkřiky typu „betonová loby“ – ekonomicky vychází naopak oprava ještě dráž, než stavba zcela nového mostu. Nejen mostovka je po smrti. Zle jsou na tom i kamenné „nohy“ mostu. Pojivo je z opěr po letech pod odou vyplavené (což bylo teď při upuštění Orlíku vidět) a jakékoliv práce jsou díky velké hloubce velmi nákladné a technologiky složité (místy až nemožné). Sanace opor by prakticky znamenala ubourání poloviny délky opěr, injektáže… Mimochodem most stával původně na… Číst vice »
Asi je tady libor za potápěčskou lobby – aby potápěčí měli práci. 😛
každý lobbuje za něco 😀
Díky za info. Něco takové jsem očekával.
Třeba proto, že po dobu stavby nového může stále sloužit starý…
Díky, …určitě myšlenka ke zvážení. Jen s přihlédnutím k okolnostem (provoz, frekvence apod.) by toto asi bylo příliš velké hýření. Někde jsem se však i dočetl, že SŽDC argumentuje tím, že nová mostovka by měla být neúměrně těžší než ta původní z dob starýho Procházky (holt, prý nové předpisy) a pro pilíře by to bylo velké sousto. Proto ta novostavba. Je to vůbec možné? Potom se mi na mysl vytane myšlenka. že jestli ta ne zrovna bezpečná, nýtovaná a s ne tak dokonalých materiálů ůrovně přelomu století postavená mostovka přežila 120 let, co tedy musí vydržet ta nová splňující poslední… Číst vice »
Ono je na zvážení taky jak by se prověřoval stav pilíře, kterej má základ hluboko pod hladinou. Přehrada tam výrazně zvedla hladinu (40m) a tak mi připadá, že i jakákoliv oprava je dost mimo realitu. Právě kvůli hloubce přehrady se podle mě dělá obloukový most bez pilíře.
Fajn. Díky za ozřejmění skrze celé vlákno a nové info, které ten pohled upřesní hned jinak než jen článek. Pochopil-li jsem to správně, nejen kovová konstrukce, ale i pilíře jsou „hin“, protože i přes úpravu při napouštění Orlíku, byly vodou následně abrazovány, přičemž samozřejmě, když je stavěli za R-U, byl to suchozemský most a z touto alternativou nebylo počítáno (i tak, ale nutno uznat, že docela slušná „murárina“). Takže nový most bude něco ve stylu Ždakovský most či Duha na Bechyňce. K nápadům ohledně cyklostezky, či Bůh ví čeho ještě z logiky nákladovosti je lepší udělat něco ve stylu vedlejší… Číst vice »
Starý most nafotit / natočit pro další generace, nový most postavit, starý odstranit. Pokud není třaba v rámci nového mostu řešit cyklostezku či nějakou lávku hned, stačí navrhnout na novém mostě přípravu pro její případné následné dosazení, technicky lze. Most pod Vyšehradem se také musí vyřešit, nemůžeme se u funkčních staveb zaseknout na tom, že je to památka a přestat jezdit na Smíchov, že. Ještě že most není soukromý, asi by dopadl jak budova vyšehradského nádraží, taky údajně památkově chráněná.
Předpisy nemusí hrát roli, stačí aby tam bylo průběžné lože a už jde hmotnost nahoru, navíc je otázka i třída zatížení tratě. Pokud ji omezuje jen most, tak je vhodné to změnit.
Srovnejte, jaké mašinky a vagonky jezdily po dráze před 120 lety a jaké tam jezdí dneska. A pak si představte, jak asi naroste dynamické a cyklické zatížení stavební konstrukce.
Model se nedá použít, protože asi celý most najednou neotočíte, na rozdíl od Hracholusk, kde se to dělalo po jednotlivých polích.
důležité je, v jakém jsou ty pilíře stavu, jak jsou založeny a jaké mají aktuální sedání nebo deformace, je možné, že něco z toho je v „havarijním stavu“ také, nebo že stábající pilíře už nemusí vyhovovat na nový požadovaný stav (např. na zatížení nákldními vlaky, nebo dynamické účinky při průjezdu požadovanou rychlostí), to že zatím pilíře nepadají neznamená, že unesou vše po dalších 50 a více let….
neznám místní poměry, ale tohle jsou problémy, se kterými se lze potkat
Zajímavá by byla také informace, v jakém stavu jsou ty pilíře. Pokud by se daly snadno opravit a stačilo by vyměnit jen tu kovovou konstrukci nahoře, byl by nový železobetonový most vedle celkem slušným plýtváním, pokud by oprava byla příliš náročná, pak ten nový most chápu.
30 metrů pod vodou a snadno se navzájem vylučuje
Už se těším na ty nákladní vlaky a odkloněne rychlíky na novém mostě, to bude cvrkot 😉
Přesně to mě napadlo. 🙂
No nějak se začít musí. A proč ne teď kdy se bude investovat a investovat do infrastruktury. Je to to pravé co připravené stavby potřebují. Proinvestovat se k prosperitě.
Ano, ale do relevantní infrastruktury po které je poptávka. Železniční infrastruktura na lokálce odnikud donikam vám žádnou prosperitu nepřinese – to je nápad 150 let starý a už bohužel nefunkční.
