Oprava nádraží v Plzni za 667 milionů korun může začít, zakázku vyhrálo sdružení tří firem

Rekonstrukce památkově chráněné budovy potrvá dva roky.

Správa železnic vybrala dodavatele jedné z největších rekonstrukcí výpravních budov, kterou chce letos začít. Historickou budovu plzeňského hlavního nádraží opraví sdružení firem Metrostav DIZ, OHL ŽS a Avers.

Vyplývá to z registru smluv. Vítězné sdružení nabídlo částku 667 milionů korun bez DPH, což je zhruba 21 milionů korun pod maximální cenou, kterou Správa železnic stanovila. Strop byl stanoven zhruba o čtvrtinu výše, než byla původní předpokládaná hodnota zakázky.

Rekonstrukce budovy z roku 1907 má završit velkou rekonstrukci celého plzeňského železničního uzlu, která probíhá už od roku 2011. Při sečtení všech etap jde o největší probíhající železniční stavbu v republice s celkovými náklady kolem sedmi miliard korun. Hotovo má být za dva roky.

„Cílem je provedení celkové komplexní rekonstrukce celého objektu včetně technického a technologického vybavení objektu, a to včetně stavebních, technických a technologických návazností mezi jednotlivými stavebními objekty, provozními soubory a dílčími celky,“ píše se v zadávací dokumentaci.

Velké úpravy pro cestující

Vybrané komerční jednotky v památkově chráněném objektu mají být v budoucnu využity i jako restaurace nebo fastfoody. Nově budou v budově eskalátory na hlavní schodiště propojující spodní a horní halu, dojde k nahrazení stávajícího a doplnění druhého výtahu pro cestující veřejnost. Dojde k obnově dříve odstraněné štukové výzdoby nebo historické dlažby. Horní hala pro cestující bude sloužit jako otevřená obchodní pasáž s novými komerčními jednotkami po obou stranách. Uprostřed haly budou rozmístěny atypické modulové lavice nahrazující současnou čekárnu. Hlavní hala bude mít nové komplexní osvětlení a kamery s přímým dohledem. Součástí orientačního a informačního systému budou hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené občany.

Toalety se přesunou do suterénu. Úschovnu zavazadel nahradí samoobslužné úschovné skříňky a cykloboxy. Velkou část budovy využije pro své zaměstnance Správa železnic, která přesune do budovy část lidí z jiných nemovitostí v Plzni.

Výpravní budova byla postavena v neorenesančním a secesním slohu podle návrhu architekta Rudolfa Štecha, který se podílel i na financování stavby. Celková užitná plocha objektu je téměř deset tisíc metrů čtverečních.

Nádražní budova Plzeň, vizualizace. Pramen: Správa železnicNádražní budova Plzeň, vizualizace. Pramen: Správa železnicNádražní budova Plzeň, vizualizace. Pramen: Správa železnicInteriér spodní haly nádraží Plzeň, vizualizace. Pramen: Správa železnicPlzeň, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPlzeň, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVýpravní budova Plzeň, hlavní nádraží. y Josef Klozar [CC BY-SA 2.5  (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], from Wikimedia CommonsHlavní nádraží v Plzni.
Pramen: Správa železnic
Tagy Avers Metrostav DIZ ohl žs Plzeň Plzeň hlavní nádraží Správa železnic Top
74 komentářů