Infrastruktura Železnice

Oprava Fantovy budovy na hlavním nádraží může začít, vyjde o čtvrtinu dráž

Praha hl.n., Fantova budova, DB IC Bus, foto: České dráhy
Praha hl.n., Fantova budova, DB IC Bus, foto: České dráhy

Společnost Avers vyhrála zakázku na opravu historické Fantovy budovy na pražském hlavní nádraží. Správa železniční dopravní cesty za rekonstrukci zaplatí 184 milionů korun bez DPH.

Vítězství Aversu vyplývá z dokumentu zveřejněného v registru smluv.  Závěrečná zpráva zadavatele zatím není zveřejněna, není tak jasné, zda se přihlásil i někdo jiný. Jisté je, že oprava vyjde výrazně dráž, než SŽDC očekávala podle projektu. Odhadovaná cena byla 144 milionů korun.

Pro Avers jde o druhou zakázku na SŽDC, společnost je ve sdružení s Hochtiefem a Strabagem na opravu Negrelliho viaduktu. Avers se dlouhodobě specializuje na rekonstrukce historických budov. Fantova budova je největší secesní památkou v České republice.

Rekonstrukce se týká střechy, střešní konstrukce, kamenických a klempířských prvků, obnovy vnějšího pláště, včetně výplní otvorů a nového hromosvodného vedení. Má dojít také k záchraně uměleckých sochařských a štukových děl, při zachování původních soudržných omítek. Zároveň dojde k odstranění nefunkčních novodobých prvků.

Oprava by měla skončit v létě 2021. Původně měla být budova dávno opravena, její opravu zkomplikoval rozkol mezi správou železnic a italskou firmou Grandi Stazioni. Ta měla práce dokončit do října 2016. Stihla však zrekonstruovat pouze střední trakt, kam se jí podařilo sehnat nájemce kavárny. Prodlení pak firmu stálo třicetiletý nádražní byznys.

Fantova budova z počátku 20. století přestala sloužit jako hlavní výpravní budova koncem 70. let, kdy vznikla nová výpravní budova s průčelím do Vrchlického sadů. Po dokončení opravy vnějšího pláště by měla začít oprava interiéru. O budoucím využití rozhlehlé budovy, kde dosud sídlí například Drážní úřad, SŽDC dosud nemá jasno.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
A.R.
Host
A.R.

Měl jsem dojem, že Fantova budova rekonstrukcí už prošla. Nebo si to s něčím pletu?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Z interiéru Fantovy budovy je (a snad i docela dobře) zrekonstruována zatím jen původní bývalá odjezdová hala, jinak nic: Italové se pochopitelně soustředili především na rekonstrukci „nové odbavovací haly“ a prostor pod magistrálou, protože správně odhadli, že jedině tam mohou „udělat kšefty“ – Fantova budova je už od dokončení výstavby „NOH“ vlastně úplně mimo hlavní směry pohybu cestujících, a tak tam velké „kšefty“ očekávat nelze: hlavní nádraží je a bude (ať si kdo chce myslí a říká, co chce) vždycky především nádražím (N.B. když v Praze významně slouží i příměstské dopravě), a ani sebevětší snahy o jeho přeměnu na obchodní… Číst vice »

Fedexak
Host
Fedexak

Celá mnoho desítek let „Nová odbavovací hala“ je prostor pod magistrálou.. Podle mého se její rekonstrukce povedl v lepším případě tak napůl… Pokud by do samotné haly byla udělána vestavba – mohlo z toho vzniknout pěkné multifunkční centrum – tedy tak jak je to v horní části na úrovni podchodů pod nástupišti… Takhle je tam jenom dvoupatrové knihkupectví se schovanou kavárnou o které většina lidí neví a proto do ní skoro nikdo nechodí… a zbytek prostoru je tedy pramálo využitý. Ikdyž tedy strop je magistrála a parking a „sklep“ budovy je linka metra se stanicí bez centrálního ostrůvku – šlo… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Celá mnoho desítek let „Nová odbavovací hala“ je prostor pod magistrálou.“
Není: pod vlastní magistrálou je v podstatě jen ta „patrová“ část, zbytek (ta „dolní hala“, pod níž jezdí metro) je už pod parkovištěm, které přímo součástí magistrály není.
Nějaká „nákupní galerie“ by tam rozhodně překážela méně než ta vestavba s knihkupectvím v patře a „hadrárnami“ v přízemí – jen by asi nebylo možno „navrtat nosné sloupy“, ale musela by stát „na vlastních nohách“.

Fedexak
Host
Fedexak

už by bylo na čase – je to strašná ostuda, ta fasáda okna jsou tak zdevastovaná, že je až k nevíře – vnitřky jsou už opravené ve stylu „lepší než nic“ , chodníky kolem staré budovy se musí předláždit, chodníky před „novou“ budovou a celkově park se musí komplet předělat…

Xaver
Host
Xaver

Sherwood potřebuje revitalizaci jako sůl. Hlavní nádraží a celé jeho okolí je jedna velká ostuda.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„O budoucím využití rozlehlé budovy, kde dosud sídlí například Drážní úřad, SŽDC dosud nemá jasno.“
Nebude-li možno v rámci rekonstrukce doplnit tam m.j. například další výtahy, asi se tam nikdo příliš nepohrne – poschodí jsou dost vysoká a chodit pěšky do vyšších pater budovy se nikomu příliš chtít nebude.

Vašek
Host
Vašek

Já bych se tam nastěhoval hned 😉.

Ondra
Host
Ondra

jsou tam eskalátory

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Patrně jste vůbec nikdy nebyl v těch prostorách, které nejsou určeny pro cestující (a o jejichž rekonstrukci půjde), když dokážete napsat takový nesmysl – třeba v Kulturním sále, kde občas například hraje „ProDivadlo“ ( http://www.prodivadlo.cz/ ) především pohádky pro děti s „mašinkářskou“ tématikou.

Partneři



CSCARGO
RSD