egoe-plus
Doprava ve městě Tramvaje

ČT: Tramvaje pro Ostravu od Škody mají zpoždění, s nákupem dalších DPO vyčkává

Vizualizace tramvaje Škoda ForCity Smart pro Ostravu. Foto: DPO
Ostrava ustoupila od plánů nechat veřejnost vybrat jméno tramvaje.

Nové tramvaje od Škody Transportation vyjedou na ostravské koleje později, než stanoví smlouva. Výrobce již přiznal, že je nestíhá vyrobit a dodat včas. Důvodem má být situace s Covid-19.

Na zpoždění upozornila Česká televize, které prodloužení termínu dodávek potvrdil Dopravní podnik Ostrava (DPO) i Škoda Transportation. „Dodavatel nám oznámil možné zpoždění z důvodu dopadu covidu, v této chvíli registruje přibližně už dvouměsíční zpoždění. To v současné době znamená, že se první testovací vozidlo v ulicích města objeví na konci června roku 2021,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Karolína Hřivnáč Rycková.

Tramvaje se přitom měly objevit v ulicích Ostravy už letos na podzim. „Současná krize koronaviru má samozřejmě určitý dopad i na tento projekt. S tím se bohužel nyní potýkají firmy na celém světě. Ve společnosti ale vyvíjíme veškeré úsilí k minimalizaci tohoto negativního dopadu,“ uvedl mluvčí Škody Transportation Michal Tobrman.

Podle Ryckové by mělo dojít k předání prvních deseti tramvají za rok na podzim roku 2021. Jde o zakázku na čtyřicet tramvají Škoda ForCity Smart v hodnotě 1,9 miliardy korun.

Bez speciálního ostravského jména

Padl i původní plán nechat vybrat lidi název nové tramvaje. „Tramvaje žádné speciální jméno mít pravděpodobně nebudou, zůstaneme u označení výrobce Škoda ForCity Smart. Výrobce používá typové označení Škoda 39T,“ dodala mluvčí DPO.

Škoda vyhrála soutěž na nové tramvaje v roce 2018, v soutěži zůstala po vyřazení tří dalších konkurentů jediná. Pořízení vyjde Ostravu v přepočtu na počet míst podstatně dráž než tramvaje od Stadleru, které už ve městě jezdí. Jedno vozidlo vyjde zhruba na 48 milionů korun. Tramvaje od Stadleru Tango NF2 vyšly na 30 milionů za jeden kus, jsou přitom jen nepatrně menší.

Ostrava bude prvním městem v České republice i střední Evropě, kde bude tento typ tramvaje v provozu. Tramvaje budou jezdit v tyrkysové barvě, která je poslední dva roky korporátní barvou DPO. „Při tvorbě designu nové ostravské tramvaje jsme se inspirovali charakterem města, tak aby design zapadal nejen do historického centra, ale i do průmyslových oblastí. Důraz je kladen na tvarovou čistotu, účelnost a bezpečnost jak pro cestující, tak pro kolemjdoucí,“ řekl loni při představení designu Tomáš Chludil, designer kolejových vozidel Škoda Transportation.

Vozidla budou plně klimatizovaná, vybavena Wi-Fi pro připojení k internetu, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení cestujících, antivandalskými foliemi a vnějšími i vnitřními kamerovými systémy.

Ostrava pak také podle České televize vyčkává s nákupem velkokapacitních tramvají. „Vzhledem k současné situaci musíme nejprve zhodnotit naše možnosti, pokud to bude možné na plánovaných investicích do vozového parku, nechceme nic měnit a budeme pokračovat v přípravách pro vypsání tendru na nákup velkokapacitních tramvají,“ uzavřela mluvčí.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Šimecka

Ja ké překvapení oni nestíhají teť je to o covid 19 ta druhá bude o budulínkovi a třetí o podplacenem hejtmanovi a celé radnice ,tak snad to kelerka dodá za ty tři roky a když ne tak bude nová pohádka a ta bude se jmenovat 1000 slibů Škody Transport -keler

Vašek

Už někdy něco dodala Škoda v termínu? Naposledy kanóny na frontu v roce 1942.

Vnější pozorovatel

COVID- univerzální výmluva a požehnání pro flakace.

Vlk

Připadá mi to jako Stadler……

Vladimir

Pokud ja vim Skoda, dela predky na zakazku dle prani dopravnich podniku. Takze podoba by nemala byt nahoda.

Zlámalík

Všichni dělají předky na přání.

Peeetr

Škoda opět zjišťuje, že má moc manažerů, neustále fluktující inženýry a trvalý podstav odborných dělníků?
Ředitel bude muset rychle povolat nějako u drahou mezinárodní poradentskou agenturu, aby mu to oficiálně sepsala.

Martin

Nejlepsi je najmout krizoveho managera, kteremu nedate zadne pravomoci neco zmenit… 🙂

_Pavel_

Buďte si jist, že v soukromém sektoru velký nadstav manažerů nebude. Vedení má určz rádo peníze a nechce je platit někomu, kdo tam být nemusí. Asi každý se o peníze nedělí s radostí…

Jarek

Pracovně se pohybuji ve výrobních sférách a výmluva kovid funguje perfektně.Podstatně je to nenapadnutelné, a těžko dokazatelné.Dneska se toho kovid fakt využívá hodně, včetně zdůvodňování opožděných plateb…..Prostě výmluva kovid fungue 🙂

Jiří Kocurek

Došlo to tak daleko, že když je někdo v karanténě, tak je za podvodníka. A ten papír si sám zfalšoval.

Radiátor

Za mě to zrovna krasavci nejsou. Upřímně se mi víc líp širší čumák jako třeba u 15T.
Tahle vypadá podezřele podobně stadleru .

Luboš Beneš

Chápu že podvozky omezují umístění dveří, ale ty dvoje úzké dveře uprostřed….

Peeetr

Já teda vidím na obrázku všechny dveře stejně široké.

Luboš Beneš

Ano stejně široké-úzké dvoje dveře vedle sebe… chápu že unifikace je unifikace, takže 4 úzké dveře, možná by stačily troje širší….a vypadalo by to líp. Uvidíme jak to bude vypadat v provozu.

Ondřej

Ale všechny ty dveře jsou stejně široké jako dveře na variích, T3 atd.

Ondřej

Tak jenom upřesním, protože to tu asi nikdo nechápe. Ty dveře na obrázku jsou normalní (cca 1,3 m široké) dvoudílné posuvné dveře jaké se dělají na většině moderních tramvají.

Proč jsou rozmístěné tak jak jsou je dáno tím že požadavek byl na 5 dveří no a rozmístěním podvozku (a fakt že tramvaj je jen dvoučlánková) ty dveře nacpat nikam jinam prostě nejdou.

Zdrasa

Tak tohle je samozřejmě věc názoru a vkusu. Za mě naopak horký kandidát na nejhezčí tramvaj vůbec, i když jsem hodně zvědavý na to, jak budou působit reálně. Kdyby se ten design rozšířil i víc, než „jen“ v Ostravě a Plzni, byl bych nadšený.

kpetr

V Plzni už taky měly jezdit první obdobné nové kusy, pokud si vzpomínám, byl termín říjen…

Luboš Beneš

Jo potvrzuji NEJEZDÍ.

kom

stačí že stadlerama zprasili pateřní linku 8, která přijde teď? 1…

Pavel Vavříček

Já si neumím tyhle vozy představit na 1

Vladimir

Stadlery jak budou vysokopacitni tramvaje pujdou z 8micky pryc. Nemaji tam co delat, minimalne pres spicku ne. A taky nechapu proc se nesprahnou 3 vozy dohramady. Dela se to bezne ve vsech mestech.

Avlaky

To je běžně jen v Brně

Luboš Beneš

Drážďany, Berlín, Lipsko…..Zurich?

Kalanis

ČR, §1.

Martin

Budapest… 🙂

Avlaky

Beru v čr

DJ TRAIN

Bratislava, Košice(tu skor ako v Brne ešte od socíku)

Vladimir

Neustale se argumentovalo, ze diky samostatnym neucelenym jednotkam muze dpo dle potrebne kapacity tramvaje sprahnout ale realne se to deje jen v dobe festivalu.

a8n

To si ještě počkáme, když je ani nezačali soutěžit.

Ondřej

A děljí to i v Ostravě během Colours

David

Tak to jsem zvědavý, kolik zaplatí DPO pokutu za toto zpoždění. Nejsem tak naivní abych si myslel, že to bude naopak.

Potěmkin

No to přijde na to,jak špatně a nevýhodně sepsanou smlouvu DPO svobodně podepsalo.Na ničem jiném

Potěmkin

Na ničem jiném nezáleží

Baraba

Pokutu za Stadlery už DPO dalo… Ekovu.

Vladimir

Velkokapacitni tramvaje v Ostrave se mely nakoupit misto techto na paterni linku.
A nesmyslnou cenu stredne kapacitnich tramvaji od Skody nema cenu komentovat.
Ostrava pred cocidem mela slusne mezirocni narusty pasazeru a je jasnym dokazem, ze kdyz je MHD ciste, bezpecne a vse jde vyresit online, tak lidem do MHD sednout nevadi.

_Pavel_

Si v Ostravě neuměli napsat výběrko, v Plzni asi dostanou to, co by bývalá chtěla i Ostrava.

Graylag

Jenže tohle měly být velkokapacitní tramvaje. Jenže DPO sepsalo podmínky příliš volně, Škoda toho využila (nebo chcete-li zneužila) a nabídla středněkapacitní tramvaj za cenu požadované vysokokapacitní. A kvůli procesní chybě Stadleru vyhráli. Proč následně DPO výběrovku nezrušilo před podpisem smlouvy je záhadou.

_Pavel_

Za špatně napsané výběrko neobviňujte výrobce, ale packali na městě. Škoda jen podala nabídku, která splnila zadání.

Graylag

Já taky výrobce neobviňuji, byli by hloupí kdyby to při tom zadání nezkusili. Obviňuji město, že se Škodou přesto podepsali smlouvu.

a8n

To taky není úplně pravda, do této zmršené podoby se dostalo až v důsledku změny na základě dotazů jednoho uchazeče.

a8n

Záhadou to není, když se podíváme na Morysovu pracovní historii.

Ondra

DPO požadoval tramvaj o délce cca 30 metrů, nicméně minimální obsaditelnost stanovil na 200 osob, což je hodnota, které lze dosáhnout i s pouze dvoučlánkovým o několik metrů kratším vozidlem. Jeden z účastníků VŘ na toto oficiálně upozorňoval, ale DPO se vyjádřilo, že na zadání trvá. Škodovka díry v zadání pak logicky využila a nabídla tramvaj o délce 26,5 m. Vzhledem k tomu, že DPO ostatní účastníky vyřadil, mohla si Škoda nastavit cenu, která se řádově blíží vícečlánkovým tramvajím o délce kolem 30 metrů.

Původní Pražák

Červen 2021 – podzim 2020 = 2 měsíce. Koukam, ze i matematika se od dob mých studií celkem posunula.

Jiří

Spíše ty dva měsíce se vztahují na předání těch prvních 10 kusů, o kterých se v článku mluví, že budou předány na podzim 2021. Do té doby budou tramvajky jezdit po Ostravě ve zkušebním testovacím provozu, jako bylo u Stadleru. Ale přesné info nemám, takže pouhá dedukce.

Big Fat Fabulous Woman

To víte v době postmoderní je všechno relativní vč. matematiky. 😁

Partneři


Czechtoll

pst
podcast