Opravy tratí před nástupem konkurence ČD? Náhoda, plánovaly se roky dopředu, říká SŽDC

Přípravné práce pro sanaci svahu u České Lípy. Foto: Jakub DvořákPřípravné práce pro sanaci svahu u České Lípy. Foto: Jakub Dvořák

Výměna dopravců na některých rychlíkových linkách objednaných ministerstvem dopravy a osobních vlaků v závazku krajů přinese shodou okolností i jinou

Výměna dopravců na některých rychlíkových linkách objednaných ministerstvem dopravy a osobních vlaků v závazku krajů přinese shodou okolností i jinou změnu: vlaky pojedou od prosince po tratích, z nichž některé budou čerstvě po rekonstrukci.

V souvislosti s tím se objevují spekulace, zda se tratě neopravují právě kvůli tomu, že na ně nastoupí nový dopravce. Správa železniční dopravní cesty ale takové vysvětlení odmítá: o opravách se podle ní rozhodlo podstatně dříve, než bylo jasné, kdo na předmětných tratích bude provozovat vlaky osobní dopravy.

„Údržbu a opravy tratí plánujeme v předstihu zhruba tří let s tím, že plán prací se upřesňuje při sestavě ročního plánu výluk na jaře předchozího roku. Ke konkrétnímu upřesnění plánu pak dochází v závěru předchozího roku podle výše přidělených finančních prostředků a aktuálního stavu jednotlivých tratí,“ řekla mluvčí SŽDC Nela Friebová.

Velká oprava za půl miliardy korun začala před třemi týdny například na trati Železný Brod – Tanvald. Právě na této trati se dá dobře ukázat, že opravy s novým dopravcem nesouvisejí.

O přípravě stavby pro opravné práce v úseku Železný Brod – Tanvald bylo rozhodnuto v roce 2015, první projekt byl zpracován v roce 2016, následně byla stavba navržena na zařazení do plánu opravných a údržbových akcí 2019 na jaře 2018. Opravy tohoto úseku nesouvisí s očekávaným nástupem nového dopravce,“ dodala Friebová. O výběru dopravce pro tuto trať bylo rozhodnuto loni na konci listopadu, respektive v prosinci v případě osobních vlaků.

České dráhy na této trati budou po 15. prosinci dál jezdit, ale jen v úseku Tanvald – Plavy, kde budou jezdit přímé vlaky Liberec – Tanvald. Rychlíky Praha – Tanvald bude pro ministerstvo dopravy provozovat Arriva vlaky, stejný dopravce pak zajistí i provoz osobních vlaků Železný Brod – Tanvald.

Arrivu čeká lepší trať i jinde: na trati z Prahy do Turnova letos došlo k velkým opravám na více místech, dochází například také k opravě svahu u České Lípy na trati z Mladé Boleslavi do Rumburku. Vlaky zde až do výluky musely jezdit desetikilometrovou rychlostí. Velká výluka začala na Vlárské dráze, kde bude firma jezdit pro Zlínský kraj.

Také RegioJet čeká jízda po částečně opravené trati: SŽDC aktuálně opravuje úsek Přerov – Nezamyslice. Příští rok ho ale čekají také výluky. „Úsek byl naposledy souvisle obnoven v 70. letech minulého století, a vzhledem k povinnosti SŽDC provozovat dráhu pro plynulou a bezpečnou drážní dopravu, jsme přistoupili k přípravě opravné akce. V příštím roce předpokládáme opravu dalšího úseku. Práce v úseku Přerov – Nezamyslice se provádějí v kontextu již provedených oprav v úseku Nezamyslice – Brno. Opravy úseku Kojetín – Přerov tedy nijak nesouvisí s očekávaným nástupem nového dopravce,“ upřesnila Friebová.

Tagy Arriva vlaky České dráhy RegioJet Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top výluky
67 komentářů