Více zastávek, ale bez podzemního nádraží Opera. Výbor určil trasu tunelů pod Prahou
Praha-hlavní nádraží. Zdroj: SŽ
Projekt přezdívaný Metro S má zachránit Prahu před přetížením. Zvítězila kompromisní varianta.
Projekt přezdívaný Metro S má zachránit Prahu před přetížením. Zvítězila kompromisní varianta.
Hmm, tak pokud je zadání: „Rozvést větší kapacitu příměsta do města“ a řešíme to zastávkami Karlovo náměstí, Václavské náměstí, Florenc a Karlín, tak mám pocit, že tu děláme stejnou „chybu“ jak s metrem. Všechny to jsou zastávky v centru a tvoříme tak opět hvězdicové uspořádání dopravy „vše přes centrum“ jako s metrem.
Pokud chceme odlehčit přetíženým stávajícím linkám (které vedou na Hlavák nebo Masaryčku), tak mi tak nějak logicky vychází spíše stavba okruhu, která se vyhne centru a umožní rozvoz lidí po městě. A to ať už železnice nebo metra nebo vlakotramvaje.
V Praze bude doprava přetížena vždycky. Dokud bude pro rezidenty MHD „za hubičku“.
A také bude donekonečna přibývat rezidentů, dokud se bude vyplácet příspěvek na bydlení.
Nepostřehnul jsem, že by rezidenti měli MHD za hubičku. Roční jízdenku za 3650 korun si může koupit kdokoliv minimálně z celé EU.
Haha. A o tom, ze lide do Prahy miri halvne za praci ci vzdelanim jste neslysel?
A taky bych rekl, ze je rozdil v MHD mezi napr Vidni nebo Bukuresti. A ja bych chtel, aby Praha byla spis jako Viden nez Bukurest.
Ja zase neslysel takovou blbost, ze by nekdo v Praze mohl bydlet jen z prispevku na bydleni 😀
Trochu výhoda je v tom, že větev Vršovice-Negrellák se dá postavit relativně levně a nezávisle na druhé větvi Smichov-Karlín. To také může znamenat, že se postaví jenom ta první zmíněná, druhá se odloží „na potom“. Ostatně, po realizaci první větve nebude ani zaústění VRT nic překážet.
V Praze nerozhodují náklady, mimopražští to cváknou. 😀
Nejde jen o náklady, ale i o schvalovací proces.
Tak zrovna Praha se na bohatstvi Ceska podili dost vyraznym podilem na HDP. a prevysuje prumer HDP..
Narozdil od hlavnich mest jako Berlin ci Viden, ktere naopak v prumeru snizuji HDP…
Zase vznikl paskvil…Vlak nemá suplovat metro, už tak je šílený, že osobní vlaky ve středočeským kraji stavěj v každý řiti. Je to pozůstatek toho, kdy parní lokomotiva jela 40km/h a nebyl problém zastavit. Cesta Kolín-centrum by měla trvat osobákem max hodinu, jinak lidi budou stejně jezdit autem.
Opera je dokonalá myšlenka zastávky, je tam Cčko, je tam Ačko, je tam v pěším dosahu Hlavák a tím i přestup na IC/EC.
Funkční řešení bylo N3, to je Florenc na Bčko, Opera jako centrální stanice a Albertov s pěším dosahem na znovuzavedenou zastávku Vyšehrad. (měla by vzniknout s novým mostem)
Už jenom chybí ta Opera 😀
Ta Opera byla daleko lepší plán. Z obou větví byl přímý přestup na metro A u Muzea a vazba na horní Václavák. Navíc by byly skvěle propojené mezi sebou.
Akorát jaksi ten přestup na hlavní nádraží by byl dlouhý.
Pod pergolou si lidé rádi počkají. Co už za ty prachy 😀
Když si člověk vezme přestupní vzdálenosti v Londýně na Heathrow…ale i v Paříži v okolí Gard du Nord. Ale Praha je prostě díra a jako díru ji tu i plánujeme.
Jasně, protože ke každodennímu cestování do práce se nejčastěji používají letadla.
Přestup na A byl i ve variantě N1 v zastávce Václavské náměstí, která byla sdílená pro obě větve.
A pokud variantu N2FK NESCHVÁLÍ Centrální komise, bude to znamenat co?
Asi by ji neschválila z nějakých důvodů, tak se bude hledat řešení, které zohlední i ty důvody.
Klíčové sdělení je toto:
„Pokud variantu N2FK schválí Centrální komise, bude to znamenat, že se dále přestane sledovat historický princip řešení podzemní centrální přestupní stanice v poloze Opera,“ upřesnil Gavenda.
To podle něj vyvolá adekvátní úpravu územně plánovací dokumentace, v první řadě náhradu územní rezervy novými návrhovými koridory trasovanými ve stopách podle této varianty.
To znamená výrazné prodloužení termínu oproti variantě s Operou.
To neznamená, varianta Opera NENÍ rozhodně v celé trase územně zapevněná, ostatně to byl jeden z úkolů SP.
Za mě zcela logické řešení. Asi bych se ještě zamyslel nad zastávkou IPP / Nám. Míru na vršovické větvi, ale možná to proběhlo a z nějakého důvodu to v té podzemní spleti v daném prostoru nejde nebo by bylo nepřijatelně drahé.
Ve stejném směru už bude metro D, asi by bylo těžké to tam všechno nacpat.
Metro D je přeci o víc než půl kilometru východněji.
Metro D bude v trase Náměstí Bratří Synků – Náměstí Míru. Tomáš Záruba navrhoval přetrasovat do stejné trasy i železnici.
A to „Náměstí Míru“ znamená – přinejmenším podle Metrostavu – pod ulicí Sázavská.
Linky metra máte namalované přímo na těch obrázcích v článku. Představte si, jak byste tu trasu železnice musel přetrasovat, aby vyšla zastávka někde u zastávky metra I.P. Pavlova nebo Náměstí Míru, byla v rovném úseku a ještě byste se pak trefil zpátky na Hlavní nádraží.
Nemá moc smysl si to představovat, když nevíme pořádně, co všechno tam pod zemí je. Ale Déčko jako takové to není, to je i na zmíněných obrázcích až pod Sázavskou půl kilometru východněji od toho Tyláku, kde by z eventuální stanice vlaku mezi IPP a Mírákem také mohl být výlez.
Tak s variantou udělat přestup na metro přesně mezi dvěma stanicemi metra jsem opravdu nepočítal, to jste mne nachytal.
…nebo snad máte z aktuální SP nějaké nové odlišné umístění? Pochlubte se.
https://www.dpp.cz/data/img/situace-variantn-ch-mo-nost–veden–a-v-tven–trasy-metra-d-1601968952.jpg
Jako že metro D nějak vyřeší dopravu z Říčan (nebo Roztok) na Vinohrady?
Nepsal jsem nic o tom, jestli to něco řeší, ale jestli by se to tam všechno vedle sebe vešlo.
Pardon, tak to jsme se nepochopili.
Variantu N2(FK) zvolili zjevně proto, že je levná. Každá stanice navíc jim ten záměr dost kazí, tak asi připustili jen ty dvě nejnutnější.
No a kdyby zvolili tu nejdražší, tak tady zase budete brečet že tu nejdražší.
Proč myslíte?
A bude to do budoucna až tak důležité?
Kdo směřuje do oblasti IPP nebo Náměstí Míru jako cíle, tak může popojet metrem C nebo D, a plánované přivedení tramvají přímo před Hlavní nádraží by mohlo vyřešit část přestupů na tramvaje.
Jasně, že i tak to bude fajn. Bral jsem to jako obdobu KN na dané větvi. I tam by šlo říct, že se tam dá ze Smichova popojet metrem…
Nebo z Václavského náměstí z druhé strany.
Asi by by si to zájemce našlo i u IPP, ale v tom místě je už teď dost tunelů, což by celou věc asi hodně prodražilo, aby jim to nespadlo na hlavu.
Patlanina nekapacitní. Chce se mi zvracet!
Klidně, ale ne tady prosím.
Termín dokončení: 16.února 3025 v 7:46
Tak to už snad budou otevírat ty inteligentní chobotnice co mají lidstvo nahradit…
Nechal bych to na 25.
Stejnak,,, je u nas sranda … kniha vydana roku 1923… Pražská otázka nádražní – mapa prestavby ŽUP https://www.digitalniknihovna.cz/mlp/uuid/uuid:b10c5a50-8b0f-11dd-a805-0030487be43a … po 101 letech jsme se moc neposunuli…
Přijde mi, že jsme se posunuli docela dost. Velké části toho, co je na schématech té knihy, jsou dneska už zbourané.
Taky názor.. diky… mě to právě (až na Holešovice) přijde dost podobné … V Holešovicích je to jinak, jenže vzhledem k nedořesenemu libenskemu přesmyku, tak i tohle by bylo lepší ( a to v tomto návrhu počítají i metraky uhlí které baráky budou potřebovat na otop…
Tak predevsim je tam krasne videt propojeni prutahu pres Kyje, ten je totiz nedokonceny a v ruznych modifikacich se objevoval jako potreby. Posledni varianta prutahu byla Most Inteligence, Krc, Z.Mesto, Malesice, Kyje, Cerny most, Kbely/Pocernice…
Na druhe strane pak propojeni na Hostivice,..
V posledni variante se objevilo propojeni kvuli VRT, a to z drazdanske vetve na Malesice pres Hloubetin ci Kyje…
Mimochodem, některé otázky byly uspokojivě a zdá se definitivně vyřešeny už před několika desetiletími a dnes se to řešení spíš zdůrazňuje nebo prohlubuje, než zamlžuje. Například už je jasné, jak je to s centrálním pražským nádražím.
Podle mě nejlepší řešení, N2 s pridanymi zastávkami. Teoreticky se dá postavit na etapy. Teď to jen postavit… SŽ by potřebovala pořádné vedení s tahem na branku, na železnici stále můžeme čerpat EU fondy a připravujeme hodně projektů, investice za vyšší desítky mld. musí dávat smysl a být dobře řízené, abychom to časové okno nepropásly jako s dálnicemi, které si teď musíme postavit za své.
Ono to bohuzel neni jen o SZ, ale take o politicich a jejich prioritach,… SZ to neufinancuje z vlastnich zdroju,…
Posledních 10 let je SŽ nejaktivnější organizací tohoto typu v Evropě a nejspíš i na světě, nevim jak byste to tempo chtěl ještě zvětšit, leda že byste byl Brouk Pytlík.
Slovy klasika s Bc. před a MBA za jménem:
– tak teď už to jen projednat, postavit a zaplatit 😉
A má pravdu chlapec…
Takže varianta, která je zdaleka nejméně napojená na zbytek MHD? Další promarněná příležitost, jak je v Praze zvykem.
Ale třeba jsem zbytečně negativní a naši vnuci to ještě celé přetrasují, než se vůbec kopne do země.
Taky jsem si myslel že příměstská doprava by měla být co nejrychleji dostupná… Takhle zase při přestupu budete potřebovat čas na to z těch tunelů vylézt ( aneb čas jsou peníze)… Rychlíky pod zemí by mi přišli víc logičtější… A finančně, pokud započte časově ztráty tak i dražší než o trochu delší nástupiště…
Idea asi byla taková, že pro rychlíky je již dost kolejí na povrchu (zejména pokud se frekventované příměsto zamete pod zem) a není potřeba řešit jejich návaznost, protože ta je stejně obětována rychlosti.
Pomalé příměsto už vymetá kdejakou vesnici okolo Prahy, takže jedny eskalátory v centru nejsou až takový problém, pokud dostanou cestující, kam potřebují, nebo jim umožní snadný přestup na MHD do cíle. Proto tam chtějí přidat alespoň Florence a Karlovo náměstí.
Tak právě že v podzemí by jste aspoň trochu rychlostipro rychliky mohl zachovat. Takhle jenom prodloužíme cestu jak rychlíkum tak příměstské dopravě ( kapacita pod zemí nebude stejná jako na povrchu ) takže takové Loose, Loose mi to přijde… protože budeme jak píšete „vymetat“ každou vesničku a v Praze vsechny vykíblujem na jednom místě.. Florenc a Karlak mi přijdou jako taková znouzecnost…
Rychlíky zůstanou víceméně na svém.
S Karlovým náměstím i Florencí počítaly i N1 a N3.
Největší otloukánek N2FK je severojižní trasa, která na jih od Hlavního nádraží „jen“ objíždí Vinohradské tunely bez nějaké přidané hodnoty pro cestující.
lose x loose
Tunel umožňuje mnohem zajímavější vazby na centrum než Hlavák. A to je IMO důležitější pro osobáky, než pro dálku, protože u osobáku rozhoduje každá minuta o tom, zda bude využit či zda se pojede autem.
Navíc rychlíky jsou nejen delší, ale většinou vyžadují i delší pobyt ve stanici a tedy by nestačila dvoukolejná zastávka na trati, ale byla by potřeba stanice s rozvětvením.
Dále se na rychlíky většinou déle čeká, tedy by byly potřeba i nové čekací prostory někde u nového podzemního nádraží
tyhle fantasmagorii jeste nekdo veri ze bude?
Jsou tu tři trasy metra, staví se čtvrtá a plánuje pátá. Když ale jde o vlak, přijde stejná reakce jako v 19. století, kdy se s železnicí úplně začínalo. Lidé jsou pořád stejní.
Plán výborný. Jen dvě věci, finance a stavební kapacita. Takže ano, pokud zapomeneme na drobnosti jako VRT a dva dlouhé tunely plánované na stejnou termín výstavby.
„2,5 tunelu“ – Berounský, Středohorský a česká část Krušnohorského.
Plus k tomu řada (i když kratších) tunelů na VRT Praha – Brno.
Plus choceňský, popovická trať a NemaŠe. Chtělo by to nové TMB stroje, ten jeden vlakový (kromě dvou menších pro metro) stačit nebude.
nemaše bude dávno hotové, to se začne stavět za pár let
„Stavět za pár let“ se „má“ i ten Berounský, a ten sám sežere nejméně dva vlakové TMB.
Problkem je u TBM, ze chybi plan, jak je vyuzivat co nejefektivneji, napr. tak, ze kdyz dostavite tunel musite mit jasno, kde ho pouzit hned po dokonceni,…
Nemuzete se zdrzovat byrokracii a po stavbe ho nechat nekde lezet rozebrany… jen tak rozlozite naklady, lidskou silu, dodavatele,… proste dojedu berounsky, presunu jej na stredohorsky, dojedy stredohrosky, atp…
Takový plán je v době soutěžní dost nereálný. V době centrálně plánovací by byl zas nenaplánovatelný z objektivních důvodů.
Obávám se že ten vlakový byl po Ejpovicích prodán do zahraničí…
Fakt? Prý byl zakonzervován a uskladněn, tak nevím.
Zbytky řezací hlavy jsou tady https://www.jednoustopouceskem.cz/listing/torzo-raziciho-stitu-viktorie-doubravka/ druhá část je z druhé strany tunelu… co se stalo se zbytkem to nevím..
Já už jsem se tam po prorážce nevyskytoval a mám to jen z doslechu. Takže ruku do ohně bych za to nedal. Ale v Počernicích by měl být jen Tonda a Adéla.
A ze zahraničí byl předtím zakoupen. Kolik let by ležel ladem, kdyby si ho syslili? Je lepší pro něj najít práci jinde.
Mnohem lepší by bylo pronajmout. Jak ho dáte z ruky, je fuč a výroba je zdlouhavá a stojí se na ni dlouhá fronta, zájem je v celé EU.
https://www.koridory.cz/tunel-ejpovice-a-osud-viktorie/
Dík oběma za odkazy. Takže digim odkýzaná fotka je nejasná – buď změna plánu nebo opotřebovaný díl.
Ta hlava je svařená z více částí. Vzhledem k jejím rozměrům je nereálné ji přesouvat vcelku. I když prorazili první tubus tak ji na Doubravce rozkrájeli, převezli po částech do Ejpovic a znovu ji svařovali.
Taky jsem k tomu měl pár zásadních postřehů. Ale pak jsem si všiml, že oficiální termín je rok 2047. Čili reálného dokončení se nedožije nikdo z nás a spíš ani žádné z našich dětí.
U těchto velkých staveb je třeba plánovat a rezervovat území opravdu hodně dopředu. A nemůžeme to odbít slovy, že mě to nezajímá, protože se toho nedožiju.
Kdyby takto postupovali naši předkové, moc dobře by se nám tu nežilo.
Naši předkové naštěstí neplánovali na 50-100 let dopředu, místo toho ty stavby rovnou prováděli. Stačilo kdyby byli „efektivní“ jako my dnes a taky by se nám tu moc dobře nežilo…
Některé „projekty“ našich předků ale přesto trvaly několik staletí, myslím ty celoevropské.
Tady nicméně neřešíme celoevropský projekt, ale zefektivnění železnice v rámci jednoho města, na evropské poměry ani nijak obrovského 🙂
To jen v jaké Evropě a v jakém světě žijeme. Pravda, víc se to vztahuje k celé síti VRT.
Napřed si něco nastuduj, než začneš přednášet svoje uktvělé představy jako historickou stavbu.
https://www.pvs.cz/historie/historie-kanalizace/
… 16. července 1884 soutěž
V červnu 1893 předal Lindley městu projekt ..
Vodoprávní schválení … dne 19. listopadu 1894
To byla ale desetiletá bleskovka. Mnohem děsivější byla taková gregoriánská reforma kalendáře, proti tomu jsou všechny železniční projekty nic: – rozpoznání neshody o nejméně 3 dny – Béda Ctihodný 8. století – rozpoznání neshody o 7-8 dní – Roger Bacon cca 1200 – praktický kroky ke konstrukci nového kalendáře – Sixtus IV pro tuto úlohu 1475 pozval astronoma Regiomontana, který ale příliš brzy zemřel. Pak se o vzrůstající potřebnosti hodně kecalo a psalo, ale skutek utek. – 1545 Tridentský koncil k reformě pověřil papeže Pavla III. – hotový projekt začal provádět papež Řehoř XIII., přemluvil ke změně velkou skupinu zemí,… Číst vice »
Ono je to spíš tím, že teď každá stavba (megastavba) generuje mnoho a mnoho příležitostí, nahrabat si (legálně i nelegálně) klidně na život do konce života. Takže se každá stavba obalí lidským odpadem, co hrabe a hrabe a hrabe a ve svém zpackaném životě vidí jen peníze.
Přesně. Chtěl bych vidět tu odvahu kohokoliv v Číně, ale třeba i v sousedním Polsku, jak s vážnou tváří odprezentuje dva usmolené tunely s datem otevření 2047. Tam by to do 5 let stálo a ještě tam jezdily maglevy.
Přesně tak. Já být těmi lidmi, co se kolem toho motají, tak se hanbou propadnu.
Přijde mi jako velká chyba koncepčně řešit “nové metro” jako v podstatě pouhé posílení již existujících dopravních proudů stávajícího metra. Posílí se pouze existující vazby, místo aby se vytvářely nové a tím se síť zahušťovala, což je právě to nejvíc žádoucí a co se síti metra a MHD vůbec v Praze vyčítá. Vypovídá to podle mne o profesní vyprázdněnosti zadavatele, který vůbec nechápe rozvojové potřeby území a možnosti v něm. Původní studie nebyly řešeny s dostatečným odstupem od existujících dopravních proudů (jako kdyby dotyčný příčinám vzniku dopravních proudú vlastně nerozuměl) a tohle je výsledek. Tenhle přístup je tak v důsledku… Číst vice »
Tak na jednu stranu říkáte, že to neřeší nové trasy a pak kritizujete nové přímé spojení Karlovo náměstí/Můstek s Hlavním nádražím. Dovolím si říct, že z Nového Města jezdí dnes na Hlavní nádraží a dál vlaky obrovské množství lidí a to bude nadále narůstat, tato linka Smíchov-Libeň/Vysočany vyřeší lepší spojení bez využití metra život desítek tisíc lidí každý den. Navíc odlehčí metru B přes centrum, které bude tou dobou asi již za hranicí kapacity..
Tohle ale není plán městské železnice, nýbrž nové vedení příměsta. Kdo jede z Berouna do Karlína, pojede bez přestupu na metro. Kdo jede z Berouna a potřebuje přestoupit na áčko, přestoupí na Václaváku. Atd. To opravdu nemají být nové trasy po městě.
Právě proto nedává smysl, aby byly stanice tak blízko u sebe (Václavák, Karlák).
Na blízkosti stanic příměsta vůbec nezáleží, když mezi nimi nelze natáhnout další tramvajové linky kvůli přetíženosti. Cestující zvenku musí mít možnost vystoupit z vlaku tady nebo tam, když to pak už tramvají ani metrem neprojede.
To není úplně validní důvod stavět drahé podzemní stanice pro vlak, které ho jen zpomalí. Praze chybí rychlá vrstva městské a příměstské dopravy, ale my budeme stavět druhé metro.
Musí se stavět samozřejmě obojí. To je jako říct „Pane doktore, mám zlomené obě ruce, ale nejdřív budem léčit tu pravou, tu potřebuju víc. Tu levou si necháme až na potom.“
Jo, jenže navržený způsob léčby je takový, že levou ruku vám uřízneme a přišijeme k pravé, abyste ji měl delší a měl na ní dva loketní klouby. Vlak nemá řešit plošnou obsluhu území, od toho je tramvaj.
Rychlá vrstva nespočívá v tom, že vás to rychle dopraví bůhví kam, odkud pak budete muset jet dlouhou cestu pomalou dopravou. I ta rychlá vrstva musí mít přiměřeně dost zastávek, aby vás dovezla blízko k cíli.
Rychlá vrstva železnice už je na povrchu a tam už zastávky v centru nepřidáte. Takže nezbývá než je přidat k těm podzemním trasám, kde ta možnost přidání ještě je.
A kde jinde chcete mít možnost přestupu na další kapacitní dopraavu?
Co třeba na Smíchově a na hlaváku?
Tipnul bych si, že Václavák je z důvodu metra A, i za cenu trochu delšího (ale jednoho) pěšího přestupu.
Na Smíchově však končí nespočet linek MHD z jihu Prahy, třeba Zbraslavi, Barrandova nebo Modřan. Na 1. nástupiště Praha-Smíchov to ani není daleko. Střed Václavského náměstí tak mohl být vlaky podzemní železnice dosažitelnější rychleji než metrem linky B, které staví ve 3 stanicích navíc. S návratem některých vlaků podzemní železnice rovnou ze Smíchova by se vyřešil nepoměr z obou směrů.
Obávám se, že se už nepočítá se zastávkou Praha-Výtoň, která by snížila nezbytnost podzemní stanice Karlovo náměstí.
On ten nepoměr zas až takový nebude. Jednak zvnějšku hodně lidí na Smícháči vystoupí a přestoupí na na metro (doufejme už dvě linky) a tramvaj, jednak se s pokračující výstavbou v západních částech Prahy doufejme zkrátí vhodné intervaly pro linky Prokopáčem a Semmeringem, a navíc tu bude městská linka (Radotín -) Smícháč – stále potřebná Výtoň – Vršky – Malešice – Jahodnice – kamsi.
Takže honit nějakou další výplňkovou městskou linku Metrem-S nebude třeba a ani by se tam asi už nevešla. Teda dokud někoho nenapadne postavit Nové spojení 3.
Zvýšená výstavba v západních částech Prahy nebude mít, myslím, velký vliv na oblibu a zkrácení intervalu nepříliš vhodně vedených linek Prokopáčem a Semmeringem. Potřebu Výtoně nezpochybňuji. Jen se mi zdá, že Vyšehradský most nedostane 3 kolej potřebnou pro rozumný provoz zastávky.
Příměstská železnice se v ploše atraktoru stává železnicí městskou. A že to nemají být i nové trasy po městě je právě ta chyba.
Vlak tu rozhodně není od zahušťování plošné sítě MHD. Ten je tu především pro dojíždění, přes okraj, a to tak, aby pokud možno nepřidával nepřijatelnou porci práce pro MHD – proto jsou nutné ty stanice i v centru jako Karlák. Proto by byla obrovská chyba fláknout prakticky celé centrum na Hlavák jako v N2, ne kvůli nějaké plošnosti.
Od zahušťování sítě MHD je především tramvaj, v nejsilnějších vazbách posílená metrem, které si na plošnost ale už může hrát jen menšinově.
Apropo, Karlák stejně nebude konečným cílem drtivé většiny zde z Metra S vystupujících. A právě proto by ho tramvajovým spojením lépe suplovala zastávka Praha-Výtoň a Praha-Václavské náměstí z druhého směru. Malé české poměry si obávám více dovolit nemohou.
Vlaková zastávka Karlák a Václavák (nebo Oprera) se nijak zastupovat nemohou, protože tramvajová trať Karlák – Lazarská (-Národní/Václavák) je naprosto vytížená už dnes. Další tramvaje už ve špičce nepřijme. Staronová tramvajová trať přes Václavák jistě trochu pomůže, ale demografická čísla jsou docela neúprosná a i metro pomalu naráží na své hranice. Pod tímhle územím prostě potřebujeme příměsto tak, aby se dalo vystupovat na obou jeho stranách.
TT Karlák – Lazarská (-Národní/Václavák) by možná ani další tramvaje ve špičce nepotřebovala. Předpokládám teda, že ranní tramvaje jsou cestujícími vytíženější směr Václavák a odpolední naopak. Takže cestující na Karlák by to opačně jen vyvažovali.
Kritizuju Václavák, ne Karlák.
Pokud by nové vlakové stanice byly tam, kde ještě nejsou, ale je tam stejná poptávka i povrchové vazby, jako na stávajících pobočných nádražích a vlakových zastávkách, to by vám furt vadilo nebo ne?
Přečtěte si ještě jednou, co kritizuju, než začnete odpovídat.
Ačkoliv jsem doufal ve variantu N3 (především kvůli propojení tratí), chápu, že náklady by byly příšerné a ohrožující realizaci.
Když se už tedy rozhodlo pro variantu, stálo by ještě zato zvážit propojky ve směrech Bubny-Václavák a Vršovice-Karlín. Synergicky se tím zvýší potenciál projektu.
Připadá mi to jako kombinace toho nejhoršího ze všech tří variant. Třípatrový hlavák s nutností přestupu mezi novými linkami, rychlé to nakonec taky nebude… Propojky obou tratí bez zastávky na hlaváku by to nezachránily, stejně by tudy nejezdila žádná pravidelná linka, protože projet kolem hlaváku bez zastavení by si nikdo (oprávněně) netroufl.
Projíždět „kolem Hlaváku bez zastavení“ budou vlakové linky jiného typu. Městské tangenciální linky na povrchu jako S61 ze Smíchova do Běchovic a S71 z Radotína do Běchovic.
Jenže ty neprojíždí kolem hlaváku, v jeho těsné blízkosti. Kdyby se ale nevýhoda řešení N2, že se tam podzemní linky kříží v patrech, obešla tím, že se tratě propojí spojkami obcházejícími hlavák (podobně jako jsou spojky mezi tratěmi v metru), nebudou na těch spojkách zastávky (protože sklon, oblouk a málo místa).
No dobře ale to je účel tangenty, že nevede do středu.
Musíte si uvědomit, že mezi Muzeem (cca opera) a hlavním nádražím je celá mezistaniční vzdálenost metra. Je úplně jedno, jestli to půjdete po povrchu, nebo pod ním – ten přestup je prostě nesmírně dlouhý a nekomfortní za ty peníze. Naopak hlavák v různých patrech znamená, že ty věci budou blízko sebe a překonáváte jen výškový rozdíl, který je prostě úplně někde jinde než horizontální vzdálenosti Opera – hlavák. Proto se to modeluje a hodnotí, aby se peníze nevyhodily za podzemní pochodová cvičení jen proto, že v mapě to vypadá vybarvené dobře.
Já ale nejsem pro variantu Opera. I když je pravda, že mé vyjádření mohlo být matoucí, protože jsem psal o kombinaci toho. nejhoršího – a do takové kombinace by Opera určitě patřila. Varianta N1 ale počítala s jednopatrovou podzemní zastávkou Hlavní nádraží, takže přestup na povrchový hlavák by byl krátký, a zároveň by to. umožnilo provozovat i linky z jihu na východ a ze západu na sever.
Jenomže varianta N1 prodlužuje zbytečně délku tunelů a cestu Středočechům do Prahy, což je ve výsledku (i vzhledem k malým přínosům při vyšší investiční náročnosti) horší než varianta N2. Navíc u varianty N2 se opravdu znatelně zrychlí vztah JV-SZ města a má to potenciál dost pomoci na metro nenapojeným okrajovým částem Prahy velkým zkrácením cesty.
Neprodlužuje ji zbytečně, ale proto, aby se mohlo jezdit ve čtyřech trasách místo dvou. Některým Středočechům by to cestu prodloužilo (a i to je diskutabilní, protože co ušetří v tunelu ve vlaku, to zase naberou v tunelu při pochodovém cvičení na hlaváku), jiným zase zkrátilo. Těm, kteří nepotřebují jet až za centrum, by to přineslo poloviční interval.
Na tom není nic diskutabilního – na hlaváku přestupují jen někteří, ale cestu do centra tímto prodloužíte všem. Prostě delší tunel s delší jízdní dobou nemůže ekonomicky vyjít, na náklady nemáte přínosy.
Pochopte, že ne všichni jedou na hlavák. Někteří chtějí pokračovat dál – a půlka z nich bude muset ve variantě N2 přestupovat. I ti, kteří na hlaváku končí, budou mít od JV výstup delší.
Opravdu myslíte, že by linkové vedení bylo ve smyslu „že všech směrů na všechny směry“, pokud by to NS II umožňovalo?
A krom toho si myslím, že mnohé ty tranzitní směry, jejichž pohodlnost dle Vás utrpí, převezmou snad tangenciální linky. Snad všechny kromě Kladenská trať– Libeň (a tam snad bude použitelná tramvaj z Bubnů) a Kladenská trať – Smíchov (ale myslím, že absenci severojižního MHD na levém břehu není šikovné řešit ježděním přes Hlavák).
Samozřejmě by nebylo linkové vedení ze severu na východ a z jihu na západ, což by technicky nebylo možné bez úvrati.
Ale to, že by vlaky od jihu jezdily střídavě na východ a na sever, to samé od západu, by bylo nejsmysluplnější linkové vedení. Příměstská železnice má ten význam, že doveze cestujícího z aglomerace dostatečně blízko jeho cíli, aby se pak do cíle dostal ideálně s jedním přestupem – tj. z vlaku přestoupí na spoj MHD, který už ho doveze do cíle.
Tangenciální linky podle mne budou pomalé, přeci jen je to velká zajížďka.
Hezká myšlenka, ale jak znám „sousedy“, tak začne opět boj s legislativou a nevůlí lidí, což bude velmi náročné řešit, viz most na Výtoni, jestli budou stejní, tak se Praha utopí v dopravních problémech z vlastní zkušeností můžu říci, že přejíždění že severovýchodu za Letňanami na Zahradní město bez vlaku bylo s odjezdem již po 06:15 do 08:00 ve škole na Jesenické bylo prakticky nemožné za COVIDu, kdy byli prázdné silnice, tak od vrat domova mi do školy v Ječné mi trvala 45 min. Musel jsem se přesunout kvůli zdravotní nezpůsobilosti dle vyhlášky 101/1995 Sb. Během běžného roku jsem jezdil… Číst vice »
Jako článek na 1.apríl dobrý.Můžeme zůstat v klidu.Zase jen vlhký sen.Ještě se ani nekoplo do VRTky a už tu máme provrtanou Prahu.
Praha je provrtaná už dávno.
Metro nikdy nebude, to jsou vlhké sny, 60 km tunelů pod Prahou a 60 stanic, to je nesmysl, radši je potřeba dělat víc T3 a rozřazovacích kolejí před tramvajovými křižovatkami, toho se nedožiji (dobová analogie nářků výše).
Protestovalo se už proti protažení koňky v Budějovicích, že je to běžnému človkěu k ničemu a jenom na tom zbohatne obchodník.
No, co na to říct… Díky bohu za to přidání zastávky na Karláku, bez toho to byl neuvěřitelný nesmysl.
Ale pořád to bude bez přestupu na na metro D na Náměstí bratří Synků a budeme mít TŘÍPATROVÝ hlavní nádraží + 2 úrovně stanic Metra (C a D). To bude něco.
Náměstí bratří Synků Praha Vršovice to bude jen nějakých 380 metrů.
Ano a zabere to „jen“ 15 minut tam dojít/dojet s přestupem a ohledem na počasí. Uživatelsky no-go
Něco jako původně navrhovaná Opera, aneb přestupní ‚průchoďák‘ od nám. W. Churchilla až k Museu? 🙂 Osobně tedy dávám nám. Bří Synků od vlaku do 10 minut, i když pohodlné to není, to beru.
Je to z perónu na zastávku tramvaje přesně 500 metrů, to se dá za 7 minut.
Je úplně jedno za kolik „se to dá“, ale spíš jak dlouho to bude trvat dámě ve středních letech.
Kolik lidí potřebuje z Pankráce do já nevím, Hostivaře?
Zrovna mezi komerční Pankrácí a jihopražskými obytnými čtvrtěmi patrně docela dost.
Takhle přestupní stanice nevypadá.
To už není přestupní vazba pro denní dojíždění.
Na což se mělo myslet při přestavbě Vršovic. Chápu, že posunutí nástupišť směrem k Otakarově a vyvedení schodišť k tramvajím by bylo (i prostorově) náročnější, zato by tu nevznikl druhý přestup typu Vysočany (kde mohla stanice metra krásně využít jinak zrůdně zdemolované původní zástavby).
Dopravně pro cestující dobrý, ale pak tam neuděláte žádné normální zhlaví (obzvlášť pro dvě dvojkolejky., výhybky v oblouku by se bebě udržovali.
Sice jo, ale tu dvoukolejku pro couráky nepotřebujete promíchat s dvojkolejkou pro VRT.
Nevím, co by vám na to řekl dopravní technolog. Ale nečekal bych nic slušného. 🙂
No, neřekl by třeba, že to na západním zhlaví stačí obojí promíchat s dvojkolejkou pro rychlíky, co bude mezi nima, když to na opačném konci bude pořádně …? 😉
N2 co vidím neřeší Vršovice do detaily. Zastávka muže se posunout blíž k Otakarove kde bude hlavní vchod do metra. Pak by to bylo jen 150 metru od severu a jih by zas navázal na podchod do hlavní zastávky Vršovice. Možná posun zastávky na sever by pak umožnil mimo rovní křížení přes odbočkou do Michle.
No to se ještě beztak zanedlouho že studie proveditelnosti metra O dozvíme, že na Hlavák bude přivedena linka E ze Žižkova
No to asi těžko.
Proč těžko? Slyšel sem něco o lince Letňany-Vysočany-Žižkov-Hlavní.. a studie proveditelnosti ještě není hotová ne?
Možná nemáte na mysli E ale D, resp. její poněkud fantazijní a zamítnuté pokračování, kterému se ale dostává určitého převtělení se závlekem na Náměstí Republiky. Protože E = O.
Mám na mysli E. Protože jak jinak by se jmenovala jiná radiální linka? Co rozhodně město plánuje, tak je O a z něj odbočka na NNŽ směr Letňany (NNŽ-Spojovací-N.Libeň-Vysočanská-Prosek-Letňany a dál přes sídliště k budoucí zastávce VRT za OC Letňany), ještě se vedou debaty o tom, jak napojit E na O, nebo jestli to udělat jako jednu linku kdy vlak pojede z Letňan, udělá kolo a vrátí se do Letňan (šlo by fakticky o 2 linky, po hodinách a proti), nebo bude na NNŽ přestup a O s E bude spojeno jen pro závleky z depa. Pak by se nechala… Číst vice »
Lepší by bylo E udělat Náměstí Republiky – Hlavní nádraží (společně s D) a pak – Prokopovo náměstí – Nákladové nádrazí Žižkov – Chmelnice – Nádraží Libeň – Vysočanská – Prosek/Letňany jako takovou větev Déčka
Jo takhle se s tím operuje, Hlavák až Republika společně, mělo by to být stavebně nachystané na tu odbočku.
O je jen marketingový výmysl Scheinera. Vždy to bylo a bude E.
A ten váš směr byl sledován pro D.
Ano to byl, jenže pravděpodobně dojde pouze k výstavbě mezi Letňany a Žižkovem, kde se to napojí na okružní linku a hodně dlouho to tak bude, propojení přes Žižkov do centra by přišlo až poté. Takže by nedávalo smysl mít 2x linku D ale bude se to jmenovat E, pokud k tomu dojde a až po budoucím propojení by se to přejmenovalo…
Btw Okružní linka se připravuje a hledá se její vhodná trasa, Scheinherr si jen vymyslel tu hloupou mapku ale teď se to připravuje odborně a O rozhodně bude
To přece nějak vůbec nedává smysl. Trasa D nemá vůbec končit na Míráku, natož mít tam společnou konečnou ještě s něčím, ale pokračovat na Hlavák, jinak její funkce bude poloviční. No a pak vylezli s dopravními modely, že je mnohem lepší to protáhnout nikoli těsně před Hlavákem pod Churchillem na Žižkov, ale závlekem až na náměstí Republiky a pak to možná-možná ohnout nebo zúvraťovat na ten Žižkov a dál, aby se to stále jako trasa D potkalo s okružní trasou E=O, případně to pokračovalo dál. Možná je to ta studie, o které píšete, jen se vyvíjí jiným směrem než čekáte.… Číst vice »
Ne, byly a jsou dvě varianty, jedna od Míráku přes hlavní nádraží k náměstí republiky, druhá od Míráku na Žižkov. Nepamatuji si, že by v tomhle proběhlo nějaký rozhodnutí.
Nějak proběhlo, i starosta Prahy 3 co pochopitelně chtěl tu blízkožižkovskou variantu nakonec uznal, že je v ní příliš malý přepravní proud oproti variantě na n. Republiky. Žádná ale neměla na Míráku trvalou konečnou, natož s něčím společnou. Neklame-li mě paměť, ty přepravní proudy půjdou najít i na tomhle serveru.
Žižkov se vidí jako hodně hodně vzdálená budoucnost, ale ta příprava z E a D na budoucí propojení Žižkovem bude nachystaná
Jo sorry popletl sem si Mírák a Republiku, samozřejmě konečná má být pod Petrskou čtvrtí. Takže myslím že víme o těch stejných plánech
No já nevim. Stanice Václavské náměstí se bude dost blbě stavět, není tam nikde prostor k založení staveniště a ražení eskalátorových tunelů. Navíc se bude dublovat s Karlovým nám. Ale zase přestup na metro A je nezbytný, z toho vycházela líp Vopera, v N2 chybí přestup na A pro linku S4-S9.
Jestli chtěj šetřit peníze (N2 by byla levnější než N1 nebo N3), pak to zabijí přidanými zastávkami.
Taky třetí tunel pod Vítkovem se mi zdá nadbytečný, Z hlediska kapacity bude omezení spíše v centru.
Mají k tomu vymyšlený provozní koncept? Kolik vlaků projede tunely za hodinu?
Přesto, že stavba nové spojení mezi centrem a Balabenkou/Libní dnes kapacitně nestačí, je to projekt, který se táhl od nějakého roku 1946 a původní tratě nahradila v roce 2008
Nadbytečný? Však už dnes to ty tunely nestíhají…
Mrkněte do článku, najdete tam větu o 16 párech za hodinu. Čili proklad linky se 7,5minutovým intervalem se dvěma s 15minutovým.
Jinak staveniště chtějí prý založit zezadu, u Vodičkovy ulice.
Ejhle, linkové schéma pro čistou variantu N2
https://zdopravy.cz/chceme-vice-zastavek-ne-rychlost-stredoceskemu-kraji-se-nelibi-plany-na-tunely-pod-prahou-210858/
Takže až v roce 2047 (dle harmonogramu) se do (povrchové části) Prahy hl. n. vejdou všechny plánované VR-vlaky – do té doby by se tam nevešly právě kvůli nepřesunutému příměstu.
Přesně tak. Upřímně mě překvapilo, že dokázali tento symbolický (!! 😀 ) rok předřadit symbolickému roku 2050 dokončení sítě VRT i s těmi okrajovějšími trasami.
Jsem v klidu, Zkáza železnic není schopna za 30 let postavit ani přesmyk v Libni. A tady nějaké tunely… Už se těším na nové video na mém oblíbeném sci-fi YouTube kanále, protože to je tak jediné, čeho se dočkám.
Krátká paměť? Během těch 30 let bylo postaveno např. Nové spojení 1.
Jenže to se taky 20 let jenom plánovalo.
No a?
Navíc bylo z většiny „jen“ pod kopcem. Tady to má být pod domy. Jo, někomu by se možná hodilo, kdyby nějaký ten blok spadl, ale…
Pod domy je v Praze kdeco.
… ale stanice Václavák z tohohle hlediska pravda zaráží i mě.
Potřebný přestup na A?
To ano, ale proveditelnost a nadšení NIMBYstů. A také Pražský zlom.
Geologii neznám a moc ji nerozumím, nebylo to ale předmětem studie proveditelnosti?
Základní prostorové posouzení samozřejmě bylo.
A co z něj vylezlo?
Studie proveditelnosti ŽU Praha viz článek…
Spíš ještě více – začalo být vhodné už od roku 1972, kdy byl zrušen Těšnov.
Tzn. zprovoznění po 36 letech.
(Nebo pokud bychom to počítali od doby zprovoznění tratě přes Holešovice, která přivedla vlaky od Ústí do Prahy hl. n. namísto dřívější Mas. n., tak po… 23? letech)
A jak dlouho nemělo kolaudační rozhodnutí? 😉
To cestující zajímá?
Nezajímá, cestující chce jet, nikoliv poslouchat sáhodlouhé litanie, proč za to může … šišatý knedlík.
Začne, protože zkušební provoz už nebude neomezený jako doteď.
A Nové spojení je nějaká mega stavba? Kolik asi takových proběhlo třeba ve Švýcarsku, Německu, Rakousku a ani jsme si toho nevšimli.
Také souhlasím s tím, že je to naprosté ale naprosté sci-fi a Ti lidi, co se kolem toho motají to vědí také. Je žene kupředu to, že si ještě mnoho let před možnou realizací těchto staveb, neskutečně nahrabou pro sebe a pro své příbuzné od státu a od EU.
Přesmyk Libeň blokují pražané, kterým když řeknete, že brzo příjde čas, že kvůli chybějícímu přesmyku budou déle čekat na zboží, tak vás pošlou do určitých míst, tohle není problém SŽ, tohle je problém společensko-politický
nebojte, tunely budou – i bez kopání do země 🙂
Se třeba postavte na hlavu.
Výbor musí mít pocit že provádí výběr, Bernarde. Státní správa mu s potěšením předloží tři varianty, z nichž dvě se při bližším ohledání ukáží být zcela totožné a ta třetí naprosto nepřijatelná…
Výboru byly předloženy tři varianty a on vybral tu čtvrtou.
Zastavme zběsilé mrhání obrovskými finančními prostředky právě v této fázi! Tyto nesmysly by měly zůstat jen jako plány.
Na Blanku jste měl stejný názor? Nebo to je něco jiného?
Divák bude určitě z Moravy a nelíbí se mu investice pro cajzle
Kdo s námi nesouhlasí, ten je:
živnostník – cizák – bužoust – …
Nehodící se šktrněte, případně dopiště.
Další Brňák, vás to taky štve?
toto neni zadne mrhani. tohle je zivotne dulezita stavba pro celou prahu a okoli.
No, životně… Také by nebylo od věci necpat úplně všechno z celé země do Prahy, využít řádně stávající infrastrukturu, nestavět souběžně ještě další kapacitní silnice, jež jaksi předem odebírají této stavbě zátěž, má-li vzniknout.
Budete rozdávat umístěnky? Btw bez této stavby reálně hrozí, že vám vlaky z celé země skončí v různých Běchovicích, Radotínech apod., protože dál se nevejdou. Ale předpokládám, že tuto situaci s končením vlaků v poli před Prahou jste svým výkřikem o necpání věci do Prahy nemyslel.
Umístěnky .. 😀
Co takhle zaměstnat Františka X v Nymburku, aby plnil vlaky jedoucí proti špičce?
Jen myšlenkový experiment, co by nastat mohlo ve světě s umístěnkami. A nebyl by na tom až tak špatně, je mi znám případ umístěnky ve Francovéj Lhótě. Bez návazného autobusu, 6 km pěšky od vlaku.
František X čerpá svůj nezasloužený důchod v Plzni, nikam jezdit nepotřebuje, tak škodí ze všech zbývajících sil.
He? Tak napřed stavbu zpochybňuješ, pak chceš přidat ještě další vlaky na již přetíženou infrastrukturu a nakonec povinná douška o silnici.
jak byste si to vyuzivani infrastruktury predstavoval, vy teoretiku
Nějak jsem asi prospal okamžik kdy si Ministerstvo dopravy zřídilo svojí centrální komisi. Pamatuje si někdo kdy a kým byla zřízena a na základě čeho se jmenují její členové?
Vnitřní regulí. 🙂
https://www.zahadalokalek.cz/kod=centralni-komise-ministerstva-dopravy
Lidé tam dnes sedí trochu jiní (paní šéfová je furt ta stejná “specialistka”), ale profesně je to v podstatě stejné. Rozhodují až na výjimky laici, kteří si hrají na velké pány, bez áhnungu o podstatě věci. A pak to tak taky vypadá.
Děkuji, velmi zajímavé počteníčko. Zejména odborník na kosmické aktivity mě pobavil…
Tak plány SŽ jsou takové sci-fi.. 😉
Kosmické aktivity v ČR ale žádné scifi nejsou.
Asi víte, co je Galileo. Víte, že řídící centrála sídlí v Praze? No tak to jsou ty kosmické aktivity v ČR, globální navigační systém.
Samozřejmě vím, jenom nevím, co to má společného se schvalováním, či zamítnutím liniových staveb např. pod Prahou…
Záhada lokálek. 😀
Pěkná městská železnice. Určitě si to Praha ráda zaplatí ze svého. Protože poté, co stát postaví sbahn na letiště s nejdražším a nezbytecnejsim tunelem (Stresovice), tak by se mohl uz konecne financne soustredit na stavbu VRT.
Spíš by se na tom mohl podílet Středočeský kraj – většina cestujících bude přijíždět odtamtud, řekla bych.
To bylo první, co mě napadlo. StČ kraj chce zastávky, okamžitě měla přijít reakce „kolik na ně přidáte?“.
Středočeský kraj cpe vše přednostně do autobusů a staví pro ně i auta další silnice, tak nevím, no… Navíc ty daně od Středočechů pak často „shrábne“ i Praha. Středočeský kraj by měl podpořit především „upgrade“ železnic na svém území a výstavbu parkovišť u nich, jinak se to nehne. Vlaky mohou být dvojpodlažní a tak dlouhé, jak dovolí stanice.
A když se vylepšuje železnice, tak je František proti. Ne, opravdu nemá smysl stavět železnici tam, kam jezdí autobus 1x za hodinu jen proto, aby se někdo mohl projet po nových kolejích.
Smůla je, že bez toho Metra–S se do Prahy vejde jen půlka vlaků, co by tam měly po VRT přijet. Mohou být o dost delší než dnes, ale i tak žádná hitparáda.
Delší než dnes mohou být i nyní, přinejmenším ve směru od Ostravy a od Děčína (+ stejně tak můžou přijet i skoro 400m soupravy od Plzně, pokud by v Plzni byly spojovány coby 2x bezmála 200 soupravy ze 2 různých směrů).
A vlastně z ČB asi taky.
(myšleny expresní spoje zastavující jen v krajských městech + k tomu Děčín a Tábor).
Jen technicky, nenaplní se, protože nejsou dost rychlé. A i tak těch nádraží s 400m peróny moc není. Se spojováním bych moc nepočítal, stabilita JŘ mizerná.
Místní se určitě těší na přejzedy a přechody, které budou 40 minut z hodiny zavřené, při tom provozu. Byli se totiž poptat v Chuchli a je to úžasná věc, říkal chlápek, co tam řezal závoru.
Že někoho ty bláznivé kecy ještě baví. Snad jen toho, kdo je za to dobře placen. Praha není schopna vybudovat ani spojení na letiště. Metro D se staví léta a léta. Jeden magor dovede metro C do Letňan, kde končí v polích, další magor ohne metro A z Veleslavína do Motola (a na Veleslavíně nosí cestujícím kufry brigádníci, protože tam nejsou jezdicí schody a když je dodatečně namontují, tak jen úzké, kam se stěží vejde kufr). Občas si vymyslí tramvaj do Bohnic z Kobylis, pak zase lanovku z Podbaby, kterou zamítnou a vymyslí tramvaj z Podbaby. Poslední magorská akce byla… Číst vice »
Já si zase připadám jako by třetina diskutujících přispívala z nějakého geriatrického centra.
Nebojte, taky do něj, jednoho krásného dne, spadnete.
Je to jen otázka času… 🙂
Myslím si, že ta narážka nebyla na fyziologický, ale mentální věk dotyčného.
Tak to by tam více pasovalo spojení „sekretariát nějaké pidipartaje“.
Jako chápu, že jste ve stáří blbě vyspal, ale běžte si nadávat někam na Novinky…
Máte pravdu. Vedle té linky D metra za mě osobně přidám ještě zahájení rekonstrukce Barrandovského mostu před tím, než se postavil Dvorecký most (ten měl být už dávno hotový) završené hrdinským spojením dvou letních etap do jedné dlouhé, díky které nejen že busy MHD kolabují na jaře, ale i teď na podzim. Když tudy nejezdíte, netrápí vás to, ale mě to zpoždění ve špičce 10-15 minut už moc nebaví. Teď čerstvě drobnost, která ale pěkně vystihuje stav věcí a já marně přemýšlím, který moudrá hlava takovou kravinu z tepla kanceláře vymyslela. Existuje linka 117, midibusy v intervalu 30 minut spojují… Číst vice »
Píšete o droboučkých detailech. S tím, kolik lidí se do Prahy a nejbližšího okolí přistěhovává, si zvykejte na mnohem větší „zpoždění“ aut, ted je to úplná pohoda. Představte si těch auto o půl milionu víc. Čili situace se bude hodně zhoršovat a mít tendenci k úplnému kolapsu. V rámci aut naprosto neřešitelné. Odpomůže tomu až právě Metro-S a související zahuštění tramvajové sítě na jedné straně a zprovoznění VRT na druhé straně měřítka.
Přesto se přednostně stavějí další silnice a parkoviště až v Praze. A železnicím plánují stanice v polích tak, že stejně bude nutno vlastnit a startovat auto… Nějak tam postrádám jasnou koncepci k přechodu do VHD.
Takže 117 úplně vyškrtnout ze seznamu použitelných spojů? Díky za info!
Praha není schopna vybudovat ani spojení na letiště.
Není, to totiž staví stát, vy zapšklíku.
Kdyby jim do toho ořád někdo neházel vidle, už to mohlo stát.
Ve skutečnosti Praha spojení na letiště vybudovala, ovšem není vlakové a nemá tu kapacitu, ve kterou letiště doufá a která by ještě výrazněji odlehčila ulicím od aut.
Plány musí být, i kdyby na ně teď nebylo. Rezervy a koncepce v území a sítích jsou potřeba, až to nastane.
Že se aspoň část ale za mého života postaví, tomu samozřejmě vůbec nevěřím. Je to práce pro naše ještě dlouho nenarozená vnoučata.
Tak záleží v jakém slova smyslu. V tom jednom se zvlášť teď dozvídáme, jak moc jich skutečně Praha má.
Krásná ukázka dopadů neřešení rozvoje města z pohledu urbanistiky. Nejdříve všechno zastavíme, zalidníme a zahustíme a pak dumáme kudy a jak povede infrastruktura.
Přesně, v tom předminulém století, kdy se centrum zhusta zastavělo ti tupci zapomněli na podzemní síť vlaků 🙂
Človíčku odkud jste spadl?..Už v 90tkách byly demografické projekce rozvoje metropolitní oblasti i Prahy samotné.Dopravní planování fungovalo i komunistů..viz budování metra a sídlíšť.. V předminulém století tj. 19tém se Praha zvětšovala na úkor okolních vesnic a rostla hlavně do výšky. A doprava byla na tehdejší možnosti vizionářsky.
Určitě bylo moc fajn, že se úřadům podařilo prosadit Spojovací dráhu. Že se ale ještě před II. sv. válkou počítalo s ukončením příměstských vlaků na okraji Prahy, to tedy nebylo vizionářské ani trochu.
Myslím že to zanedbal už jistý Adam s Evou, než to tady zalidnili…
Pohádkové bytosti nemají vliv na urbanismus. 🙂
to je ta normalni rodina… bracha se segrou co spolu maj děti… klasika…
To je dobrý, chlap s klonovanou ségrou co si něco šlehli a pak měli pocit, že na ně mluvil had… 🙂
Podívejte se, kde stojí pražské tramvajové vozovny.
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041327
V době jejich vzniku byly okolo mnohých pouze pole a nová obytná výstavba okolo tramvajových tratí teprve následovala.
Jasný, lepší je vybourat baráky a udělat tam dvojkolejku se šraňkama.
Kterýma projede vlak každé 3 minuty.
Myslím, že pan Aussiger mluví přesně o opaku. Prostě se na to 70 let házel bobek a teď nastává divení, že to bude tak drahý.
Bobek je ještě starší, tak od roku 1900.
Praha je naopak zastavěná relativně řídce, srov. např. s Vídní, Berlínem nebo Paříží.
Když se stavěly čtvrti jako Vinohrady (včetně Žižkova). město trvalo na regulaci, která omezovala výšku domů poměrně nesmyslně nízko. Tak byl prosazen spíš provinční charakter. Vhodnější by to bylo o patro vyšší. Aspoň že pak tolerovalo různé triky, které se racionální velikosti přiblížily, např. pokud se podařilo podlaží ve svažité Praze naprojektovat aspoň na malém kousku pod úrovní terénu, jako nadzemní podlaží se nemuselo počítat.
Ty Vinohrady se pak nastavovaly. Za mě je to akorát. Nechci žít v Šanghaji apod., kde mají mimochodem ty problémy vzhledem k hustotě ještě mnohem větší.
Později bylo povoleno 1 patro navíc, ale to bylo v době, kdy by navíc měla být spíš 2, ale ty domy byly samozřejmě už postavené tak, že by to moc neunesly. Poválečné domy už jsou vpodstatě šestipatrové. Pořád mluvíme o jednotkách pater, ne o půlkilometrových šanghajských mrakodrapech.
https://mapy.cz/zakladni?q=Por%C5%AF%C5%99%C3%AD&source=pubt&id=15306490&pid=104174168&newest=1&yaw=1.941&fov=1.257&pitch=-0.133&x=14.4554241&y=50.0782925&ds=2&z=17&ovl=8
Zas jen Praha…
A kde to maj stavět? V Náchodě? V Kroměříži? V Milevsku?
To je překvápko, v článku o Praze se píše o Praze.
Tak Brno má šanci mít své nové super super nádraží dřív než Praha a podobně i na „vrtku“ do Ostravy (reálně asi jedinou,co zvládnem postavit, pokud nás Němci nedonutí ke krušnohorskému tunelu). Takže spíš konečně i Praha.. (v roce 2047..)
A SJKD nic, protože stát řekl “tohle vám nezaplatíme”, byť z koncepčního hlediska jde o naprosto totéž jako tohle NS2.
Tak existuje varianta, která SJKD nepotřebuje, ale ru nechce Brno – tedy stát říká – nádraží v polích vám postavíme, když chcete, ale s následky svých preferencí se potrapte sami.
Vždyť Brno ještě ani neví, jestli v SJKD mají jezdit vlaky, tramvaje, nebo snad metro. Tak jak má stát teď slibovat,, že na to přispěje?
Já spíš nechápu, jak se to pod zem všechno vejde… Na Hlaváku metro C a výhledově metro D, založeno mělce, budiž… Ale Václavák…? Metro A dost hluboko, ještě hlouběji metro B, Céčku se to zřejmě vyhne, do toho hromada stávajících tunelů na přestupy, ty budou potřeba další, teď se tam někde „motá“ kolektor, do toho kanalizační síť… Navíc v těchto místech fakt není skalnaté podloží… No teda to bude podzemní ementál jedna báseň…
Plus ještě zahloubení magistrály, které je nezbytnou podmínkou její humanizace.
Tak i o tom jsem přemýšlel, ale ta je ještě víc bokem, než céčko… Tam spíš hrozí auta v tunelu metra 🤪🤪
Zahloubení magistrály nikdy nebude.
Největší nesmysly vždycky drží nejurputněji. Humanizace naopak znamená vrátit ji na městský povrch, ne zničit (nemožným) zahloubením i ty její křižovatky, které má..
Magistrálu nezahlubovat, magistrálu zrušit.
Magistrálu zrušit.
Kdy si představím, že Déčko musí podejít pod Botičem, tak si o mělkosti v oblasti hlaváku myslím své. 🙂
Ale ementál to bude.
Pochybuju, že by to dosahovalo rozdílu Vltava – Kobylisy.
Tak Botič je (když odmyslím povodně) fakt mělký potůček, kdyby ho metro nepodlezlo, koukala by mu střecha 🤣.. ale pak kopec nahoru na Mírák, dolů na Vinohradskou, nahoru na Smetanku a dolů k Hlaváku… Samozřejmě to musí vyjet nahoru, aby to na Míráku nebylo blíž na Nový Zéland než na náměstí, ale pak už je to zas fakt spíš dost dolů… Takže nijak hluboko by to být nemělo…
Déčko musí být u Míráku pod kříženým Áčkem, takže zas tolik stoupat ani nemůže. Na Smetance stanice nebude, takže není důvod stoupat, není to žádná podpovrchová tramvaj. Čili od Míráku normální klesání pod Hlavák.
Čili nic mělkého jak se píše na začátku vlákna.
Čili naopak tak mělké, jak to jen samotný Hlavák dovolí.
Máte ten sklon špatně, od křižovatky Sázavská×Vinohradská je to do Helénské (za školou Na Smetance) dolů, ne nahoru. I když na sklonu povrchu tu už stejně moc nesejde. Ani na samotné náměstí Míru jako náměstí to vůbec jet nemá.
Já to bral podle autobusu 135 a Italské ulice, ta vede z Míráku na Hlavák… Vůbec mě nenapadla Sázavská na kopci a daleko od náměstí…
Právě pod Sázavskou to kdysi namaloval Metrostav pro všechny varianty pokračování. Zas je ale pravda, že názor Metrostavu na věc nemusí být nakonec převzat.
tak alespoň Praha unikla lidem co tlačí projekty typu ŽUB-Řeka..
vypuštění Albertova je zcela v pořádku- ta lokalita bude na hl.n krásně spojena Výtoňskou zastávkou a pak i metrem D, jediné co mi přijde vhodné na zamyšlení je přestup Vlak-Tramvaj ve Vršovicích, ale moc mě nenapadá jak to vyřešit..
Zcela vpořádku, když na Výtoň nepojedou příměstské vlaky? To nedává smysl.
počkat coo? tak proč se tam teda bude stavět když tam nepojede S7?
Výtoň je pro městské linky, najděte si to.
Jenže v tomto článku se píše, že regionálka půjde pod zem a dálkovka zůstane na povrchu. V tom případě by ta Výtoň byla fakt jen provizorium na 20 let.
Tak znovu a podrobněji. Pod zem má jít celé příměsto (regionálka), zatímco městské linky (MHD) mají zůstat na povrchu společně s dálkovkou (rychlíky, expresy, provoz VRT). Proto Výtoni také stačí ty 3 průběžné koleje, kde u jedné není ani nástupiště. Tohle není jediný článek na toto téma.
OK, věřím Vám.
Podívejte se na obrázky pořádně. Na Výtoni jsou plánovaná nástupiště u všech kolejí. Ostrovní mezi severní a střední kolejí a samostatné postranní nástupiště u jižní koleje.
Ty právě pojedou tunelem (dálkové přes Most Inteligence), tím pádem už nebude potřeba Výtoňský most a zůstanou zachována úžasná panoramata i s dopravou 🤪. Na mostě sice už tou dobou bude i vydán zákaz sedání ptáků větších než kos, ale historický most zůstane na svém místě 😂😂. Ďábelský plán 😃😃
Neblbněte, ještě se toho někdo chytí. 😀
…misto mostu tam muze byt oboustranna fototapeta…
Jinak mo ale vyton prijde zbytecna i tak, to bych radeji stanici bliz Albertovu, kde je puvodni Vysehrad…
Z centra nepotrebujete prestupovat na Vytoni, z Branika taky ne, kdyz tramvaji dojedete na Smichov i Andel, na Smichove bude obri terminal, jedine z Vrsovic, ale to by bylo blize a z vice linek na Albertove, nebo na karlaku.
Z vlaku si vystoupite proste o zastavku drive…
Tramvaje vám nepomůžou, když se do nich nepomůžou, nebo když samotné tramvaje neprojedou. Dopravní proudy a nutná nádraží je potřeba pečlivě zvažovat.
*nenacpete
Minimálně tam pojede S61 Běchovice – Vršovice – Smíchov, ale asi bych čekal, že i něco víc
Hezký plány,jen si myslím, že jsou důležitější projekty. Například zlepšit celorepublikově stav železniční infrastruktury, převádět nákladní dopravu na koleje,propojit krajská města z Prahou.
A k čemu bude lépe propojovat krajská města z Prahou, když se sem dalších vlaků moc nevejde?
Prodlouží se ty vlaky, které jsou zatím krátké, protože málo využité, třeba. Berme celkovou kapacitu, ne počet vlaků (jeden vůz po pěti minutách je na kolejích fakt blbost).
Váš návrh má své plusy a mínusy. Popíšu spíš ty mánusy:
Delší vlaky jsou hodně často líné a je delší výměna cestujících, a tím trpí jízdní doba.
Řídké intervaly odrazují cestující tu železnici použít, srovnejte 15 minutový a dvouhodinový interva.
Zatím jsme ve stavu, kdy lidi preferují přímé linky, boj se přestupů, ale na to je třeba, aby železnice byla spolehlivější, takže v součsné době to suplují přímé spoje.
To by znamenalo, že z Česka do Prahy povede krom 4(+1) koridorů ještě čtyři VRTky, ale dohromady tam bude jezdit jen tolik vlaků, kolik odpovídá těm čtyřem dvojkolejkám a jedné trojkolejce, co v Praze máme. To zní jako plýtvání kapacitou
Marecku, v nasi hodine se budeme drzet ustaleneho spojeni “s Prahou”.
“jak by měla železniční doprava v Praze vypadat zhruba v polovině tohoto století” … spíše 22. století 😁
Pane Oto, vy si myslíte, že si tady z toho děláte legraci, ale když se trochu ohlédneme do historie, tak jste docela realista. 1. Historie pražského Metra začíná už v roce 1898, kdy ho prosazoval majitel železářství V.J. Rott. První vlak na necelých 7 km trasy C vyjel až v roce 1974. 2. Dálnice se u nás začaly stavět ve 30. letech 20. stol. a po 90 letech, není dálniční síť hotová. 3. Od změny režimu v roce 1989 jsme letos 35 let a v jakém stavu máme klasickou železniční infrastrukturu? Tím mám na mysli pouze ty 4 hlavní koridory… Číst vice »
1 – Trochu zapomínáte na dvě války, které se v mezičase staly. Mnichov měl metro cca. srovnatelně jako Praha. 2 – Nevím, jestli něco lze označit za „hotové“, nicméně v době výstavby (poměrně blbě trasované) dálnice do Brna v té dálniční síti určitě nebyly D35 a D3. 3. Koridory jsou ve stavu opraveném a provozuschopném a chybí z nich poddolovaný kus na Ostravsku, Černošice-Karlštejn, Libeň-Malešice a Nemanice-Ševětín. Z velkých uzlů není dokončena Třebová a Ostrava (nevím, jestli to něco zásadně provozně omezuje, protože načasování bylo řízené). 4. Na VRT se seriozně začlo pracovat před méně než deseti lety, protože pro… Číst vice »
Souhlas VRT se reálně začali připravovat při Babišově předsednictví ve vládě. Do té doby to bylo čistě tlachání s ideovými plány.
1. Na ty dvě války nezapomínám, ale před 5 lety také nikdo neočekával konflikt na Ukrajině.
2. Vaše argumenty nerozporuji, nicméně to neznamená, že máme základní dálniční síť hotovou.
3. Ano, koridory jsou v provozuschopném stavu, ale chybí toho víc, než jste uvedl; kromě úseku Praha – Benešov, třeba také nová trasa mimo údolí Orlice.
4. Je možné, že na VRT se začalo pracovat před 10 lety, otázkou ovšem je, jak dlouho se tím tématem krmí veřejnost a zda pražské Metro-S analogicky nečeká stejná strastiplní cesta.
Koridorů chybí daleko více. Tunely Choceň – Ústí, Nelahozeves – Podbaba, atd.
To snad byla „povinná“ součást původní sítě koridorů, že to teď „chybí“?
Jakože další válka a hospodářské krize už příštích 50 let na tuty nebudou? Když máme Putina se severokorejskejma vojákama a raketama za rohem, Izrael se utrhl ze řetězu, ekonomika se už čtvrtej rok potácí na hraně recese, v Evropě se čím dál víc zvedá vlna masového extremismu a prognózy ani jednoho se nelepší?
Pane, proberte se.
Izrael se brání!
Nebo poraďte, co by s teroristame něl dělat?
My tady v Evropě na ten „humanismus“ k islámu dojedem. Islám je zlo! Obecně náboženství je zlo.
Mezi obranou a odplatou je zásadní rozdíl.
V tom případě poraďte, co má proti teroristům dělat? A Gazané jsou ve své podstatě spolupachatelé, protože nechají Hamas dělat takové prasárny.
Já souhlasím, že je třeba teroristy zlikvidovat. Bohužel tam vyrostou další (a my (jako EU) tu výuku i sponzorujme). Takže po dalším útoku bude následovat další likvidace. Nevím, kdy přijdou na to, že by měli přestat muslimové z Gazy a Libanonu útočit?
Tak vzhledem k tomu, jak jdou SŽ stavby, tak tohoto se nedožijeme. Ale jako sci-fi článek dobrý.
Tak hlavně by to chtělo začít stavět.
Třeba alespoň přípravu na Smíchove, které je shodná pro všechny varianty.
Vždyť na Smíchově už se staví, ale tak aby se další infrastruktura nevešla.