Odboráři v Rakousku spustili na železnici kampaň proti cizí konkurenci
Nezvyklou kampaň spustili odboráři a hospodářská komora v Rakousku. Jejich iniciativa Řekněte ANO červeno-bílo-červené železnici varuje před příchodem zahraničních dopravců
Nezvyklou kampaň spustili odboráři a hospodářská komora v Rakousku. Jejich iniciativa Řekněte ANO červeno-bílo-červené železnici varuje před příchodem zahraničních dopravců na železnici. Chtějí, aby provoz zůstal hlavně v rukou státního dopravce ÖBB.
Na webových stránkách se snaží přesvědčit širokou veřejnost, že rakouská železnice je nyní tak kvalitní, že není potřeba, aby sem přicházeli další zahraniční dopravci. Hlavním důvodem spuštění této iniciativy je přesvědčení, že jedině ucelený systém veřejné dopravy dokáže oslovit širokou veřejnost.
Iniciátoři celé akce se snaží prokázat, že dnes je i bez soutěží Rakousko na špičce využívání vlaků veřejností. V Rakousku nyní působí v osobní dopravě celkem 21 železničních dopravců. Se třemi miliony př epravených cestujících denně patří Rakušané na 1. místo mezi zeměmi EU, v rámci Evropy pak jsou Rakušané druzí za Švýcarskem. Každý obyvatel Rakouska ujede ročně 1427 kilometrů. Podle autorů iniciativy je proto nutné, aby doprava zůstala v rakouských rukou.
Druhým důvodem je zavádění 4. železničního balíčku, který do budoucna znemožní přímé zadání výkonů veřejné dopravy. Zástupci iniciativy však nejsou proti soutěži, ale požadují, aby podmínky těchto soutěží byly nastaveny tak, aby domácí dopravci nebyli znevýhodněni proti levným zahraničním dopravcům a nedošlo tak ke zhoršení kvality nabízených služeb a ztrátě pracovních míst.
Odbory tím chtějí podpořit zachování pracovních míst i vysoké úrovně dopravy. Jde i o politické téma, podporu má například od současného premiéra Christiana Kerna, který dříve ÖBB vedl. V Rakousku je konkurence zatím na trase Vídeň – Salzburg, kde kromě ještě ÖBB jezdí WestBahn. V něm mají podíl francouzské státní dráhy SNCF.
V Rakousku na železnici začne od prosince působit i český RegioJet. Mluvčí firmy Aleš Ondrůj ale iniciativu nepovažuje za riziko.
„Nás se to nijak netýká. My se orientujeme na mezinárodní vlakové spojení. Navíc na rakouském území je dopravcem rakouským státem vlastněná společnost GKB. S jejich zaměstnanci a podmínkami,“ řekl Ondrůj.