dpp

Obrazem: Ušatou rozebrali do posledního dílku. Po renovaci najela už 500 kilometrů

Vývaz kotle z rámu lokomotivy.Vývaz kotle z rámu lokomotivy.

Takto velká parní lokomotiva s výkonem téměř 1800 koní se v tuzemsku generálně opravovala po 20 letech.

Národní technické muzeum (NTM) se dnes pochlubilo zrenovovanou parní lokomotivou 464.102. Lokomotiva z roku 1940, přezdívaná Ušatá, procházela od května 2022 generální opravou a nyní už má za sebou 500 bezproblémových kilometrů. Muzeum lokomotivu označuje  za „unikátní doklad meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv“.

„Opravená lokomotiva se stane ozdobou muzejního vlaku, který jsme v letošním roce sestavili jako první vlak NTM pro jízdy po tratích. Věřím, že jízdy vlaků v čele s parní lokomotivou 464.102 ,Ušatá‘ budou dělat radost všem příznivcům železniční historie,“ uvedl Karel Ksandr, generální ředitel NTM.

Peripetie, které protáhly znovuzprovoznění Ušaté na několik let, deník Zdopravy.cz několikrát popisoval. Jsou k nalezení pod tagem Ušatá.

Galerie 1 – Renovace Ušaté

Vývaz kotle z rámu lokomotivy.Z vyvázaného kotle bylo sejmuto oplechování a stará izolační vata.Prorezlý a proudem páry vyšlehaný otvor v litém tělese výfukového stojanu.Opravená armaturní hlava byla opatřena finálním matně černým nátěrem.Demontáž izolační vaty z bloku pravého válce.Všechna válečková ložiska běžných os prošla demontáží, vyčištěním a kontrolou.Běžné osy s rozebranými klecemi válečkových ložisek.Soustružení profilu obručí běžných dvojkolí.Rám lokomotivy byl zbaven starých nátěrů a nečistot pískováním.Zavázání kotle a dvojkolí do rámu.Montáž uhláku na rám lokomotivy.Finální nátěr lokomotivy probíhal po částech.

„Pro nás jako restaurátory zabývající se opravami parních lokomotiv byla tato zakázka výzvou, zejména z důvodu provedeného rozsahu prací na této lokomotivě. Jednalo se o plnohodnotnou generální opravu, samozřejmě s přísně restaurátorským přístupem. U tak velké lokomotivy s výkonem téměř 1800 koní to bylo myslím v naší republice poprvé minimálně po dvaceti letech od poslední takto rozsáhlé opravy provedené naposledy ještě v dílnách v Českých Velenicích před jejich uzavřením. Naši restaurátoři se tak potkávali s nejednou výzvou a museli si poradit i s výrobními postupy, které jsou již dnes prakticky zapomenuty. Zde je třeba poděkovat firmě CZ LOKO, která nám po dobu trvání celého projektu poskytla jak prostorové, tak i technologické zázemí jejich provozů v Letohradě a České Třebové. Například mohu uvést opravu hnacích dvojkolí o průměru téměř dva metry, na kterých musel být upraven úhel i zdvih spojničních čepů na předepsané tolerance. Což při absenci speciálně k tomu určených jednoúčelových strojů byl úkol i pro dnešní strojírenství plné vysoce přesných CNC strojů velmi obtížný. Nicméně vše se nakonec podařilo, lokomotiva má po opravě v tuto chvíli odjeto cca 500 km a vše zatím bez zvláštních komplikací a závad. Doufáme tedy, že restaurovaný stroj má před sebou dlouhou provozní budoucnost a že se s ním v rámci nejrůznějších prezentačních akcí NTM bude široká veřejnost potkávat co nejčastěji, zkrátka, že bude dělat radost malým i velkým železničním nadšencům,“ popsal Michal Bednář, jednatel 1. Kolínské lokomotivní, která renovaci se subdodavateli provedla.

Galerie 2 – Ušatá po renovaci

Parní lokomotiva 464.102 Ušatá. Pramen: NTM

Lokomotiva 464.102 Ušatá (Pramen: NTM)

Lokomotiva představuje jeden ze dvou vyrobených prototypů své řady. Tyto lokomotivy, vycházející z osvědčeného typu 464.0 (ČKD Praha, výroba v letech 1933 až 1940), měly svými jízdními vlastnostmi původně vyřešit nepříznivou dopravní situaci po záboru pohraničí a přerušení klíčových železničních tahů na podzim 1938. Dodány však byly za zcela rozdílné situace až roku 1940, kdy již nabíhala válečná výroba, proto k sériové výrobě nedošlo.

Lokomotivy byly u provozního personálu oblíbené pro nízkou poruchovost. O tom svědčí kromě jiného skutečnost, že po dobu provozu nedošlo k žádné následné modernizaci. Lokomotiva 464.102 byla odstavena z provozu v roce 1978 a od ledna 1979 sloužila jako vytápěcí kotel K687. Po předání do sbírek Národního technického muzea v roce 1981 byla pohledově opravena a v průběhu 80. let byla prezentována na výstavách železniční techniky v Československu. V letech 1996 a 1997 prodělala generální opravu v ŽOS České Velenice.

Následně byla lokomotiva provozována soukromými společnosti až do roku 2017, kdy byla odstavena z provozu z důvodu propadnutí revize kotle. V roce 2018 NTM rozhodlo, že stroj projde kompletní generální opravou a stane se plně provozním exponátem. Cílem opravy lokomotivy 464.102 bylo nejen zajištění její provozuschopnosti, ale především uvedení do bezvadného technického stavu zaručujícího dlouhodobou funkčnost a spolehlivost provozu a navrácení reprezentativního vzhledu lokomotivy odpovídajícímu období 50. let dvacátého století.

Renovaci lokomotivy uskutečnila společnost 1. Kolínská lokomotivní, která zahájila práce v květnu 2022 v prostorách depa Letohrad. Lokomotiva byla kompletně rozebrána. Rám, dvojkolí a budka zůstaly v Letohradu, kotel byl převezen k opravě do specializované firmy SEA Kolín. Armatury a další drobné díly byly opraveny v dílnách v Žamberku. Po opravě jednotlivých konstrukčních celků byla lokomotiva opět smontována v prostorách depa Letohrad. Generální oprava lokomotivy byla dokončena v říjnu 2023. Náklady činily 28,5 milionu korun bez DPH. Na generální opravu přispěly fondy EU.

Tagy 1. Kolínská lokomotivní 464.102 NTM Ušatá
19 komentářů