cargo

Technické muzeum si stahuje další parní lokomotivu. „Ušatá“ u nadšenců končí

Lokomotiva 464.102 a posádka v Jílovém u Prahy. Foto: Růžolící ChrochtíkLokomotiva 464.102 a posádka v Jílovém u Prahy. Foto: Růžolící Chrochtík

Společnost Růžolící Chrochtík přijde k poslednímu červnu o lokomotivu 464.102, o kterou se starala od roku 2012. Národní technické muzeum

Společnost Růžolící Chrochtík přijde k poslednímu červnu o lokomotivu 464.102, o kterou se starala od roku 2012. Národní technické muzeum si ji bere zpět do své péče. Přes více než rok trvající jednání nedošlo k prodloužení nájemní smlouvy a následně smlouvy na opravy stroje. Podle reakcí obou stran nejde o hladký rozvod.

„Ušatá“, jak se lokomotivě z roku 1940 říká, je dalším strojem, který po letech péče u železničních nadšenců stahují NTM nebo České dráhy do své péče. NTM chce s firmou patřící Bohumíru Goldovi dál spolupracovat, ten ale pro současné vedení Železničního muzea NTM nemá příliš vlídných slov.

Golda se kolem lokomotivy pohybuje posledních dvacet let, staral se o ní od roku 1997, nejprve pod společností F.N.R.R., posléze pod KHKD a následně u vlastní společnosti Růžolící Chrochtík. Golda podle svých slov přes rok muzeum upozorňuje na to, že stroj potřebuje velké opravy. NTM osmkrát jen prodloužilo smlouvu o nájmu bez návazné smlouvy o opravách, až ji k poslednímu červnu ukončilo úplně. „Důvod mi nikdy neřekli. Prý to už nešlo prodlužovat,“ říká Golda.

I když ředitel NTM Karel Ksandr v odpovědích na dotaz deníku Zdopravy.cz poděkoval Goldovi za mnohaletou péči o parní lokomotivu a vyjádřil víru v další spolupráci, Golda k ní za stávajícího vedení železničních sbírek NTM nevidí důvod. Až bude lokomotivu na konci června předávat, chystá i speciální úpravu s černými stuhami a jmény lidí, kteří se o ní starali. „Konec smlouvy je pohrdání dvacetiletou, víceméně bezplatnou prací desítek lidí, kteří udržovali lokomotivu v provozuschopném stavu,“ říká Golda.

Podle jeho slov komunikace s NTM ukazuje, že se k lokomotivě dostanou lidé, kteří s parním provozem nemají dostatek zkušeností a znalostí. Poslední jízda parní lokomotivy se uskutečnila 26. prosince loňského roku, od té doby nejezdí, protože potřebuje opravu. Jde o souhrn akcí za zhruba 1,5 milionu korun.

„NTM nejprve nechá posoudit a zpracovat projekt oprav této lokomotivy autorizovanou firmou a následně dle finančních možností v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek lokomotivu nechá opravit, a to také u autorizovaného opravce. Národní technické muzeum pokládá za nezbytné, aby tato lokomotiva – exponát NTM – byla i nadále prezentována ve funkčním stavu,“ řekl Ksandr.

Golda měl zájem pokračovat, přes rok a půl se ale s NTM dohadoval na prodloužení smlouvy i nákladech na opravy. Muzeum ale podeváté už smlouvu neprodloužilo. Dohadování o nové smlouvě znemožnilo více oprav, které by provedl nájemce.

Společnost Růžolicí Chrochtík za pronájem lokomotivy platila ročně 80 000 korun, za to si mohla vydělat například komerčními jízdami, lokomotiva si zahrála i v řadě filmů. Podle Goldy šlo ale i tak o ztrátovou činnost, kterou dělali hlavně kvůli tomu, že jsou parní lokomotivy jeho celoživotním koníčkem. “Jen loni jsme do lokomotivy investovali téměř půl milionu korun s ohledem na sliby, že budeme mít novou smlouvu,“ dodal Golda.

Lokomotiva měla podle původních plánů jezdit v čele takzvaného Prezidentského vlaku, který chystá NTM ke stoletému výročí republiky. Už teď je jasné, že nepojede.

Tagy 464.102 Bohumír Golda Národní technické muzeum Růžolící chrochtík Ušatá
23 komentářů