Dopravci Železnice

Parní sezona bude bez setkání v Lužné, republikou projede salonní Prezidentský vlak

Jednou z největších akcí ČD Nostalgie je setkání parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek. Foto: Jan Sůra
Jednou z největších akcí ČD Nostalgie je setkání parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek. Foto: Jan Sůra

S příchodem května začíná na českých kolejích hlavní sezona páry. V Lužné u Rakovníka se uskuteční příští víkend letošní první parní víkend, pro který dráhy slibují nejméně tři provozní lokomotivy: 354.195 (Všudybylka – r.v. 1925), 534.0323 (Kremák – 1946) a 475.179 (Pětasedma, Šlechtična – 1948).

Co ale zřejmě bude příznivcům železniční historie letos v Lužné chybět, je tradiční setkání parních lokomotiv koncem června. Dráhy to zdůvodňují tím, že na letošní kulaté výročí republiky je připravena řada jiných akcí v regionech. „Také v Lužné u Rakovníka v našem podnikovém muzeu se bude konat řada tradičních akcí, nicméně celkový program jsme upravovali právě i v souvislosti se stým výročím založení republiky,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. K nejdůležitějším řadí především společný projekt s Národním technickým muzeem (NTM) nazvaný Prezidentský vlak.

Ten bude složen z historických salonních vozů. Do soupravy, která od června do září navštíví vybraná města, bude zařazen vůz následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este, vůz prezidenta T. G. Masaryka a vůz prezidenta Gustava Husáka. Zatím ale není jasné, zda zvláštní vlak potáhne od samého začátku původně plánovaná lokomotiva 464.102 (Ušatá – r.v. 1940). „K úspěšnému zařazení do sezóny potřebuje provedení významných oprav. O jejich rozsahu probíhají v tuto chvíli s jejím provozovatelem jednání,“ sdělil ředitel železničních sbírek NTM Michal Novotný. O Ušatou pečuje společnost Růžolící Chrochtík. Pro případ dočasné „pracovní neschopnosti“ lokomotivy uvažuje technické muzeum pro Prezidentský vlak o výpomoci Rosničky (464.202 – r.v. 1956) z vlastních sbírek.

Parní lokomotiva zvaná Heligón. Zdroj: Archiv Bohumíra Goldy
Parní lokomotiva zvaná Heligón.
Zdroj: Archiv Bohumíra Goldy

Za jednu z hlavních událostí roku, pokud jde o železniční nostalgii, označuje Šťáhlavský i chystané zprovoznění parovky zvané Heligon (414.096). „Kromě toho bychom chtěli opravit tradiční pražskou páru 434.2186 a další lokomotivy,“ dodal mluvčí. Zmíněná pražská pára je známá jako Čtyřkolák, neprovozní se stala před více než rokem.

České dráhy mají aktuálně ve stavu 36 parních lokomotiv, z toho je 12 provozních. Od dalších subjektů mají zapůjčeno dalších 12 parovek, z toho je šest strojů provozních. NTM má pro sezonu k dispozici osm parovek, se zmíněnou Ušatou a nově zprovozněnou EP1000 to bude deset. Další provozní stroje jsou v majetku soukromých firem či spolků, Drážní úřad má v registru přes šedesát parních lokomotiv.

„Na podzim pak bude vyvrcholením sezóny Den železnice v Českých Budějovicích, které jsou symbolicky první velké město v republice, kterým projel T.G.M. při svém návratu z exilu,“ uzavřel Šťáhlavský. Pro Jihočechy je Národní den železnice v krajském městě náplastí za zrušení donedávna nejrozsáhlejšího parního provozu, kterým bylo ještě loni Šumavské léto s párou. Dráhy ale akci po převzetí šumavských lokálek GW Trainem zrušily.

Kompletní program letošních nostalgických jízd ČD a partnerů je v brožuře muzea v Lužné.

 

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kubík

Výborně, netrpělivě očekávám opravu 434.2186, která je tváří tratě 210!

železničář v důchodu

Finance, finance a ještě jednou finance = viz úkol pro Kotheru, aby zredukoval počet vozidel …

Train Driver

Tak v tom je tento „pán“ zatím veleúspěšný