Infrastruktura Železnice

Oprava Negrelliho viaduktu opět prodraží, termín ohrožen není

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: Hochtief
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: Hochtief

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaplatí za opravu Negrelliho viaduktu o dalších 123 milionů navíc. Důvodem je horší stav mostu než předpokládala projektová dokumentace.

Zdražení vyplývá ze tří dodatků, které SŽDC zveřejnila v registru smluv. Celková cena za rekonstrukci  vyšplhala na 1,328 miliardy korun bez DPH. Původně vysoutěžená cena byla 1,045 miliardy korun, hodnota zakázky stoupla o 27 %.

Jedná se především o práce prováděné na základě výsledků dodatečného stavebně technického průzkumu, provedeného Kloknerovým ústavem ČVUT, který mohl být zahájen až po odkrytí konstrukce mostu,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Podle něj největší objem tvoří snesení a nová výstavba celkem sedmi kleneb. Čtyři z nich jsou na Florenci, dvě vedle mostu Křižíkova a jedna u Pobřežní ulice. „U nich byly zjištěny poruchy v takovém rozsahu, který vylučuje jejich sanaci, a proto musí být znovu vybudovány,“ dodal Tesař.

Oblouků je celkem 100. Každá klenba v oblouku byla odhalena až na rub a očištěna, aby se mohla provést diagnostika.

Zakázku získalo sdružení firem Hochtief, Strabag Rail a Avers. Podle SŽDC platí i termín dokončení 30. června 2020.
Negrelliho viadukt je nejdelším železničním mostem v Česku, měří 1,1 kilometru. Postavený byl před 160 lety, zásadní opravou od té doby nikdy neprošel. Památková ochrana přináší i jiné problémy: například most je relativně úzký pro dvoukolejnou trať a tak po něm nebude možné jezdit rychleji než šedesátikilometrovou rychlostí.Stavbaři už dříve uvedli, že most je v jiném stavu, než očekávali. Velká část dokumentace k mostu navíc chyběla.

Praha chce po dokončení rekonstrukce využít prostory v obloucích mostu. Město už schválilo studii, která řeší celý prostor komplexně. V obloucích by mohl být například klub pro důchodce, bistro či dílny.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
J.L.
Host
J.L.

Národ, který si neváží své historie, je předurčen k zániku.

Petr
Host
Petr

Zajímavé by bylo, zjistit, kolik procent viaduktu zůstane původních.

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

Mě by spíš zajímalo, zda oprava od těchto fachmanů vydrží aspoň třetinu toho co Negrelliho práce….

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ještě to není hotové, ale spousta odborníků již nyní ví zcela jistě, že kvalita bude hroší. Proč tato spousta odborníků nejde na stavdu udělat to poctivě?

Martin V.
Host
Martin V.

A mě by to taky zajímalo. Ale přitom doufám, že se to nedozvím. 🙂 Pokud by se most rozpadl ještě za mého života, tak by to bylo velmi smutné. Ostatně viadukt má tři nepůvodní betonové oblouky z 80. let 20. století. No a tady píšou, že prostřední z nich přežil sotva 40 let http://www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz/2019/06/17/na-viaduktu-byla-rozebrana-posledni-klenba/ Tak snad současná betonová klenba vydrží násobně víc než ta z období pozdního socialismu. A k těm, kteří píšou, že se to stejně rozebere a postaví znovu – podle citovaného článku rozebrali jen 19 kleneb, tedy přes 80 % jich zůstalo zaklenutých, jen se nahradila roznášecí… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak ani na Karlově mostě nejsou všechny pilíře původní. Předkové se historických postupů z doby Karla IV nedrželi, a tak místo dřevěných pilot použili pro založení keson. A ještě navíc postavili ty nové pilíře o metr užší, aby voda aspoň o trochu lépe protékala.

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

To me úplně jednoduché….. Protože k lizu jsou pozváni lepší kamarádi.

Martin V.
Host
Martin V.

Jo, a taky by mě zajímalo, jestli při další velké rekonstrukci za 50, 100 nebo za 150 let budou zase tvrdit: „Velká část dokumentace k mostu navíc chyběla.“, nebo jestli se podaří dochovat současné dokumenty ve tvaru JPEG, PDF či vytisknuté na papírech někde v šanonech v čitelné formě. Třeba jestli budou a archivované výkresy nebo stránka http://www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz/ (možná to budou luštit jako za Napoleona Rosettskou desku).

xyz
Host
xyz

„termín ohrožení není“
Záleží na úhlu pohledu.

Před 2 lety, když se most zavíral (mimo provoz je od 4. 7. 2017), bylo z oficiálních zdrojů uváděno, že jde o dvouletou výluku.

Tzn. původní termín bude tak jako tak o rok překročen.

Tomas
Host
Tomas

A mimochodem i to opravené už je stejně zase počmárané….

IGCT
Host
IGCT

Kdyby se to zbořil a postavilo jako novostavba, bylo by to mnohem levnější

Gawain
Host
Gawain

Dej si facku.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A Vy si snad myslíte, že se díky jediné facce může z hlupáka stát aspoň trochu inteligentně myslící a odkazu předků si vážící osoba?

Jmfjv
Host
Jmfjv

Pánové, (Gavain i železničář v důchodu) je mi jasné, že nálepkování a rozdávání facek je vám mentálně bližší než objektivní úsudek Ale třeba je dnes výjimečný den. Troufli byste si definovat, v čem spočívá odkaz předků, kteří postavili Negrelliho viadukt? Třeba se něčeho zajímavého dobereme. (Urážky a vulgarismy klidně vynechte, zde bychom se měli dozvědět něco o železnici, nikoliv o kvalitách vašeho vychování.)

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zkuste to aspoň pochopit, když na to neumíte přijít sám, a proto jen zbytečně hloupě prudíte (což je zjevně odrazem zase vaší „dobře vychované“ mentality): třeba v tom, že dokázali postavit dílo, po kterém dalších 167 roků až do zahájení rekonstrukce mohly bez problémů jezdit i těžké rychlíky a nákladní vlaky s nápravovými tlaky mnohem většími, než jaké jezdily v době jeho výstavby, a i posunovalo se tam mocně (zejména na bubenské straně) i v době, kdy obrysy vozidel byly už větší než v době jeho výstavby, a přesto tam mnoho „smrťáků“ nenastalo – kolik takových staveb se daří budovat… Číst vice »

Jmfjv
Host
Jmfjv

Ne IGCT tady vyjádřil názor. Nevím jestli správný nebo nesprávný, ale v rámci diskuze zcela relevantní. Gavain reagoval „doporučením“, že si IGCT má dát facku a Vy jste ho podpořil příspěvkem, ze kterého vyplynulo, že ten kdo navrhuje zbourání Negrelliho viaduktu je hlupák, který si neváží odkazu předků. A já se zeptal, zda byste si Vy, či Gavain, troufli definovat Vámi zmíněný „odkaz předků“. Vy píšete o trvanlivosti a flexibilitě práce stavitelů Negrelliho viaduktu. Pokud to je odkaz předků, není to o důvod víc, abychom stavěli nové (dobré) mosty? Za svojí osobu vidím „odkaz předků“ v tom, že postavili –… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Přestože měl IGCT nejspíš pravdu (ohledně ceny novostavby), tak toto není řešením situace. Negrelliho viadukt je druhý nejstarší most přes Vltavu v Praze, který stále slouží svému účelu. Přestože (jak píšete) se doba změnila (a já bych dodal, že za těch 160 let, co stojí, už několikrát a to dost výrazně), tak potřeba železničního spojení Prahy s Německem stále trvá. Nákladní vlaky už 40 let používají místo něj most na Holešovické přeložce (rychlíky do Německa dnes už taky), takže zbyla jen lehčí, leč významná příměstská (a dnes částečně i vnitroměstská) doprava. Pro tyto účely je důkladná rekonstrukce památkově chráněného mostu… Číst vice »

Jmfjv
Host
Jmfjv

Děkuji. Způsob Vaší argumentace je zásadně odlišný od „argumentace“ Gawaina a železničáře v důchodu a je to poznat na její přesvědčivosti. Vaše argumenty přesvědčivé jsou.

Jackub
Host
Jackub

Taky mi připadá širší kopie jako lepší a levnější varianta. Co zůstane z původního mostu? Pouze pískovcové kvádry, všechno ostatní bude nové. Ty mohly být použity, spolu s novými, na výstavbu kopie, která by neomezovala provoz. Ona to v podstatě bude kopie i tak, pouze bude zachována nevhodná šířka…

Kinov
Host
Kinov

Novostavba mostu místo nikoli rekonstrukce, by možná ani neprošla kvůli zdravotním limitům, jelikož most prochází v těsné blízkosti obytných budov. Větší smysl by dávala varianta vedení v tunelu, čímž by trať mohla vést až na hl. n. a Negrelliho viadukt by sloužil jako promenáda pro pěší a cyklisty.

Jakub
Host
Jakub

…něco jako v NYC skywalk?

Kinov
Host
Kinov

To sice neznám, ale jisté je, že ukončení vlaků z letiště, resp. Kladna na Masaryčce, místo na hlavním nádraží je průšvih a celou mnohamiliardovou investici do tratě na letiště to degraduje, snižuje její význam.

Y.K.
Host
Y.K.

Kopie která by neomezovala provoz je nesmysl. Musela by to být novostavba s úplně jinými parametry, což by u mostu sevřeného v centru města jistě nebylo snadné, možná by to bylo i nemožné. Most vznikl ještě před tím, než jej město obklopilo.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

A co teprv Karlův most, kdyby se postavila dvakrát širší kopie, víte, o kolik víc by se tam vešlo turistů a stánků s cetkama?!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ony by se tam hlavně vešly současné tramvaje, obousměrně. https://images.app.goo.gl/U6HwcmNibTrXW3jm8

XXXD
Host
XXXD

To by se ale nejdřív měl zbořit Libeňský most, u kterého narozdíl od Negrelliho viaduktu není žádný důvod pro zachování současné konstrukce.

Pražák
Host
Pražák

Až na to, že je to světový unikát, jediný kubistický most na světě (kubistickou architekturu najdete jenom v ČR) tam vážně žádný důvod není. Takže jasně, pryč s ním, všetko popíliť jak říkal major Terazky

Jackub
Host
Jackub

A jak konkrétně se vizuálně liší od jiných mostů z té doby, které kubistické nejsou? Resp. jaké přesně na něm jsou ty kubistické prvky? Přijde mi vizuálně velmi podobný Jiráskova mostu, včetně těch betonových kandelábrů. Ty jsou v podobném stylu, jsou tedy taky kubistické?

Pražák
Host
Pražák

Liší se právě aplikováním prvků, které jsou typické pro kubistickou architekturu (někdy také označovanou jako avantgardní funkcionalismus), z mostu samotného toho moc neuvidíte, musíte se dívat z řeky. Na mostě jsou hlavní kubistické prvky hrazení a lampy veřejného osvětlení. Z vody pak další geometrické prvky, příznačné právě pro kubismus.

Y.K.
Host
Y.K.

Nevím co vás vede k představě, že by nový most byl levnější. Jistě je to teď nimračka, ale pořád sposta materiálu je původního, technologie se používají klasické (staré), prostě vyzděním klenby na výdřevu, žádné drahé technologie, pevnostní lana, předepjaté betony… Nejvíce asi stojí čas a nově dovezené „šutry“. U nového mostu by peníza stála i demolice původního (uvnitř města, nad řekou)

Trojský most: 1,3 mld. Kč / 262 m (pravda, je širší)
Reko Negrelliho: 1,32 mld / 1120 m

Nepřekvapilo by mě, kdyby ten most po rekonstrukci přežil většinu současných betonových staveb. Zejména diky jednoduché klenbové konstrukci piměrně necitlivé k závadám materálu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Dle těchto pouček je levnější vyrobit žebřiňák než automobil. Na žebřiňák je potřeba jenom dřevo a železo, žádné drahé technologie. Žádné CNC stroje, stačí dláto a hoblík. Teda když zanedbáme lidskou práci a budeme počítat jen materiál.

Y.K.
Host
Y.K.

Tady se nebavíme jestli zůstat v dopbě kamenné, tady se bavíme jestli zachování kulturní a technické památky nestojí moc. A kupodivu to nestojí zase tolik, jak to na provní pohled vypadá (v porovnání s jiným novým mostem a to nám ceny stavebních prací dost narostly za poslední dva roky). Úvaha vedla k tomu, proč ty náklady dalece nepřevyšují cenu novostavby, když je na tom práce jak na orloji. Jinak … auto a most nelze strovnávat. Divil byste se jak neskutečně drahé by vyšlo vyrobit jedno auto (započítat do nákladů i tu CNC mašinu a svařovacího robota a měsíce lidské práce).… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Tomu bych docela i věřil. Robustní konstrukce mají přirozeně delší životnost než jejich subtilní vrstevníci. Třeba z visutých mostů se toho moc nezachovalo (nejen v Praze). Brooklyn bridge nebo Széchenyiho řetězový most jsou spíš výjimkou. Kdo se toho dožije, může porovnat osud Negrelliho viaduktu s jeho o sto let mladším želbet. nástupcem v Holešovicích.

Marťas
Host
Marťas

Pokud se nepletu, stál Trojský most 1,7 mld, což je za tu dvakrát postavenou pompu strašně moc (stavěl se nejdřív „konstrukční“ most a z něj pak ten „skutečný“). Nehledě na to že sám Metrostav přiznal, že způsob uložení tramvajových kolejí na mostě je přinejmenším, no ehm „neprověřený a revoluční“ pokud mám být slušný :-)).

Jinak naprostý souhlas!

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll