Železnice Železniční průmysl

Conrad Vorlauf bude nejstarší provozní parní lokomotivou v ČR, začala soutěž na renovaci

Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Pramen: ministerstvo kultury
Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Pramen: ministerstvo kultury

Národní technické muzeum odstartovalo proces, na jehož konci se mají znovu zaskvět v plné kráse tři vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873, 210.001 Serenyi z roku 1905 a Ušatá 464.102 z roku 1940. Muzeum vypsalo na renovaci soutěž, předpokládané náklady činí 21 milionů.

Dva ze tří zmíněných strojů, Conrada Vorlaufa a Ušatou, chce přitom muzeum rozpohybovat vlastní silou. Pokud se to podaří, bude Conrad Vorlauf vůbec nejstarší provozuschopnou parovkou v tuzemsku. Celkově jde o třetí nejstarší dochovanou parní lokomotivu, starší jsou jen lokomotiva Kladno (1855 – k vidění v dopravní hale NTM na Letné) a Donnersberg (1870 – k vidění v depozitáři NTM v Chomutově).

„Cílem projektu je zlepšení podmínek uchování tří lokomotiv, zastavení jejich degradace a jejich uvedení do vystavovatelného stavu, v případě dvou z nich i návrat do provozuschopného stavu. Všechny tři lokomotivy budou následně umístěny a prezentovány v Železničním depozitáři NTM v Chomutově,“ uvedl šéf železničních sbírek NTM Michal Novotný. Pro lokomotivy bude v depozitáři vyčleněn a upraven prostor, který bude veřejnosti přístupný v sezoně v pravidelných otevíracích hodinách. Obě provozní lokomotivy mají být příležitostně nasazovány na nostalgické vlaky.

Lokomotivy vyvolaly v minulých měsících nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela loni na Vánoce.

Malá mašinka Serenyi dlouho chátrala v Českých Velenicích. Právě její renovace vyjde nejlevněji, odhad činí 3,3 milionu. Muzeum nežádá její zprovoznění, chce jí uvést do vystavovatelného stavu a mít možnost ji přesouvat po kolejích po vlastní ose. Ušatá si vyžádá 9,5 milionu, Conrad Vorlauf dle předpokladů 8,3 milionu. Hotovo má být do dvou let od podpisu smlouvy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tuzemák
Host
Tuzemák

Máte někdo přehled, co je s Modrým Albatrosem 498.022, proč se taky už konečně nedočká oprav? Co je s ním tak vážného, že už dobrých 8 let stojí? Vždyť má „jen“ propadlé zkoušky na kotel.

Boban
Host
Boban

Conrad Vorlauf má být opraven do stavu 30.let 20.století. Takže s kompresorem a tlakovou brzdou s označením dle schématu ČSD. Takže její stáří bude dobře maskováno.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi jako zamaskovat stáří Bobiny tím, že místo simplexu bude na stanovišti o 30 let mladší TRS. Aspoň se s tím bude moct vyjet na trať, ne jen šoupat tam a zpátky na jedné koleji v muzeu jako tady: https://www.youtube.com/watch?v=K40XrR67fas

Petr Voženílek
Host
Petr Voženílek

Minimálně u Conrada lze o „zastavení degenerace“ s úspěchem pochybovat.

Lafacer
Host
Lafacer

A jaké je teď nejstarší provozuschopná parovka v tuzemsku?

Kulík
Host
Kulík

Co jsem se koukal do záznamů, tak nejstarší provozní parní lokomotivou je toho času parní tramvaj číslo 10 Caroline z roku 1889 ve vlastnictví Technického muzea v Brně. Následuje velice zajímavá parní lokomotiva Princ Erich z roku 1890 jejímž majitelem společnost SaZ, kterou bohužel není možné příliš často vidět v provozu. Dále pak následuje lokomotiva 310.072 z roku 1899 patřící ČD. Tato mašinka je známá z Bezdružického parního léta.

Dalibor
Host
Dalibor

jak je stará 314.303? kdysi jsem zaslechl, že je nejstarší provozní.

Dalibor
Host
Dalibor

Edit: 1898, takž eta nejstarší asi nebude.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce