NTM: Bez funkční brzdy může být Conrad Vorlauf uveden do dřívější podoby
Národní technické muzeum se znovu pokouší skrze výběrové řízení najít firmy, které zrenovují tři vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf
Národní technické muzeum se znovu pokouší skrze výběrové řízení najít firmy, které zrenovují tři vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873, 210.001 Serenyi z roku 1905 a Ušatá 464.102 z roku 1940. Oproti neúspěšnému pokusu z loňského září (dodavatelé nesplnili podmínky, o Ušatou se nikdo nehlásil) muzeum upravilo své požadavky.
Podle původních plánů měly být po renovaci dva ze tří zmíněných strojů, Conrad Vorlauf a Ušatá, provozní. Conrad Vorlauf se tak měl stát vůbec nejstarší provozuschopnou parní lokomotivou v tuzemsku. Právě od záměru na jeho zprovoznění ale NTM ustoupilo, nově mu bude stačit uvedení do vystavovatelného stavu. Ředitel železničních sbírek NTM Michal Novotný pro deník Zdopravy.cz vysvětluje důvody tohoto rozhodnutí.
NTM zahájilo opakované zadávací řízení na veřejnou zakázku restaurování 3 parních lokomotiv jako součást projektu podpořeného z Evropských investičních a strukturálních fondů (ESIF). Původní soutěž musela být v roce 2019 zrušena, neboť žádný z uchazečů nesplnil její podmínky. Dovolím si poznamenat, že v rámci státního sektoru se jedná o vůbec první pokus v ČR investovat do záchrany historických kolejových vozidel v takové výši a z prostředků mimo státní rozpočet.
Pro opakované zadávací řízení NTM přehodnotilo zadání a lokomotivu Conrad Vorlauf z roku 1873 se rozhodlo uvést do vystavovatelného stavu, avšak při splnění podmínek, které neznemožní případné zprovoznění lokomotivy v budoucnu. Důvodem je mimo jiné i skutečnost, že se jedná o více jak 25 let rozebrané vozidlo s rizikem skrytých vad a s potřebou revidovat provedené zásahy během poslední nedokončené opravy. Tyto skutečnosti mohou mít zásadní vliv na rozsah případných víceprací a dopad na finanční část projektu.
Jedním z dalších problémů, který bylo třeba vyřešit v případě uvedení lokomotivy do provozuschopného stavu, bylo řešení funkční, legislativě vyhovující brzdy, které výrazně ovlivňovalo vzhled lokomotivy a více méně určovalo, do jakého období provozu může být lokomotiva zrestaurována. Dosazení tlakové brzdy by znamenalo uvedení lokomotivy do podoby z 30.–50. let dvacátého století při provozu u ČSD. Při obnově do vystavovatelného stavu požadavek na dosazení funkční brzdy odpadá a lokomotiva může být uvedena do podoby dřívější, což zvýší její historicko-dokumentační hodnotu.
V budoucnu také s lokomotivou Conrad Vorlauf, třetí nejstarší dochovanou lokomotivou na našem území, počítá scénář expozice Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží jako s jedním ze stěžejních exponátů.
Předmětech tohoto projektu je zlepšení podmínek uložení, zabezpečení a prezentace sbírkových předmětů ze sbírky Železničního muzea NTM, celkový rozpočet projektu se nemění. Akce týkající se rozvoje depozitárního areálu v Čelákovicích jsou realizovány v rámci jiných projektů Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).
Michal Novotný, ředitel Železničního muzea
Národní technické muzeum