Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Do Jizerek autobusem. Série výluk uzavře dvě tratě na tři měsíce

Motorový vůz 854 u Návarova na trati Železný Brod - Tanvald. Foto: Jiří Beneš / Wikimedia Commons
Motorový vůz 854 u Návarova na trati Železný Brod - Tanvald. Foto: Jiří Beneš / Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty zahájí na počátku září půlmiliardovou opravu tratě mezi Železným Brodem a Tanvaldem, pustí se také do oprav jedině tratě s ozubnicí v Česku mezi Tanvaldem a Kořenovem. V praxi tak tři měsíce nahradí vlaky u spojení do Jizerských hor a Krkonoš autobusy.

Největší akcí bude oprava trati mezi Železným Brodem a Tanvaldem. SŽDC již vybrala vítězné sdružení, se kterým uzavřela smlouvu. Za 381 milionů korun opraví trať sdružení firem ŽeBroTa, v kterém je Hrochostroj, Chládek a Tintěra Pardubice,  GJW Praha a N+N – Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice.  Podle písemné zprávy zadavatele soutěžily ještě Metrostav a Strabag. Vítězná cena je zhruba o 30 milionů nižší než byla cena v rozpočtu.

Trať vedoucí údolím řeky Kamenice je dlouhodobě ve velmi špatném stavu. Většinu prací chce mít SŽDC hotových ještě letos. Oprava má zkrátit dobu jízdy o tři až čtyři minuty, vlaky na sebe nově nebudou muset čekat ve Velkých Hamrech. Podle zadávací dokumentace jde v podstatě o kompletní opravu celého svršku včetně oprav 7 mostů a 7 propustků a jedné opěrné zdi. Dojde také k opravě konstrukcí šesti přejezdů.

Na trati je dnes maximální rychlost 60 kilometrů v hodině, 600 metrů před Tanvaldem se jezdí jen třicítkou.  „Provozní stav tratě je úměrný stáří tratě,“ napsala SŽDC do zadávací dokumentace. Poslední větší oprava proběhla na konci osmdesátých let minulého století.

Součástí stavby je i výstavba zábran pro vstup do kolejiště mezi Velkými Hamry a Tanvaldem. Má jít o 1,1 metrů vysoké bariéry ze silničních betonových svodidel. Dojde současně k úpravě zastávek Spálov, Jesenný, Návarov a opravě nástupišť ve Velkých Hamrech.

Zastávka Návarov. Foto: Petr Špetlák
Zastávka Návarov. Foto: Petr Špetlák

Podle Pavla Tesaře ze SŽDC proběhne nepřetržitá výluka od 2. září do 30. listopadu. Sedmnáct kilometrů dlouhá trať prochází náročným terénem, je na ní 16 mostů, 41 propustků a 2 tunely. Oprava se týká jen části z nich. Na trati se stala v roce 1990 jedna z nejtragičtějších nehod za posledních třicet let, kdy došlo ke srážce motorového osobního vlaku s nákladním vlakem a zahynulo 14 lidí.

SŽDC už dříve odmítla, že by trať začala opravovat kvůli příchodu nového dopravce, společnosti Arriva. Ta vyhrála poptávkové řízení na rychlíky z Prahy i osobní vlaky v objednávce Libereckého kraje.  Ta na ní vystřídá České dráhy. Oprava byla navržena dříve, než bylo rozhodnuto o příchodu nového dopravce.

SŽDC souběžně s touto akcí chystá další opravy i na trati z Tanvaldu do Harrachova. Na ní plánuje SŽDC postupně tři výluky, největší bude oprava kamenného viaduktu přes silnici I/10 v Desné.

Výluka na této trati začne 2. září. Do 6. září bude neprůjezdná celá trať až do Harrachova (Rekonstrukce mostů v km 29,973 a v km 30,130; sanace skalního zářezu v km 28,395 – 28,565; oprava výhybky č. 13 v dopravně Kořenov, do 21. září do Kořenova ( Rekonstrukce mostů v km 29,973 a v km 30,130; sanace skalního zářezu v km 28,395 – 28,565), dále pak výluka mezi úsekem Desná a Dolní Polubný kvůli opravám obou mostů. Zakázku získal Chládek a Tintěra Pardubice.

Ozubnicová trať z Tanvaldu do Kořenova prošla naposledy velkou rekonstrukcí v 60. letech minulého století, od té doby probíhaly jen menší opravy. Na svršku je to už znát, ničí i motorové vozy Stadler RS1, které na zubačce jezdí.

Hlavní akcí je oprava kamenného viaduktu za zastávkou Desná-Riedlova vila, který vede přes silnici I/10. „Cílem stavby je odstranění nevyhovující prostorové úpravy na mostě, která je překážkou v bezpečnosti železničního provozu. Současně dojde k odstranění havarijního stavu mostu v km 30,130, který je způsoben špatným stavebně-technickým stavem zejména nosné konstrukce mostu,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Kamenný viadukt na trati Tanvald - Harrachov v Desné přes silnici I/10. Foto: SchiDD/ Wikimedia Commons
Kamenný viadukt na trati Tanvald – Harrachov v Desné přes silnici I/10. Foto: SchiDD/ Wikimedia Commons

Součástí stavby jsou pak související úpravy na železničním svršku dotčeného úseku a ochrana kabelů uložených na mostě v km 29,973.

Oba mostní objekty mají po rekonstrukci vyhovovat přechodnosti traťové třídy minimálně C3 (minimálně 20 tun na nápravu), dosud je zbytek tratě v kategorii A (16 tun na nápravu). To ukazuje plány SŽDC celou trať opravit na vyšší nosnost. „Záměrem je, aby celý úsek Tanvald -Harrachov byl sjízdný pro traťovou třídu zatížení C3,“ potvrdila Pistoriusová.

SŽDC se ale podle zadávací dokumentace brání dosazení nových pražců. Koleje budou sice nové, ale stávající pražce ze šedesátých let mají být regenerovány. To samé platí i u ozubnicových tyčí a stoliček. Vše musí zůstat původní a nesmí se poškodit.
České dráhy na trase mezi Tanvaldem a Harrachovem počítají po celou dobu výluky s náhradní autobusovou dopravou. Vlaky mezi Dolním Polubným a Harrachovem nedávají smysl. Znamená to i dočasné zastavení vlaků do Sklarzske Poreby, nahradí je také autobusy. České dráhy původně přemýšlely, že by vlaky do Polska jezdily alespoň z Kořenova, ani to však nevyšlo.

Pro výluku Tanvald – Kořenov jsme se snažili oslovit polského dopravce Koleje Dolnoslaskie, zda by nebyl schopen zajistit provoz svými vozidly na úseku Szklarska Poreba Gorna – Harrachov (-Kořenov). Frekvence cestujících je největší na tomto úseku a kapacitně ji nazajistí pouze jeden autobus. Bohužel, k dohodě z důvodu značných provozních komplikací na straně zahraničního dopravce nedošlo,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan
Host
Jan

Takže vrcholem naší doby bude, že se nebude jezdit 30, ale jako v 60 letech socialismu a komunismu. Že to vrátíme na tehdejší úroveň. Super vstric 2030. A to si někteří mysleli, že se bude běžně lítat na Měsíc a na Mars.. 60kmh.

Josef Kurfiřt
Host
Josef Kurfiřt

Tak nám zase čtvrt roku budou z Brodu do Tanvaldu jezdít přímé autobusy přes Loužnici: to je hezký, ty stihaj i jízdní doby vlaků. Ale co Jesenný? Tam opět v lepším případě bude na nádraží o více jak 30 min. dříve zajíždět pendl Brod – Jesenný přes Spálov tj. i přes Bozkov a Jesenný obec odkuď se cca více jak 2 km „dolů na dráhu“ chodí. Bývaly to doby, když náhr. doprava nahoře přímo v obcích oficielně zastavovala. Potom byly pokusy jezdit přes Horskou Kamenici, pak zas když se opravoval most přes řeku se jezdilo jen na křižovatku ve vsi.… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Ale výluku si odjezdu cd. Státní dopravce. A rychlost teda zůstane 60.. 🙂

Jméno
Host
Jméno

Výluka bude pokračovat i v příštím roce, kdy už bude Státní Dopravce někde na smetišti dějin.

Dushan
Host
Dushan

Trať vede pěknou krajinou, škoda, že přepravní výkony jsou mizivé ve srovnání s autodopravou. Při rozpočítání nákladů (provoz, údržba) na cestujícího, by vyšly asi enormní částky.

Dominik
Host
Dominik

Neřekl bych, že trať Tanvald – Železný Brod a Tanvald – Harrachov zeje prázdnotou, hlavně teď o prázdninách.

JiP
Host
JiP

Prazdnotou asi nezeje, ale to co po ni jede je v podstate zanedbatelne, ze ve srovnani s vykony na paralelni silnici.

Dominik
Host
Dominik

Abych řekl pravdu, po silnici to tam neznám. Ale v úseku Tanvald – Brod jezdí vlaky dopoledne obhodinu a odpoledne dokonce každou hodinu a z Tanvaldu do Kořenova každou hodinu celý den, to mi zas tak málo nepřipadá

Dominik
Host
Dominik

Navíc tam jsou vložené vlaky do Plavů dopoledne, které jsem vynechal.

Dushan
Host
Dushan

Jezdí tam motorový vůz 854 s případně přípojným Bdtn, tedy při 50% obsazenosti cca 60 lidí. Při četnosti jízd, jak jste zmiňoval, asi každý chápe, že v porovníní s provozem po silnici je to bohužel nicotné. Tratí podobné této je celá řada a existují jenom díky předkům. V současné době by nikoho ani nenapadlo je pro tak malé přepravní výkony, navíc v náročném terénu stavět.

Dominik
Host
Dominik

854 s Bdtn tam jezdí jen R Praha – Tanvald, zbytek je zajišťován Štádlerem či 814.

Dominik
Host
Dominik

Navíc poprvé jsem to napsal špatně, dopoledne jedou 2 vlaky obhodinu (v 01 Os a v 36 R Brod – Tanvald) a odpoledne tedy jede vlak Os co hodinu + R obhodinu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Udělali by dobře, kdyby v rámci té výluky prodloužili perón u Riedlovy vily o těch několik málo metrů (asi tři), aby se tam mohlo nastupovat a vystupovat všemi dveřmi dvojice Stadlerů – jistě, bylo by to technicky trochu náročné a finančně nákladné, ale když už budou opravovat viadukt v sousedství, určitě by to za to stálo.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Jesenný tedy zůstane zastávkou. Škoda.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Na 28. září je plánován bramborový víkend na zubačce. Takže letos budou bramboráky v Kořenově bez vlaku?

Petr
Host
Petr

Vlaky Zubačky budou jezdit v omezeném rozsahu (bude sjízdný úsek Dolní Polubný – Harrachov).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, to tam ale „Boveraclub“ a další autobusoví „šotouši“ budou muset dodat víc „retro“ vozidel, aby tu „zubačkovou“ frekvenci z Tanvaldku do Dolního Polubného odvozili – ale aspoň to bude nějaká změna programu, který už začíná být příliš fádně pořád stejný.

Jméno
Host
Jméno

Příliš fádně pořád stejný program „železničáře v důchodu“, který přijede na režijku pravidelným Os před Zubačkou, s poznámkami o předraženosti vycumlá jedno kelímkové pivo a pravidelným Os zase odjede, se změní už příští rok, kdy bude muset najíždět z Prahy osobákama anebo přes Ústí a Liberec, aby nemusel platit za jízdenku u Arrivy.
Každopádně program na Zubačce je vytvářen pro jinou cílovou skupinu, která s jeho „fádností“ zatím nemá problém.

D.S.
Host
D.S.

V článku je uvedeno, že dojde ke zkrácení jízdních dob na trati 035 o 3-4 minuty. Proč je tedy v návrhu GVD u osobních vlaků jízdní doba spíše prodloužena oproti současnému stavu?

Ondřej
Host
Ondřej

Protože to bude jezdit Arriva 🙂

Tronda
Host
Tronda

Kdybyste četl článek pořádně, tak se dočtete, že letos sice bude hotová většina prací, ale stavba nebude ukončena. Tzn. ke zvýšení traťové rychlosti do grafikonu nedojde, ale proč si nekopnout do Arrivy, to už je takový zvyk režistů.

Kylchap
Host
Kylchap

Asi patnáct let se nekoplo do trati 124 mezi Žatcem a Lužnou. Když to tam bude jezdit Lendrbán, tak se opravuje jak o život.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ona možná nějaká souvislost nakonec bude: pro líné „regiokřápy“ dosavadní stav stačil, ale bude-li tam jezdit něco výkonnějšího s lepšími jízdními vlastnostmi, pak by oprava trati mohla přispět ke zkrácení úsekové jízdní doby, což může být cílem pro možnost konstrukce atraktivnějších jízdních řádů.

VRT
Host
VRT

Nojo, ale režijka tam nebude platit

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vy už jste zblbl stejně jako Tronda? Měl jsem vás za přece trochu inteligentnějšího – asi jsem se trapně zmýlil: poučení pro příště, že se nevyplatí u vás hledat ani „záblesk ducha“ …

Kylchap
Host
Kylchap

Vzhledem k taktu a návaznosti v Chomutově a Lužné nějaké zkracování jízdní doby nepřipadá v úvahu. Už dnes mají Regiokřápy plno vaty.

Tronda
Host
Tronda

Jistě je to spiknutí proti hodným ČD, tak jste to chtěl říct?
A nemáte pravdu, nepřetržitých výluk tam v posledních letech bylo několik.

Filemon44
Host
Filemon44

Je zajímavé, že o režijkách tu furt píše jen „svatá trojice“ Tronda, Souprava VRT

VRT
Host
VRT

Že jo?

Kylchap
Host
Kylchap

V úseku Žatec – Chomutov kde se sesouvá přeložka a zvyšovala rychlost na 100 km/hod. V úseku Žatec Lužná pouze z důvodu vytrhávání kolejí v Milostíně, Sádku, Měcholupech a Trnovanech

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi jiná smlouva o přístupu a řádně ošetřené závady ve sjízdnosti a srážky z ceny za ně.
Trať je sjízdná, sice 10 km/h, ale sjízdná – Mšenka a zavedená NAD. Nejspíš to objednatel nechce zažít.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll