egoe-plus
Infrastruktura Železnice

Oprava nádraží v Plzni za 667 milionů korun může začít, zakázku vyhrálo sdružení tří firem

Nádražní budova Plzeň, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Rekonstrukce památkově chráněné budovy potrvá dva roky.

Správa železnic vybrala dodavatele jedné z největších rekonstrukcí výpravních budov, kterou chce letos začít. Historickou budovu plzeňského hlavního nádraží opraví sdružení firem Metrostav DIZ, OHL ŽS a Avers.

Vyplývá to z registru smluv. Vítězné sdružení nabídlo částku 667 milionů korun bez DPH, což je zhruba 21 milionů korun pod maximální cenou, kterou Správa železnic stanovila. Strop byl stanoven zhruba o čtvrtinu výše, než byla původní předpokládaná hodnota zakázky.

Rekonstrukce budovy z roku 1907 má završit velkou rekonstrukci celého plzeňského železničního uzlu, která probíhá už od roku 2011. Při sečtení všech etap jde o největší probíhající železniční stavbu v republice s celkovými náklady kolem sedmi miliard korun. Hotovo má být za dva roky.

„Cílem je provedení celkové komplexní rekonstrukce celého objektu včetně technického a technologického vybavení objektu, a to včetně stavebních, technických a technologických návazností mezi jednotlivými stavebními objekty, provozními soubory a dílčími celky,“ píše se v zadávací dokumentaci.

Velké úpravy pro cestující

Vybrané komerční jednotky v památkově chráněném objektu mají být v budoucnu využity i jako restaurace nebo fastfoody. Nově budou v budově eskalátory na hlavní schodiště propojující spodní a horní halu, dojde k nahrazení stávajícího a doplnění druhého výtahu pro cestující veřejnost. Dojde k obnově dříve odstraněné štukové výzdoby nebo historické dlažby. Horní hala pro cestující bude sloužit jako otevřená obchodní pasáž s novými komerčními jednotkami po obou stranách. Uprostřed haly budou rozmístěny atypické modulové lavice nahrazující současnou čekárnu. Hlavní hala bude mít nové komplexní osvětlení a kamery s přímým dohledem. Součástí orientačního a informačního systému budou hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené občany.

Toalety se přesunou do suterénu. Úschovnu zavazadel nahradí samoobslužné úschovné skříňky a cykloboxy. Velkou část budovy využije pro své zaměstnance Správa železnic, která přesune do budovy část lidí z jiných nemovitostí v Plzni.

Výpravní budova byla postavena v neorenesančním a secesním slohu podle návrhu architekta Rudolfa Štecha, který se podílel i na financování stavby. Celková užitná plocha objektu je téměř deset tisíc metrů čtverečních.

Odebírat
Upozornit na
guest
74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.K.

Ty eskalátory mi tam přijdou jak pěst na oko, kdyby aspoň byli po krajích jeden a jeden, ale takhle… :/ Žádná krása.

soumar

Mně se to docela líbí. Kombinace moderny a historie. Akorát by to chtělo nějak využít a zabydlet prázdný prostor v hlavní (dolní) hale; jezdím vlakem vcelku často (resp. do covidu jsem jezdil) a nikdy jsem do haly nešel; co tam? Jízdenku si člověk koupí online, podchodem jde rovnou na nástupiště… Aspoň to knihkupectví jako má Luxor v Praze hl.n.
A odstranit ty sochy hutníka a horníka nebo co je to zač by taky neškodilo. 🙂

Savik

Sochy hutníka a železničáře jsou neodmyslitelným prvkem plzeňskýho nádraží! Vy jste se nescházel „u hutníka“? Jejich odstranění by mě naštvalo (slabej výraz) ještě o fous víc než umístění Luxoru – taková blbosť 🙂 Jsem teda na Wilsonu nikdy do Luxoru, Orsaye a spol nikdy nevlezl. Jednou ze zvědavosti do sportu, ale zjistiv, že tam nic nemají, vypadnul jsem. Využiju tam občas Billu a jinak bufety/kavárny. Bohužel zmizely stánky z peronů. Zpět k Plzni, v hale je vpravo Pont, trafika a vlevo pekárna/bufet. Nahoře kavárna a hospoda. A co je podstatný, vokýnko z hospody na perónu – bohužel po jedné z… Číst vice »

Jaaa

„Jsem teda na Wilsonu nikdy do Luxoru, Orsaye a spol nikdy nevlezl.“

Já sám od sebe taky ne, ale lidí tam chodí dost. Hlavně ženy. 😉

Prostě nejste středobod světa a i diky těm hadrárnám, cinkrlátkám a knihám je vlak poněkud atraktivnější. Tak jen houšť. 😉

soumar

Dobře dobře, netušil jsem, že jsou ty monstrozní sochy tak atraktivní památkou. 🙂
Holt chodím víc pro knihy než pro pivo, i když i pro to… stánky na peronu by se hodily, to je pravda.

Klabavátor

Též se výrazně ohrazuji proti odstraňování soch. To je plzeňská legenda, prosím nesahat.

Bob

Odstranit z Plzně hutníka by bylo jako odstranit z Václaváku koně. 🙂

Savik

Ty bláho, fakt je to 10 let, co se v Plzni staví. A furt nejni hotovo. Neuvěřitelný! Tak ještě ten barák, Koterov… no a vono se něco najde, kam pokračovat. Sice se to mohlo dělat najednou, ale to by nebylo vono. Kam teče beton, tam tečou prachy!

BND 30

Najednou !?!
Nespadli oni že švestky ?!?
A vědí, že se bavíme o Plzni?

Jiří Kocurek

Na rok zavřít celou Plzeň, že se tam nehne ani kolo taky není dobrý nápad. Není možné přijít do Škodovky, že si mají udělat zásoby na celý rok výroby a všechno co vyrobí skladovat v areálu, až bude mát dráha hotovo. A nebo že mají na rok fabriku zavřít.

Navrhnout postup stavby za provozu není jednoduché. Natož celého železničního uzlu.

Jaaa

Ty kukaně na boku jsou strašný. Asi lepší, než současná ošklivá přístavba, ale stejně to mohli udělat nějak civilizovaněji…

Facepalm

Třeba jako v Holešově?

Naopak, tohle je architektonicky čisté řešení, byť si dost laiků myslí, že nejlepší by bylo udělat tam z hebelu a polystyrenu něco jakože starýho.

Jaaa

Díky pane slaměný panáku. Ještě něco dalšího, co jsem sice nenapsal, ale vám by se velmi hodilo, tam nemáte?

bkv

SUDOP a architektonicky čisté řešení? Po té neustálé kritice SUDOPu, bych čekal spíš nějaké zneuctění…

Facepalm

Kritizuju SUDOP za to, co kurví, tedy nemusím ho hanět ve chvíli, kdy se něco docela povedlo (aspoň na vizualizaci teda). S nenávistí z principu na mne nechoďte – i takovýmu Kotasovi rád pochválím Kostelec u Křížků.

Dan

Achitektonicky čisté by bylo nervat tam konstrast za každou cenu, ale prostě to nechat splynout s fasádou okolí.

MartinS.

Oku pozorovatele určitě neunikne nové opláštění nástavby z 50. let 20. století, které je provedeno jako provětrávaná fasáda z hliníkových sendvičových desek, mezi které jsou vložena předsazená po obvodě oplechovaná fixní hliníková okna.
https://silnice-zeleznice.cz/zeleznicni-infrastruktura/rekonstrukce-vypravni-budovy-v-zst-plzen-hlavni-nadrazi-357

Jaaa

Víte, vono by třeba stačilo, kdyby ty vokna byly krapet míň výrazný, lehce menší a třeba nějak dělený. Právě ta velká prázdná plocha je něco, co narušuje kompozici zbytku stavby.

Jenže to je moc složitý, vono to potlačení a dělení, když se neudělá dobře, by mohlo napáchat ještě větší paseku, tak tam prostě prdnem todle a nazdar.

Ať žije kvalitní architektura…

Dan

A nestačilo by prostě na tu nástavbu hodit štukovou omítku? Když už ji stejně budou dávat na ty dvě podlaží pod ní?

suri

O završení rekonstrukce plzeňského uzlu bych mluvil až dojde i na rekonstrukci nádražní budovy Plzeň – Jižní předměstí, jestli na ní dojde. To bude poslední střípek, k tomu aby železniční infrastruktura v Plzni působila celkově vynikajícím dojmem.

Tomáš Záruba

Ono je toho víc – Koterov, ranžír… A pokud jde o to Jižní, tak hlavně nějaký rozumný přestup na Klatovskou (včetně přiblížení zastávek tramvaje), jinak to „vynikajícím“ půjde nazývat dost těžko. Což ostatně platí pro vazbu na tramvaj i na tom hlavním, že.

Luboš Beneš

Přitom stačí tak málo…vrátit zastávku mezi podjezdy na hlavním, a na jižním udělat schody z viaduktu na Klatovský přímo na prostřední nástupiště.

