Obrazem: Barcelonský Alstom chrlí metra, vlaky i tramvaje. Učí se také v Česku

Továrna Alstom v Barceloně. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czTovárna Alstom v Barceloně. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Alstom u příležitosti veletrhu UITP ukázal jeden ze svých největších závodů. Podívejte se, jak probíhá montáž od plechů po kompletní soupravu.

Na právě zakončený globální veletrh městské mobility UITP si původem francouzský výrobce kolejových vozidel Alstom dovezl celý vagon metra. Na barcelonské výstaviště FIRA to však neměl daleko. Soupravy totiž vznikají na tamním předměstí Santa Perpètua. A právě tam pozval u příležitosti veletrhu Alstom i evropské novináře, aby se mohli podívat na celý výrobní proces.

Závod vznikl na zelené louce v roce 1994. Navázal však na tradici nejstaršího katalánského strojírenského výrobce Macosa, který produkoval lodě či parní stroje už od roku 1855 v centru Barcelony. Firmu Alstom koupil v roce 1989, když usiloval o zapojení do právě vznikajícího projektu španělských rychlovlaků AVE a následně přenesl výrobu na předměstí.

Současná pozice Alstomu na španělském trhu je velmi silná, třetina všech kolejových vozidel je z jeho produkce. Firma je tam jedničkou v tramvajích, rychlovlacích i příměstských soupravách, dvojkou pak v metrech a dopravní signalizaci.

V Santa Perpètua pracuje přes tisíc lidí, pokud připočteme sesterské závody, má firma na iberském poloostrově 3 100 zaměstnanců. Tady u Barcelony se nyní zaměřuje na příměstské vlaky, metra a tramvaje. Na výrobu skříní vozů zpracovává ocel i hliník, ten tvoří už 80 procent produkce, přestože je dražší.

Oproti oceli je však zase jednodušší, a tedy levnější jeho zpracování, nehledě na nižší hmotnost, a tedy nižní náklady na provoz,“” říká náš průvodce výrobou. O ocelové skříně podle něj stojí už jen Německo a východní Evropa, hlavně prý kvůli jednotnosti tamního vozového parku.

Právě zpracováním hliníku se barcelonská továrna Alstomu liší od své příbuzné v Česku. Závod v České Lípě je sice velikostí srovnatelný, zaměřuje se však pouze na svařování a přípravu ocelových skříní. Finální montáž pak navíc probíhá jinde. „S Českou Lípou poslední dobou hodně spolupracujeme,“ říká šéfka katalánského závodu Cristina Andérizová.

Ředitelka závodu Alstom v Santa Perpetua u Barcelony Cristina Andérizová. Foto: Alstom

Ředitelka závodu Cristina Andérizová.

Nejde však o výrobu nebo výpůjčky zaměstnanců, ale hlavně o know-how. „Potřebujeme se od Česka naučit hlavně procesy v lakování dílů, výměna zkušeností však probíhá oboustranně,“ dodává.

Výrobu táhne hlavně export

V devadesátých letech zde vznikly třeba první španělské rychlovlaky AVE pro trať Madrid – Sevilla, v roce 2004 první samořiditelná metra pro Barcelonu a v posledních letech hlavně stovky regionálních jednotek Coradia HC pro státní dráhy Renfe.

V minulém roce procházel podle ředitelky závod obtížnou situací, ze které se dostal hlavně tím, že se přeorientoval na export. To je ostatně vidět i z aktuálních výrobních projektů.

Továrna pracuje na výrobě dohromady téměř dvou stovek tramvají Citadis pro německý Frankfurt nad Mohanem a Kolín nad Rýnem, dalších 80 jich poputuje do marocké Casablanky. Co se týče metra, z linek sjede postupně padesátka vozů pro Santo Domingo v Dominikánské republice, stovka vozů pro asijský Singapur a 250 vagonů metra vzniká pro domovskou Barcelonu. V rámci příměstských vlaků jsou pak ve výrobě soupravy Coradia Stream HC pro lucemburské dráhy CFL.

Výrobní takt na jednotlivých stanovištích linek je 3–6 dní, u metra pak jen jeden den. Poté se vagon posouvá na další pozici. Průměrně jednou za pět dní zamíří celá hotová souprava na finální kontrolu na testovací trati.

Velké investice nyní míří do zmíněné lakovny, firma je pyšná na nové robotické svářecí stroje. Chlubí se také 25procentním podílem vlastní elektřiny vyrobené fotovoltaickými panely na střechách. „Jediným regionem, kam paradoxně nedodáváme, je Francie,“ říká na závěr s úsměvem šéfka závodu. Mateřská země koncernu Alstom totiž vyžaduje minimálně 60 % hodnoty projektů vyrobit místně, aby mohly být proplaceny z veřejných rozpočtů.

Další informace naleznete v popiscích fotogalerie:

Historie strojírenské výroby sahá v Barceloně do roku 1855. V továrně ji připomíná knihovna z původního areálu. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czModel areálu Santa Perpetua na předměstí Barcelony. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czZávod Alstom zde vznikl v 90. letech. Je rozdělen do několika hal. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czV areálu továrny jsou složené podvozky, které dodává externě subdodavatel. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNa začátku výroby se dovezené prefabrikáty nařežou na přesné rozměry. Dováží se většinou z Číny. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czJednotlivé části vozové skříně před svařením. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czProfil části vozové skříně. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNařezané části skříně čekají na svaření. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czAutomatický svařovací robot je chloubou místní továrny. V železničním průmyslu ho údajně použili poprvé. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czAle svařuje se zde i klasicky - ručně. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czKompletně svařená vrchní část vozu. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNetradiční prohnuté bočnice budou tvořit vozy metra pro Singapur. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czKontrola kvality svárů pomocí tekutiny. Druhou možností je ultrazvuk. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czKontrola kvality svárů pomocí tekutiny. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czKompletně svařená skříň příměstské jednotky. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czDalším procesem je lakování kovových dílů skříně. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czV další hale se již vybavuje interiér vozu. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czPráce jsou přesně naplánovány, na každém montážním stanovišti stráví vůz několik dní. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNejnáročnější je montáž kabeláže. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czZávod u Barcelony zaměstnává ve výrobě i řadu žen. Nejvíce v elektrotechnických profesích. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czV každé soupravě jsou kilometry kabelů. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czSoupravy se montují po jednotlivých vozech. Propojeny budou až na závěr. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czTakto vypadá instalace kabiny WC. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czJednotlivý denní program všech montážních stanovišť je přesně naplánován. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czMontáž elektrotechniky do dvoupodlažní příměstské jednotky Coradia určené pro lucemburské dráhy. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czMontáž spřáhla. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czZatímco u vlakových souprav je většina elektrozařízení na střeše, u metra je to naopak. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czProto jejich montáž probíhá ve vzduchu, zatímco vlaky při montáži mohou "sedět" na zemi. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czVůz metra pro Barcelonu už ve finální fázi montáže. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czU této regionální jednotky jsou již instalovány i sedačky. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czMontáž v závodě Alstom v Barceloně. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czTato souprava metra poputuje až do Dominikánské republiky. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czTato lehká tramvaj se štíhlým designem je určena pro německý Frankfurt. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czPodvozek tramvaje pro Frankfurt už je pokrytý drobnou korozí. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czV tomto obřím skladu se uchovávají díly, které pak slouží k montáži. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNa závěr soupravy míří na oživování a testování. Na snímku je metro pro Santo Domingo. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czSouprava metra v testovací hale. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czVeškeré kolejiště je připraveno na různé rozchody. Nejširší je iberský, následuje klasický kontinentální a nejmenší slouží úzkokolejkám ze severu Španělska. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czSoučástí areálu je i testovací trať, kde se funkčnost všech systémů testuje v provozu. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czZatímco jedna jednotka už prochází testováním, další na něj čeká. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czA takto vypadá nejnovější vůz barcelonského metra připravený pro provoz. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czInterér je prostorný, vozy plně průchozí. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czVozy prochází ergonomickým testování. Zkoumá se tvar sedaček i rozmístění tyčí či informačních systémů. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNad sedadly jsou umístěné snímače obsazenosti, aby měli dispečeři on-line data o vytíženosti souprav. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czČervené sedadlo je vyhrazené pro seniory, uprostřed má madlo usnadňující držení. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czŘídící kabina barcelonského metra.  Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Tagy alstom Alstom Citadis Alstom Coradia Stream barcelona průmysl Španělsko výroba Vysokorychlostní tratě ve Španělsku železniční průmysl
15 komentářů