Doprava ve městě Tramvaje

Škoda Vagonka začne v Ostravě vyrábět tramvaje

Vizualizace tramvaje Škoda ForCity Smart pro Ostravu. Foto: DPO
K přesunu výroby dojde během letošního roku, umožní ho rozšíření kapacit.

Skupina Škoda Transportation přesune z Plzně do Ostravy část výroby tramvají. Důvodem je rozšíření kapacit v závodě Škoda Vagonka i velké zakázkové vytížení hlavního plzeňského závodu. Jako první se budou v Ostravě vyrábět tramvaje pro Dopravní podnik Ostrava (DPO).

„V tuto chvíli máme jasný záměr, že výroba tramvají pro Ostravu bude probíhat v Ostravě. Je to krásný příběh toho, že si Ostraváci vyrobí sami tramvaje a jsme na to hrdí,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva Škoda Vagonka Martin Bednarz. Půjde o první případ, kdy Škoda bude v Ostravě vyrábět i tramvaje.

Firma zatím nemá přesný harmonogram přesunu, má k němu dojít během letošního roku. Výroba tramvají nabrala zpoždění, původně měly vyjet první vozy na ostravské koleje už loni na podzim.

Dopravní podnik si u Škody Transportation objednal čtyřicet tramvají Škoda ForCity Smart v hodnotě 1,9 miliardy korun. Škoda vyhrála soutěž na nové tramvaje v roce 2018, v soutěži zůstala po vyřazení tří dalších konkurentů jediná. Ostrava bude prvním městem v České republice i střední Evropě, kde bude tento typ tramvaje v provozu. Tramvaje budou jezdit v tyrkysové barvě, která je poslední dva roky korporátní barvou DPO.

Vozidla budou plně klimatizovaná, vybavená Wi-Fi pro připojení k internetu, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení cestujících, antivandalskými foliemi a vnějšími i vnitřními kamerovými systémy.

Odebírat
Upozornit na
guest
82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lokálka

V Ekově Electric se nebudou vyrábět tramvaje ? Ta přeci patří také Škodě .

Lokálka

Tak v Ekově Electric se nebudou vyrábět tramvaje ? Ekova patří přeci taky Škodě .

Pavel Vavříček

Nemělo pár prvních vozů být vyrobeno v Plzni?

nedamse

NO mohlo pokud je chce Plzeň koupit a má na to peníze

Lišák

Však se tam taky vyrábí.

Luděk

Podle tohoto článku pořád může Škoda ty tramvaje dodat v čas.
http://mhd-ostrava.cz/?s=39t_forcity_smart
Maji je dodat do 36 měsíců od podpisu smlouvy tedy září 2021.

Y.K.

No nevím, protože to je hraniční datum pro 10 tram (rozmezí 24 – 36 měsíců). Vyrobit a dodat 10 tramvají za zbývajících 4 – 5 měsíců (když si sami stanovili roční rozmezí) je nereálné, pokud by nebyly v nějaké fázi rozpracovanosti.

Luděk

Vím že se to nedá úplně srovnat ale ale montáž jedné EVO2 v Brně trvá okolo 4 měsíců (a to v o dost skromnějších podmínkách) samozřejmě karoserie článků se vyrábí jinde. Takže za předpokladu že už je minimálně polovina svářená karoserie tak by to stihnout mohli

Y.K.

Uvidíme, zatím ze Škodovky nic neprosáklo, stran pokroku v jejich výrobě.

Radim Škopec

Tak si to shrňme, Ostrava prodala dílny v Martinově, protože přece nejsou ziskové a není v nich co dělat a koupila je firma, která v nich bude vyrábět tramvaje, které už měly jezdit a které jsou jen o pár míst kapacitnější než Stadler, ale na druhou stranu jsou o dvacet milionů na kus dražší než Stadler… Něco shnilého je v městě ostravském…

balde

proč by cena nemohla vzrůst? 1. inflace jde nahoru, 2. pokud nikdo jiný nenabídl lepší cenu, třeba z důvodů plných kapacit výroby pro jiné zákazníky? Tak proč to hned musí být podvod? To nejsou rohlíky na krámu.

dopravak

Aha, kolik tady máme inflaci, že cena vzrostla za podobnou tramvaj z 28 na 48 mega? Nebylo to náhodou tím, že DPO uměle vyřadil ze soutěže všechny účastníky až na jednoho a místo, aby v tuhle chvíli soutěž vypsal znovu, tak nechal v elektronické aukci JEDNOHO výrobce. To se pak draží, že? Výsledek bohužel známe.

Poudy

Já mám takový pocit že tyrkysová se v Ostravě používá mnohem déle než dva roky, řekl bych že alespoň tak 6. Je tu někdo znalejší?

Pavel Vavříček

Jako tyrkysovou barvu tu měly dřív vozy T3 a T6A5, ale to byly jen podklady pro celovozovou reklamu a asi se ta barva zalíbila vedení DPO a viděli, že Ostrava má též celkově v logu tyrkysovou barvu. Ještě tu sem tam jezdily tyrkysové vozy od Arrivy.

jarda h

Koukám na návrh tramvaje, taktrochu nechápu proč ty vagony nemají oba jen dvoje dveře…

Poskok

Ve VŘ DPO požadovalo 5 dveří. Asi si mysleli, že to bude 3-článek.

Jenki

Požadavek byl (zjednodušeně řečeno) 5 dveří, minimálně 200 cestujících, délka max. 32m. Některý z uchazečů dokonce dával doplňující dotaz ve smyslu „zdá se, že chcete tříčlánek, ale tohle jde narvat i do dvoučlánku, tak co teda chcete?“ a odpověď byla „nejlepší dopravní podnik v této galaxii má vždycky pravdu a trvá na znění zadávací dokumentace“. Pak dostali nějaké nabídky, některé plné chyb a úplně o ničem, některé s méně chybami, jednu s jedním překlepem a jednu bez chyb. Ten jeden překlep mohli klidně nechat uchazeče opravit – ne, proč by to dělali. Takže zbyla jediná nabídka. Pak proběhla elektronická aukce… Číst vice »

Jaaa

No, a teď mi řekněte, že toto není napadnutelné u soudu vč. trestní a škodní odpovědnosti.

Zdrasa

Zní to všechno hezky, tramvaje pro Ostravu vyrobené v Ostravě, tenhle typ vypadá dobře, ale teda připadá mi dost zvláštní, že chtějí teprve začít výrobu na novém místě, kdy ani neví, za jak dlouho se tam ta výroba přemístí, když první kusy už měly vyjet. To už úplně na covid svalit nepůjde… A já doufal, že ŠT už začíná být trochu serióznější…

Ondřej

A není to tak, že část tramvají se vyrobí v Plzni a část v Ostravě?

Pavel Vavříček

Já jsem si též myslel, že první vozy budou v Plzni a další až v Ostravě

Andrej

Síce budú dodané výrazne pozdě, ale aspoň boli predražené 🙂

Jann

Vzpomínám si, že když měl loni malý dodavatel pár týdnů skluz s dodávkou kamer do vozů MHD DPO, vypověděli mu smlouvu hned. Nyní má Škoda skluz měsíce a ještě další nabere a neděje se nic, Morys mlčí.

Koloušek

To je o provizích. Zatímco u Škody byly už předem domluvené, u kamer se musela najít cesta, jak je domluvit dodatečně. 🙂

Mirek

„Ostrava bude prvním městem v České republice i střední Evropě, kde bude tento typ tramvaje v provozu.“
Tohle nechapu. Pokud se nepletu tak tramvaje jiz jezdi v Nemecku, nebo mi neco uniklo?

Kubrt

To by nemělo takový marketingový potenciál. Ostatně dnes je každá série tramvají pro určité město alespoň trochu odlišná a má své typové označení, takže tohle vyhlášení budeme slýchát častěji než v časech T3.

MHD

Toto prohlášení je podobně vekohubé, jako když Karosa udělala facelift z Citibusu na Citelis a tvrdila, že to bude znamenat revoluci v městské dopravě.

Tom

Německo totiž není střední Evropa…

Kubrt

Záleží, jak si tu Evropu rozdělíme – geograficky, kulturně, geopoliticky atd. V některých z těchto dělení to Schöneiche bei Berlin spadne do stejného ranku jako Ostrava 🙂

Mirek

Tak to budeme asi muset přepsat všechny atlasy.

Big Fat Fabulous Woman

Dnes se spíš používá označení CEE (Central-East Europe), aby bylo zřejmé, že česká lůza nemá nic společného s rozvinutým a kulturním středem Evropy v případě Německa a Rakouska.

Slosor

Právě že Německo je. A Němci většinou nepovažují za střední Evropu nás, ale za východní.

Lišák

Obecně je tramvaj pro Ostravu (tedy 39T) brána jako výrobní řada FCX Lite. A ta zatím opravdu nikde nejezdí. Ve stejné výrobní řadě bude i Plzeň (40T) a Brno (45T).

Ondřej

I tak nebude 40T první? Plzeňská verze už byla ve fyzické podobě i předvedena a už stačí jen dodělat pár detailů + testování. O 39T zatím nic.

jva

Jakpak má DPO ošetřeno penalizaci za pozdní dodávky? Předpokládám, že to Škodivce draze zaplatí…

Jindra

Poslední opravdová tramvaj byla vyrobená na Zličíně ve firmě ČKD DS.

Ryk Mat

OMFG

Jedine vlaky

Ne

Erik Ziak

Nie tak úplne, tam bol vyrobený posledný opravdový streetcar. Posledná tramvaj bola Tatra Česká Lápa 6MT (výroba 1952-1953) alebo Královopolská strojírna DPMB 4MT (výroba 1950-1954) , ak nerátam DPMP 38, čo bola posledná dvojnápravová tramvaj skonštruovaná a vyrobená v bývalom Českoslovesnku v roku 1959. V podstate to bol prototyp pre prípad, že by sa prevádzka streetcarov z produkcie ČKD neosvedčila. Čo sa našťastie nestalo.

Jiří Kocurek

Jen dodám, že opravdový PCC streetcar má mí zrychlovač.

Erik Ziak

Pravda. Preto som aj písal streetcar a nie PCC streetcar.

Jan

Co je to opravdová tramvaj? Nejsou to třeba dvounápravové vozy, kde musí řidič stát a točit klikou?

Erik Ziak

Opravdová tramvaj je malé, ľahké koľajové vozidlo, spravidla obojsmerné a obojstranné (môže však byť aj jednosmerné a jednostranné), dvojnápravové (môže byť ale aj štvornápravové), poháňané elektrinou (môže aj inak), určené na prevoz ľudí v zastavnom mestskom území maximálnou rýchlosťou väčšinou okolo 40 km/h (plus mínus 10 km/h), pričom trate vedú priamo v uličnom priestore ktorý zdieľajú s ostatnými účastníkmi cestnej dopravy, prípadne pešou zónou. Malé a ľahké = dĺžka väčšinou okolo 10 metrov (plus mínus 2 metre), šírka väčšinou okolo 2,15 metra (plus mínus 0,15 metra), hmotnosť väčšinou okolo 11 ton (plus mínus 3 tony).

Y.K.

Délka 10 m, tady se nám někdo zasekl na konci 18. století, kdy Praha šla přejít pěšky za hodinu a Ostrava za 10 minut.

Erik Ziak

Ja som sa nikde nezasekol. Človek už ani nemôže ironicky reagovať?

Y.K.

Ok, beru, ironii jsem nevycítil, ono je to někdy těžké poznat, jestli to někdo myslí smrtelně vážně nebo si dělá prču.

jkhggfd

Já myslel že jediná opravdová tramvaj je taková, která je tažená koňmi.

Halamus

Koňmi může být tažené ledasco.

Avlaky

neměli ty tramvaje byt už tak pul roku a ony se teprve začnou vyrabět ?

Baraba

Pořád se nemůžu zbavit pachuti v ústech…. “ Rozhodně je překvapivé, že délka tramvaje bude pouhých 26,5 m, což je jen o necelé dva metry více než mají tramvaje od Stadleru, ačkoli tendr připouštěl vozidla o délce více než 32 m. Neboli za necelé 2 m délky navíc zaplatí v přepočtu na jednu tramvaj DPO o cca 20 milionů Kč více, než kolik platí za jednu tramvaj od Stadleru.“ Přijde mi kauza Škoda x Ostrava jako podivný vtip. DPO si dovolil moc, když pořídil tramvaje od Stadleru, musí za to zaplatit a ještě následně Škodě „předat“ Ekovu. A aby se… Číst vice »

Permonik

Škoda má něco ve Studénce? A v kopřivnici kde?

Vladimir

Ve Studence jestli se nepletu vyrabeli InterPantery a jak se dokoncili, tak se definitivne premistila vyroba do Ostravy.

Kubrt

Výroba jednotek byla ze Studenky do Vítkovic přesunuta v roce 2001, tedy 10 let před tím, než spatřil světlo světa první regiopanter.

alfons

Pantáta měl určitě na mysli Elefanty. Tuším ve Studénce začali svářet hliníkové skříně jako první u nás, pak to šlo do Vítkovic.

Chronosphere

Hliníkový program se rozjížděl až ve Vítkovicích.

VojtaDrevik

Tramvaj se nedá prodávat a počítat na metry jako koberec. Jinak 32 metrů nebyla minimalni delka ale maximalni a minimální delka stanovena nebyla.

Radek

No, a jaké je tedy vysvětlení té o 20 milionů vyšší ceny?

Kubrt

Nabízí se třeba, že Stadler, ve snaze uchytit se na novém trhu, byl cenově „vstřícnější“ než obvykle. Samozřejmě tahle kauza vyvolává otázky, proč DPO vypsal tu druhou zakázku tak a ne jinak, ale obávám se, že je to dobojovaná bitva a její „politický potenciál“ není tak velký, aby měla nějakou dohru v ostravské komunální politice.

Koloušek

Pokud si dobře pamatuju, tendr byl postavený na minimální počet míst tak, aby se do toho Stadler o pár míst nevlezl.

_Pavel_

Tak mohli nabídnout delší verzi…

dopravak

Jenomže pak by zřejmě musel nabídnout článek navíc. Fakt je ten, že to VŘ bylo vypsáno velice nešikovně, když dává město za 2 metry navíc 20 mega. Kolik přidané hodnoty město za těch 20 mega získá?

Koloušek

Přesně tak, to bylo postaveno účelově. Tyhle věci jim musely být jasné, dají se vyřešit i nějakými tržními konzultacemi atp.

_Pavel_

A článek navíc by se do 20 mega nevešel? To neumí Stadler přizpůsobit tramvaj požadavkům jako to dělá Škoda, která má co zakázka, tak to jiná tramvaj?

dopravak

Těžko říct, ale je přinejmenším podivné, proč město vypíše tendr takovým způsobem, že se do něj stávající tramvaje od Stadleru těsně nevejdou a ty Škodovácké o 2m delší se náhodou vejdou.

Takové náhody se nestávají, to je jednoznačný úmysl.

_Pavel_

Zase je důležité napsat, že ani Škoda předem takovou tramvaj nikam nedodávala a zakázka bude dosti opožděná.

dopravak

Hlavně aby se škodovce neodpustilo penále jako u jednotek na Frenštát…

_Pavel_

To už je zase jiný příběh, když se jedná o veřejné peníze, tak odpouštění bude vždy trochu smrdět korupcí.

Poskok

Stadler nabídl to samé, co nabídla Škoda – takže vlastně prodlouženou nOVU. Jenže udělal chybu v nápravovém zatížení (nějaká desetinná čárka) a na tom byl vyloučen.

Permonik

Začal bych LCC, vybavením, třeba Škoda má kamery i venku (Stadler původně ne), tvar – Štadler podle nákresu má delku o cca 0,5m na každou stranu navíc díky čumáku. Pak jedna cena je uvaděna bez DPH. Nikde není uvedeno zda je to se „servisem“ nebo není. To jsou věci po technické strance.

A pak je tu obchodní část – uplátky, podražení ceny, šponování ceny pokud neni ekvivalent atd…

_Pavel_

Další konspirační teoretik… 🙂

Chronosphere

Tak jasně,celý příběh je nekonspiračně čistý. Svatá prostoto.

_Pavel_

Jenže to jsou nesmysly, „DPO si dovolil moc“, co to je za blbost? To nešlo napsat jen, že to vypadá, že si někdo řekl o úplatek… Je to napsané tak, že by z toho dělal někdo víc…

dopravak

Každý zadavatel VŘ by se měl snažit o co největší množství účastníků, kteří pak stlačí cenu na minimum. Jenomže k tomu zde úplně nedošlo. Člověk by čekal, že vezme zadání současných Stadlerů a nechá soutěžit dále. Pod záminkou vyšší kapacity (o pár míst) vypsal VŘ tak, že to jak na potvoru na Stadlery nepasuje (tady mi nevykládejte, že to nebyl úmysl). Následně DPO vyloučil ostatní účastníky na základě formalit, případně lpění na nesmyslných technických požadavcích. Přijde mi to jako příliš náhod najednou…

_Pavel_

Ale jak píšu, vypadá to na nějaký úplateček, ale co napsal Baraba se mi prostě zdá přehnaný.

dopravak

Jako s tou Ekovou to souviset nemusí, ale že VŘ čisté určitě nebylo.

dopravak

Koho chleba jíš, toho píseň zpívej? říkejte si tomu klidně konspirace, ale celé to VŘ působí opravdu velice podivně. O takové množství tramvají se většinou pobije více výrobců, ale tady čistě náhodou zůstane jediný. Ostatní jsou vyřazení z více méně formálních důvodů a jediný výrobce nabídne vozidlo výrazně dráž, než původní Stadler. To se sakra hodně náhod najednou.

Ondřej

Tak při prvním výběrovém řízení (vyhrála nOVA) se do konce dostali 2 výrobci Škoda a Stadler a proběhla elektronická aukce kde Stadler prostě snížil cenu.
Při druhém blbě vypsaném výběru (nebyla zadána minimální délka atp.) byly ostatní výrobci vyřazeni (Stadler např. kvůli nějaké desetinné čárce) a nakonec v elektronické aukci zbyla jen Škoda a mohla tak nechat vysokou cenu.

dopravak

Otázkou je, jestli je nutné za takto formální chyby účastníka vylučovat. Podle mě by měla existovat možnost, jak formální chyby v rámci VŘ opravit (samozřejmě beze změny hodnoty, pouze oprava kg na tuny, nebo v čem byl konkrétně problém).

Pokud vím, tak u ostatních výrobců taky úplně nepanovala snaha výrobce zachovat. Prostě to vypadá, že se zadavatel snažil za každou cenu všechny ostatní vyhodit, aby tam zůstal jeden správný. Pokud tam zůstal jenom jeden, tak měl možnost pořád VŘ vypsat znovu. Takhle to stálo daňové poplatníky jenom pár set milionů navíc.

Ondřej

„Podle mě by měla existovat možnost…“
S tím samozřejmě souhlasím myslím si, že se mělo výběrové řízení zrušit hned jak bylo jasné že se bude jednat o dvoučlánkové tramvaje.

Ohledně ostatních výrobců pokud si pamatuji dobře ty nedostatky byly od dost větší než u Stadler a vysloveně nesplnili zadání.

Jarmil

Ale toto je možné. Zadavatel se dotáže uchazeče, zdali se neuklepl. Samozřejmě za předpokladu, že chyba není v něčem, co se hodnotí. A ten nápravový tlak nebyl předmět bodového hodnocení. Tedy jako správný hospodář měl DPO vyzvat Stadler, aby se vyjádřil k tomuto údaji a dát mu na to 24 hodin a pak pokračovat dále ve vyhodnocování nabídek. Jenomže Stadler by to opravil a byla by aukce. Což se nechtělo. Za to by měli vedení DPO hnát k zodpovědnosti! Protože kdyby si pan Morys takhle domů kupoval tepelné čerpadlo, tak by takhle nejednal, ale dotazoval by se, který výrobek bude… Číst vice »

dopravak

Asi tak nějak. No a jako vrchol teď ještě jedinému správnému výrobci tramvají odpustí penále za pozdní dodání. Smutné…

czhunter

Ale ta možnost přeci je – u soudu.
A soudy nemají nejmenší problém výsledky tendru pro námitky některého z uchazečů zrušit, což předvedly už mnohokrát.

Spíš se ptejte, proč Stadler ten výsledek nenapadl, když vlastně šlo jen o „uklepnutí“

Konspirace: Že by se se Škodou dohodl a taky něco z těch 48M/tramvaj dostal, a navíc zcela bez práce?