In Karty k ničemu v dalším kraji. České dráhy už přestaly prodávat některé jízdenky pro cesty na jih Moravy
Elektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kompletní změny nejsou schválené, České dráhy je ale již předpokládají.
Jakože je to asi bordel, ale nikdy bych se nerozčiloval nad tím, že potřebuju koupit tolik jízdenek kolika prostředky jedu (včetně autobusu). Za předpokladu že si jej můžu koupit při nástupu. Stejně ji musím ukazovat pruvodcimu apod.
To by možná nevadilo v případě, že bych platil stejně za 2x 10 km jako za 20 km (tedy za cestu 20 km jedním prostředkem bez přestupu nebo s přestupem několika prostředky), což ovšem neplatí, když si musím kupovat několik jízdenek. I když mně by to vadilo i tak, jednodušší je jízdenku jen ukázat než si ji pokaždé kupovat. Navíc to zdržuje, zvyšuje zpoždění…
Ano, ale to už není tarifní bordel. Jenom škoda nějaké jistoty, že neujede přestup atd.
dřív si lístek na vlak člověk koupil v pokladně, a nebo u vlakoše, na nádraží byly automaty na lístky pro MHD, ale když je to takto roztříštěný, pro každej kousek cesty jinej lístek, a ještě k tomu digitálně, tak si to celý strčte doprdele, vlastnictví auta se opravdu začíná vyplácet, i když je to o pár kaček dražší
Však právě ty „automaty na lístky pro MHD“ byly za dob „pro každý kousek cesty jiný lístek“.
Lidi nenadávejte. Třeba Děčín – Hustopeče. Tak to máme MHD Děčín + DÚK do Roudnice nad Labem + PID do Přelouče + IREDO do Letovic + IDSJMK do Hustopečí.
Vždyť je to takové krásně komplikované a můžeme se trumfovat, kdo našel výhodnější cestu. Není to lepší než trapnost jménem DeutschlandTicket?
A že zrovna Deutschland Ticket neplatí (na německé straně) mj. v těch samých vlacích, kterým by člověk jel z Děčína do Brna (a pak tedy s přestupem v Brně do Hustopečí), že.
Asi jste můj příspěvek nepochopil. Ale to nevadí.
Tak jestli někoho baví jezdit Děčín – Brno něčím jiným, než ECčkem, tak ho taková drobná šotouš-challenge nezastaví…
Už odstoupil ministr dopravy? I když vzhledem k zásadnímu (a dlouhotrvajícímu) selhání státu by se měl spíš zastřelit… A nic na tom nemění jestli je to v gesci státu nebo krajů. Takhle rozbít síťovost systému je prostě lumpárna, která se táhne přes všechny předchozí vlády.
Naopak – takto vytvořit síťovost systému: nastoupím do vlaku, přestoupím na šalinu, z ní zase na autobus… stále na jednu jízdenku.
A ještě větší zážitek s jízdenkami bude až se pojede osobním vlakem na trati 240 Jihlava – Brno z Vysočiny s dvouminutovým přestupem na Zastávce z jednoho vlaku do druhého, protože jeden vlak objednává Vysočina, tak musí končit na Zastávce a přestoupit do druhého, který objednává IDS JMK. A jak vykoumat jízdenky.
Není to kvůli objednateli, ale kvůli elektrizaci trati z Brna do Zastávky. V Zastávce je stejně velký lom frekvence, tak z toho tady zase nedělejte drama.
Lom frekvence v pravém slova smyslu (tzn. fůra lidí vystoupí a jiná fůra lidí nastoupí) tam NENÍ.
To druhé jmenované totiž neplatí – většina lidí jedoucích ze Zastávky směr Náměšť nenastoupila v Zastávce, ale přijela tam od Brna (či Rosic atd.).
V rámci IDS JMK je Zastávka u Brna významný přestupní terminál pro celé okolí. Zejména v relaci do/z Brna.
Já vím, že je.
I díky tomu platí aspoň ta první část uvedeného.
(Ne však ta druhá)
Jízdenky IDS JMK lze použít už z Náměště do Brna. Ale jakou v rychlíku z Jihlavy do Brna? Jízdenky ČD? Nebo dvě jízdenky (ČD po Náměšť a IDS z Náměště? To jsem zvědav, jak to bude dopravce vysvětlovat tetce z Orlických hor.
V rychlíku z Jihlavy bude ČD platit … je to státem objednaný spoj … Holt dělají v tom kraje vážně peklo. Paradoxně ale levnější bude využít kombinaci VDV Jihlava Náměšť a IDSJMK Náměšť Brno … Je to o 19 korun levnější. Holt je potřeba před každým výletem či cestou spočítat různé kombinace a koupit tu co vychází nejlépe …
Před nákupem potravin taky nejdříve oběhnete všechny supermarkety, abyste zjistil, co kde mají nejlevněji? Tam byste ušetřil daleko víc něž nějakých 19 Kč.
Před pár lety mi přišlo šílené, že musím na cestu na dovolenou kupovat jízdenku od tří dopravců – Regiojet, OeBB a Trenitalia. Protože i kdyby ČD po nějakém přemlouvání dokázaly takovou jízdenku vytvořit (což se pani u mezinárodní pokladny málem i podařilo, teda jen málem, na internetu byly jízdenky na půl roku dopředu, ona uměla jen 60 dnů) stála by víc jak letenka. Ještě že máme ten internetový prodej. No ale to je cesta přes půl Evropy a ne někam za humna. Já nostalgicky vzpomínám, když se cestovalo tak, že se přišlo na nádraží, tam se v pokladně koupila jízdenka… Číst vice »
Tak když je to problém, tak se dá jít do cestovky a tam to všechno zařídí, pantáto.
Jestli někomu chybí DBL a jízdenka z Prahy do Brna špinavým zpožděným rychlíkem za 50 Kčs (převod do dnešní hodnoty si udělejte ), tak s ním lásku k podobným „jistotám“ nesdílím.
Nepochopitelné je pouze to, že další z krajů – Liberecký – prodej vlastních jízdenek ČD trpí, narozdíl od zbývajících dopravců v systému (Arriva, Länderbahn).
Oni ty cestující do aut naženou, člověk už ani neví, jakou jízdenku si vlastně koupit. Různí dopravci, pak krajské tarify teď už i objednatelé……
Takze past nejen na turisty, ale i na mistni, co nechteji stravit nekolik dni (v lepsim pripade) podrobnym studiem tarifu vsech IDS a jejich navaznosti, tarifu jednotlivych dopravcu atd. aby pak stejne pohoreli na tom, ze zrovna v tomhle vlaku dana kombinace jizdenek neplati (je to uvedeno jako tarifni vyjimka na str. 132 v poznamce pod carou).
A jinak zdraví slouží?
Zajímavý, že v Německu s tím umí žít. Jsou tedy chytřejši národ než my?
Jsou. A nejen Němci. Soudě dle aktuální české debaty o zálohování PETek a plechovek bych řekl, že už jsme tupější než Slováci…
Přinejmenším v případě PETek, kde v naší zemi je vysoké % takových lahví házeno do žlutých kontejnerů (tzn. k opětovnému využití jsou nasměrovány už teď), určitě ne.
Pointa je v tom, že tu “strašně strašnou, složitou věc” Slováci zvládli, zatímco Češi to nezvládnou…
Nezapomeňte si započítat k ceně PHM také obvyklou km sazbu za opotřebení automobilu. Například podle zákoníku práce. Aby Vám to vyšlo objektivně.
Tak čekal bych, že vznikne nějaká celostátní jízdenka bez ohledu na dopravce. Jinak z toho fakt bude totální džungle, při cestování na delší vzdálenosti než do práce nebo kolem krajského města.
Ta už existuje 4 roky, ale ne vždy se cenově vyplatí.
Oprava – téměř nikdy se nevyplatí.
Oprava — nikdy se nevyplati
Vyplatí se. Řeší všechny tady diskutované problémy.
Snad kromě ceny. Je jediná výjimka, zpáteční one ticket vyjde levnějc než dvě jednosměrné. Takže se vyplatí tam, kde byste si kupovali dvě čéďácké jednosměrné.
One Ticket je jen na vlaky!
Další komplikace, nebo blok, aby to reálně nefungovalo a člověk si musel stejně kupovat jízdenky od každého…
Již vznikla.
Tak to bylo za komunistů, to by bylo možno interpretovat i jako volání po starých pořádcích. Právě ta dnešní džungle šotouše fascinuje a pro železnici je zdrojem obrovské publicity ve všech médiích.
Ano publicity, ale většinou negativní…
Tak aspoň je tarif IDS JMK jednoduchý a nepotřebuji zbytečné kartičky a aplikace. Ale stejně je to zbytečná komplikace jen proto, že si kraj hraje na svém písečku.
A na čím písečku si má hrát?
Nepotřebujete kartičky, ale za peníze (myšleno cash) si jízdenku na vlak mimo největší stanice nekoupíte. Ne, to fakt jednoduché není.
Ano. Je rok 2024. Se s tim smiřte.
Prodejní aplikace jízdenek Poseidon je v IDS JMK velmi jednoduchá. Navíc nabízí spoustu dalších funkcí.
jenže ze zákona jsou povini brát hotovost – takže se dopouští protiprávního jednání
Ze zákona samozřejmě peníze berou. Jenom logistika elektronických plateb je holt výrazně jednodušší a levnější. Proto je nabídka omezená.
https://www.idsjmk.cz/a/predprodej-jizdenek.html
Nepotřebuje aplikace … vždyť má už dvě, a třetí aplikací je internetový obchod … a v každé variantě koupíte jinou variantu lístku …
Ještě je potřeba aplikace e-jízdenka, aby se cestující mohl přesvědčit, že si ve validátoru opravdu jízdenku koupil, protože jinak to nepozná. 🙁
Krásné 😂 ::irony::
Hlavně z toho nedělejme vědu. Přestupujeme úplně běžně a s různými systémy a tarify se setkáváme odjakživa. Už před rokem 1989 autobusy tarify ČSAD, vlak tarif ČSD, Praha tarif DPHl.m.P, lanovka na Petřín tarif lanové dráhy, Tatranské elektrické železnice tarif TEŽ, atd. Mimochodem na ministerskou objednávku je obsluhována relace Brno – Bohumín Regiojetem už několik let, čili mezi dvěmi největšími aglomeracemi hned po Praze, a také jsme si zvykli.
Úplně běžně někteří starší diskutující využívali taktéž parní vlaky… Nezlobte se, ale tohle není dopravní systém 21. století, který má být atraktivní i po své tarifní stránce.
Jo jenže to jsou výletní trasy.
Když budete chtít jet vlakem na druhý konec republiky, tak jak si koupíte jízdenku, když máte přípoje, kde je krátké čekání? Budete si instalovat třeba 6 aplikací pro krajské jízdenky nebo jízdenky konkrétního dopravce? A u každé se registrovat a nastavovat platební kartu? A pamatovat si hesla nebo si je ukládat do nějaké klíčenky? To celou cestu nebudete dělat nic jiného. A co když vám přípoj ujede a pojede pak jiný s jiným dopravcem??? Samé nepříjemné otázky.
Takto to fungovat prostě nemůže.
Při přestupu a prokázání se původní jízdenku se snad přirážka neplatí.
No právě toto, že se při přestupu přirážka k jízdnému neplatí, nikde napsáno není.
Ale ono to tak už nějakou dobu je. Jinak by ministerstvo nemohlo vytendrovat na linku Ostrava – Brno dopravce RegioJet. Ale ono to vytendrovalo. Na deset let. Každý kdo přestupuje tedy musí použít více dopravců. Tímto řeklo krajům: „můžete to tak dělat taky“.
To asi pláčete na nesprávném hrobě. Brno a Ostrava jsou druhá a třetí největší aglomerace v ČR, přesto jsou přes celou Moravu spojeny už několik let 200 km páteřní linkou v ministerské objednávce dopravcem RegioJet s tarifem tohoto dopravce. Výhradně tímto dopravcem. Protože pro ČD není kapacita. Každý, kdo na trase přestupuje tedy musí respektovat více tarifů, nebo předražený OneTicket.
Jistě pokud se vám poštěstí, že v daném čase a směru jede jeden dopravce (v tomto případě RJ) tak problém nenastane. Ovšem to nebývá pravidlem. Ještě se mi to snad nikdy nestalo, když jsem jel po republice na nějakou akci. Nemyslím tim do Brna nebo Ostravy, případně centra krajských měst, samozřejmě.
Zapomněl jste na letadla. Před rokem 89 se docela dost lítalo. Kdo pracoval na vyšší pozici, ten nejezdil vlakem z Prahy do Brna.
No to se lítalo tak do konce 70. let, pak russáci zjistili, že je ropná krize a ropu je lepší draze prodat na západ.
A levné létání do různých děr typu Vary a Sliač skončilo.
Plus letiště v Brně schlamstla armáda…
paráda…takže když pojedu z OV do Střelic tak si budu kupovat dvě jízdenky..?? totiž globální jízdenka co platí pro všechny dopravce je z cenou naprosto naprosto mimo reality..
Tak to budete mít dvě jízdenky už jen z důvodu, že z OV do Brna jede výhradně v ministerské objednávce RegioJet.
Komedie je, že se v těch rychlících nedá navázat IDS Olomouckého kraje na Jihomoravský, protože Nezamyslice až na dvě vyjímky projíždí.
Tohle je taky výplod ČD asi rok dva zpátky. Asi záměr kvůli konkurenci, abyste to neměl jednoduché a koupil si jizdenku jen s ČD na celou trasu.
Tady by měla jasně zasáhnout ruka státu! Kraje si hrajou na stát ve státě a je z toho brutální chaos!
Kraje využívají své kompetence objednávat osobní dopravu.
Mimochodem někteří železniční dopravci ani své vlastní tarify nemají a platí u nich jen tarif IDS.
To je sice hezke, ze nekteri dopravci nemaji vlastni tarif, ale na druhou stranu zase nejezdi ve vsech krajich a neni tak mozne mezi jednotlivymi linkami prestoupit narozdil od CD. A kdyz napriklad jedu na vikendovou skupinovou na vylet na jizni moravu, tak prijedu EC nebo rj do brna/breclavi a pak si dal budu muset koupit dalsi jizdenku pro JMK takze uz se vubec nevyplati pouzivat verejnou dopravu. Kdyz uz tak nad tim premyslim, tak vy me zajimalo, jak bude probihat nakup napr z prahy do ivancic, jestli mi to ukaze ze z brna uz vikendova neplati.. Nebo kdyz pujdu… Číst vice »
O. K., nicméně netvařme se, že je to první taková relace.
Stačí když (z Prahy?) pojedete do Libereckého kraje. Nebo už nyní z Ostravy do Brna a jeho okolí.
A kdyby docházelo k soutěžení dopravců už před řadou let + ve všech krajích, pak by takové jízdenky měly ještě nižší okruh použitelnosti.
V Libereckem kraji ale ty vlaky neprovozuji CD a prislusny vlak nema CD nater, coz u JMK (vetsinou) neplati.
Však to tematicky sedí na to co p. Karel psal + já jsem na to navázal – neprovozují to ČD, takže tam neplatí Celodenní víkendová jízdenka ČD = kdo tam chce jet, musí si (při)koupit samostatnou jízdenku.
Jenze v JMK ten vlak provozuji CD (i kdyz ten fyzicky vlak vlastni kraj)
To je jednoduchý. V Brně, na prvním sloupu při vstupu na nástupiště, visí oranžová bedna s displayem. Na něm ťuknete na nápis Ivančice, potom mačkáním + vyberete kolik dospělejch a kolik zlevněnejch, potvrdíte, přiložíte kartu. Hotovo.
Karle, zase taková zvláštnost to není. Na páteřním spojení z Brna do Ostravy pojedete v ministerské objednávce jedině Regiojetem. Takže při přestupu kdekoliv budete mít stejnou potíž – dva různé dopravce. A vidíte, vymysleli to úředníci ministerstva dopravy. Pro spojení mezi dvěmi největšími aglomeracemi. To se týká statisíců cestujících.
To je bohužel pravda. Jediná výhoda, že tito vás nechají nakoupit jízdenku ve vlaku, nemusíte k pokladnám nebo používat nějaké aplikace… Tedy z mé zkušenosti to tak vždy bylo. Jinak by to bylo na odstřel.
…a oneticket.
OneTicket je tak drahý, že je nepoužitelný.
Jenže ruka státu to doho moc zasahovat nechtěla, protože si myslela, že schválně dostanou z cestujících víc. A to taky vypadalo, že do toho zasahovat nebudou vůbec..
je to jednoduché zrušit kraje,stejně většinou slouží k přerozdělování státních peněz dal.
Akorát jim taky něco zbude za nehty.
Otázka ale je, jestli by to se současným ministerstvem dopravy fungovalo líp. Podle dosavadních zkušeností spíš asi ne. 🙁
K tomu slouží i obce. Taky byste je zrušil?
Nebo byste zavedl „krajské daně“?
P. S. regionální bus-dopravu by podle vás měl objednávat (po zrušení krajů) kdo?
Místo krajů zavést 2 země . Čechy a Moravu/Slezsko. Malé obce sloučit. Máme tu neuvěřitelnou byrokracii a přerozdělování.
To už někdo níže psal a odpověděl jsem na to totéž co napíšu i zde – rozdělení na 2 „kraje“ absolutně nedává logiku – nebude to žádné „přiblížení občanům“ (vč. oblasti dopravy, kdy vlaky i autobusy např. na Jesenicku, Karvinsku atd. by byly objednávány „z Brna“; vlaky/busy v Ašském výběžku i na Šumavě „z Prahy“ – to už by je mohlo objednávat MD a ne „země Česká“ a vyšlo by to nastejno), jen zbytečná „mezivrstva“. P. S. i pak by Brno bylo jedním z (dvou) krajských měst – mohlo by se stát, že tarif ČD by tím pádem neplatili nikde… Číst vice »
Tak se zase uklidníme… Ju?
Neni snazsi zrusit rezijku a lidem pridat penize?
To neni výsada ČD. Treba v DÚK mají zamestnancke jizdné nejen dopravci, ale i zamestnavi mimo dopravu. A benefity v pododě zaměstaneckého poskytuji IDS JMK, IDPK a vetšina dopravců v MHD. A narok maji i děti. Takže zrušit všem?
v diskuzi jednoduché, u voleb složité. V programu to má snad jen jedna politická strana….
Kdo platí, ten poroučí…tak to holt v životě chodí, a i sotouši si budou muset zvyknout.
Nepochybuji, že to šotouši zvládnou, spíš jde o lidi, kteří se chtějí jednoduše dostat z A do B, aniž by se museli babrat v tarifech…
Z A do B může jezdit i několik různých dopravců.
Z A do B může být potřeba využít až tří druhů dopravních prostředků.
Dost možná i několik přestupů, takže o to větší „babrání se“ v jízdních řádech.
Výhoda je, pokud můžete platit až ve vlaku tj.nekupovat jízdenky nějak předem. Pak to tolik nevadí. V ČD to bohužel nejde a tím je to celé zablokované. Byl bych proto pro zrušení pokladen a nechat maximálně jen ty mezinárodní na větších nádražích.
Ostatní jízdné buď ve vlaku nebo přes automaty na nástupišti umístěné tak, aby se to dalo stihnout při přestupu (ne venku schované někde před budovou, jak to bývá dnes!!!!)
Koupí IDS JMK jízdenku a pojedou. Nebudou muset kupovat 3 (ČSAD, ČSD, MHD Brno).
A co jim v tom brání?
Různé tarify po rozbití jednotné sítě ČSD nejsou už dávno žádná novinka.
Jako daňový poplatník, který to celé včetně kraje platí a poroučí s tím nesouhlasím. Takže jaké je řešení? Přestat platit daně a stát nechat vyhladovět?
Platíte to jen malým kousíčkem, spolu s miliony dalších daňových poplatníků (vč. mě).
A pro přesné rozhodování si voliči (mj. též daňoví poplatníci) v tom kterém kraji volí své zástupce, kteří mj. v této věci rozhodli právě takto.
Mně to v rámci JM kraje vyhovuje. Mám předplatné pro denní cestování, pokud potřebujeme do jiné zóny tak si doplatím, třeba přes aplikaci POSEIDON. Tzv. kombinace jízdních dokladů. Myslím, že pro denní cestování do škol a do zaměstnání to vyhovuje 95 % cestujících v kraji. A o to jde.
Myslím, že jste svým výrokem (se kterým souhlasím) velmi silně načůral do zdejšího šoto-mraveniště. 🙂
Dotaz, ví někdo kolik doplácí německé vlády na jejich DE ticket?
Roční náklady na Deutschland-Ticket jsou ve výši 1,5 mld. EUR.
Doposud se o pokrytí této ztráty dělily spolková a zemské vlády.
Na období po roce 2025 bude nutné přijmout nový zákon o dalším financování tohoto produktu.
Půjde o velmi tvrdý boj mezi federální vládou v Berlíně a zemskými vládami. Dne 28.9.2025 budou v Německu volby do Bundestagu (Parlament). Neúspšná federální vláda bude chtět rozdáváním zřejmě ještě zachránit, co se dá, naproti tomu zemské vlády budou požadovat více peněz na podporu investic do VHD, než na úhradu ztráty z tohoto populistického produktu.
Na bohaté Německo to není zas tak velká částka…
Bejvávalo…
Takze podle Karla 1,5 mld eur = dejme tomu 40 mld Kc …. Nemcu je cca 8x vice tak mi z toho vychazi nejakych 5mld z rozpoctu rocne a mame ho taky? Za 1300 mesicne jizdenka odkukoliv kamkoliv a klidne mimo EC/IC/SC.
To bych si asi koupil, minimálně v létě by se to uplatnilo… Ale to bude asi dlouho scifi. Stačí se podívat, kolik stojí třeba měsíční jízdenka na vzdálenější vnější pásma PID…
Jenomže cestující chce cestovat a ne být přepravován. Jednou (asi ještě v minulém století) jsem, jako chudý kolenovrt, jel na „Schönes Wochenende -Ticket“ z Passau do Essenu. Bylo to levné, viděl jsem všemožná železniční vozidla i silně redukovaná nádraží, byl jsem plný zážitků, ale už jsem to raději nikdy nezopakoval. Normální člověk, který jinak jezdí autem, D-Ticket použije, jen když se chce vyhnout trablům s parkováním, když ví, bude muset do města častěji (práce, zdraví, vzdělání, kultura, sport) a nechce se zabývat jednotlivými jízdenkami. Obyčejný příměsto lístek stojí okolo 6 EUR, takže na cestu 1-2x týdně tam a zpět ano,… Číst vice »
Abych tak řekl, jděte s tím do háje… Už si konečně přestaňe pěstovat svá obří ega, domluvte se nějak rozumně mezi sebou a přestaňte brát zákazníky za rukojmí.
Nj., jak jde o prachy, tak se často nedomluví ani lidi v rodině…
Je to smutné, že zrovna moravskoslezký kraj je téměř první, kde se instalují tyto nesmysly. Přitom mu zdrhají lidi a má špatný vzduch. Ne opravdu jízdné IDS není levnější pro normálního občana. V podstatě paradoxně jediný kraj, kde je vše ještě téměř v pořádku je jen Praha a středočeský. První třída, ceny atd. Za mě fakt nevím, jestli má cenu příliš investovat do nějakých novostaveb, VRT. Protože pak příjdou takoví .. a jedním nějakým politickým rozhodnutím to pošlou do kopru. Vláda už tak zdražila předražený one ticket. (hráli si na inflaci) Pak se najde někdo, kdo ještě zruší síťovku… Stejně.… Číst vice »
Spíše by bylo potřeba chránit veřejnou dopravu před všemi těmi – přesuny do pol, nepřipojí, chaotickým tarifem -, než plevelit krajinu dalšími auty, silnicemi, halami atp.
Odkdy je Brno, potazmo cely Jihomoravsky kraj, soucasti kraje Moravskoslezskeho?
Řeč je o Jihomoravském kraji. IDS je levné pro normálního občana, ale sám si musí říct, nakolik mu to přijde výhodné a kolik toho projezdí. Tipnu si, že celosíťová krajská jízdenka za 250 Kč (mimo pracovní dny pro dva dospělé a tři děti) je opravdu levnější než byť je benzín do auta. VRT samozřejmě má smysl, i když se to někteří snaží zpochybňovat. Koho zajímá, že tím jezdit nebudete? Kdyby se u nás mělo stavět letiště, tak mám říct, že stejně nelítám a ostatní ať vezmou v úvahu můj názor, který je nade vše? Zešílel jste? 😀 Už nějakou dobu… Číst vice »
Tak si prostě udělejme referendum a vyřešené. Buď to dopadne, že ano, ok.. Já 600mld na dluh dávat nechci.
Mily Franto, chranit je treba ostatni pred tebou a tvym gumokolem. Nejprve tu places o kvuli tarifu nepouzitelne VHD. A pak…ochrana auta pred STK, mytem a modrou zonou. Patri vam s nim jezdit akorat po dvorku, sobce jeden!!!!
Auto???
hnus, za chvíli aby měl cestující 14 různých cestovních dokladů když co kraj to jiný systém
Strašné, hnus největší. V pátek jsem si koupil lístek v PIDu na pásmo, které nemám a na čokla, kterého jsem kupoval poprvé v životě. Přežil jsem! Dneska u řidiče Busline v Jihočeském kraji, výstup v kraji Vysočina. Platba kartou bez keců, přežil jsem zas! Občas na výletě na Šumavu zkouším apku, abych viděl jak to mají vyzkoušené v IDPK – kdybych neměl apku, prodá mi to řidič. Pak mám rád Broumovsko. Taky si nevzpomínám, co tak strašného se tam stalo. Asi vlastně nic, řidič prodá jízdenku… V Těšíně se mi předloni povedlo pochopit ODIS appku a dojel jsem až do… Číst vice »
Tak v PIDU se dá cestovat i do vnějších pásem mimo Prahu a kraj na jednu časovou jízdenku. Tam to funguje relativně dobře a bez stresu. Dál ale už jen chaos a džungle.
Teď ještě zrušit ty režijky a bude to skoro dokonalé.
🙄 chjo, uz zase.. Tak, povezte nam, mily Yasone, jak, konkretne Vas, rezijky omezuji..tedy v ramci krajskych tarifu, o kterych je clanek? 🤔 Rekl bych, ze nijak a muze Vam to byt „burt“, ze? Nejspis jde opet pouze o esenci rizi zavisti, co? 🤭
V JMK už žádné drážní režíjky dávno neplatí.
Zato platí režijky pro krajské úředníky, přestože s dopravou nemají mnohdy nic společného. To víte, sami si rybník nevypustí.
Už chápete proč mají v Německu jízdenku za 49 90 měsíčně na všechno? Neřeší žádný tarifní chaos. ICE jsou zvláštní ‚
„Na všechno“ kromě dálkovky. Takže ne na všechno, ale jen na regionálku 🙂
Není to jen s příplatkem? Nebo musíte mít speciální lístek za plnou cenu?
Ne, v dálkovce to tam neplatí vůbec.
