Železnice

Technické muzeum si stahuje další parní lokomotivu. „Ušatá“ u nadšenců končí

Lokomotiva 464.102 a posádka v Jílovém u Prahy. Foto: Růžolící Chrochtík
Lokomotiva 464.102 a posádka v Jílovém u Prahy. Foto: Růžolící Chrochtík

Společnost Růžolící Chrochtík přijde k poslednímu červnu o lokomotivu 464.102, o kterou se starala od roku 2012. Národní technické muzeum si ji bere zpět do své péče. Přes více než rok trvající jednání nedošlo k prodloužení nájemní smlouvy a následně smlouvy na opravy stroje. Podle reakcí obou stran nejde o hladký rozvod.

„Ušatá“, jak se lokomotivě z roku 1940 říká, je dalším strojem, který po letech péče u železničních nadšenců stahují NTM nebo České dráhy do své péče. NTM chce s firmou patřící Bohumíru Goldovi dál spolupracovat, ten ale pro současné vedení Železničního muzea NTM nemá příliš vlídných slov.

Golda se kolem lokomotivy pohybuje posledních dvacet let, staral se o ní od roku 1997, nejprve pod společností F.N.R.R., posléze pod KHKD a následně u vlastní společnosti Růžolící Chrochtík. Golda podle svých slov přes rok muzeum upozorňuje na to, že stroj potřebuje velké opravy. NTM osmkrát jen prodloužilo smlouvu o nájmu bez návazné smlouvy o opravách, až ji k poslednímu červnu ukončilo úplně. „Důvod mi nikdy neřekli. Prý to už nešlo prodlužovat,“ říká Golda.

I když ředitel NTM Karel Ksandr v odpovědích na dotaz deníku Zdopravy.cz poděkoval Goldovi za mnohaletou péči o parní lokomotivu a vyjádřil víru v další spolupráci, Golda k ní za stávajícího vedení železničních sbírek NTM nevidí důvod. Až bude lokomotivu na konci června předávat, chystá i speciální úpravu s černými stuhami a jmény lidí, kteří se o ní starali. „Konec smlouvy je pohrdání dvacetiletou, víceméně bezplatnou prací desítek lidí, kteří udržovali lokomotivu v provozuschopném stavu,“ říká Golda.

Podle jeho slov komunikace s NTM ukazuje, že se k lokomotivě dostanou lidé, kteří s parním provozem nemají dostatek zkušeností a znalostí. Poslední jízda parní lokomotivy se uskutečnila 26. prosince loňského roku, od té doby nejezdí, protože potřebuje opravu. Jde o souhrn akcí za zhruba 1,5 milionu korun.

„NTM nejprve nechá posoudit a zpracovat projekt oprav této lokomotivy autorizovanou firmou a následně dle finančních možností v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek lokomotivu nechá opravit, a to také u autorizovaného opravce. Národní technické muzeum pokládá za nezbytné, aby tato lokomotiva – exponát NTM – byla i nadále prezentována ve funkčním stavu,“ řekl Ksandr.

Golda měl zájem pokračovat, přes rok a půl se ale s NTM dohadoval na prodloužení smlouvy i nákladech na opravy. Muzeum ale podeváté už smlouvu neprodloužilo. Dohadování o nové smlouvě znemožnilo více oprav, které by provedl nájemce.

Společnost Růžolicí Chrochtík za pronájem lokomotivy platila ročně 80 000 korun, za to si mohla vydělat například komerčními jízdami, lokomotiva si zahrála i v řadě filmů. Podle Goldy šlo ale i tak o ztrátovou činnost, kterou dělali hlavně kvůli tomu, že jsou parní lokomotivy jeho celoživotním koníčkem. “Jen loni jsme do lokomotivy investovali téměř půl milionu korun s ohledem na sliby, že budeme mít novou smlouvu,“ dodal Golda.

Lokomotiva měla podle původních plánů jezdit v čele takzvaného Prezidentského vlaku, který chystá NTM ke stoletému výročí republiky. Už teď je jasné, že nepojede.

23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Aha, „Technické muzeum“… Lidsky řečeno skládka železa, kde se za posledních 50 let moc nezměnilo. Hlavně tam nesmíte mluvit nahlas a dítěti popovídat dětsky o motorkách, letadlech a lokomotivách. Nesmíte vyfotit vlastní dítě s lokomotivou ani po zaplacení poplatku na focení, protože ten se vztahuje na exponáty ne na fotky do rodinného alba. Natož aby si dítě sáhlo alespoň na nárazník lokomotivy (mohla by se po těch letech muzejní „péče“ rozsypat, protože i o Titanik je lépe postaráno). Nikdy více nechci syna tahat do tak nepříjemné díry s takovou antipatií k vědě a technice. Lituji, každý exemplář, o který se tam „starají“. Lituji Castor, na kterém jsem jako studentka pracovala. Naštěstí nebyl v době naší návštěvy vystaven, protože komerční výstava nefunkčních atrap z polystyrenu, byla pro vedení výhodná. Ale jsem přesvědčena, že kdyby byl vystaven, viděla bych jeho tubus zalitý betonem, aby „nezářil“ (nezáří, měl malý výkon), tak jak to udělali s děly z duruhé světové… Ach ta láska k technice :((

  • Ono se ve známém pořekadle říká, že na každou sv.ni se vaří voda! V případě generálního ředitele NTM Ksandra ,kdyby toto pořekadlo skutečně platilo, by var hrnci musel být tak silný, že poklička jej zakrývající by již nyní nadskakovala několik metrů vysoko a proud vroucí vody by se s mohutným syčením valil přes okraje hrnce ven!!!
    Je velice smutné, že v čele ústavu,který po desetiletí zachovává němé svědky technického umu našich předků, je odbornou způsobilostí naprostý diletant, který ještě navíc ve své ješitnosti ani není ochoten naslouchat hlasům lidí odborně způsobilých, kterých je stále méně a méně a jedině s jejich pomocí a ochotou je možné takovou sbírku vozidel, udržet v nějakém možném uspokojivém stavu! Ukončením smlouvy na lokomotivu 464.102, byla také ukončena činnost šikovné a obětavé party lidí, která by bývala byla schopna tento stroj provozovat a opečovávat s láskou dalších klidně 10 – 20 let. Bohužel ministr kultury v demisi má teď asi jiné starosti, takže tento zcela nekompetentní člověk bude v čele NTM asi škodit dál a dál!!! Pane Ksandře měl by jste se stydět!! Ale bohužel lidé s hroší kůží se ani stydět neumí!!!

    • Jo,jo,tak to chodí ve státě českém….i když myslím,že podobné to je v celém světě.Každopádně pánům,kteří se o mašinu dodnes starali,velké a upřímné poděkování.Svého času na zač.90-tých let jsem jezdil do Jaroměře pomáhat s opravou 464.008,také zadarmo.Nechci se chlubit,že bych se tam předřel,ale trochu jsem přispěl svým malým dílem k jejímu zprovoznění.Naštěstí je ve vlastnictví ČD,takže jezdí,za což velké díky všem,kteří se o ni dnes v H.Králové starají…..

  • Pokud tomu blázinci bude šéfovat Ksandr,tak mašina nevyjede. S tým dotyčným pánem jsem měl taky jednu zkušenost a hned mi byl jasné,co je to za prevíta. Ale hlavně,že na Národních dnech železnice se prsí jaký je to znalec atd. Bohouš a kolektiv na mašině nechaly ruce a co za to mají? Úplný prd a ještě se jim Ksandr směje do …. To že říká ,že by i nadádle chtěl s chrochtíkem spolupracovat,jsou jen plané řeči. Je mu to,slušně řečeno,u sedinky. Bóžo,je mi to líto. S pozdravem Martin Zlámal

    • No, když s Babišovou vládou ten „Ks..dl“ přišel o do té doby spolehlivou záštitu poskytovanou mu ministerským ochráncem ze stejného kmene, tak se zjevně snaží uhájit si své dobré bydlo za každou cenu, tedy i nestydatými podrazy – a ochotných nohsledů, kteří mu v tom účinně servilně pomáhají, má k tomu pod sebou jistě dost.

  • Domnívám se,že mašina hned tak nevyjede na trať….Pokud jde o majetek NTM,skončí jako ostatní někde v depozitáři jako ostatní..Možná nějaká ta „privatizace“,různé šmeliny,“já na bráchu-brácha na mě“..příklady známe jako 498.106,přerovská 475.1142 ad….Ty,co patřily pod ČD jako 498.022 stojí v Lužné,tendr hnije ve Vršovicích.Takže si „albatros“vypůjčíme opět ze Slovenska a pojede např.Boří les-Lednice…Při jeho jízdě tam a zpět jsem jen trnul,aby nevykolejil.Jo,časy se mění,pokud byl ředitelem NTM Ing .Zeithammer,dalo se s ním domluvit na ledasčems…..

  • Tak se stát odvděčí každému, kdo dělá a nekecá. Za tu dobu k ní měli bezesporu osobní vztah. Taková práce jde od srdce. Tak alespoň díky za to, že jezdila a připravila hezké chvíle s párou pro děti , fandy i pamětníky parního provozu.

    • No,ještě bych asi přidal „nějakou tu 0″aby to už stálo za to a nějaká „firma „si přišla na svoje.Třeba ve „zprivatizovaných“ Č.Velenicích.

      • Re. Pavel Hromek
        Kdepak, pan J. Starý to napsal dobře.
        300 tis. bude stát posudek. S výsledkem, že to opravdu potřebuje opravit.
        Dalších 600 tis. bude stát zpracování projektu na opravu.
        A jelikož machři okolo Růžolícího Chrochtíka by to zvládly spravit s náklady okolo 1,5 mil kč, tak po regulérním výběrovém řízení, (které vyhraje firma sídlící v paneláku na jižáku), to bude jářku za lidovýho bůra ( 5 mil.). A na stole a v Českých… . 🙂

        • Pravdu díte,jsme přeci v Čechách…Možná bych osobně přidal nějaké to „všimné“,či drobný úplateček..

  • Chápu rozhořčení všech, kteří se okolo 102 pohybovali a udržovali jí v provozuschopném stavu. Ty hodiny a hodiny práce dělali z lásky a snahy zachovat kouzlo páry i pro další generace. Na začátku své kariery jsem se také povozil tenkrát ještě na „Čoudě“ a vím tedy, že udržovat stroj nebylo nic pro lemply, byla to totiž pěkná dřiny. Zase jednou ale zvítězily peníze. Chlapi děkuji za vaší práci a snahu udržet nám kouzlo minulého, které se nám pomalu vytrácí.

  • „A každýmu z nich jsem tady na tý točně říkal: Nevrážej svý prachy do státního, nebo se z toho zblázníš! Ale je to marný, je to marný, je to marný…“

    • Je o strach nechávat to v jakémsi provozovatelském mezistavu. Ono se pak leccos ztratí, uprivatizuje, či se záhadně rychle objeví všelijaká věcná břemena.
      Vždyť to k ní kluci nebudou mít zase tak daleko….

    • T.H.:
      Ten výrok se sice snaží popsat realitu, ale ve skutečnosti popisuje jen její (malou) část: jako vychováním (a celoživotně) filantrop a altruista jsem se zejména v posledních asi 25 letech setkával velmi často s tím, že „vrážet svý prachy“ do privátního sektoru se nevyplácí úplně stejně jako „do státního“ (a platí to samozřejmě nejen pro „prachy“, ale pro jakékoli hmotné i nehmotné statky a prostředky): jestli je ke svému vlastnímu prospěchu zneužije „státní“ nebo „nestátní“ subjekt, je totiž z pohledu ostatních lidí úplně jedno – jen v případě těch privátních subjektů tomu lze bránit a postihovat za to mnohem obtížněji, než v případě těch „státních“ …

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora