Obrazem: Škoda ukázala novou tramvaj pro Ostravu, čekají ji zkušební jízdy
Tramvaj Škoda 39T For City Smart pro Ostravu. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz
Lidé zatím tramvají jezdit nemohou, začnou zkušební jízdy.
Lidé zatím tramvají jezdit nemohou, začnou zkušební jízdy.
Podle mne tramvaj vychází z původně finské tramvaje, kterou ŠT koupila v rámci nové akvizice. Takže max vnejsi design.
Bohužel Vaše domněnka je chybná. 39T (a 40T i 45T) nevychází z Arcticu. Jedná se o nově vyvinutou platformu pojmenovanou FCX. Samozřejmě projekty napříč portfoliem se vzájemně inspirují, ale FCX byl od základu zamýšlen jako nový produkt, kde bude snazší provádět úpravy (počet článků, šířka a délka článků,
uspořádání interiéru,…) podle přání zákazníka a zároveň možné zachovat určité komponenty stejné napříč typy.
To plastické logo DPO vylisované na čelní masce bude trochu problém, až budou chtít změnit korporátní identitu, nebo za 30 let ojeté tramvajky prodat 😀
Se zakytuje.
Ona je v podstatě opravdu jiná tramvaj.pouzity jiné podvozky ktere v podstatě eliminovali podesty u sezení(jsou opravdu malé)Stadler totálně zabil,sedadla mají mezi sebou větší mezeru(dva lidé si v pohodě sednou vedle sebe)což Stadler zabil,jedny dveře navic-rychlejsi výměna(kdo nezažil jízdu narvanym stadlerem nepochopí,zrcátka řidiče konečně na pravém místě(u stadleru řidič vidí 2 cm vozu a ještě špatně,v levém nevidí nic…A dalo by se pokračovat dále… S tou cenou…každý je odborník,podívejte se,kolik zaplatila Praha a to je už několik let,nebo jiné státy,je to normální cena moderní tramvaje.Se stadlerem se to nemůže srovnávat…tam ta cena byla hodně pod Skladová a většina normálních ví… Číst vice »
Když si vezmu, že Brno koupilo 3článek, navíc obousměrnej za 60 mega, tak je Schadewerk pro DPO hodně předraženej. S Prahou bych to nesrovnával, 15T je zcela jiný vozidlo. A Plzeň obousměrnej tříčlánek za 55 mega /kus.
Na některých fotkách vypadá jako Vetřelec.
Kdyby koupili těch Stadlerů místo čtyřiceti pětasedmdesát, ušetřili by 800 milionů a kapacitně by to vyšlo nastejno. Takhle se zachází s penězi daňových poplatníků, zbytečně vyhozených osmset milionů!!! Další z mnoha příkladů naprosté nekompetentnosti vedení DPO!!! A magistrát stále dělá mrtvého brouka, vždyť oni to daňoví poplatníci zaplatí jako vždycky, že?
Ano je líp !!!
Tohle neni Ano… Ti „odbornici,“ co to tam przni, sedi na svych misteckach uz nekolik volebnich obdobi – tehdy Ano jeste ani neexistovalo. A pozor, nesnese to jakoukoliv kritiku, protože „nikdo na svete by to nedelal lip“ 🙂
K takovému srovnání lze říct jediné, proč se vůbec vyrábí a lidé kupují octavie, superby, když stejný počet pasažérů uveze fabia? Podle mého jde o zcela jiný koncept tramvaje, jiné zpracování, jiné materiály, jiný komfort pro cestující. Klasické srovnávání jablek a hrušek.
Jaký jiný koncept, zpracování, komfort……….vzhledově to vypadá jako kdyby Škodovka toho Stadlera okopčila a ten má ještě o sedačku více za cenu o 800 melounů nižší a to je sakra rozdíl!!! Rozhodující je výsledná užitná hodnota!
Proboha, jaké jiné zpracování, jaké jiné materiály, jaký jiný komfort? Jer to naprosto srovnatelná tramvaj.
Jsou lidé, kteří tvrdí, že kapacita těch škodovek bude reálně vyšší, protže ve Stadleru jsou obtížně využitelné 4sedačky. Je pravda, že 4 dospělí si ve stadleru do 4 sedačky sednou málokdy, protože místa je tam opravdu minimum. Pokud tohle bude ve škodovce lepší, tak to třeba nebude taková hrůza.
Ta kapacita je pouze papírová, dovedete si v běžném provozu představit pět osob na čtverečním metru???
Když to budeme brát na školáky na výletě tak ano… 😀 🙂
Nesmíte v Ostravě tolik žrát…🤣 Pak se tam v pohodě vejdete.
„Škodovácka tramvaj ale vychází zhruba o 800 milionů dráž“
Jestli je to za všech 35 ks tak je to nešťastně formulované.
Tak tady si Schadewerk započítal i kupní cenu Ekovy..
Myslel som si že šíp Škoda letí vždy dopredu…
To je ono, jsem na to logo koukal a říkám si, že tam je něco divně. 😂
Mně spíš zaujalo uspořádání podvozků, přesněji řečeno toho prostředního. A taky sedačky. Pořád si na tenhle „výdobytek“ nemůžu zvyknout. Před pěknou řádkou let jsem doufal, že je to omyl, pokus, nebo skrytá kamera. Pak přišlo vystřízlivění. Chápu požadavky na snadnou údržbu, ale proč to má odrazovat cestující z MHD zpátky do aut?
Co je těch podvozcích, a zejména tom prostředním, tak překvapivé?
Většinou jsou dva podvozky na 1. článku (Stadler Tango, EVO2) nebo druhý v kloubu (K2/Vario)…
Aha; Articy jsou takto řešeny od počátku.
Vždyť píše VĚTŠINOU, to přece neznamená VŽDYCKY.
Tak snad nebude dělat takový kravál jako 40T v Plzni. Ta hučí celkem nepříjemně, oproti všem ostatním tramvajím… Snad jenom Astry šly poznat tak na dálku…:)
No mě se zdála zrovna 40T z venku celkem tichá. Nemohlo dělat ten kravál něco jiného? 😀
Ne, bydlím v centru a slyším všechny tramvaje… Jako, je to hluk, v případě sporu se to dá naměřit. 🙂
Ano, tramvaje u nás jsou bohužel dost slyšet, některé více, některé méně, ale hlučné jsou všechny. Nicméně to není přírodní zákon. Např. v takovém Amsterdamu o nich prakticky nevíte. Jednou jsem tam spal v hotelu poblíž zastávky (můj pokoj byl přímo nad zastávkou) a přesto, že jsem měl celou noc otevřené okno, neslyšel jsem nic. Nevím jak to dělají, ale evidentně to jde.
Nebo jste se jenom dobře v Amsterdamu zhulil . 🙂 Přeji vše dobré. 🙂
Bohužel ne, silné astma ☹️
V Drážďanech jsou tramvaje také tiché a nejsou skoro vůbec slyšet. Bohužel u nás pojízdné železářství
tak hluk a skřípání, to vlastnost všech výrobků z Plzně.
Já teda nevím, ale 40T mi přijde nejtišší ze všech typů co v Plzni jezdí. Rozhodně při brždění a rozjezdech neskřípe tak jako cokoliv jiného co PMDP vlastní.
No ale když jede tak jede zvuk jako kdyby se blížil obrovskej vysavač, to je prostě poznat. Jako možná uvnitř je lepší, to nevím, nevypadá špatně taky, ale randál to je… Snad to třeba v dalších kusech vychytaj, to snad musí slyšet i škodováci…
Může to dělat i fakt, že 40T zatím jezdí bez zákrytů podvozků. Rozdíl se zákryty a bez nich bude určitě znát.
A budou se počítat ty KM bez krytů podvozků? Za mě by neměly, protože se netestuje kompletní tramvaj!
Jo to je možný, to nepoznám z čeho to jde… A celkově by bylo dobré kdyby se na to Škodovka ještě podívala.
Jinak jak někdo psal o tom Amsterdamu – mě přijdou zase vlaky v Německu strašně tiché, ale jak to dělají to nevím… Asi kombinace obecně lepšího vozidla i tratě.
Designově se mi moc líbí, jen je škoda, že je kolem celé zakázky zas tolik pochybností a podezřelých věcí. Doufal bych, že už bude umět vyhrát Škodovka čistě.
Za tuhle cenu to mohlo mít o článek navíc.
Původně to měly být třičlánkové tramvaje jako náhrada dosluhujících KT8D5R.N1, ale DPO z neznámého důvodu od toho ustoupil a změnil zakázku na dvoučlánkové tramvaje. To vedení DPO mohlo koupit další Tango NF 2 a nemusely se dělat nové testovací jízdy a na každém voze by se ušetřily stamiliony korun.
Jestli si dobře vzpomínám, tak jedním z hlavních kritérií byla kapacita. A tu škoda dokázala dostat do dvou článků, čímž se snížila i cena (ač proti Stadleru je těch 12 míst navíc sakra drahých). Otázkou je, zda reálně dokáže nahradit 2xT, kde se léta počítalo se stojícími 8os/m2, takže kapacita jedné T3 byla 162 psána osob. To, že pak se vše přepočítalo na 5os/m2, a tak se kapacita udává kolem 110 (a v Ostravě, kde bývají i sedačky 2+1 tedy kolem 100 osob) a tudíž požadovaná náhrada má mít kapacitu 200 cestujících už je věc jiná. Protože těm cestujícím jsou… Číst vice »
5os/m2 se počítá proto, že u moderních tramvají dojde při obsazenosti 8os/m2 k překročení povolených nápravových tlaků (protože jsou i prázdné mnohem těžší než staré tramvaje bez klimatizace a deformačních zón a zároveň mají článkové koncepce nižší počet podvozků, takže aby to prošlo, musí se „šetřit kila“ na lidech. Při případném přetížení lidmy to tramvaj samozřejmě unese, ale poškození kolejí bude na provozovateli, ne na výrobci).
DPO myslel, že budou tříčlánkové, ale napsal to tak, že Škoda se vleze s dvoučlánkem….
Za tuto cenu si myslím je to standardní když se kouknete na tendry v Evropě. A to že Ostrava upřednostňuje dvoučlánek tak už asi nejde udělat delší.
Oni chtěli trojčlánek, ale Schadewerk to obešla a nacpala to do dvoučlánku..
A one je tak těžký napsat trojčlánek do výběrka, že to v Ostravě nezvládly? Vždyť to mohly dát do podmínek.
Věř tomu že Stadler by nabídl také dvoučlánek. Co se týká co kdo nabídne hodně rozhoduje minimální kapacita, kterou si vždy určuje DP. Kdyby DP chtěl trojčlánek tak by Škoda určitě nabídla obdobu 40T. Takhle museli vyvíjet dvě vozidla, pak by podobnost byla podstatně větší.
Stadler nabídl také 2-článek. Měl se tak zahojit za ten prodělečný první tendr. V DPO to věděli a šli Stadleru na ruku. Ale zadání pochopilo i pár lidí ve Škodovce a hodili jim do toho vidle. Nejdřív to zkusili přes dotazy k zadání. To DPO ignoroval. Tak nabídli 2-článek sami.
Ono to srovnávat se Stadlerem moc nejde. 39/40T je to nejlepší co ŠT nabízí, úspěšně s tím soutěží třeba v Německu. A tomu odpovídá i cena. Kdežto Stadler nabízel low-cost určený pro Východní Evropu a z části vyráběný v Bělorusku, tedy něco s čím by se Stadler do tendru v Německu ani neopovážil přihlásit.
A v čem konkrétně je tedy Škoda lepší? Nevšiml jsem si na Stadleru jediného podřadného komponentu- výzbroj ABB,PTG Stemann, převodovky Wikov,dveře Elmesy.
Stačí se podívat jak je řešen interiér například kolik sedaček je přístupných bez schodů v tom je škodovka asi o 50% lepší.
Přesně, Stadler je taková lepší Eva. Nic proti, svoje místo to na trhu má. Ale srovnávat se to nedá. 39/40T je konstrukce pro nejnáročnější trhy, Stadler nOVA pro východ.
já jsem tak rád, že se to označení nOVA nechytlo.
Tak proč to samotný Stadler označuje za „low cost“ pro východ a vyrábí v Bělorusku a Polsku? Na Západě to nikdy ani nezkusili nabízet. Ono to nějaký důvod mít bude. Je to taková lepší Eva. Kdežto 39/40T vychází z Arkticu respektive z toho co vyhrálo v Německu.
Kolikrát jste v tom Stadleru jel? Řekl bych, že je to nejlepší tramvaj jaká kdy v OV jezdila.
Tak ve srovnání s T3, T6, Vario a kachnou jistě je nejlepší. Ale to z ní top nedělá.
A která tramvaj v ČR je lepší?