To je pouze váš názor daný neznalostí problematiky komplexně. Bohužel, toto je u nás nějak moc rozšířené a proto se staví nesmysly a za drahé peníze. Tedy např. spousta nerentabilních a zbytečných dálnic, okruhů atd. Za pár let bude na nich provoz minimální. Prostě na to nebudou podmínky a peníze. Takže je nutné hledat alternativy, navíc vyzkoušené a osvědčené.
Teď už jen doufat, že do doby snesení mostu ho nikdo nestihne dát zapsat na seznam technických památek
A tady by to snad nějak vadilo? Pokud by to umožnilo využití mostu třeba pro cyklostezku, tak by to bylo fajn.
Ne jenže to by se tam nejdřív musela nějaká postavit (nejen přes ten most a k nejbližší cestě, ale okolo, protože nemá smysl dělat relativně krátký v podstatě izolovaný úsek). Další věc je, že by se ta konstrukce musela do značné míry upravit, aby ji vůbec bylo možné bezpečně používat pro cyklisty a je otázka v jakém stavu vůbec je, aby se nedělala nějaká úprava a pak se po 5 letech nezjistilo, že most se musí zavřít, protože je v havarijním stavu.
Tak ono i pro chodce je to mozne, jak jinak se dostat na druhou stranu?
Ale trochu me zarazi, ze se opravdu nebymeni proste most, za novou konstrukci, nemel by to byt takovy problem a dalo by se to udelat v celkem kratke vyluce…
viz debata výše, pilíře také nemají neomezenou životnost
No ja bych rad, aby to prave bylo uvedeno v clanku proc vlastne a proc nejsou ty data uvedena… Zhruba na jaře 2019 se začalo mluvit o tom, že most není v dobrém stavu, kvůli zastaralé ocelové konstrukci nevyhovuje železniční dopravě a měl by být zbourán a nahrazen zcela novým mostem s podobnou konstrukcí jako Žďákovský most.[2] Ředitel jihočeské organizační jednotky Správy železnic Petr Hofhanzl uváděl, že pro potřeby železnice je stávající most kvůli havarijnímu stavu únosné ocelové konstrukce dál nepoužitelný a na základě podrobného statického přepočtu a průzkumu bylo rozhodnuto o jeho likvidaci a výstavbě nového mostu. Nová ocelová… Číst vice »
Ano, vadilo. Ten most by musel potom někdo velice nákladně opravit a dál udržovat. Nýtovaná konstrukce je za hranicí životnosti, sama se neopraví
Něco jiného je provoz vlaků a pak provovoz cyklistů. Zcela neporovnatelné zatížení. . Viz Praha a příhradový most přes Husitskou ulici na dnes již zrušené trati z hlavního nádraží na Balabenku.
Takže nevadilo, jsou to jen řeči jmenovce známého spisovatele:-).
Vy si ale musíte v souvislosti s budováním cyklostezky přes most uvědomit, že ten most vlastně nemá to, po čem by cyklisti jezdili. Na mostě jsou sice koleje, ale nejsou na žádném štěrkovém loži, které by bylo ve vaně mostovky. Ty kolejnice jsou připevněné k nosníkům a okolo jen plechy. Tedy aby mohla vzniknout stezka nebo cyklostezka, je nejprve tu mostovku na mostě udělat. A to je zatížení hodně velké, navíc zatížení trvalé. Z čeho bude? Z betonu? Zatížení jak prase. Nějaký jiný vhodný materiál je jaký? Most má jen bezpečnostní zábradlíčko, pro veřejnost se musí postavit celkem dost pevné… Číst vice »
to most přes Husitskou neměl taky, nová mostovka jsou taky jen plechy a zábradlí, určitě to něco váží, ale to ty kolejnice (co už tam nejsou) vážily taky
Pojízdná deska na mostě může být klidně s plechu s nějakou povrchovou úpravou, aby se to nesmekalo. Nic co by ten most neunesl, je to proti vlaku lehké. A zábradlí je banalita. Horší by to bylo na obou koncích na něco napojit.
Viz Praha a příhradový most přes Husitskou – no, spíš viz starý ivančický viadukt. Nejdřív byla sice vůle ho zachovat, teď z něj zbylo jen jedno pole…
Nezapomínejte na to, že most především musí unést vlastní váhu. Což se třeba v Tróji dařilo jen do 2. prosince 2017, po té se most žřítil a následně byl uzavřen.
Tak ona tam existuje nějaká soukromá iniciativa za zachování starého mostu a JČ kraj přislíbil (zatím per huba) výkup a podporu využití na cyklostezku. Pokud by k tomu došlo, tak se památková ochrana vrátí. Pokud se kraj cukne, platí varianta kovošrot.
Co vím, tak cyklostezka se prověřovala v rámci přípravy nového mostu, ale zkrachovalo to na nesouhlasu Schwarzenberků, kterým patří okolí.
Doufám, že kraj dostane rozum a pochopí, co by si tím vzal na hrb. Mít v údolí dva mosty vedle sebe by byla poměrně velká opičárna. Nemůže být cyklostezka na novém mostě?
Mohla by, podobně jako na mnoha jiných mostech.
Narvat miliardu do opravy mostu na konci životnosti, aby přes něj potom vedla cyklostezka je trochu moc.