Železnice Železniční průmysl

Conrad Vorlauf bude nejstarší provozní parní lokomotivou v ČR, začala soutěž na renovaci

Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Pramen: ministerstvo kultury
Lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Pramen: ministerstvo kultury

Národní technické muzeum odstartovalo proces, na jehož konci se mají znovu zaskvět v plné kráse tři vzácné parní lokomotivy: 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873, 210.001 Serenyi z roku 1905 a Ušatá 464.102 z roku 1940. Muzeum vypsalo na renovaci soutěž, předpokládané náklady činí 21 milionů.

Dva ze tří zmíněných strojů, Conrada Vorlaufa a Ušatou, chce přitom muzeum rozpohybovat vlastní silou. Pokud se to podaří, bude Conrad Vorlauf vůbec nejstarší provozuschopnou parovkou v tuzemsku. Celkově jde o třetí nejstarší dochovanou parní lokomotivu, starší jsou jen lokomotiva Kladno (1855 – k vidění v dopravní hale NTM na Letné) a Donnersberg (1870 – k vidění v depozitáři NTM v Chomutově).

„Cílem projektu je zlepšení podmínek uchování tří lokomotiv, zastavení jejich degradace a jejich uvedení do vystavovatelného stavu, v případě dvou z nich i návrat do provozuschopného stavu. Všechny tři lokomotivy budou následně umístěny a prezentovány v Železničním depozitáři NTM v Chomutově,“ uvedl šéf železničních sbírek NTM Michal Novotný. Pro lokomotivy bude v depozitáři vyčleněn a upraven prostor, který bude veřejnosti přístupný v sezoně v pravidelných otevíracích hodinách. Obě provozní lokomotivy mají být příležitostně nasazovány na nostalgické vlaky.

Lokomotivy vyvolaly v minulých měsících nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem staraly. Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, o Ušatou se starala společnost Růžolící Chrochtík. Naposledy vyjela loni na Vánoce.

Malá mašinka Serenyi dlouho chátrala v Českých Velenicích. Právě její renovace vyjde nejlevněji, odhad činí 3,3 milionu. Muzeum nežádá její zprovoznění, chce jí uvést do vystavovatelného stavu a mít možnost ji přesouvat po kolejích po vlastní ose. Ušatá si vyžádá 9,5 milionu, Conrad Vorlauf dle předpokladů 8,3 milionu. Hotovo má být do dvou let od podpisu smlouvy.

8
Diskuze

avatar
4 Komentáře
4 Reakce na komentáře
6 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
7 Autoři komentářů
TuzemákDaliborJiří KocurekBobanKulík Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tuzemák
Host
Tuzemák

Máte někdo přehled, co je s Modrým Albatrosem 498.022, proč se taky už konečně nedočká oprav? Co je s ním tak vážného, že už dobrých 8 let stojí? Vždyť má „jen“ propadlé zkoušky na kotel.

Boban
Host
Boban

Conrad Vorlauf má být opraven do stavu 30.let 20.století. Takže s kompresorem a tlakovou brzdou s označením dle schématu ČSD. Takže její stáří bude dobře maskováno.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi jako zamaskovat stáří Bobiny tím, že místo simplexu bude na stanovišti o 30 let mladší TRS. Aspoň se s tím bude moct vyjet na trať, ne jen šoupat tam a zpátky na jedné koleji v muzeu jako tady: https://www.youtube.com/watch?v=K40XrR67fas

Petr Voženílek
Host
Petr Voženílek

Minimálně u Conrada lze o „zastavení degenerace“ s úspěchem pochybovat.

Lafacer
Host
Lafacer

A jaké je teď nejstarší provozuschopná parovka v tuzemsku?

Kulík
Host
Kulík

Co jsem se koukal do záznamů, tak nejstarší provozní parní lokomotivou je toho času parní tramvaj číslo 10 Caroline z roku 1889 ve vlastnictví Technického muzea v Brně. Následuje velice zajímavá parní lokomotiva Princ Erich z roku 1890 jejímž majitelem společnost SaZ, kterou bohužel není možné příliš často vidět v provozu. Dále pak následuje lokomotiva 310.072 z roku 1899 patřící ČD. Tato mašinka je známá z Bezdružického parního léta.

Dalibor
Host
Dalibor

jak je stará 314.303? kdysi jsem zaslechl, že je nejstarší provozní.

Dalibor
Host
Dalibor

Edit: 1898, takž eta nejstarší asi nebude.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll