Více zastávek, ale bez podzemního nádraží Opera. Výbor určil trasu tunelů pod Prahou

Praha-hlavní nádraží. Zdroj: SŽPraha-hlavní nádraží. Zdroj: SŽ

Projekt přezdívaný Metro S má zachránit Prahu před přetížením. Zvítězila kompromisní varianta.

Odebírat
Upozornit na
guest
124 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Plán výborný. Jen dvě věci, finance a stavební kapacita. Takže ano, pokud zapomeneme na drobnosti jako VRT a dva dlouhé tunely plánované na stejnou termín výstavby.

xyz

„2,5 tunelu“ – Berounský, Středohorský a česká část Krušnohorského.

Plus k tomu řada (i když kratších) tunelů na VRT Praha – Brno.

tarten

Plus choceňský, popovická trať a NemaŠe. Chtělo by to nové TMB stroje, ten jeden vlakový (kromě dvou menších pro metro) stačit nebude.

MP22

nemaše bude dávno hotové, to se začne stavět za pár let

Jenda

Taky jsem k tomu měl pár zásadních postřehů. Ale pak jsem si všiml, že oficiální termín je rok 2047. Čili reálného dokončení se nedožije nikdo z nás a spíš ani žádné z našich dětí.

Pavel

U těchto velkých staveb je třeba plánovat a rezervovat území opravdu hodně dopředu. A nemůžeme to odbít slovy, že mě to nezajímá, protože se toho nedožiju.
Kdyby takto postupovali naši předkové, moc dobře by se nám tu nežilo.

Jaaa

Přijde mi jako velká chyba koncepčně řešit “nové metro” jako v podstatě pouhé posílení již existujících dopravních proudů stávajícího metra. Posílí se pouze existující vazby, místo aby se vytvářely nové a tím se síť zahušťovala, což je právě to nejvíc žádoucí a co se síti metra a MHD vůbec v Praze vyčítá. Vypovídá to podle mne o profesní vyprázdněnosti zadavatele, který vůbec nechápe rozvojové potřeby území a možnosti v něm. Původní studie nebyly řešeny s dostatečným odstupem od existujících dopravních proudů (jako kdyby dotyčný příčinám vzniku dopravních proudú vlastně nerozuměl) a tohle je výsledek. Tenhle přístup je tak v důsledku… Číst vice »

MP22

Tak na jednu stranu říkáte, že to neřeší nové trasy a pak kritizujete nové přímé spojení Karlovo náměstí/Můstek s Hlavním nádražím. Dovolím si říct, že z Nového Města jezdí dnes na Hlavní nádraží a dál vlaky obrovské množství lidí a to bude nadále narůstat, tato linka Smíchov-Libeň/Vysočany vyřeší lepší spojení bez využití metra život desítek tisíc lidí každý den. Navíc odlehčí metru B přes centrum, které bude tou dobou asi již za hranicí kapacity..

Průvodce původní Aleš

Tohle ale není plán městské železnice, nýbrž nové vedení příměsta. Kdo jede z Berouna do Karlína, pojede bez přestupu na metro. Kdo jede z Berouna a potřebuje přestoupit na áčko, přestoupí na Václaváku. Atd. To opravdu nemají být nové trasy po městě.

tarten

Vlak tu rozhodně není od zahušťování plošné sítě MHD. Ten je tu především pro dojíždění, přes okraj, a to tak, aby pokud možno nepřidával nepřijatelnou porci práce pro MHD – proto jsou nutné ty stanice i v centru jako Karlák. Proto by byla obrovská chyba fláknout prakticky celé centrum na Hlavák jako v N2, ne kvůli nějaké plošnosti.

Od zahušťování sítě MHD je především tramvaj, v nejsilnějších vazbách posílená metrem, které si na plošnost ale už může hrát jen menšinově.

Lukáš Kníže

Ačkoliv jsem doufal ve variantu N3 (především kvůli propojení tratí), chápu, že náklady by byly příšerné a ohrožující realizaci.

Když se už tedy rozhodlo pro variantu, stálo by ještě zato zvážit propojky ve směrech Bubny-Václavák a Vršovice-Karlín. Synergicky se tím zvýší potenciál projektu.

Filip Jirsák

Připadá mi to jako kombinace toho nejhoršího ze všech tří variant. Třípatrový hlavák s nutností přestupu mezi novými linkami, rychlé to nakonec taky nebude… Propojky obou tratí bez zastávky na hlaváku by to nezachránily, stejně by tudy nejezdila žádná pravidelná linka, protože projet kolem hlaváku bez zastavení by si nikdo (oprávněně) netroufl.

Mirek

Hezká myšlenka, ale jak znám „sousedy“, tak začne opět boj s legislativou a nevůlí lidí, což bude velmi náročné řešit, viz most na Výtoni, jestli budou stejní, tak se Praha utopí v dopravních problémech z vlastní zkušeností můžu říci, že přejíždění že severovýchodu za Letňanami na Zahradní město bez vlaku bylo s odjezdem již po 06:15 do 08:00 ve škole na Jesenické bylo prakticky nemožné za COVIDu, kdy byli prázdné silnice, tak od vrat domova mi do školy v Ječné mi trvala 45 min. Musel jsem se přesunout kvůli zdravotní nezpůsobilosti dle vyhlášky 101/1995 Sb. Během běžného roku jsem jezdil… Číst vice »

VL.K.

Jako článek na 1.apríl dobrý.Můžeme zůstat v klidu.Zase jen vlhký sen.Ještě se ani nekoplo do VRTky a už tu máme provrtanou Prahu.

tarten

Praha je provrtaná už dávno.

Ondřej

No, co na to říct… Díky bohu za to přidání zastávky na Karláku, bez toho to byl neuvěřitelný nesmysl.

Ale pořád to bude bez přestupu na na metro D na Náměstí bratří Synků a budeme mít TŘÍPATROVÝ hlavní nádraží + 2 úrovně stanic Metra (C a D). To bude něco.

Dominic

Náměstí bratří Synků Praha Vršovice to bude jen nějakých 380 metrů.

Jan Novák

Ano a zabere to „jen“ 15 minut tam dojít/dojet s přestupem a ohledem na počasí. Uživatelsky no-go

Frantisek X

Něco jako původně navrhovaná Opera, aneb přestupní ‚průchoďák‘ od nám. W. Churchilla až k Museu? 🙂 Osobně tedy dávám nám. Bří Synků od vlaku do 10 minut, i když pohodlné to není, to beru.

Průvodce původní Aleš

Je to z perónu na zastávku tramvaje přesně 500 metrů, to se dá za 7 minut.

tarten

Je úplně jedno za kolik „se to dá“, ale spíš jak dlouho to bude trvat dámě ve středních letech.

MP22

Kolik lidí potřebuje z Pankráce do já nevím, Hostivaře?

tarten

Takhle přestupní stanice nevypadá.

Jaaa

To už není přestupní vazba pro denní dojíždění.

Frantisek X

Na což se mělo myslet při přestavbě Vršovic. Chápu, že posunutí nástupišť směrem k Otakarově a vyvedení schodišť k tramvajím by bylo (i prostorově) náročnější, zato by tu nevznikl druhý přestup typu Vysočany (kde mohla stanice metra krásně využít jinak zrůdně zdemolované původní zástavby).

MP22

No to se ještě beztak zanedlouho že studie proveditelnosti metra O dozvíme, že na Hlavák bude přivedena linka E ze Žižkova

tarten

No to asi těžko.

Pavel Q

No já nevim. Stanice Václavské náměstí se bude dost blbě stavět, není tam nikde prostor k založení staveniště a ražení eskalátorových tunelů. Navíc se bude dublovat s Karlovým nám. Ale zase přestup na metro A je nezbytný, z toho vycházela líp Vopera, v N2 chybí přestup na A pro linku S4-S9.
Jestli chtěj šetřit peníze (N2 by byla levnější než N1 nebo N3), pak to zabijí přidanými zastávkami.
Taky třetí tunel pod Vítkovem se mi zdá nadbytečný, Z hlediska kapacity bude omezení spíše v centru.
Mají k tomu vymyšlený provozní koncept? Kolik vlaků projede tunely za hodinu?

MP22

Nadbytečný? Však už dnes to ty tunely nestíhají…

tarten

Mrkněte do článku, najdete tam větu o 16 párech za hodinu. Čili proklad linky se 7,5minutovým intervalem se dvěma s 15minutovým.

xyz

Takže až v roce 2047 (dle harmonogramu) se do (povrchové části) Prahy hl. n. vejdou všechny plánované VR-vlaky – do té doby by se tam nevešly právě kvůli nepřesunutému příměstu.

tarten

Přesně tak. Upřímně mě překvapilo, že dokázali tento symbolický (!! 😀 ) rok předřadit symbolickému roku 2050 dokončení sítě VRT i s těmi okrajovějšími trasami.

kubisek

Jsem v klidu, Zkáza železnic není schopna za 30 let postavit ani přesmyk v Libni. A tady nějaké tunely… Už se těším na nové video na mém oblíbeném sci-fi YouTube kanále, protože to je tak jediné, čeho se dočkám.

tarten

Krátká paměť? Během těch 30 let bylo postaveno např. Nové spojení 1.

Vrabec na střeše

Jenže to se taky 20 let jenom plánovalo.

tarten

No a?

Frantisek X

Navíc bylo z většiny „jen“ pod kopcem. Tady to má být pod domy. Jo, někomu by se možná hodilo, kdyby nějaký ten blok spadl, ale…

tarten

Pod domy je v Praze kdeco.

tarten

… ale stanice Václavák z tohohle hlediska pravda zaráží i mě.

xyz

Spíš ještě více – začalo být vhodné už od roku 1972, kdy byl zrušen Těšnov.

Tzn. zprovoznění po 36 letech.

(Nebo pokud bychom to počítali od doby zprovoznění tratě přes Holešovice, která přivedla vlaky od Ústí do Prahy hl. n. namísto dřívější Mas. n., tak po… 23? letech)

Jaaa

A jak dlouho nemělo kolaudační rozhodnutí? 😉

tarten

To cestující zajímá?

Jan

Výbor musí mít pocit že provádí výběr, Bernarde. Státní správa mu s potěšením předloží tři varianty, z nichž dvě se při bližším ohledání ukáží být zcela totožné a ta třetí naprosto nepřijatelná…

tarten

Výboru byly předloženy tři varianty a on vybral tu čtvrtou.

Divák

Zastavme zběsilé mrhání obrovskými finančními prostředky právě v této fázi! Tyto nesmysly by měly zůstat jen jako plány.

Průvodce původní Aleš

Na Blanku jste měl stejný názor? Nebo to je něco jiného?

MP22

Divák bude určitě z Moravy a nelíbí se mu investice pro cajzle

Air Traveller

toto neni zadne mrhani. tohle je zivotne dulezita stavba pro celou prahu a okoli.

Frantisek X

No, životně… Také by nebylo od věci necpat úplně všechno z celé země do Prahy, využít řádně stávající infrastrukturu, nestavět souběžně ještě další kapacitní silnice, jež jaksi předem odebírají této stavbě zátěž, má-li vzniknout.

Jan

Nějak jsem asi prospal okamžik kdy si Ministerstvo dopravy zřídilo svojí centrální komisi. Pamatuje si někdo kdy a kým byla zřízena a na základě čeho se jmenují její členové?

Jaaa

Vnitřní regulí. 🙂
https://www.zahadalokalek.cz/kod=centralni-komise-ministerstva-dopravy

Lidé tam dnes sedí trochu jiní (paní šéfová je furt ta stejná “specialistka”), ale profesně je to v podstatě stejné. Rozhodují až na výjimky laici, kteří si hrají na velké pány, bez áhnungu o podstatě věci. A pak to tak taky vypadá.

Jan

Děkuji, velmi zajímavé počteníčko. Zejména odborník na kosmické aktivity mě pobavil…

TnM

Pěkná městská železnice. Určitě si to Praha ráda zaplatí ze svého. Protože poté, co stát postaví sbahn na letiště s nejdražším a nezbytecnejsim tunelem (Stresovice), tak by se mohl uz konecne financne soustredit na stavbu VRT.

Helena

Spíš by se na tom mohl podílet Středočeský kraj – většina cestujících bude přijíždět odtamtud, řekla bych.

jinonic

To bylo první, co mě napadlo. StČ kraj chce zastávky, okamžitě měla přijít reakce „kolik na ně přidáte?“.

Frantisek X

Středočeský kraj cpe vše přednostně do autobusů a staví pro ně i auta další silnice, tak nevím, no… Navíc ty daně od Středočechů pak často „shrábne“ i Praha. Středočeský kraj by měl podpořit především „upgrade“ železnic na svém území a výstavbu parkovišť u nich, jinak se to nehne. Vlaky mohou být dvojpodlažní a tak dlouhé, jak dovolí stanice.

tarten

Smůla je, že bez toho Metra–S se do Prahy vejde jen půlka vlaků, co by tam měly po VRT přijet. Mohou být o dost delší než dnes, ale i tak žádná hitparáda.

xyz

Delší než dnes mohou být i nyní, přinejmenším ve směru od Ostravy a od Děčína (+ stejně tak můžou přijet i skoro 400m soupravy od Plzně, pokud by v Plzni byly spojovány coby 2x bezmála 200 soupravy ze 2 různých směrů).

A vlastně z ČB asi taky.

(myšleny expresní spoje zastavující jen v krajských městech + k tomu Děčín a Tábor).

tarten

Jen technicky, nenaplní se, protože nejsou dost rychlé. A i tak těch nádraží s 400m peróny moc není. Se spojováním bych moc nepočítal, stabilita JŘ mizerná.

Pink

Že někoho ty bláznivé kecy ještě baví. Snad jen toho, kdo je za to dobře placen. Praha není schopna vybudovat ani spojení na letiště. Metro D se staví léta a léta. Jeden magor dovede metro C do Letňan, kde končí v polích, další magor ohne metro A z Veleslavína do Motola (a na Veleslavíně nosí cestujícím kufry brigádníci, protože tam nejsou jezdicí schody a když je dodatečně namontují, tak jen úzké, kam se stěží vejde kufr). Občas si vymyslí tramvaj do Bohnic z Kobylis, pak zase lanovku z Podbaby, kterou zamítnou a vymyslí tramvaj z Podbaby. Poslední magorská akce byla… Číst vice »

Michal M

Já si zase připadám jako by třetina diskutujících přispívala z nějakého geriatrického centra.

Karl vB.

Nebojte, taky do něj, jednoho krásného dne, spadnete.
Je to jen otázka času… 🙂

mgr.pavel

Myslím si, že ta narážka nebyla na fyziologický, ale mentální věk dotyčného.

Karl vB.

Tak to by tam více pasovalo spojení „sekretariát nějaké pidipartaje“.

PetrH

Jako chápu, že jste ve stáří blbě vyspal, ale běžte si nadávat někam na Novinky…

MrMarkus

Máte pravdu. Vedle té linky D metra za mě osobně přidám ještě zahájení rekonstrukce Barrandovského mostu před tím, než se postavil Dvorecký most (ten měl být už dávno hotový) završené hrdinským spojením dvou letních etap do jedné dlouhé, díky které nejen že busy MHD kolabují na jaře, ale i teď na podzim. Když tudy nejezdíte, netrápí vás to, ale mě to zpoždění ve špičce 10-15 minut už moc nebaví. Teď čerstvě drobnost, která ale pěkně vystihuje stav věcí a já marně přemýšlím, který moudrá hlava takovou kravinu z tepla kanceláře vymyslela. Existuje linka 117, midibusy v intervalu 30 minut spojují… Číst vice »

tarten

Píšete o droboučkých detailech. S tím, kolik lidí se do Prahy a nejbližšího okolí přistěhovává, si zvykejte na mnohem větší „zpoždění“ aut, ted je to úplná pohoda. Představte si těch auto o půl milionu víc. Čili situace se bude hodně zhoršovat a mít tendenci k úplnému kolapsu. V rámci aut naprosto neřešitelné. Odpomůže tomu až právě Metro-S a související zahuštění tramvajové sítě na jedné straně a zprovoznění VRT na druhé straně měřítka.

Frantisek X

Přesto se přednostně stavějí další silnice a parkoviště až v Praze. A železnicím plánují stanice v polích tak, že stejně bude nutno vlastnit a startovat auto… Nějak tam postrádám jasnou koncepci k přechodu do VHD.

Jaaa

Takže 117 úplně vyškrtnout ze seznamu použitelných spojů? Díky za info!

Lukáš Novák

Praha není schopna vybudovat ani spojení na letiště.

Není, to totiž staví stát, vy zapšklíku.

jinonic

Kdyby jim do toho ořád někdo neházel vidle, už to mohlo stát.

tarten

Ve skutečnosti Praha spojení na letiště vybudovala, ovšem není vlakové a nemá tu kapacitu, ve kterou letiště doufá a která by ještě výrazněji odlehčila ulicím od aut.

Jaaa

Plány musí být, i kdyby na ně teď nebylo. Rezervy a koncepce v území a sítích jsou potřeba, až to nastane.

Že se aspoň část ale za mého života postaví, tomu samozřejmě vůbec nevěřím. Je to práce pro naše ještě dlouho nenarozená vnoučata.

Daddy

Jsem zvědavý jestli se ozve zase nějaký spolek( třeba “ Už žádné další tunely”) a budou tvrdit, že tunelů je v Praze dost

XXXD

Tak záleží v jakém slova smyslu. V tom jednom se zvlášť teď dozvídáme, jak moc jich skutečně Praha má.

Daddy

Obě verze jsou správně

Aussiger

Krásná ukázka dopadů neřešení rozvoje města z pohledu urbanistiky. Nejdříve všechno zastavíme, zalidníme a zahustíme a pak dumáme kudy a jak povede infrastruktura.

Jméno

Přesně, v tom předminulém století, kdy se centrum zhusta zastavělo ti tupci zapomněli na podzemní síť vlaků 🙂

Aussiger

Človíčku odkud jste spadl?..Už v 90tkách byly demografické projekce rozvoje metropolitní oblasti i Prahy samotné.Dopravní planování fungovalo i komunistů..viz budování metra a sídlíšť.. V předminulém století tj. 19tém se Praha zvětšovala na úkor okolních vesnic a rostla hlavně do výšky. A doprava byla na tehdejší možnosti vizionářsky.

tarten

Určitě bylo moc fajn, že se úřadům podařilo prosadit Spojovací dráhu. Že se ale ještě před II. sv. válkou počítalo s ukončením příměstských vlaků na okraji Prahy, to tedy nebylo vizionářské ani trochu.

Jan

Myslím že to zanedbal už jistý Adam s Evou, než to tady zalidnili…

Karl vB.

Podívejte se, kde stojí pražské tramvajové vozovny.
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041327
V době jejich vzniku byly okolo mnohých pouze pole a nová obytná výstavba okolo tramvajových tratí teprve následovala.

Michal M

Jasný, lepší je vybourat baráky a udělat tam dvojkolejku se šraňkama.

tarten

Kterýma projede vlak každé 3 minuty.

Jaaa

Myslím, že pan Aussiger mluví přesně o opaku. Prostě se na to 70 let házel bobek a teď nastává divení, že to bude tak drahý.

xyz

Praha je naopak zastavěná relativně řídce, srov. např. s Vídní, Berlínem nebo Paříží.

tarten

Když se stavěly čtvrti jako Vinohrady (včetně Žižkova). město trvalo na regulaci, která omezovala výšku domů poměrně nesmyslně nízko. Tak byl prosazen spíš provinční charakter. Vhodnější by to bylo o patro vyšší. Aspoň že pak tolerovalo různé triky, které se racionální velikosti přiblížily, např. pokud se podařilo podlaží ve svažité Praze naprojektovat aspoň na malém kousku pod úrovní terénu, jako nadzemní podlaží se nemuselo počítat.

Frantisek X

Ty Vinohrady se pak nastavovaly. Za mě je to akorát. Nechci žít v Šanghaji apod., kde mají mimochodem ty problémy vzhledem k hustotě ještě mnohem větší.

víta Klozík

Zas jen Praha…

Ferda Vomáčka

A kde to maj stavět? V Náchodě? V Kroměříži? V Milevsku?

tarten

To je překvápko, v článku o Praze se píše o Praze.

218

Tak Brno má šanci mít své nové super super nádraží dřív než Praha a podobně i na „vrtku“ do Ostravy (reálně asi jedinou,co zvládnem postavit, pokud nás Němci nedonutí ke krušnohorskému tunelu). Takže spíš konečně i Praha.. (v roce 2047..)

Jaaa

A SJKD nic, protože stát řekl “tohle vám nezaplatíme”, byť z koncepčního hlediska jde o naprosto totéž jako tohle NS2.

Marťas

Já spíš nechápu, jak se to pod zem všechno vejde… Na Hlaváku metro C a výhledově metro D, založeno mělce, budiž… Ale Václavák…? Metro A dost hluboko, ještě hlouběji metro B, Céčku se to zřejmě vyhne, do toho hromada stávajících tunelů na přestupy, ty budou potřeba další, teď se tam někde „motá“ kolektor, do toho kanalizační síť… Navíc v těchto místech fakt není skalnaté podloží… No teda to bude podzemní ementál jedna báseň…

L.

Plus ještě zahloubení magistrály, které je nezbytnou podmínkou její humanizace.

Marťas

Tak i o tom jsem přemýšlel, ale ta je ještě víc bokem, než céčko… Tam spíš hrozí auta v tunelu metra 🤪🤪

PetrH

Zahloubení magistrály nikdy nebude.

tarten

Největší nesmysly vždycky drží nejurputněji. Humanizace naopak znamená vrátit ji na městský povrch, ne zničit (nemožným) zahloubením i ty její křižovatky, které má..

Jaaa

Magistrálu nezahlubovat, magistrálu zrušit.

Gregyros

tak alespoň Praha unikla lidem co tlačí projekty typu ŽUB-Řeka..

vypuštění Albertova je zcela v pořádku- ta lokalita bude na hl.n krásně spojena Výtoňskou zastávkou a pak i metrem D, jediné co mi přijde vhodné na zamyšlení je přestup Vlak-Tramvaj ve Vršovicích, ale moc mě nenapadá jak to vyřešit..

tarten

Zcela vpořádku, když na Výtoň nepojedou příměstské vlaky? To nedává smysl.

Gregyros

počkat coo? tak proč se tam teda bude stavět když tam nepojede S7?

tarten

Výtoň je pro městské linky, najděte si to.

Průvodce původní Aleš

Jenže v tomto článku se píše, že regionálka půjde pod zem a dálkovka zůstane na povrchu. V tom případě by ta Výtoň byla fakt jen provizorium na 20 let.

tarten

Tak znovu a podrobněji. Pod zem má jít celé příměsto (regionálka), zatímco městské linky (MHD) mají zůstat na povrchu společně s dálkovkou (rychlíky, expresy, provoz VRT). Proto Výtoni také stačí ty 3 průběžné koleje, kde u jedné není ani nástupiště. Tohle není jediný článek na toto téma.

Průvodce původní Aleš

OK, věřím Vám.

Marťas

Ty právě pojedou tunelem (dálkové přes Most Inteligence), tím pádem už nebude potřeba Výtoňský most a zůstanou zachována úžasná panoramata i s dopravou 🤪. Na mostě sice už tou dobou bude i vydán zákaz sedání ptáků větších než kos, ale historický most zůstane na svém místě 😂😂. Ďábelský plán 😃😃

tarten

Neblbněte, ještě se toho někdo chytí. 😀

Martin

…misto mostu tam muze byt oboustranna fototapeta…
Jinak mo ale vyton prijde zbytecna i tak, to bych radeji stanici bliz Albertovu, kde je puvodni Vysehrad…
Z centra nepotrebujete prestupovat na Vytoni, z Branika taky ne, kdyz tramvaji dojedete na Smichov i Andel, na Smichove bude obri terminal, jedine z Vrsovic, ale to by bylo blize a z vice linek na Albertove, nebo na karlaku.
Z vlaku si vystoupite proste o zastavku drive…

Marek

Hezký plány,jen si myslím, že jsou důležitější projekty. Například zlepšit celorepublikově stav železniční infrastruktury, převádět nákladní dopravu na koleje,propojit krajská města z Prahou.

tarten

A k čemu bude lépe propojovat krajská města z Prahou, když se sem dalších vlaků moc nevejde?

Frantisek X

Prodlouží se ty vlaky, které jsou zatím krátké, protože málo využité, třeba. Berme celkovou kapacitu, ne počet vlaků (jeden vůz po pěti minutách je na kolejích fakt blbost).

rzc

Marecku, v nasi hodine se budeme drzet ustaleneho spojeni “s Prahou”.

Ota

“jak by měla železniční doprava v Praze vypadat zhruba v polovině tohoto století” … spíše 22. století 😁

Karl vB.

Pane Oto, vy si myslíte, že si tady z toho děláte legraci, ale když se trochu ohlédneme do historie, tak jste docela realista. 1. Historie pražského Metra začíná už v roce 1898, kdy ho prosazoval majitel železářství V.J. Rott. První vlak na necelých 7 km trasy C vyjel až v roce 1974. 2. Dálnice se u nás začaly stavět ve 30. letech 20. stol. a po 90 letech, není dálniční síť hotová. 3. Od změny režimu v roce 1989 jsme letos 35 let a v jakém stavu máme klasickou železniční infrastrukturu? Tím mám na mysli pouze ty 4 hlavní koridory… Číst vice »

Michal M

1 – Trochu zapomínáte na dvě války, které se v mezičase staly. Mnichov měl metro cca. srovnatelně jako Praha. 2 – Nevím, jestli něco lze označit za „hotové“, nicméně v době výstavby (poměrně blbě trasované) dálnice do Brna v té dálniční síti určitě nebyly D35 a D3. 3. Koridory jsou ve stavu opraveném a provozuschopném a chybí z nich poddolovaný kus na Ostravsku, Černošice-Karlštejn, Libeň-Malešice a Nemanice-Ševětín. Z velkých uzlů není dokončena Třebová a Ostrava (nevím, jestli to něco zásadně provozně omezuje, protože načasování bylo řízené). 4. Na VRT se seriozně začlo pracovat před méně než deseti lety, protože pro… Číst vice »

Tomariero

Souhlas VRT se reálně začali připravovat při Babišově předsednictví ve vládě. Do té doby to bylo čistě tlachání s ideovými plány.

Karl vB.

1. Na ty dvě války nezapomínám, ale před 5 lety také nikdo neočekával konflikt na Ukrajině.
2. Vaše argumenty nerozporuji, nicméně to neznamená, že máme základní dálniční síť hotovou.
3. Ano, koridory jsou v provozuschopném stavu, ale chybí toho víc, než jste uvedl; kromě úseku Praha – Benešov, třeba také nová trasa mimo údolí Orlice.
4. Je možné, že na VRT se začalo pracovat před 10 lety, otázkou ovšem je, jak dlouho se tím tématem krmí veřejnost a zda pražské Metro-S analogicky nečeká stejná strastiplní cesta.

Bez přezdívky

Koridorů chybí daleko více. Tunely Choceň – Ústí, Nelahozeves – Podbaba, atd.

tarten

To snad byla „povinná“ součást původní sítě koridorů, že to teď „chybí“?

Jaaa

Jakože další válka a hospodářské krize už příštích 50 let na tuty nebudou? Když máme Putina se severokorejskejma vojákama a raketama za rohem, Izrael se utrhl ze řetězu, ekonomika se už čtvrtej rok potácí na hraně recese, v Evropě se čím dál víc zvedá vlna masového extremismu a prognózy ani jednoho se nelepší?

Pane, proberte se.

Jarda

Tak vzhledem k tomu, jak jdou SŽ stavby, tak tohoto se nedožijeme. Ale jako sci-fi článek dobrý.

Alibaba

Tak hlavně by to chtělo začít stavět.
Třeba alespoň přípravu na Smíchove, které je shodná pro všechny varianty.

Zrzek

Vždyť na Smíchově už se staví, ale tak aby se další infrastruktura nevešla.