Ušatá je hotová. Na vlaku by měla vyjet za týden

Parní lokomotiva 464.102 Ušatá. Pramen: NTMParní lokomotiva 464.102 Ušatá. Pramen: NTM

Muzeum lokomotivu označuje za unikátní doklad meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv.

Národní technické muzeum (NTM) završilo více než pětiletou anabázi k opětovnému uvedení do provozu parní lokomotivy 464.102. Lokomotiva z roku 1940, přezdívaná Ušatá, byla od května 2022 v renovaci, která je nyní u konce. Veřejnosti by se znovuzrozená lokomotiva měla předvést v čele historického vlaku v sobotu 25. listopadu, vyplývá z předběžné pozvánky NTM na akci.

Muzeum lokomotivu označuje  za „unikátní doklad meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv“.

„Cílem generální opravy lokomotivy 464.102 bylo nejen zajištění provozuschopnosti lokomotivy, ale především uvedení do bezvadného technického stavu zaručujícího dlouhodobou funkčnost a spolehlivost provozu a navrácení reprezentativního vzhledu lokomotivy odpovídajícímu období 50. let dvacátého století,“ uvedlo muzeum.

Renovaci lokomotivy provedla společnost 1. Kolínská lokomotivní v prostorách depa Letohrad. Lokomotiva byla kompletně rozebrána. Rám, dvojkolí a budka zůstaly v Letohradu, kotel byl převezen k opravě do specializované firmy SEA Kolín. Armatury a další drobné díly byly opraveny v dílnách v Žamberku.

Po opravě jednotlivých konstrukčních celků byla lokomotiva opět smontována v prostorách depa Letohrad. Oprava byla dokončena v říjnu letošního roku, vyšla dle smlouvy na 27 milionů korun. Nejzazší termín dokončení renovace byl podle smlouvy letošní 30. listopad.

Cesta k provozní parní lokomotivě ale nebyla jednoduchá. Muzeum hledalo renovátora od září 2019, kdy vypsalo první tendr. Zájem neprojevil nikdo a stejné to bylo i po vypsání druhé soutěže. Tehdy se předpokládalo, že renovace vyjde na necelých deset milionů. Teprve po výrazném navýšení ceny se na třetí pokus našla firma, která lokomotivu zrenovovala.

Lokomotiva vyvolala v minulých letech nemalé vášně. NTM si ji stáhlo od společnosti Růžolící chrochtík, která se o ni starala do roku 2018. Proto je v úvodu článku zmíněna pětiletá anabáze. Majitel Růžolícího chrochtíka Bohumír Golda se tehdy netajil obavou, že Ušatá už nevyjede.

Galerie Ušaté před renovací

Vlak v čele s Brejlovcem v depu na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá před renovací v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá před renovací v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra GoldyParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra Goldy
Tagy 464.102 Národní technické muzeum NTM parní lokomotiva Ušatá železniční nostalgie
35 komentářů