Karek

Až na ty bedny na boku to vypadá dobře. Okna by vypadaly lépe ale jsou zřejmě nemoderní.

BND 30

Po dokončení bude mít Plzeň pěkné nádraží hodné současnosti.

Miky

Stará předimenzovaná barabizna, navíc málo modrá – odstřelit!

Jarda

Miky, tohle je i jako ironie hodně slabé. Zkus vymyslet něco lepšího. 😉

Miky

Jardo, my se známe, že my tykáš? No nejsem spisovatel, ale byl jsem po delší době na Vysočanech, tak jsem ještě plný dojmů.

Lemmy

A srovnávat tohle nádraží a Vysočany je mentální výkon tak na zvláštní školu, Miky.

Miky

Já nic nesrovnávám a už vůbec nikoho neurážím kvůli názoru. To s tím odstřelem byla tzv. ironie, nemyslel jsem to vážně. Je dobře, že SŽ nenechá plzeňský hlavák zchátrat a zbourat. A není dobře, že Č(S)D nechaly zchátrat a SŽ zbourat Vysočany.

Lemmy

A co by se v těch Vysočanech mělo odehrávat? Prodej Edmondsonových jízdenek, podej spěšnin a úschovna zavazadel?
Mnohem více zatížený Radotín taky opouští starou budovu a bude nová, bližší a výrazně jednodušší…

FACEPALM

A postavíme novou podle návrhu Patrika Kotase.

Jiří Kocurek

Já to říkám pořád. V parku se mají buď vykácet všecky stromy, nebo žádné. Ani ty uschlé! Jen tak bude park jednotný.

Petr

Kocourku proč srovnávat parky s nádražní budovou?

medvěd

Doufám, že v roce 2030 bude ICE Norimberk – Praha v Plzni denní záležitost.

_Pavel_

Je to reálné? Bude už na české i německé straně elektrifikace? A pak to problematické údolí Berounky…

Jirka

Spíš 2300

Jarda Š.

Denní, to myslíte tak, že pojede jeden den šotovlak z Prahy do Norimberku a druhý den zpátky? Tak to by se snad mohlo podařit.

FACEPALM

Doufat může každý, ale je to víceméně k ničemu. Možná tak 2050.

medical_examiner

To jste tedy optimista…😂😂😂
Když to dobře půjde, tak od roku 2042 bude přes Norimberk jezdit jeden vlak týdně (MV Praha – Paříž).
Ale do Plzně bude možné se 3x denně svézt panoramatickým expresem. Z Prahy za 36 minut.

Luboš Beneš

2130

Doctor

Medvěde, to se jistě ještě nesvezeš. S úsekem do Radotína se bojuje už čtvrtý rok a je téměř (ne) hotovo. Tak si to jednoduchou matematikou spočti km. do Berouna, můžeš pominout komplikace a petice proti a napiš sem výsledek. O tunelu a VRT, přitom vůbec neuvažuj.

medvěd

V Praze mají přece Filipa………to musí jít samo, ne? Ale máš pravdu, stále čekáme .

Luboš Beneš

Se divím, že nám to nádrží nezbourají, mohli tam pak instalovat zábradlí a plechové budky. A taky ta výška té haly, co to snížit o patro? To topení musí stát majlant. A vůbec nádraží uprostřed kolejí, to už není moderní, viď Ústí nad Orlicí. Jen bychom se asi hádali kam budovu přesunout, zda vpravo nebo vlevo. Asi k pivovaru? To by bylo na dýl než v Brně.A ty vlaky – ICE to je … sen, žluťák tam už byl při měření. Takže se máme na co těšit.A už to vypadalo, že je hotovo.Takže další 2 roky…..ještě, že to mělo být… Číst vice »

libor

nejprve opravit, bourat až potom 😀

Facepalm

Souhlasím s vámi! Jen jste – jistě pouze nedopatřením – zapomněl uvést, že by to celé mělo být z modulárních kontejnerů.

jkhggfd

V rámci úspor by se ještě veškerá doprava mohla převézt na jednu kolej

_Pavel_

Zase je to taková dominanta a dobrý orientační bod v Plzni. Nádraží je z venku celkem působivé, neboural bych. Jen ty kontejnery, co tam teď montují u vstupu do podchodu, hrůza 😳

Haha

Co je na tom hrůzného? Je to dočasné a vypadá to překvapivě celkem v pohodě. 🙂 A ty služby, které to bude poskytovat, dnes chybějí.

_Pavel_

No dobře, si ještě počkám na finální výsledek, noc ty kontejnerové stavby ve městech nemusím, to už raději dřevo 🙂

On.

No je tu nepatrný rozdíl proti dírám na které narážíte a to v počtech cestujících. Na nádražíčku kde denně projde třicet cestujících se horko těžko uživí trafika s minimálním nájem, tady projdou tisíce až desetitisíce lidí denně a jen pronájem vydělá víc než stojí náklady na provoz.

Luboš Beneš

Měl to být vtipný nadhled na situaci. Jako Plzeňák to nádraží miluju, naše cesty začínaly srazem u hutníka. Rekonstrukce peronů a oba podchody jsou super, obchodní potenciál to má, jen to trvá…. v Ústí n/O mám strýce a té staré budovy je mi líto, ta nová vůbec nebyla potřeba. Taky mám pocit, že se při rekonstrukcích plýtvá, dělají se zbytečnosti (zábradlí, betonové zdi do oblak aj.). Trošku mi vykolejilo značení peronů změna na koleje-ale uznávám že to je zvyk a novinka je praktická. Díky podchodům se zlepšil přístup k MHD-trolejbusům, jen ta tramvaj by měla mít zastávku zase mezi viadukty.Snad… Číst vice »

Cargo

Ta úvodní fotka nemá chybu !
ICE v Plzni se jen tak nedočkáme 🙂

Fandik

Ale umel bych si predstavit ICE v Plzni. At ti mi nikdo neříká, ze by byl problém postavit ICE tak, aby mohlo i do Čech

_Pavel_

Jo, jen do té Plzně bude jezdit na naftu…

libor

diesel není problém… ICE TD

_Pavel_

Ty už jsou asi ve šrotu, zase z Plzně do Prahy jezdit s dieselem by taky nejspíše nemělo pochopení 🙂

Lech Malý

No samozřejmě přes Mladotice a Rakovník! 🙂

medical_examiner

Pochopitelně – přece nebude překážet nákladním vlakům…

A propos…kde tak končí (v praxi) čísla pro vnitrostátní nákladní vlaky?

Avlaky

Nejsou, pár si jich někdo odkoupit

libor

naopak mělo, mohlo by to jezdit přes Rudnou v případě potřeby 😉

Facepalm

Přesně, nic jinýho Němec neřeší, než jak to zavonačit, aby se ICE moh podívat do země muzeální infrastruktury :).

julio

Na prvý pohľad to vyzerá dobre, len mi tam vadí tá nevkusná čierna nadstavba na boku. Ale ináč fandím tomuto projektu, už len preto, že som v Plzni nejaký čas býval a často cestoval z tejto stanice. A ICE v Plzni časom možno tiež.

Daniel

Vizualizace (projekt, sliby voličům nebo investorům) snesou ledacos. ICE v Plzni je z těch lepších, ale úplný TOP je TGV v Krči: https://img.blesk.cz/img/1/full/4775951_vizualizace-metro-d-metroprojekt-dopravni-podnik-v0i.jpg?v=0i (za odkaz na Blesk.cz pardon, přeci jen už ta vizualizace má nějaký ten pátek, tak nejde dohledat snadno).

_Pavel_

TGV je mezi grafiky používaný na vizualizacích často na každé lokálce, asi když se s tím nechtěj moc sr*t, tak je možná nějaký free model 🙂

Daniel

Zcela jistě máte pravdu. Nejsem tím nijak pohoršen, je to spíš milé a za klamavé (na rozdíl od většiny zeleně na vizualizacích nových bytovek nebo obchodních center) to snad ani považovat nelze.

Jaaa

Heh, to je jak TransportTycoon toto… A zvlášť ty tunelomosty přes ta jezera, to mohl navrhnout jenom tydýt…

Jiří Kocurek

Máte dvě (tři) další možnosti:
a) vzít to tunelem pod jezerem
b) vzít to po mostě nad nádražím
c) vykřížit to úrovňově (to je ta třetí, tydýt).

_Pavel_

Taky to mohlo dopadnout tak, že se 30 let budeme dohadovat jakou variantu vybrat a nakonec nic nepostavit 🙂

FACEPALM

Jiří, vy jste snad opilý!

Jaaaa

Variantu d) „vzít to okolo“ taktně zamlčíme, žejo?

bkv

jasně, uděláme na trase metra šikanu.

bkv

A most u Lužin ti taky vadí?

czhunter

Pětivozové TGV Sud-Est … to by byla nádhera.

Teda v devadesátkách … dnes už je dost zastaralé (přesto by bylo skoro tím nejmodernějším na české železnici).

medical_examiner

To máte pravdu…leda jako nějakou putovní výstavu…😂