Německý „49 Euro Ticket“ má pro německou veřejnou dopravu bohužel zhoubné následky, které už cestující začínají pociťovat. Německý stát touto formou sice dotuje spotřebu obyvatelstva (příjemné před volbami), na podporu investic do dopravní infrastruktury a nákup nových vozidel bohužel už mnoho dalších peněz už nezbývá. Ten, kdo do práce jezdil autem předtím, jezdí dál – k významnému odlivu z aut do VHD nedošlo a snížení ceny jízdného využívají ti, co VHD jezdili už i předtím. Zavedení cestovního socialismu v podobě rakouského „KlimaTicket“, kdy denní paušál na veškerou VHD přijde na 3 €/ 75 Kč, vzhledem k tragickému stavu české státní… Číst vice »
To není přesné srovnání. Zatímco rakouský KlimaTicket má nemalá část obyvatel, tak ten SJT nesmysl nemá prakticky nikdo.
Pokud by v Rakousku KlimaTicket stál více, než trojnásobek dnešní ceny (rozdíl mezd A x CZ) a platil by pouze do vlaků a to ještě ne do všech, tak by se na něj Rakušáci vyprdli úplně stejně, jako Češi na celý slavný OT.
Protože téměř nikdo nejezdí z nádraží na nádraží…
Když jste to zmínil – dá se najít, jak se zlepšilo (i kdyby „mikro“, tzn. lokální emise atd.) klima v Rakousku od doby, kdy tedy Klimaticket má nemalá část obyvatel?
Nechystáte se náhodou něco zpochybňovat? 😉
Doporučuji přečít si smlouvu o tarifu SJT mezi dopravcem a ministerstvem. Je to Přístupová smlouva k Systému jednotného tarifu. Zvláště pozorně pak studujte DODATEK Č.1 Příloha č. 2 – Pravidla pro sestavování tarifu SJT. Podle mne je zde smluvně stanoveno že jízdní SJT se nemůže snižovat (je to přes podmínky, vzorečky a koeficienty nastaveno tak že je snižování prakticky nemožné) a že se jízdné SJT bude valorizovat o inflaci. Navíc se musí jízdné SJT dopravcům vylkácet, dostanou z jízdného SJT více nežli by dostali dle tarifu dopravce. viz. https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Verejna-doprava/Registry,-smlouvy,-systemy/Pristupova-smlouva-k-Systemu-jednotneho-tarifu —— Příloha č.2 čl.3 odst.2: Výchozím obdobím pro inflační valorizaci jízdného… Číst vice »
Jinak řečeno, žádný úspory z rozsahu a tím zcela nesmyslný ekonomický model. Prostě si to zřídili jenom zřizovatelé sami pro sebe – ti za to neplatí.
Takže je to asi špatně a mělo by se to změnit.
Adekvátní krok ČD by měl být zlevnění IN karty, když se okruh její použití zmenšuje.
oni ,ale nedávno reagovali opačně ,zdražili jí
A kompenzace za nesplněne standardy taky nezvyšují, ale jízdné pravidelně
Mmch. už zvýšili limit kompenzace „za taxi“ z 1500 Kč na vyšší částku?
Když si vezmu, že tato částka platí už nějakých 5 či více let (předtím to bylo 1000 Kč), ale jak mezitím podražila jízda taxíkem…
Spíš to vypadá, že chtějí Inkartu úplně utlumit. Taky jsem ji před mnoha lety používal, ale dneska to nedává žádný smysl, snad jen kdybych jezdil pravidelně třeba do Brna nebo Ostravy. Ale asi bych stejně jel s konkurencí. Prostě je to přežitek.
Nó a máme v dopravě slušný bordel,děkuji krajům.
Spíš byste měl poděkovat ministerstvu dopravy. To by mělo řešit koncpci a ne opustit aby si Velkomoravska či jiná krajská říše dělali co chtějí.
Vím že se to železničářům a šotoušům nelíbí ale poslední co potřebujeme je zrušení IDS.a návrat na stromy…teda vlastně do aut.
Šotouši a čast železničářů si umi poradit. Horší je to pro ty, co jedou jen občas mimo kraj a pro starši lidi. Ti většinou skonči u SJT. Osobni zkušenost z rodiny. A to jsem ji radii co mají koupit. Výsledek misto 500 Kaček zaplatili skoro 1100 za SJT.
Důvod, proč ignorovali vaše rady?
Protože pamazovali, že ČD poskytuji slevu pro skupiny, jen jim uniklo, že se doba změnila.
Někdo navrhuje zrušit IDS jako takové? Tuším zde jen volání po jednotě a přehlednosti. Ne návrat k ještě většímu chaosu.
Potřebujeme zrušení 15 IDS a zavedení jednoho … jednotného IDS … namítat můžete OneTicketem, ale ten je absolutně nepoužitelný ..
Radku, bylo to ministerstvo dopravy, které pro některé páteřní linky vytendrovalo jiné dopravce. Třeba RegioJet pro linku Brno – Ostrava jako nejkřiklavější příklad. Takže tolik k té koncepci. Není žádná koncepce.
Cestující, který jede Praha – Hustopeče, si nemusí kupovat zvlášť tarif ČD Praha – Brno, a zvlášť IDS JMK Brno – Hustopeče. Může si na celou trasu Praha – Hustopeče koupit OneTicket. Ten je i v Jihomoravském kraji uznáván bez omezení, dokonce i Jihomoravským krajem silně podporován, dokonce jako jediný kraj bude prodávat OneTicket i ve svých automatech a na kontaktních místech IDS JMK, např. v automatech a kontaktních místech PID si OneTicket asi nikdy nekoupíme. Jihomoravskému kraji nejde o to, aby zkomplikoval lidem cestování, ani o to, aby měl všechny příjmy z jízdného, ale o to, aby cestující ochránil… Číst vice »
Ad Praha-Hustopeče: Fascinuje mě advokacie toho OneTicketu. 577 Kč vs. 339-407 Kč s (nejrozšířenější) IN25. S IN50 ještě lepší. Doufám, že žádná nutnost lomení (nebo pořizování čehosi výrazně dražšího) se v případě takové cesty konat nebude, budu-li chtít dojet někam po kolejích s jedním dopravcem.
Jinak už jsem pochopil, že si musím pořídit nový telefon, neboť do mého, jistě už komicky starého, se mi všechny apky krajských systémů, kde se občas pohybuju, již výhledově nevejdou. A jak se znám, v tom nejlepším momentu mi stejně kiksne baterka 😛
Jenže ne všichni mají IN25. A existuje i OneTicket25.
Takže cestující bude donucen jezdit s One ticket za přemrštěnou cenu. Super 😀 Já mám pocit, že kraj chce ucpat D1 úplně auty. Těmito koninami se individuální doprava nepřesune do té veřejné.
D1 před Brnem ucpaná autama? Tak to si vůůůbec neumím představit…
OneTicket je za stejnou cenu jako tarif ČD, někdy jen o 1 Kč dražši.
Tak to jste se díval ale hoodně špatně. OneTicket je jednoznačně nejdražší systém jízdného.
A tarif ČD je úplně stejný. Liší se tam jenom zaokrouhlování, v jednom systému se haléře usekávají a ve druhém zaokrouhlují. Proto je tam ten korunový rozdíl. Pak je tu komerční jízdné, které je výrazně levnější, právě proto, aby těmi vlaky někdo vůbec jezdil. Tarif ČD je totiž bezkonkurenčně nejdražší (teda pokud nepočítám NRT, který je ještě tak dvakrát dražší). Cendis vzal tarif ČD, přirazil si 10% a vzniknul tarif One Ticket. ČD pak vzaly ceny one ticket a překopírovali je do svého tarifu. Takže mezi cenou ČD a one ticket neni velký rozdíl (je to právě občas jen ta… Číst vice »
Ano, plný nekalých praktik. Jednou třeba je, že do těch Hustopečí dojedete s tarifem Čd za polovinu toho, co ten superhodný OneTicket. A ČD si navíc ještě drze dovolí k tomu dát místenku zdarma, na rozdíl od One Ticketu, kde k dvojnásobné ceně ještě platíte další peníze za rezervace. 😀
I zde vypíchnu: za rezervace do konkrétního spoje (= fixování se na konkrétní čas), takže ještě větší neflexibilita než zde diskutovaná neplatnost „jedné jízdenky ČD“ na všechny vlaky ČD.
Praha – Hustopeče
Flexi základní jednosměrná: 576 Kč
OneTicket: 577 Kč
Takže trapný rozdíl 1 Kč 😇
Když si to dám do 1. třídy, kde se 1. třídou dá jet pouze v úseku Praha – Brno, tedy jízdenka do 2. třídy Praha – Hustopeče + doplatek do 1. třídy Praha – Brno vychází na:
Flexi základní jednosměrná: 726 Kč
OneTicket: 727 Kč
Takže opět trapný rozdíl 1 Kč 😇
Jenže chápu, že s IN50, za který se platí na rok 3 590 Kč, nebo na 3 roky 9 990 Kč, máte v tarifu ČD poloviční slevu.
Proč byste si schválně kupoval od ČD nejdražší jízdenku ???? Praha Hustopeče 422, 472 nebo 502 Kč … Proč bych si měl kupovat jízdenku za 576 Kč ???
Přečťěte di cenový výměr, ktery toto určuje všem dopravcům, tedy to bude stejné i v tarifu JMK.
Státem stanovrna sleva pro drzitele ZTP/P s průvodcem zdarma je zavazna pro vsechny dpravce i IDS
Tady ale nejde o přepravu průvodce ZTP/P zdarma, ale o to, že se držitelům ZTP/P vydává jízdenka ZTP/P+Doprovod pro 2 osoby, i v případě, že držitel ZTP/P jede sám. OneTicket má jízdenku “Držitel ZTP nebo ZTP/P” pro 1 osobu, a pokud cestuje průvodce, je mu vydána nulová jízdenka, ale pokud držitel ZTP/P jede sám, má jízdenku pro 1 osobu, a tak to má být. Sleva 75% nemusí být nabídnuta ve všech tarifech, musí jen být uznána vždy v autobusech a vždy ve 2. třídě ve vlaku, ale klidně i z nejdražšího tarifu. Proto nelze kombinovat, stejně jako u ostatních slev,… Číst vice »
In25 a In50 se prodávaly na tratích, kde tarif ČD nedával žádný smysl. Nevím kolik takových úseků ještě je, bývaly dvě hustě popsané A4 pak už jen jedna. V momentě, kdy tohle padlo na Vlašimce (tam bylo nejdřív in50 pak in25) jsem to nesledoval. Říkali tomu tarif region a vycházelo to podobně (+- nějaké koruny) jako IDS, což byl účel. Ale bylo to omezené opravdu jen na ty tratě. Takže když si koupíte Praha-Zdislavice zaplatíte plnou pálku zatímco Benešov-Zdislavice bylo za 50 nebo pak 75% tarifní ceny a je to už řadu let, co to zrušili a už je i… Číst vice »
Pokud cena nebude nijak brutálně vysoká, např. dvojnásobná oproti dnešku, pak se to dá ještě ustát. Ale rád bych, aby aplikace Můj vlak dovolovala koupit si jednu jízdenku na celou trasu, jako to umí IDOS. Už cca 15 let si kupuju IN50 a do půl roku ji mám zaplacenou. Když pro sebe srovnám zmíněnou trasu Praha – Hustopeče u Brna, pak to přes Můj vlak vychází následovně: – vázaná 227 Kč – One Ticket 577 Kč – flexi 272 Kč RegioJetem nejezdím. Nemám nějak potřebu dávat za stejný vlak více než dvojnásobek oproti nejnižší nabídce, i když na to mám… Číst vice »
U SJT ještě +35 za místenku 🙂
Díky za doplnění. Ale místenka není povinná, ne?
IDOs obvykle neprodává jednu jízdenku na celou trasu, ale právě to rozkouskuje na víc samostatných přepravních smluv brepto.
Což může být problém při ztrátě připoje. Mám pocit, že v e-shopu a apce půjde kopit v jednom průchodu nákupním procesem, kdy zadáte Praha-Hustpeče a dostanete jizdenku ČD na hranico kraje a jízdenku JMK v rámci kraje do Hustopeče a k tomu i tu místenku zdarma.
Ztráta přípoje v kraji většinou není problém. Do půlnoci to jezdí, a od 4 ráno znovu. Něco jiného je, když letadlo letí na lince jednou za tři dny.
5eč je o mezikrajské dopravvě kdy máte více jízdnek a každá je samosttaná přepravní smlouva.
Aha, ty brepto.
No vidíte. A v kombinaci Žluťák + IDS JMK jste na 230 Kč a žádnou IN50 k tomu nepotřebujete…
Ale potřebuju ji na ostatní cesty. 😉 Nejezdím jen mezi Prahou a Brnem.
To si nechte na jindy. Dneska tu řešíme cestu ze Středu Světa – tedy Prahy – do mekky všech železničních cestovatelů – Hustopečí u Brna.
Pro neznalé – to, co je všude jinde modrý, je v Hustopečích u Brna oranžový…
Teď už se prosazuje i světlě šedá – zdravím např. do zastávky na vysokém náspu – do Vlkova-Osové. 🙂
Tak to můžou české dráhy vyskrtnout ve svých naborovych letácích jízdní výhody pro celou rodinu! To už toho tam moc nezbyde.
na „režijku“ se v JMK nedá jezdit už od prosince 2019…takže žádná změna…co dál?
Ale pořád si můžete koupit doplatek k režijce pro JMK za cca 800 Kč na rok.
To se nemění.
Jo, jenom pokud pracujete v kraji. Já si ji koupit nemůžu, musel bych platit absurdní prachy. Tak v JMK jezdím autem.
To je skvělý. A kromě auta a režijky ještě existujou normální lístky – stojí to po kraji pár desetikorun a jezdíme na ně my všichni.
Divím se, že takový myslitel, nadto s plnou hubou ekologie na takové řešení ještě nepřišel…
Nezapomeňte si do kalkulace k nákladům na PHM připočítat obvyklé náklady na opotřebení auta. Například podle sazby cestovních náhrad uvedené v zákoníku práce. Abyste to výhodnější cestování měl objektivně spočítané.
Mimochodem „doplatek“ z toho udělaly ČD (tedy že to platí jen ve spojení s „celostátní“ režijkou a ne samostatně).
Z pohledu JMK jde o poplatek.
Stálo by za to, se k tématu vrátit v článku věnovaném obsahu této diskuze a oslovit zainteresované a odpovědné za stav krajské dopravy.
Smysl má jedině masivně oslovit MD.
Myslel jste masivně vyvětrat, žejo?
S čím je chcete oslovovat? Vždyť MD to rozbití jednotné sítě ČD vymyslelo. Krajská doprava problémem není. Naopak, v JMK funguje vnitrokrajská doprava nejlépe v celé ČR že všech krajů. Má zaintegrována všechna města, obce i dopravce, linky zavedeny doslova do všech obcí. Z bodu A do bodu B můžete jet v rámci kraje na jednu jízdenku za pakatel odkudkoliv kamkoliv. Spojení si vyhledáte i jízdenky koupíte mnoha způsoby, jak je libo.
V ODIS (IDS MSKraje) můžete toto všechno také… na kartu ODISka… Neobhajuji ID systémy, pouze ilustrační příklad, proč mají smysl zjednodušené podmínky pro odbavování – za mě: mělo by se uznávat vše, co ulehčí cestování. V časových polohách od 5. do 21. hodiny má cestující mnoho dalších (i tři a více alternativ kombinací tras s různými dopravci – někdy ale dost časově rozdílných na přestupech atd.) Uvádím vzorek cest, které procestuji (možno ověřit na výpisu jízd v aplikaci Moje ODISka): Holandská (Ostrava) > Nýdek, náměstí (okres Frýdek-Místek) – autobus/trolejbus/tramvaj/vlak/autobus; Horní Suchá (okres Karviná) > Tísek, obecní úřad (okres Nový Jičín)… Číst vice »
Spíš bych viděl reálnou zákonem dát povinnost mít prodejní kanál otevřený pro autorizované prodejce. Tj, že třeba v aplikaci MůjVlak bych měl možnost koupit si jízdenku PID, na to navazující jízdenku ČD a na to navazující jízdenku IDS JMK jako jednu přepravní smlouvu, z místa A do Místa B a jednou nástupní sazbou.
Mhm, a zároveň regulovat výši poplatku za prodej jízdenky někým jiným, nastavit toky peněz a X dalších věcí…
To asi jo, ale teď to nejde… Kdyby aspoň ty IDS šly nakoupit online z aplikace, což nevím jestli všude jde…
Na Vysočině to v aplikaci nejde. Neexistuje.
ODISka v Moravskoslezském kraji funguje omezeně (linkově) v Olomouckém kraji a okrajově (územně v několika zónách) ve Zlínském kraji. (Viz komentář na příspěvek od Štefan.)
To jsou samé kecy o neustálém zlepšování komfortu při cestováním vlakem v 21. století a přitom se cestujícím čím dál více komplikuje jakákoliv pohodlná a bezstarostná jízda po železnici!
To chtějí zase lidi cpát z vlaku do aut?
Asi jo, ono to máte jedno, arriva to má ještě horší, ono je jedno, kdo se v dopravě angažuje
jezdit hromadnou dopravou je stejně dražší než autem
A většinou pomalejší
Záleží z jaké strany se na to díváte. Ze strany státu určitě není.
Fakt? Dost kecate, vysvetlete mi jak se dostanete z Brna do Prahy za 210 kc (180 + rozpocitana IN50)….autem….
Nějaký osobní zážitek z poslední doby?
Tarif Českých drah je drahá past na nešťastníky co nevědí, že si mají kupovat krajské jízdenky. Bohužel na delší trasy to nejde použít a problém jsou vlaky co nestaví v hraničních bodech. Extrém byl např. při výletě ve všední den (děti měly nějaké prázdniny) z Prahy do Mariánských lázní a zpět. Jeden plus 4 děti. Jízdenka ČD cca 2000 Kč. Nesmysl. Kombinace krajských jízdenek asi 850 Kč. Tarif ČD určuje ministerstvo dopravy. Zajímavé je že po výrazném zdražení ČD konkurence Regiojetu nenakoupila nové vagony a nepřevzala část trhu, jak učí víra v ruku trhu. Ale jen zdražení dorovnali a užívají… Číst vice »
Nebo jim taky reálně stouply náklady.
Zdražili jen ČD a Regiojet. Na tratích kde jezdí Arriva a ČD, tak je Arriva jen trochu dražší než krajské jízdné, ale ČD výrazně. Příklad 90 Kč kkrajského, proti 120 Arrivy a 160 ČD.
Však proto je tak drahý i OneTicket. Ano, OneTicket je drahý, o tom žádná, ale je dělaný tak, že je na kilometry za cenu nejdražší jízdenky v nekomerční dopravě, ale jelikož ČD jsou nejdražším dopravcem v ČR, a za cenu dvojky ČD můžete v RJ a LE jet v jedničce, která není jen o lepším sedadle, a žádný dopravce jen tak není dražší než ČD, tak proto jsou ceny ČD jízdenek shodné s cenami OneTicket. Proto by všichni od ČD, a zastánci ČD měli o tom, jak je OneTicket drahý, držet zobák, ČD nejprve zlevnit, a pak by zlevnil i… Číst vice »
Budu se snad (ve svém idealistickém naivismu) rouhat?
One Ticket by měl být nejlevnější, aby stlačoval ceny dolů u všech dopravců, jenže v době liberalizované modly kapitalizmu (volné soutěže – ruky trhu atd., tzn. ekonomistické teze postmoderní společnosti) to nelze vůbec čekat.
A na to také nebyl vymyšlen.
Má podpořit veřejnou dopravu (jedna z představ ministerstva) a přilákat ty (jakoby pohodlné) cestující, kteří nechtějí na cestě nic řešit, a vlastně je trestá za tuto „pohodlnost“.
Což je od „konkurence“ hnus…
jízdenky ČD jsou drahé např. ,z Prahy přes Plzen na Šumavu stojí jízdenka ČD i víc jak dvojnásobek proti kombinaci PID+ IDPK. Normální cestující neznalý těchto kombinací se podívá na cenu jízdného a sedne do auta
Asi sis koupil drahý SJT, který ČD prodávají, ale není jejich…;-)
i jízdenka in 50 vyjde do Žel Rudy\ většinou dráž než kombinace PID + IDPK
To neni jen ČD. Regiojet z Ustí do Kolína přes den 247 kč, na ids tuším 142…
Dnes najít si optimální jiné pro plno lidí vysoká škola
Ano, kdo má na to chuť se tím probírat…
Většina cestujících si něco zjistí a odsouhlasí vybranou variantu za přiměřenou cenu a někteří i dost přeplatí.
Šumava mě cenově neurážela (kromě zpoždění, kvůli kterému ujel přípoj a další za dvě hodiny).
Zato Blansko v béčkách po osmi je ultrazážitek a cena za IN25 ke třem stovkám teda dost překvapila… Příště přes Brno a zbytek IDS!
Dá se to takto nakoupit dopředu online? Abych věděl kolik platím a čím pojedu resp. zda dojedu? Případně jestli je možné platit vždy přímo ve vlaku tu jejich IDS?
Je to nechutně komplikované a nefér vůči majitelům IN25 atd., celodenní jízdenky… V telefonu už mám několik aplikací různých krajů. Některé integrovaný tarif nemají, Vysočina neumí online, některé kraje mají integrované rychlíky, některé ne. Tahle fragmentace je úplný bizár, když cestujete mimo svůj kraj. Oneticket zase nechutně předražený. A to říkám jako někdo, kdo tím vlakem po Česku cestuje hodně, a to desítky let a má celkem přehled, který ovšem není jednoduché si udrzovat🤣
Které kraje nemají integrované rychlíky?
Karlovarský?
O. K., díky.
A které další kraje (bylo uvedeno množné číslo + též z toho rozdělení na 2 skupiny v příspěvku předřečníka by se mohlo zdát, že je to cca půl na půl)?
Zaprvé IN25 není problém mít zadarmo a zadruhé – podle toho to vypadá. 🙂
Jak?
Asi bych přidal podobný názor, zatím mně nejbližší pohled.
Např. v Třebíči a ve Žďáru mají údajně od prosince automaticky nabízet lomené jízdné VDV/IDS JMK – pro cestující výhra oproti současnému stavu (vyjde to líp než jízdné ČD), největší výhra by samozřejmě bylo přímé zapojení těchto měst a jejich okolí do IDSJMK.
Z obou měst je to do Brna o dost rychlejší rychlíkem (kde tarif ČD bude platit dál) než courákem (natož s přestupem, který tam je v druhém případě od loňska, v prvním případě od letoška).
Tím víc bych byl zvědav, jestli je na tom něco pravdy – zejména když dosud si cestující musí o jízdenku VDV sám říct.
A jak si to koupím dopředu?
Lomené jednotlivé jízdné na jednom dokladu se snad někdy vyřeší. Ideálně snad i s odečtením „druhé nástupní sazby“, buďme optimisté.
Skutečný problém je nefunkčnost „síťových“ produktů, hlavně tedy In-100. SJT kdyby zlevnilo o nějakých 30%, tak by to asi tak bolavé nebylo, ale to by se MD muselo přestat vyžívat v tom, že „nic nenařizuje“.
Mám nějaké tušení, že lomené jízdné, jak se tu prezentuje jako spása dopravy, omezuje některé z nových pravidel EU (nějaký železniční balíček), který říká něco ve smyslu: „dopravci mají přednostně vydávat jízdné na celou trasu, aby měl cestující 1 přepravní smlouvu a nebyl krácen na právech z přepravy“.. Třeba mě někdo chytřejší doplní.
SJT to řeši.
Ale ten stojí nesmysl. Mě se běžně vyplácí si koupit na Bahn.de Bad Schandau -Ostrava či dokonce Košice . Když jedu s dětmi, tak je to klidně za 19,90 EuR za všechny { v Německu až 4 děti jsou gratis do 14 let|. A to klidně jen den dopředu. Včera ČD Praha -Třebová dospělý a 2 děti 577 Kč a to mám IN kartu. Nabídka za 899 Kč síťová taky nic moc, tu věru, jen když mám od banky na ni 50% slevu
Mezinarodni jizdenly sice maji řezy za jednotlivé zúčastněné dopravce, ale tarif je v jednotný tedy NRT popř. IRT
Nemravně drahé.
úvaha je taková, že by SJT nemělo kanibalizovat tarify dopravců, tedy ceny by neměly bát nižší. Naví systém taky něco stojí.
A takový levnější systém (SJT) chceme; nebo co to od státu chceme? Všechno něco stojí, kolik čeho vlastně při cestě platíme a kolik je z daní…?
V tom „nicnenařizování“ se teda vyžívají hodně; jak jsem psal, SJT by mělo být nejlevnější – to by pak byly věci – jen ty výlevy dopravců, které by přišly před protlačováním takové ceny!
Idealni zpusob, jak lidem znechutit cestovani vlakem.
Přesně, po 30ti letech práce na zeleznici je teď v tomhle takové binec že už mě ani nebaví jezdit vlakem
Džungle
Je zajímavé, že DB umí prodat jízdenky na všechny objednané vlaky v Německu.
A jak je to s mezinárodními jízdenkami? Když pojedu z Vídně do Brna s přestupem a ujede mi v Břeclavi EC, můžu pokračovat do Brna osobákem nebo spěšňákem?
Z Břeclavi do Brna žádný Os nejede.
U posilových Sp vlaků (Hodonín – Brno) mám dojem, že od doby pořízení Interpanterů je (přinejmenším formálním) objednatelem MD, tzn. pokud by tomu tak bylo, tak i ten můžete využít.
A ještě víc k jádru věci – zrovna souhra zpožděného vlaku od Vídně + naopak včasného (či natolik málo zpožděného, aby v Břeclavi ujel tomu hodně zpožděnému vlaku od Vídně) vlaku od Bratislavy/Budapešti je docela málo častá.
Dojem je správný, celou vozbu linky R13 objednává MD, přičemž JMK doplácí provoz spěšných vlaků ministerstvu
Musím uznat, že cenový rozdíl je v některých případech až extrémní. Např. Brno hl.n. – Šakvice rychlíkem R13 stojí u ČD 80kč, v aplikaci Poseidon jen 51kč.
Nutno k A dodat i B: K jízdence z Poseidonu nemmáte místenku zdarma, nejde stornovat a má jen omezenou dobu platnosti. a pokud se něco semele (nějaká mimořádnost), tak nemáte nárok na žádné odškodnění.
Poseidon jde normálně stornovat…. 😉
Stornovat (vrátit) jízdenku v Poseidonu samozřejmě LZE.
Asi stát přispívá méně nez JMK.
Ale v Poseidonu můžete koupit i jízdenku z Břeclaví až do Brna.
Auto je čím dál jasnější volba.
Nedávno jsme jeli se ženou ze západu Čech na jeden den na Vysočinu. Cena za vlak pro dva tam a zpět by stála cca 2000,- Kč. Půjčil jsem si v půjčovně auto a půjčovné spolu s naftou nás vyšlo na 2500,- Kč. Nebylo co řešit. Ve čtyřech už bychom jeli skoro za polovic.
Tzn. vůbec jste nejeli přes JMK = zpráva z článku nemá žádný vliv na to co píšete.
A co jako? Pokud máte problém pochopit, o čem píšu, ignorujte to.
„To jako“ že za to nemůže JMK. 🙂
Mmch. možná škoda, že jste jeli jen na jeden den, když už to byla taková delší cesta.
Já auto a dost drahé mám, ale stejně jezdím MHD či vlakem. Teď už jezdím 3 dny skoro nonstop a za volantem bych usnul
To platí pouze pokud
(1) váš čas pro vás má (skoro) nulovou hodnotu
(2) neberete ohled na nikoho kromě sebe
Já tedy nevím, ale pro mě je aplikace Poseidon a jízdné IDSJMK zatím to nejlepší ze všech okolních krajů jak cenově, tak i nákupem a použitelnost při přestupu vlak autobus parádní. Předražené jízdenky ČD můžou jít někam. Bydlím na rozhraní tří krajů, Olomoucký je také celkem v pohodě, i když jejich aplikace má nějaké mouchy no a Zlínský zatím nejhorší co se týká ceny a nemožnosti přestupu vlak MHD. No jsem zvědav na jejich novou aplikaci FAIRTIQ, co se z ní vyklube, při nástupu jen zapnout aplikaci a nekupovat žádnou jízdenku, jen večer zaplatit vyúčtování. Na to jsem moc zvědavý.
Ale přece nemůžete nutit někoho, kdo chce jednou za rok přijet do Jihomoravského kraje, aby si instaloval Poseidon.
A ještě dotaz, víte jak koupit v Poseidonu jízdenku z některé části Brna do jiného města, tak aby jste měl na přestup na vlak delší čas. Využívám Poseidon minimálně, ale pořád mi nabízel odjezd v nejzazší možný čas a to jsem nechtěl riskovat ujetí posledního vlaku a raději si koupil 2 jízdenky a jel dříve.
(vazna otazka) poseidon neumi jizdenky bez vazby na dany spoj? Neco ve stylu: chci jizdenku na 7 zon s platnosti od 15:45
Ono to tak možná nevypadá, ale žádná jízdenka z Poseidonu není vázaná na konkrétní spoj. QR kód nese pouze nástupní zastávku, čas nástupu, kterými zónami budete projíždět (sem nutno připočítat i relativně nově zavedené relační jízdné), a na jak dlouho vám jízdenka platí. Často si tak spontánně můžete vybírat spoje, když třeba stihnete dřívější zpožděný, nebo rychlejší s přestupem navíc. Nebo když vám náhodou připoj ujede, (ač je to samozřejmost,) nemusíte kupovat další jízdenku)
Poseidon umí vydat tzv. rychlou jízdenku na požadovaný počet zón. Od času, který zadáte. Musíte jen zadat výchozí zastávku.
V sekci Jízdenky -> Rychlé se dá nastavit výchozí zastávka, počet zón a začátek platnosti
To je vskutku nepříjemné, ale dá se to vyřešit. Koupíte si přímo jízdenku na příslušný počet zón (který vám vyhledávač napoví) a nastavíte odjezd kdy se vám to hodí.
Je to trošku jako drbání se pravou rukou za levým uchem, ale podívám se na to. Dík za tip
Zkoušel jsem to a asi to tak jde.
Nikdo Vás nenutí. Máte i jiné možnosti. Například koupit lístek na nástupišti. Nebo v novinovém stánku. Nebo v aplikaci ČD. Atd. Já mám předplatné pro tři zóny. Kromě toho Poseidon pro jednotlivé cesty mimo tyto předplacené zóny.
Na to, jak jsme malá republika, je to fakt šílenost. To aby stát zavedl na středních školách nový studijní obor „tarify měst, krajů a dopravců“. Jen ten celostátní by mohl být na výuční list.
Přičemž jízdné IDS JMK platí ve VŠECH MHD na území JMK.
V některých městech jiných krajů jsou dodnes výjimky s (ne)platností krajského tarifu v některých MHD.
Horší je to pak, když vám krajské jízdné neplatí v krajském městě. Třeba ve Zlíně, nebo v IREDO hned dvakrát
A v Jihlavě až od 1. 1. t. r. https://www.dpmj.cz/integrace-s-verejnou-dopravou-vysociny/d-2205
Skoro 4letý časový odstup od zavedení VDV.
Zato MHD v tom kterém městě v JMK byla integrována snad vždy ke stejnému termínu, kdy do IDS byla zapojena ta která oblast. Ne „až později“.
Ve Zlíně jsem to vyřešil v pátek večer Boltem….bylo to levnější
Chtěl bych si ještě píchnout, že tarif IDS JMK neplatí jenom ve všech MHD v JMK, ale třeba v Bystřici nad Pernštejnem a vzpomeňme na ty doby, kdy ostatní města v tomto okolí také chtěla do IDS JMK než jim to krajský úřad „vymluvil“
Nové Město na Moravě, Třebíč a Žďár nad Sázavou
https://www.obcasnik.eu/dokument-memorandum-o-spolupraci-mest-vysociny-k-dosazeni-tarifni-integrace-ids-jmk/
Protože tam je historicky přirozené spádovost území do Brna. Před vznikem Kraje Vysočina byla krajská města Brno a CB. Do Jihlavy, s výjimkou dálničního přivaděče (H.Brod), vedly dost šílené silnice.
Teď se to na všech výjezdech z krajského města, po čtvrt století od vzniku kraje, už podstatně vylepšilo.
Ano, geografické souvislosti…
To, na co nadáváte (oprávněně) je jakákoliv absence metodické/ regulační funkce Ministerstva dopravy v této oblasti. Pokud by MD mělo nějakou metodiku, která by krajům říkala, např. dělejte si na svém území svojí VHD podle vašeho nejlepšího vědomí a svědomí, ale výstupy z vašeho systému do celostátního systému budou TYTO a v TAKOVÉ formě, tak by nebyl problém. Metodická/ regulační funkce MD v tomto ohledu očividně neexistuje a tak si to jednotlivé dopravní sultanáty bastlí po svém a domlouvají se ad hoc se svými sousedy, jen tam, kde na tom mají nějaký zájem. Moc rád bych viděl alespoň tarifní unii… Číst vice »
Krajská politika – úloha krajů v dopravě…
Kraje asi lépe vidí, co je třeba posílit v regionu. A centrum regionu je na tom nejlépe.
A když integrace dorazí až na okraje jednotlivých regionů? Za hranicemi kraje jsou „ti druzí“. S nimi nic, tam mají svoje problémy.
Doprava má propojovat; protože lidé cestovat chtějí a ministerstvo má koordinovat a stanovit rámce spolupráce mezi kraji.
Bylo by logické, kdyby ČD mohly Obyčejné jízdné zcela zrušit a nově mít jako „defaultní“ jízdné to, které je nyní ve výši IN25.
Ostatně obliba IDSkového jízdného (a to i když cestující nepřestupuje z vlaku na bus/MHD) je právě v tom, že přiměřeně vysoké jízdné má cestující zajištěno, aniž by na to musel mít „kartičku“.
Opravdu jsou ty kraje potřeba? Stojí to spoustu peněz a často to vypadá, že někdo vypsal soutěž o nejnesmyslnější nápad uvedený krajskými úřady do praxe. Nejen v dopravě, obecně.
Sugestivní otázka.
P. S. Předtím byly okresní úřady – těch bylo o dost víc než krajských. A „objednávku“ (resp. tedy zejména úhradu; jízdní řády si tehdy o to víc stanovovali dopravci i za cenu nenávazností vlak-bus atd.) regionálních autobusů dělaly ony.
Je to tak, no. „Dopravce jezdí jenom to, co objednavatel nařídí“ nebývala v té době tak pravda.
… a to jak u autobusů, tak i u vlaků – ani tam tehdy nebylo MD objednatelem v tom smyslu, v jakém je nyní posledních cca 20 let u rychlíků.
Okresní úřady do značné miry nahradily pověřené obce a tech je víc nez bylo okresů.
Nejsou, ne v tomto počtu. A taky není potřeba mít 6250 obcí, když 4x větší Polsko má míň než 2500 gmin.
Ale vést o tom debatu nemá smysl. Tohle se změní až krachnem jako Řecko a MMF nás donutí k reformám…
Přičemž zrovna vámi zmiňované Polsko má u různých regionálních dopravců snad i samostatné tarify oproti PKP/Polregiu + jen u části těch regionálních dopravců platí mezinárodní jízdenky atd.
Tzn. zrovna v kontextu diskutovaného uvádět Polsko se mi zdá být nevhodným.
V IDS JMK taky platit nebudou.
Ano, situace, kdy 50 hlava obec je samostatna, ma 7clenne zastupitelstvo a porizuje napr uzemni plan, to je pomnik demence.
Pak logicky je jakakoliv liniova stavba via dolorosa, nejmensi obce se beztak prakticky nerozviji, naklady silene a vysledek katastrofa. Dtto ruzne mensi skoly aj.
50hlavé vsi jsou samostatné jen v menší části případů (naštěstí).
A k těm liniovým stavbám a počtu obcí – napíšu jen: Pražský vnější okruh, severozápadní část. 🙂
Staci ty, ktere jsou…
K prazskemu okruhu – kdo zlobi nejvice? Male mestske casti. Satalice, Suchdol, Dolni Chabry, i trochu vetsi HoPo. Nikoliv Praha 6, Praha 8 a dalsi velke obvody…
Praha 6: viz liniová stavba – modernizace železnice Dejvice – Veleslavín.
O. K., pak ale platí, že přinejmenším v případě velkoměst je jedno, jestli je obec samostatná (např. kdyby Suchdol vůbec nebyl součástí Prahy) nebo jestli je součástí velkoměsta, ale s vlastním ÚMČ.
Pokud o sobě sama rozhoduje domácnost, která má leckdy třeba jenom čtyři nebo pět členů, proč by nemohla mít samosprávu vesnice o 50 obyvatelích? Jde spíš o to, aby obce nesuplovaly neexistující samosprávné okresy.
My už začínáme být nejufňukanější národ v Evropě.
Jestli se blížíme ke křižovatce tvaru T, tak to, že je potřeba otočit volantem, nebo se vymelem, není fňukání, ale vcelku dobrá analýza situace…
Německý model 49.90 Eur měsíčně na všechno (mimoICE, TGV a pod) Ušetří se i za průvodčí atd.
Bez průvodčích se na řadě tratí v SRN (příměststo i regionálka) jezdí už dávno. Ne až po zavedení „Deutschland Ticketu“).
To by taky někdo mohl přijít s nápadem, že máme příliš mnoho rodin a že by se měly rodiny poslučovat tak aby žádná neměla méně než 100 členů
Bez krajů by ty IDS nebyly.
Máme moc obcí, moc krajů. Ví to všichni co se tím zabývají.
Vy se tím prokazatelně nezabýváte, takže píšete nesmysly
Vždyť se tím filias právě zabývá; jestli k tomu má i zjištění, nebo důležitý pohled je věc jiná.
Tak se prosím podívejte do starých jízdních řádů, jaká byla v minulosti nabídka spojů, když to všchno mělo pod palcem Ministerstvo dopravy.
http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/index.php?page=elektronicky-archiv-vlakovych-jizdnich-radu
Děsí mně představa, že si myslíte, že by tostát, potažmo MD okočírovalo lépe. To nezvládá kontrolovat ani kvalitu dálkových vlaků, které objednává a platí.
Můžete si na nějakém modelovém případě sám spočitat, kolik peněž (a u koho ušetříte), pokud budete jezdit do práce za tarif ČD, nebo IDS JMK.
V rámci kraje ušetří s IDS. Kraje mohou lépe vidět potřeby zdola, místní a lokální až regionální. Kontrolu si musí dělat vždy a každý, kdo rozhoduje o veřejných zdrojích. Kvalitu chceme co nejvyšší a mezi kraji je třeba také posílit spolupráci – tu bude kontrolovat někdo shora. Úloha státu, takže i ministerstev.
Ve Středočeském kraji je to zase obráceně. Vždy vidím, jak neznalým cestujícím průvodčí primárně nabízejí ČD jízdenky, i když PID vyjde mnohem levněji a kolikrát i na cestu zpět. JMK je druhý extrém. Ani jedno Passenger friendly.
Já mám opačnou zkušenost. Průvodčí ČD se divil, proč jsem si nekoupil jízdenku PID, která je (v mém případě z Přelouče do Prahy) za 💯 Zároveň mi na mobilu ochotně ukázal, jak na to. Spousta lidí netuší, kam až PID dosáhne. 😎
To co jste viděl byla vímka.
Není, já to vídám ve vlaku denně, dávají rovnou tarif PID. Někteří lidi jsou navíc úplně mimo, když si chtějí koupit jízdenku ve vlaku, průvodčí se automaticky zeptá jestli mají lítačku, že si nic kupovat nemusí, protože ta platí i na vlak.
Co je lítačka?🤣
Prazska Salinkarta/tramvajenka
Take jsem (v PIDu) videl pruvodciho, jak nejakemu seniorovi plynulou anglictinou vysvetloval, ze kdyz si vybavi karticku Litacku s prislusnou aplikaci, bude jezdit zadarmo a usetri tim penize. Mam takovy pocit, ze vetsina pruvodcich se chova prave takhle.
V jednoduchosti je síla 😊
a jeste toto- – coby stredne pokrocily uzivatel VHD nemam zasadni problem obetovat deset ci patnact minut na planovani nakupu jizdnich dokladu prostrednictvim krajskych systemu namisto prosteho nakupu v appce CD – clovek tim dost usetri – ale s cim souhlasim, je nize zmineny nazor, ze tohle surfovani v nabidkach, slevach, podminkach a omezenich fakt neni pro vetsinu cestujicich ….ti si koupi listek u kasy a pak se neprestavaji divit
Neřekl bych většinu. To by se ty pokladny nerušily, kdyby před nimi stála fronta cestujících žádostivých papírové jízdenky.
No taky ty krajské systémy mnohde ještě nelze považovat za systémy. Třeba Vysočina ještě některá města nemá integrována. Mobilní aplikace také ještě neexistuje. Když cestující přijíždí z Jižní Moravy, bude povinen mít jízdenku IDS JMK, ale jen po poslední tarifní bod v JM kraji. A nic jiného mu nezbyde, než jízdné pro zbytek cesty na Vysočině koupit u průvodčího. Nebo v aplikaci ČD. Což ovšem není nejvhodnější, protože tato není (ani nebude) součástí IDS VD Vysočina (neplatí v zónách mimo ČD).
Oni si to rozmyslej, až štiplístek bude celou cestu z Náměště do Třebíča prodávat lupeny za 34 Kč…
To může prodat hned při první kontrole za Brnem – s odloženým začátkem platnosti shodným s časem odjezdu z Náměště n/O.
Momentálně nemůže, v autobuse nejede 🙂
Bavíme se přece (i z hlediska tarifu v JMK) o situaci od 15.12. 2024 dál.
Myslim ze je na case alespon na nekterych vysokych skolach zavest studijni program „studium tarifu a podminek VHD“. Ty 3 roky by na to akorat mohly stacit
Těším se na bakalářku o tom, jak nejlépe a nejlevněji přes 3 kraje vlakem sám a ve skupině. V rámci inženýrského studia by to pak bylo o cestě do ciziny
Naše vysoké školství má sice mizernou úroveň, ale hledání nejkratší cesty v ohodnoceném grafu by jako bakule neprošlo snad ani u nás…
https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/54804
(diplomka, jejimz cilem byla implementace PIDovske alternativy IDOSu, obhajena v roce 2013 na UK)
Mizerná úroveň? Asi neumím posoudit, mám jen jednu, ale co, kde a kolik jste jich vystudoval?
Neví o čem mluví. Já sice taky mám „jen jednu“, ale podle mne jsou u nás mizerné jen střední školy a to ještě jen některé. O to horší to pak mají ti studenti na VŠ, aby prošli prvákem.
Na univerzitách je krásné to, že existují mezinárodní žebříčky, takže máme srovnání. Nejlépe hodnocená je v Čé eR Karlovka. Gratulki. O krásných 18 míst za univerzitou v Alma-Atě, a o rovných 50 míst za univerzitou v Bogotě. Country for the future…
Tak ony zebricky mnohdy porovnavaji napr impaktovane clanky a pod….cili to neni tak jednoduche.
Celkove je ale uroven ceskych skol dost sklicujici. Uz od zakladnich…vysledky se dostavuji…mizerna znalost cizich jazyku, mizerna znalost matematiky, nulove povedomi o vlastni historii. Spousta biflovani blbosti.
Ale i pres to je spousta absolventu sikovnych. Bohuzel spise navzdory skolstvi. Nejhorsi dle meho jsou z toho…ekonomky a jim podobne kecave obory, nejlepsi medicina, techniky a prirodovedne obory celkove.
Ekonomické obory jsou přinejmenším zčásti obory přesnými, tzn. ne normativními.
IMHO si protiřečíte i v tom, že na jednu stranu vypichujete důležitost znalosti historie vlasti, na druhou stranu se strefujete do „kecavých“ (v kontextu toho, co píšete, zjevně myslíte humanitní) obory, do kterých patří i… historie.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Humanitn%C3%AD_v%C4%9Bdy
Tak jestli je “nejlepší” univerzita v zemi ve světovém žebříčku na 248. místě, tak to fakt není nic k chlubení….
Taky záleží, kdo se účastnil toho hodnocení. Nebudu věřit někomu, koho po třech semestrech vylili.
Pusťte si večer zprávy. Ať uvidíte, jak v Čé eR vypadá profesor politologie a emeritní rektor na údajně druhé nejlepší naší univerzitě…
(facepalm)
A podle toho hodnotíte úroveň školství? Jste fakt trapný.
Trapný možná jsem, ale “meritokratické” procesy v našem školství, a nejen tam, to myslím ilustruje dostatečně…
I o vás to něco vypovídá.
Tak v tomto mate pravdu, ale to neni jen veci jednotlivych skol ale systemu celkem. Viz opravneni k profesorskemu rizeni. Bez profesoru mate problem akreditovat obory a hlavne doktorske, nikdy pak nemate sanci mit vlastni profesory. A vasim docentum jinde tu profesuru nejspis nenechaji udelat….pak mate malo penez…a blbe platite…a tak dale
Zrovna rektor je funkce už spíše „zastřešující“ – taková „prezidentská“.
P. S. V politice už je i býv. rektor(ka) druhé z nejvýznamnějších brněnských univerzit.
Ano.