Conrad Vorlauf bude nejstarší provozní parní lokomotivou v ČR, začala soutěž na renovaci

Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Pramen: ministerstvo kulturyLokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Pramen: ministerstvo kultury

Národní technické muzeum odstartovalo proces, na jehož konci se mají znovu zaskvět v plné kráse tři vzácné parní lokomotivy: 411.019

Národní technické muzeum odstartovalo proces, na jehož konci se mají znovu zaskvět v plné kráse tři vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873, 210.001 Serenyi z roku 1905 a Ušatá 464.102 z roku 1940. Muzeum vypsalo na renovaci soutěž, předpokládané náklady činí 21 milionů.

Dva ze tří zmíněných strojů, Conrada Vorlaufa a Ušatou, chce přitom muzeum rozpohybovat vlastní silou. Pokud se to podaří, bude Conrad Vorlauf vůbec nejstarší provozuschopnou parovkou v tuzemsku. Celkově jde o třetí nejstarší dochovanou parní lokomotivu, starší jsou jen lokomotiva Kladno (1855 – k vidění v dopravní hale NTM na Letné) a Donnersberg (1870 – k vidění v depozitáři NTM v Chomutově).

„Cílem projektu je zlepšení podmínek uchování tří lokomotiv, zastavení jejich degradace a jejich uvedení do vystavovatelného stavu, v případě dvou z nich i návrat do provozuschopného stavu. Všechny tři lokomotivy budou následně umístěny a prezentovány v Železničním depozitáři NTM v Chomutově,“ uvedl šéf železničních sbírek NTM Michal Novotný. Pro lokomotivy bude v depozitáři vyčleněn a upraven prostor, který bude veřejnosti přístupný v sezoně v pravidelných otevíracích hodinách. Obě provozní lokomotivy mají být příležitostně nasazovány na nostalgické vlaky.

Lokomotiva 210.001 Serenyi z roku 1905.
Pramen: NTMLokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873.
Pramen: ministerstvo kulturyZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra GoldyZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra Goldy

Lokomotivy vyvolaly v minulých měsících nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela loni na Vánoce.

Malá mašinka Serenyi dlouho chátrala v Českých Velenicích. Právě její renovace vyjde nejlevněji, odhad činí 3,3 milionu. Muzeum nežádá její zprovoznění, chce jí uvést do vystavovatelného stavu a mít možnost ji přesouvat po kolejích po vlastní ose. Ušatá si vyžádá 9,5 milionu, Conrad Vorlauf dle předpokladů 8,3 milionu. Hotovo má být do dvou let od podpisu smlouvy.

Tagy Conrad Vorlauf Národní technické muzeum parní lokomotiva Serenyi Top Ušatá
8 komentářů