NTM: Bez funkční brzdy může být Conrad Vorlauf uveden do dřívější podoby
Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Pramen: ministerstvo kultury
Národní technické muzeum se znovu pokouší skrze výběrové řízení najít firmy, které zrenovují tři vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf
To ma pobavilo ale určite to nič také nie je. Nemal som inak na mysli len 14-ku aj keď myslím relatívne ju ale aj toho druhého. Ale držať pri živote aj 3x 475.1 (viem že 2x-čd a 1x-imc) mi logiku teda nedáva skôr je to absurdné. Proporcie so spomínaným „zaujímavo takmer vytrateným šperkom“ majú pritom veľmi podobné. Ale ak je pre vlastníka naznačovaná 14 neskompletizovateľné sústo tak to nech radšej začnú vymýšľať ako ju skúsiť vymeniť za jednu veľmi čo do stavu podobnú Gp. Mali by v inventári aspoň zaujímavé v.č…. Roky si letia a tieto ako keby ani neexistovali…
všechno už 30 let jde do kelu, politika, muzejnictví, dráha, motorismus, výchova dětí……. neříkám že to předtím bylo lepší, dnes není nic na životě pozitivního, jako fakt si připadám jako v posapokaliptickým filmu z 90-tých let…
Chápu, a bude jeďte hůř, když vám teď zemřel Milouš Jakeš 😉
Váš nick mluví za vás
Dobrý nápad. Dejte to do pořádku za svoje peníze a my to potom vystavíme v budoucím muzeu na Masaryčce. To má být hledání sponzora?
A môže mi niekto vysvetliť načo by jeho oživovanie bolo dobré? Pre tých 100 možno 200 foto záujemcov o čosi takéto z celého územia Rakúskej monarchie? Tomu teda hovorím luxus… 414.096 je funkčný a čo? Nič poriadne sa s ním nedeje len si prepufkáva z jedného zhlavia Lužnej k druhému (aj to mu klenbu vytvoril nejaký dobrý kokouš)… Buďte pekne radi, že Conrád nie je vylepený niekde na čerstvom vzduchu ako by tomu zrejme bolo u vašich JV ale možno aj J susedov! Ja by som z „mŕtvol“ najviac uvítal „modrý mercedes“ a nie tohto síce rozkošného ale pufíka. Sadzometom… Číst vice »
A co je dobré na pasení ovci v Tatrách ? Sýry a zincicu lze také vyrobit v mlekarne, na co salaše ? A co je dobré na oživování Čierného Balogu ???
Nechtěli to udělat z lepenky rovnou? To by možná zvládl i generální ředitel za svůj plat.
Divím se. Národní technické muzeum, dům plný odborníků a nedokáží složit do provozu tak triviální věc jako je parní lokomotiva. Možná by to personálně šlo vyřešit.
Proč vysloveně ukradli Conrada z výtopny Jaromeř, na které tam zaměstnanci strávili dny, hodiny, týdny.. Protože aby se na to jen prášilo a na opravu se nikdo nemá.. Bravo NTM
Mám z toho pocit, že někdo s tou loko počítal do muzejní expozice a po jejím zprovoznění by ji už z Jaroměře odebírali těžko, když i takhle je to trapné. Viz rozhodnutí, že má být stěžejním exponátem…
Ukrást vlastní věc se nedá. V Jaroměři byl na „výpůjčce“ 25 (!) let a oprava se rozhodně ke konci neblížila. Chápu že v 90. letech to musel znít fajn, „půjčíme si exponát na neurčito a sami ho postupně opravíme“, ale dneska už je NTM naštěstí trochu dál.
ukradli?
Takože majitel přišel do autoservisu a ukradl autoservisu vlastní auto, které jim dal do opravy? Ta stará Bugattka přece patřila jim, oni na ní pracovali?
Je vidět, že NTM nemá absolutně zájem o provozní vozidla, protože to úředníkům přidělává práci. Nebudou nikoho kontaktovat nebo něco řešit, copak to nechápete? Důležitá je „historicko-dokumentační“ hodnota nějaké konzervy v zaprášeném depozitáři, s ní nejsou žádné starosti.
Je to museum, ne dopravce … .
Je to muzeum s mentalitou před padesáti lety. Mrtvé exponáty, figuríny, nástěnky. Běžte se podívat do „moderní“ expozice na Letné – tam člověku stačí přijít jednou za život a nic tak nudného už absolvovat nepotřebuje… Jo, je to museum. I ty musejníky by mohli vycpat, jaké to jsou fosílie.
naprostý souhlas!!
Podpis.
Byl jsem tam před lety jednou a tak nudné místo jsem neviděl. Tam z té techniky udělali fetiše místo toho aby to byly kusy které lze ukazovat v provozu, byť by s nimi měli točit elektromotorem jako s tím parním strojem v Brně. Moderní museum má být myslím do jisté míry interaktivní záležitost, u takovéhoto muzea, pokud je stroj schopný práce by měla být expozice která umožní jeho vystavování a provozování zároveň.
Ještě mne napadá, jak složité/reálné by bylo nechat udělat nové nápravy s brzdnými kotouči (Musely by být na všech, nebo stačí 1-2 protože spojení kol ojnicí?) a umístěním potřebných prvků do prostoru pod kotlem? Tak by přece nedošlo k narušení vnějšího vzhledu. Pokud by to nešlo, tak se nabízí ještě možnost výroby repliky a opravy lokomotivy jen jako exponátu. Opět bych doporučil kontaktovat lidi v Británii, tam mají s takovými projekty zkušenost.
Nápravy s kotouči… a co nějaké ekologické topení..? a katalyzátor? Jestli nebude lepší nechat ji neprovozní… Ano, Angličani umí báječně stavět repliky, to by byla cesta, nejlépe k nějaké mašině co se nedochovala vůbec, ale zatím je asi stále ještě moc brzy, zatím to ještě nikdo nezaplatí…
On to pan ředitel napsal velmi neodborně. Lokomotiva normálně brzdit může, nikdo tam nebude dosazovat kotoučovou brzdu, to je nesmysl, ale lokomotiva byla vybavena brzdou sací a až později vybavena brzdou tlakovou, která prostě funguje jinak a mají navzájem nekompatibilní zařízení, které zajišťují ten brzdící účinek.
Tak to je potom jiná trochu. Zajímalo by mne pak tedy jestli může být u nás provozován vlak se sací brzdou. Pokud ano, tak mne napadá že by si k ní mohli opatřit/zrekonstruovat vozy z podobné doby a ty vybavit sací brzdou také.
V článku jsou použity pojmy „provozuschopný“ a „vystavovatelný“ stav. Bylo by možno uvést lokomotivu do stavu, kdy bude jezdit vlastní silou (a brzdit tak jako po vyrobení), ale nebude moct tahat vagóny, pokud ty mají jinou brzdu? Pro návštěvníky a fotografy by to snad nemusela být taková újma, pokud se budou koukat na nejstarší lokomotivu „pod parou“ u nás. Dosud jsem si myslel, že pro provozování parní lokomotivy je největší problém natlakovaný kotel, s tím není legrace z důvodu bezpečnosti. Pokud tedy bude kotel v pořádku, tak by snad jezdit mohla, ne?
A proč? Tendr má ruční brzdu a špalky tedy taky má a asi od výroby měl. Takže problémem je kompresor, jímky, brzdič, aby šlo brzdit soupravu. A to by se asi do tendru pod uhlí mohlo vejít 🙂
To by šlo asi také a nemusel by to být úplně špatný nápad.
A aby to SŽ nechala jezdit, tak ETCS.
I tu ledničku pod uhlí? 😉
Z Lužné do Kolešovic ETCS nikdy nebude, byl bych v klidu 🙂
a jak bude brzdit vlak za lokomotivou??? brzda = hlavně kompresor a vzdušník + ovládací prvek na stanovišti. Větší kotouče bych nechal tuzingářům aut….
Nemohlo by NTM kontaktovat svůj Anglický nebo Skotský protějšek a zeptat se o radu tam? Mají tam dost zkušeností s tím jak zajistit vizuální podobu lokomotivy/vozu z daného období a zároveň nerušivě nainstalovat dnes vyžadovanou techniku. Ať už se jedná o originální kus nebo jeho repliku.
Rovnou by mohli polovinu té dotace, se kterou počítali na provozuschopný stav, poslat do Británie na odborné kontultace, a za zbytek to uvést do vystavovatelného stavu s použitím nejmodernějších metod 3D tisku z plastu.